Uudistan kysymykseni, kun teline on edelleen ostamatta ja tähän ei ole tullut kommentteja. Eli riittääkö kiristyspannan pituus kuuden sentin profiilille (ffwd f6r) vakiona ja pysyykö pyörä tulevasti ja ongelmitta katolla? Etuhaarukasta kiinnitettävä 561 vois tietty olla siinä mielessä parempi, että fillari olisi ainakin edestä tukevasti kiinni ja takaremmin vois jättää vähän löysemmälle (jos kuitenkin yltää kiinni). Toisaalta tuo opelin tarjous houkuttaisi 591 mallista...
Outride 561:llä riittää ainakin F6R:n ympäri.
Pitkän mietinnän jälkeen ostin Thulen 561:n ja tänään Cervelo oli ensimmäistä kertaa katolla 350km ja pysyi tukevasti ja ongelmitta kiinni.
Piti kysäistä täältä viime viikolla kommentteja noista telineistä, mutta jostain syystä on posti näköjään jäänyt lähtemättä, tai kadonnut bittiavaruuteen. No pistin "sokkona" nyt Proridet tilaukseen Kehä IIIn Metrosta ja pitäis lähipäivinä lahden takaa tulla noudettavaksi. Pari maantiepyörää pitäis niilla kuskata kesän ajan, katsotaan miten toimii...
Thule Xpress 970 roikkui auton perässä juhannusviikon ja Focus 29r menee siihen kuin nenä päähän, mielestäni ehdottomasti hintansa väärti.
Heitämpä tähän puuhun vielä pienenä off-/side-topicina: Miten suojaatte pyörän auton katolla, jos sattuu satamaan? Tarkoitus olisi kuskata pyöriä koko kesälomareissun mukana ja pakostahan siellä joku päivä sataakin. Eli miten saisi ainakin ketjut ja rattaat suojattua pahimmilta roippeilta?
^fillarit kestää vettä. Miksi ketjut ja rattaat pitäisi suojata?
Jos ketjut ovat kiinni pikaliittimellä, niin nehän voi tarvittaessa vaikka irroittaa kuljetuksen ajaksi, jos kauheasti pelottaa se kastuminen.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tuli ajeltua juhannusreissu RideOn koukussa kiinni. Mennessä oli yksi 26" täysjousto kyydissä ja palatessa tuon lisäksi 29" jäykkäperä. Aika raakasti voi sanoa että yksi pyörä lisää n. 0.5l/100km bensan kulutusta maantieajossa ja toinen pyörä tuo ainakin sen toisen puolikkaan litran lisää. Toki mitä lujempaa mennään niin sitä suurempi on vaikutus. Yksi pyörä kyydissä koko tellinkiä ei juurikaan huomannut, mutta kahdella pyörällä se alkaa jo vaikuttaa auton kulkuun enemmän varsinkin tuulisissa olosuhteissa.
Itse olen vesi-/rapakelin jälkeen tavannut putsata ja voidella ketjut ja rattaat... ehkä se on vain turhaa työtä(?). Mikäli ketjut ja rattaat eivät ihmeemmin likaannu auton katolla (minulla ei ole kokemusta), niin ei niitä toki suojata tarvitse. Eipä ole koskaan tullut pyörää kuskattua ja huoltokin on vähän lapsen kengissä, mutta Zinnin "The art of road bike maintenance" kolahti juuri postiluukusta, joten eiköhän silläkin saralla pian alkeet opita. Kysyimpä vain uteliaisuuttani onko porukka fillareita kuskatessa jotenkin suojannut. Minä suojaisin (olettaen että suojausta tai huoltoa vaatii) fillarin mieluummin kuin niitä pyöriviä osia rassaisin... mutta mikäli suojaamatta menee, niin olen hyvin tyytyväinen. Pahoittelen tietämättömyyttäni.![]()
Eikai hyvässä rasvassa olevat, paikallaan pysyvät ketjut miksikään mene sateessa. Itse en ole ainakaan mitenkään suojannut.
Nakataan nyt huomioksi muille: Thule Euroway G2 peräkoukkutelineeseen ei suoriltaan sovi ainakaan Five täysjousto isolla rungolla. Vanteiden yli menevät kiristyslenkit ovat lyhyet kiinnityspisteiden jäädessä liian lähelle pyörän keskikohtaa. Tiedustelin asiaa Thulen asiakaspalvelusta, ja sanoivat ettei kukaan muu ole kyseisestä asiasta valittanut. Itse alalla työskentelevänä olisin vastannut "kas vaan, välitämme tiedon". Ei kuitenkaan hätää, rosterilatta jatkoi minkä suunnittelija jätti vajaaksi.
Tämä näin huomiona, jos joku on vaikka törmännyt vastaavaan... Myös jos suonissa ei virtaa Mc Gyvermäinen tee-se-itse henki, kannattaa kokeilla sopivuus ennen ostoa.
- Living is so much easier with your eyes closed -
Onko kokemuksia millä Thulen telineillä onnistuu parhaiten Fatbiken kuljettaminen?
Noniin. Proridet katolla kahtena kappaleena ja hyvin sujuvasti kulkee oma ja emännän maantiepyörä. Takavaihtajaa saa säätää aina kuljetuksen jälkeen, kun kiinnityspalkki repii rungossa takavaihtajan ja -jarrun vaijereita. Muuten hyvin huoletonta menoa ja pyörät pysyy jämäkästi kovassakin kyydissä, vaikka alkuun mietitytti.
^ Ennen kuljetusta siirrät vaihteet niin, että edessä ja takana on iso ratas päällä ja pudotat sitten naksun tai pari vaihtajasta alas niin, että vaijeri jää löysälle (et siis pyöritä kampia). Niin saat ne vaijerit sivuun kouran puristuksesta. Sama jarrussa, vapautat sen jarrulängen kuljetusasentoon (vaikka jarruvaijeri kai useimmiten menee yläkautta ja viistoputkea pitkin kulkevat etu- ja takavaihtajan vaijerit)
A Gentleman will walk but never run
Mulla oli sama ongelma XL runkoisen Ibiksen HD:n kanssa kunnes huomasin, että renkaiden kiinnitykseen käytettävien muovilenkkien jalusta on kiinni kuusikoloruuvilla alumiiniprofiilissa. Ruuvi auki ja lenkkien jalustan siirto lähemmäs profiilin ulkopäitä niin pitäisi mahtua...
Urheilua ja ulkoilua kuvina IG: mikkopiispa
Aivan vaan pikku tipsinä: kun kiinnittää pyörän kattotelineeseen (thule) niin helppo varmistus on kun kiinnityksen lopuksi kääntää pyörän kammen kattotelineen kiinnitysvarren taakse. Ja vielä vaikka kietaisee hämähäkillä siitä ympäri.
On kyllä varmasti kiinni vaikka kiinnitysvarren lukko pettäis jostain syystä. Itse ainakin aina laitan näin.![]()
Kukaan joka vihaa pyöräilijöitä ei voi olla läpeensä paha!
Olipa yllätys että Thulen Outride 516:seen ei sovi Rokkarin Lyrik. Ihmettelin alkuun että mikä on kun keula ei mene telineeseen, kunnes totesin että Thulen 20mm adapteri näyttää vaativan hieman sorvausta sopiakseen Lyrikkiin. Foxin 36 meni paikalleen heittämällä..
https://www.instagram.com/xtranza/
Saakohan Thulen pyörätelineisiin varaosia (siis ihan nippelitasolla) Suomesta? (Meillä malli 530.) Löysin kyllä UK:sta verkkokaupan (http://www.all-fit.co.uk/), joka lähettää osia Suomeenkin.
Sellainen havainto tässä tullut tehtyä että toinen 26" ei merkittävästi vaikuta kulkuun, mutta kun 29":n tuolle nostaa niin alkaa huomata. 29erin renkaat tulee leveämmälle kuin auto niin johtunee siitä. Tuo tekee lisäksi kuljetuksesta kai laittoman. Pitänee ostaa isompi auto.
Nythän mä muistin, että kävin tilaamassa ProRiden kesäkuussa Merituulentien Opel-kaupasta, mutta vieläkään ei ole tullut "nouda rojusi"-viestiä.
Noh, enpä mä sitä telinettä ihan kauheasti taida tarvita![]()
Sama havainto että noin puoli litraa satasella tulee lisää polttoainekulutusta yhdellä pyörällä katolla.
Häiritsee vaan pikkasen ku sitä pyörää ei näe mistään. Pitäiskö väkertää lisäpeili johonkin....
Kirjanmerkit