-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Ai nyt minä ymmärrän miksi krillijonossa tapellaan. Joku vain ajattelee pikkaisen ryhtyä nulkuksi ja sirvaisee naapuria nenään![]()
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kätevä pyöräteline!
Ai juma minkälaiseen tyyppiin tuli taas törmättyä. Olin maastoajelulla ja siirtymässä polunpäästä toiselle. Siirtymä oli ulkoilureittiä eli latupohjaa. Turku on sen verran tyhmä ja liikuntavastainen kaupunki, että täällä on ajoneuvoilla ajaminen ulkoilureiteillä kielletty, polkupyörät mukaanlukien. Siinä mielessä olin tekemässä "väärin," sen myönnän (vaikkakin se varsinainen ongelma on tämä mielivaltainen pyöräilykielto). Maastopyöräily olis aika vaikeeta, jos ei edes lyhyitä pätkiä ajaisi latupohjaa pitkin polkujen välissä.
Siinä edessä sitten käveli koiranulkoiluttaja. Tyyppi noteerasi minut vähän matkan päästä. Olin ohittamassa reilulla marginaalilla vasemman kautta, niin tyyppi TYÖNTÄÄ KOIRANSA SUORAAN MUN ETEEN ja jää itse sen viereen seisomaan, blokatakseen koko väylän sen leveydeltä. Sain juuri ja juuri hiljennettyä hiipimisvauhtiin ja väistin koiraa heinikon kautta. Hetken olin itse hoomoilasena että mitä täällä tapahtuu. Sitten koiranulkoiluttaja huudahti "Kantsis varmaan ettiä pyörätie, hä." Minä epävarmana kuulinko oikein, että "Anteeks?" "Kantsis varmaan ettiä."
En osannut sanoa mitään. Jatkoin ajamista.
Siis joo, teoriassa äijä oli oikeassa. Tämän mielisairaan kaupungin sääntöjen mukaan olin kyllä ajamassa reitillä jossa ei saisi ajaa. Toisaalta se on lyhyissä pätkissä melkein pakko, jos aikoo harrastaa maastopyöräilyä. No tämä tyyppi ei tietenkään voi sitä tietää, kun ei hän taida harrastaa maastopyöräilyä. Mutta kuka peeveli alkaa leikkiä kansalaispoliisia työntämällä koiransa tahallaan pyöräilijän eteen???
Edit: Tarkennuksena, että en siis vastusta kansalaispoliisiutta sinänsä. Tottakai pitää puuttua tilanteisiin, jos vaikka käynnissä olevan rikoksen estäminen sitä vaatii. Vastustan sitä, että pyöräilijän eteen työnnetään viaton luontokappale. Hypätköön jätkä itse siihen eteen jos haluaa aiheuttaa tahallaan törmäyksen. Eikä sekään oikein ole, jokaisella tienkäyttäjällä on velvollisuus pyrkiä välttämään onnettomuus, ei aiheuttaa niitä.
bomba muokkasi tätä : 28.05.2013 at 22.46
Fillarilenkillä arviolta 5-6v pikkutyttö ajoi pyörällä mun kylkeen. Olin jo hidastanut kävelyvauhtiin, kumpikin näki toisensa, mutta tyttö vaan käänsi päin eikä osannut jarruttaa...
Onneksi ei tullut kalustovaurioita.
Opetetaan ne penskat hallitsemaan pyörä kunnolla, ennen kuin päästetään ne liikenteeseen, jookos.
Bomba: ainakin PK-seudun ne paikat, joissa latupohjan tai pururadan takia on fillarilla ajaminen kielletty, on samassa kieltomerkissä myös koirat rajattu tervetulotoivotusten ulkopuolelle. Metsässä kulkevilla kelveillä on ainoastaan moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, ei fillareilla. Kantsii tarkistaa, ettet suotta ota vittuilua vastaan tyypiltä, joka on itsekin väärässä paikassa. Sitä toi nimittäin on. Jos joku tekee väärin, siitä voi huomauttaa ja vaarallisesta toiminnasta ilmoittaa poliisille, mutta tommonen koiran työntely eteen ei ole mitään ongelmaan puuttumista, vaan omien päänsisäisten ongelmien kaatamista muiden päälle.
Mun mielestäni polunpäästä toiselle siirtyminen lyhyen matkaa jotain pururataa pitkin ei ole maailman isoin rikos.
Tapahtui Rovaniemen Ounasvaaralla suhteellisen pitkässä ja jyrkässä mäessä. Itse olen menossa ylöspäin kohti urheiluopistoa, kun alas rullaa tasapainopyörällä varmaan alle 5-vuotias pikkuskidi aivan jäätävää vauhtia (tai sit vaan näytti siltä...) ja noin 30m päässä äitinsä kävelee rauhallisesti perässä. Kun mutsi huomas että mäki jyrkkenee aika rajusti tuossa kohtaa, niin alkoi juoksuaskelia löytymään.
Ei siinä muuten mitään, mutta kun noissa tasapainopyörissä ei taida olla muita jarruja kuin omat jalat niin jäin miettimään että mihinhän se skidi loppepeleissä pysähty...
Mikään määrä idealismia ja asennekasvatusta ei tee pyöräilystä yhtä turvallista kuin kävelyä. Nopeudet ja sitä kautta liike-energiat ovat suurempia ja pyöräilijän painopiste sellainen, että onnettomuuksissa päävammat ovat todennäköisempiä.
Kypärän jättäminen kauppareissuilla ja vastaavilla pois on sikäli riskihakuista, että tilastollisesti suurin osa pyöräonnettomuuksista tapahtuu muutaman kilometrin säteellä kotoa. Kaikkia tilanteita ei voi itse ennakoida, vaikka ajaisi miten varovaisesti.
Liikkuvan poliisin tiedotuspäällikkö sanoi Iltalehdessä, ettei ihan kaikki pyöräilijät olekaan terroristejaVissiin sitten 98% on, täytyy alkaa odotella Supoa.
Kyllä täällä meillä saa koiran kanssa latupohjaa kävellä. Se on hyvä niin, koska ulkoilupaikkojen tulisi olla kaikkien käytettävissä, niin kauan kun toiminta ei aiheuta vahinkoa tai vaaraa kellekään. Talvella tietysti ladut on vain hiihtäjille, jolloin sinne ei ole asiaa kävelijällä, koiralla tai fillarillakaan, ja sekin on ihan oikein.
Täällä Suomen Perse Turussa on ulkoilureittien lähtöpaikoilla Ajoneuvoilla ajo kielletty -kyltit. Ilman lisäkilpiä se koskee kaikkia ajoneuvoja, myös polkupyöriä. Sehän olisikin järkevää jos siinä olisi vain moottoroidut ajoneuvot kieltävä kyltti. Tämä on hullua, typerää ja naurettavaa, mutta niin se on. Asiaan on koitettu vaikuttaa, mutta tuloksetta.
Näin on.
Ei sen pitäisi olla rikos lainkaan. Ulkona liikkuminen on hieno ja arvokas asia. Täällä maailman hulluimpien liikennesääntöjen keskittymässä (pyörätiellä saa ajaa mopolla mutta fillarilla ei saa ajaa ulkoilureitillä) siitä kuitenkin on tehty rikos määrittelemällä ulkoilureitit kielletyiksi kaikilla ajoneuvoilla.
Totta kai on, mutta täytyy siinä olla myös jotain psykologistakin mukana. Kotikulmiaan kun kai harvemmin mieltää "vaarallisiksi" ja silloin myös oma valppaus voi herpaantua.
Oma havaintoni on muutenkin se, että kaupunkiajo on yleisesti ottaen vaarallisempaa kuin maantiepyöräily. Kaupunkiajossa kun on jatkuvasti tekemisissä risteysalueiden, pihojen sisääntuloväylien, katveisten alikulkujen ja suurempien liikennevirtojen kanssa. Maantiellä on loppujen lopuksi aika turvassa, kunhan ei osu mitään varttihullua, rattijuoppoa tai käsilaukun penkojaa omalle kohdalle...
Tulee sitten otettua seuraava turhan jappasun aihe tähänkin mukaan ?
No aja sitten tukka hulmuten (jos sitä on) maantiellä niin tulen kyseleen kun ajat routarailoon tai koloon siellä maantiellä... tai kun horjahat mahdollisen kaverin fillarin kylkeen, tai peesaat sen takarenkaaseen. Ihan mahdollisia kelle vaan ja noitahan tuntuu sattuvan...
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Jokunen päivä sitten laskin loivaa alamäkeä, aika hiljaa ja varoen kun oli tenava takana istuimessa. Kolme koulutyttöä kiipesi mäkeä ylös, lähinnä minua ollut pelasi kännykällä samalla, ja ajo oli poukkoilua reunasta toiseen, katse taatusti jossain muualla kuin ajosuunnassa. Juuri ennen kuin neito oli tuppautumassa suoraaan eteen, karjaisin ja käskin katsoa eteen välillä. Aika pelästynyt ilme oli, känny tipahti, ehti ihme kyllä korjata ajolinjan pois edestä. Vielä olin kuulevinani jostain takaa ***ämmä, haista **** kiitokseski kun en antanut ajaa alle.
Meilahden tienoilla ajoin keskellä kelviä ajavan naisen viereen ja kysyin, että miksi ajat keskellä tietä? Kyseisellä kohdalla on siis katkoviiva. Nainen vastasi hieman hölmistyneenä, että koska tämä on pyörätie! Kerroin mitä katkoviiva merkitsee, niin loukkaantuneen kuuloisena tiuskasi takaisin, että anteeks nyt vaan kun ajan tässä.
^Se on kato arka paikka kun satunnainen pyöräilijä ajolinjojaan määrittelee. Siinä hyvääkin tarkoittavat neuvot alkaa äkkiä kuulostaa ***tuilulta.
Joskus olen työelämässä törmännyt samaan kusymysasettelukäytäntöön.
Enempi siinä hölmistyy kun ajatuksena on "että mitä toi tuli tuohon tenttaamaan. Olisi vaan sanonut suoraan mitä asiaa"
Tässä tapauksessa helpommin menee jakeluun ilman kuulijan loukkaantumista. "Ajaisit vaan oikeassa laidassa. Niin ei ole vaarallista ohittaa"
Enkä opeta isääni
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Kylläpä noita nyt riittää. Tällä kertaa vastaantuleva pikkupoika rupesi kuikuilemaan taakseen (tätä muuten näkee liian usein) ja meinasi kaartaa suoraan alle. Kaukana perässä tullut isä huuteli pahasti myöhässä, että "katso etees!"
Vähän myöhemmin ajoradan ylittänyt nuorehko nainen liittyi kelville, kääntäen laajassa kaaressa koko kelvin yli väärälle puolelle, eikä vahingossakaan vilkaissut, josko sieltä olisi joku tulossa vauhdilla kylkeen.
Tänään turussa katsoin vierestä kuinka joku idiootti melkein tappoi itsensä bussin alle. Taakseen kannattaa katsoa vasta kun on erittäin terävästi vaihtanut kaistaa kiihdyttävän bussin eteen.
Muutenkin tullut semmoinen fiilis täällä, että aika paljon ajellaan ihan miten sattuu ja aivan päin tuttia. Kauppatorilla toissapäivänä joku tampiotytteli pujotteli yksisuuntaista molempia kaistoja niin että vihreissä odottelijat todella odottivat että tytteli pääsee risteykseen ja yliopistonkadulle. Jalkakäytävällä ajellaan suvereenisti ja kovaa jne.
Harmittaa sanoa nämä kaks kohtaa mutta pakko.
1) vaikea vaatia muilta tienkäyttäjiltä kunnioitusta kun porukka sekoilee näinkin aktiivisesti ja
2) keskustoihin tarvitaan pyöräpoliisipartioita jotka huomauttavat ja sakottavat sekoilijoita. Se valovalvonta on aivan pirun turhaa jos ei riskikäyttäytymistä karsita ensin pois.
Turussa on kuitenkin hemmetin helppo liikkua pyörällä mutta silti tuntuu monelle liian vaikealta.
tänään muksukärryn kanssa liikenteessä ja kaukaa huusin latua (koska notkujopossa ei ole kilikelloa) nuorelle parille jonka koira menee laidasta laitaan flexissä,mies tajusi pysyä noin keskellä suoraa linjaa ja naisella tuli hassuja ristiaskeleita ja lähes paniikki kun koira menee toiseen suuntaan. se vaan ärsytti kun joutu himmaamaan juuri ennen ylämäkeä ja kuljetaan keskellä kelviä koira kimpoillen taakseen katsomatta ja takana kilometrin suora.
Kirjanmerkit