HephaFillariElectrobikeGiant
Sivu 76 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 66 74 75 76 77 78 86 126 176 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.251 - 2.280 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

mutanaama Guest
    Tänään ajeltiin vaimon kanssa kotiopäin, kun eteen tuli tien laidassa kovin huterosti ajeleva tytär, ja äiti keskellä kelviä. Ajelivat meidän kanssa samaan suuntaan, ja totesin että ohitetaan aikuisen puolelta, kilkautin kelloa pariin kertaan vielä varmuuden vuoksi. Vauhtia oli kohtaamistilanteessa noin 20km/h, eli sen verran vähän, että varoittamatta eteen pysähtyneeseen naiseen törmäämisen pystyi välttämään nipin napin jarrutuksella ja koukkaamalla. Sen verran nopea tilanne oli, ettei takana tuleva puolisko ehtinyt kunnolla jarruttaa, ja osui mun takarenkaaseen. Ok, kumpikaan ei kaatunut, mutta kaikki pienen katastrofin ainekset oli jo koolla. Vaimo siinä hieman pyöräilijää moitti ja jatkettiin matkaa.

Melkein yhteentörmäys tänään. Naisihminen tulee vastaan ja suunnilleen kohdalla alkaa vaihtamaan vaihteita *rutinaa* ja akan katse painui samantien alas ja etupyörä kääntyi minua kohden. Saattoi säikähtää itsekin. Loppulenkki olikin sitten yhtä juhlaa.
    Make war, then love.

Hauskaa tosiaan aika-ajoin todeta, että minkä takia sitä ruvetaan siinä vaiheessa jalkoväliinsä tuijottamaan, vaikka rutina kuuluu selkeesti vaihteistosta
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

http://goo.gl/maps/Uzwxh Tossa tuli melkein törmäys.

Pariskunta kävelee suojatielle (pohjoiseen) päin rannalta päin. Itse tulin Kauppatorilta päin. Huomasin heidät jo kaukaa, mutta silloin kävelivät rannan puolella. Liikennevalojen vieressä kääntyivätkin suojatielle päin. Oletin että katsovat myös taakse, mutta ei. Nainen käveli sokkona eteen.

Onneksi vauhtia oli ~15 km/h niin ei osunut ja kerkesin väistämään. Ei ollu vihreä valo jalankulkijoille, silloin olisin antanut tietä.
    Vai pitääkö tossa antaa tietä jalankulkijoille vaikka olisi punainen valo jalankulkijoille? koska pyörillehän tossa ei ole omaa valoa.

Onko nuo linkin mukaiset "suojatiet" suojatien jatkeita vai mitä? Siis suojatie pyörätien (tossa kohdassa jaettu klv merkkien mukaan) yli?
    Sami93 muokkasi tätä : 29.07.2013 at 14.41

Miksi jotkut autoilijat eivät noudata väistämissääntöjä? Osa ei väistä, vaikka heidän pitäisi ja osa taas väistää silloin, kun minä olen väistämisvelvollinen. Esimerkiksi tänään aikeissani ylittää Hervannan valtaväylä Hermian kohdalla pysähtyi suojatien (pyörätien jatkeen) eteen musta avoauto. Hidastin nopeuttani ennen ylitystä ja autoilijan väärän toiminnan takia jouduin lopulta pysähtymään. Minua velvoitti normaalien väistämisääntöjen lisäksi pyöräilijöitä varten asennettu kärkikolmio. Jos autoilija olisi toiminut sääntöjen mukaan, ei meidän kummankaan olisi tarvinnut pysähtyä ja liikenne olisi ollut jouhevaa.

Samankaltaisia ongelmia on jalakulkijoiden kanssa, jotka jäävät seisomaan suojatien viereen odottamaan josko se viimeinekin Tampereen keskustasta lähtenyt auto menee ohitse, jotta he uskaltautuvat astua suojatielle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sami93 Katso viesti
    http://goo.gl/maps/Uzwxh Tossa tuli melkein törmäys.

Pariskunta kävelee suojatielle (pohjoiseen) päin rannalta päin. Itse tulin Kauppatorilta päin. Huomasin heidät jo kaukaa, mutta silloin kävelivät rannan puolella. Liikennevalojen vieressä kääntyivätkin suojatielle päin. Oletin että katsovat myös taakse, mutta ei. Nainen käveli sokkona eteen.

Onneksi vauhtia oli ~15 km/h niin ei osunut ja kerkesin väistämään. Ei ollu vihreä valo jalankulkijoille, silloin olisin antanut tietä.
    Vai pitääkö tossa antaa tietä jalankulkijoille vaikka olisi punainen valo jalankulkijoille? koska pyörillehän tossa ei ole omaa valoa.

Onko nuo linkin mukaiset "suojatiet" suojatien jatkeita vai mitä? Siis suojatie pyörätien (tossa kohdassa jaettu klv merkkien mukaan) yli?
    Itse tulkitsisin tuon kohdan niin, että tietä on annettava jokaiselle tuon pyörätien yli suojatietä pitkin kulkevalle sillä tuon pyörätien ja ajoradan välissä on vielä "odotusalue" ja liikennevalon painonappi jalankulkijoille sillä "odotusalueella" pyörätien jälkeen. Jos siinä ei olisi erillistä "odotusaluetta" ja painonappia sillä puolella niin jalankulkijan pitäisi odottaa valojen vaihtumista ennen pyörätietä ja sen ylittävää suojatietä.

Suojatiet pyörätien yli on havaintojeni mukaan ihan yleinen merkitsemistapa ja se tosiaan tarkoittaa täsmälleen samaa suojatietä kuin ajoradankin yli eli on hidastettava ja tarvittaessa annettava jalankulkijalle esteetön kulku. Toisinaan jalankulkijat seisoskelevat pyörätien ylittävän suojatien päällä odotellen valojen vaihtumista, joka ei taas ole oikea tapa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    Miksi jotkut autoilijat eivät noudata väistämissääntöjä?
    Esimerkiksi siksi jos pyöräilijä "valuu" kohti suojatien jatketta, eikä autoilija ole varma, aikooko pyörä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Yleensä autoilija ei halua ajaa pyöräilijän päälle, vaikka foorumilla poikkeukset korostuvatkin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti CwA Katso viesti
    Tällätavallakin voi käydä kelvillä, kevareita ja laskeutumisköysiä kelvin poikki, olisi siinä tempoilijakin pian ottanut kiepää, jos oikein vauhdilla olisi pistellyt menemään, maltti on aina valttia sanovat.
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...02194_uu.shtml
    Tuntematta paikkaa tiedustelen, mitä asiaa sillä kevytmoottiripyöräilijällä sinne kelville oli ?
    Kummastuttaa myös,etteikö toiminta aiemmin ole aiheutanut haittaa ja häiriötä liikenteelle ja näin köysiporukoille tullut mieleen merkitä narunsa kunnolla.
    Hupinsa kullakin!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Esimerkiksi siksi jos pyöräilijä "valuu" kohti suojatien jatketta, eikä autoilija ole varma, aikooko pyörä noudattaa väistämisvelvollisuuttaan. Yleensä autoilija ei halua ajaa pyöräilijän päälle, vaikka foorumilla poikkeukset korostuvatkin.
    Autoilijat ovat väistäneet, vaikka olen ollut jo pysähtyneenä, joten aina ei tästä voi olla kyse - vai onko sittenkin? Ovatko maantieniilot ja työmatkatempoilijat ehdollistaneet autoilijat väistämään?

mutanaama Guest
    Mitä mä lehdestä luin, niin tuota naruvirittelyä on samassa paikassa harrastettu 16 vuotta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mitä mä lehdestä luin, niin tuota naruvirittelyä on samassa paikassa harrastettu 16 vuotta.
    Lehtijutusta sai myös sellaisen käsityksen että siellä ei olla oltu kovinkaan tarkkoja sillankäyttäjien turvallisuusaspektin kanssa.

"Aina me ollaan näin tehty..." ?

Median armoilla ollessa ei kuitenkaan voi tehdä mitään johtopäätöksiä. Ehkä homma on ollut ihan fiksusti järjestetty, vaikka ilmeisesti tuollaista köyttä ei saisi missään tapauksessa virittää kelvin poikki.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hupilisti Katso viesti
    Tuntematta paikkaa tiedustelen, mitä asiaa sillä kevytmoottiripyöräilijällä sinne kelville oli ?
    Kummastuttaa myös,etteikö toiminta aiemmin ole aiheutanut haittaa ja häiriötä liikenteelle ja näin köysiporukoille tullut mieleen merkitä narunsa kunnolla.
    Mitä toisaalta olen lukenut, niin ilmeisesti paikalla on ollut moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, jossa lisäkilpenä tonteille ajo sallittu tjms. Vaan ihan huhujahan nuo on ja mitään isompaa faktaa ei ole, mutta eiköhän tuossakin ole mennyt useampi juttu pieleen ja nyt vaan sattui muuttujat samaan aikaan samaan paikkaan ja kävi näin.

Ikinähän ei voi tietää mitä oikein siellä kelveillä mutkien takaa ja joskus puskien takaa paljastuu, niin siellä joutuu aika paljon jättämään yllätyksien varaa, ettei tule haveria.

Oletettavasti tässä tapauksessa on kevarilla menty olettamalla että kaikki on kuten aina ennekin, todennäköisesti ei ole maltettu pitää sellaista 20km/h luokkaa nopeutta mitä kovempaa ei oikein voi noilla väylillä ajella, jos mielii välttää vaaran, mutta tietäähän ei voi varmaksi noitakaan tekijöitä.

Puomithan siinä pitäisi olla jos köysi vedetään väylän pokki ja ennakkovaroitukset jos mutkapaikka, mutta eipä niitäkään ole kai ollut.

Harvemmin tosiaan yksi tekijä sitä onnettomuutta mahdollistaa.
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hupilisti Katso viesti
    Mitä toisaalta olen lukenut, niin ilmeisesti paikalla on ollut moottoriajoneuvolla ajo kielletty merkki, jossa lisäkilpenä tonteille ajo sallittu tjms. Vaan ihan huhujahan nuo on ja mitään isompaa faktaa ei ole, mutta eiköhän tuossakin ole mennyt useampi juttu pieleen ja nyt vaan sattui muuttujat samaan aikaan samaan paikkaan ja kävi näin.

Ikinähän ei voi tietää mitä oikein siellä kelveillä mutkien takaa ja joskus puskien takaa paljastuu, niin siellä joutuu aika paljon jättämään yllätyksien varaa, ettei tule haveria.

Oletettavasti tässä tapauksessa on kevarilla menty olettamalla että kaikki on kuten aina ennekin, todennäköisesti ei ole maltettu pitää sellaista 20km/h luokkaa nopeutta mitä kovempaa ei oikein voi noilla väylillä ajella, jos mielii välttää vaaran, mutta tietäähän ei voi varmaksi noitakaan tekijöitä.

Puomithan siinä pitäisi olla jos köysi vedetään väylän pokki ja ennakkovaroitukset jos mutkapaikka, mutta eipä niitäkään ole kai ollut.

Harvemmin tosiaan yksi tekijä sitä onnettomuutta mahdollistaa.

edit: Tuossa on lisää tietoa tapauksesta, se mitä toisaalta lueskelin ei kaiketi sitten ollut tosiaan paikkansapitävää huhua:
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013...06643_uu.shtml

Siinä on vähän kaikessa ollut jotain pielessä, monta ei saisi ja ei pitäisi juttua, rapa tulee varmasti roiskumaan, mutta se tärkein opetus taitaa jäädä taas kaiken varjoon, tilannenopeus ja toisaalta muidenkin kuin tuttujen vaihtoehtojen miettiminen, eli köydenvirittelijöidenkin olisi suonut vähän enemmän miettivän niitä entä jos vaihtoehtoja.

edit2: editointi tuplaa viestin? mulla on kyllä viestien lähetyskin bugannut, herjaa välillä, että haluatko siirtyä pois sivulta. deleteä tuplille, jos löydän moisen.
    CwA muokkasi tätä : 29.07.2013 at 22.30
    Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
    Renault Eclaireur hybridi 2005
    Jupiter mummis 80-luku
    Champion mummis 50-luku ja 60-luku
    Joku pappis 50-luku

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Vepa Katso viesti
    ... ja osa taas väistää silloin, kun minä olen väistämisvelvollinen...
    Laki ei kiellä tuota
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Kuullostaa sen verran vakavasti asennevammaiselta **sipäältä, että ihan ymmärrettävää välttää suoraa kontaktia. Toivottavasti sulla on todistajien yhteytiedot! Seuraamuksetta tuosta ei pidä päästä.
    Noniin noin 9 päivää sitten viesti lähetetty http://www.ahlskogtransport.com/kontaktfi.html: MoikkaKeskiviikkona 17.7. n. klo 14 tulin Mannerheimintien pyörätietä keskustaan päin. Musiikkitalon valoihin pysähtyessäni, vastaani tuli autotieltä keskustan suunnasta pakettiauto (Mercedes-Benz Sprinter hopea RSV-375) pakottaen minua väistämään(ei tööttiä).Linkki tapahtumapaikalle, olin lähes samassa paikassa kuten kuvan pyöräilijä: http://goo.gl/maps/cMxy2 Annoin vähän tilaa, koska autot eivät kuulu mielestäni kevyenliikenteenväylälle. Kuski päätti vain puskea takapyörääni hipoen ohi, sillä seurauksella että pakettiauton perä leikkasi ja takapyöräni vääntyi auton alle. Horjahdin ja jouduin nousemaan pyöränselästä. Paikalla oli kaksi jalankulkijaa, joiden kanssa ihmettelimme tapahtunutta, otin heidän yhteystiedot myös ylös. Auto jatkoi matkaansa pelastustietä kahvilan pihalle. Kuskina oli sellainen keski-ikäinen-iso-parrakas-mies, jonka kanssa jutteleminen ei olisi johtanut mihinkään tapahtuneesta tilanteesta päätellen.
    Toivottavasti muut kuskinne noudattavat liikennesääntöjä. Sosiaalisen median painostuksesta halusin saattaa asian tietoonne. )

Minkäänlaista vastausta ei ole tullut, mutta oudosti jo neljä kertaa soinut tuntemattomasta numerosta puhelin. Pari kertaa vastanneena - vastapuoli on vain hiljaa. En keksi muutakaan mihin nämä puhelut liittyisivät...

Parin viime päivän aikana olen nähnyt sellaista pyöräilijän logiikkaa, että sitä on aika hankala ymmärtää. Tilanne on siis sellainen, että pyörätie on vain toisella puolella tietä ja pyöräilijä tulee jostain sivukadulta tälle pyörätielle ja ylittää tien suojatietä pitkin siirtyen ajamaan sinne jalkakäytävän puolelle. Tätä jalkakäytävää pitkin sitten tämä pyöräilijä ajaa satoja metrejä vaikka pyörätie on siellä toisella puolella. Matkanvarrella on useita turvallisia tienylityskohtia, joita käyttäen voi siirtyä sinne toiselle puolelle, kun tarvetta on. Mikä siis houkuttelee pyöräilijän sinne väärälle puolelle tietä?

Ja sama tilanne toisinpäin. Pyöräilijä tulee sivukadulta tai pihasta siihen jalkakäytävälle ja ajaa sitä jalkakäytävää pitkin satoja metrejä ja jossain vaiheessa ylittää tien ja jatkaa matkaansa sitä pyörätietä pitkin. Miksei sinne pyörätielle voi siirtyä heti, kun kumminkin sinne jossain vaiheessa on menossa?

Ainoa jollain tapaa ymmärrettävä selitys on se, että pyöräilijä kokee olonsa turvallisemmaksi siellä jalkakäytävän puolella, kun siellä on vähemmän sellaisia risteyksiä, joissa autot tulevat väistämisvelvollisina sille tielle, jota pitkin pyöräilijä ajaa.

Itse hämmästelen edelleen sitä, että pyöräilijät eivät pysähdy pyörätiellä suojatien kohdalla, kun suojatietä on ylittämässä ihmisiä (oli valot tai ei) ja muu risteävä liikenne (autot) on kauniisti pysähdyksissä antamassa jalankulkijoille tietä.

Hyvä esimerkki erittäin vaarallisesta paikasta on Helsingin keskustassa Elielinaukion suojatie siinä Sanomatalon ja hotellin välissä. Juna-asemalta lappaa kävelijöitä suojatielle Sanomatalolle päin, ja bussit ja taksit pysähtyvät suojatien eteen, mutta pyörätiellä (ajoradan ja kävelyalueen välissä) kovaa vauhtia suhaavat pyöräilijät eivät välitä näistä, vaan kokevat olevansa etuoikeutettuja jatkamaan matkaansa hidastamatta.

Kun lähestyn suojatietä ja pyörätietä, annan pyöräilijöiden aina mennä ensin, mutta minun päähäni ei oikein mahdu ajatus, että jo suojatietä ylittäessäni minun pitäisi pysähtyä keskelle suojatietä bussin nokan eteen odottelemaan, että pyöräilijät pääsevät ohi. Useita vaaratilanteita tässä(kin) risteyksessä on jo tapahtunut, sekä minulle että muille. Ja se, että pyöräilijä varoittaa suojatietä parhaillaan ylittäviä ihmisiä lähestymisestään soittamalla aggressiivisesti kelloaan, ei paranna asiaa. Hänhän on vain todistanut käsittävänsä sen, että suojatien edessä odottavan bussin takaa todennäköisesti kohta tulee suojatien ylittäjiä, jolloin hänen pitäisi pysähtyä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miskat Katso viesti
    Itse hämmästelen edelleen sitä, että pyöräilijät eivät pysähdy pyörätiellä suojatien kohdalla, kun suojatietä on ylittämässä ihmisiä (oli valot tai ei) ja muu risteävä liikenne (autot) on kauniisti pysähdyksissä antamassa jalankulkijoille tietä.
    Tää on kyllä niin totta, ja myös pelottavaa ja turhauttavaa kun minä pyrin aina antamaan vapaan kulun jalankulkijalle suojatiellä pyörätien yli niin eikö sieltä tule takaa toinen pyöräilijä joka huitelee ohitse. Siinä sitten sekä jalankulkija että minä seistään hölmistyneinä eikä jalankulkija uskalla mennä ennenkuin mä olen myös mennyt. Mähän kun olen myös pyöräilijä ja ilmeisesti vain odottomassa ovelasti vuoroani että voin ajaa päälle.

Että kun täällä (syystäkin) viestikaupalla ilmotellaan autoilijoiden suojatiesääntöjen tolkuttomasta rikkomisesta niin muistetaanhan ne sitten myös itse siellä fillarin päällä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti 0802905 Katso viesti
    Minkäänlaista vastausta ei ole tullut, mutta oudosti jo neljä kertaa soinut tuntemattomasta numerosta puhelin. Pari kertaa vastanneena - vastapuoli on vain hiljaa. En keksi muutakaan mihin nämä puhelut liittyisivät...
    Onneksi ei sentään huohota puhelimeen Mutta joo vitsit siksiin...vähän kyllä ihmetyttää kun et mennyt tilanteen jälkeen jututtaan kuskia. Isokin mies varmaan saa sanan suustaan vaikka olisi partakin.
    Die Kanonen von Kauppi
    |ex 10k-kerho|
    "ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi

Aika harvoissa paikoissa on pyörätien yli suojatie. (Vai mistä on puhe)

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Aika harvoissa paikoissa on pyörätien yli suojatie. (Vai mistä on puhe)
    Ainakin Helsingissä lukemattomissa paikoissa. Kyseessä siis yleensä paikka jossa kevyenliikenteenväylä jaettu esim. viivalla jalankulkijoille ja pyörille ja kadun ylittävän suojatien seepra jatkuu pyörätien yli.

Eilen oli sitten viimeinen kerta kun meikäläinen ajaa Stenbäckinkadun pyörätietä pitkin. Tästälähtien ajan siinä aina ajoradalla.
    Syy siihen on tämä mikä tapahtui eilen.
    Ajoin hiljakseen pyörätietä Manskulta Lastenklinikan suuntaan kun tuolta pihasta http://goo.gl/maps/bWilj ajaa auto vauhdilla suoraan eteen. Koska oma vauhti oli luokkaa 10 km / h niin ehdin jarruttaa ennen osumaa auton kylkeen. Siinä vaiheessa myös auto pysähtyi ja kuskin katse kääntyi vasta tässä vaiheessa oikealta vasemmalle ja silloin huomasi minut. Ajoin auton edestä ja näytin sormilla silmiä, niin silloinhan tämä naiskuski löysi äänitorven autostaan. Pysäytin pyörän ja menin kysymään oliko jotain asiaakin. Keskustelu oli sitten autokuski osalta luokkaa perus " ette te pyöräilijät yhtään kato miten ajatte ja tulit vähän hemmetin kovaa ym ym muuta sontaa. asilallista keskustelua ei edes kannattanut yrittää kun ei saanut suunvuoroa.

Jatkoin sitten matkaa ja eikö saamari yksi ääliö tule samallalailla sairaalan huoltopihalta http://goo.gl/maps/OtVe4 Stop merkin takaa pysähtymättä suoraan eteen.
    Perinteiset sormilla silmiin näyttäminen johon perinteinen reaktio avoimen ikkunan kautta " Haista pyöräilijä v.... , sun pitää väistää ". En edes viitsinyt aloittaa keskustelua väistämissäännöistä. Tää on muten sellainen paikka että ennen on autoja sieltä eteen ajanut ja eteen myös kääntynyt, joten ajan tuohon kohtaan todella varovasti ja hiljaa kuten eilenkin.

Jotta tässä ei olisi kaikki niin ei kahta ilman kolmatta. Vähän matkaa eteenpäin, niin eikö taas tule yksi väistämissäännöistä tietämätön kolmion takaa lastenklinikan pihalta eteen http://goo.gl/maps/ncp4y ja jää autonsa kanssa ihan keskelle pyörätietä tukkien koko väylän. Tässä vaiheessa en viitsinyt tehdä enää muuta kuin pyörittää päätä ja ihmetellä maailman menoa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti stiplu Katso viesti
    Ainakin Helsingissä lukemattomissa paikoissa. Kyseessä siis yleensä paikka jossa kevyenliikenteenväylä jaettu esim. viivalla jalankulkijoille ja pyörille ja kadun ylittävän suojatien seepra jatkuu pyörätien yli.
    http://goo.gl/maps/q1j2I
    Esimerkissäni puhun juuri linkissä näkyvästä risteyksestä. Bussit, jotka tulevat laiturialueelle, väistävät tällä suojatiellä kulkevia, mutta vieressä ajavat pyöräilijät eivät väistä eivätkä pysähdy. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt pyöräilijän pysähtyvän, vaan vähintään jotain kiemura-ajoa siinä sitten harrastetaan. Jää siinä kävelijänä sitten keskelle ajotietä kuikuilemaan oikealle ja vasemmalle, uskaltaako astua pyörätieosuudelle, jotta pääsee jatkamaan matkaansa. En etsi vastauksia "olet oikeassa / olet väärässä" mutta haluaisin ihan oikeasti ymmärtää, jotta saisi näkövinkkeliä pyöräilijänkin ajatuksiin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Miskat Katso viesti
    http://goo.gl/maps/q1j2I
    Esimerkissäni puhun juuri linkissä näkyvästä risteyksestä. Bussit, jotka tulevat laiturialueelle, väistävät tällä suojatiellä kulkevia, mutta vieressä ajavat pyöräilijät eivät väistä eivätkä pysähdy. Itse asiassa en ole kertaakaan nähnyt pyöräilijän pysähtyvän, vaan vähintään jotain kiemura-ajoa siinä sitten harrastetaan. Jää siinä kävelijänä sitten keskelle ajotietä kuikuilemaan oikealle ja vasemmalle, uskaltaako astua pyörätieosuudelle, jotta pääsee jatkamaan matkaansa. En etsi vastauksia "olet oikeassa / olet väärässä" mutta haluaisin ihan oikeasti ymmärtää, jotta saisi näkövinkkeliä pyöräilijänkin ajatuksiin.
    Ei mulla ainakaa ole pyörällä ( eikä muuten autolla tai prätkälläkään ) ajaessa ole mitään vaikeuksia päästää suojatietä ylittävä jalankulkija menemään ensin, ajan sitten pyörätiellä tai ajoradalla. Joko pysähdyn kokonaan tai hiljennän ja näytän kädellä jalankulkijalle että ole hyvä vaan ja mene ensin. Usein jalankulkijan ilme on todella hämmästynyt ja eivät tiedä mennäkkö vai ei. Osa autoilijoista ei sitten tästä tykkää kun rupeavat soittamaan torvea siellä takana jos ajan ajoradalla ja päästän jalankulkijan menemään. Onpa muutama sankari pari kertaa lähtenyt ohittamaan minua vastaantulevan kaistan kautta ja melkein teilannut jalankulkijan.

http://goo.gl/maps/lCE8C

Kertokaapa viisaammat, että onko tuossa Tuomarilantieltä Turunväylälle käännyttäessä suojatie vaiko pyörätien jatke? Riippumatta vastauksesta, tuntuu että ko. valottomassa risteyksessä autoilijat jättävät katsomatta, oli sitten kyseessä lenkkeilijä tai pyöräilijä, ja kääntyvät "isomman oikeidella" melko kovillakin vauhdeilla.

E: Tästä varmaan aikaisemminkin jo keskusteltu, mutta...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehta Katso viesti
    http://goo.gl/maps/lCE8C

Kertokaapa viisaammat, että onko tuossa Tuomarilantieltä Turunväylälle käännyttäessä suojatie vaiko pyörätien jatke? Riippumatta vastauksesta, tuntuu että ko. valottomassa risteyksessä autoilijat jättävät katsomatta, oli sitten kyseessä lenkkeilijä tai pyöräilijä, ja kääntyvät "isomman oikeidella" melko kovillakin vauhdeilla.

E: Tästä varmaan aikaisemminkin jo keskusteltu, mutta...
    Todella tuttu paikka kun on ihan kotinurkilla ja melkein päivittän tulee tuosta ajettua. Tuo on niin päivänselvä pyörätien jatke kuin olla ja voi. Yhdistetystä kevyenliikenteenväylästä kertovat liikennemerkit molemmilla puolilla risteystä, jolloin tuo on pyörätien jatke vaikka se googlemapsin kuvassa onkin merkitty vielä suojatieraidoituksella. Sen lisäksi Espoon keskuksen suunnasta Turunväylälle kääntyviä autoja varoitetaan pyöräilijöistä erillisellä liikennemerkillä
    http://goo.gl/maps/2P0Kp Saisi vaan samanlainen merkki olla myös Ymmerstan suunnasta tuleville autoille, sillä olen pistänyt ihan saman asian huomioon että autot ajavat tuosta melkoisella vaudilla kun kääntyvät Turuntielle. Pari kertaa on ollut allejääminen todella lähellä.

Onko kenellekään tullut poliisi juttelemaan tai peräti sakottamaan autojen seassa ajamisesta kun kevari olisi vieressä kulkenut? Yhtä kauhuahan tuo ajaminen on, erityisesti yhdistetyillä kevareilla kun nopeuserot alkavat kasvaa moottoritiemittoihin varovaisuuden ja sääntöjen ymmärryksen kuitenkin monelta puuttuessa.
    Cyclocrossarilla pitkin pääkaupunkiseudun metsiä ja maanteitä

Poliisi tullut juttelemaan tiellä 130, kun heidän mielestä emme olleet riittävästi pientareella ja olivat seuraavan mäen jälkeen odottamassa meitä - hirvittävä kahden hengen joukkio ikämiehiä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Moneen kertaan on ohi mennyt mutta ei ole kertaakaan edes maininnut aiheesta.

Iltapulun uutinen siitä miten kilpapyöräilijän ajaminen oli päättynyt:
    http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/ar...4.html?ref=rss

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •