Lyyänkö TT tulille, lyyänkö? Nyt viivalle samantien! Kahden pyörän kolmosen välityksillä ja hiilarikiekoilla -maantienojakki jättää sen. Ja kato ku ajoasentoa ruuvataan ni se lähtee näin "vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh, vsyyymm-tsifyfyfyfyfhh...", ja TT jää. Ja saa olla aika kova vakiomaantiefillari että se vetää edelle.
No mihin sitten tarvitaan tuulitunneleita, kun aerodynamiikan voi päätellä ihan mutu-pohjalla valokuvista...
Nojapyörän aerodynaaminen etu pystypyöriin nähden on parhaimmillaan kymmeniä prosentteja (usein näkee siteerattavan muun muassa 30 prosenttia). Se on ilmanvastuksessa massiivinen etu. Eihän aerokiekoillakaan tavoitella kuin muutamia kymmeniä watteja. Sen päälle tulee vaihtelevasti etua mm. matalammasta painopisteestä ja ajoasennosta (tt-asento painaa keuhkoja kasaan). Se, että kerrot ohittelevasi maastorenkailla maantiepyöräilijöitä luulisi jo kertovan jotain, kuten myös kaikkien pyöräilyn nopeusennätysten kuuluminen nojapyörä-tyyppisille ajoneuvoille. Edes nopea tt-pyörä ei ole mitenkään samalla viivalla nopean nojakin kanssa.
Siis todellinen työmatkatempotykkihän tekee uukkarin _vähintään_ tuolla nopeudella. Ei siinä auta kanssatempoilijoiden itkeä, kun reidet syöksee tulta punteista liikennevaloissa. Voittaessaan, tai siis ei-hävitessään työmatkatempovoittaja itkee kotipihalla nitrometaanisia ilon kyyneleitä.
-Lauri
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
<OT> edelleen
Kuvat on vain jotta sinulle ja ehkä muillekin selviää mitä lillukanvarsia tässä taitellaan...
No se on totta, tavallaan. Omat maantievehkeet ja ajoasento on tuunattu niin optimaaliseksi kuin se on mahdollista, kuitenkin niin että niillä kehtaa ja pystyy yleisillä teillä ajeleen ja jopa porukkalenkeillä. Mainittua 30%:n massivista etua ei silloin saa millään aikaiseksi.
Varsinkin jälkimmäinen on kaikissa mun nojakeissa etu. Kokemusta TT-asennosta on noin 100 tonnin verran 90-luvulta...
Se kertoo että mulla on watteja riittävästi jotta tuollakin traktorilla pääsee johonkin. Ei kerro mitään siitä että väline olisi jotenkin aerodynaamisempi tai ennätyskelpoinen.
Nopeusennätyksissä käytetyt laitteet ja ajoasennot on ihan toiselta planeetalta kuin nämä normaaliin ajoon soveltuvat vehkeet. Pois lukien TT ja Tri-TT fillarit joihin UCI on tarkkaan säädellyt millaisia ne saa olla.
Tässä on sellainen ennätyskelpoinen paketti jolla on hakattu jopa UCI-kelpoinen tunnin ennätys:
Kuvasta on helppo päätellä ettei laitteella voi ajaa muualla kuin radalla. Ja tyynellä kelillä.
Tästä on runsaasti mittaustietoa. Huippuunsa tuulitunnelissa viritetty TT-ajoasento ja parhaan pään TT-pyörä on samalla viivalla nojakin kanssa. Niille ainoa kilpailukykyinen vastus on tällä hetkellä tämän näköisistä nojakeista:
Velokraft NoCom, ja
Morciglio M1.
Kuten kuvista voi päätellä on noilla jo vaikeempaa ajella normaaleissa olosuhteissa. Etupyörän kate ottaa kanttareissa maahan, näkyvyys lähelle eteen on reippaasti huonompi kun mun lowracerissa jne.
Mitä tulee tähän ilmanvastus asiaan niin ohuen lompakon ja tuulitunnelien puutteessa tulen tekemään rullaustestit kaikille nojakeilleni. Niistä saan laskennalliset vierintä- ja ilmanvastus luvut. Julkaisen mielelläni ne ja proseduuri on pienellä googlailuilla muidenkin löydettävissä.
Siitä vaan tekemään samat maantie- ja TT filoille. Ei tartte inttää. Toisaalta ajamalla kilpaa saa myös jonkinlaisia tuloksia. Nuo pari matalalla nojakilla kisaajaa on pärjänny ihan kohtuudella TT-kisoissa joissa on CAT-luokan kuskejakin ajamassa.
</OT>
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Onneksi työmatkatempo ei ole UCI:n sääntöjen alainen laji.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Kannattaa muistaa, että työmatkatempo on puhdas yksilölaji, joten siinä on aika mahdotonta ajaa mitään joukkuetempoa.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
En jaksa lukea säännöistä, mutta paljonko saa pisteitä jos ohittaa liikennevaloista sinun seisaalla ollessasi ohittaneen Orbea-kuskin ylämäessä täysjäykällä maastosinkulalla? Pakko tulla pisteitä reilusti, koska Orbeat ovat Suomessa jokseenkin harvinaisia. Juu ja kyseessä näytti olevan molempien työmatka.
Työmatkatempo on vakava asia, jossa ei ole mitään nauramista. Hyvä kuitenkin, että edes vaimosi ymmärtää tämän.
PS: mitkä muuten ovat esimerkiksi Saksan kovimmat työmatkatemporeitit?
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Tää triidi tuo kyllä hymyn huulille, kun lukee. Etenkin, Word commute timetrial championship kyllä osui ja uppos..![]()
Entä jos sataa?
^
Mielestäni myös valoissa seisovan ohittaminen ei aiheuta ohitettavan häviötä. Sama pätee mielestäni risteyskohdissa/muu vaarallinen paikka ohittelemiseen. jne
Entä jos sataa?
Edelliset kuulostavat vahvasti häviäjän puheelta. Pitää ennakoida, ja katsoa ettei kukaan pääse valoissakaan yllättämään.
Sääntöjä on vain yksi. Ja eikö ole vähän erikoista puhua "moraalisuudesta" ja "vaarallisuudesta" työmatkatempon yhteydessä?
Kieltämättä olet oikeassa, mussutan turhaan, sillä kuulinhan minä miten sillä Orbea-kuskilla Shimano-merkkinen takavaihtajan kahva napsui kiihdytystä hamuten, vaikken oliota itseään vielä edes huomannut. Huonot jalat sillä kyllä oli, mutta se huomio menee myös selittelyn puolelle.
Myönnän katkerasti hävinneeni. Vaihteelliselle pyörälle. Ylämäkeen.
Nimim. "39/16 Siempre!"
<OT> edelleen mutta näköjään yleissivistystä aiheesta kaivataan...
BikeRacingInfo tietoa näistä UCI:n ratifoimista ennätyksistä. Boardmanin -96 ajama ennätys ei ole perinteinen ennätys vaan "Best Human Power" jossa myös viime aikoina paljon pinnalla olleen Graeme Obreen ennätykset on siirretty.
Jälkimmäinen herrasmies tuli useampaan otteeseen kokemaan ennätystensä hylkäämisen ja lopulta uuden BHP-luokan perustamisen.
Nyt tuo Aurélien Bonneteaun viime vuonna ajama tunnin ennätys nokitti Boardmanin ennätyksen, ensimmäistä kertaa muulla kuin pystypyörällä.
Se on kyllä fakta että UCI-alaisille ennätyksille tullaan lähinnä naureskelemaan jatkossa. Kaikki nopeusennätykset tehdään nojaten, kattamattomat ja katetut. Etenkin kun näyttäisi että myös toistaiseksi todella kovia pystärikuskeja alkaa kiinnostamaan todellisten ennätysten teko. Tähän asti nojapyöräilijöiden watit ei ole olleet ihan samaa tasoa kuin mitä pystärikuskit tuottaa, paremminkin ennätyksiä on tehneet "eläkeläiset", monessakin mielessä.
Mitä tulee UCI:n hylkäämisiin, ne tehtiin jo vuonna 1930. Silloin kun nojaten rikottiin ensimmäiset ennätykset. Koska human power pohjalta ennätyksiä on rikottu tuonkin jälkeen UCI:sta huolimatta, ratifiointiin on perustettu IHPVA organisaatio jonka alla kaikki voimassa olevat absoluuttiset nopeusennätykset ovat. Kattamattomien nojapyörien ennätykset on ratifoitu WRRA:ssa.
Aurélien:n tunnin ennätystä ei hyväksytty viralliseksi kattamattoman pyörän ennätykseksi WRRA:ssa. Jenkit äänesti vastaan koska kenkien ja polkimien rakenne oli heidän mielestään ajajan kattamista.
</OT>
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Minuahan asia ei koske, mutta uteliaisuudesta kysymys: Nyt, kun kärkikastin työmatkatempojat vetää äänen nopeudella, millä keinoin nämä hätyyttelevät turrentaluttajat ja vankkurientyöntäjät tieltään? Soittokellon tarpeellisuus menettää merkityksensä... lasersäde hälyttimeksi? Vai vaan lajinomaisesti kylmästi ja muista piittaamattomasti?
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Paitsi että en pysty äänennopeuteen, huomasin myös yrittäneeni nokittaa Keevon reittijälkeen linkittämällä väärään tallennukseen, sellaiseen jossa on käyty singertämässä mäkeä mummotyyliin. Että työmatkatempotappion voi siis kärsiä myös foorumillakin. Nöyryyttävää.
10k-kerhon jäsen
Onhan sellaiset jo olemassa. 2013 ohjelmassa on perinteisen työmatkatemmon lisäksi pudotusajo ja sprintti.
Size is a matter of preference - http://pienetpyorat.blogspot.com
Nuo älykännyllä tallenetetut datat ovat yhtä tyhjän kanssa. Voidaan korkeintaan puhua suuntaa- antavasta datasta. Tuon on huomannut todella monta kertaa kavereiden kanssa lenkin jälkeen, kun vertailee dataa esim. Stravassa.
Oletko nahnyt varastettua fillariani?
Metallinvihrea -97 Tunturi Kayapo
-hopeinen 70mm Marzocchi keula
-hollowtech keskio
-mustat DMR V8 avopolkimet
Kirjanmerkit