Tulipa käyty etelänaapurissa kiertämässä viikon verran maantiepyörällä ja peräkärryllä. Tien päällä naputeltuja kertomuksia löytyy blogista: http://gorebikeheart.blogspot.com
Tulipa käyty etelänaapurissa kiertämässä viikon verran maantiepyörällä ja peräkärryllä. Tien päällä naputeltuja kertomuksia löytyy blogista: http://gorebikeheart.blogspot.com
Lyhyt raportti Lahemaan pyöräilystä.
Suurena apuna suunnittelussa olivat RMK:n sivut.
http://www.loodusegakoos.ee/en
http://www.loodusegakoos.ee/where-to-go/search-options
Meilitse olin yhteydessä RMK:n Annemariehin Annemarie.Rammo@rmk.ee, jolta sain hyviä ohjeita, hyvä meininki etelänaapurissa. Kiitos myös artzille, jolta sain Lahemaan kartan ennen reissua.
Kalustona cyclocrossarit, n.32mm nappularenkaat, yksi takalaukku/polkija, tankolaukut. Majoitukset olivat Sagadin kartanoa lukuun ottamatta B&B-tyyppisiä. Kolme ensimmäistä päivää reittimme kulki Lahemaan luonnonsuojelualueella, neljäs jatkoi etelään – kaikki pätkät olivat osa pidempää vaellusreittiä. Päivämatkat melko rauhallisia, 50km paikkeilla. Emme pelänneet pyörien työntämistä, joitakin juurakoita ja polkujen yli kaatuneita puita ja pari työnnettävää ylä/alamäkeä tuli vastaan – mielenkiintoisten paikkojen viereen ei aina pääse linja-autolla. Vaellusreitit ovat joko punaisia (käveltäviä polkuja) tai sinisiä (pyöräiltäviä, nelirenkaisilla ajettavia), suuri osa reitistämme kulki punaisia pitkin, siirtymien ollessa päällystettyjä teitä. Suosittelen lämpimästi RMK:n sivuihin tutustumista.
Päivä 1. http://goo.gl/maps/nrBvD
Linda Linen katamaraanilla yli http://www.lindaline.fi/fi/, juna Rakvereen, liput n.5€, 1h40min http://www.edel.ee/ Junassa yksinkertaiset telineet, renkaasta roikkumaan ja se on siinä. Ei kymmenien minuuttien ähräämistä epäkuntoisen telineen kanssa. 30km polkaisu Sagadin kartanolle.
Päivä 2. http://goo.gl/maps/GXKOP
Lahemaan siirtymät ovat päällystettyjä, vaellusreitit metsäteitä, polkuja. Majavareitin pyörähdys (ei pyöräiltävissä portaikkojen vuoksi), Altjan kalastajakylä ja ensimmäinen metsätaival (Oandu – Vösu), ajettavaa, mutta ehkä vähän tylsä pätkä. Vösussa retkievästä ja mansikoita rannalla, Käsmuun yöksi, jossa vielä iltapyörähdys niemen kärkeen, rantaa pitkin suuri osa ajettavaa, muutama sata metriä työntämistä, vähän kaatuneita puita reitillä. Hieno Kuusikrand-ranta löytyi matkalla uintipyrähdystä varten, muita ei mailla halmeilla. Muutoinkin Lahemaan rannat olivat hienoja, kartoista löytyy pitkiä pätkiä hyviä loikoilupaikkoja.
Päivä 3. http://goo.gl/maps/0mRM4 (kartta ei näytä Nömmeveskin vaellusreitin kierrosta, löytyy Lahemaan tai RMK:n kartasta)
Skippasimme ”toisen metsäosuuden” ja suuntasimme suoraan ”kolmannelle osuudelle” kohti Nömmeveskiä. Alkupätkä ajettavaa hiekkatietä, loppu Nömmeveskin vaellusreittiä, kiva kapea polku kanjonin reunalla, vähän puita polulla, hieno kanjoni. Reissun ainoa lyhyt vesisade iski kanjonin vierellä, RMK:n taukopaikka tarjosi suojaa. Taukopaikoista pidetään hyvää huolta, grillauspaikka, puita pilkottuna varastossa. Sadetta pitäessämme päätimme hankkia viimeiselle päivälle grillattavaa. Nömmeveskin loppupäässä oli ilkeä ylämäki. Ylämäen portaat olivat rempassa, joten melkoista punkeamista kohtisuoraa taivasta, mutta hikisen urakan jälkeen miellyttäviä polkuja. Ylämäestä huolimatta polkaisun arvoinen reitti. Siirtymäpolkaisu majoitukseen Loksaan. Iso Kaubamaja, seuraavan päivän eväät saisimme sieltä myös paikallisena juhannusaattona.
Päivä 4: http://goo.gl/maps/AzmpJ (Google-kartta ei näytä reittiä oikein suon ja Väinjärven välillä, reittimme meni suoraan kohti Väinjärveä, ei metsätietä, käyttämämme reitin näkee RMK:n kartasta)
Loksasta Kolgan kartanoon päällystettyä siirtymää, Tallinna-Narva-motarin yli ja Liiapeksi-Aegviidu-reitille. Alkumatkalla tuli todettua nappularenkaiden pitävyys mutaisella metsätiellä, oikeaan osunut rengasvalinta. Paarmoja ja kärpäsiä riitti, hyttysistä saimme jo annoksen Lahemaan puolella, suosittelen Offin mäkäräispurkin mukaan ottamista. Paikallinen juhannusaatto ja Pikkjärven leiriytymisaluella oli tungosta, telttoja ja grillausmeininkiä. Järveä ei kannata kiertää etelän puoleista polkua, juurakkoinen ja vetinen, pohjoisen puolelta olisi päässyt hiekkatietä. Etsiydyimme suon laitaan ja totesimme pitkospuut hyviksi. Leveämmillä renkailla ja paremmalla ajotaidolla olisi pitkospuut hurauttanut ajaen, me saimme hyvän muutaman kilometrin rauhallisen kävelylenkin näköalatornissa vietetyn evästauon kera.
Suon jälkeen suosittelen pysymään punaisella reitillä polun kapeudesta ja kaatuneista puista huolimatta, harjuilla ajaminen palkitsee. Tosin retken toinen ilkeä mäki tuli vastaan, ainoa, jossa kannoimme laukut ensin alas. Kokenut maastopyöräilijä olisi tosin nauranut meille.
Jussi Järved-alueesta olin saanut varoituksia kapeista poluista ja kaatuneista puista, joten Väinjärven uinti- ja grillaamistauon jälkeen päätimme skipata vähenevän ajoajan vuoksi järvikierroksen ja valita hiekkaisen metsätien. Reitin parhaat ajopätkät tulivat vastaan Jussi Nömmellä. Jos en väärin ymmärtänyt, niin paikka on entinen ilmapommitusharjoitusalue; se polku, voe mahoton. Pelkästään se oli koko reissun arvoinen. Pehmeää hiekkatietä tuli vastaan paikoin viimeisen päivän reitillä, muttei niistä suurta ongelmaa muodostunut. Joen ylitystä lähestyttäessä maisema muuttui kosteammaksi, muutamia mutaisia lätäköitä joutui kiertämään. Loppumatka kangasmetsän hiekkametsätietä ja viimeiset kilometrit tylsää hiekkatietä majoitukseen Körvemaa Sportlandiin.
Päivä 5. Muutaman kilometrin aamupyöräily Aegviiduun junapysäkille. Juna alle ja tunnin päästä olimme Tallinnassa. Muutama tunti laivan lähtöön ja päätimme pyöräillä rantatietä Piritaan – suosittelen kevyestä pyöräilystä pitäville. Tallinnan pohjoispuolella näytti olevan mielenkiintoista polkua, myös muutama maantiepyöräilijä tuli vastaan TV-tornin lähettyvillä, ilmeisesti paikallisten lenkkimaastoa. Maakunnissa muutamalla näkemällämme pyöräilijällä ei ollut kypäriä päässä, Tallinnan maantietykeillä kypärät hallussa. Piritaan menevä rantakelvi oli mainiossa kunnossa, muutoin Tallinnan pyörätiet/jalkakäytävät tuntuivat olevan suomalaisia muhkuraisempia. Paikalliset autoilijat antavat hyvin tietä, pysähtyvät esimerkillisesti suojateiden eteen, yksikään auto ei reissulla ohittanut vaarallisen läheltä. Suomalaisilla on opittavaa etelänaapurin meiningeistä.
Majoitukset:
http://www.sagadi.ee/ Kartano, hinnakas, style
http://www.laanepansion.ee/ http://www.visitestonia.com/fi/laane-pansion sivurakennuksen yläkerran pieni huone kahdelle, toimiva
http://www.maaturism.ee/index.php?id=fi&liige_id=323 aika jättänyt merkkinsä mestaan, mutta toimiva paikka retkeilijälle, skideille nurmikkoa futiksen pelaamiseen
http://www.korvemaa.ee/fi siisti urheilukeskus, suihkut käytävällä eivät haitanneet, skideille kiipeilytelineitä etc.
Kysy, jos haluat lisää tietoa.
Halloo halloo muokkasi tätä : 16.07.2013 at 15.47 Syy: täydennystä
Hieno homma! Eikä tässä näemmä kauaa mene ennenkuin tuokin vajaa 400 km on tsekattu läpi...
Tere! Palasimme eilen vaimoni kanssa reilun viikon ja n. 720 km mittaiselta Viron pyörämatkalta. Jäi erittäin hyvät fiilikset ja varmasti mennään uudelleen. Reitti kulki pohjoisrannikkoa pitkin Tallinnasta Paldinskin kautta Haapsaluun, edelleen Hiidenmaalle ja Saarenmaalle, sitten lopuksi Pärnuun. Loppumatka Pärnu-Tallinna tultiin junalla (5,5 €/henk., pyörät ilmaiseksi) Via Baltican välttämiseksi ja ajan säästämiseksi. Laivamatkat Helsinki-Tallinna Linda Linella. Pyörinä oli cyclocrossit, matkatavaraa minimaalisen vähän yhdessä tarakkalaukussa ja repussa.
Tiet olivat OK, paikoitellen loistavat, liikennettä vähän. Matkanteko oli joutuisaa, tien päällysteestä riippuen 25-30 km/h (tuulet olivat suotuisat). Eesti Majasta Suvilahdesta saa hyviä karttoja.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						kiitos näkymistä - me lähdemme maanantaina - siellä vietettäväksi on suunniteltu kolmea viikkoa, myöskään ei telttaa, mutta kylläkin Bob Yak. Puoliso täyttää reissun aikana 60 eli emme ole nuoria. Tällä hetkellä reittiä on suunniteltu Vormsin ja Hiidenmaan kautta Saarenmaalle ja edelleen Pärnuun. Saarilla on tarkoitus pyöräillä. Pärnussa päätetään loppureitti, Suomessa on tarkoitus polkea vielä Poriin, johon varaamme kaks kolme yöpymistä.
Nojapyöräilijät järjestää ensi torstaina taas neljän päivän Viron retken. Edellis vuonna ajeltiin Haapsalun suuntaan ja tänä vuonna ajellaan Rakveren suuntaan. Matkaa kertyy n. 280 km eli vauhti pysyy hyvin leppoisana ja iltoihin jää hyvin aikaa tutustua paikkoihin tarkemmin. Kunnon joukolla ollaan liikkeellä kun mukana on neljä kinneriä ja kymmenen nojapyörää ja seitsemän pystypyörää sekä huoltoauto.
"The only thing necessary for evil to triumph is for enough good men to do nothing"
Tein 4-päiväisen reissun Viroon cyclocrossarilla. 28 mm Duranot renkaina - kuski+fillari+2 Ortlieg Classic takalaukkua yhteispaino 105,3 kg. Linda Linen lautta lähti Eteläsatamasta 8:00 - ensimmäinen etappi kulki osin vanhaa ratapohjaa (ks. Riisipere-Haapsalu-säie): http://connect.garmin.com/activity/341760007
Keila-nimisestä kaupungista löytyi pubi joka tarjoili hyvää pelmenikeittoa hintaan 1,80 € (mukana leipää). Majoituin 6 km Haapsalusta itään Käbi külalistemajaan (37 €, mukana aamiainen ja yksi olut) jonka ainoa asukas olin (22 matkustajapaikkaa).
Toinen etappi vei asvalttiteitä Pärnuun pikku myötätuulessa. Kiinnostava välietappi oli rappeutunut pikkukaupunki Lihula, jossa linnan rauniot ja arkeologisia kaivauksia. Ihan Pärnun lähellä oli aika voimakasta liikennettä ja jokunen tietyö. Pärnussa erehdyin valitsemaan majapaikaksi Villa Johannan (50 € sisälsi aamiaisen), jossa jouduin neuvottelemaan 15 minuuttia kovilla kierroksilla ennen kuin sain fillarin huoneeseen, ja heti perään 10 minuuttia, että sain huoneeni varustukseen kuuluvan safetyn käyttööni (!). Toisin sanoen paikan suomea puhuva omistajamummo ei ollut aivan normaali, en voi suositella tuota majapaikkaa, vei hieman fiiliksiä kaupunkiin tutustumisesta.
http://connect.garmin.com/activity/341759966
Kolmas etappi vei Paideen asti hyväkuntoisia asvalttiteitä pitkin. Päätin oikaista Viron pyöräilykarttaan merkittyä reitti 21:stä pohjoiseen kohti Ardua. Reittiviiva näytti sen verran ohuelta, että varmistin kahdesta eri paikasta (Paiden fillariliikkeestä ja linnamuseosta) että kyseinen pätkä on asvaltoitu. -Oli, ensimmäiset 5 km. Seuraavat 15 km oli ehkä pahinta kivikkopolkua mitä olen cyclolla tai millään muullakaan fillarilla ajanut. Reitti kulki asumattomien suotaipaleiden halki, ja minua seurasi läpinäkymätön paarmapilvi, joka ei sallinut vauhdin pudottamista alle 20 kmh. Majoitus Ardu külalistemajassa, 25 € + aamiainen. Siinä oli myös grilli, ok venäjänkielinen rekkamiesten matkustajakoti.
http://connect.garmin.com/activity/341759918
Neljäs alkoi tutustumisella viereisen järven rannalla majailleeseen Muinaislaageriin, jossa oli heidän valmistamansa viikinkilaivakin. Loppu oli pyöräilyllisesti nautinnollista pätkää.
http://connect.garmin.com/activity/341759879
Reissu sujui siinäkin mielessä onnekkaasti ettei tullut yhtään teknistä viivytystä, ei edes rengasrikkoa teräväkivisillä poluilla paarmojen jahdatessa... Kaunis maa tuo Viro, ja edullinen. Virolaisia vain kansakuntana näyttää vaivaavan sama sosiaalinen estyneisyys kuin suomalaisia, ehkä vain pahempana. Monta kertaa kävi niin ettei esim. lähes tyhjässä ravintolassa tervehdykseeni vastattu lainkaan. Se tuo tylyn ja epäkohteliaan vaikutelman, vaikka syynä on henkilön oman itsetunnon puute. Otinkin projektiksi moikata jokaista pyöräillessä näkemääni pyöräilijää ja jalankulkijaa - vastausprosentiksi tuli ehkä 50, etenkin moni luuserilta vaikuttava tyyppi ilahtui tervehdyksestä silminnähden. Toivottavasti virolaiset oppivat eurooppalaisille tavoille - emmekä me suomalaisetkaan tietenkään mikään esimerkillinen kansakunta tässä suhteessa ole, mutta parempaan suuntaan ollaan menossa.
N.N. muokkasi tätä : 14.07.2013 at 16.57
Lueskelin tästä viestistäsi, että olette olleet juuri sillä suunnalla minne itse olen suuntaamassa, eli Tallinnasta mutkitellen pohjoisrannikkoa Paldiskin suuntaan ja sieltä kivoja teitä pitkin Haapsaluun, hiiumaalle ja kenties saaremaalle. Kysyisin Ipalta, pärjääkö maantiepyörällä mukavasti noilla teillä vai meneekö usein kärvistelyksi tienpinnan/tietöiden takia? mainitsit, että tiet olivat ok. Pyöräni ei ole kisakireä vaan mukavuuspainotteinen. näyttikö seutu mielestäsi sellaiselta, että majapaikkoja löytyisi myös extemporeella, ajattelin lähteä ilman telttaa luottokorttityyliin.
TV
Oman reissuni tiet olivat liikenteellisesti kohtuullisen turvallisen tuntuisia ja melko vähäliikenteisiä, lukuun ottamatta n. 10 km etäisyydellä Pärnun luoteispuolella olevaa pätkää ja Tarto-Tallinna-valtatietä (E263). Kummassakin oli n. 50 cm asvalttia valkoisen viivan takana, mutta silti jokunen rekka pyyhkäisi liian läheltä. Yksikin on liikaa, joten nopeasti tulin siihen tulokseen että pyöräilijän kannattaa välttää E263:a. Muista teistä jäi fiilis, että liikennekulttuuri oli paremmalla tolalla kuin Suomessa.
Türi Valdissa, 89 km etappi 3:n lähtöpisteestä, pysähdyin tienvarsigrilliin, jossa sain elämäni kehnoimmat pelmenit (jääteen kanssa hinta 5,50 €). Niihin ei muovihaarukka pystynyt, vaan piikit katkeilivat. Jäivät syömättä... Ruokapaikkojen taso vaihteli yllättävästi.
Siellä on yksi n. 10 km pätkä Rannakülan ja Spithamin välillä, joka on hiekkatietä tai rehellisesti sanottuna karkeaa soraa oleva metsäreitti. Sinne en itse menisi maantierenkailla, meillä oli 28 mm Schwalben Marathon Plussat. Sen verran pitää korjata aiempaa viestiäni, että tällä pätkällä keskari oli n. 15 km/h. Muuten oli asfaltti/öljysoraa ja tämä öljysora oli paikoin aika karkeaa, mutta meidän renkaille kuitenkin OK ja hyvin ajettavissa maantierenkaillakin. Välillä oli todella sileää asfalttia ja meno joutuisaa. Tietöitä ei kohdallemme sattunut. Jos ehdit, niin käy Suvilahdessa olevassa Eesti Majassa (Viron matkailutoimisto) ostamassa Eesti Jalgrattateed kartta (10 €). Siitä näkyy mm. teiden pinnoitukset. Majapaikkoja on harvakseltaan. Kävimme Rannakülän tienoilla yhden Pühkemajan pihassa, jossa oli koira ja auto, muttei ketään näkynyt. Seuraavassa oli puhelinnumero ovessa, emme soittaneet, vaan jatkoimme matkaa Roosta Pühkekülaan (matkaa Tallinnasta n. 140 km). Yövyimme upeassa täysin varustellussa campingmökissä (92 €, sis. aamiainen). Muut majapaikat olivatkin edullisempia (20, 45, 30, 51, 45 €). Emme olleet varanneet majoituksia etukäteen, vaan aamulla tai edellisenä iltana varattiin seuraava paikka Booking.com:sta. Ainakaan vielä ei ollut tungosta ja niinpä usein sai yöpaikan "Fiksuun hintaan".
Pikainen tutusmiskäynti Viron pohjoisrannikkoon ohi. Narva-Joesuusta ajelin Tallinnaan päin, autolla aina pätkän, pöörällä rantapoluille/hietikolle jne. Ei sieltä ehkä ihan joka paikasta läpi pääse (kastumatta), mutta kukapa jaksaisi ajaa montaa sataa kilometriä rantahietikoilla? Ongelma on se, että kun rantaa lähtee ajamaan, joutuu todennäköisesti palaamaan samaa tietä takaisin, jos tulee esteitä. Metsät on ihan oikeasti kunnon pusikkoa, josta en kyllä ihan heti lähtisi oikaisemaan, vaikka tiekin on välillä todella lähellä rantaa. Kaupunkien/kylien kohdalla on yleensä vähän polkuakin rannalla, mutta ne on lyhyitä, leveitä ja paljon tallattuja.
Tuolla voisis olla vakavamminkin ihan kivaa, mutta pitäisi olla huollettu retki, koska retkeilypakattu pyörä ei ole kiva rantahietikolla, vaikka se monessa paikassa olikin yhtä hyvin kantavaa kuin... pyörätien asfaltti. Kuitenkin jossain pikku joen ylityksessä (~20 cm vettä, pieni virta...) upposin akseleita myöten sinne. Siellä muuten ajellaan ihan pokkana mummopyörillä rantahietikolla. Kieltoja näytti olevan mopoille/hevosille jne, pyöräilyä en nähnyt missään kiellettävän.
Toila, ei kovin kivaa ajettavaa tuo sileiden pikkukivien peittämä ranta. Tällaista aina välillä...
Pikku video toisaalla.
Minä jo olin polleena sataman seksikkäin mies läskini kanssa, mutta sitten te tulitte pilaamaan senkin!Oliko hyvä retki?
artzi muokkasi tätä : 01.04.2014 at 00.36
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Meillä on nyt takana lähes kaksi viikkoa ja 550 km, tällä hetkellä Kuressaaressa, aivan keskustassa 45 € kahden hengen sviitti, hintaan kuuluva sauna lämpiää juuri. Isännän linja on että nuoria ei majoiteta, missä raja kulkee ei tietoa. Nyt meitä on kolme pariskuntaa, kaksi muuta venäläisiä autoillaan. Tätä ennen olemme kiertäneet Vormsin ja Hiiumaan, ylihuomenna, sunnuntaina pysähdymme Muhuun yöksi. Pari saarta jää vielä tuleville vuosille. Tämän paikan nimi on Punane taanlane. Hyvin varusteltu keittiö, sauna vielä kokematta, ja keskusta kulman takana mutta kuulumattomissa ison pääpostirakennuksen eristämänä.
Wifikin on postin.
Varasin paikan puhelimitse alkeellisella eestilläni. Isäntä päätteli äänestäni kelpaanko vuokralle. Olen 60, muut pariskunnat ovat siinä 50 kieppeillä, toinen vaikuttaa puhuvan vain venäjää.
via muokkasi tätä : 26.07.2013 at 22.23
Meillä reitti meni näin. 1.päivä junalla Tallinna-Kohila. Meinasimme mennä junalla esimerkiksi Keilaan tai Riisipereen välttääksemme Tallinnan alueen autotiet, mutta länteen menevillä rautateillä oli ratatöitä. Kohila on noin 35 kilometriä Tallinnasta etelään.
Kohilasta jatkoimme länteen suurin piirtein näin: Kohila-Hageri-Riisipere-Haapsalu 105 km. Riisiperessä siis siirryimme Läänemaa Terviseteelle. Meillä oli käytössä melko yksityiskohtainen Viron pyörätiekartta, joka yllätti posiitivisesti. Osa niistä teistä, jotka oli merkitty päällystämättömiksi, olivat lopulta päällystettyjä, ainakin öljysoralla, joka on yleistä Virossa. Välillä jossain Hagerin jälkeen iski oikein kunnon rallipolku, noin kymmenen kilometrin pätkä kalkkikivistä pöllyävää, kivistä tietä, jossa sekä pyöräilijä että pyöräilijän hermot olivat koetuksella.
Haapsalun itäpuolella yövyimme Käbi kulalistenmajassa Herjavan kylässä ja jatkoimme Rohukulan kautta Hiidenmaalle. Siellä ajoimme majapaikkaamme Kassarin kylään. Kilometrejä kertyi 65.
Kolmantena päivänä ajoimme ensin Käinaan ja sieltä kohtuullisen tylsää ja melkein viivasuoraa maalaismaantietä Kärdlaan, saaren pääkaupunkiin. Tie ei ollut kovin kiinnostava, mutta sen sijaan oli mielenkiintoista katselle maalaismaisemia ja sikäläistä rakennuskantaa. Pinnanvaihtelujahan Hiidenmaalla on yhtä paljon kuin Etelä-Pohjanmaalla, joten pystyi pitämään matkavauhdin aika vakiona eli reilussa kahdessakympissä. Palasimme rantareittiä mm. Hellamaan kylän kautta. Matkalla satuimme näkemään mielenkiintoisen kohteen Kurin kylässä: autioituneen, raunioituneen entisen ortodoksikirkon. Kurihan tarkoittaa pahaa eli kyseessä oli "Paha kirkko". Meille ei täysin selvinnyt, miten kirkko oli täysin päässyt rappiotilaansa.
Neljäntenä päivänä ajoimme Kassarista Heltermaan lautalle hieman pitemmän lenkin eli Sarven kylän kautta ja jatkoimme Haapsaluun. Matkalla Rohukulan lauttarannasta Haapsaluun suosittelen tutustumaan Ungrun kartanon raunioon. Päälle päin se näyttää erehdyttävästi kirkon rauniiolta, mutta kyseessä on erään rakkauden sokaiseman saksalaiskreivin suuruudenhullu projekti nuorelle rakastetulleen. Mies ehti lopulta kuolla ennen kuin kartano valmistui 15 vuoden jälkeen.
Haapsalun kautta palasimme bussilla Tallinnaan. Yhteensä meille kertyi 305 km. Konkareille tämä olisi vaatimaton saldo, mutta meille tämä oli vasta tonen pitempi pyörämatka. Paljon katsottavaa jäi: emme esimerkiksi ehtineet nähdä yhtäkään Hiidenmaan majakoista eikä länsirannikkoa lainkaan. Ne sitten ensi kerralla! Tai ehkä ensi kerralla mennään Saarenmaalle.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Terve Kaikille!
Rekisteröidun tähan foorumin etsiessä vanhan pyörän remonttivinkkeja, mutta kun nyt näin täman keskustelun, voin ehkä itsekin olla avuksi.
Enimmäksen kaikki hyödyllinen on tässa jo kirjoitettu, lisän tai kertailen tärkeeimmat paikallisen nökokulmasta.
PYÖRÄ :
Ehdotomasti suosittelen hybridi tai isovanteeista maastopyöra. Kylla maanteepyörällakin onnistu, mutta hybriidila on varmaan mukavaampa. Kaunimaat ja turvalliseimat reitit on useimitten huonossa kunnosa. Parhaat suojärvet tai leiripaikat voi olla metsätien lopussa.
INFO:
Kuten jo toiset kertoi, http://www.rmk.ee/en tekee todellä hyvää työta. niiden infopisteistä saa ilmaisia karttoja.
Infopisteitä itse voi olla kylla vaikea löytää(paras lähetää e-kirje ja kysyä saako niitä tallinnasta pääkonttorista).
Kaikki pyörakartat jota olen nähnyt menee huumorin puollelle, pääasiassa koska pyöratiet itse ovat enimmäksen vaan mielivaltaisesti
korttile piirretty ja sitten vaan tulpat tien viereen että tästa menee. On jossain todella oudoissa paikoissa eurorahoilla kymmeniä
kilometreja saksaan tasoisia pyöräteitäkin, mutte niiden vika on taas see, et ei ne enimmääkseen minnekään vie
Suositellen tavallista Region maantiekartta
http://www.regio.ee/?op=body&id=187
Noin 20. euroa, muuta on siellä kaikki pienimmätki tiet päälla ja myös mikä pinnoitus niillä on.
Tietyöt:
http://www.mnt.ee/
tietyö info taitaa olla vaan viroksi, mutta kylla päivämäärat ja reitit ymmärrä.
Ja kylla siihen jokin Murphy laki myös on, ettei niitä täysin voi välttää, jos kerran ollaan tien päälla.
STARTTI:
Minusta ei Tallinnan ympärilla ole mitään muuta katsotava noin 25 kilometrin sädella, kuin rumia buumin-aikoisia suburbeja ja
teollisuus ja varasto alueita. Myös liikkene on koko maan vaarallisin.
Itse aloittame matkan aina junalla.
Tallinnan lähistöllä
http://www.elektriraudtee.ee/
Valitetavasti länsisuunta (Riisipere) on remonttissa ja asenettu todella sekävalla bussi-süsteemila jota ei kukaan ümmära.
Itäsuunta (Aegviidu) pitäs toimia. Ja meillä on nyt uudet junat - juhhei!
Toinen juna-operaatori on:
http://www.edel.ee/
edelaraudteen junat menee myös Tartuun ja Pärnuun.
Liput ovat halpoja (5-10 euroa), polkupyöra ilmaista.
Hyvä on tietää, että junaverkostoa uudistettan ja kun junat ovat viela vanhoja on laiturit jo uusia.
See ei haitta jos ajaa loppuasemaan. Mutta jos haluaa pois retken varrela, sitten pitää kysyää lipunmyyjälta, mistä vaunusta ja
millä puolelta saa ulos ja sitten pitää vielä tehdää vähan akrobaatika pyöran kanssa.
MINNE MENNÄ:
Kylla kaikkialla on kaunista ja maa on näin pieni, etta ei üksikään maisema pitkään kestää.
Populaarit reitit on tässa jo mainittu. Lisäisin vielä Peipsijärven viereiseen reitin. Eritäin hieno kesän loppupuolela,
kuin sielä myytään tien vieressä paljon hyvää kotitekoista vihanneksiä ja kalaa.
TURVALLISUUS:
Totta kai talonpoika-järkea pitää käyttää, mutta ei lukitettu pyöra nyyd ihan hetkessä katoaa. Tallinnassa ja Rakverestä itään olevissä
kaupunkeissä kylla ne nopeammin menee kuin ensim. saarilla.
RUOKA:
On todella vaihtelevä ja ei hinnasta eikä paikan ulkonäosta voi mitään päätellä.
Voi maksaa 20 eurota jossain disain-ravintolassa ruuasta mikä ei mene alas millään ja toisaalta yhdellä eurolla ostaa maailman
parhaan piirakan kioskista mikä näytää kuin siella olis juuri pommi räjähtänut.
Jos pitää yleistää, sanoisin vain että enimmäkseen kaikki ei-eestiläiset(venälaiset, georgialaiset, aseriten jnp.) mestat ei myy todella
huonoa ruokaa, kun monet eestiläiset. On niillä joku ylpeys.
OLUT:
Pari pienenpää olutpanimoa tekee taas olutta ja see on myös isot ( Saku, AleCoq) saanut parantamaan tuotteita. Valikoima on laaja, ei see nyt tsekkilaista laatua ole, mutta kylla jokaiselle jotain pitäis löytyä. Itän puolella on myös paljon venäjan tuotantoa mista jotkut on todella hyviä.
YÖPYMINEN:
Tentta ja RMK-n leirialuet on todella hyvää vaihtoehto.
Ne kaikki on kaunissa paikoissa, niissä on DC(hyvin piiloteltu) ja palopuut(jos ei ole lopussa).
Pitäis vähan varoa viikonloppuja, erityisesti isojen kaupunkien lähistolla olevissa RMK leireissä. Voi ihan hyvin löytää itsensa
aggressiivisten super-idiootien diskon keskipisteestä. Ne on juuri tullu suomesta ja niiden pitää juoda kaikki rahat viikonlopussa.
Ei niiden kanssa mikään järki toimi. Jos niin tapahtuu, on paras otta pyöra ja tentta ja mennä vähan kauemmas, ettei ne sua näe.
Hotellit, Hostelit B&B -t ja muut ovat vaihteleva laatua, pitää kysyää tutuilta tai, luotta onneen.
Jos taas pitäis yleistää, voi olla et luattaisin eestiläisen emäntään vähan enemman kuin muun
Uh-oh, tuli vähan pitkä.
Toivottavasti on jollekin avuksi.
Kysykää urheasti, jos saan autta ja tulkaa käymään. Virolaiset on enimmääksen paljon ystävällisempat kuin näyttävat ulospäin.
Itse suunnitelen matka sinnepäin!
Terveisiin Tallinnasta,
Pertti
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Meidän kahden " vanhuksen" , puolisokin ylitti 60 rajapyykin, reissun aikana, Läänemaan kierros alkaa olla lopuillaan. 800 km, runsaat kaksi viikkoa, isommat saaret, Vormsi, Hiumaa ja Saaremaa pääosin nähty. Majoitus on ollut erilaisissa laitoksissa, mutta myös kodeissa. Tiet öljysoraa paitsi Läänemaa tervisetee hyvää, tasaista hiekkaa ja pätkä -68 riisuttua rautatienpohjaa Rumblan nurkilla, oli karkeaa kulunutta hiekkaa ja kiveä, ei kuitenkaan nimismiehen kiharoita, joihin törmäsimme Kihelkonnassa. Palaamme näihin maisemiin ja ihmisiin.
Niikuin kirjoititkin, paljon täällä on jo tullut selville asioita, mutta kiitos silti sinulle. Aikaisemmasta vastaavasta (virolaisesta viestistä tällä foorumilla) viisastuneena kysyn että:
-ooletko laittanut tämän (Viro-aiheen) foorumin viesteistä tulemaan emailin itsellesi?
-tuleeko yksityisviestistä sinulle email?
-mikä on email mahdollista yhteydenottoa varten?
Jos joku siis täällä kysyy sinulta lisävinkkiä, tuleeko tämä kysymys koskaan sinulle asti? Tämä kysely siksi että edellinen vastaavan viestin kirjoittanut ei koskaan vastannut minulle mitään, ei edes laittamansa kontakti-emailosoitteen kautta.
Tämän kesän retkellä tuli hyvin selväksi että Viron itärajalla voi olla hankalaa saada mitään palvelua edes englannin kielellä, vain venäjäksi. Minulle kävi sen verran huono tuuri että varatun hotellin respa ei kieliongelman lisäksi tiennyt mikä on Booking.com varaus...Kaikki selvisi perinteisesti viittomalla, mutta periaatteessa hän olisi voinut myydä minun varaamani huoneen jollekin muulle tuon epäselvyyden vuoksi. Tottakai tapasin myös erinomaisesti englantia puhuvia.
Tervetuloa tännepäin.
artzi muokkasi tätä : 01.08.2013 at 00.46
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Et kertonut missä päin Eestin itärajaa. Mutta esim. koillisessa Viron/Venäjän rajakaupungissa Narvassa, joka siis rajoittuu Peipsijoen kautta Jaanilinnan kaupunkiin (nykyään Ivangorod ja kuulunee Venäjälle), ei oikein pärjää edes Viron kielellä saatikka Suomella tai Enklannilla. Siellä on hyvä osata Venäjän kieltä kuten yleensäkin Viron itärajoilla ja erityisesti siellä Peipsijärven länsirannoilla ja lisäksi kaakossa Peipsijärven pohjukassa sekä muutamilla sen saarilla sijaitsevassa Setukaisten maassa !
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Majoituksista. Olemme hiljaisessa, turvallisessa ja edullisessa, 51 € aamiaisella kahdelle, Piritan luostarissa. Piha on korkean metalliaidan ympäröimä. Vieraat pääsevät sisään avaimilla jalankulkuportista. On halvin aamiaismajoitus ylipäätään vajaan kolmen viikon reissullamme Läänemaassa.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Piritan Luostarin Guesthouse-sta olen kuuluut vaan hyvää. Pitä toki muistaa, että se onkin todella aktiivi luostari, että sitten ei välttämasti sopii ihan kaikkiile
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						On siis toimiva nunnaluostari, mutta siellä voi asua osallistumatta hartauksiin. Huoneemme oli iso ja siellä oli wifi ja kylppäri. Jääkaappi ja TV olivat käytävällä / aulassa. Kirjastossa oli 27 tuuman iMac. Aamiainen oli riittävä mutta vaatimaton. Vastapäätä oli elintarvikeliike, avoinna 22 saakka.
Keilassa asuimme hotellissa, Villa Benita, jonka yläkerta oli vanhainkotia. Aamiainen oli runsas. Fillarit olivat yön tuulikaapissa. Huoneeseen kuului terassi. Lähellä ei ole kauppaa.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tuli käytyä viikonloppuna pistätymässä Paidessa. Lauantaina aamulla kasin Linda Linellä Tallinnaan ja siitä reitti 13:ta mukaillen Raplan, Türin jne kautta Paideen. Sunnuntaina sitten takaisin Türiin ja junalla Tallinnaan, josta viiden lautalla taas takaisin.
Pyörän kuljetus lindalinellä oli vaivatonta ja onnistu hyvin. Lisähinta 4e/suunta. Junassa ei lisähintaa pyörästä tullut, mutta valittiin väärä pää junasta. Yleensä molemmissa päissä junaa on vaunu, johon saa fillarit. Tässäkin oli peräpäässä kyllä fillarin kuva oven pielessä, muttei niitä koukkuja jne. Taiteilimme sitten pyörät vaan siihen vikojen penkkien taakse/päälle, eikä konnari niistä valittanut
Menomatkalla pysähdyimme Raplassa syömään Roheiline Ait nimisessä kahvilassa. Ruoka oli sikäläiseen hintatasoon kalliihkoa (8-10e), mutta toisaalta erittäin hyvää fine diningia, näemmä sitä sellasellakin jaksaa polkea
Tuosta reitti 13:stasta, koko matka pl. pientä 3km tietyöosuutta, oli oikein hyvin ajettavissa 25mm slikseilläkin sivulaukkujen kera. Reitti oli hyvin merkitty, eikä garminiin varmuudeksi tehtyä reittiä juurikaan tarvinut katella. Tallinnan päässä reitti kiertelee vähän pienempien asuinalueiden ja tieden kautta. Sai ajella aika rauhassa alkumatkaa ja sitten pitkän matkaa vielä Sakuun päin kunnon leveää kevyenliikenteenväylää. Muutenkin reitillä oli yllättävän paljon kevyenliikenteenväyliä ja tiet todella hyvässä kunnossa. Autoilijat antoivat hyvin tilaa eikä kukaan ohitellut hihaa hipoen. Lopussa myös Türi-Paide väli oli hyvää uutta kevyenliikenteenväylää. Näytti noi uusimmat pätkät olevan valaistujakin. Huonokuntoisimmilla teillä saattoi olla heittoja, mutta eipä ne pyörällä missään tunnu. Suomesta tutut railot ja routakuopat loistivat poissaolollaan tuolla reitillä.
Türissa oli paluumatkalla vähän ylimäärästä aikaa niin käytiin sitten kokeilemassa tälläisellakin polkemista: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.n...17254356_n.jpg
Reittijälki: http://connect.garmin.com/activity/376189788
Lisää reittiä...
http://www.rmk.ee/organisation/press...ossing-estonia
RMK:n kännyohjelmasta oli jotain hyötyä, siellä näkyy myös heidän uutiset.
Jos vaikka joku missaa linkin, niin tarkempi data tuosta (ei ole vielä eng-versiossa). Noistahan tekee jo melkein (aikamoisen) lenkin...
http://www.loodusegakoos.ee/et
Tässä se vanha...
http://loodusegakoos.ee/hiking-route-blog/hiking-route
artzi muokkasi tätä : 25.09.2013 at 17.47
Kohta on taas kesä. Lisää Viron maasto-sun-muuta WMS-karttaa, ainakin Android-vempaimiin. kokelilin joskus aiemmin, mutta nyt vasta toimii (onkohan jotain muutettu?).
http://geoportaal.maaamet.ee/est/Tee...idis-p430.html
Toinen, ehkä paremmin nopeemmille... (ajo)koiran jäljitysohjelmaSiinä siis myös Viron kartta.
http://www.b-bark.com
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Viron "karttakeskus" Regiolta saa aika pätevänoloisen Eesti teedeatlas-kartan ainakin Androidille.
https://play.google.com/store/apps/d...ee.regio.atlas
Sovelluksesta voi valita haluamiansa erityisiä kohteita merkittynä kartalla joista löytyy infoa, koordinaatit ja linkit.
Kartta ja kohteet tallentuu laitteeseen 1:150 000 tarkkudelle jolloin voi katsoa myös ilman nettiyhteyttä - hemmetin hyvä ominaisuus.
Yhteyden ollessa päällä voi myös katella satelliittikuvaa + valinnaisesti kartta päällä tai ei
Varmaan tulee kesällä sitten tienpäällä katottua tarkemmin tota.
Finnlines tarjoaa "ennakkovaraajan edulla" laivamatkaa yhdelle + filarille kesällä 500 euroa, yhdensuuntainen matka! Edestakaisen Saksan-laivamatkan hinnalla matkustaa Viroon (matkat yht. 60 e), pyörämatkailee siellä ja yöpyy kivoissa netillä varustetuissa matkustajakodeissa ja syö ravintoloissa kaksi viikkoa. Hinta-laatu-aika-vertailussa Viro pärjää hyvin Keski-Euroopalle.
Kun Saksan-laivalla pitää syödäkin, hintaero vain kasvaa. Järjettömän tuntuinen ajatus muuten lähteä laivalla Saksaan noilla hinnoilla, kun lentokoneella pääsee pyörineen reippaasti halvemmalla ja nopeammin Berliiniin.
cc-rider
Helsingin Polkupyöräilijät
Kirjanmerkit