Alkujaan tämän lähetti
Reiska79
Kiitokset äärimmäisen viitseliäästä vastauksesta! Osaatteko lonkalta sanoa miten Polarin RC3 GPS tai RCX5 eroavat toiminnallisesti tuosta Edge 500sta? Entäs tietojen tuonti koneelle Polar vs. Garmin. Minulla on käsitys että Garminilla se toimii paremmin, mutta en ole koskaan kummankaan merkin tietoja koneelle yrittänyt tuoda. Omassa CS300ssani siihen olisi pitänyt hankkia mikrofoni ja siirtää sillä tiedot koneelle... kuulosti siltä että näin paremmaksi antaa asian olla.
Näillä näppäimillä tuo Edge 500 ei kuulstaisi huonolta vaihtoehdolta, mutta viitsiikö joku vielä kommentoida mitkä ovat suurimmat erot käytössä verrattuna näihin Polareihin(?).
Minä en oikeastaan voi kommentoida, koska uusimmista Polareista minulla ei ole kokemusta. Huomaan, että pyöräilymittari CS600X on vielä myynnissä. Sitä en suosittele seuraavista syistä (jotka eivät välttämättä koske uusimpia Polareita):
- pitää olla erikseen GPS-anturi, jonka kiinnität käsivarteen tai pidät takataskussa. Vanha G3-anturi on iso, painava, ja se käyttää AA-paristoja joita pitää vaihtaa aika usein. Uudemmat anturit ovat kait parempia. Sen kyllä huomaa, että Polar on tullut GPS-markkinoille muita firmoja myöhemmin.
- näyttöjä pystyy muokkaamaan aika vähän
- tiedonsiirto tapahtuu Polarin IrDA USB-tikulla. Monilla on kait ollut ongelmia sen kanssa, minulla ei.
- Polar ProTrainer-ohjelmisto on hyvä, kauniin näköinen, selkeä. Aika samanlainen kuin Polar Precision Performance 4, käytännössä uusi versio siitä. PPP4 on vapaasti ja laillisesti ladattavissa Polarin sivuilta, jos haluat nähdä miltä se näyttää. Toisaalta en tiedä päivittääkö Polar ohjelmaa enää, kun he näyttävät keskittyvän nettisivuun. Lisäksi kun viimeksi käytin ProTraineria n. vuosi sitten, GPS oli kuin kiva lisäys - jee, voin nähdä reittini Google Earthissa!, ei yhtä hyvin integroitu kuin muissa ohjelmissa. Eli minulle CS600X:n GPS-tikun ainoa tarkoitus oli mitata nopeus ja matka juoksussa.
- jos ostat Polarin, sitoudut aika lailla käyttämään Polarin ohjelmaa. Garminilla tiedonsiirto ja lataus eri ohjelmiin on helpompaa. Edge kiinni USB-porttiin, ja riippuen ohjelmasta/sivustosta joko lataat harjoitukset ohjelman import-näppäimellä, tai etsit tiedostot kuten mistä tahansa muusta USB-tikusta. Polar luo harjoituksella kaksi tiedostoa, .hrm harjoitukselle (jossa nopeus, syke, korkeus, teho, yms.) ja erikseen GPS-tiedoston, joka tulee ilman korkeustietoa, sen sijaan Garminin .fit-tiedoston lukevat kaikki.
- CS600X:n ja sitä aiempien mittarien muisti on surkea jos käytät yhden tai kahden sekunnin tallennusväliä. Muutaman tunnin jälkeen joudut tyhjentämään. Edge 500:sta löytyy taas noin 50 Mb muistia, jokainen treeni on tyypillisesti muutama kymmen kb, pidemmät minulla alle puoli Mb.
Eiköhän tässä kaikki. Toistan, etten tunne uusimpia Polareita. Varmaan olet jo lukenut mitä DCRainmaker kirjoittaa niistä. Ja varmaan olet myös lukenut, että ihmisillä on ollut kaikenlaisia ongelmia myös Garminin kanssa, kuten tässäkin ketjussa tulee esille. Silti vannoutuneesta Polar-fanista, jolla on ollut ehkä neljä Polar-mittaria yli 20 vuoden aikana, muutuin Garmin-käyttäjäksi kun "sattumalta" käsiini tuli 500. Se on standardi, se on Ant+, se on joustava.
Jos ostat Garminin, varmista, että mukana on kaikki mitä tarvitset, mm. sykevyö ja jos haluat nopeus- ja kadenssianturi.
Kehittämässä Keski-Euroopan pyöräilykulttuuria
Kirjanmerkit