* Koska siellä on turvallisempaa polkea, koska autoilijat osaavat katsoa sinne risteyksissä eivätkä aja kääntyessään päälle.
* Koska siellä ei ole sepeliä joka tuhoaa renkaat
* Koska siellä on tie muutenkin paremmassa kunnossa, vähemmän kuoppia yms.
* Koska siellä ei ole edestakaisin poukkoilevia jalankulkijoita joihin törmätä. Jalankulkijat eivät osaa pysyä omalla puolellaan viivalla jaettua pyörätie- jalkakäytävä
* Koska usein se on huonossa kunnossa2) Miksi emme pyöräile pyörätiellä jos vieressä on sellainen?
* Koska usein siellä on jalankulkijoita törttöilemässä; Kävellään kuin omistettaisiin koko tie, kävelijät kulkee pyörätien puolella ja tekee äkkiliikkeitä katsomatta taakseen. Pyörätiet ja jalkakäytävät pitäisi erottaa selvemmin toisistaan, valkoinen viiva ei ole riittävä. Ja sellainen, jossa ei ole edes sitä valkoista viivaa on vielä pahempi. Ja jalaknkulkijoita tulisi aktiivisesti sakottaa pyörätiellä kävelemisestä, koska se aiheuttaa oikeasti vaaratilanteita.
* Koska siellä on usein sepeliä joka rikkoo renkaat.
* Koska risteykset ovat vaarallisia, olematon näkyvyys, niitä ei ole suunniteltu 30km/h vauhteja silmälläpitäen.
* Koska autoilla on tapana tunkea risteyksessä risteävälle suojatielle katsomatta tuleeko sieltä pyöriä vai ei. Viimeksi perjantaina kolaroin auton kanssa kun auto tuli sivutieltä kolmion takaa suojatielle(pyörätien jatke) jota olin juuri saapumassa ylittämään n. 30km/h vauhdilla.
3) Mitkä lainkohdat mahdollistavat em. toiminnan?Se, että pyörätie on sellaisessa kunnossa, että sillä ei voi turvallisesti ja pyörää rikkomatta ajaa, on mielestäni riittävä erityinen pakottava syy.Tieliikennelaki 8 § 3
Kun erityiset syyt siihen pakottavat, ajoneuvoa saa tilapäisesti kuljettaa muullakin kuin sille tarkoitetulla tien osalla, jollei siitä aiheudu vaaraa eikä huomattavaa haittaa.
Kirjanmerkit