Kävikö mielessä että ko pyöräilijä saattaa olla täällä Oulussa ajamassa vaikkapa kainuuntiellä tai vaalantiellä. Tai kuusamontiellä. "Rikkomassa lakia" vai, lähimpään pyörätiehen voi olla matkaa 20-50 km...
Koska tällainen moottoriajoneuvojen kuljettajien käyttäytyminen on ainakin Oulun seudulla yhtenäistä sekä yo paikoissa että vastaavalla tieosuudella jonka sivussa tai samaan suuntaan ihan lähellä menee kevyen liikenteen väylä (nyt vaikka esimerkiksi tuo vaalantie Saarela-Myllyoja välillä). Jossa ajan kesällä aina "laittomasti" koko matkan "autotiellä".
Kuitenkin sanoisin että jälleen Oulun seudulla juuri raskaan liikenteen kuljettajat ovat lähes poikkeuksetta huomattavasti huomaavaisempia ja sääntöjä ja varovaisuutta paremmin noudattavia kuin vaikkapa honda-miehet, citymaasturi pelleilijät ja tietysti lippalakki-korolla kuskit. Ehkä pahin ryhmä kaikesta on reippaasti seniori-iässä oleva maaseudulla asustava korolla-mersu-volvo kuski kuitenkin (havaintojen perusteella).
Mutta pidetään nyt huolta että tuolla tien päällä on ne näkyvät kamppeet päällä, löytyy näkyvää taka- ja etuvaloa. Jotta raskas liikenne ja samalla muut voi nähdä ja ennakoida hyvissä ajoin pyöräilijän kohtaamiseen tai ohittamiseen.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Siis ajamalla sääntöjen mukaan niin oikeassa reunassa kuin se turvallisesti on mahdollista. Pientareella jos sillä voi ajaa (toisin kuin vaikkapa 8-tiellä jossa tärinäraidat on tehty piennarviivan oikealle puolelle). Käyttämällä peiliä ja varmistamalla että jos joutuu poikkeamaan sivusuunnassa ajoradan puolelle (yo syistä tms) ei niin tekemällä aiheuta yllättävää vaaratilannetta mahdollisesti takaa tulevalle ohittavalle ajoneuvolle, jos ei muuten niin hiljentämällä/pysähtymällä.
Noilla lääkkeillä selvisin hengissä 150 km:n lenkistä 8-tiellä välillä Oulu-Raahe-Oulu vuosi sitten. Ei-paikallisille tiedoksi että pätkällä on 50 kilsaa suuntaansa kapeaa piennarta jossa tärinäraidoitus, ja 100:n nopeusrajoitus suurimmalla osalla matkaa.
Muuten olen tämän aiheen suhteen kypsä, mielipiteeni ja ajokäytökseni keskustelusta muuttumatta (vrt ihan alkuun kirjoittamani vastine).
Jatkakaa ja pitäkää hauskaa. Minä jatkan ajamalla nojakkejani, myös tien päällä.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Puhu sitten niistä äläkä pyöräteistä: Helsingissä on hieman reilut 1200 km kevyenliikenteen väyliä ( mukaan lukien puistoreitit ja muut ). Näistä 90 % on yhdistettyjä jalkakäytäviä / pyöräteitä.
6 % on pelkkiä jalkakäytäviä ja vain 4 % on pelkästään pyöräilijöille tarkoitettuja pyöräteitä / kaistoja.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
En ole muuten koskaan ymmärtänyt lainlaatijan logiikkaa kun kieltää pyöräilyn jalkakäytävällä 12-vuotiailta tai sitä vanhemmilta mutta pakottaa kuitenkin
ajamaan kyvyenliikenteenväylää jalankulkijoiden seassa. Noh, ymmärrän kuitenkin ettei jälankulkijoiden seassa pidä ajaa....
Eikös pyöräilijää saa ohittaa myös toinen pyöräilijä. Ja siitähän pakassa ajamisessa on kyse. Hallittu ohittaminen
Varsinkin kun suurin osa ihmisistä ei edes tajua missä saa ajaa (jalkakäytävä vs. klv). Eri väylät pitäisi olla riittävän hyvin merkitty vaikkapa eri värillä ja jos pyörätie päättyy yhdellä puolella katua, niin siinä pitäisi olla riittävän iso kyltti ohjaamassa toiselle puolelle katua. Esimerkiksi Lahdessa ajetaan joka päivä Rautatienkatua alaspäin vaikka siinä on vain jalkakäytävät ja lisäksi ajorata on yksisuuntainen, joten pyörää saisi laillisesti vain taluttaa tai jos haluaisi ajaa, niin pitäisi käyttää viereistä Vesijärvenkatua.
Osallistuin keskusteluun tuollakin: http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14960.60
Ihmisiä ne autoilijatkin vain ovat riippumatta siitä, minkä merkkisellä tai mallisella autolla ajavat. Oman havaittavuuden parantaminen on jo astetta kypsempää ajattelua, mutta värikkäistä vaatteista ja lampusta huolimatta pitää muistaa, että varsinkin matala pyörä on huonosti havaittava kulkuväline. Lokerointi ja leimaaminen eivät vie asioita eteenpäin.
Jos kissat, jänikset ja siilit yleisesti juoksisivat liikenteen seassa +30:n nopeuksia, niin kaduilla taitaisi olla paljon tien pintaan liiskautuneita eläimiä. Kuljettaja monesti tekee virheen, mutta mitkä tekijät altistavat noiden virheiden syntymisen? Nopeus, havaittavuus, yllättävyys...
NHB muokkasi tätä : 05.05.2013 at 12.18
kylmää kyytiä tulee wackyn videosta murossa ymmärrettävistä syistä vedetään kolmion takaa eteen ennen kuin postaa kannattaa tarkistaa kuvamatsku siinähän oli 2 kolmiota mistä mentiin läpi ajatuksella minä tulen saa minulta ainakin veret kiehumaan
jaakko.k muokkasi tätä : 05.05.2013 at 12.42 Syy: 2 kolmiota
Anteeksi kuinka?
Kylmää kyytiä tulee. Wackyn videosta murossa ymmärrettävistä syistä vedetään. Kolmion takaa eteen ennen? Kuin postaa, kannattaa tarkastaa kuvamatsku. Siinähän oli 2 kolmiota, mistä mentiin läpi. AJATUKSELLA MINÄ TULEN! SAA MINULTA AINAKIN. Veret, kiehumaan!
Aktiivipyöräilyä jo vuodesta 2013. (tammikuu)
Ei hyvänen aikakaivas nyt ne silmät sieltä ********.... Kyllähän Wacky hiljentää ja katsoo kummankin kolmion kohdalla - ei risteävää liikennettä. Taksi tulee stop merkin takaa. Kolmio ei tarkoita sitä, että on pakko pysähtyä..
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
higlander en väittäkään että tolppahomolla olisi etuajo oikeus mutta pientä itse hillintää ajoon tuo risteys on paha nimin 14v tsupparina keskustassa
Eikä hiljennä polkee alamäkeen ja rullaa vauhdilla 20m ennen risteystä. Polkee ennen risteystä taas kunnes meinaa ajaa taksin kylkeen. Taksi oli jo lähtemässä liikkeelle silloin kun pyöräilijä ilmestyi näkyviin. Täysin unohdettu varovaisuus risteystä lähestyttäessä. Ehkä ei ole kenellekkään tien käyttäjälle hyvä risteys.
Nämä on juuri niitä läheltä-piti-tilanteita joista kolarit ja onnettomuudet johtuvat.
Todennäköisesti taksikuskin huomio oli kiinnittynyt vain oikealta tulevaan autoon, heti kun tämä alkoi kääntyä ajosuunnassaan oikealle lähti taksi liikkeelle ja samalla Wacky tulee sillan alta risteykseen. Kääntyvän auton perässä oli tulossa myös toinen auto risteykseen, taksikuskille tuli kiire ehtiä tuohon väliin. Havainnointi virhe taksikuskilta, aikaa olisi ollut huomata nojapyöräilijä kun olisi katsonut.
Tämmöistä tässä tutkiskelin ja pistin murobbs palstalle, niin laitetaan nyt sitten tännekkin kun samoja argumenttejä kummassakin paikassa pyöritellään.
Tässä olen tutkiskellut lisää tätä pyörätie vs autotie asiaa.
Tämmöistä sitten löysin pyörätie liikennemerkin kohdalta:
Merkki 422
Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua taikka erillistä pyörätietä, jota polkupyöräilijän on käytettävä ajaessaan asianomaiseen suuntaan. Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa. Pyörätiellä ajettaessa on soveltuvin osin noudatettava, mitä tieliikennelaissa säädetään ajoradalla ajamisesta. (7.5.1997/415)
[/I]http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182
Tuossa ei siis ole mitään epäselvää.
Joku sitten veti tässä esille, että polkupyöräilijöiden pakka on kulkue. Silloin kyseessä on kokoontumislain mukainen yleisötilaisuus, josta pitää tehdä ilmoitus poliisille ja niin edespäin.
Eli mikään pyöräretki porukalla pakkana ei ole mikään hemmetin kulkue tai ainakin siitä todennäköisesti on jätetty ilmoitus tekemättä. Kokoontumisrikkomuksestahan silloin päjähtäisi sakkoja, jos tuo kulkueeksi todettaisiin.
Mutta summarun, ajan jokatapauksessa autotietä jos pyörätie on vieressä oman harkintani mukaan. Kuten moni varmaan autollakin ajaa oman harkinnan mukaan ylinopeutta. Lainvastaista nuo ovat kumpikin.
Kirjanmerkit