GiantGarminElectrobikeHepha
Sivu 25 / 54 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 23 24 25 26 27 35 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 721 - 750 / 1608

Aihe: Kiekon rakentaminen

  1. #721
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    ^ Ulkomaisista ainakin Bike24 ja Rose Versand myyvät yksitellen jos ei ole tarvetta isolle satsille. Toki yksittäiselle pinnalle tulee hintaa jos ei muuta tavaraa ota postikuluja kattamaan.

    Tuosta. Tahi tuosta. Ja huomaa että Rosen hinnassa ei ole nippaa mukana.

  2. #722
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Campione Katso viesti
    ^ Ulkomaisista ainakin Bike24 ja Rose Versand myyvät yksitellen jos ei ole tarvetta isolle satsille. Toki yksittäiselle pinnalle tulee hintaa jos ei muuta tavaraa ota postikuluja kattamaan.

    Tuosta. Tahi tuosta. Ja huomaa että Rosen hinnassa ei ole nippaa mukana.
    Kiitos! Kiekot on rakenteilla joten isompi läjä tilauksessa joten postikulut ihan ok.
    ________

    Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

  3. #723
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    969
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Katso viesti
    Kiitos! Kiekot on rakenteilla joten isompi läjä tilauksessa joten postikulut ihan ok.
    Jos et Comppia kummempaa ajatellut niin kannattaa kysyä paikallisesta kivijalasta!
    Sometimes you need to wander off from the path to find what you are really searching for

  4. #724
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Katso viesti
    Mistä on porukka ostellut pinnoja? Haussa musta DT comp ja mitoissa 292 ja 294.

    Yläfemmasta toinen koko loppu . Täälläkin mainostettua hibike.de ja sielläkin 294 loppu .

    Ei tarvitse sentilleen olla halvin paikka. Käy kotimaa tai nettikaupat.
    JK-Shopissa on yleensä hyvä valikoima pinnoja, soita ja kysy

    http://www.jk-shop.fi/
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  5. #725
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Campione Katso viesti
    ^ Ulkomaisista ainakin Bike24 ja Rose Versand myyvät yksitellen jos ei ole tarvetta isolle satsille. Toki yksittäiselle pinnalle tulee hintaa jos ei muuta tavaraa ota postikuluja kattamaan.

    Tuosta. Tahi tuosta. Ja huomaa että Rosen hinnassa ei ole nippaa mukana.
    Rosesta löytyi yllättävän halvalla. Sieltä tarttuisi mukaan samalla muutakin. Messinkisissä nipoissa on eri pituuksisia?? 12, 14 tai 16mm? Mistä mä tiedän mitä pituuksisia tarvitsen?
    ________

    Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

  6. #726
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Katso viesti
    Messinkisissä nipoissa on eri pituuksisia?? 12, 14 tai 16mm? Mistä mä tiedän mitä pituuksisia tarvitsen?
    Riippuu vanteen profiilista. 12 mm riittää hyvin perusvanteille
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  7. #727
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    DT:n pinnalaskuri antaa pinnojen pituudeksi toiselle puolelle 260 mm ja toiselle 262 mm. Onnistuuko kasaaminen yhdellä pituudella; kummalla?
    Vedetään riskillä. 260mm pinnat joka paikkaan ja "pidemmälle" puolelle 14mm nippeleitä varoiksi.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  8. #728
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti A.M.® Katso viesti
    Riippuu vanteen profiilista. 12 mm riittää hyvin perusvanteille
    Rimminä Notubes Arch ex 29".
    ________

    Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

  9. #729
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mike Katso viesti
    Rimminä Notubes Arch ex 29".
    Ei juuri löytynyt suosituksia tuolle kehälle, mutta melkein lähtisin A.M:ää seuraten itsekin 12mm nipoilla kokoamaan.

    Mutta onhan sinun täytynyt "tietää" nipan mitta alunperinkin, jos olet jo pinnojen mitat osannut laskea, eiks je ?

  10. #730
    Liittynyt
    11/2008
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    955
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Campione Katso viesti
    Ei juuri löytynyt suosituksia tuolle kehälle, mutta melkein lähtisin A.M:ää seuraten itsekin 12mm nipoilla kokoamaan.

    Mutta onhan sinun täytynyt "tietää" nipan mitta alunperinkin, jos olet jo pinnojen mitat osannut laskea, eiks je ?
    kiitos Campione! Niinhän tietenkin. Dt:n laskurissahan ne joutuu valitsemaan Laskin pinnat jo kauan sitten ja muistin vaan pinnojen pituuudet (tähän nolohymiö).
    ________

    Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy

  11. #731
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Se nippelin kierteen pituus ei siitten korreloi täysin itse nippelin korkeuden kanssa. Eli jengaa niissä on kutakuinkin yhtä pitkästi pituudesta riippumatta. Jonkun taulukonkin niistä joskus löysin, mutta nyt just ei löydy.
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  12. #732
    MTBR-foorumilta löytyy kuva: http://forums.mtbr.com/wheels-tires/...ml#post9185456
    Kierteen pituus ei lisäänny yhtä paljon kuin nippelin pituus kasvaa. Lisäksi käytettäessä liian lyhyttä pinnaa, joka ei ulotu lähelle kierteen yläpäätä ja nippelin kantaa, voi varsinkin heikompi alunippeli katketa.

  13. #733
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Jos kehät eivät vaadi erikoisnippeleitä, pinnojen pituus lasketaan ERD:n mukaan ja sopiva nippelin pituus on 12 mm.



    Kuva selventää, miksi pinnan riittävä pituus on tärkeää. Pidempi nippeli jatkuu vain pidemmälle alaspäin, liian lyhyt pinna jättää nippelin kannan ilman tukea.

  14. #734
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    DT:n laskuri muuten muuttaa pinnan mittaa sen mukaan miten nippelin mittaa muuttaa. Omassa tapauksessa tarkka pinnan mitta pidemmälle puolelle oli 261,6 milliä, joka 14mm nippelillä pyöristettiin 260 milliin. 12 millin nippelillä laskuri tarjosi 261 millistä, mutta ainkaan DT ei sellaista pinnaa toimita.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  15. #735
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    DT:n laskuri muuten muuttaa pinnan mittaa sen mukaan miten nippelin mittaa muuttaa. Omassa tapauksessa tarkka pinnan mitta pidemmälle puolelle oli 261,6 milliä, joka 14mm nippelillä pyöristettiin 260 milliin. 12 millin nippelillä laskuri tarjosi 261 millistä, mutta ainkaan DT ei sellaista pinnaa toimita.
    Näin tekee. Ja myös Musson huomauttaa kirjassaan, että DT:n 14mm nippelin kanssa vähennetään pinnasta 1mm ja 16mm nippelin kanssa 2mm. DT:n oman laskurin ohjeissa sanotaan mielestäni hieman epämääräisesti, että 14mm kanssa vähennetään noin 1mm ja 16mm kanssa noin 3mm pinnan mitasta. DT:lle mitat näköjään vähän sinnepäin...

    Muiden valmistajien kuin DT Swissin kanssa tuo pinnojen mitan kompensointi eri mittaisilla nippeleillä on sitten aivan oma lukunsa.

    Jos 261mm pinnaa kaipaat niin ainakin Bike-Components listaa sellaista esim Competitionien ja myös Revolutionien kohdalla . Tiedä sitten oikeasti saatavuudesta.

  16. #736
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Eihän ensimmäinnen milli vaikuta edes vuosiansioissa
    Holokki auki ku H. Moilane.

  17. #737
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    *kuva*

    Kuva selventää, miksi pinnan riittävä pituus on tärkeää.
    Rakentelin kiekot nyt sitten valmiiksi 260mm pinnalla ja 12mm nippelillä kauttaaltaan. Pinnat eivät asetu tuon kuvan mukaisella tavalla edes lyhyemmän pinnan puolella, vaikka DT:n laskema tarkka pinnan mitta piti olla 260.3 milliä.

    Vertasin tilannetta entisen lähikaupan, entisen lähitukkurin ja (ilmeisesti) Ibiksen kasaamiin kiekkoihin. Vertasin epätieteellisesti nippelin ulkopuolelle jäävän kierteen määrää ja tulin siihen lopputulokseen, että mitta olisi selkeästi turvallisella puolella. Ajossa sen sitten näkee lopullisesti.
    Holokki auki ku H. Moilane.

  18. #738
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Retrokilpuria huoltaessa tuli havaittua, että vanteet alkaa olemaan aika routivassa kunnossa, ja hitsaussaumakin tuntuu jarruttaessa todella selvästi. Ajattelin vaihtaa kehät ja pinnat, mutta alkuperäiset Campan c-record navat jää. Olisko suositella jotain retrokiekkoihin sopivaa vannetta. Pitäisi olla 36-reikänen, siro ja hopeinen tuubivanne. Mavicilla on hopeinen reflex tubular mut turhamaisena tahtois vähän enemmän kiiltoa kun tuo Mavic on niin (nykyaikaisen) mataksi anodisoitu.

  19. #739
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Kiekon rakentaminen

    Lopultakin sain vinon takakiekkorojektini kuntoon. Lähtötilanne oli väärä l. aloitin puolauksen ns väärältä puolelta. Aloitin venttiilikohdan oikealta kun pitää aloittaa vasemmalta. Lisäksi oli 4mm liian pitkät pinnat ja siksi ei riittävästi säätövaraa. Myöskin alumiininipat ei aloittelijalla toimi kun pyöristyvät helposti


    Mitä aikaa meni vain 1 1/2 tuntia purkamisesta viittä vaille rihlattuun
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  20. #740
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Jäikö noin paljon kierrettä näkyviin? Näyttäis että pinnojen olisi pitäneet olla 2-3 mm pidemmät
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  21. #741
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Kiekon rakentaminen

    Vielä kiristän niin häviää kierteet.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  22. #742
    Liittynyt
    03/2013
    Paikkakunta
    Jkl
    Viestit
    229
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha_H Katso viesti
    Retrokilpuria huoltaessa tuli havaittua, että vanteet alkaa olemaan aika routivassa kunnossa, ja hitsaussaumakin tuntuu jarruttaessa todella selvästi. Ajattelin vaihtaa kehät ja pinnat, mutta alkuperäiset Campan c-record navat jää. Olisko suositella jotain retrokiekkoihin sopivaa vannetta. Pitäisi olla 36-reikänen, siro ja hopeinen tuubivanne. Mavicilla on hopeinen reflex tubular mut turhamaisena tahtois vähän enemmän kiiltoa kun tuo Mavic on niin (nykyaikaisen) mataksi anodisoitu.
    Ja minä kun luulin olevani kovasti ronkeli ...

    Mutta vitsit sikseen. Vähän vaikealta näyttää noilla spekseillä. Jos tuubisopivuus ei ole aivan ehdoton niin mahdollisesti Velocity tai H Plus Son voisivat tarjota jotain. Mulla on vähän samat aatteet mutta en ole vielä tuubeihin ihastunut, joten valinnanvaraa on näemmä enemmän.

    Toisaalta voi katsoa myös vanhempia kehiä vaikka Campalta, Mavicilta yms. esimerkiksi eBaysta tai tältä hollantiselta.

  23. #743
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Uih, kiitoksia todella paljon tuosta vikasta linkistä!

  24. #744
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    801
    Tuli tilattua Mariolta Campan Omega -kehät (ja vähän muutakin pikkusälää). Nyt tingittiin kiillosta, mutta Campan oikealta vuodelta olevat kehät paikkaa paljon - vanteet kuten pyöräkin on vuodelta 1989, tai ainakin noi samat kehät on esillä Campan 89 luettelossa. Kiiltävät Sigmat olis ollu upeat, mutta noita ei tunnu olevan etenkään 36 reikäisinä ihan liikaa liikkeellä, ja hinnat alkaa menemään kipukynnyksen yli vaikka jostain löytyiskin.

    Tuolla kaverilla on kyllä nii-iin paljon kaikkea kivaa myynnissä, että tuonne sais törsättyä helposti omaisuuden jos olis ylimääräistä rahaa.

    Edit: vähän punnitsin ja laskeskelin, niin valmiiden kiekkojen painon pitäisi moderneilla pinnoilla jäädä noin 1500 grammaan joka on oikein mainion tuntuinen luku 25-vuotta vanhalle tekniikalle, tosin tertailu nykykiekkoihin on hieman epäreilu kun vapaaratas on pakan yhteydessä.
    Juha_H muokkasi tätä : 20.08.2013 at 21.30

  25. #745
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    64
    Osaisiko joku viisaampi valistaa minua tällaisessa pulmassa.
    Tunen King ja Kong navoissa on 1000nm (102kgfm) maksimi pinnankireysrajoitus. Tuo kireys kyllä riittää Notubesin kehille (taitaa olla suositukset jotain 95 kgfm).
    Mitenköhän mahtaa olla kuitukehien kanssa? Kyseessä Light-bicyclen AM hiilarikehä. Pinnoiksi tulee Sapim D-light 2-1,65-2 + alunippelit.
    Kehien valmistaja ei mainitse muuta kuin max tension 180kgfm, mikä on käsittääkseni aivan posketon lukema. Jostakin lueskelin että kuitukehät tarvitsevat hieman enemmän kireyttä. Osaakohan täällä joku ottaa kantaa tähän? Mahtaakohan noista saada tarpeeksi jäykät 102 kgfm kireyksillä. Mulla on Wheelfanatyk:n tensiometri, joten pitäisi tarkempia lukemia kuin Parktoolilla tai vastaavalla.

  26. #746
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    844
    Kokemusta on vain kahden alumiinikehäsetin teosta. Katsoin DT:n sivuilta vertailuksi: XMC 350:lle sallitaan vain 1200N:n pinnan kiristysvoima. Kun kerran navat sallivat vain 1000N, ei kai ole paljoa vaihtoehtoja? Mitä nyt Sapimin sivuilta luin ja ymmärsin, niin pinnat ja nipat kyllä kestävät.

  27. #747
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Laittaisin ite Kanuunadalen tilanteessa pinnat napavalmistajan ilmoittaman maksimin mukaan ja ajaisin. LB:n kehien maksimi on tosiaan aika huikea lukema, ja tosiasiahan on se, että riittävän tason saavutettua pinnojen kiristämisellä ei ole muuta vaikutusta kuin näppäilysävelen nousu. Kiekko siitä ei jäykisty pätkän vertaa.

  28. #748
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    172
    Tollaset nakertelin maantielle. Halon 30mm Mercury-kehät, DT compit ja Gipiemmen navat vanhoista kiekoista. Puntaria en omista mut DT Swissin pinnalaskuri antoi kokonaispainoksi 1739g, kai ihan ok.


  29. #749
    Terve Terve

    Meinasin jossakin vaiheessa kyhätä kasaan 26" vanteet jäykkäperäseen perus maastofillariin.
    Vanteiden painolla ei ole väliä mutta budjetti saa jäädä 300€.
    Onko DT Swiss vannekehät ja pinnat hyviä tuohon hintaluokkaan? Ja vaikkapa Shimanon Deore navat nykyisten alivio napojen tilalle.
    Pyörässä on levyjarrut, rataspakkana on 8 pakka ja vanteille pitää mennä 2,4 kumi ja sisäkumi.
    Saako ylipäätään 300€ pudjetilla paremmat vanteet itse tekemällä vai ostamalla valmiit vanteet?

  30. #750
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    5
    Moro,

    Saksan kauppias toimitti tilaukseni yhteydessä minulle vanteet (No Tube's ztr Alpha 340 ) joista toisessa on koneistettu jarrupinta ja toisessa ei (mallia DISC). Fillariin on kuitenkin tulossa vannejarrut.
    Voiko tuollaista levyjarruille tarkoitettua vannetta käyttää vannejarrujen kanssa?
    Jos ei, niin miksi?

    -Riku-

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •