Tuommonen iso rekka operoi tuolla keskustassa sen verran rauhallisin liikkein että pitää olla melko putkinäköinen pässi että semmoisen alle ajaa.
Tuommonen iso rekka operoi tuolla keskustassa sen verran rauhallisin liikkein että pitää olla melko putkinäköinen pässi että semmoisen alle ajaa.
Pyöräilijä törmäsi auton kylkeen, Iltalehti uutisoi.
Keski-ikäinen mies loukkaantui vakavasti törmättyään polkupyörällä henkilöauton kylkeen.
Onnettomuus tapahtui ennen iltaseitsemää Espoon Laajalahdessa, Turvesuontien ja Kehä 1:n risteyksessä.
Tapiolan suunnasta tullut pyöräilijä törmäsi Leppävaaran suunnasta ajaneen henkilöauton kylkeen. Kypärästä huolimatta pyöräilijä loukkaantui rajussa yhteentörmäyksessä vakavasti, ja hänet vietiin sairaalaan.
Autosta meni vasen takaovi kolhuille ja sen ikkuna rikki.
Autoilija on mitä ilmeisimmin kääntynyt Leppävaaran suunnasta (kuvaussuunnasta) tullessaan Turvesuontielle ja pyöräilijä tullut tuolta kuvan vasemmasta reunasta näkyvää klv:tä pitkin. http://goo.gl/maps/KdVcM
Tuttu paikka http://goo.gl/maps/mQtLu ja olen kyllä huomannut että Kehä 1.tä Turvesuontielle kääntyvät autot ei paljon tuossa kohtaa suoraan ajavaa pyöräilijää väistä. Kehä 1:tä kääntyville autoille palaa samaan aikaan vihreät kuin Turvesuontietä ylittäville pyöräilijöille.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...586401545.html Pitää olla melko putkinäköinen pässi että pyörälijän eteen ajaa
Mahdollista sekin, että suoraan ajanut pyöräilijä oletti rekan kuljettajan noudattavan kääntyessään laissa määrättyä väistämisvelvollisuuttaan ja jopa tulkitsi hitaasti ajamisen niin, että rekan kuljettaja oli havainnut pyöräilijän ja pyöräilijä siksi ajoi hidastelematta ettei olisi ollut hidasteena. Itsellenikin käynyt niin, että hyväuskoisena luulin pihasta matelunopeutta lipuneen autoilijan havainneen minut pyörätiellä, mutta eipä ilmeisesti ollutkaan kun hän törmäsi takapyörääni.
PeeJii muokkasi tätä : 31.07.2013 at 22.20
Tuttu paikka.
Osaan hyvin kuvitella tilanteen, jossa tuollainen onnettomuus pääsee tapahtumaan. Näkyvyydestä tuo ei voi olla kiinni, sillä Kehältä kääntyvä autoilija ja Tapiolan suunnasta pohjoiseen ajava pyöräilijä lähestyvät melkein kohtisuoraan toisiaan, ilman näköesteitä. Mitä valitettavan moni autoilija tuossa tekee on se, että Kehältä kaahataan kehätien nopeudella Turvesuontien ensimmäisiin liikennevaloihin (n. 100 m päässä), täysin kevyestä liikenteestä piittaamatta ("kyllä mä ehdin ensin/kyllä ne väistää").
Risteyksen vaarallisuutta lisää vielä se, että pyöräilijä saa siihen alamäkivauhdit niin etelän kuin pohjoisen suunnalta (risteys on pienen laakson pohjalla). Kysyy aika hyvää itsekuria, että silti malttaa jarrutella vihreisiin valoihin noiden väistämisvelvollisuutensa laiminlyövien autoilijoiden varalta.
TuH muokkasi tätä : 31.07.2013 at 22.54
Vaatis kyllä itsekuria että ei lukisi noita iltapulujen komennttiosioita näissä uutisissa. Mutta en kyllä yhtään ihmettel että onnettomuuksia tapahtuu kun osalla kommentoijista on liikennesäännöt todella pahasti kadoksissa tyyliin tämä " Pyöräilijä väistää aina autoilijaa, paitsi jos auto kääntyy oikealle pyörätien tai pientareen yli. Tällöinkin väistetään vain samasta suunnasta tulevaa pyöräilijää, ei vastaan tulevaa."
Polkupyöräilijän äkillisen käännöksen vuoksi rattijuoppo ajoi yli http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...11779_uu.shtml
Turma sattui maanantaiaamuna Vakka-Suomenkadun ja Rantakadun risteyksessä Uudessakaupunhissa.
Paikkakuntalaisen naisen kuljettama henkilöauto oli menossa Vakka-Suomenkatua pitkin kohti Lokalahtea. Samaan aikaan paikkakuntalainen mies ajoi polkupyörällään myöskin Vakka-Suomenkatua pitkin kohti Lokalahtea tien vasemmalla puolella, kunnes yht'äkkiä mies lähti ylittämään Vakka-Suomenkatua
Polkupyöräilijän äkillisen käännöksen seurauksena osalliset törmäsivät toisiinsa. Mies loukkaantui onnettomuudessa vakavasti.
Miestä epäillään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja naista epäillään rattijuopumuksesta, sillä hän puhalsi poliisin seulonta-alkometriin 0,86 promillen lukemat.
Auto törmäsi 11-vuotiaaseen poikaan suojatiellä Haukiputaalla http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...586393657.html
Hätäkeskukseen tuli kello 16.18 ilmoitus Haukiputaan Revontien ja Länsikehän risteyksessä tapahtuneesta liikenneonnettomuudesta. Ilmoituksen mukaan polkupyörällä liikenteessä ollut 11-vuotias poika oli jäänyt henkilöauton alle.
Pyöräilijä oli tullut Revontien suuntaisesti kulkevaa pyörätietä tarkoituksenaan ajaa suoraan Länsikehän yli. Samaan aikaan Länsikehää ajanut henkilöauto oli lähtenyt ylittämään Revontietä törmäten pyöräilijään ajoradalla olevalla suojatiellä. Kyseisessä tienkohdassa suojatie on merkitty liikennemerkein.
Yhteentörmäyksessä pyöräilijä oli kaatunut auton konepellin kautta tuulilasiin ja siitä edelleen tielle. Kaatuessaan hän oli satuttanut päätään.
Poliisin tullessa paikalle poika oli tajuissaan ja häntä voitiin puhuttaa. Hänet toimitettiin ambulanssilla Oulun Yliopistolliseen sairaalaan jatkotutkimuksiin. Vammojen vakavuudesta ei ole tällä hetkellä tarkempaa tietoa.
Tapahtumahetkellä polkupyöräilijällä ei ollut suojakypärää päässä.
Asian selvittely jatkuu poliisin liikennerikostutkinnassa. Alkoholilla ei epäillä olleen osuutta tapahtuneeseen.
Hyvin tuttu risteys mullekin. Joskus aamuyön tunteina on tullut ajettua risteyksen yli jarruttamatta, mutta muuten ajan noihin hiljaa. Hyvin mua on tuossa väistetty, mutta niin paljon en uskalla siihen luottaa, että ajaisin sokkona ja vauhdilla läpi eli en suinkaan syyllistää pyöräilijää. (Kehä I:n tapaus).
Todella ikävä tilanne ja totta kai autoilijan tulisi väistää. Kuten muutamat kirjoittivat niin on huolestuttavaa miten huonosti väistämisvelvollisuudet tunnetaan. Kun yhdistetään välinpitämättömyys, "kiire", ympäristön huomioitta jättäminen ja huonot tiedot väistämisvelvollisuuksista, niin lopputulos ei voi olla hyvä
Tämä ikävä uutinen ei tainnut olla vielä täällä.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...15949_uu.shtml
Jälleen kerran kääntyvä auto.
Tämä tulikin palstalle sillä aikaa kun kirjoitin viestiä.
Tosin tuosta jälkimmäisestä uutisesta on aika huonot tiedot ja vanhat kartat, joista ei selviä että onko vastikään rakennetulla Länsikehällä nykyään kärkikolmio ennen ko. risteystä. Länsikehän ylittävä pyörätien jatkehan on ennen kääntymistä, joten uutisissa annetuilla tiedoilla ja ilman tietoa kärkikolmiosta Länsikehällä ennen pyörätien jatketta uskaltaisin sanoa, että pyöräilijä on väistämisvelvollinen tuossa kohtaa. http://www.fotoshack.us/foto.php?id=...a-revontie.jpg
Oli pyöräilijä väistämisvelvollinen tai ei, niin osoittaa autoilijalta aivan saatanan huonoa arviointikykyä kohdella 11-vuotiasta liikenteessä kuin aikuista. Kevyttä liikennettä koskevat säännöt ovat epäintuitiiviset aikuisellekin, puhumattakaan nyt alakouluikäisestä, jonka liikennesääntöjen tuntemus, kyky hahmottaa liikennettä ja arvioida riskejä on väistämättä... no... lapsen tasolla.
http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...i_bussin_alle/
Kääntyvä linja-auto ja suojatietä ylittänyt polkupyöräilijä törmäsivät toisiinsa Helsingin Lauttasaaressa iltapäivällä keskiviikkona.
Onnettomuus tapahtui Särkiniementien ja Lauttasaarentien risteyksessä. Särkiniementietä saapunut bussi kääntyi oikealle Lauttasaarentielle samalla kun 7-vuotias tyttö ajoi polkupyörällään suojatielle.
Tyttö ei onnistunut pysäyttämään pyöräänsä, joten hän yritti väistää lähestyvää bussia oikealle. Tyttö kuitenkin kaatui, ja polkupyörä joutui bussin alle ja jäi sinne jumiin.
Tytöllä oli pyöräilykypärä päässä, eikä hänellä tapahtumapaikalla havaittu vammoja. Pyörä sen sijaan vääntyi, ja siitä hajosi toinen käsijarru.
Poliisin kuuleman silminnäkijän mukaan molemmille osapuolille olisi palanut vihreä valo samaan aikaan. Tapausta tutkitaan liikenneturvallisuuden vaarantamisena.
PS: Tuossa on pyörätien jatke myös eikä vain pelkkä suojatie.
Minä voin kokemuksesta sanoa että on puhdasta ammattitaidottomuutta jos ei ota sitä huomioon. Totuus on kuitenkin se että suuri osa raskaan kaluston kuskeista on välinpitämättömiä ja omaavat taitoonsa nähden aivan liikaa ammattiylpeyttä. Olkaa siis varovaisia kun ette voi tietää kuka urpo siellä ratissa on.
Ihan uteliaisuudesta, miten se noin niin kuin teknisesti otetaan tässä huomioon? Itse en keksi muuta konstia kuin se, että otetaan se miehiä punaisen lipun kanssa kävelemään rekan edessä ja molemmilla puolilla ja huutamaan "älkää ajako rekan alle", kun se kävelyvauhtia sompailee ahtaassa risteyksessä, kuten tässä oli.
Tähän asti lukemani perusteella rekka on ajanut varovaisesti ja pyöräilijä ihan päättömän lujaa.
Eihän tästä mitään varmaa voi sanoa, kun ei ole ollut paikalla näkemässä, mutta...
Aamulehden kuvasta ja Google Mapsista katsomalla sekä aiempaan paikallistuntemukseen perustuen uskoisin ainakin tuohon ajoneuvoyhdistelmän vauhtiarvioon, joten korostaisin tuota jos-sanaa tuossa.Alkujaan tämän lähetti Aamulehti
Toisaalta kun tuo ajoneuvon nuppi on noin laajan kurvin joutunut tekemään ja (jos) hitaasti liikkunut, niin ei oikein kai enää voi kuolleesta kulmastakaan puhua - melkein jo suora näkymä oikeanpuoleisen oven ikkunasta...
Itse kuorma-autolla ajamisesta en tiedä mitään, mutta aavistuksen ruuhkaisemmassa paikassa (Tokiossa) vieraillessani kiinnitin huomiota punaisten lippujen kanssa liikkuviin liikenteenohjaajiin, jotka ohjasivat jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja autoja pientenkin tietöiden kohdalla. Eli: Yksi Bobcat - kaksi lippumiestä. Kuormureita peruutettaessa kyydistä usein hyppäsi kaveri auton taakse antamaan ohjeita kuljettajalle ja varoittamaan muuta liikennettä. Olisiko Japanissa kovempi vastuu vahingon aiheuttajalla kuin täällä?
Japanissa on ainakin enemmän ihmisiä ja suurempi asumistiheys, joten siellä on myös huomattu ottaa toiset huomioon - ei kuitenkaan minua haittaa, jos muita haittaakin.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Asun risteyksen lähistöllä ja ajan siitä autolla käytännössä joka päivä. Risteys näyttää guuglessa loivemmalta kuin se oikeasti on, mutta hankalaksi asian tekee se, että Leppävaaran suunnasta ajettaessa vauhti pitää tiputtaa bussikaistaa ajaen 70:ä kääntymisnopeuteen ja samalla pitää havainnoida samaan suuntaan ajavia pyöriä ja mopoja kelvillä, joka tulee risteykseen kirjaimellisesti puskista. Tapiolan suuntaan ei ole mitään näköestettä, joten kuskin silmät ovat katsoneet joko oikealle tai kännykkään tms. Tapiolan suunnasta ajaville autoille ei ole ongelmaa, sillä sieltä päin kääntyville risteyksessä on nuolivalo. Muutama kuukausi takaperin risteyksen jalankulkuvaloihin lisättiin painonappi ja oletin heti, että risteyksen turvallisuutta aiotaan parantaa kelvin sujuvuuden kustannuksella, mutta toistaiseksi valot ovat toimineet kuten ennenkin. Saa nähdä mitä tämän jälkeen.
( ಠ_ಠ)
Tähän haluaisin itsekin kuulla vastauksen. Taitaa vaan jäädä saamatta.
Uutisointi ei ota kantaa, mutta lukemani perusteella jäin sellaiseen käsitykseen ettei pyöräilijää olisi ohitettu. Uutisessa ei myöskään kerrota mihin kohtaan ensimmäinen kontakti on tullut. Etukulmaan pääsee ajamaan siten, ettei kuljettajan paikalta näe. Suoraan kylkeen ajamisen näkeekin sivuikkunasta, mutta siinä ei pysähtyminenkään enää estä törmäämiseltä; suojatie on jo tukossa ja fillaristin väylä siten täynnä.
Holokki auki ku H. Moilane.
Juu, kyllä se voi saada. Risteykseen tultaessa varmistetaan tulevaan kuolleeseen kulmaan mahdollisesti mahtuvat kohteet. Jyrkkään kääntyessä hidastetaan suojatietä ennen ja nostetaan perse penkistä jotta nähdään kuolleeseen kulmaan. Oikein säädettyjen ja nykyisten eurostandardien mukaisten peilien kanssa se ei ole mikään ameriikantemppu.
Ottakaa nyt vielä esille se brittivideo jossa ollaan siinä tilanteessa missä fillariporukan näkisi varsin hyvin, jos osaa ajaa sitä rekkaa niin kuin pitäisi... Puhumattakaan siitä että osaava kuski ei edes joutuisi siihen tilanteeseen.
Tampereen tapauksen silminnäkijöiden perusteella pyöräilijän vauhti on ollut kova. Auto taas on lähtenyt liikennevaloista ja edennyt kävelyvauhtia. Näin ollen pidän luultavampana, että pyörä on lähtenyt ohittamaan liikkeellelähtevää rekkaa mentaliteetilla "minulla on etuajo-oikeus koska rekka kääntyy". Rekkakuski taas on saattanut pälyillä joka suuntaan mutta oikealta pyörätietä ohittava pyöräilijä tulee takaa kuolleesta kulmasta. Reippaana käymme rekkain alle.
Jossain iltalehmässä olleen kuvan perusteella pyöräilijä näyttäisi osuneen täysperävaunuyhdistelmän neliakselisen vetoauton toisen akselin eteen. Siis juuri sellaisesta suunnasta ja kohdasta että kuski ei näe ikkunasta eikä näe peilistä, ellei pysäytä ja siirry ohjaamon matkustajan puolelle kurkkimaan.
Kirjanmerkit