GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 32 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 22 30 31 32 33 34 42 82 132 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 931 - 960 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #931
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arisaast Katso viesti
    Onko täällä kokemusta X-fusion Velvet -keulasta?
    Toimiva ja edullinen peruskeppi RL-mallissa, vaimennuspuoli riittää varmaan hienosti 100mm mitassa mutta 140-millisenä kaipailee jo sisäänpäinvaimennuksen säätöä.

  2. #932
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Aattelin testata Nomadissa 8.5x2.5" DHX RC4:sta ja nyt pitäis pitäis speksaa siihen kolmannen osapuolen titaanijousi. Niitä olis tarjolla 2.5" ja 2.75" mitoissa. Santa Cruzin toimittama Foxin jousi ko. pyörälle/iskarille on 2.8", joten 2.75" kolmannen osapuolen titaanijousi olisi tietysti turvallinen valinta. Mutta kysymys kuuluukin, että toimisko 2.5" titaanijousi yhtä hyvin? Pykälän lyhyempi jousi olis meinaan aavistuksen kevyempi... Toisaalta taas miettii, että miksi Santa Cruz ei sitten toimita siinä Foxin 2.5" jousta, vai olikos se niin, että Foxin seuraava pykälä alaspäin 2.8:sta oli 2.35, mikä olisi sitten jo liian lyhyt.

    Tätäkin on tullut luettua:
    http://www.sicklines.com/tech/shock_details/

  3. #933
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Jos sulla on halvalla tiedossa liian pitkä, niin kyllähän esim. Fillariosa tuunaa siitä sulle sopivan mittaisen.
    Tuunata sopivan mittaisen = vaihtaa kaikki, paitsi shimmit, tiivisteet ja liittimet.

  4. #934
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.147
    ^nii-i. Maksaahan sen teettäminen rahaa. Mutta ei ollut iso juttu Rtechissä joskus muinoin yhden mun takuukeissin yhteydessä. Jollain spacereilla hoidettiin, en mä muuten noista teknisistä yksityiskohdista ole perillä.

    Tarkoitin siis sanoa kysyjälle, että jos vaikka tarjousiskari + työt tulee selvästi halvemmaksi kuin valmiiksi sopivan mittainen iskari niin hommassa on järkeä. En mä sinänsä muuten ymmärrä miksi varsinaisesti pitäisi hankkia väärän mittainen


  5. #935
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    28
    Terve!

    Olisi pieni kysymys. Ostin viime vuoden lopussa Canyon XC pyörän. Ja nyt takajousesta kuuluu selvästi öljyn/veden liikehdintää ja sihahdus painettaessa hiukan, ääni ei kuulu kummiskaan koko matkalta. Muuten jousi toimii normaalisti ja propedal. Pyörällä ajettu n.50h ja takajousena on Fox Float RP2. Pitäisikö viedä huoltoon vai voiko pyörällä ajaa huoletta koko kesän ellei tule isompaa ongelmaa?

  6. #936
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Aattelin testata Nomadissa 8.5x2.5" DHX RC4:sta ja nyt pitäis pitäis speksaa siihen kolmannen osapuolen titaanijousi. Niitä olis tarjolla ...
    Sen lyhyimmän mahdollisen vieterin pituuden säätää siinä iskarin rungossa olevien kierteiden riittävyys, jos kierrettä on senverran pitkästi et pätkemmällä jousella saa esijännitystä tarpeeks sillai et kierrettä näkyy vielä pannan molemmin puolin niin asia on fine. Tuonkin voi kiertää sen vieterin toiseen päähän saatavilla korotus-/
    jatkoadaptereilla, tommosilla.

    400 paunainen vieteri on 400 paunainen, oli sen vapaa mitta sit 125mm tai mitä.

  7. #937
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mehukatti Katso viesti
    Aattelin testata Nomadissa 8.5x2.5" DHX RC4:sta ja nyt pitäis pitäis speksaa siihen kolmannen osapuolen titaanijousi. Niitä olis tarjolla 2.5" ja 2.75" mitoissa. Santa Cruzin toimittama Foxin jousi ko. pyörälle/iskarille on 2.8", joten 2.75" kolmannen osapuolen titaanijousi olisi tietysti turvallinen valinta. Mutta kysymys kuuluukin, että toimisko 2.5" titaanijousi yhtä hyvin? Pykälän lyhyempi jousi olis meinaan aavistuksen kevyempi... Toisaalta taas miettii, että miksi Santa Cruz ei sitten toimita siinä Foxin 2.5" jousta, vai olikos se niin, että Foxin seuraava pykälä alaspäin 2.8:sta oli 2.35, mikä olisi sitten jo liian lyhyt.

    Tätäkin on tullut luettua:
    http://www.sicklines.com/tech/shock_details/
    Mulla olis tollane RCS titamiinium jousi ylimääräsenä...

  8. #938
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Sen lyhyimmän mahdollisen vieterin pituuden säätää siinä iskarin rungossa olevien kierteiden riittävyys, jos kierrettä on senverran pitkästi et pätkemmällä jousella saa esijännitystä tarpeeks sillai et kierrettä näkyy vielä pannan molemmin puolin niin asia on fine. Tuonkin voi kiertää sen vieterin toiseen päähän saatavilla korotus-/
    jatkoadaptereilla, tommosilla.

    400 paunainen vieteri on 400 paunainen, oli sen vapaa mitta sit 125mm tai mitä.
    Pitää myös huolehtia että jousen iskunpituus on pidempi kuin iskarin, muuten jousi pohjaa ennen iskaria.

  9. #939
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    ^ kerros mistä tiedät mikä on se jousen iskunpituus joka toimii vieterin pohjaamisen raja-arvona ?
    Vihje: se ei oo se vieterin kokomerkinnän jälkimmäinen tuumaluku

  10. #940
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Chaoe Katso viesti
    Olisi pieni kysymys. Ostin viime vuoden lopussa Canyon XC pyörän. Ja nyt takajousesta kuuluu selvästi öljyn/veden liikehdintää ja sihahdus painettaessa hiukan, ääni ei kuulu kummiskaan koko matkalta. Muuten jousi toimii normaalisti ja propedal. Pyörällä ajettu n.50h ja takajousena on Fox Float RP2. Pitäisikö viedä huoltoon vai voiko pyörällä ajaa huoletta koko kesän ellei tule isompaa ongelmaa?
    Voi ajaa huoletta lisää. Iskarin tiivisteet on todennäköisesti jäätyneet talven aikana ja vaimennusöljyn sekaan on päässyt ilmaa tai typpeä. Seurauksena on hassua ääntä ja notkumista jouston alkupäässä. ProPedalinkaan ei pitäisi toimia erityisen jämäkästi vaikka sillä voi vielä vaikutusta ollakin.

  11. #941
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti CamoN Katso viesti
    Voi ajaa huoletta lisää. Iskarin tiivisteet on todennäköisesti jäätyneet talven aikana ja vaimennusöljyn sekaan on päässyt ilmaa tai typpeä. Seurauksena on hassua ääntä ja notkumista jouston alkupäässä. ProPedalinkaan ei pitäisi toimia erityisen jämäkästi vaikka sillä voi vielä vaikutusta ollakin.
    Okei hienoa. Kokeilinkin tuossa päivällä tuota propedalia ja se kyllä antaa periksi hiukan.

  12. #942
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    ^ kerros mistä tiedät mikä on se jousen iskunpituus joka toimii vieterin pohjaamisen raja-arvona ?
    Vihje: se ei oo se vieterin kokomerkinnän jälkimmäinen tuumaluku
    Mitä koitat oikein kysyä?

    Tässähän on kyse siitä, että asioita hajoaa, jos kierrejousi pääsee pohjaamaan. Iskarin tulee pohjata ensin. Miksi näistä asioista pitää tekemällä tehdä liian monimutkaisia?

    - Tomi

  13. #943
    Liittynyt
    06/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.058
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tomibert Katso viesti
    Mitä koitat oikein kysyä?
    Se haluaa kysyä, että mistä tiedän jousta ostaessa sen minimimitan kun sitä ei kerrota?
    Holokki auki ku H. Moilane.

  14. #944
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti H. Moilanen Katso viesti
    Se haluaa kysyä, että mistä tiedän jousta ostaessa sen minimimitan kun sitä ei kerrota?
    minimi mittaa ei yleensä kerrotakkaan sillä useimmiten riittää tehollinen joustomatkan pituus esim crc:ssä jousen myyntitiedoissa lukee 2.75" - 450Lbs - 147mm eli 2.75" oikeaa joustoa (enempää ei kannata käyttää) 450lbs jousituksen jäykkyys (riippuen myös vipusuhteista niin on joko riittävä tai sitten ei) 147mm jousen pituus sellaisenaan eli mahtuuko sellaisenaan iskariin kiinni. jos ei mahdu niin jousi on liian pitkä .

    ja oikea jousihan ostetaan niin että jos iskari on esim 200mm pitkä ja 50mm iskunpituudella niin oikea jousi on noin 130mm (200-50mm ja koska jousi on jousilautasten välissä niin pitää ottaa ainakin 10mm per pää pituudesta vielä poies) pitkä ja iskunpituus minimissään tuo 50mm. ja jousen jäykkyys maun mukaan mutta jos ei yhtään tiedä mistä aloittaa niin 500lbs voisi olla aika hyvä noin 80+ kg kuskille.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  15. #945
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    ^ kerros mistä tiedät mikä on se jousen iskunpituus joka toimii vieterin pohjaamisen raja-arvona ?
    Vihje: se ei oo se vieterin kokomerkinnän jälkimmäinen tuumaluku
    No jossei sitä mistään spekseistä löydy, niin vaikka niin että mittaa jousen kierteen nousun ja kertoo sen kierteiden lukumäärällä. Tai ei oikeastaan nousua, vaan sen kierteiden väliin jäävän tilan.
    Tuosta lukemasta kannattaa ehkä miinustaa vielä muutama milli jotta saadaan vähän turvakerrointa...

  16. #946
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    H.Moilanen oli tapansa mukaan jäljillä. Mun kysymys oli et paljonko xxx mm pitkää vieteriä tarttee puristaa kasaan ennenkun se pohjaa?
    Ja tähän liittyvä jatkokysymys oli et onko tuo mitta pidempi vai lyhyempi kun iskarin iskunpituus?

    Mietinnän helpottamiseksi esimerkki-iskari - 200mm silmäväli, 57mm iskunpituus (no, mäntää näkyy 62mm ja männänvarressa on 15mm
    bottom-out bumpperi. Tuohon löytyy esim 400lbs vietereitä niin et lyhyimmän vapaa mitta on 112mm ja loput on 126mm - 136mm.
    Kun iskari pohjaa, niin toi 112 mm:n jousi on puristunut alle 50% alkuperäisestä eikä se oo sittenkään se osa jossa jouston raja tuli vastaan.

    Disclaimer: mainittakoon vielä et toi "pätkäjousi" ei oo mikään diy-viritys vaan esimerkki-iskarin orkinaalivieteri.

  17. #947
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    H.Moilanen oli tapansa mukaan jäljillä. Mun kysymys oli et paljonko xxx mm pitkää vieteriä tarttee puristaa kasaan ennenkun se pohjaa?
    Ja tähän liittyvä jatkokysymys oli et onko tuo mitta pidempi vai lyhyempi kun iskarin iskunpituus?
    Mietinnän helpottamiseksi esimerkki-iskari - 200mm silmäväli, 57mm iskunpituus (no, mäntää näkyy 62mm ja männänvarressa on 15mm
    bottom-out bumpperi. Tuohon löytyy esim 400lbs vietereitä niin et lyhyimmän vapaa mitta on 112mm ja loput on 126mm - 136mm.
    Kun iskari pohjaa, niin toi 112 mm:n jousi on puristunut alle 50% alkuperäisestä eikä se oo sittenkään se osa jossa jouston raja tuli vastaan.
    Disclaimer: mainittakoon vielä et toi "pätkäjousi" ei oo mikään diy-viritys vaan esimerkki-iskarin orkinaalivieteri.
    jos vieteri on jo olemassa kädessä tms niin helpoiten mittaa pohjaamis syvyyden niin että vieterin langan paksuus x kierrosten lukumäärä. esim 120mm vieteri ja 6mm teräksestä tehty 10 kierrosta : 10x6:60mm joten pohjaamissyvyys 60mm ja käyttökelpoista joustoa siis 60mm
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  18. #948
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Mistä saa uuden Fox 36:n liukuputki + kruunu + tapered head tube -setin kaikista halvimmalla?

  19. #949
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    185
    Joku postasi tämän linkin joskus tänne ja jäi kirjanmerkkeihin, mutta en ole itse mitään tilannut:
    Activesport.co.uk
    Näyttäisi saavan vaikka Kashimaa, mutta ei kovin halvalla.
    Hri muokkasi tätä : 21.05.2013 at 15.11 Syy: Hinta

  20. #950
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    H.Moilanen oli tapansa mukaan jäljillä. Mun kysymys oli et paljonko xxx mm pitkää vieteriä tarttee puristaa kasaan ennenkun se pohjaa?
    Ei sitä voi pelkästään jousen vapaasta mitasta päätellä, siihen vaikuttaa langan paksuus ja kierteiden määrä, niinkuin fsol77m ja minä vähän eri tavoilla selitettiin.

  21. #951
    Liittynyt
    01/2007
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.046
    Jos ei parempaa tietoa ole niin valmistajan ilmoittama mitta on hyvä lähtökohta. Sen verran siinä on ainakin mahdollisuutta puristua kasaan. Jos pääsee jousta hypistelemään, niin on mahdollista laskea paljonko jousessa on tyhjää...

    Siihen en pysty sanomaan, että pysyykö jousivakio samana koko puristuvuuden (jos siis jousi voi puristua enemmän kasaan kuin valmistaja on sille ilmoittanut). Todennäköisesti kuitenkin kyllä.
    Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.

  22. #952
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    77
    Onkos kenellekkään tullut vastaan sellaista ilmiötä että keulasta kuuluu *tsup* kun sen vetäisee ilmaan, keulaa pumppaamalla ei mitään ylimääräisiä ääniä kuulu.

    Fox Float 32 RLC 26" keulana.

  23. #953
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Erilaiset äänet vaimennuksesta on aivan normaaleita ja niihin vaikuttaa lämpötila sekä säädöt.

  24. #954
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    124
    onko foxin, rock shoxin ym. entisten laatumerkkien keulojen laatu laskenut kuin koiran häntä viimesten vuosien aikana? siltä vähän tuntuu kun lueskelee näitä jousituskeskusteluja.
    mietin vaan, onko mitään suht varmaa merkkiä tai mallia joista joka toinen ei olisi maanantaikappale?
    ....ZZ....

  25. #955
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Tiedä uusista mutta ostin jotain 20t ajetun kettukeulan 2005 mallia Vanilla R ja joustoa 130mm. Kun siihen vaihto liukuputkien tiivisteet ja Motonetin öljyt ei toiminnassa ole ollut mitään valittamista.

    Vähän itseäkin huolettaa josko joutuu tuoreempaan keulaan joskus turvautumaan. Parempi vissiin pitää tuo R ainakin talviajoa varten nurkissa...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  26. #956
    Kuuluuko foxin 40 keulan ja rc4 takaiskarin päästää pikku suhahdus palautuessaan? Iskareilla on ajettu huollon jälkeen n. 20h

  27. #957
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Eiköhän se ole paluuvaimennus ku suhahtelee.. eli on normaalia..

  28. #958
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    1.634

    Jousituksen pienet kysymykset

    Jep. Laita paluuvaimennusta nopeemmalle tai musiikkia kovemmalle niin ääni häviää tai peittyy
    Don’t know if it’s illegal to be handsome and ride a bike at the same time but whatever, I live dangerously


  29. #959
    Olisikohan mahdollisesti missään/kellään tiedossa Manitou Sliver Super (2007) keulan manuaalia/korjausopasta/videota öljynvaihdosta tms.?
    Kyllähän tuon maasturin liukuputket vielä liikkuu ja kovassa ajossa keulan saa melkein jopa pohjaamaankin, mutta herkkyyttä ei enää ole oikeastaan ollenkaan. Vain liukuputkien teflonvoitelulla tai öljyämisellä keulan saa hetkellisesti herkäksi. Käsittäisin tässä tilanteessa ongelman olevan keulaöljyissä, joita en ole saanut vielä tämän parin vuoden käytön aikana vaihdettua kun en ole uskaltautunut lähteä kokeilemaan. Tottakai olisin huoltanut keulan tässä ajassa jo ainakin pari kertaa mutta eipä tahdo koko suurenmoisesta Internetistä löytyä yhtään mitään kyseisestä kepistä.

    Tämä on niitä ainoita paikkoja josta kyseinen haarukka edes löytyy. http://ebike.hu/termekek/villa/teles...out-acel-nyak/
    Omani on tosin harmaa ja edes googlen kuvahaku ei löydä täsmälleen samanlaista.

    Jos ja kun kukaan ei löydä mitään keulaan liittyvää huoltomenetelmää niin täytynee ottaa käyttöön perstuntuma, hankkia haarukkaöljyä (kelpaako Bilteman 10w haarukkaöljy edes koska on mineraalipohjaista?) ja lorautella joku loraus öljyä sinne sisään mistä sitä purkuvaiheessa uloskin tulee. Vai kelpaisiko kenties Mobil ykkösen täyssynteettinen 5w-40 moottoriöljy. Kuulemma tuollaistakin saa joihinkin keuloihin käyttää?

  30. #960
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    yleensä herkkyys ei katoa öljyn takia vaan siksi että liukupuslat keulan sisällä ovat kuluneet ja "kanittavat" jonka takia kitka on niin suuri ettei herkkyyttä ole.
    noita liukupuslia saat kyllä esim laakerikaupoista ja voit saada sen tehtyä itsekkin mutta suosittelen että viet osaavaan korjaamoon niin he hoitavat helpommin tuon.

    öljyiksi sopii paremmin jokin yksiaste öljy ja niistä parhaiten hydrauliikka öljyt mutta helpoiten löytää öljyä kun etsii moottoripyörän keula öljyjä. ne kun ovat samat mitä fillareissa käytetään.
    esim http://kauppa.motonet.fi/web/guest/e...ductid=59-3021

    ja mieluummin siis synteettistä kuin mineraaliöljyä (siksi kun kaikki tiivisteet eivät kestä mineraaliöljyä kun taas synteettistä kestää kaikki)
    fsol77m muokkasi tätä : 02.06.2013 at 22.15
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •