GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 58 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 48 56 57 58 59 60 68 108 158 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.711 - 1.740 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Tuli otettua kontaktia autoon. Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa... Olin itse ajamassa kelviä ja edessä risteys, jossa suojatie/pyörätienjatke. Oma etäisyys risteykseen lähes 100 metriä, kun risteykseen tuli vasemmalta auto. Sillä oli kolmio. Se pysähtyi suojatien taakse odottamaan, huomasin tämän jo kaukaa ja ajattelin että kerrankin fiksu kuski joka ei aja suojatien päälle kärkkymään. Koska ehdin olla kuskin näköpiirissä merkittävän pitkän ajan (pitkä suora tie ja esteetön näkymä), jotenkin tyhmästi sitten oletin että onhan se nyt tietysti mut havainnut kun suojatien takana edelleen odottelee. No eikö se kerpele nykäse auton liikkeelle just kun olen muutaman metrin päässä. Ehdin jarruttaa osan vauhdista pois, mutta olkapää edellä kuoletettiin loput vauhdista konepellin kylkeen. Ei vammoja eikä vaurioita kai kummallekaan. Pudistin päätäni ja näytin kuskille sarkastista peukkua.

Mikä ihme siinä on, että lähes aina näissä tilanteissa se autoileva osapuoli ajaa citymaasturia? Alan oikeasti uskoa että citymaasturilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus. Tai sitten citymaastureita ostavat poikkeuksellisen tyhmät ihmiset.
    Oli muuten itellä samantyyppinen tilanne muutama päivä sitten. Kauempaa jo kattelin että risteyksen ja pyörätienjatkeen välissä odottaa auto ja seuraava makaa sitten pyörätienjatkeella, no lähestyessäni ylityspaikkaa tämä jatkeella makaava auto lähtee peruuttamaan ja onnellisena ajattelin, notta kylläpä nyt oli mukava kuski. No kun pääsen enää muutaman metrin päähän niin eikö tämä auto kuitenkin nykäise itsensä jälleen eteenpäin suoraan eteeni. (hänen edellään ollut auto ei ollut vielä kuitenkaan risteyksestä lähtenyt, joten tuli siis hyvin puskista tämä veto.) Tällä kertaa paniikkijarrutus ja viimehetken väistöliike pelasti osumilta.

Tilanne raukesi kun autoilija päätti lyödä kaasun pohjaan, ohitti edellään odottavan auton vasemmalta ja kaasutti matkoihinsa ennenkuin kerkesin itse oikein sisäistää mitä tässä tapahtui.

Pohdintaa: Oletan että autoilija kyllästyi jonottamaan ja päätti suhata edellään olevan autoilijan ohitse, tämä vaan ei onnistunut puskurissa roikkuvalta kuljettajalta ilman peruuttamista, jonka itse valitettavasti tulkitsin hyvän tahdon eleeksi. :/

Tänään kotimatkalla bongasin tien varressa karttaa selailevan pyöräilijän, joten pysähdyin tarjoamaan apua. Pienen keskustelun jälkeen selvisi, että tämä oli yrittänyt ajaa Kehä I vartta länteen, mutta oli jossakin harhautunut reitiltä ja etsi nyt itseään kartalta suunnilleen 1,5 kilometrin päässä kyseisestä tiestä. Opastin sitten kyseisen pyöräilijän oikeaan suuntaan, kuunneltuani ensin hetken hänen aiheellista avautumistaan eräiden pääteitä seurailevien pyöräteiden ei-niin-loogisista linjauksista. Eksyminen oli ilmeisestikin tapahtunut jossakin Kehä I ja Hämeenlinnanväylän risteyksen nurkilla - kyseinen tienoo on kyllä oikea pyöräilijöiden Bermudan kolmio.

Vähemmän huonona uutisena ehdin havaita, että eräs oman matkani varrelle viime kuussa asfalttiin kaivettu kuoppa oli nyt saatu täytettyä ja asfaltoitua uudelleen. Olin itse olettanut että tuo oltaisiin perinteikkäästi pidetty auki syyskuuhun asti.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Eilen illalla näin autoilijan, joka ei ollut kiinnostunut noudattamaan tieliikennelakia viime vuonna uusitussa risteyksessä Tampereella Rantaperkiön kaupunginosassa. Autoilija ajoi Hatanpäänvaltatieltä Nuolialantielle ja kääntyi heti oikealle Haapakujalle. Haapakujalle tosin ei saa enää kääntyä Nuolialantieltä mutta ei se kuskia haitannut. Korotettu reunakivi ja nurmikkoalue vain hieman hidastivat menoa, kun kuski ajoi väkisin sinne Haapakujalle, joka on siis merkitty liikennemerkein yhdistetyksi pyörätieksi ja jalkakäytäväksi. Haapakuja on siis osittain muutettu kevyenliikenteenväyläksi aiemman normaalin kadun sijaan.

Kuski ajoi viereisen koulun pihaan, jossa on pysäköinti kielletty. En kerennyt ajoissa paikalle opastamaan kuskia. Itse siis olin Nuolialantien toisella puolella eli päälleajon vaaraa ei ollut.

Saako kaupan pihassa olevaa korotettua jalkakäytävää pitkin ajaa polkupyörällä? Tamperelaisten pyöräilijöiden enemmistön mukaan saa. Itse olen sitä mieltä, että ei tietenkään saa, kuten ei missään muuallakaan saa ajaa jalkakäytävää pitkin pyörällä yli 12-vuotiaat.

Tänään kävelin Koivistonkylä Prisman parkkipaikalla korotetulla jalkakäytävällä, jota ei siis ole merkitty liikennemerkein pyörätieksi. Ohitseni ajoi yli 70-vuotias mies ja etäisyyttä väliimme jäi muutama sentti. Mies ajoi pyörätelineiden luo ja kävelin tietysti sinne ja sanoin miehelle, että ajoit aika läheltä ohi. Mies siihen tokaisi, että en edes hipaissut. Totesin siihen, että ajoit jalkakäytävää pitkin eli siinä ei saa pyörällä ajaa ja mies vastasi, että jäkäti jäkäti ja jatkoi matkaansa.

Kellä on ollut vaikeaa kelvillä? Edellä oleva kääntynyt ilman suuntamerkkiä?
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...a_pirkkolassa/

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Kellä on ollut vaikeaa kelvillä? Edellä oleva kääntynyt ilman suuntamerkkiä?
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut...a_pirkkolassa/
    Tuossa on kyllä hyvä muistutus toisestakin asiasta kuin suuntamerkistä. Tätä olen itse yrittänyt opetella tällä ajokaudella eli risteysalueella ei saa ohittaa - koskee myös pyöräilijöitä.

Ääneen hihkaistu "pyörä ohi vasemmalta" voi estää monta pyllähdystä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tvain Katso viesti
    Tätä olen itse yrittänyt opetella tällä ajokaudella eli risteysalueella ei saa ohittaa - koskee myös pyöräilijöitä.
    Tästä tuleekin mieleen tapaus tältä aamulta, kun olin pysähtynyt liikennevaloihin pyörätien jatkeen eteen. Sitten kun lähden liikkeelle ylittämään pyörätien jatketta, niin toinen pyöräilijä ohittaa itseni vasemmalta pyörätien jatkeella ja tekee sen jälkeen 90 asteen käännöksen oikealta menevälle pyörätielle (itse olin jatkamassa suoraan). Eipä tuossa kauheasti taidettu suuntamerkkiäkään näytellä ohittajan toimesta. Nopeuseroa taisi olla sentään sen verran, että varsinaista törmäysvaaraa ei ehtinyt muodostua.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Suuntamerkeistä: Toisinaan tulee näytettyä "menen suoraan" "menen tuonne". Ei sen tarvitse vain vasemmalle-oikealle olla. Ihmisten välistä viestintää kaikki tyynni.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Mikä ihme siinä on, että lähes aina näissä tilanteissa se autoileva osapuoli ajaa citymaasturia? Alan oikeasti uskoa että citymaasturilla on ihmistä tyhmentävä vaikutus. Tai sitten citymaastureita ostavat poikkeuksellisen tyhmät ihmiset.
    Vastaavia tilanteitä mulla on ollut kaksi, toinen ajoi tuliterää keltaista hummeria, toinen 700 sarjan tuliterää bemaria. Jotenkin musta tuntuu, että auton hinnalla on myös osuutta kuskin tyhmyyteen. Kummallakin kerralla pyörä pysähtyi n. 20 senttiä enne autoa käytännössä lukkojarrutuksella. Vielä ei ole hermo pettänyt siten, että olisin helpannut hiukan esim etujarrusta "kaatumisen estämiseksi", siten että nastat tekisivät jäljet auton kylkeen.

Nykyisn katson kuskin päänliikkeitä ja koitan ennakoida niistä, että onko kuski valpaana ja katsoo liikennettä, vai pysähtyykö vain liikennemerkin takia ja lähtee heti eteen, kun renkaat ovat pyästyneet stop merkin edellyttämällä tavalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Nykyisn katson kuskin päänliikkeitä ja koitan ennakoida niistä, että onko kuski valpaana ja katsoo liikennettä, vai pysähtyykö vain liikennemerkin takia ja lähtee heti eteen, kun renkaat ovat pyästyneet stop merkin edellyttämällä tavalla.
    Jos pään liike ei pysähdy, ei kuski ole havainnut pyöräilijää.

kannattaa myös muistaa että pakettiautosta ei nää kovin hyvin oikealle käännyttäessä lujaa takaa tulevia,varsinkaan jos paksi on umpi peltiä. jos itse ducaton hytissä seisseenä hämeenkadulla oikealle kääntyessä ruuhka-aikaan.

Kolme naishenkilöä kävelee rinnakkain tukkien koko kelvin. Soitan kelloa moneen kertaan hyvissä ajoin. Oikein mitään reaktiota ei ole havaittavissa. Yritä siinä sitten pysyä tyynenä.

Ihmiset ovat nykyään kuuroja. Sama soitatpa kelloa 20m ennen tai 2m selän takana, mitään ei tapahdu. Vasta kun olet kironnut mielessäsi, se kuullaan (ehkä) heti ja ehkä jalankulkija tekee jonkin sivusuuntaisen liikkeen.

Eilen näin mummon, joka oli hommannut liian ison koiran itselleen. Olivat ensin minusta katsottuna klv:n oikeassa reunassa, koira ojan puolella. Ajattelin, että tuosta pääsee kivasti vasemmalta ohi. No eihän, koira päättääkin mennä vasemmalle ja oikeasti vetää mummon perässään eikä kumpikaan katso mihinkään päin. Oli ylämäkeä ja vauhti hitaahko niin palasin sitten takaisin oikeaan reunaan ja pyyhkäsin ohi.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Vastaavia tilanteitä mulla on ollut kaksi, toinen ajoi tuliterää keltaista hummeria, toinen 700 sarjan tuliterää bemaria. Jotenkin musta tuntuu, että auton hinnalla on myös osuutta kuskin tyhmyyteen. Kummallakin kerralla pyörä pysähtyi n. 20 senttiä enne autoa käytännössä lukkojarrutuksella. Vielä ei ole hermo pettänyt siten, että olisin helpannut hiukan esim etujarrusta "kaatumisen estämiseksi", siten että nastat tekisivät jäljet auton kylkeen.
    Hahaa, itselläni kokemusta auton naarmuttamisesta fillarin nastarenkailla. Pitäiskö tästä olla ylpeä vai ei? Sattui tosiaan joskus vuosi sitten ja tosiaan auto tuli vasemmalta kolmion takaa ja tukki koko pyörätien jatkeen. Tulin itse rauhassa (olipa vielä lapsia peräkärryssä) eikä ollut mikään äkkijarrutus tarpeen, mutta koska se pyörätien jatkeen tukkiminen ärsytti niin ajoin ihan viereen josko autoilija vilkaisisi pyörätielle ennen kuin ajaa, mutta eipä kuljettaja missään vaiheessa katsonut oikealle vaan pelkästään vasemmalta tulevia autoja kun käänsi autoaan oikealle. Siinä vaiheessa itse äänestä tajusin, että fillarini eturenkaan nastata raapaisivat ihan kivasti auton kylkeä vaikka ei ollut edes tarkoitus omalta kohdaltani näin tehdä. Kyllähän siinä vähän adrealiini nousu ja säikähti, mutta auto jatkoi matkaa pysähtymättä. Kaipa se sitten kotona huomasi naarmut ja toivottavasti oppi jotain. Ja auto ei muuten ollut mikään ökyauto vaan vanhempi perhefarmari.

mutanaama Guest
    Kävin eilen Tallinnassa, jossa kiinnitin huomiota pyöräilijöiden määrään. Koko päivänä näin korkeintaan viisi fillaristia, ja kun Helsinkiin tultiin, niin fillareita näkyi liikenteessä ainakin satakertaisesti. Hyvä me. Mutta sitten siihen vaikeaan elämään. Länsisatamaan mennessä on mechelininkadun? varteen tullut pari vuotta sitten sellainen hieno taideteos, joka kivasti blokkaa takaoikealta tulevan fillaristin niin, että hänet huomaa vasta kun ajaa suojatien päälle. Umpipakussa ei varmaan silloinkaan. Varmaan jos tuosta päivittäin ajaisi, niin oppis näkemäänkin, mutta satunnaiselle kulkijalle veemäinen paikka.

Eilen ajelin töistä himaan Hermannin rantatietä pitkin kohti keskustaa. Ohitin noin 20 km/h ajavan perheenäidin, jolla oli lapsi istuimessa takana. Ei siinä mitään, mutta sitten tulin Haukilahden risteyksen valoihin ja jäin kiltisti punaisia odottamaan. Perheen äitihän nykäisee hienosti punaisia päin, vauhtia hidastamatta. Jostain syystä se tilanne alkoi niin ihmetyttää, että hetken päästä hänet ohittaessani oli pakko todeta, että hienoa esimerkkiä näytät lapsellesi, kun suhtautat hiljentämättä punaisia päin. Hän ehti todeta, että on niin kiire.. Näytin peukaloa ja jatkoin matkaa. Tuulesta johtuen en kuullut, mitä hän jäi huutamaan perään. Muutenkin ihmettelen, miksi vanhemmat eivät käytä kypärää. Tällä kertaa tosin ei lapsellakaan ollut.

Terv. julkinen paheksuja

Tänään kasaantui monta tilannetta kevlille. Aikaisemmin olenkin ollut yllättynyt miten vähän työmatkalleni tulee näitä tilanteita, kun pyörätien jatkeita on enemmän kuin pienessä pitäjässä... Kertaalleen koulutilataksi kääntyi vasemmalle, suoraan eteeni, katsomatta kevyen liikenteen väylää. Seuraavassa risteyksessä Lancer kuski katsoi tiukasti tyhjää tietä vasemmalle ja veti liinat kiinni kun huomasi minut lopulta ollessaan jo suojatien kohdalla, samanlainen tapaus pari risteystä eteenpäin kun taksikuskilla kävi täsmälleen samoin. Kummatkin oli kääntymässä oikealle (sivutieltä päätielle).

Tuossa huomasi kyllä sen että suomalainen autoilija ei katso oikealle kun on itse kääntymässä oikealle, ennen kuin on jo suojatiellä/pyörätien jatkeella.

Taidan hankkia sen clasun kameran jotta saa ihan vaan vaikka still-kuvat tilanteista.

Tänään oli ollut kolmella vanhemmalla rouvashenkilöllä vaikea aamu kelvillä Herttoniemenrannan liittymän kohdalla. Itse tilannetta en kerennyt näkemään, mutta suoralla ja tasaisella oli rouvat ilmeisesti kaikki väistäneet samaan suuntaan ja PAM!.. Ruhjeitahan tuossa näkyi olevan liuta, mutta ambulanssia he eivät tarvinneet. Onneks oli kypärät kaikilla päässä.

Kelit kun paranee, niin kesäpyöräilijät ilmestyvät. Ei siinä mitää, mutta miksi hlvtssä pitää oikoa kulmat Vasemalle kääntyvään tunneliin suihkastaan vauhdikkaasti kulmaa nuollen vasenta reunaa pitkin Tosi kivaa tulla vastaan, kun hengenhädässä yrittää liimautua tunnelirumpuun

Tänäänkin kaksi tapausta ja kyseessä ei suinkaan olleet mummo/pappa polkijat vain spandex/lycra hipohifistit prkl
    Täysillä keskelle

Eilen Kolkekannaksentien kelvillä pysähdyin pyörällä pikku risteyksessä kun vaihtui punaiset. Samalla kun vihreitä odottanut auto lähti liikkeelle teinityttö ohitti minut pyörällään ja ajoi punaisia päin suoraan auton eteen. Nopeajalkainen kuski pelasti tilanteen ja marginaalia jäi se kuuluisa Hesarin paksuus. Ehdin vielä huutaa tytölle "varo!" ennekuuin se ehti auton eteen. Ajoin tytön perään ja rinnalle ja kannustin järjen käyttöön liikenteessä. Tyttö tuntui olevan immuuni kaikille ulkoisille ärsykkeille, sotki vaan cool-ilme naamalla eteenpäin.

Alkuun kommenttina, että olin toki lain mukaan väärässä, mutta jäi ketutus silti.

Painoin eilen maantiepyörällä töistä kotiin. Reitin varrella on asutuskeskus, jossa on meneillään joku putki/sähkötyö ja tästä syystä asfaltti on kaivettu auki useammastakin kohdasta. Tämä tekee etenkin maantiepyörällä liikkumisen hankalaksi, plus että kohdalla on suht paljon kävelijöitä/lapsia/koiranulkoiluttajie. Viereisellä ajoradalla on 40km/h rajoitus, jota pysty hetkellisesti polkemaan täysin ongelmitta joten paahdoin kohdan ohi ajorataa pitkin. Yhdestä risteyksestä perään liimautuu ruosteinen kosla, ja hetki sen jälkeen eteeni tulee kaupanpihasta toinen auto, jonka taakse joudun hiljentämään vauhtia. Tässä vaiheessa takanani töötätään. En hirveästi noteeraa kun ajattelen ettei se koske mua, kiihdytän auton perässä hetkenmatkaa kunnes ryhmityn selkeän käsimerkein kaistan vasempaan laitaan kääntyäkseni vasemmalle johtavalle tonttiliittymälle. Kohdassa on keskisaarekkeet, joten sain pyörän kohtaan missä oikealta mahtuu hyvin ohi sen 5-10 sekunnin ajan, kun joudun odottamaan rakoa vastaantulevasta liikenteestä. Tässävaiheessa takana ollut kuski sitten riemastuu oikein kunnolla ja sen tööttäilyn jälkeen ei ollut kyllä mitään epäselvyyttä kenelle kuski ilmeisen suurta ahdistustaan purki. Vastasin refleksinomaisesti kansainvälisin käsimerkein kuskin kaasuttaessa ohi. Ensin tuli itselle kova ärtymys kuskista ja sen jälkeen alkoi vituttamaan että hermostun tuollaisen pikkusielun typerästä käytöksestä. Fakta kun oli etten oikeasti haitannut takaa tulevan kuljettajan etenemistä yhtään millään tavoin. Milläköhän tavoin sitä oppisi kasvamaan ihmisenä että osaisi painaa tuollaiset kohtaukset villasella. Ja meinaan kyllä jatkossakin polkea kohdan ajorataa pitkin, ainakin kunnes saavat kevarin korjattua.

Etkös ollut ihan laillisesti siinä, kun pyörätie ei ollut käytössä tietien vuoksi. Näin minä ainakin tulkitsen lakia.

Juha H:lla aika samat tuntemukset kuin itselläkin käsimerkkien ynnä muiden "turhien" hermostumisien suhteen. Itselläni on tavoitteena, että kansainvälinen ei nouse liikenteessä.

Tänään tuli hiukan Leppävaaran eteläpuolella vastaan mielenkiintoinen näky: keski-ikäinen mies polkee rauhallisesti hybridillään, ja päässä keikkuu kirkkaanvärinen kypärä. Ja se kypärä olisi todellakin voinut kirjaimellisesti keikkua, sillä kypärän solkea ei oltu edes vaivauduttu laittamaan kiinni. Hetken kesti ennen kuin tajusin, mikä tuossa vastaantulijassa näytti niin omituiselta, ja sitten oli jo vähän myöhäistä hihkua mitään.

Mutta muutoin oli tänä aamuna liikenne kaikin puolin harvinaisen rauhallista ja siistiä - lukuunottamatta sitä viimeisessä risteyksessä oikealta kolmion takaa tullutta bussikuskia, joka päättää parkkeerata vankkurinsa vasta siihen pyörätien jatkeen päälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sirkkusofia Katso viesti
    Kelit kun paranee, niin kesäpyöräilijät ilmestyvät.
    Näin on. Kaipaan jo ensilumia.

Onko kukaan saanut klv tai kadulla turpaansa,kun on leikkinyt poliisia?
    Nimim. Vasikan keinussa on vain yksi naru.

Torstaiaamulta Paciuksenkadulta Seurasaarentien risteyksen kohdalta. PS: Valkoinen mersun paku ja sen takana oleva sininen Fiat paku on tuossa parkissa päivästä toiseen ja illasta aamuun. Pahimmillaan tässä paikassa on ollut 10 autoa pitkin ja poikin jalkakäytävää ja pyörätietä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti BadM Katso viesti
    Onko kukaan saanut klv tai kadulla turpaansa,kun on leikkinyt poliisia?
    Nimim. Vasikan keinussa on vain yksi naru.
    Selventäisitkö tyhmälle, että miten vasikointi ja katupoliisin leikkiminen liittyvät toisiinsa?
    Mud, sweat and beers.

Muistathan ilmoittaa niistä eteen päin pysäköinninvalvojille sekä myös autojen kyljissä lukeviin yrityksiin.

Tässä oma kuva hesarin ja kaarlenkadun risteyksessä. Helen (Helsingin energian) auto tukki pyörätien sekä haittasi näkyvyyttä kulman taakse molempiin suuntiin.
    Tais olla roskapankissa oluella kun ei nähnyt lähistöllä työmaata missään. Joka tapauksessa parkkipaikkaan auto pitää jättää ja maksaa pysäköinnistä tai olla kusipää ja tukkia väylät sekä näkyvyyden.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •