Autohan on laite johon istuessa ihmisen laiskuus ja tyhmyys ikäänkuin tiivistyy niiden kuorien sisälle. Ajajasta saattaa tuntua että muu liikenne on ikään kuin "este" hänelle (puhutaan liikenteen sujuvuudesta, joka on useimmiten subjektiivinen käsite), on invamopoa, mopoautoa, kävelijää, ratsastajaa ja vaikkapa pyöräilijää joka pitää ottaa huomioon ja kenties ohittaa. Tämä voi konetta kevyin käsi- ja jalkavoimin ohjaavalle tuntua raskaalta tai stressaavalta. Se huomioonottaen on ymmärrettävää että joku hienolla teknisellä laitteella, hyvässä kunnossa olevana ja kenties hienon näköisesti puettuna on hänen tiellään. Ja asuuhan meissä miehissä varsinkin tietty kontrollin tarve, ruotuun siitä! Sinun paikka on tuolla kevyenliikenteen väylällä!
Mitä tulee esim. muropalstalla kuvassa näkyvään tilanteeseen jossa pyöräilijät ajavat "peloton"-muodostelmassa autotiellä vaikka vieressä on kelv, ei tuo kuulu tieliikenteeseen muutoin kun tilanteessa jossa siihen on viranomaisten siunaus esim. kilpailun tai tapahtuman muodossa. Toki ohittaminen ei eroa esim. Traktorin ohittamisesta, mutta ymmärrän kyllä että autoa ajavalle kanssaihmiselle syntyy mielipahaa, ellei suorastaan harmitusta, kun kanssaihmiset näin tarpeettomasti vierekkän ajaen aiheuttavat hankaluuksia nopeammalle autoliikenteelle.
Toivottavasti tämä ei ollut asiaton
Itse ajelen maantiepyörällä mahdollisimman paljon pientareen puolella ja käytännössä aina kelvillä kun sellainen on, ja sanoisin että suurin osa autoa ajavista kanssaihmisistä osaa kunnioittaa ja antaa tilaa (pyörähän ei mahdu aina pientareelle ja vie selvästi enemmän tilaa ajossa kuin leveytensä verran). Sitten löytää ne muutamat ihmiset jotka haluavat tehdä lapsistani orpoja vain omaa typeryyttään. He ovat useimmiten nuoria miehiä joilla on muutenkin kova näyttämisen tarve ja sitä silmälläpitäen hankittu miehistelyauto, ja ns. isännät. Isäntä on vanhempi mies joka ajaa kiillotettua vanhempaa sedan-autoa, ja hänen agenda on ilmeisesti näyttää että pyöräilijän paikka on pientareella ja sen opettaminen tapahtuu parhaiten ohittamalla 5 cm pientareella taituroiva pyöräilijä 0,5 sentin päästä 70 km/h.
Kirjanmerkit