ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 58 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #1711
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kontio Katso viesti
    kutsutaan laaduksi ainakin Hallilan leveysasteilla
    Toki näin, mutta kun Claviculat on kolmella rattaalla yli 200 g kevyemmät kuin xtr:t, ei niiltä voi mun mielestä odottaa ikuista kestävyyttä. Itselläni ne on ollu käytössä syksystä 2008 lähtien ilman minkäänlaisia ongelmia, joten kyllä ne voi jo luokitella luotettavien kevytosien harvinaiseen kategoriaan, vaikka ensi kesänä räjähtäisivätkin.


  2. #1712
    Liittynyt
    03/2006
    Paikkakunta
    Oulu / Syöte
    Viestit
    1.818
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    XX1-ratas ei taida vielä olla sovitettavissa Claviculan kampiin... Vai onko? Tosin 36/32 olis sitten taas liian raskas Tahkolle, mutta ehkä sillä XCM-cuppia vois kiertää.
    Mattias on puuhaillut adapterien ym. kanssa myös tuohon tarkoitukseen, ja on saanut ainakin jonkinlaisen prototyypin valmiiksi:
    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=287879868008182 ja seuraavat viisi kuvaa lisäksi.
    px / pekkatahkola@youtube / ptahkola@instagram / syotemtb.fi / pappiskapartio.blogspot.fi / krossikommuuni.fi

  3. #1713
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Katos... Kyllä se siltä taitaa näyttää, että 2014 Claviculaan saa XX1-rattaan kiinni. Bueno!

  4. #1714
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Toimisi varman ongelmitta, kiitos linkistä. Mutta tuo näyttää kyllä paljon painavammalta kuin ilmoitettu 26 g. Ootko laittanu puntariin?
    O ou...27.1g, mutta painavammalla kauluksella. Hyvin yksinkertainen systeemi: kaksi alumiinista kartiota joita yhdistää pultti. Systeemi levittää kiristettäessä ohutta alumiinista kaulusta. Eipä siinä sorvatulle alumiinille paljoa painoa pääse kertymään

  5. #1715
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    1.034
    Koitin etsiä, mutta jostain syystä en vielä löytänyt threadin aloittajan uutta, alle 9kg 29'' täysjousto-keskustelua?
    Musha rain dum a doo, dum a da

  6. #1716
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> MTBwb

    Jatka etsimistä, kyllä sen löytyä pitäisi. En tosin oo ihan varma, aloitinko sen tänne vai suomi24:ään...

    Jos jotain uutta säiettä perustaisi, otsikko voisi olla "mahdollisimman nopea 29-xc-täysjousto". Mutta koska maastopyörän nopeuden mittaaminen ei ole läheskään niin yksikäsitteistä kuin massan, täytyy vaan yrittää keskittyä ajamiseen.

  7. #1717
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kaksysit on painavia!

    Tämä menee nyt vähän ohi aiheesta, mutta raportoidaan kuitenkin. Ostin tänä keväänä kaksysitäysjouston (Cube AMS 100 Super HPC SL). Laite on muuten oikein oiva, mutta 21-tuumaisella rungolla puntarin neula heilahti lähes 12 kiloon. Viilailin fillarista pois turhat ja halvat grammat, joita lähtikin yli kilon edestä. Tällä hetkellä massaa on kuitenkin edelleen noin 10.6 kg, ja lisäviilailu alkaa jo olla turhan kallista...

    Alkoipa siinä sitten kiinnostaa, että mistä tuo massaero muutaman vuoden takaiseen 26-täysjoustoon oikein muodostuu. 26"-Sparkki on tällä hetkellä noin 7.7-kiloinen, joten eroa 29"-Cubeen on edelleen lähes kolme kiloa... Luulin ensin, että Cuben runko on tolkuttoman painava, muttei asia välttämättä olekaan niin. Kaksysissä näyttää pikemminkin likimain kaikki olla vähän painavampaa, ja kun noita "vähän" painavampia osia on aika paljon, niin sitten kertyykin koko fillariin jo useampi kilo...
    Tästä linkistä löytyy vertailu fillarien massoista. Kursivoidut lukemat ovat arvauksia, joissa saattaa olla jonkin verran heittoa, mutta siellä päin pitäisi kaikkien lukemien olla. Ylivoimaisesti suurimmat massaerot tulevat keulasta ja rungosta (n. 650 g ja 500 g), mutta kaikki muut lukemat ovatkin sitten paljon pienempiä. Silti noista kertyy se kolmisen kiloa. Izmo sanoi joskus, että kaksysien höyhensarja tarkoittaa ysikiloista fillaria. Vaikea on tästä meikäläisen laitteesta sellaista saada, kympin alle voisi ehkä niukin naukin päästä.

  8. #1718

    Re: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

    Eikös tuo Cuben Stereo Super HPC 140 SLT ole alle 10 kg? :-)

    Melko hyvin 140mm joustavalle 29erille vaikka oliskin pienin runkokoko...

  9. #1719
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Xizor Katso viesti
    Eikös tuo Cuben Stereo Super HPC 140 SLT ole alle 10 kg? :-)

    Melko hyvin 140mm joustavalle 29erille vaikka oliskin pienin runkokoko...
    Ei se käytännössä ole... SL-mallin ilmoitettu massa on 10.8 kg, ja mulla lukema oli 21-tuumaisella rungolla polkimien kera noin kilon enemmän. SLT:n väitetään olevan 9.9 kg, mutta totuus on varmaan lähellä yhtätoista. Uskoisin, että mun viilailtu SL on nyt kevyempi kuin 21-tuumainen SLT.

  10. #1720
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Cupen Stereo taitaa olla 27.5 ?

    http://www.rtechsuspension.fi/produc...oducts_id=9352

    runko + takaiskari Scott Spark 10 (DT SSD carbon) 1680 g Cube AMS 100 Super HPC SL (Fox Float CTD Kashima) 2200 g
    ja noista kiekoista näkyy myös tulevan iso painoero...

    Scott Spark 29" punnittu runko 2188 g ja noin 10.2 kg nakkirenkailla

  11. #1721
    Liittynyt
    10/2008
    Paikkakunta
    Repovuoren kupeessa
    Viestit
    826
    FFredit 2.0 720 gr pari ja lefty keula niin humahtaa paino jo paljon alle 13,5 kg?
    http://www.pellossalo.fi/

  12. #1722
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johan Moraal Katso viesti
    FFredit 2.0 720 gr pari ja lefty keula niin humahtaa paino jo paljon alle 13,5 kg?
    Nyt takana bonttakeri 2.0 430 g ja edessä rene gay 2.0 470g

  13. #1723
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Tästä linkistä löytyy vertailu fillarien massoista. Kursivoidut lukemat ovat arvauksia, joissa saattaa olla jonkin verran heittoa, mutta siellä päin pitäisi kaikkien lukemien olla.
    Tuolla saa muutaman kymmenen grammaa pois mikäli taulukon paino Syntacen tangolle pitää paikkansa:
    http://www.eastoncycling.com/en-gb/ec70-xc-wide-651/

    Ei oo kauhean kallis tanko ja oma yksilö painaa 157g.

    Olisko taulukossa semmoinen fiba että haarukka on oikeesti sen noin 1800g etuakselin kanssa? Ainakin mun Fox F29 120 FIT RLC taper 15mm on 1790 akselin kanssa ite punnittuna ja sillain ne taidetaan valmistajan tiedoissakin ilmottaa.

    Ja toisaalta keskiölaakerille ei ole painoa ollenkaan. Se PF92 keskiö lienee sen noin 100g. Kampisatsin paino on suunnilleen oikein ilman keskiötä. Oma X0 painaa 657g 39/26 rattailla ja GXP laakeri 107g. Sikäli Cube ottaa 200g takkiin kammet + laakeri osastolla. Mutta tosiaan aika toivoton sarka tota on lähteä keventämään jos vertailukohtana mielessä kuitenkin kummittelee se Sparkki.

  14. #1724
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kh74 Katso viesti
    Olisko taulukossa semmoinen fiba että haarukka on oikeesti sen noin 1800g etuakselin kanssa? Ainakin mun Fox F29 120 FIT RLC taper 15mm on 1790 akselin kanssa ite punnittuna ja sillain ne taidetaan valmistajan tiedoissakin ilmottaa.

    Ja toisaalta keskiölaakerille ei ole painoa ollenkaan. Se PF92 keskiö lienee sen noin 100g. Kampisatsin paino on suunnilleen oikein ilman keskiötä. Oma X0 painaa 657g 39/26 rattailla ja GXP laakeri 107g. Sikäli Cube ottaa 200g takkiin kammet + laakeri osastolla. Mutta tosiaan aika toivoton sarka tota on lähteä keventämään jos vertailukohtana mielessä kuitenkin kummittelee se Sparkki.
    Kiitos näistä. Kuulin juttua, että tuo keula on käytännössä 1800-grammainen, mutta enpä tajunnutkaan, että siinä on akseli mukana. Lisäksi ihmettelin, voiko X0:n kampisatsi muka olla niinkin kevyt kuin 650-grammainen... Eli keskiölaakeri tosiaan puuttui. Siirsin keulasta 100 g kampiin, joten listan pitäisi nyt olla lähempänä totuutta.

    Tanko on niinkin leveä kuin 74-senttinen, enkä ole halunnut sitä ainakaan vielä lähteä kaventamaan. Tuossakin leveydessä kyllä löytyisi muutama 150-grammainen vaihtoehto. Jos oikein lähtisi viilaamaan, ohjaamosta lähtisi lähes 100 g, sillä stemminkin voisi vaihtaa pari senttiä lyhyempään. Mutta ajetaan nyt ensin.

    Izmon 29-Sparkki on kyllä melko kepeä... Yhtä eturatasta voisin harkita minäkin, ja siinähän sitä massaa sitten lähtisi satoja grammoja, kun voisi samalla luopua etuvaihtajasta ja vivusta.

  15. #1725
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Yhtä eturatasta voisin harkita minäkin, ja siinähän sitä massaa sitten lähtisi satoja grammoja, kun voisi samalla luopua etuvaihtajasta ja vivusta.
    Se on kyllä loistava keino tipauttaa noin puoli kiloa. Mutta se oon huomannut, ettei kevennystä tule kuitenkaan niin paljon, että välitysten vähentyminen 1x10 systeemissä kompensoituisi suoraan kevyemmällä fillarilla (näin tyhmyyksissäni/kokemattomuuksissani etukäteen ajattelin). Itsellä 26" fillarissa edessä 36t ja takana 11-36, turismi-jaloilla on tiukat ylämäet siinä ja siinä. Vastaavasti nopeammilla pätkillä meinaa loppua välitykset toisesta päästä. X01/XX1:sessä on ideaa, täytyy varmaan kokeilla joskus.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  16. #1726
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    498
    Ahkeralla grammanviilauksella olen saanut puristettua L-kokoisen Spessun S-Works Epic 29:n painon ajokunnossa n. 9.3-9.4 kiloon. Pyörässä on 1x10 voimansiirto ja 2.25 Rocket Ronit litkutettuina. Tuo runkohan ei ole Brain-systeemeineen kaikkein paras aihio ultrakevyen täysjousto 29:n rakenteluun, mutta 2.0 Furios Fredeillä tuo 9 kilon maaginen raja olisi aika lähellä.
    Lehisj muokkasi tätä : 10.08.2013 at 18.12

  17. #1727
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    --> LJL

    Yhdellä eturattaalla voisi tosiaan hyökätä kohti ysillä alkavaa lukemaa. Mullakin on kakskutosessa ollut pienimpänä välityksenä 1:1, ja sillä tuli ajettua useampi Tahkokin, mutta isopyörään toi on liikaa. KCNC:n titaanista kymppipakkaa on tarjolla 11-38-mallisena, joten siitä vois löytyä apua.

    --> Lehisj

    Spessun osalistaus olis mielenkiintoista luettavaa... Sieltä täytyy löytyä tavaraa akselilta THM/Ax-Lightness/Schmolke/MCFK, sillä Epicin runko tuskin on juurikaan Cubea kevyempi. Näyttäisi siltä, että ainakin tällä hetkellä kaksysitäysjousto häviää kakskutostäystolle väkisin ainakin kilon, joten ysikiloinen on tosiaankin jo tuskan ja viilaamisen takana.

  18. #1728
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    77
    Eikös nyt 2014 malliin tule S-works Epic world cup 29 m-koossa n.9kg tehtaalta :P Ja maksaa...

  19. #1729
    Liittynyt
    09/2001
    Paikkakunta
    Turun lähellä...
    Viestit
    2.270
    2013 Epic S-Works runko on n.2300gr iskarilla
    *** teamvelocycling.fi /nonamesport.com / fat-bike.fi ***

  20. #1730
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    974
    Mä olen viimein saanut rakennettua ja jo ajettuakin jo alkukesästä tilatulla Spark 29 RC:llä. M-kokoinen runko 1898g iskarin kanssa. Koko pyörä 10,1 kg ilman mitään varsinaisia kevennysosia. Osalistalla on Reba RL, XX1, Easton EC90, Syntace Duraflite Carbon, Selle Italia SLR, Formula R1 ja XTR polkimet. Kiekot DT240/Comp/Syncros FL29 Carbon ja kumit litkutetut 2,25" Rocket Ronit.

    Mulla on jäykkäperässä kevyemmät kiekot, joilla tuosta lähtisi n. 300g. Putkiosista lähtisi toistasataa kun valkkaisi hieman kevyempää, ja renkaista toki muutama sata myös. Laitoin mitä sattui laatikoissa pyörimään. Keulastakin voisi tosin olla otettavissa lähes parisataa, kun ainakin S-Works Spessuissa mukana tuleva kuitukruunuinen SID taitaa olla aika lähelle 1400g. Todella tiukalla on 8.x kiloinen isopyörätäpäri, saahan sellaisen kyllä 2,0" Furiouksilla aikaiseksi, mutta 29-täysjoustopyörän idea ehkä vähän kaatuu noilla pierunkuorilla.

  21. #1731
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Shamus Katso viesti
    2013 Epic S-Works runko on n.2300gr iskarilla
    Ok, kiitokset. Ysikilonen vaatii siis huomattavaa huolellisuutta.

  22. #1732
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juide Katso viesti
    Todella tiukalla on 8.x kiloinen isopyörätäpäri, saahan sellaisen kyllä 2,0" Furiouksilla aikaiseksi, mutta 29-täysjoustopyörän idea ehkä vähän kaatuu noilla pierunkuorilla.
    Aika maukas taisi Sparkista tulla. Ja onhan se runko miellyttävän kevyt. Mun 26-Sparkin runko on 1680 g DT:n kuituiskarilla, joten 29-runko on alle 200 g painavampi. Melko vähän, sanoisin.

    8.x kiloa vaatii tosiaankin järkevyydestä luopumista... Sitä on tarkoitus yrittää nyt välttää.

  23. #1733
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    498
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    --> Lehisj

    Spessun osalistaus olis mielenkiintoista luettavaa... Sieltä täytyy löytyä tavaraa akselilta THM/Ax-Lightness/Schmolke/MCFK, sillä Epicin runko tuskin on juurikaan Cubea kevyempi. Näyttäisi siltä, että ainakin tällä hetkellä kaksysitäysjousto häviää kakskutostäystolle väkisin ainakin kilon, joten ysikiloinen on tosiaankin jo tuskan ja viilaamisen takana.
    Mun Epicissä ei ole kauheasti mitään hipo/kallista osaa, vaan painosäästö on pyritty hakemaan ns. kustannustehokkaasti.
    Voimansiirto: XTR vaihtaja ja liipasin, XX 36-11 takapakka, KMC SL ketjut, Rotor 3D+ kammet, Rotor Q-ring 33 eturatas, Rotor PF30 keskiö, BBB titaaniakseliset SPD polkimet
    Kiekot: Light Bicycles AM Kiinan hiilikuitukehät, CX Ray pinnat, Extralite navat, litkutetut 2.25 Rocket Ron renkaat
    Jarrut: Formula R1, Ashima jarrulevyt 160 mm/140 mm
    Putkiosat: FRM 329 hiilaritanko (685 mm), Syntace 109 stemmi (90 mm), Smud Carbon satulatolppa (350 mm), Tune Speedneedle Marathon satula
    Pulloteline: Smud Carbon

    Tahkolla tänä vuonna pakkana oli Leonardi Racing/Sram 1070 viritelmä (40-11). Sillä kyllä nousi sekä El Grande, Talvivaara että Kinahmi II Taivaan portaiden juurelle.

  24. #1734
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    CCCP
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Kaksysit on painavia!
    .
    .
    .
    Mutta kumpi onkaan nopeampi, vanha kevyt pikkupyöräinen vai "painava" isopyörä ? Akin omat havainnot ?
    PELTONEN muokkasi tätä : 12.08.2013 at 16.04 Syy: lisäys

  25. #1735
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PELTONEN Katso viesti
    Mutta kumpi onkaan nopeampi, vanha kevyt pikkupyöräinen vai "painava" isopyörä ?
    Hyvin olennainen kysymys, johon ei tosin varmaan ole yhtä absoluuttista vastausta. Itse rakastan edelleenkin vanhaa kevyttä pikkupyörää, vaikka se olisi/on hitaampi ainakin jossakin paikoissa kuin 29".

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  26. #1736
    Eikös Trekillä SF 100 pro sl runko paina iskarin kanssa 1650g?

  27. #1737
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Pikkasen yli kaksi kiloo iskarin kanssa....

  28. #1738
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.848
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Eikös Trekillä SF 100 pro sl runko paina iskarin kanssa 1650g?
    Taitaapi olla ilman iskaria ? 17.5" Punnasin tehtaan kokoonpanossa ilman polkimia 9.6kg Renkaina Bontrager 29-0 team issue 2.1" jotka ovat kuitenkin todellisuudessa 45mm. levyiset vanteella normipaineilla mitattuna. Eivät ehkä oikeaan maastoon soveliaat? Saattaisi olla kuitenkin hyvä "aihio" koska keula on kevyt RS WC-Sid.

  29. #1739
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PELTONEN Katso viesti
    Mutta kumpi onkaan nopeampi, vanha kevyt pikkupyöräinen vai "painava" isopyörä ? Akin omat havainnot ?
    Mitään painavaa en uskalla tähän sanoa. Muutamalla paikallisella testiradalla oon pystynyt ajamaan kaksysitäysjoustolla hitusen paremman ajan kuin alle 8-kiloisella Sparkilla, mutta ero on ollut tosi pieni. Sen uskallan kuitenkin sanoa, että alamäissä ja teknisillä pätkillä leveätankoinen kaksysitäysjousto on paljon parempi kuin kapeatankoinen kakskutonen.

    Tällä hetkellä oon siinä uskossa, että Sparkin ultrakeveydestä on ollut eniten hyötyä marttakisojen viimeisen tunnin aikana, jolloin jaloista alkaa jo taaki taipua. Tää on kuitenkin pelkkää mutua.

  30. #1740
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Visto Katso viesti
    Katos, en tiennytkään, että pelkkää runkoa on tarjolla. Mulla on värimaailmaa lukuunottamatta juuri tuo sama runko. Luulisin sen olevan noin 2200 g Foxin iskarin kanssa (21-tuumainen runko), mutta täytyy seuraavassa täyshuollossa laittaa palikat puntariin.
    Aki Korpela muokkasi tätä : 13.08.2013 at 22.17

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •