ElectrobikeFillariHephaGiant
Sivu 52 / 153 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2 42 50 51 52 53 54 62 102 152 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.531 - 1.560 / 4567

Aihe: Maastopyörä Enduroon!

  1. #1531
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Samoilla mutuilulinjoilla AK-87:n kanssa, ja myös Paulixin kanssa, sillä erotuksella tuohon Paulixin ajatukseen R&D menoista, että reipastakin kausittaista vaihtelua voi olla jos käytetään talon ulkopuolista apua, eli osa suunnittelusta tehdään alihankintana.
    Painotan vahvasti samaa kuin AK-87, eli mitään en oikeasti tiedä, perustuu puhtaasti spekulointiin. Näin se ajatusketju minulla meni: 1. Osavalmistajilla tuotekehityspanostusta hieman tavallista enemmän kun pitää tehdä 27.5 sopivia osia ja niitä valmistetaan selkeästi pienempiä määriä kuin 26" osia, joissa vähemmän tuotekehityspanostusta ja kovempi kilpailu. Määrät on aika varmasti merkittävästi pienempiä, Trekiltä ja Spessulta ei vissiin tullut yhtään 27.5 mallia vuodelle 2014? Mites Giant? 2. Mahdollisesti enemmän panostusta tuotekehitykseen, kun muina vuosina, koska siirrytään 26"->27.5

    Yritykselle jää silloin vaihtoehtoja, a)nostaa pyörämallin hintaa b)laskea osasarjoja pykälää alemmas c)vähentää katetta. No myyntikatetta ei nyt tietenkään lähetä alentamaan, joten vaihtoehtoina on a tai b. Vaikuttaisi siltä että Kona on valinnut b:n. Kysymys tosin kuuluu, onko niin että esim "tämän vuoden alivio on käytännössä viime vuoden deore", jossa on vain nimi vaihdettu alivioksi? Itselle jäi joskus 2008 vuodelta käsitys että Deore/X7 on alimmat mitä harrastajan kannattaa pyöräänsä kiinni ruuvata, mutta onko niin että nykypäivän Alivio/X5 on paljon parempia kuin 2008 vuoden Deore/X7?

    Ainiin, ja se kysymyshän oli, mikä pyörä Konan 2014 mallistosta on nopein enskassa ensi kesänä?
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  2. #1532
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei ne pelkät tuotantomäärät ja -kustannukset vaan tuotekehityskustannuksetkin pitää kuolettaa. Voisi luulla että esim. Konalla ne on olleet tänä vuonna varsin korkeat kun mallisto on vedetty noin isolla kädellä uusiksi ja muutenkin uuteen kiekkokokoon siirtyminen on vaatinut enemmän tuotekehitystä.
    Voisi myös kuvitella, ettei kehitystyöt mitenkään piikity tälle vuodelle, eiköhän mallistojen lanseeraussuunnitelma ole ollut valmiina jo vuosia(?) joten luulisi, että kehitys tehdään juurikin tasavauhdilla.

    Mjoo, ehkä tämä riittää tästä mutuilusta fillariteollisuudesta. Alkuperäinen kysymys vaan lähtee juurikin siitä kusetusolosta, joka tässä alkaa kohta tulla, jos 26 kiekkojen hinnat nousee.
    Rennosti paikat jäykkänä

  3. #1533
    IncBuff Guest
    Niin siis tuohan riippuu ihan suunnitelmista. Välillä yrityksissä tehdään isoja investointeja vuodelle parille tuotekehitykseen kun vedetään mallistoa uusiksi. Se sitten riippuu ihan johtoportaasta millä aikataululla halutaan että investointi maksaa itsensä takaisin. Fillariteollisuudesta ei mullakaan ole mitään hajua, mutta muilla teollisuuden aloilla näinkin voidaan menetellä.

  4. #1534
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Ainiin, ja se kysymyshän oli, mikä pyörä Konan 2014 mallistosta on nopein enskassa ensi kesänä?
    Mun mielestä toi Process 153 DL vaikuttaa aika pätevältä speksien puolesta. Ja lisäksi näyttääkin hyvältä. Kiekot tietty vähän kyssäri, kuulemani mukaan XT:n navat eivät välttämättä ole kaikkein kestävimmät. Mulla tosin työmatkakäytössä kestäneet mukisematta, mutta se nyt ei tietenkään ole lähelläkään oikeaa ajamista. Crossmax Endurot alle, kun kerran SX:ää ei (ylläripylläri) saa 650Berttana.

    EDIT: Mulla siis ollut Crossmax SX:t ajossa nyt kolmatta kesää ja laiskana + kädettömänä huoltajana olen huoltanut niitä tasan nolla minuuttia. Ei mitään ongelmia ja ajossakin luonnollisesti huikean hyvät, niitä uskaltaa kyllä suositella. Vertailukohtana Arch EX + D-Light + Switch Evo: Muutama lenkki, yhdet kisat ja heti sai olla rihtaamassa kieroa takakiekkoa. Setit lähes grammalleen saman painoiset.
    Mud, sweat and beers.

  5. #1535
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vipu Katso viesti
    Pistähän sitten kokemuksia kun saat tolpan käsiisi.
    Tilasin väärän kokosen holkin mutta se hoitui kotikonsteilla.
    Nimenomaan käsissä kokeilin täpinöissäni että miten pelittää ja melkein paukatin munille ei niin saa tehdä vaan tolppa kiinni pyörään ja sitten vasta.
    satulan saa hienosti kiinni ja kallistuksen säätö pelittää satulassa.
    Hyvää että vaijeri ei liiku satulan mukana vaan vaijeri liikuttaa tappia joka menee reikään joita voi itse porailla lisää omien mieltymysten mukaan.
    Itsellä mekanismin sai kivasti vasemmalle kahvan alle peukalo käyttöiseksi.
    Ainut miinus on se että pyöräni on liian lyhyt tai vastaavasti itse liian lyhyt kun jää tolpan taakse lenkki.
    Nipparilla vetelin tiukasti kiinni etuvaihdevaijerin tilalle.
    Suosittelen.

  6. #1536
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Se on muuten ihme ,ettei spessu oo menny tohon 27,5.seen mukaan. Ne on yleensä ollu kehityksen kärjessä niinkuin 29 kun puski markkinoille.
    27.5 S-Works enduro ois kiva olla olemassa niin vois haaveilla siitä lottoa tehdessä.
    - Fear is a mindkiller -


  7. #1537
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    213
    Spessu lähti aika ryminällä tohon 29" juttuun ja voi olla jos on ihan ideakin jättäytyä tästä alkuhuumasta pois ja kehittää niitä 26" & 29" pyöriä...

  8. #1538
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    täällä jotain 2014 Spessuja ja siellä myös seuraava: “We’ve been prototyping 650b bikes. Is the industry completely ready for it? We don’t think so. We’ll let you know if and when we bring out a 650b,” said Specialized’s mountain bike product marketing manager Sam Benedict.
    The end of the road is just the beginning...

  9. #1539
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marko.k Katso viesti
    Ainut miinus on se että pyöräni on liian lyhyt tai vastaavasti itse liian lyhyt kun jää tolpan taakse lenkki.
    Nipparilla vetelin tiukasti kiinni etuvaihdevaijerin tilalle.
    Sen vaijerin ja kuoren voi varmaan myös lyhentää oikean pituiseksi.

  10. #1540
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    täällä jotain 2014 Spessuja ja siellä myös seuraava: “We’ve been prototyping 650b bikes. Is the industry completely ready for it? We don’t think so. We’ll let you know if and when we bring out a 650b,” said Specialized’s mountain bike product marketing manager Sam Benedict.
    Kyllä niiltä varmaan 650b:kin tulee mutta tuo Öhlins iskari on kyllä mielenkiintoinen ja mitä oon lukenut niin suora kilpailija ccdb,lle
    Hyvä ,että tulee kilpailua iskarimarkkinoille ja ei toi öhlins mikään eilisen teeren poka oo jousitus judansseissa.
    - Fear is a mindkiller -


  11. #1541
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jan52 Katso viesti
    Sen vaijerin ja kuoren voi varmaan myös lyhentää oikean pituiseksi.
    siitä pitäs ottaa ehkä kaks kolme senttiä pois niin ei taida kehata moiseen hommaan

  12. #1542
    Pidän öhläriä yhtenä parhaista iskarin valmistajista, FOXikaan ei pääse tuolla tasolle. Hinnat vaan nousee, WP kans fillaripuolelle.
    http://www.ohlins.se/

  13. #1543
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Öhlins iskari on kyllä mielenkiintoinen ja mitä oon lukenut niin suora kilpailija ccdb,lle
    Hyvä ,että tulee kilpailua iskarimarkkinoille ja ei toi öhlins mikään eilisen teeren poka oo jousitus judansseissa.
    Öhlinshän se Double Barrelinkin suunnitteli, joten pitäisi olla hyvä.

  14. #1544
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    täällä jotain 2014 Spessuja ja siellä myös seuraava: “We’ve been prototyping 650b bikes. Is the industry completely ready for it? We don’t think so. We’ll let you know if and when we bring out a 650b,” said Specialized’s mountain bike product marketing manager Sam Benedict.
    Olen kanssa yllättynyt että Spessu ei lähtenyt vielä tuomaan 27.5 pyöriä markkinoille. Mielenkiintoinen juttu, 29" tuli aika puhtaasti amerikoista ja eurooppa perässä, mutta tuon 27.5 kohdalla esim Cubella oli jo tälle vuodelle pyöriä markkinoilla. Minusta näyttää että "Industry" on valmis, mutta spessu vain ei ehtinyt mukaan kelkkaan. Siinä mielessä veikkaan tuota virheeksi, kun Endurolla on niin iso buumi, mikä varmaan vaan vielä lisää siihen sopivien pyörien myyntiä, ja näyttäisi siltä että tuosta 27.5" koosta tulee suosituin koko enduroon.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  15. #1545
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Trek:ltä tulossa myös 27.5" malleja...


    The end of the road is just the beginning...

  16. #1546
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Kyllä niiltä varmaan 650b:kin tulee mutta tuo Öhlins iskari on kyllä mielenkiintoinen ja mitä oon lukenut niin suora kilpailija ccdb,lle
    Hyvä ,että tulee kilpailua iskarimarkkinoille ja ei toi öhlins mikään eilisen teeren poka oo jousitus judansseissa.
    Harmi vaan että iskari tulee (periaatteessa) vain kahden spessun mallin valikoimaan. mitä spekseistä lukee niin tuskin on ihan suora kilpailija ccdb:lle.

  17. #1547
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miku80 Katso viesti
    Trek:ltä tulossa myös 27.5" malleja...
    Vaan lisää yllätystä siitä että Spessu ei julkaissut 27.5 malleja, minun mielessä Trek on ollut se kaikkein konservatiivisin ja hitaasti uuteen mukaan lähtevä.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  18. #1548
    Rupeaa jo huolestuttamaan oman 26" pyörän jälleenmyyntiarvo tätä vauhtia. Trekin mukaanmeno isoon rengaskokoon varmaan kirittää lisää muita isoja valmistajia laittamaan isompaa kummia alle. Mahtaakohan spessun insinöörit ruveta hötkyilemään, jos vaikka saisivatkin enskesälle jo 650b vehkeitä tyydyttämään markkinoita?

    Vielä ei ole omakohtaista kokemusta tosta rengaskoosta, niin ei tiedä mitä siitä sitten ajattelis. Toisaalta tälläsenä isokokosena kuskina ei varmaan ole haittaa noista isommista renkaista.

  19. #1549
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juho_u Katso viesti
    Hinnat vaan nousee, WP kans fillaripuolelle.
    Johan tuli mukaan jo 90-luvulla...

  20. #1550
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ilkkaluukkonen Katso viesti
    Mahtaakohan spessun insinöörit ruveta hötkyilemään, jos vaikka saisivatkin enskesälle jo 650b vehkeitä tyydyttämään markkinoita?
    Eiköhän tähänkin ole aikataulutus jo tehty. Myöskin ko. kiekkokoolle sopivin runko (enduro) on heitetty jo 29" alueelle, niin ainoa 27,5" päivitys olisi sitten mitä ilmeisemmin Enduro comp? Tai toinen vaihtoehto tietysti kokonaan uusi runkomalli.

    Eiköhän tässä tuu 2015 sitten 28", jotta saadaan taas uutta alle

    Öhlins iskari on kyllä mielenkiintoinen ja mitä oon lukenut niin suora kilpailija ccdb,lle
    Omassa vanhan mallisessa CCDB:ssä onkin ko. firman logo, että ei ole sinänsä uusi tuttavuus, mutta mielenkiintoista kyllä.
    Rennosti paikat jäykkänä

  21. #1551
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    ...ja näyttäisi siltä että tuosta 27.5" koosta tulee suosituin koko enduroon.
    Niin kai joo, jos firmat ei laita markkinoille 26" malleja järkevillä osilla/spekseillä.
    Mud, sweat and beers.

  22. #1552

    Maastopyörä Enduroon!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Prestige Katso viesti
    Vaan lisää yllätystä siitä että Spessu ei julkaissut 27.5 malleja, minun mielessä Trek on ollut se kaikkein konservatiivisin ja hitaasti uuteen mukaan lähtevä.
    Spessu tarjoaa Enduroa 29" koossa, joten onkohan heillä varsinaista akuuttia tarvetta välikoolle. No tietty varmaan mukaan tullevat jossain vaiheessa ettei markkinaosuus kärsi. Ja mitä Tahkolla testasin 29-vehkeitä niin ehkä se välikoko on kuitenkin oikeutettu, koska niin kankeilta 29-kiekot tuntuvat. Itse kun tykkää vääntää tosi teknisessä maastossa hidasta vauhtia, niin uskonpa että 29 jää omalta hankintalistalta pois.

    Varmaa on se että kun iso S tulee ulos tällä sektorilla niin heidän itsensä mielestään mallisto on suurin keksintö sitten maailmankaikkeuden syntymisen jälkeen

    Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
    Trek Rail | Camino Al | Taiga | Team Tuska

  23. #1553
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Eikös ketään tunnu harmittavan tuon 20mm akselin pois jääminen tässä 27.5" huumassa? Onhan niitä toki 26" keuloja tuolla isommalla akselilla joihin "mahtuu" tuo uusi rengas koko mutta joutuu vähän mallailemaan mitä rengasta sinne alle voi heittää jottei tule yllätyksiä. Sitten näyttäisi valmistajat päättäneen myös, että 35mm stonga on niin enduroa.

    Uus Scotti:


  24. #1554
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    223
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Eikös ketään tunnu harmittavan tuon 20mm akselin pois jääminen tässä 27.5" huumassa? Onhan niitä toki 26" keuloja tuolla isommalla akselilla joihin "mahtuu" tuo uusi rengas koko mutta joutuu vähän mallailemaan mitä rengasta sinne alle voi heittää jottei tule yllätyksiä.
    Ainakin X-Fusionin vengeance taitaa speksin mukaan syödä nykysellään 27.5 tuumasta kiekkoo syntaasin 20mm akselilla. 2014 mallista ei tietty tietoo.
    Rennosti paikat jäykkänä

  25. #1555
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    596
    Juu Vengeance syö moisia, ja taitaa Lyrikkiin ja 36:seenkin sopia jonkinlaiset 27.5" rinkulat, mutta nuo on kaikki alunperin 26" keuloja ja saattaa isommat 27.5" pyörät tehdä tiukkaa. Kaikki natiivisti 650b rengasta syövät AM/enduro keulat(34, Pike, Swoop?) taitaa olla 15mm akselilla. En tiedä haittaako tuo sinällään välttämättä hirveän paljoa, 20mm napoihin löytyy kuitenkin aika usein sovitteet myös pienemmälle 15mm akselille, mutta jäykkyyden, painon ja oikeastaan varmaan kaikkien muittenkin attribuuttien perusteella olis ollu fiksumpaa laittaa suoraa 20mm navalla. Jotenkin tuo 15mm tuntuu olevan "turha välikoko", joskin niinhän on periaatteessa myös 650b...
    I'm in a band called 1023MB, we haven't had any Gigs yet...

  26. #1556
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jani Mahonen Katso viesti
    Spessu tarjoaa Enduroa 29" koossa, joten onkohan heillä varsinaista akuuttia tarvetta välikoolle. No tietty varmaan mukaan tullevat jossain vaiheessa ettei markkinaosuus kärsi. Ja mitä Tahkolla testasin 29-vehkeitä niin ehkä se välikoko on kuitenkin oikeutettu, koska niin kankeilta 29-kiekot tuntuvat. Itse kun tykkää vääntää tosi teknisessä maastossa hidasta vauhtia, niin uskonpa että 29 jää omalta hankintalistalta pois.
    Nojaa, oma ajo on pelkkää juurakkokivikkojumppaa ja parhaiten tuo 29eri on edennyt, oli renkaan koko mikä tahansa niin eniten se rungon geometria vaikuttaa asiaan.

    Ja kyllä, kaikki on aina parasta spessun mielestä kun ne alkaa ite tekemään ko. asiaa

  27. #1557
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    450
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Sitten näyttäisi valmistajat päättäneen myös, että 35mm stonga on niin enduroa.
    Tuota en ollut huomannutkaan. Keneltä kaikilta on tullut 35mm tankoja?
    Minä kun olin kuullut huhuja että "valmistajat" olis kokenu että tuo 35mm on liian jäykkä, katoaa tuntuma.
    "Hän jarruttaakin nenällään"

    -Muumipeikko ja pyrstötähti-


  28. #1558
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.031
    Jos ja kun 27.5 yleistyy, niin eiköhän Fox 36:sta ja muista vastaavista 20mm keuloista tule 27.5 mallit. Itekin oon ihmetellyt, että 27.5 huuma on keskittynyt 150mm runkoihin ja Fox 34:een.

  29. #1559
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Hämeenlinna
    Viestit
    1.243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Jos ja kun 27.5 yleistyy, niin eiköhän Fox 36:sta ja muista vastaavista 20mm keuloista tule 27.5 mallit. Itekin oon ihmetellyt, että 27.5 huuma on keskittynyt 150mm runkoihin ja Fox 34:een.
    Ehkä siinä on vähän sellanen "isompi kiekko kevyempään ajoon" -ajatus. Kaksyseillä XC:tä, kakskutosilla DH:ta ja 650B sitten välimallin spekseille.

    Tarkennus: nimenomaan siis ajatus/mielikuvat, eli ne millä näitä vehkeitä myydään.
    AK-87 muokkasi tätä : 18.07.2013 at 15.55
    Mud, sweat and beers.

  30. #1560
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Nokia
    Viestit
    666
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tmh Katso viesti
    Eikös ketään tunnu harmittavan tuon 20mm akselin pois jääminen tässä 27.5" huumassa? Onhan niitä toki 26" keuloja tuolla isommalla akselilla joihin "mahtuu"...
    Tätä oon minäkin kelaillu. Tulevaisuudessa jos pyörä/keula vaihtuu, niin aika iso kynnys siirtyä 20 mm:stä 15 milliseen. Tiedä sitten huomaanko oikeesti eroa vai tuntuuko korvien välissä, mutta kumminkin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •