Kevarilla ei kuitenkaan ilmeisesti ole jalankulun suhteen mitään liikennesääntöjä? Eniten kauhistuttaa koirat ja lapset mutta niitä sentään osaa varoa.
Kevarilla ei kuitenkaan ilmeisesti ole jalankulun suhteen mitään liikennesääntöjä? Eniten kauhistuttaa koirat ja lapset mutta niitä sentään osaa varoa.
Cyclocrossarilla pitkin pääkaupunkiseudun metsiä ja maanteitä
Eikö täällä muita häiritse Manskun pyörätiellä olevat nupukiviristeykset, joissa raot ovat niin valtavat kivien välissä, että rengas ajautuu helposti kivetyksen rakoihin?
Esimerkkinä vaikka Lönnrotinkadun ja Manskun risteyksessä. Kyllä autoteillä ja jalkakäytyävillä nämä raot täytetään niin, että pinta on vähän tasaisempi. On täysin logiikan vastaista, että juuri pyörätielle on jätetty isot raot.
Näissä kohdissa vedän siis joko vinottain, tai hieman jalkakäytävän puolella.
Yhden kerran aikoinaan Tammisaaressa asuessani. Talvi ja Raaseporintien vieressä oleva kelvi http://goo.gl/maps/UBYVT kirkkaassa umpijäässä. Huutelivat kaiuttimesta että pitäisi mennä pyörätielle ajamaan ja kun en mennyt niin pysäyttivät seuraavassa risteyksessä. Käskivät uudestaan pyörätielle ajamaan jollointotesin että " konstaapeli on hyvä vaan ja menee kokeilemaan itse ajamista tolle luistinradalle " ja tarjosin pyörää. Kävi sitten jalan katsomassa ja kokeilemassa pyörätien pintaa ja liukkautta ja totesi " joo ei siellä pysty ajamaa, liian vaarallista, aja vaan ajoradalla ".
Tapahtui tänään n. klo 18-19 tässä: http://goo.gl/maps/M6YF9
Tulin Sokokselta päin pyörällä. Mies kyynärsauvan kanssa tuli Kaivopihalta päin suojatien yli, ja minun edessä ajanut pyöräilijä veti melkein miestä päin, jolloin mies iski kyynärsauvansa edellä ajaneen takapyörään.Pyöräilijä huusi "MITÄ SÄ TEET SÄ MAKSAT TÄSSÄ MENEE PYÖRÄTIE" En jäänyt seuraamaan tilannetta. Tuossa kohdassahan pyöräilijän pitää väistää jalankulkijoita.
Sami93 muokkasi tätä : 30.07.2013 at 22.54
Kilpapyörällä ajanut mies loukkaantui kun törmäsi kääntyvään autoon Tuusulassa maanantaina.
Tuusulalainen 36-vuotias nainen kuljetti henkilöautoa Ruukinkujalta oikealle Vanha Valtatielle. Hän kytki uudelleen suuntamerkin oikealle heti käännyttyään, koska hän oli menossa Vanha Valtatie 190 kiinteistön pihaan.
Tuusulalainen 63-vuotias mies ajoi Linjatien suunnasta ajorataa pitkin kilpapyörällä samaan suuntaan ja osui kyseisen auton perään kaatuen maahan.
Pyöräilijä kertoi ajaneensa noin 40 km:n tuntinopeutta.
Tien vieressä on kevyenliikenteenväylä, jota pyöräilijöiden tulisi käyttää, poliisi huomauttaa.
Mies valitti kipua jalassa ja hänet vietiin sairasautolla saamaan ensiapua.
Googlen katunäkymän mukaan Ruukinkujan ja Vanhan Valtatien risteyksessä Vanhan Valtatien suuntaan ei ole pyörätiemerkkiä 422 tai muitakaan vastaavia merkkejä jotka velvoittaisivat pyöräilijän ajamaan muualla kuin ajoradalla. Kuva tietysti on jo vanha ja voi olla että liikennemerkki on sinne sittemmin laitettu. Jos tilanne on edelleen sama kuin Googlen katunäkymässä niin ajoradan vieressä on vain joku "väylä".
Pitäisi myös poliisin muistaa että pyörällä on kylläkin sallittua ajaa ajoradalla, (lyhyen matkaa,reitin,turvallisuuden jne. vuoksi) jos sitä ei ole erikseen kielletty esim. liikennemerkillä 322 tai 324 ja tietysti myös moottoritiellä jne.
Aika täpärästi on myös autoilija tullut kolmion takaa Vanhalle Valtatielle pyöräilijän eteen.
Ei ole muistaakseni ihan noin vapaata: lyhyen matkaa reitin, turvallisuuden tms. syyn vuoksi saa ajaa pyörätien sijaan ajoradalla vain silloin, kun pyörätie on menosuuntaan nähden vasemmalla puolella ajorataa.
Ajosuuntaansa nähden oikealla puolella olevaa pyörätietä on käytettävä, paitsi toki jos se on ajokelvottomassa kunnossa.
Aivan, kirjoitin turhan lyhyesti. Olisi kuitenkin mukava tietää joko tuossa risteyksessä on pyörätien käyttöä velvoittava liikennemerkki. Aika kitsaasti noita on ripoteltu muutenkin Googlen Streetview:n mukaan tuon Vanhan Valtatien vieressä kulkevan "kevyenliikenteenväylän" ja risteävien teiden risteyksiin.
Kun se mies tuli Vanhaa Valtatietä Linjatien suunnasta, niin siellä on pyörätien merkki, joten miehen olisi pitänyt olla pyörätiellä ja näkyvyys on hyvä, joten pyöräilijän olisi pitänyt nähdä auto, joka on kääntymässä pois Vanhalta Valtatieltä, ja toimia sen mukaan. Tarina ei kerro kauanko k.o. naiselta kesti operaatio kääntyminen - sinänsä hämmentävää, ettei hän ajanut Ruukinkujalta kiinteistölle pitkin klv:ä.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Kevari on joku mopo, mutta juu... Ei ole tullut. Itse asiassa vähän päinvastainen homma tapahtunut. Juttelin paikallisen poliisin kanssa siitä, että olisiko tässä kohtaa sallittua jatkaa maantiefillarilla suoraan, ja mennä tuo reilun kilometrin pätkä Arktikumia kohden nelostien puolelta sen sijaan että kaartaisi oikealle ja puikkelehtisi kelvejä pitkin: http://goo.gl/maps/eAGk1
Poliisin ei keksinyt syytä, miksi ei maantien vierustaa saisi ajaa, jos sitä ei ole erikseen merkeillä kiellettykään. Huomioi vielä senkin, että maantiepyörällä nopeuttakin on sen verran enemmän. Kehoitti vain terveen järjen käyttöön, koska "maalaiset" ei ole välttämättä aina tottuneet siihen, että fillaristit kulkevat ajoradan puolella.
...
Mutta ei ne ole tottuneet kelvillä ajaviinkaan... Viimeksi eilen jouduin turvautumaan kahteen refleksiväistöön. Ensin Toripuistikon kohdalla piha-alueelta syöksyneen naiskuskin toimesta, ja vähän myöhemmin Ounasjoentiellä vasemmalle kääntyvän papparaisen takia. Naiskuski näytti säikähtävän itsekin, papparaisen ilmeestä päätellen nuoremman kuskin kait kuuluikin väistää alta pois.
Noh, menee nyt hieman saivarteluksi varsinkin kun tuosta uutisesta ei todellakaan kaikki faktat käy selville, eikä paikalla olevien liikennemerkkien nykytilasta ole tietoa. Mikään ei kerro että pyöräilijä olisi ohittanut tuon viimeisen pyörätiemerkin joka on Konradinpolun ja Vanhan Valtatien risteyksessä, kerrotaan vain että pyöräilijä tuli Linjatien suunnasta, ei kerrota että sieltä asti olisi ajanut. Ruukin Kujan ja Vanhan Valtatien risteyksessä ei ole pyörätiemerkkiä kiinteistön nro 190 suuntaan. Törmäyshän tapahtui kuitenkin tuon risteyksen jälkeen eikä siinä siis ole pyörätietä. Tässä tapauksessa tuo väylä joka alkaa em. risteyksestä kiinteistön nro 190 suuntaan on mielestäni korkeintaan jalkakäytävä.
Tuossa viestissä nro 2291 vastasinkin jo tähän mutta unohtui tuo tieliikennelain 8§ ”Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa”.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Ruukinkujalta Vanhalle Valtatielle saapuvalle on osoitettu väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla. Ruukinkuja ei siten ole laissa tarkoitettu vähäinen tie.
Eli tuossa on kyllä ihan oikea risteys.
Edit. Jos kyseessä olisi vähäisen tienristeys niin myös pientareella oleva yhtenäinen valkoinen viiva ei muuttuisi Ruukinkujan liittymän kohdalla katkoviivaksi.
pätkä muokkasi tätä : 31.07.2013 at 15.27
Ahaa, käynyt lenkkeilemässä Tuusulassa - Helsingissä etenkin iäisessä on paljon katuja s.e. joka toisessa tai kolmannessa risteyksessä on klv-merkinnät.
Järvenpäästä voi löytää kolmion ja valkean viivan ja korotuksen klv-tasoon, jolla kuulemma siitä tulee vähäinen risteys tai aikakin viranomaisten tulkinnan mukaan.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
No, en todellakaan ole käynyt lenkkeilemässä Tuusulassa, kommentit on pelkästään Googlen Streetview:n pohjalta. Muutenkin enemmän kiinnostaa kuka tuossa tapauksessa ajoi väärin ja kuka oikein ja omat tulkinnat voi hyvinkin olla pielessä mutta keskustelemalla voi sitten se oikeakin tulkinta löytyä. Toistaiseksi pysyn kannassani.
Eipä liene kovin harvinaista että liikennemerkit ja katumerkinnät on väärin tehty ja vieläpä väärin tulkittujakin. Varmaan näin on myös Helsingissä ja Järvenpäässä.
-tu mitä liikennettä. Ajoin fillarilla autotietä pitkin risteykseen. Sieltä naisautoilija kolmion takaa suoraan eteen. Näin että se tulee niin kovaa ettei sillä ole aikomustakaan noudattaa väistämisvelvollisuuttaan, joten osasin hidastaa ajoissa. Levittelin käsiäni kun se ajoi nenän edestä ohi. Yritin saada sen kiinni jotta olisin voinut avautua, mutta liikennevalot olivat eukolle suosiollisia ja se pääsi karkuun. Toivottavasti se kuitenkin tajusi mitä tapahtui ja ottaa ehkä opikseen.
Samalla matkalla iso rekka puski suoraan nenän eteen rakennustyömaalta, ja vieläpä kaistaa väärään suuntaan. Tässä väistöjarrutuksen tekeminen jäi vähän täpärämmälle. Kukapa sitä osaisi varautua siihen että yhtäkkiä joku tulee rekalla vastapalloon.
On se ihme ettei liikenteessä kuole enempää jengiä.
Nii .. isolla kirkolla meinannu jäädä auton alle kun ei tullut mieleenkään että se kääntyy parkkipaikalle kiellettyyn ajosuuntaan eikä piittaa yhtään..
samalla kävelyllä pari minuuttia myöhemmin taksi kääntyi eteen liikenneympyrästä ja yritti ajaa varpaiden yli .. pakko oli pamauttaa takaikkunaan vaikka sillä oli asiakkaita kyydissä ..
Kellokosken paikka on kovasti tuttu. Tulee Järvenpäästä päin käännyttyä tuolle samalle kiinteistölle vähintäin viikottain, mihin autoilija ko. uutisessa. Tämä Ruukinkuja, mistä autoilija oli saapunut on vain 15-20m:n päässä kiinteistön liittymästä, joten käsittääkseni jos auto on tullut fillaristin eteen, se on tullut aivan liian pieneen väliin, etenkin kun on ollut heti kääntymässä, eikä kiihdyttämässä alta pois. Jos fillaristi olisi ajanut klv:iä, autoon törmääminen olisi tod.näk. tapahtunut kylkeen, eikä perään kuten nyt kävi.
Paikka ei muuten nykyään ole Kuukkelin näyttämän näköinen. Tuossa Ruukinkujan ja kiinteisöliittymän välissä on klv:ssä korotus, joten se ei houkuta auoilijaa siitä ajamaan.
Ja kyllä se Kellokosken läpi ajaessa on selkeasti klv, eikä vain jalkakäytävä. Maantiepyörälle ko. pätkä tosin on melko huonokuntoinen, joten sen kyllä reippaasti edetessä (kuten uutisen pyöräilijä rajoituksen mukaan 40km/) mieluummin ajaa autotiellä.
Poliisin kommentti siitä, missä pyöräilijän olisi tullut ajaa ei loppupelissä vaikuta syyllisyyteen. Autoilijan syy. Ihmettelen kylläkin, miksei fillaristi kerennyt jarruttamaan. Näkyvyys paikalla ei ole mitenkään huono.
onks pakko, jos ei haluu
Enpä sitten tänään aamulla työmatkalla ehtinyt kuin reilun 500 metrin päähän himasta, kun tuli jo läheltäpiti tilanne.
Ajoin kelviä pitkin tässä http://goo.gl/maps/yIlvk kun takaa tulee farmarivolvo, menee ohi ja kääntyy samantien käyttämättä vilkkua suoraan eteen ja ajaa Ymmerstan koulun parkkipaikalle.
Tällänen: http://www.dailymotion.com/video/x12izo7_29072013_sport vastaantulijan olisi pitänyt odottaa? Yleensä sen puolen kulkija väistää jonka puolella este on
EDIT: Siis tämä aurinkolasityyppi kohdassa 0:10. Jouduin melkein pysähtymään, video vääristää mittasuhteita, väliin ei jäänyt paljoa tilaa.
Sami93 muokkasi tätä : 31.07.2013 at 19.38
Mitäs hirveetä tuossa tapahtui?
Jos tuota tehdessä olisi käytetty järkeä, siinä olisi sileä pyörätie, joka muodostaisi sivukaduilta tuleville väistämisvelvollisille (ja järjestelmällisesti eteen tunkeville) autoilijoille hidastetöyssyn.
Suosittelen baana-larun silta välille ajoa kanavan rantaa pitkin, nopeampi ja stressittömämpi vaihtoehto.
Jos tosta pitää "syyllisiä" löytää ni nehän on ne tyypit jotka seisoo siinä tukkien pyörätien
Siis oikeestihan toi nyt vaan on muutenkin huono kohta koska just tossa on vain kapea pyörätie ja sijaintinsa johdosta yhdessä stadin vilkkaimmista kulmakunnista joten siinä riittää turisteja ja muita ihmisiä jotka ei vaan hahmota että tuo pätkä olisi vain pyörille ja jalankulkijoiden kuuluisi kulkea joko toisella puolella katua tai puiston puolelta. Nää on vaan paikkoja joissa ei voi vaan mennä ja olla minäminä-asenteella. Vaikka olisikin oikeassa (sinä) tai väärässä (aurinkolasijäbä) tai hengailemassa (heput), kaupungissa kun vaan on paljon ihmisiä yhtäaikaa ja kaikki ei hahmota ympäristöään koko ajan liikennemielessä. Onneks et kuitenkaan avautunut vielä pikkutytöstä joka tulee vastaan väärällä puolella.
Tänään oli kyllä pakko olla joku Virallinen Liikenneidioottien Juhlapäivä koska törttöilijöiden määrä varmaan veti ennätykset koko mun pyöräilyhistorian aikana.
- Eteen pyörillään vyöryvät lapset ohitustilanteessa (toki ajan hiljaa lasten ohi koska ei niistä voi tietää) siitä huolimatta että isänsä yritti tomerasti sanoa "ajakaa OIKEASSA reunassa"
- Koko jaetun kelvin leveydeltä tallustelevat junioriurheilijaryhmät x 2kpl peräkkäin ja ympäristöä ei havainnoida yhtään. Soitan kelloa ei tapahdu mitään vaikka kuin monta kertaa rimputtelis. Ohjaaja huutaa takaa muille ohjeita ilm. venäjäksi mutta tulos on silti aika laimea väistämisen suhteen
- Koiranulkoiluttaja jolla vähintään 5 pientä koiraa, rimputan kelloa, ottaa jo yhden karkulaisen lähemmäs mutta kun olen kohdalla lähtevät jo seuraavat pari koiraa valjakosta hyökkimään kohti
- Porttikongista suoraan pyörätielle valuva naisautoilija peltilehmänsä kera mutta pää kääntyy vaan toiseen suuntaan (joka on juuri päinvastainen kuin mistä olen tulossa..)
- Vierekkäin siksakkaavat pyöräilijät jotka juttelevat keskenään eivätkä katso lainkaan eteenpäin = tässä vaiheessa lenkkiä mua vitutti jo niin paljon koko touhu että huusin sille suoraan päin ajavalle kohtalaisella äänellä HALOOOO..
- Sitten se pahin kun kiihdytin hiukan ylämäkeen niin eikös risteyksessä käänny auto suoraan eteen mennäkseen pikkutielle. Tässä oli jo melkein lähellä ettei tullut kolari. Pää kyllä kääntyi kuskilla mutta vasta sitten kun olin jo kohdalla. Ei pysähtynyt katselemaan.
Oikeastaan nuo muut oli vaan ärsyttäviä mutta tuo kääntyvä auto oli noista ainoa oikeasti vaarallinen. Lenkki oli muuten hyvä mutta voi luoja tuota törttöilyn määrää. Uskomatonta. Ei mulla muuta.
^ Tänään poluilla olimme itse itsemme tiellä. No, kelvillä oli lapsia, jotka halusivat myös olla 'kilpapyöräiljöitä'![]()
Kirjanmerkit