MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Kuulostaa loogiselta, mutta mitään olaketta en ole huomannut. Pitänee tarkastella vielä uudemman kerran, jos siitä jotain muotoilua löytyisi. H. Moilanen: Prikka on kyllä laakeria vasten, mutta se ei näy koska prikka menee osittain sen musta "keinun" sisään. Siis sen joka on toisesta päästä kiinni iskarissa.
Se parhaiten nauraa jolla on vahvin lääkitys
Kai laakerit sentään pyörii?
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
No laittelinpas tuohon epäherkkään Manitoun Sliver Superiin, jossa siis liukupuslat nitisivät voitelemattomuuttaan, tai likaisina, sellaisen patentin että otin kumiset pölysuojat ylös, valuttelin muutamia tippoja 5w-30 moottoriöljyä sisään molemmille puolille ylempiä liukupuslia voitelemaan, leikkelin vanhasta patjasta vaahtomuoviprikat,joita olen isojen poikien pyörissä kuullut olevan, ja asensin ne sinne pölysuojien alle (vakiona mitään vaahtomuoveja ei siis ollut). Tällä hetkellä 4h ajon jälkeen keula toimii herkästi kuin huollettu reba. Keula leijuu ikäänkuin ilmassa kitkattomasti ottaen jokaisen iskun vastaan herkästi ja hallitusti.
Vertailuksi: SAG:ia ei ennen ollut keulassa ollenkaan kun pyörän päälle nousi varovaisesti. Vasta kun keulaa painoi, niin se painui sen 10mm alas ja melkein jopa jäi sinne kun pyörän päältä nousi pois. Nyt Sagia tulee heti sen 10mm kun pyörän päälle nousee ja keula toimii muutenkin liukkaasti. Katsotaan nyt että kuinka kauan tuo keula pysyy herkkänä tuolla pikku niksillä. Koitin myös aikaisemmin käyttää pyörää ylösalaisin voitelun toivossa, mutta mitään eroa ei tapahtunut.
Samalla huomasin sitten sellaisen asian, että vasemman jalan korkissa on jonkintapainen merkkaamaton esijännityksen säätö, josta en ollut ennen tiennytkään.Ulkonäöltään on aivan kuin tavallinen turha etujalan suojakorkki, jossa ei edes lue mitään. Sen verran tiukka oli pyörittääkin, että ihme että huomasin tälläkään kertaa.
Alunperin siis luulin, että keulassa on vain yksi jäykkyyteen vaikuttava säätö: Lockout vivussa oleva esijännitys (compression), mutta se vaikuttaisi tarkemman tarkastelun jälkeen vaikuttavan vain kuten rebound, mutta sisäänvaimennuksessa. Eli jos "compression":ia laittaa enemmän, keula ei ota teräviä iskuja vastaan, mutta silti painuu "yhtä lyttyyn" jos päälle lisätään painoa hitaasti. Periaatteessa se siis vähentää keulan painumista isommissa dropeissa.
Kaksi vuotta siis keula ollut käytössä ja nyt vasta tulee nämä elintärkeät säädöt ilmi. Sen siitä saa kun ajaa täysin tuntemattomalla keulalla, jota edes valmistaja ei (enää ainakaan) tunne ja mistään ei tahdo saada infoa, aiemmin linkittämääni korjausopasta lukuunottamatta.Vielä pitäisi selvittää se, että onko keulassa sisäänvaimennuksessa jotain ilmajouseen liittyvää. Tämmöistä olin lukevinani jostain. Oikea "ilmakeula" sentään kyseessä ei taida olla kun ei ole venttiiliäkään missään näkyvillä.
E: Ja niin, keulassa ei tunnu ylä- ja alajalkojen välillä pienintäkään klappia eli ei kai silloin liukuholkkienkaan pitäisi olla kovin kuluneet. Kovin ristiriitaista tietoa löytyy tuosta liukuholkkien voitelusta. Toiset sanovat, ettei holkkeja saisi voidella ollenkaan, vaan ne toimivat parhaiten suoraan keulan lakkaa vasten hangaten ja toiset taas suosivat voitelua samalla alajaloissa piilevällä voiteluöljyllä, joka keulaa voitelee muutenkin. Itselleni ainakin tällä kokemuksella jälkimmäinen toimii paremmin. Ei ole varmasti uutenakaan ollut tuo keula noin herkkä kuin mitä se nyt on pienen öljyämisen jälkeen.
Kiitokset, näin se tulikin järkeiltyä.
Kun ei jaksanu kettukeulan tai rokkarin manuaaleja selata niin ruuvasin molemmista nupit keskelle ja lähdin paukutteleen eilen lenkkiä pururadoille, maastopoluille ja kuuluisaan nojakeille mahdottomaan Mäntylän kivikkoon.
Nyt kivikossa tuntuu kuin sitä ei olis ollenkaan. Keula nielee kaikki tärinät kokonaan ja peräkään ei aiheuta hillittömiä jälkipomppuja.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Miksi 150mm Revelation RC3 Solo Air painuu kasaan niin, että sagitaulukon mukaan mennään jossain 130-140mm joustossa? Dual Airithan painuu kasaan jos negapuolella on korkeampi paine kuin positiivisella puolella ja ilma voi karata sinne, mutta mikäs tässä nyt on vikana?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Ilmaa pakenee ilmakammiosta alajalkaan. Ts. tiiviste ei pidä. Ilmakammion tiivisteissä rasvaa, vaihda tilalle öljyä.
Kyllä. Valutin öljyä, jolla ennenkin olen saanut keulaa herkistettyä, polynputsarin alle ja sen päälle sitten se vaahtomuovi (kastui märäksi öljystä kun työnsin paikoilleen). Muotoilin ne vaahtomuovit tuonne juuri sen voitelun takia. Periaatteessa jostain sieltä alhaalta pitäisi automaattisesti tihkua öljyä ylöspäin ja vaahtomuovi sitten kerää ylimääräisen öljyn itseensä tai vastaavasti voitelee kun putket kuivuu.
Uskoisin ainakin että huoltoväli/ölljyämisväli pitenee tuolla niksillä kun tuntuu että aina kun olen laittanut injektioruiskulla öljyä ylimmän pölytiivisteen ja liukuputken välistä niin ei ole tarvinnut kuin jonkun tunnin ajaa että keula on ollut taas nihkeä. No tämäpä jää nähtäväksi että auttaako nuo vaahtomuovit noin pidemmän päälle.
Manitou Sliver Super 2007 100mm W/ hydr.lockout
Hyvin on noin muuten pelannut aina kun on pysynyt herkkänä. Tyytyväinen olen vaikka joutuisikin vähintään 10h välein puskemaan öljyä lisää tiivisteen alle.
Voisikohan sitten olla että sisälle on huolellisista puhdistuksista yms. riippumatta päässyt hiekkaa joka jarraa keulaa tai sitten valmistusvaiheessa sisään on jäänyt jotain joka hidastaa. Eipä voi avaamatta tietää. Ja avaaminenkin saattaa viivästyä jos keula jatkaa toimintaansa kunniallisesti säännöllisellä öljyämisellä.
Mikä olisi pk-seudulla sellainen firma, jossa hoituisi (laadukkaasti) sekä keulan huolto että kiekkojen rihtaus?
Ja lisäkysymyksenä, että onko Rokkarin 100mm SID XX World Cupin huoltamisessa jotakin ihmeellistä, kun siinä on hydraulinen lock-out? Tai että voiko olla, että joku firma ei tekisi kun siinä on se. 6000km oon ajanut ilman huoltoa, että nyt pitäis tehdä perushuolto.
-Lauri
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Thänks saku! Hinnaston mukaan 89€, eli sekin selkisi. Joo se voi olla että täytyy tehdä jotakin ekstraa kun tosiaan oon reilun vuoden körötellyt ainoana pyöränä tuolla jäykkiksellä.. Täytyy tiedustella ja huollon tarve selvinnee kunnolla vasta kun vehje on atomeina.
-Lauri
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Ilmakannun huolto on ehkä 5 min homma, paineet ulos iskarista ja ruuvaa kannun käsin auki, tööttää uudet fluidit sisään ja ajoa.
Riippuen rungosta iskaria ei tartte edes tiputtaa pois, itse pyyhin rätillä iskarin puhtaaksi, paineet ulos, rätin kanssa kannu pois ja uudet öljyt sisään, tämä olettaen sen tietty että ilmapuoli ei vuoda.
Oolrait. Tarttee käydä hakemassa muljua sitten. Oli vaan entisessä pyörässä Sr Suntourin iskari ja siinä oli kannu sen verran tiukassa että joutu remmillä vääntään auki. Silläkin tosin tuli ajetua reilusti yli sata tuntia enkä huomannu että olis naheeks ruvennu.
Kävi paskamaiset eilen. Putsasin Foxini jalat ja tiivisteet, mutta kuten kuvasta näkyy, iskaria kootessa vaimennuspuolen jalan alapäässä oleva ruuvi meni poikki! Enkä vielä ollut ehtinyt edes käyttää voimaa ruuvin kiristämiseen.
Melkein väittäisin, että jotenkin täytyi olla paskana tuo ruuvi jo etukäteen? Ideoita mitä tuon kanssa pitäs tehdä? Ei taida auttaa kuin vaihtaa tuo koko paluuvaimennuksen osa, jos sellaisen vaan onnistuisi jostain löytämään.
Foxin luettelosta vain katsomaan kyseisen osan osanumero ja Foxilta taikka maahantuojalta kyselemään uutta tilalle.
http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm
Onnistuin samassa tempussa joskus, R-Techistä löytyi silloin tarvittava varaosa.
![]()
Katos, ehkä se ruuvi on sitten vaan niin heikko että sen kanssa pitäs olla tosi hellänä. Sulla taisi olla se toisen puolen ruuvi. Täytynee jatkossa käyttää silkkihansikkaita noiden kanssa. Tarkoitus oli kyllä kiristää se momenttiavaimella, mutta en päässyt edes sinne asti.
Oma keula lähti just Matkahuollolla kohti R-Techiä. Kovasti lohduttivat maansa myynyttä miestä ja lupailivat osia löytyvän ja keulan tulevan kuntoon vielä ennen Tahkoa :-)
Huolto parin viikon välein? No ei käy edes mielessä vaikka olis kuinka simppeli homma.
Kai se siellä sisällä pysyy, mutta iskariöljy ei ole erityisen liukasta tavaraa voiteluun. Kokeilin joskus Fluidin sijaan laittaa iskariöljyä keulaan ilmamännän päälle, mutta ei se toiminut. Keula tahmasi todella paljon. Vaihdoin ilmakammioon tavallista moottoriöljyä ja tahmaaminen loppui.
Holokki auki ku H. Moilane.
Kiitosta. Mustakin tuntu käsittämättömän lyhyeltä ajalta tuo ohjeistus. Eikä mun iskari ole osottanut mitään tahmaamisen merkkejä.
Nyt kun kysely ikä näyttää pukkaavan päälle, niin kysyisin vielä että voiko keula "pidentyä" kun sillä on jonkin aikaa ryskännyt menemään? Ainakin mun mielestä mun keulan seal to crown mitta on kasvanu ainakin sentillä. Keula on Fox 36 Talas 160 R OpenBath vaimentimella.
Ei sinne iskariin mitään kovin luirua öljyä kannata pistää kun se Foxin oma fluidikin on todella tervamaista. Itse tein aikoinaan sen virheen, että pistin jotain 5W öljyä voiteluöljyks niin harmiahan siitä vain seurasi...laiha öljy kerääntyi ajan kanssa negatiivikammioon ja samalla iskari sai aivan uusia ominaisuuksia. Eli joutui purkamaan ja putsaamaan iskarin tämän takia. Tämä siis mikäli iskarissa on negakammio.
Ilmakammion huoltoväliä lyhentää se, kun ilmakannun tiivisteet kuivaa / voitelu heikkenee, niin iskarin herkkyys laskee. Foxin huoltovälit on kyllä vähän liioiteltuja (olettaen että huollot on kunnolla tehtyjä). Kannattaa muistaa voidella myös ne tiivisteet kunnolla. Jos ei pidä kovin pitkää huoltoväliä, niin öljy toimii tiivisteiden voitelussa hyvin, mutta muutoin sopiva ohut rasva on parempi. Itsekin olen tosiaan käyttänyt moottoriöljyä voiteluöljynä, joka voitelee paremmin kuin iskunvaimenninöljyt. Itsellä ei myöskään ole ollut ongelmia öljyjen negatiivikammioon vuotamisen kanssa, tosin omat iskarit on olleet rungossa vaaka-asennossa eikä pystyssä (jolla voi olla vaikutusta). Itse suosittelen ilmakannua huoltaessa poistamaan iskarin rungosta ja puhdistamaan iskarin samalla kunnolla, muutoin on riski, että iskarin sisälle saa epäpuhtauksia ja tiivisteiden kunnollinen huoltokaan ei onnistu ilman irroittamista.
Jotta saat ne paineet alajalasta pois joudut avaamaan pohjan pultin ja napauttamaan ilmajousen vartta (paitsi Totem:issa, jossa voi käyttää speedlube ruuvia). Paineiden poistaminen ei tyhjennä paineita alajalasta ja vaikka paineet saisikin pois (esim. edellä mainitulla keinolla) niin jos jättää tekemättä keulalle mitään, niin todennäköisesti sama uusiutuu. Niitä rasvoja ei saa kunnolla pois avaamatta keulaa ja purkamatta ilmajousta. Jos sama ongelma uusiutuu rasvojen poistamisen ja öljyjen laittamisen jälkeenkin, niin kannattaa vaihtaa ilmajousen tiivisteet.
Muistan jostain lukeneeni, että jollain ollut ongelmia foxin yläjalkojen kanssa, että olisivat natissut tms.. En nyt tähän hätään juttua löytänyt ja oma muutaman kuukauden vanha 150mm kashima foxi ritisee yläjaloista ja varsinkin kun runttaa putkelta ylämäkeen.. Miettisin että onko takuunalainen vika?
The end of the road is just the beginning...
Kirjanmerkit