ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 55 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 45 53 54 55 56 57 65 105 155 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.621 - 1.650 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #1621
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Parin viikon päästä näkee ja näkyy iltaysiltä ilman valoja, mutta ei vielä, per-hanan ninjat!

  2. #1622
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Mua vähän kyllästyttää toi kontekstistaan irrotettu lainaus, että pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen oikeaa reunaa. Tasan samasta pykälästä käy ilmi, että lähtökohtaisesti pyörätiellä ei saa kävellä ollenkaan, jos paikalla on jalkakäytävä tai piennar.

    Yhdistetty KLV onkin sitten tapaus erikseen.

  3. #1623
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Minä tiedän, että se Hakamäentien kevyen liikenteen väyllä mutkittelevine alikulkuineen jne. on vähän ärsyttävä. Paljonkin. Mutta en silti vain voi hyväksyä sitä, että lännestä itään -suunnassa polkeva idiootti siirtyy risteyksessä/liittymässä kvl:ltä ajoradalle (Hakamäentie/Veturie) ja ajaa vastaantulevien kaistalla koko risteysalueen ohi aamuruuhkan aikaan ja sitten liki pysähtyy, kun pitää saada pyörä risteyksen jälkeen takaisin kvl:lle.

    En itse autoile, mutta jos olisin autoilija ja siirtymässä kyseiseen liittymään ja kohtaisin yllättäen väärässä paikassa olevan pyöräilijän. Ja koen että sääntöjä parhaani mukaan (joskus siis mokaan itsekin) noudattavana pyöräilijä nämä oman oikeuden sankarit pilaavat minunkin mainettani työmatkapyöräilijänä. Olen nähnyt näitä pari kertaa aikaisemminkin, mutta talvella fillaroivat eivät tunnu tätä harrastavan, vaikka ne ala- ja ylämäet tuplasti raskaita ovatkin.

  4. #1624
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Tänään meinasi veetuttaa kelvillä. Mietin että oon varmaan tulossa kipeäksi kun ei fillari meinannut kulkea. Kotiin tultuani hiffasin että siellähän oli aika reipas 8m/s vastatuuli joka v**tuili. Se vaan oli niin tasainen etten jostain syystä tajunnut edes ajatella asiaa.

  5. #1625
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Jäin vain ihmettelemään tuota avautumista Veturitien ylityksestä kun en siinä näe google mapsilla kohtaa, jossa erityisesti pitäisi kävelyttää pyörä yli so. ei olisi pyörätien jatketta.
    Kyllä siinä pyörätien jatke on, mutta veturitietä pitkin autoilija ei ole väistämisvelvollinen. En tiedä miten pystyisin googlemapsista linkittää tarkkoja kohtia niin en pysty näyttämään oikeata paikkaa.
    Mutta eläintarhan nesteen takana veturitiellä.

  6. #1626
    Liittynyt
    11/2006
    Paikkakunta
    Kehä I sisäpuolella
    Viestit
    1.132
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tänään meinasi veetuttaa kelvillä. Mietin että oon varmaan tulossa kipeäksi kun ei fillari meinannut kulkea. Kotiin tultuani hiffasin että siellähän oli aika reipas 8m/s vastatuuli joka v**tuili. Se vaan oli niin tasainen etten jostain syystä tajunnut edes ajatella asiaa.
    Mulla just päinvastoin. Viimeksi kun ajelin, olin just sairastumassa, ja oli tosi raskasta fillaroida loskassa. Nyt sitten meni kotimatka kohtuu kevyesti, mutta tajusin valitettavasti kyllä loppumatkasta, että reilulla myötäuulella on osuutta asiaan lähes sulien väylien lisäksi .

  7. #1627
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Ei siitä jalkautumisesta ja taluttamisesta tosin taida olla kauheasti iloa tuossa kohtaa, muistaakseni on tuo on sellainen paikka, että siinä ajoradan käyttäjät eivät kovin herkästi anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, joka on aikeissa astua suojatielle.
    Juu ei siinä saa kuin 1/10:stä jalankulkijasta tilaa kun hänellä on pokkaa lähtee ylittää vaikka autoja tulee. Se syy miksi tuossa kohtaan ei saa tilaa on täysin väärä nopeusrajoitus. Hartwall areenan suunnasta kun tulet on 60km/h rajoitus joka tosin loppuu edellisissä valoissa (pasikadun valot), mutta moni tulee edelleenkin 55-65km/h niin ei siinä vauhdissa vaan aleta pysähtymään ja antamaan tilaa jalankulkijalle.
    Sama myös nordiksen suunnasta tulijat, valoista kova kiihdytys ja tiukka kaarre ja siinä heti edessä suojatie ja vauhtia jo 45-55km/h. 40km/h rajoitus niin ehkä sitten.. valot olisi turvallisinta, mutta se taas hidastaa autoilua liikaa

  8. #1628
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risu Katso viesti
    Tätä kohtaa ei varmaankaan tarkoitettu mutta aika hassusti google-kartan mukaan Veturitieltä käännytään Veturitielle (onkohan se kuitenkin Vauhtitietä?). Googlekuvassa kääntyvä taksi väistää pyöräilijää. Kolmiokin on.
    http://goo.gl/maps/WvKPN
    Katos katos, sä sait linkattua se suojatien / pyörätie jatkeen mistä mä tässä ylempänä olen puhunut (2 pyörää juuri ylittää sitä). Miten teit ton?

  9. #1629
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Google Mapsista löytyy sieltä vasemmasta ylänurkasta sellainen linkkitoiminto. Etsit vain esiin sopivan katunäkymän, ja sitten painat sitä linkki-kuvaketta, niin saat linkin jonka voi kopioida. Jos tykkää että linkki on turhan pitkä, niin voit vielä valita sieltä lyhennetyn URL:n.

    Pitäisiköhän tuosta Veturitien ylikulusta kirjelmöidä joskus vaikka Pasilan pitkäpamppujen toimistolle, voisivat tulla sieltä majaltaan vähän katselemaan. Tuossa kun on vielä useampi kaista kumpaankin suuntaan, niin pamputettavaa riittäisi ruuhkatunnin aikana melkoisen paljon.

    (Mitä tulee ajonopeuksiin, niin Tieliikennelaki taitaa sanoa jotakin tilannenopeudesta suojatietä lähestyttäessä. Olkoon vaikka kuinka leveä tie ja loiva alamäki.)
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  10. #1630
    IncBuff Guest
    Ajelin rauhassa Isokatua pohjoiseen ja kolmion takaa puskee eteen vanha Mersu. Näytän peukkua kun ei ollut varsinaisesti edes lähellä. Mersukuski kiihdyttää mielenosoituksellisesti ja kiihdytän perään kun 80-luvun taksin suorituskyky ei mikään erikoinen ole. Seurailin huvikseen pari korttelia ja ajoin rinnalle näyttäen peukkua. Reppana ilmeisesti luuli pääsevänsä fillaria karkuun ydinkeskustan pikkukaduilla.

  11. #1631
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Elsun Nesteen takana Veturitietä ylittäessä kannattaa taluttaa (jos tulee autoja), koska näin väistämisvelvollisuus siirtyy autolle, kun muututkin pyöräilijästä jalankulkijaksi.

    Ylitystekniikka pähkinänkuoressa:
    1) Työnnä fillaria suojatielle vähän edempänä kuin normaalisti taluttaessa.
    2) Kun pidät fillarin autojen tulosuunnan vastaisella kyljelläsi, fillari lentää itsestäsi poispäin, jos auto osuu siihen.

    Kakkoskohta ei ole koskaan realisoitunut, koska autot todellakin pysähtyvät tällä metodilla myös tuollaisissa "enpäs pysähdykään"-paikoissa. Muutenkin jalankulkijana saa paremmin tilaa, jos käsissä on joku kantamus, jonka autoilija pelkää naarmuttavan peltilehmäänsä. Toinen vastaava kohta on Helsinginkadulla Kaupunginpuutarhan sporapysäkillä.

  12. #1632
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Kakkoskohta ei ole koskaan realisoitunut, koska autot todellakin pysähtyvät tällä metodilla myös tuollaisissa "enpäs pysähdykään"-paikoissa. Muutenkin jalankulkijana saa paremmin tilaa, jos käsissä on joku kantamus, jonka autoilija pelkää naarmuttavan peltilehmäänsä. Toinen vastaava kohta on Helsinginkadulla Kaupunginpuutarhan sporapysäkillä.
    Saati sitte ku joku pyöräilystä vähänkään tietävä näkee työmatkatempoilijan viimesen päälle varustettuna ja kainalossa seitsemisen kiloa hiilaria Colnagon logoilla, ni varsinkaan uskalla tulla lähelle. Tulee vielä kalliiksi korjata sekä auto että pyörä

  13. #1633
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Eihän sillä höyhenenkeveällä hiilikuitu-unelmalla saa edes kunnon naarmuja peltilehmän pintaan, verrattuna johonkin parinkymmenen kilon teräs-Helkamaan.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  14. #1634
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Tässä on myös suojatie / pyörätien jatke josta ei myöskään saa tilaa ellet härskisti työnnä fillaria ajoradalle ja silloinkin saa autoilijalta 'oletko hullut kun tulet eteen' katseen
    https://maps.google.fi/maps?q=Pohjoi...50.98,,0,-1.43

  15. #1635
    Liittynyt
    08/2011
    Viestit
    72
    Tähän risteykseen http://goo.gl/maps/Ky16O on tullut stop-merkki keskuspuistosta poistuvalle. Mutta siis miten pysähdyksiin pitää pyöräilijän pysähtyä stop-merkin kohdalla? Riittääkö että ei etene, on paikoillaan, vai pitääkö tulla pyöränselästä alas?

  16. #1636
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    157
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Riina Katso viesti
    Tähän risteykseen http://goo.gl/maps/Ky16O on tullut stop-merkki keskuspuistosta poistuvalle. Mutta siis miten pysähdyksiin pitää pyöräilijän pysähtyä stop-merkin kohdalla? Riittääkö että ei etene, on paikoillaan, vai pitääkö tulla pyöränselästä alas?
    Ajoneuvon tulee pysähtyä täysin. Eli käytännössä joko tasapainottelet paikallasi tai laitat jalan maahan.

  17. #1637
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Minä ajan yhdistetyllä kevyenliikenteenväylällä oikeaa laitaa ja vastaan tulee jalankulkija samalla puolella. Koska toista laitaa tulee vastaan myös pyöräilijä, hidastan vauhtiani odottaakseni, että vastaantuleva pyöräilijä ehtii sivuuttamaan jalankulkijan ja minut ensin. Jalankulkija päättääkin väistää minua, vaihtaa puolta taakseen katsomatta ja siirtyy suoraan toisen pyöräilijän eteen. Hohhoijaa.

  18. #1638
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti GynZi Katso viesti
    Ajoneuvon tulee pysähtyä täysin. Eli käytännössä joko tasapainottelet paikallasi tai laitat jalan maahan.
    Juuri näin.

    Toisaalta, jos tuossa oikeasti jalkautuu, niin muuttuu jalankulkijaksi, jota stop-merkki ei enää koske - ja jolla ei ole väistämisvelvollisuutta siinä risteyksessä ajorataa suojatien kohdalta ylitettäessä.

    Se pysähtymiskohta ei sitten ole siinä itse merkin kohdalla, vaan joko pysäytysviivan kohdalla, tai "missä pysäytysviivaa ei ole, ajoneuvo on pysäytettävä välittömästi ennen risteävää tietä sellaiseen kohtaan, josta on mahdollisimman hyvä näkemä risteävälle tielle".
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  19. #1639
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Hohhoijaa.
    Hittojako ajat kelvin laidassa! Sehän on (kumpaan suuntaan tahansa kulkevia) jalankulkijoita varten! Pyöräilijähän ajaa kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa, sen oikealla puolella, jolloin kenenkään ei tarvitse väistää tai edes ajatella joutuvansa väistämään. Tai jos jalankulkija niin tekee, hänelle ei tule mieleenkään väistää keskemmälle.

    Toisaalta onhan mullekin sattunut aivan vastaava tilanne, kun olisi ollut liian ahdasta kolmelle rinnakkain ja hidastin odottaakseni. Siitä viisastuneena yritän ennakoida jalankulkijan hölmöilyt näyttämällä käsimerkillä mihin suuntaan väistän.


    PS Viikko pari takaperin ei olisi ollut onnekasta olla kohdalla, kun parin kuution kokoinen jäälohkare irtosi kallioleikkauksesta Viilarintien kelvin kyljessä.

  20. #1640
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Hittojako ajat kelvin laidassa! Sehän on (kumpaan suuntaan tahansa kulkevia) jalankulkijoita varten! Pyöräilijähän ajaa kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa, sen oikealla puolella, jolloin kenenkään ei tarvitse väistää tai edes ajatella joutuvansa väistämään. Tai jos jalankulkija niin tekee, hänelle ei tule mieleenkään väistää keskemmälle.

    Toisaalta onhan mullekin sattunut aivan vastaava tilanne, kun olisi ollut liian ahdasta kolmelle rinnakkain ja hidastin odottaakseni. Siitä viisastuneena yritän ennakoida jalankulkijan hölmöilyt näyttämällä käsimerkillä mihin suuntaan väistän.


    PS Viikko pari takaperin ei olisi ollut onnekasta olla kohdalla, kun parin kuution kokoinen jäälohkare irtosi kallioleikkauksesta Viilarintien kelvin kyljessä.
    Lukisitko huolellisemmin?

  21. #1641
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Hittojako ajat kelvin laidassa! Sehän on (kumpaan suuntaan tahansa kulkevia) jalankulkijoita varten! Pyöräilijähän ajaa kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa, sen oikealla puolella, jolloin kenenkään ei tarvitse väistää tai edes ajatella joutuvansa väistämään. Tai jos jalankulkija niin tekee, hänelle ei tule mieleenkään väistää keskemmälle.

    Toisaalta onhan mullekin sattunut aivan vastaava tilanne, kun olisi ollut liian ahdasta kolmelle rinnakkain ja hidastin odottaakseni. Siitä viisastuneena yritän ennakoida jalankulkijan hölmöilyt näyttämällä käsimerkillä mihin suuntaan väistän.


    PS Viikko pari takaperin ei olisi ollut onnekasta olla kohdalla, kun parin kuution kokoinen jäälohkare irtosi kallioleikkauksesta Viilarintien kelvin kyljessä.
    Niin no, kyseessä on sen verran kapea väylä, että kun ajan "noin" oikeassa laidassa, niin samalla ajan kyllä myös aikalailla "kuvitteellisen keskiviivan tuntumassa". Joka tapauksessa tilanne oli juuri tuo, että kolme siitä ei olisi mahtunut rinnakkain.

    Minun mielestäni aina, kun lähdetään siirtymään sivusuunnassa, niin pitäisi tarkistaa, ettei mene kenenkään eteen.

  22. #1642
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    411
    Enkä väitä ajavani tai edes osaavani ajaa viimeisen päälle liikennesääntöjen mukaan esimerkiksi kelveillä. Mutta sen verran ainakin luulen tietäväni, että liikennevalot koskevat myös pyöräilijöitä. Sitä ei moni näytä tietävän. ;P

  23. #1643
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kuovipolku Katso viesti
    Hittojako ajat kelvin laidassa!
    Tuosta alkaa se lakien noudattamattomuus ja vielä yllystä lainrikkomiseen. Kaikkien lakien noudattamisella saadaan kaikille se turvallisin vaihtoehto.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  24. #1644
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ArtoR Katso viesti
    Mutta sen verran ainakin luulen tietäväni, että liikennevalot koskevat myös pyöräilijöitä. Sitä ei moni näytä tietävän. ;P
    Kyllä kuten stop-merkki tai kärkikolmio, jota 95% pyöräilijöistä ei tunnu ymmärtävän tai haluavan ymmärtää.

  25. #1645
    Liittynyt
    02/2013
    Viestit
    25
    Yhtä vähän tuntuvat autoilijatkin ymmärtävän kun tulevat kärkikolmion takaa jatkuvasti suoraan suojatien päälle odottamaan vuoroaan vaikka olen tulossa juuri vauhdin kanssa sen yli.

  26. #1646
    IncBuff Guest
    Suojatien yli ei saa mennä vauhdin kanssa vaan taluttaen.

  27. #1647
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Lukisitko huolellisemmin?
    Voisitko ystävällisesti osoittaa ne seikat jotka jäivät minulta huomaamatta tai ymmärtämättä?

  28. #1648
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Suojatien yli ei saa mennä vauhdin kanssa vaan taluttaen.
    Myös silloin, kun suojatie alkaa tai jatkuu kevyen liikenteen väylänä?

  29. #1649
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    200
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Eihän sillä höyhenenkeveällä hiilikuitu-unelmalla saa edes kunnon naarmuja peltilehmän pintaan, verrattuna johonkin parinkymmenen kilon teräs-Helkamaan.
    Tässähän o selvä kehitystyön paikka. Teräksisiä TT-runkoja työmatkatempoon! Minimoidaan ilmanvastus, maksimoidaan peltilehmänvastaiset ominaisuudet. Pitäisikö soittaa Finnpowerille että nyt olis uusi hittituote..

  30. #1650
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Myös silloin, kun suojatie alkaa tai jatkuu kevyen liikenteen väylänä?
    Silloinhan se ei ole pelkkä suojatie..

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •