-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Se mulla ei mee oikein jakeluun että liikenteen vaarantamisen ja lain rikkomisen perusteena on se että ajetaan niin ja niin lujaa.
Jep. Miten toimit seuraavissa tilanteissa (tienä siis viivalla eroteltu pyörätien ja jalkakäytävän yhdistelmä, ja jalkakäytävä on tyhjä. Pyörätien toisella reunalla on aita tai vastaava jatkuva este, joka estää väistämisen muualle, kuin jalkakäytävälle):
1) Pyörätielle on pysäköity auto.
2) Pyörätiellä kävelee jalankulkija (tai ryhmä jalankulkijoita), joka tukkii pyörätien. Jalankulkijalla kuulokkeet korvilla (ei kuule kelloa, eikä huutoa) ja lähestyt selän puolelta.
3) Pyörätien pinnoite on kaivettu auki viiden metrin matkalta.
4) Pyörätie on niin kapea, ettei siinä mahdu ajamaan kahta pyörää rinnakkain ja vastaasi tule pitkä letka pyöräilijöitä.
Pointti on se että kirjoittaja on ns. ohjelmallinen ajoradalla pyöräilyn vastustaja, jonka mielestä pyöräily ajoradalla merkitsee liikenteen vaarantamista aina kun käytettävissä on pyörätie. Lisäksi luulen että lakikirjan lisäksi hän löisi ajoradalla pyöräilijöitä myös raamatulla, mikäli siellä olisi asiasta jotain kirjoitettu.
PS Voi tietenkin olla että hän huvikseen tai muusta syystä vain esittää edelläkuvatun kaltaista tyyppiä.
Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa. Esimerkiksi pyörätie voi olla tukittu roskalavalla, jolloin pyöräilijän on ohitettava lava joko jalkakäytävän tai ajoradan kautta. Laki ei ota kantaa siihen, kumpi ratkaisu on suotavampi. Tieliikennelaki 8 § 3 momentti.
Väärin. Naurattaa vaan tämä pelleily että pyörällä saa rikkoa lakia muka turvallisuusperustein koska itse haluaa ajaa lujempaa kuin olosuhteet mahdollistavat. Tämä on johtanut siihen että tuolla vääntää keskellä kaistaa ties mitä spandeksiin käärittyjä lihasäkkejä 20km/h keskellä kaistaa jopa 80km/h alueella vaikka vieressä menee hyväkuntoinen kelvi kun tosimaantiemies ei mene klv:lle.
Itsekin rikoin tänään viimeksi lakia ja ajoin ajoradalla samalla tavalla kuin rikon usein lakia ajamalla autolla lievää ylinopeutta. Kummassakaan tapauksessa lain rikkomiselle ei ole järkevää perustetta. Täällä kun tunnutaan vaativan kaikilta muilta pilkullista liikennesääntöjen noudattamista mutta spandex-pyöräilijä saa niistä joustaa oman edun vuoksi jatkuvasti ja tukkia liikennettä aiheuttaen vaaratilanteita.
Ahaa, nyt se on selkeesti sanottu että jäsen IncBuff:lla on ongelmaa spandex-pukeutuneiden pyöräilijöiden kanssa. Kuinkahan paha se ongelma on, onko jo ihon myötäiset ajohousut liikaa tai pyöräilyyn suunniteltu mutta ilman TdF tiimien painatuksia oleva ajopaita ?
Kyllä täällä Oulussa ajelee pyöräteiden kohdalla ajoradoilla myös muitakin kuin spandex-pyöräilijöitä. Näen sellaisia käytännössä joka lenkillä. Eli ne eivät ole ongelma mutta minä olen, kun on vähän kireempää ehkä päällä ja ajan vielä nojapyörällä. Ja saatan ajaa jopa lujaa, jonkun mielestä.
Selevä homma... jatkakaa.
Missä pyöriä talutetaan? NO PYÖRÄTIETTÄ TOTTAKAI SAATANA!. Ja keskellä pyörätietä. Ja laatikko toisessa kädessä. Tietenki.
Ja puistojumpasta ajetaan kotiin parijonossa, niinhän ryhmälenkeillä opetetaan.
Pitääkin hakea toinen ämpärillinen popcornia.
Feltin maasturilla veteli mies tämän suojatien yli http://goo.gl/maps/lRXca punaisilla valoilla. Ei nähnyt kääntyvää pakettiautoa, joka ystävällisestä päästi menemään. Apukuski tsekkaili, josko minäkin paukkaan yli. Toivottavasti Felt-kuskin testamentti on kuosissa.
Täältä http://goo.gl/maps/Zmjxm ryntäsi Töölönlahdenrannan kaksi polvenkorkuista koiraa iloisesti jolkottaen rantaan pyörätien yli. Ei siinä, ehdin nähdä ensimmäisen koiran hyvissä ajoin ja nopeudet alas. Ensi kerralla keppijumppaajat voisivat pitää koiransa kiinni.
En ole minäkään ehdoton: viimeksi tänään koukkasin pikaisesti jalankulkijoiden puolelle ja vieläpä mainitsemallasi Isla de Culon sillalla. Vastaan oli tulossa sen verran haparoivasti seilannut kaksikko, että jos olisin pysäyttänytkin, siitä olisi saattanut tulla törmäys. Mutta Kulosaaren silta on noin muuten aika mainio esimerkki siitä, että pyörille on aivan riittävästi tilaa, ja väitteet pyörätien ahtaudesta on siinä tapauksessa sitä itseään: selittelyä.
Mulla on oikeastaan hyvinkin pitkä pinna muiden mokailulle, mutta se, että joku ulisee ja nimittelee netissä siitä, etten suostu heidän mieltymystensä mukaan rikkomaan liikennesääntöjä on jo aika paksua tuubaa. Täällä esitettyjen kommenttien perusteella alkoi suoraan sanottuna kyrsiä tuo tapa ja asenne sen verran, että pidän jatkossa tässä asiassa entistä tarkemmin puoleni. Huudelkaa sitten päin naamaa niitä arvailuja kotikurista, älynlahjoista ja uskontokunnasta. Pyörätieltä te öykkärit ette minua häädä.
Peace, man. Kevyt geneerinen läppä ehdottoman kuuloisille keskustelunhaaroille on "aina" paikallaan. Nimittelyt ovat nyt ihan muualla eikä kukaan (=minä ainakaan) ole ketään ajamassa mistään pois. Mutta kuten sanot itsekin nyt, tilanteen mukaan elämä menee.
Pointtini on pitkälti se, että mitä enemmän ihmiset haastavat ja haastuvat, sitä enemmän on sitä ja minää ilmassa ja sitä vähemmän rauhaa, hyväksyntää, joustoa ja yhteistä hyvää.
Pyörätiet ovat useassa paikassa ihan paikallaan mutta reittejä, logiikkaa ja viitoitusta soisin itse parannettavan pk-seudulla paljon. Lempilapseni ovat koillinen-itäinen kantakaupunki, keskuspuisto, Helsinki-Espoo, Tapiola, joille saisi paljon parannusta ihan pienillä teoilla. Jokainen on jossakin kohdassa joskus ekaa kertaa, ihmettelemässä, miten pääsen "tästä sinne", kun pyörätie katoaa alta tms.
Tämä tästä tällä kertaa, omalta osaltani![]()
Eilen huomasin että nyt on viimeisetkin kesäpyöräilijät heränneet talviunilta. Oli Turun Satakunnantiellä sellaista soveltajaa liikenteessä että oksat pois. Paras tyyppi oli se, joka rauhallista vauhtia ajaessaan kääntyi taakseen katsomatta yllättäen juuri ohittamassa olleen toisen pyöräilijän eteen, aiheuttaen ohittajalle äkkijarrutuksen. Siitä sankari jatkoi loivasti autotien yli, katsomatta taaskaan mihinkään, aiheuttaen jarruvalojen vilkkumisia sekä takaa että edestänsä tulevien autojen joukossa. Voi elämä mitä touhua. Ihme että kaveri on vielä hengissä jos on koko elämänsä kulkenut liikenteessä noin.
Näitä katsellessa tosiaan muistaa, että fillarointimuoti kasvaa maassamme aivan sikana, mutta valistus liikennekäyttäytymisestä tapahtui lähinnä 70-luvulla, kun kansa viimeksi fillaroi laajamittaisesti. Nyt kun autoilun arvostus on passé ja fillaroinnin not, niin suikkarikandidaattia on liikkeellä jos jonkinlaista.
..joita saa varoa enemmän kuin autoja
Nythän ei ole myöskään se muotia, että ajateltaisiin muita; mitä muut ajattelevat minusta tai tekemisistäni tahi kuuluuko se muille![]()
Ei minulla ole ongelmaa kenenkään muun kanssa kuin niiden jotka spedeilee tuolla autoilijoiden tiellä lain vastaisesti ja ovat omalta osaltaan edistämässä pyöräilijöiden huonoa mainetta. Enimmäkseen ne on näitä sukkispoikia, jotka eivät muka kykene ajamaan kelvillä. Lisäksi en ole kenenkään muun kuullut puolustelevan ajoradalla lain vastaisesti ajamista kuin sukkispoikien.
Näitä tuntuu olevan aivan tolkuttomasti, eli ajetaan maantiellä vaikka klv ois timanttisessa kunnossa (eikä muita näkyvillä). Ottaa kieltämättä kupoliin se keskiviivalla ajaminen ja muun liikenteen hidastaminen, varsinkin silloin kun klv on paremmassa kunnossa kuin maantie. Trikoot - spandeksit - whatever, valot päälle.
Viestini loppuosa ei ollut Sinuun kohdennettu. Yritin tehdä eron kappalejaolla, mutta se olisi voinut olla selvempikin.
Ollaan ihan samoilla linjoilla fundiksille keljuilusta, joustamisesta sun muusta. Ehkä joku pieni yksityiskohta näkemyksissämme poikkeaa, tai sitten se on vaan ilmaisuun ja tulkintaan liittyvää taustakohinaa. Rauhallista kesää sinullekin, vietän sellaista myös itse.![]()
Aivan oikein. Kysymys olikin muodossa "mitä sinä tekisit", eikä "mitä laki sanoo".
Mielestäni tilan antaminen jalkakäytävän puolelle on ihan ok, jos siellä on tilaa ja pyörätien puolella on jostain syystä ahdasta. Itse teen tätä useita kertoja joka päivä. Tilanteen ei tarvitse olla sen kummoisempi kuin että vasemmalta kääntyy fillari, jolloin mielelläni väistän hieman jalankulkijoiden puolelle, jotta kaverin kääntyminen olisi vaivattomampaa. Pyrin ajamaan siten, että aiheutan mahdollisimman vähän vaivaa muulle liikenteelle, vaikka sitten joutuisinkin rikkomaan sääntöjä.
Päivän saldo 2 autoilijaa liittymästä eteen ja parkkiin keskelle klv:ää. He eivät siis hidastaneet liikennettä vaan pysäyttivät sen kokonaan. Mitään pukeutumiskoodia en heillä havainnut vrt. spändeksit. Yhteistä heillä on
kuitenkin: liikennesääntöjen rikkominen ja täydellinen välinpitämättömyys kevyestä liikenteestä sekä hölmö lasittunut katse kun pyöräilijä yllättää ilmestymällä "tyhjästä" auton sivulle vaikka näkyvyyttä on 100m molempiin
suuntiin.
Keskustelu yhteyttä en heihin saanut, halusivat ilmeisesti jatkaa eloaan kotteroissaan erillään tästä maailmasta.
Juu-u. Kyllähän sieltä Mersu tuli kolmion takaa eteen mutta osittain omaan piikkiin kun ajoin tarpeettoman lujaa ko. kohdan liikennejärjestelyyn nähden.
Se on muuten jännä että stadissa ajetaal kelvillä eteen vaikka näkyvyys ois 100m suuntaansa ja ajais vain 25km/h...
Autoilua kevyenliikenteenväylällä http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194...poilijaan.html
Olen kyllästynyt löysien ajoshortsien takertumiseen milloin pullotelineeseen, milloin takaiskariin. Aioin siis aloittaa trikoiden käytön, mutta pelkään yhteisön reaktiota. Leimaudunko? Muuttuuko ajokäyttäytymiseni?
Nuo hemmetin sauvojen kanssa rullaluistelijat ovat ehkä eniten perseestä ole yksittäinen liiikkujaryhmä. Napit korvissa koko väylän leveydeltä. Luuleeko ne olevansa yksin liikenteessä. Seuraavan apinan tökkään ojaan.
Empä moista tilannetta ole täälläpäin havainnut, vaikka noita pyöräilyväyliä ei niin mittavasti olekaan. Sinänsä somaa että rintamailla tuntuu olevan kauhea sota väylillä ja foorumilla sitten tapellaan kanssapyöräilijöiden kanssa. Hmm.varsinkin silloin kun klv on paremmassa kunnossa kuin maantie.
Aikoinaan olin yksi noita sauvarullaajia, silloin pyöräily oli puhtaasti mettähommaa. Sen verran luisteluhiihtoakin tuli harrastettua että sauvatyöntö suoraan taaksepäin on se tehokkain tapa. Muutama vuosi sitten tulin pohjoisesta pakaasien kera ja Joensuun alapuolella vajaan kymmenen kilsaa pyörätiellä naispuolisen rullaluistelijan perässä ajelin, ei mulla kotio ollu kiire. Varsin hyvin leveän sauvatyönnön jälkeen kepit heilahti sivuille, ihan tien leveyden verran. Baana tuossa oli itteasiassa vanhaa ekan kuutostien pohjaa että tilaa väylällä riitti. Eihän siinä mitään, maisemallisesti neito oli aivan ihailtavan timmipeffainen. Lopulla sitten pääsin puikahtamaan rinnalle ja aloin pikkasen tinkaamaan, ihan tuosta sauvankäytön tehokkuudesta. Ei mun valmennukselliset ohjeet tainnu kolahtaa...
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit