GiantHephaFillariElectrobike
Sivu 70 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 20 60 68 69 70 71 72 80 120 170 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.071 - 2.100 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Aikaisemmin tänään Espoon Tapiolassa ostoskeskuksen edustalla kävellessäni kuultua. Keskustelun kulku ei ole sanatarkka, mutta sisältö on alkuperäinen. Vastaan kävelee (pitkin ostoskeskuksen "läpi" menevää pyörätietä nuori (alle kouluikäinen) lapsi ilmeisesti isänsä kanssa.

pikkulapsi: mitä nuo pyörän kuvat maassa ovat? onko tässä pyörätie?
    isä: ei, ne ovat jotain koristeita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    ...naispuolisen rullaluistelijan perässä ajelin, ei mulla kotio ollu kiire. Varsin hyvin leveän sauvatyönnön jälkeen kepit heilahti sivuille, ihan tien leveyden verran...
    Ongelma on just tuo, että yhdeksän kymmenestä sauvarullaluistelijasta ei kerta kaikkiaan osaa harrastamaansa lajia. Hyvällä, tehokkaalla tekniikalla se vie suunnilleen puolet normikelvistä, eli hyvin mahtuu ohittamaankin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti L2K2 Katso viesti
    Aikaisemmin tänään Espoon Tapiolassa ostoskeskuksen edustalla kävellessäni kuultua. Keskustelun kulku ei ole sanatarkka, mutta sisältö on alkuperäinen. Vastaan kävelee (pitkin ostoskeskuksen "läpi" menevää pyörätietä nuori (alle kouluikäinen) lapsi ilmeisesti isänsä kanssa.

Tapiola onkin "lempilapseni" kelvikeskustelussa. Mm. se, että fillarointi ohjataan ostarin läpi ja se, että oliko se alkaen klo 10 se onkin kylttien mukaan yhtäkkiä kielletty.

"Bring your own cars", voisi olla lisäkilvessä.

Espoolaisista liikennekeskusteluista ei saa ikinä unohtaa mm. sitä, että lapset on vietävä päiväkotiin ja alakouluun autolla siksi, että matka on niin vaarallinen, koska siellä on niin paljon autoja

Lainaus Alkujaan tämän lähetti L2K2 Katso viesti
    Isä oli selvästikin perehtynyt espoolaiseen liikennesuunnitteluun!

Tuosta koristeteemasta tosin tulee mieleen, että Helsingin Länsilinkkiin (siihen Baanan länsipäähän) on kanssa isketty katuun joitakin pyörä-teemalla koristettuja laattoja, mutta varsinaisia pyörätiemerkintöjä ei ole tehty mihinkään suuntaan, joten jokainen pyöräiljä tuntuu seilaavan vähän omaa ajolinjaansa pitkin.

Aiheesta toiseen, eilen oli siinä Espoosta Helsingin Lehtisaareen menevällä sillalla ahdasta ja levotonta, kun kumpaankin suuntaan oli menossa kävelijää, rullaluistelijaa, pyöräilijää jne. Sillan puolessavälissä päätin homman olevan liian hasardia. Huomasin siinä viereisen ajoradan olevan tavallisesta poiketen lähes tyhjillään, joten siirryin reippaasti ajoradan oikeaan laitaan ja ajelin sitä seuraavat puoli kilometriä, kunnes taas uskaltauduin KLV:n puolelle.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Aiemmin tällä viikolla (olisikohan ollut kesiviikkonna) ajelin töistä kohti kotia Oulunkylän juna-aseman kohdalla. Tulin itse kevyenliikenteenväylää kuvassa vasemmalta ja koska ajosuuntani nähden vasemmalta tuli auto (suunnalla ei merkitystä), aloin hiljentämään risteykseen. Tässä kohtaa takaani tuli huimasti puuskuttaen keski-ikäinen naisihminen kohtuullista vauhtia. Puuskutukseltaan nainen huusi "Mene vaan kyllä ne väistää!" ja pyyhkäisi minun jo pysähdyttyä tielle hiljentämättä autoja uhmaten. Tässä tapauksessa sekä pyöräilevä nainen selvisi kolhuitta ja minä sekä autoilija säikähdyksellä.

Loppu kotimatka menikin tilannetta ihmetellen. Ei hämmästytä, että autoilijoilla on työmatkapyöräilijöitä kohtaan tietynlainen asenne, kun asenne pyöräilijöitä löytyy joka lähtöön.

Eniten harmittaa ne hävityt työmatkatempo pisteet

Toi oulunkylän paikka on kyllä paha monelle. Lain mukaan selkeä pyöräilijän väistämisvelvollisuus, mutta koska jatkuu suoraan fillaristille tulee helposti etuoikeutettu olo.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    Jos en väistäisi noilla keskiviivaklv:llä yhtään jalankulkijoiden puolelle niin meno olisi aika mielenkiintoista, siinä joutuisi kai vastaantulijat poikkeamaan hiukan ojanpuolta, eikä se ole mielestäni reilua. Toinen vaihtoehto olisi aina pysäyttää oma kulkine kun joku tulee vastaan. Siinä taas ei mitään järkeä. Tietysti siinä tapauksessa jos jalankulkijoiden puolella on liikennettä, hiljennän ja odotan että pääsee ohi tai joskus joutuu melkein pysähtymään. Monet jaetut ovat pyörien puolelta niin kapeita että jos en väistäisi yhtään vastaantulijoita, omisin 80cm leveellä kulkineella lähes koko väylän.
    Tämän takia yksisuuntaisia pyöräteitä pitäisi tehdä enemmän. Pääkaupunkiseudulla useassa paikassa kulkee jo pyörätiet ajoradan molemmilla puolilla. Nämä voitaisiin helposti muuttaa yksisuuntaisesti ja vastaantulijoiden väisteleminen loppuisi. Näin ainakin teoriassa, sillä usein niillä harvoilla yksisuuntaisilla pätkillä mitä olen Suomessa ajanut, on pyörätielle eksynyt joku vastavirtaan ajava.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Velonantti Katso viesti
    Olen kyllästynyt löysien ajoshortsien takertumiseen milloin pullotelineeseen, milloin takaiskariin. Aioin siis aloittaa trikoiden käytön, mutta pelkään yhteisön reaktiota. Leimaudunko? Muuttuuko ajokäyttäytymiseni?
    Itse olen ruvennut käyttämään maantiepyörällä liikkuessani kirkkaita ja räikeän värisiä vaatteita ja kypärää turvallisuussyistä. En ole huomannut tällä olevan juurikaan muuta vaikutusta kuin, että muilta teillä liikkujilta saa enemmän oudoksuvia tai/ja paheksuvia katseita. Vaarallisilla paikoilla kuten risteysalueilla ja kiertoliittymissä tunnun olevan edelleen yhtä huomaamaton kuin tummissa tai harmaissa ajoasuissa. Ainakaan en ole kokenut saavani yhtään paremmin tilaa silloin kuin sitä minulle kuuluisi antaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti herne Katso viesti
    Näin ainakin teoriassa, sillä usein niillä harvoilla yksisuuntaisilla pätkillä mitä olen Suomessa ajanut, on pyörätielle eksynyt joku vastavirtaan ajava.
    Tähän taitaa aika pitkälti vaikuttaa se, että yksisuuntaiset pyörätiet ovat Suomessa harvinaisia - jopa niin harvinaisia, että tieliikennelainsäädäntö ei määrittele, mistä sellaisen voi tunnistaa - ja aihetta koskevat suunnitteluohjeetkin ovat vain suositusluontoiset.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

mutanaama Guest
    Mitenkäs manskulla oleva pyöräkaista? Eikös se kuulu ajorataan, ja näinollen tavallaan yksisuuntainen?? En oikeesti tiedä, muttä näin sen itse tulkitsen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Mitenkäs manskulla oleva pyöräkaista? Eikös se kuulu ajorataan, ja näinollen tavallaan yksisuuntainen?? En oikeesti tiedä, muttä näin sen itse tulkitsen.
    Käytännössä nuo kaikki lienevät kaksisuuntaisia (ja merkittyjäkin), ainakin ne, joita ei ole olemassa kuin yhdellä puolella tietä, Mansku, Sturen pätkä Mäkelästä Hesariin jne. Jos niitä on molemmilla puolilla (esmes Hämeentie Allotrialta eteenpäin), lienee suositus olla suuntaansa menevällä oikeanpuoleisella mutta molempia voi käyttää, koska niissä useimmiten on merkit pyörätiestä myös vastavirtaan, mikä on kutsu ajamaan.

Ah, taidat tarkoittaa sitä ydinkeskustassa olevaa Manskun pyörätietä etkä Musiikkitalolta ulospäin, jonka tulkkaan kaksisuuntaiseksi? Se ytimen pätkä..onkohan siinä pyörätien merkit myös Erottajan suunnasta? Ahdashan se on kaksisuuntaisena, jollaisena sitä näytetään käyttävän.

Pyöräkaistat ovat yksisuuntaisia, kuten muutkin ajoradan ajokaistat. Tosin kuulemma siellä Mannerheimintien pyöräkaistallakin on bongattu muutama väärään suuntaan polkija. Ei tavallaan hämmästytä, kun vuosikymmeniä ihmisiä on ensin totutettu kaksisuuntaisiin pyöräteihin.

[Tieliikenneasetuksen mukaan sitä pyöräkaistaa saa pohjoiseen ajettaessa käyttää vain "lyhyellä matkalla", koska tien vasemmalla puolella on vielä toistaiseksi määräysmerkeillä osoitettu kaksisuuntainen pyörätie...]

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tähän taitaa aika pitkälti vaikuttaa se, että yksisuuntaiset pyörätiet ovat Suomessa harvinaisia - jopa niin harvinaisia, että tieliikennelainsäädäntö ei määrittele, mistä sellaisen voi tunnistaa
    Ei kai sitä varsinaisesti tunnista mistään. Välillisesti siitä, että sillä kulkee pyöriä yhteen suuntaan, mutta toiseen suuntaan ei ole pyörätiestä kertovaa merkkiä. (Olettaen, että pyöräilijät ajavat väylää laillisesti eli että sieltä toisesta suunnasta on pyörätien merkki. )

Työmatkani varrella on yksi pätkä (Eliel Saarisen tiellä), jossa pyörätien merkki on vain toisessa päässä ja aina mietin, onkohan näin tarkoituksella vai vahingossa.

Tänä kesänä on käynyt varsin usein niin, että autoilija on antanut minun mennä ensin tien yli kohdassa, jossa pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Näin käy useimmiten sellaisissa kohdissa joissa autoilijalla on edessään tyhjä tie eli ei liikennevaloja tai muuta liikennettä. Silloin kun autoiljalla on edessään liikennevalot, jotka näyttävät punaista valoa, niin siinä liikennevaloja edeltävässä risteyksessä autoilijat eivät kovinkaan usein päästä pyöräilijää menemään ensin. En oikein osaa ymmärtää tätä logiikkaa. Miksi autoilijoilla on kiire odottamaan liikennevaloihin mutta tyhjällä tiellä on aikaa päästää pyöräilijä menemään ensin? Tänään viimeksi pyöräillessäni ihmettelin, että kääntyykö auto oikealle vai tuleeko se suoraan ja väistää minua. Sekä pyöräilijä että autoilija siis hetken aikaa väistivät toisiaan. Luuleeko ne autoilijat että minä ajan heidän eteensä joka tapauksessa ja heidän on syytä hidastaa?

Tänään keskipäivällä Turun jokirannassa Teatterisillan jäätelökioskilla perheen kanssa jonottaessa kaksi käsivoimin kulkevaa vajakkinojakkia veti ~0.5 m etäisyydellä ohi sellaisella vauhdilla että jos olisivat törmänneet perheenjäseneen olisivat ko. vajakit olleet molemmat joen pohjassa. Pitäkää pojat viirit oikein, oikein korkealla jos satun autolla olemaan lähellä.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JN75 Katso viesti
    Luuleeko ne autoilijat että minä ajan heidän eteensä joka tapauksessa ja heidän on syytä hidastaa?
    Todennäköisesti ja syytä onkin. Tänäänkin kaksi kertaa kävi niin että itse hidastin väistämisvelvollisena niin vastaantuleva pyöräilijä veti surutta suoraan auton eteen. Autoilija ei sitten äkkijarrutuksen jälkeen uskaltanut liikkua ennen kuin minäkin menin yli.

kyllä vaan toivoisin oikeesti sekä sunnuntai pyöräilijöille että autoilijoille oikeaa tietoa niistä väistämisvelvollisuuksista.. alkaa kyrsiä kun väistät ite kun velvollisena niin seuraavaksi auto päättääkin väistää ja antaa tilaa.. ja sitten kun sen auton pitäisi kääntyessä väistää niin ajaa suoraan päälle...

janurmi Guest
    Saksaan tuossa vuosi sitten muuttaneena olin aluksi hyvin kauhuissani siitä, että täällähän, hitto vie, pitää ajella siellä autojen joukossa ! Vieläkin on säännöt sen suhteen vähän hukassa ja välillä tulee ajeltua jalkakäytävillä, kun meno äityy liian hurjaksi. Tosin jalkakäytävällä ajaessa ottaa osumaa lähes varmemmin kuin autotiellä - ihmiset eivät väistä, huutelevat, ettei täällä saa ajaa jne. Ymmärrän toki, mutta se on perisuomalaiselle kovin vaikeaa ymmärtää, että aamuruuhkassa olen itse myös siellä jonon keskellä seisomassa. Mutta se, mikä täällä on ilahduttavaa, on autoilijoiden asenne. Pyöräilijää kohdellaan autona ja usein vielä hieman "etuoikeutettuna" - Suomen asenteisiin verrattuna on tämäkin vaatinut hieman totuttelua.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Todennäköisesti ja syytä onkin. Tänäänkin kaksi kertaa kävi niin että itse hidastin väistämisvelvollisena niin vastaantuleva pyöräilijä veti surutta suoraan auton eteen. Autoilija ei sitten äkkijarrutuksen jälkeen uskaltanut liikkua ennen kuin minäkin menin yli.
    Minä en taatusti harrasta tuonlaista sekopääpyöräilyä. Autoilijat näkevät kyllä selvästi, että väistän heitä. Usein olen jopa pysähtynyt ja silti autoilija rupeaa viittomaan, että mene ensin. Näin tapahtuu siis paikoissa missä autoilijalla on edessään tyhjä tie ilman lähellä olevia risteyksiä. Silloin kun lähellä on esim. liikennevaloristeys ja punaiset valot,niin silloin autoilijat eivät anna väistämisvelvollisen pyöräilijän mennä ensin.

Haluan siis, että aina noudatettaisiin tieliikennelakia ja siten vältyttäisiin sellaisilta tilanteilta, että kaikki väistävät kaikkia ja kaikkien matka-aika lisääntyy. Joidenkin mielestä tietynlainen joustavuus kuuluu liikenteeseen mutta kun kaikille osapuolille ei ole selvää, että missä tilanteissa on hyvä joustaa, niin mielestäni kenenkään ei pitäisi joustaa oikeastaan koskaan. Tämä koskee siis pyöräilijä vastaan muut kulkijat tilanteita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nokku Katso viesti
    Tänään keskipäivällä Turun jokirannassa Teatterisillan jäätelökioskilla perheen kanssa jonottaessa kaksi käsivoimin kulkevaa vajakkinojakkia veti ~0.5 m etäisyydellä ohi sellaisella vauhdilla että jos olisivat törmänneet perheenjäseneen olisivat ko. vajakit olleet molemmat joen pohjassa. Pitäkää pojat viirit oikein, oikein korkealla jos satun autolla olemaan lähellä.
    Aikamoista uhkailua ja melkoista asennetta vammaisia kohtaan.
    Jos et aja et voi ottaa!

IncBuff Guest
    Minä en taatusti harrasta tuonlaista sekopääpyöräilyä. .
    Niin et varmasti harrastakaan mutta autoilija ei voi sitä tietää millainen sekopää sieltä on tulossa yli. Minä olen nähnyt sellaisiakin tilanteita että pyöräilijä on hidastanut ensin mutta sitten kuitenkin ajanut auton eteen.

Ahh, sauvoilla huiskivat rullaluistelijat napit korvissa!
    Mikä on se syy, että juuri nämä yksittäiset kulkijat onnistuvat olemaan useimmiten eniten häiriöksi?
    Tarviiko ne mölynapit laittaa esimerkiksi rullavehkeiden pitämän kovan metelin takia entistä kovemmalle vai miksi ei tahdo mennä ääniviesti perille?
    En ole kovin hiljainen tai ujo äänenkäyttöni suhteen, mutta näille epeleille on kyllä saanut availla äänijänteitään isommallakin volyymilla
    Tarviikin ruveta antamaan tekniikkavinkkejä näille kelvin molemmat reunat ylittävällä sauvomistaktiikalla rullaileville
    Ride happy!

Haluan siis, että aina noudatettaisiin tieliikennelakia ja siten vältyttäisiin sellaisilta tilanteilta, että kaikki väistävät kaikkia ja kaikkien matka-aika lisääntyy. Joidenkin mielestä tietynlainen joustavuus kuuluu liikenteeseen mutta kun kaikille osapuolille ei ole selvää, että missä tilanteissa on hyvä joustaa, niin mielestäni kenenkään ei pitäisi joustaa oikeastaan koskaan. Tämä koskee siis pyöräilijä vastaan muut kulkijat tilanteita.
    Pyöräilijöitä on niin vähän suhteessa autoilijoihin, että monesti pyöräilijän kohtaaminen tulee autoilijalle "yllätyksenä". Helppo ja turvallinen ratkaisu on antaa pyöräilijälle tietä, vaikka autolla etuajo-oikeus olisikin. Itse aina kiitän autoilijaa näissä tilanteessa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti rantanr Katso viesti
    Pyöräilijöitä on niin vähän suhteessa autoilijoihin, että monesti pyöräilijän kohtaaminen tulee autoilijalle "yllätyksenä". Helppo ja turvallinen ratkaisu on antaa pyöräilijälle tietä, vaikka autolla etuajo-oikeus olisikin. Itse aina kiitän autoilijaa näissä tilanteessa.
    Tämä on munkin havainto. Yllättyneen näköinen autoilija pysähtyy pyörätien jatkeen eteen paikassa johon olin jo hiljentänyt pysähtyäkseni. Muistan aina kiittää tietä ylittäessäni.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Ei ole helppoa aina elämä jalkakäytävällä/kevyenliikenteenväylällä heh..

Täällä Heltsingin ytimessä alkaa turistitsunami näkyä ja tuntua. Omasta himasta ei pääse enää fillarilla ulos, ettei joku ole leikkaamassa jostain eteen. Täysi työ on pitää oma asenne edes jollain tavalla rakentavana. Jotkut turistit ja muut kesäsuharit ulkoistavat vastuun niin totaalisesti meille muille, että tämän tästäkin hirvittää. Tietysti koko suomalainen kevyenliikenteen doktriini on sellainen, että löydän kyllä (melko useinkin) jonkinlaista ymmärrystä toikkaroinneille. No, jäitä ISOSTI hattuun, niin taas pärjää...

En nyt suhtaudu kauhean myötämielisesti jalkakäytävällä pyöräilyyn, mutta tuo vaatimus lisävankiloiden rakentamisesta tamperelaisia jalkakäytäväpyöräilijöitä varten kuullostaa kyllä jo aika kovalta...

(Ja oma osansa tuosta jalkakäytäväpyöräilyn suosiosta kyllä kuuluu kunnallisille liikennesuunnittelijoille, jotka jo useamman vuosikymmenen ajan ovat ruuvailleet jalkakäytävien nurkille määräysmerkkejä, jotka pakottavat pyöräilijät ajamaan niillä - sen sijaan että oltaisiin suunniteltu oikeaa pyöräinfraa.)

Ajoin Insinöörinkatua pohjoiseen ja samaan aikaan tulee Lindforsinkadulta auto tarkoituksenaan kääntyä Insinöörinkadulle. Näen, että kuljettaja huomaa minut ja lähden ylittämään tietä pyörätienjatketta pitkin. Kuljettaja ajaa suoraan siihen pyörätienjatkeelle pysäyttäen juuri ennen kuin törmäys minuun olisi tosiasia. Tässä vaiheessa minulta pääsee muutama kirosana ja tuima katse kohti kuskia. Ja sitten alkoi mielenkiintoinen keskustelu minun ja kuskin välillä: Kuski avasi auton ikkunan ja totesi, että yritit sitten ajaa alle. Minä totesin siihen, että sinulla on kolmio (näytin kädellä kyseistä liikennemerkkiä kohti). Sinä yritit ajaa minun päälle. Kuski tähän, että sinun pitäisi väistää. Minä taas, että sinä olet väistämisvelvollinen. Kuski totesi, että en ole väistämisvelvollinen. Kysyin, että mitä sanoit ja vastaus oli, että en ole väistämisvelvollinen. Keskustelu loppui tähän,kun kuski jatkoi matkaansa.

Autossa oli matkustajia ja toivon todella, että joku siellä autossa oleva uskaltaa avata suunsa ja sanoa tälle kuljettajalle muutaman kommentin liittyen väistämisvelvollisuuteen. Ei kai kaikki kyseisessä autossa olijat voi olla täysin tietämättömiä väistämissäännöistä? Itse ainakin sanoisin, jos jostain käsittämättömästä syystä joku kaverini ei osaisi väistämissääntöjä.

Risteys:
    http://goo.gl/maps/oa9dt

Pasi Ahopelto Guest
    ^ Noissa tilanteissa voisi pyytää kuljettajaa tarkistamaan kotiin päästyään väistämissäännöt. Hyvällä onnella tarkistaa, ja oppii jotain.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •