FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 3 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 5 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 61 - 90 / 328

Aihe: Giro Espoo

  1. #61
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.469
    Olen pitkälti tvainin linjoilla.
    Tampereen punakylästäkin tulee osallistujia Espooseen.
    Ihan niin kuin viime vuonnakin.
    ****Timo
    ex tusinakerholainen



  2. #62
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takamisakari Katso viesti
    ..ai vähän..
    No, itseasiassa alkuperäisessä viestissä kyseltiin järjestäjän puoleen ja arvuuteltiin sitä kuka sen järjestää etc. mutta samapa se. En minä yritystä järjestäjänä vierasta, mutta tämän hetkisen käsityksen mukaan tapahtuma olisi 'varastettu' ja se on jotain josta en pidä. Melkoinen sotku tuo järjestäjien sotku tuntuu olevan ja faktojen puutteessa on elettävä mielikuvien mukaan. Selvitettäköön nyt se, että olen kyllä itsekin tulossa ajamaan, mutta kyllä ainakin minulle hieman äklö maku tuosta jää.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  3. #63
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Vielä lyhyt OT: Kaksi järjestäjää kiisteli oikeudesta järjestää tämä tapahtuma, koska se oli jo viimevuonna taloudellinen menestys. Jatkossa potentiaalia on vielä suurempaan taloudelliseen menestykseen. Ei ne siitä kiistellyt kumpi saa edistää (pääasiassa) PK-seudun ihmisten terveyttä. En arvosta. Joku toinen saa arvostaa jos siltä tuntuu.

  4. #64
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    510
    Eiköhän tuossa osallistujamäärässä vielä tässä vaiheessa ole näillä %€&!#§$ keleilläkin oma vaikutuksensa...
    Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.

  5. #65
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Vielä lyhyt OT: Kaksi järjestäjää kiisteli oikeudesta järjestää tämä tapahtuma, koska se oli jo viimevuonna taloudellinen menestys. Jatkossa potentiaalia on vielä suurempaan taloudelliseen menestykseen. Ei ne siitä kiistellyt kumpi saa edistää (pääasiassa) PK-seudun ihmisten terveyttä. En arvosta. Joku toinen saa arvostaa jos siltä tuntuu.
    Viime vuonna katetta tehtiin mm. tarjoamalla ruokana maalissa vain hernesoppaa, ja sekin todella pitkän jonotuksen tuloksena (jakelu hoidettiiin yhdestä soppatykistä!). Akuperäinen järjestäjä lupasi saadun palautteen perusteella, että maalissa tarjotaan jotain muuta kuin keittoa. Nyt näyttää taas olevan keittoa luvassa... varautukaa tunnin jonotukseen.

    Itsellä jäi myös paha maku tapahtuman oikeuksien kaappaamisesta. Osallistuminen vielä mietinnässä.

  6. #66
    TetedeCourse Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sami_Matinaho Katso viesti
    Itsellä jäi myös paha maku tapahtuman oikeuksien kaappaamisesta. Osallistuminen vielä mietinnässä.
    Hetkinen - kuka kaappasi ja mitä - Ahonala oli alunperin kilpailun perustaja ja toinen järjestäjä Hovinen tuli mukaan myöhemmässä vaiheessa. Tapahtuma pilattiin julkisella riitelyllä, mikä tietenkin näkyy tätänykyä alustavassa osallistujien lukumäärässä. Mulle on ihan sama kuka järjestää ja mitä, kunhan tapahtuma on hyvin järjestetty, mukava ja tuntee saavansa rahallensa vastinetta.

    Vielä - onko mitään järkeä maksaa siitä, että saa ajoittain ajella henkensä/terveytensä kaupalla häröpallon kaltaisessa varpusparvessa, jossa kanssa-ajajista ei yhtään välitetä, jää jokaisen omalle harkinnalle.
    TetedeCourse muokkasi tätä : 09.04.2013 at 12.08

  7. #67
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    43
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Hetkinen - kuka kaappasi ja mitä - Ahonala oli alunperin kilpailun perustaja ja toinen järjestäjä Hovinen tuli mukaan myöhemmässä vaiheessa. Tapahtuma pilattiin julkisella riitelyllä, mikä tietenkin näkyy tätänykyä alustavassa osallistujien lukumäärässä. Mulle on ihan sama kuka järjestää ja mitä, kunhan tapahtuma on hyvin järjestetty, mukava ja tuntee saavansa rahallensa vastinetta.

    Vielä - onko mitään järkeä maksaa siitä, että saa ajoittain ajella henkensä/terveytensä kaupalla häröpallon kaltaisessa varpusparvessa, jossa kanssa-ajajista ei yhtään välitetä, jää jokaisen omalle harkinnalle.
    Kuka kaappasi mitä, keneltä, miksi ja miten? Tämä keskustelu on varmasti jo käyty tällä foorumilla eikä aiheeseen kannatane enää palata. Se mitä tässä ainakin yritetään kaapata on pyöräilijöiden rahat: 63€ ilmoittautumismaksu on aivan järkyttävän kallis. (edes TDH ei peri moisia ennakkomaksuja). Lisäksi jos tässä on mahdollisuus, että ei edes saa vastinetta rahoilleen, niin eipä kiinnosta.

  8. #68
    Liittynyt
    09/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    22
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TetedeCourse Katso viesti
    Hetkinen - kuka kaappasi ja mitä - Ahonala oli alunperin kilpailun perustaja ja toinen järjestäjä Hovinen tuli mukaan myöhemmässä vaiheessa. Tapahtuma pilattiin julkisella riitelyllä, mikä tietenkin näkyy tätänykyä alustavassa osallistujien lukumäärässä. Mulle on ihan sama kuka järjestää ja mitä, kunhan tapahtuma on hyvin järjestetty, mukava ja tuntee saavansa rahallensa vastinetta.
    Kiitos täsmennyksestä... minulla oli yksityiskohtien suhteen väärä mielikuva. Harmittaa kuitenkin, että lupaava tapahtuma mentiin pilaamaan heti alkumetreillä tyhjänpäiväisellä riitelyllä. Vähän pitäsi olla enemmän perspektiiviä... jopa vuosikymmeniä eteenpäin kuten monilla perinteikkäillä kuntoajoilla.

  9. #69
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Isommissa kuntoajoissa on riskinsä: Viime vuoden GdE:ssä jäin pääjoukon kasaan, niin että kolme viikkoa tuli sen jälkeen ajotaukoa parannellessa, ja fillariin piti ostaa päivitysosaa. Taidan tosiaan jättää väliin sekä GdE:n että TdH:n.

    Kai sitä voisi myös tehdä kuten muutama vuosi sitten: ajoin vanhalla retkifillarilla, eikä sillä pysynyt pahimpien häröpallojen matkassa... mutta joo, tuskinpa enää viitsii toista kertaa.

    Pirkan pyöräily on poikkeuksellisen fiksusti järjestetty, ja siitä heille hatunnosto.
    10k-kerhon jäsen

  10. #70
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fiber Katso viesti
    Isommissa kuntoajoissa on riskinsä: Viime vuoden GdE:ssä jäin pääjoukon kasaan, niin että kolme viikkoa tuli sen jälkeen ajotaukoa parannellessa, ja fillariin piti ostaa päivitysosaa. Taidan tosiaan jättää väliin sekä GdE:n että TdH:n.

    Kai sitä voisi myös tehdä kuten muutama vuosi sitten: ajoin vanhalla retkifillarilla, eikä sillä pysynyt pahimpien häröpallojen matkassa... mutta joo, tuskinpa enää viitsii toista kertaa.

    Pirkan pyöräily on poikkeuksellisen fiksusti järjestetty, ja siitä heille hatunnosto.
    Pirkassa ei niinkään hehkuteta ensimmäiselle maaliintulijalle annettavista palkinnoista - sitä samaa voi henkilökohtaisella tasolla noudattaa myös TdH:ssa kuin GdE:ssä. mikään pakko ei ole olla häröpallona kaltaistensa joukossa tai vielä pahempaa ja olla ainoa luotisuoraan liikkuja häröpallolaumassa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  11. #71
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Sen verran luin viime vuonna sekä GdE:n että TdH:n tungoksesta, ettei ole kiinnostusta mennä terveytensä uhalla ajamaan.

  12. #72
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Sen verran luin viime vuonna sekä GdE:n että TdH:n tungoksesta, ettei ole kiinnostusta mennä terveytensä uhalla ajamaan.
    Molemmissa näkyi viime vuonna monta hyvin pyörivää pienen ryhmän hyrrää. Siinä on se etu että heikkokuntoiset pysyvät mahdollisimman suuressa ryhmässä paremman peesihyödyn perässä.

  13. #73
    Liittynyt
    08/2008
    Viestit
    64
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jack Bauer Katso viesti
    Kuka kaappasi mitä, keneltä, miksi ja miten? Tämä keskustelu on varmasti jo käyty tällä foorumilla eikä aiheeseen kannatane enää palata. Se mitä tässä ainakin yritetään kaapata on pyöräilijöiden rahat: 63€ ilmoittautumismaksu on aivan järkyttävän kallis. (edes TDH ei peri moisia ennakkomaksuja). Lisäksi jos tässä on mahdollisuus, että ei edes saa vastinetta rahoilleen, niin eipä kiinnosta.
    Nähdäkseni Giro d Espoon hinnasto on lähes identtinen TdH:n kanssa. Molemmissa ennakkoilmoittautuminen menee portaittain. Giron hintaportaat: 47 €, 49 €, 55 €, 63 €, 75 €. TdH:n hintaportaat: 49 €, 55 €, 62 €, 75 €. Luonnollisesti TdH on nyt halvempi kun se järjestetään myöhemmin.

    Lisäksi tykkään Giro d Espoossa siitä, että voi maksaa smartumin/luottokunnan liikuntaseteleillä. Jostain kumman syystä TdH:ssa ei koskaan ole voinut maksaa liikuntaseteleillä. Liikuntaseteleillä maksaminen ainakin omalla kohdallani tarkoittaa, että osallistumismaksu on lähes ilmainen.

  14. #74
    Liittynyt
    03/2008
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    169
    Fillaroinnissa tapahtumasta maksaminen on vähän kaksipiippuinen juttu, kun pk-seudullakin pyörii useampi kimppalenkki, missä pääsee ajamaan sopivan kokoisessa porukassa omaksi iloksi ilman liiallista kisa-asennetta. Juoksussa ja triathlonissa tapahtumat ovat minusta tärkeämmässä roolissa.

    liikuntasetelit tietysti muuttavat kuviota, kun itselläkin työnantaja maksaapuolet seteleistä. Oma kustannus vs. tapahtumasta saatu hyöty onkin eri tasolla kuin jos maksaisi kokonaan itse.

  15. #75
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    768

    Pre Giro -treenilenkit

    Tässä kopsua Facebook-ryhmästä:

    Markku Ahonala

    Ciao,

    Lauantaina 18.5 ajetaan Pre Giro lenkki 111 km. Lenkki on kenraaliharjoitus 26.5 kuntoajoon ja Pre Girossa mukana nopeusryhmien vetäjät, joten nyt kaikki halukkaat mukaan hiomaan viime hetken kuntoa ja hakemaan fiilistä keväan klassikkoon Giro d`Espoo kuntoajoon. Lähtö Tapiolan Urheilupuistosta klo. 11.00!!

    Tätä ennen on mahdollisuus osallistua osittaisiin Pre Giro lenkkeihin seuraavina ajankohtina:
    Torstaina 16.5 klo 18.00 ja torstaina 23.5 klo. 18.00.
    Kokoontuminen ja lähtö Bembölen kahvituvalta!!!

    HUOM!!
    Lenkeillä on loistava mahdollisuus opetella niin tärkeää ryhmässä ajoa, mikäli talven aikana taito on ruostunut tai on vasta aloittanut hienon harrastuksen.

    http://www.bembolenkahvitupa.net/




    Jari Kulmala Käydään to 16.5. ajamassa tämä 61 km:n reitti myötäpäivään: https://maps.google.fi/maps/ms?msid=...cbd5585c&msa=0
    Katsotaan paikan päällä kuinka monta ryhmää saadaan tehtyä. Jaetaan porukka max 16 ajajan ryhmiin. Huom! lähtö on myös HePo:n naisten vakiolenkin lähtöpaikka (Tammaravit), jossa osa nopeusryhmän vetäjistäkin on toiminut vetäjinä.

    Jari Kulmala muokkasi tätä : 13.05.2013 at 18.13 Syy: Poistin turhat facebook-linkit -jotka kopsautuivat mukaan

  16. #76
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    768
    Tänään pre-lenkin lähdössä oli n. 40 ajajaa. Ajettiin 61 km:n reitti viidessä nopeusryhmässä (22,25,28,30,32), paitsi että 22-ryhmä ajoi kuitenkin 25-vauhtia.

    Lauantain pre-girossa tod. näk. ei ajeta alle 25-nopeusryhmiä. Lauantain lenkillä myös kahvitauko, joka pidetään Veikkolan Nesteellä (varoittelen kahvittelijoista että osaavat varata riittävästi pullaa myytäväksi). 35-ryhmä jättää kuitenkin lauantaina tauon väliin aikataulukiireiden takia.

  17. #77
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    espoo
    Viestit
    77
    kiitoksia hienosta lenkistä

  18. #78
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    768
    Tuossa vielä Giron reitti gmap:ssä: https://maps.google.fi/maps/ms?msid=...36635436&msa=0 ja gpsies:ssä: http://www.gpsies.com/map.do?fileId=bcytaxspdgbdiopv

    Nopeusryhmien vetäjät (ja miksei muutkin), opetelkaapa reitti huomiselle Pre Giro -lenkille. Mutkiahan on reitissä melkoisen paljon.
    Ajellaan Kivenlahteen asti "siirtymävauhtia" eli n. 25 km/h ja sen jälkeen nopeusryhmän mukaista vauhtia.

  19. #79
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    627
    Ihan mielenkiinnosta katsoin, että paljonko ilmoittautuneita erityisesti tuollaisen järjestävien tahojen riitelyn jälkeen. Tänään siis piti olla viimeinen ennakkoilmoittautumispäivä, mutta ilmoittautumisaikaa pidennettiin maanantaille 20. päivään asti. Näin bongasin tuolta etusivulta tänään.

    Tällä hetkellä ajamaan on ilmoittautunut 691 ajajaa. Sukupuoli on vaikea laskea kun joukkueessa ajavia ei ole listattu erikseen naisten ja miesten sarjoihin.

    Naiset 64
    Miehet 467
    Joukkueet 160
    Yhteensä 691

    Ja viime vuonna Giro d'Espoota ajamassa oli 1300 ajajaa eli melkein tuplat tähän mennessä ilmoittautuneista. Onpahan tilaa ajella vaikka voi tietty tuntua järjestäjän lompakossa. :/

    Olen siis itse ilmoittautuneiden joukossa, ja ihan kivaa ajosäätä lupaa (pilvistä, ei sadetta, aamulla kl0 9.00 +13 klo 15.00 +18 astetta Celciusta) ainakin toistaiseksi vaikka eipä noihin 10 päivän ennusteisiin voi kyllä paljoa luottaa.

  20. #80
    Liittynyt
    07/2006
    Viestit
    43
    Järjestäjän lehdistötiedote joulukuulta 2012, julkaistiin myös Fillari foorumissa:

    Ensimmäinen Giro d'Espoo ajettiin 27.5.2012 upeassa säässä ja tunnelma oli loistava. Giro d'Espoo -kuntoajo osoittautui oikeaksi menestykseksi. Ensimmäisenä vuonna lähes 1 600 pyöräilijää saatiin kasaan yksinomaan sosiaalisessa mediassa markkinoimalla. Moista ei ole vielä Suomen pyöräilypiireissä nähty.

    Eli aika kaukana ollaan tuosta viimevuoden 1600 osallistujasta ja varsinkin tavoitteena olleesta yli 2000:sta.
    Oikea maksaneitten osallistujien määrä on varmaankin noin 600, kun poistaa nuo sponsoreitten joukkueet jne.
    Jack Bauer muokkasi tätä : 17.05.2013 at 18.56 Syy: typo

  21. #81
    Liittynyt
    12/2001
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    606
    Minun ei ole tarvinnut vaivata päätäni muuttuneilla järjestelyillä. Tiesin jo aikoja sitten, että pidän 60 v syntymäpäiväni 25.5 400 km päässä Vähässäkyrössä. Olin viime vuonna mukana, hieno tapahtuma, hyvää ajoa tälle vuodella.

  22. #82
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    341

    Pre giro ajettu

    Pre giro ajettu ja tutustuttu tämänvuotiseen lenkkiin. Ihan yhtä hyvät maisemat siellä on kuin viime vuonnakin.

    Pari ohjetta (nämä tulee toistona vielä useampaan kertaan) osallistujille:

    - Meidän vetäjien takana ei ole helpoin paikka ajaa vaikka pyöräkaverisi väittäisivät niin. Vetäjät ajavat mäet reippaasti ylös jottei takana jouduta jarruttelemaan. Aivan vetäjien takana tulevien pitää pysyä kyydissä ja se vaatii kuntoa. Jos ryhmä johon lähdet on kuntosi äärirajoilla niin mene suosiolla taaemmas ryhmässä.

    - Jos olet mennyt liian hitaaseen ryhmään niin helpoin tapa ohittaa on taukopaikoilla. Jätä tauko väliin ja ota edellinen ryhmä kiinni. Vastaantulijoiden kaistalla ei saa ajaa.

    - Reitti sisältää tuhansittain pahoja reikiä ja halkeamia. Niihin ajoa ei voi välttää joukossa ajettaessa. Jätä kilon painoiset hipokiekot ja 20 mm 10 bariin pumpattavat renkaat kotiin. Pidä ohjaustangosta kunnolla kiinni. Älä paniikkijarruta jos reikä tulee eteen koska saat selkääsi kasan muita ajajia.

  23. #83
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    35-ryhmä ajeli lähes speksin mukaista vauhtia, koko matkan keskari 34,8 km/h ja "vapaa vauhti" keskarilla 36,4. Tauollakin ehdittiin käydä. Kiitos mukana olleille!

    http://connect.garmin.com/activity/314293835

  24. #84
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Töyrynummi
    Viestit
    4.233
    Kun ottaa tiestön kunnon huomioon, on tuommoinen noin 700 kuskia paljon turvallisempi lähtökohta kuin lähemmäksi 2000.
    10k-kerhon jäsen

  25. #85
    Liittynyt
    07/2007
    Viestit
    80
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    - Reitti sisältää tuhansittain pahoja reikiä ja halkeamia. Niihin ajoa ei voi välttää joukossa ajettaessa. Jätä kilon painoiset hipokiekot ja 20 mm 10 bariin pumpattavat renkaat kotiin. Pidä ohjaustangosta kunnolla kiinni. Älä paniikkijarruta jos reikä tulee eteen koska saat selkääsi kasan muita ajajia.
    Uh, kuulostaa pahalta. Onko reitti siis viime vuoteen verrattuna huomattavasti huonommassa kunnossa?

  26. #86
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.530
    No on se huonommassa ja Kivenlahdessa on hieman työmaata mutta täysin ajettavassa kunnossa.

  27. #87
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    44
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    - Jos olet mennyt liian hitaaseen ryhmään niin helpoin tapa ohittaa on taukopaikoilla. Jätä tauko väliin ja ota edellinen ryhmä kiinni. Vastaantulijoiden kaistalla ei saa ajaa.
    Liittyen tähän ryhmän vaihtamiseen: onko ohjattujen nopeusryhmien pitämistä tauoista tietoa, eli millä huoltopisteellä mikäkin nopeusryhmä pysähtyy ja kuinka pitkäksi aikaa? Muistelen että viimevuoden Tour de Helsingistä oli moinen elämän excel tehty. En tuolta Girodespoo -nettisivulta löytänyt mitään mainintaa asiasta.

  28. #88
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    519
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bassopiste Katso viesti
    Liittyen tähän ryhmän vaihtamiseen: onko ohjattujen nopeusryhmien pitämistä tauoista tietoa, eli millä huoltopisteellä mikäkin nopeusryhmä pysähtyy ja kuinka pitkäksi aikaa? Muistelen että viimevuoden Tour de Helsingistä oli moinen elämän excel tehty. En tuolta Girodespoo -nettisivulta löytänyt mitään mainintaa asiasta.
    Täältä löytyy ainakin viime vuoden osalta. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...oo-2012/page13

  29. #89
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    768
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti VPR Katso viesti
    No on se huonommassa ja Kivenlahdessa on hieman työmaata mutta täysin ajettavassa kunnossa.
    Piirtelin pre-lenkin perusteella luokituksen reittipätkille:
    https://maps.google.fi/maps/ms?msid=...774%2C0.681152

  30. #90
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    768
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti timppa_234 Katso viesti
    Pre giro ajettu ja tutustuttu tämänvuotiseen lenkkiin. Ihan yhtä hyvät maisemat siellä on kuin viime vuonnakin.

    Pari ohjetta (nämä tulee toistona vielä useampaan kertaan) osallistujille:

    - Meidän vetäjien takana ei ole helpoin paikka ajaa vaikka pyöräkaverisi väittäisivät niin. Vetäjät ajavat mäet reippaasti ylös jottei takana jouduta jarruttelemaan. Aivan vetäjien takana tulevien pitää pysyä kyydissä ja se vaatii kuntoa. Jos ryhmä johon lähdet on kuntosi äärirajoilla niin mene suosiolla taaemmas ryhmässä.


    [--]
    Hyvä Timppa, tätä mun olikin tarkoitus vielä tähdentää.
    Ja tässä vielä muistiinpanot niistä asioista joita kertailin viime vuonna lähtöpaikalla:


    Ryhmäajo-opastus kuntoajoon

    • Katso eteenpäin koko ajan. Taaksepäin vilkuilu aiheuttaa massa-ajossa melkein aina kolarin. Sivulle ei tarvitse vilkaista kuin lyhyesti jos olet vaihtamassa kaistaa (varmista että kukaan ei ole suoraan vierelläsi). Kaistan vaihto pitää tehdä niin rauhallisesti, että takaa mahdollisesti ohitse pyrkivä osaa hidastaa tai väistää.
    • Älä tervehdi reitin varrella olevia tuttuja nostamalla käsi pystyyn, vaan vilkuta kädellä niin että se ei näy taaksepäin (jotta tervehdys ei sekaannu perusvaroituskäsimerkkiin)
    • Pysy omalla kaistalla. Keskinopeusryhmissä mieluiten parijonossa.
    • Jos tapahtuu rengasrikko: käsi ylös ja aja varovasti tien pientareelle. Ne jotka ajavat rengasrikon kärsineen takana, nostavat myös käden ylös, jotta takana tulevat tietävät varoa
    • Jos ketjut tippuvat: opettele nostamaan ketjut takaisin etuvaihtajan avulla. Jos ei onnistu niin käsi ylös ja rullaile varovasti tien pientareelle. Joukkuekaveri voi tarvittaessa työntää sinut, jotta ei tarvitse pysähtyä keskelle kaistaa.
    • Jos jalat kramppaavat etkä pysty pyörittämään: vaihda pienemmälle välitykselle ja yritä saada pyörittämällä kramppi loppumaan. Jos ei onnistu, niin käsi ylös ja rullaa varovasti tien pientareelle. Pyydä tarvittaessa joukkuekaverilta työntöapua, jotta sinun ei tarvitse pysähtyä keskelle kaistaa.
    • Jos vieressä ajava ajautuu hartiakosketukseen kanssasi: älä hätäänny, nojaa varovasti takaisin, ja aja vaan suoraan.
    • Keskinopeusryhmien vetäjät ajavat aina hidastusten (risteykset, massiiviset tievauriokohdat, jyrkän ylämäen huippu) jälkeen 200 m hitaasti, jotta takana ajavalle porukalle ei tule liikaa kiinniajotarvetta.
    • Keskinopeusryhmien vetäjät kiskaisevat ylämäkien alut reippaasti, mutta vähentävät nopeutta pikku hiljaa mäen jatkuessa. Tällä yritetään vähentää sumppuuntumista mäen alla. Olisi hyvä jos keskinopeusryhmien vetäjien välittömät seuraajat jaksaisivat pysytellä vetäjien perässä näissä kohtaa. Seuraajien on myös ymmärrettävä, että pitemmässä mäessä vauhti hidastuu pikku hiljaa huomattavasti.
    • Keskinopeusryhmien vetäjät ajavat alamäkien alut hitaasti, mutta pikku hiljaa kiihdyttävät vauhtia jos alamäki on pitkä. Tällä vältetään letkassa kauempana takana tulevien kiihdyttelytarvetta alamäkeen. Keskinopeusryhmien vetäjien välittömien seuraajien on jarruteltava tässä tilanteessa, jotta pysyvät muodostelmassa mukana.
    • Keskinopeusryhmien vetäjät suosittelevat, että porukka yrittäisi löytää myös muuta ajoseuraa kuin massiiviset keskinopeusryhmät.
    • Keskinopeusryhmien vetäjät ajavat ennalta suunnitellun aikataulun mukaan ja haluavat ajaa koko ajan kärjessä. Jos sinulla on tarve ajaa keskinopeusryhmän ohi, niin ohita sen verran reippaasti että jätät 50 m eroa vetäjiin.
    • Jos keskinopeusryhmä saavuttaa edellä menevän ajajan, niin ajajan on kohteliasta antaa tilaa ja siirtyä bussipysäkille tai tien pientareelle.
    • Jos keskinopeusryhmä saavuttaa ajoporukan, niin ajoporukan on kohteliasta hidastaa vauhtia ja tiivistää ajomuodostelma kaistan oikeaan reunaan.

    Yleisimmät kaatumisen syyt isossa porukassa

    • Taaksepäin vilkuilu
    • Edellä menevän takarenkaaseen ajo
    • Kuoppaan ajo -> rengasrikko -> hätäännys
    • Huono tuuri

    Vakavan onnettomuuden yleisimmät syyt

    • Törmäys moottoriajoneuvon kanssa (rattijuoppo tai piittaamaton ohitus)
    • Kaatumisen yhteydessä päähän kohdistuva kova isku (ja kypärän hihnat löysällä)

    Kertausta ryhmäajosta

    • Pidä ajolinja. Ei äkkinäisiä sivuttaisliikkeitä missään tapauksessa.
    • Ei äkkinäisiä jarrutteluja ja kiihdyttelyjä
    • Katse edellä menevän hartioiden tasalla
    • Peesausetäisyys 0,3 – 2 m
    • Vetäjät väistävät kuopat ja railot loivasti
    • Käsi pystyyn jos mahdollisesti pitää hidastaa


    Ja lisää yleisiä ohjeita siinä mun pitemmässä artikkelissa:
    http://ik-32.org/ilmoitustaulu/2008-...ri_kulmala.pdf

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •