Jostakin syystä noita oletettavasti englantilaisia pyöräilijöitä tapaa eniten huhti- ja toukokuussa.
Jostakin syystä noita oletettavasti englantilaisia pyöräilijöitä tapaa eniten huhti- ja toukokuussa.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Kaksi lenkkeilijää rinnakkain kelvin oikeassa laidassa. Keskempänä oleva vilkaisee taakseen ilmeisesti nastojen rapinan takia ja hyppää päänsä käännettyään suoraan eteen kun siinä sattuu olemaan kelvillä kuivempi kohta. Eihän siinä mitään, kun crossarissa on jarrut, sillä sehän oli vain itsekäs mulkku, joita on maailma täynnä ja joka ei halunnut kastella kenkiään tai hidastaa matkantekoaan. Minua tuo 5 sekunnin hidastus ei paljoa haitannut kun olin töistä tulossa kotia kohti. Näytin kuitenkin ohittaessani peukaloa hyvän suorituksen merkiksi.
IncBuff muokkasi tätä : 05.04.2013 at 18.04
Vähän samantyyppinen kokemus Larun sillan alussa. Lenkkeilijä vetää fillarille tehdylle luiskalle eteen. Jään siinä kertomaan vierellä ajaen miten olisi hyvä paikassa juosta, vastaukseksi tuli "älä haasta riitaa". Well, eipä sitten, jää sinä sitten joskus jonkun toisen alle, jos kerran kovasti sitä haluat.
Ensin hiukan jatkoa off topiciin.
"Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
Ja mitä lastenrattaisiin tulee, ei semmosia lykkiessä pitäisi tulenpalava kiire olla. Aikanaan kun itelläni toivottavasti on jälkikasvua, saatan jäädä muuten
vaan näyttämään toukalle, että tuossa on ihmisiä ja ne tekee työtään. Näköjään joillakin aikuisilla tämä on jäänyt hahmottamatta."
"Hups, tuossa on nyt mielestäni sama ajatusvirhe kuin siinä, kun pyöräilyä pidetään vain harrastuksena, eikä varteenotettavana liikkumismuotona A:sta B:hen. Sitten kun sulla on niitä lapsia, saatat joutua huomaamaan, että esim. aamulähdöt päiväkotiin eivät hyvästä tahdostasi ja mallikelpoisesta
kasvattajuudestasi huolimatta ole aina kovin sujuvia. Työntelet sitten rakasta jälkikasvuasi lastenrattaissa vilkkaasti liikennöidyllä ajoradalla, kun kapealle jalkakäytävälle on pysäköity autoja (esim. monet vanhemmat vievät tietysti lapsensa autolla samaiseen päiväkotiin ja pysäköivät siksi aikaa kelville/jalkakäytävälle), ja itsesikin pitäisi ehtiä töihisi johonkin aikaan. Lastenrattailla liikkuminen ei siis ole aina leppoisaa kuljeskelua, jossa on aikaa ja halua pysähdellä, vaikka sinänsä mukava näin olisi ajatellakin.
Lastenrattaat ovat siis mielestäni juuri se mittapuu, jonka mukaan noita autolla tai millä tahansa kulkuneuvolla tapahtuvia tilapäisiäkin pysähtymisiä jalkakäytävälle tai kelville pitäisi miettiä."
Ah, nyt (ja pettymyksekseni todellakin vasta nyt) ymmärrän mistä nuo aiempaan viestiini liittyvät väärinkäsitykset johtuvat.Vaikka en itse kiireestä puhunut lainkaan, tuossa alunperin lainaamassani viestissä Sauli Lumikko nimenomaan käyttää sanaparia "tulenpalava kiire". Pahoitteluni, minun olisi pitänyt lainata Saulin viestiä eri tavoin tai sitten muuten korostaa etten ole todellakaan kannattamassa "kiireellisten ja muuten vaan muita tärkeämpien ihmisten" puoluetta - vaan täysin päinvastoin. Tietenkin liikenteessä jarrutellaan ja hidastetaan muiden takia, sitähän se peräänkuuluttamani muiden huomioiminen on.
Tarkoitukseni oli siis vain tähdentää ettei meidän mielestäni tulisi jaotella liikenteessä olevia millään tavoin "tärkeysjärjestykseen" sen mukaan, miten ja millä välineellä he liikkuvat, vaan kaikille pitää antaa sijansa sääntöjä ja tervettä järkeä noudattaen. Enkä usko että Sauli tai kukaan muukaan olisi täällä jotenkin tätä ajatusta vastaan.
Ihmettelin jo, että onko kaino toiveeni, että jalkakäytävälle tai kelville pysäköivät jättäisivät sen 70 cm tyhjää, jotta rattaat mahtuisivat ohi, todellakin mielestänne täysin kohtuuton, mutta ettehän te (mitä ilmeisimmin) sitä kritisoineet.
ErWo & muut, olen siis täysin samaa mieltä sekä tuosta turhasta kiireestä että siitä, että perspektiiveja on syytä laajentaa. Olen siitä itsekin muutamissa viesteissäni täällä puhunut.
Peace.Ja pahoitteluni vielä kerran.
On topic:
Vantaan Ikean parkkipaikan liittymät (3 kpl) ylittävä kelvi on kyllä pyöräilijälle melkoinen paikka. Kääntyviä autoja tulee ja menee nenän alta - myös kolmion takaa, jossa vielä erikseen varoitus edessäolevan risteyksen kaksisuuntaisesta kelvistä. Aika usein siinä ehtii sitten nähdä vain hämmästyneen ilmeen kuskin kasvoilla kun näytät jotain merkkiä hänelle, että ei noin... Oma merkkini on yleensä sellainen, että heilutan kämmentä silmieni edessä ("Etkö näe? Etkö katso?"). Pahus kun jotkut näemmä näyttävät peukkua sarkastisesti, itse käytän sitä vain aidosti positiivisessa mielessä. Kuinkahan hämmentävää tuo on autoilijoista tai muista teillä liikkuvista?
Asetyylikoliini muokkasi tätä : 06.04.2013 at 07.03
Minusta tuon aiemman väittelyn aiheutti se ettei voida ymmärtää että esimerkiksi paskakuskilla voi tosiaan olla ihan järkevä motiivi sille että tukkii väylän. Ei edes mietitä että miksi se nyt noin erikoisesti siinä seisoo, tärkeintä on että se on edessä.
Perspektiiviäni voin avata vaikka sanomalla että en todellakaan ymmärrä miksi taksin ottaa terveen asiakkaan vastaan klv:llä, enkä sitä että pakettiautolähetti parkkeeraa siihen viedäkseen pientä kädessä vietävää pakettia. Tuossa kuvassa vaan oli niin monta paljastavaa asiaa jotka kertoivat miksi kakkiauto on killissä keskellä väylää. Sitä ei todennäköisesti voi myöskään peruuttaa tuosta paria metriä jos haluaa saada astian kyytiin. Sen verran tiedän noista että perä jää liian korkealle jos vetävät pyörät ajaa tuon alamäkeen viettävän pihan reunalle, sen lisäksi että pienikin patti voi riittää jumittamaan auton jos teli kantaa mäen toisella puolella. Sitäkään ei ymmärretä että loska- tai nuoskakelilla jokainen metri astian ja auton välillä on liikaa. Puhumattakaan siitä että asiakkaan kannalta oleellinen astian siirtomatka (joka vaikuttaa jätemaksuihin) mitataan siitä mihin autolla päästään, ei siis siitä missä auto on kohteliaisimmillaan.
Aina kannattaa miettiä sitä toisen motiivia vähän tarkemmin ennen kuin leimaa hänet mulkuksi. Suomalainen tapa tosin on että leimataan kaikki mulkuiksi sen enempää miettimättä.
Joskus olen tollasta paskatykkiä ajanut. Siinä on kyllä oppinut ennakkoasenteiden ihanuuden. Käykää kokeilemassa, maailma avartuu ja sitä näkee ihan uusia puolia ihmisistä.
EDIT:
Ja tuonkin kuvan tapauksessa voisin väittää 99% varmuudella että tuota ongelmaa ei tule olemaan kesäkeleillä. Pahimmillaan keli on sellainen että joutuu valitsemaan kahdesta pahasta se pahempi, toisinaan se tarkoittaa että pitää valmistautua siihen että minäminä fillaristi käy pahimmassa tapauksessa käsiksi.
Omalta osaltani kyse ei siis ollut roska-autoista tai niiden kuljettajista lainkaan. Eihän ne yleensä edes ole paikoillaan kuin ehkä minuutin, sen verran mulla on aina aikaa odottaa. En muista omalle kohdalleni edes osuneen, että olisin joutunut ihmettelemään heidän pysähtymispaikkaansa. Kuten joissain aiemmissa viesteissä jotkut kertoivatkin, siellä ollaan pääasiassa hyvin joviaalilla asenteella liikkeellä.
Edit: Tai toki siinä mielessä asiani koski myös roska-autoja, että niiden kuljettajilta toivoo samanlaista toimintaa, ettei aiheuteta turhaa haittaa muille kulkijoille. Mutta kuten sanoin, itse en ole sitä vielä toistaiseksi ongelmaksi nähnytkään. Siihen kuvaan en osaa ottaa kantaa ollenkaan, mun pitäisi nähdä laajempi kuva alueesta + oliko se siinä vain tyhjentämässä roskiksen vai pysäköity pidemmäksi aikaa.
Asetyylikoliini muokkasi tätä : 06.04.2013 at 09.22
Kaisanimenkatu Helsinki
![]()
Mikä tuossa Kaisaniemenkadussa sitten on vaikeata? Jalankulkijatkin kulkevat juuri siinä Tieliikennelain edellyttämässä paikassa, eli ajoradan vasemmassa laidassa.
Jalkakäytäväkin on käyty putsaamassa sepelistä, jotta siihen olisi mukavampi pysäköidä. Sitä vartenhan ne on rakennettu, ainakin Tieliikennelain mukaan. Pakukin on nimensä mukaisesti viety ovelle, eikä jätetty lojumaan minne sattuu.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Joskus viime syksynä aika tasan samassa kohdassa olikin tosi hassu näky, katumaasturi pysäköitynä muuten samalla tavalla mutta kokonaan ajoradan puolelle. Tosin siinä olikin ulkomaan rekisterikilvet.
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Sarkasmi on vaikeata.![]()
Joissain tilanteissa joidenkin liikennevälineiden rajoituksien vuoksi on muuten ihan hyvä priorisoida sitä touhua liikennevälineen mukaan. Voi muutoin olla että useampi kymmenen jonottaa eräänkin hetken, tosin tuohonkin ongelmaan olisi ratkaisuja, ettei tarvitseisi vain minimoida oireita, mutta halua toteuttaa ratkaisuja ei löydy, tai sitten ei rahaa, tai molempia. Täällä aika paljon pieniä teitä kuskataan puuta, jotta saavat ihmiset terassilautoja sekä huonekaluja yms. On tosiaan paljon helpompi mun loikata penkalle kuin että pitäisi oikeudestani kulkea tiukasti kiinni ja pakottaisin tukkirekan linkkuun jäiseen metsä-autotien mäkeen. Monia muitakin tilanteita liikenteessä on, jossa ei ehkä toimita täysin optimaalisesti, mutta kunnes kehitystä tapahtuu, niin on parempi joustaa aika pitkästi kulkuvälineestä riippuen.
Esimerkiksi porttikongit ovat aivan karseita virityksiä monella autolla kuljettavaksi, jos on kiinteistöhuollon auto, aura nokalla, niin siinäkin on vähän pakko vaan sokkona katkaista se kevytliikenne, jos mielii johonkin päästä sieltä porttikongista, mutta on varmasti moni siihenkin polttanut päreensä jossain vaiheessa, huono aamu vaikka ollut, niin ei jaksa ajatella niin paljoa ja käpy kärähtää kun tungetaan 'mun tielle'.
Eli liikenteessä on tosiaankin paljon asioita jotka kaipaisivat kehittämistä, että se toiminta olisi häiriötöntä ja sujuvaa, mutta parasta on joustaa ja ehkä oppia eri näkökulmia jolloin on taas helpompi ymmärtää, että miksi tuokin nyt noin mun tien katkaisi.
Laiskuutta ei toki sovi suvaita, hyvin paljon sitä kuitenkin tapaa myös, se on asia erikseen, laiskuus ja välinpitämättömyys menee vähän yksiin oikeastaan, monessa tilanteessa ei välitetä, kun koetaan liian työlääksi se ajatteleminen eteenpäin tai muiden näkökulmasta, sitten on niitä dieseleitä louskuttamassa joutokäynnillä paikalliskaupan oven edess poikittain useampia yms.
Tänään ei kyllä tullut edes pyöräiltyä, mutta silti törmäsin kakkaan, karhun sellaiseen tosin.
Jos tuo paku olisi tuossa tien laidassa niin avauduttaisiin siitä kun kantavat ties mitä kelvin yli ja haittavat pyöräilyä![]()
Tuossa kohtaa Kaisaniemenkatua ei kulje pyörätietä, vaan pelkkä jalkakäytävä, joten pyöräilijän paikka tuossa on ajoradalla.
Paitsi että tuo on pelkkä jalkakäytävä, pyörällä ajetaan tuossa ajoradalla (nykyään suuri osa jopa tekee niin).
”Pöysti! Sinä et tiedä, minkälaista porukkaa suomalaisissa lajiliitoissa on. Ju-ma-lau-ta! Ne on valmiit mihin vaan.”
Miksi tämä on sitten avautumista kevyen liikenteen väylällä topicissa![]()
No kun nyt vaan sattuu olemaan niin että jalankulkijat ovat kevyttä liikennettä ja tuo jalkakäytävä on kevyenliikenteen väylä.
Sitäpaitis tuossa Kaisanimenkadulla on todella vilkas liikenne, linja-autoja, kuorma-autoja ja henkilöautoja ja keskellä on vielä ratikkakiskot.
Tuolla tavalla pysäköinti millä pakoitetaan jalankulkijat autojen sekaan kävelemään on täysin asiatonta ja jalankulkijoille vaarallista.
Pahimillaan tuossa Kaisaniemenkadubn kelvillä on toistakymmentä autoa parkissa ja siihen ajetaan parkkiin jalankulkijoista välittämättä ja soitetaan jopa torvea jalankulkijoille jotta siirtyisivät minä minä minä autoilijan tieltä pois.
Mä puhuin tietenkin kategorioista, eli mikään kulkuneuvo tai kulkutapa ei mielestäni ole lähtökohtaisesti toista tärkeämpi (esim. hälytysajoneuvot toki tietyssä mielessä poislukien). Käytännön tilanteissa, kuten tukkirekkaesimerkissäsi, käytetään tietenkin jo aiemmin mainitsemaani tervettä järkeä. En näe edelleenkään eroa näkemyksissämme.![]()
Paitsi että jalkakäytävät eivät ole kevyen liikenteen väyliä, joten tuskin on tuokaan. Muuten samaa mieltä tuosta parkkeerauksesta.
Aika paljon ollut tänä viikonloppuna ulkoilijoita väylillä, joten sinne mahtuu myös hyvin erilaista kulkijaa. Ei mitään suurempia tilanteita ole sattunut, kun on vaihtanut hasardilta näyttävän kohdalla klv:ltä ajoradalle tai tien toiselle puolelle, kuten tänä aamuna koiranulkoiluttajan ja kahden suomenpystykorvan kohdalla. Tosin flexi riitti melkein sinne toisellekin puolelle tietä, kuten sen nopeasti havaitsin.
Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora
Google mapsin mukaan Kaisaniemenkadulla on pysäköinti kielletty kokonaan. Tuskin tilanne on mihinkään muuttunut muutamassa vuodessa? Pysäköintivirhemaksu on ilmeisesti aivan liian pieni, jos autoja on pyäköitynä jatkuvasti jalkakäytävällä kyseisellä kadulla.
Fillarifoorumiin kannattaa kyllä lähettää kuvia mieluummin pyöräteiltä kuin jalkakäytäviltä. Varmaan Helsingissäkin on pyöräteitä tukittu autoilla samalla lailla kuin esim. Tampereella? Heti kun katsoin kuvaa Kaisaniemenkadulta, niin ajattelin, että tuossa ei varmasti ole pyörätietä.
Tuskin se pysäyttäminen kielletty -liikennemerkki on sieltä Kaisaniemenkadun päästä mihinkään kadonnut.
Kannattaa kuitenkin huomata, että kyseinen merkki rajoittaa pysäyttämistä ja pysäköintiä lähinnä ajoradalla. Tieliikenneasetuksessa sanotaan kyseisestä merkistä mm. seuraavaa: "Merkki ei koske tieliikennelain mukaan sallittua pysäyttämistä jalkakäytävälle tai pyörätielle eikä tämän asetuksen mukaan sallittua pysäyttämistä linja-auton tai raitiovaunun pysäkille".
Kyllä niitä pyöräteille ja -kaistoille pysäköityjä moottoriajoneuvoja löytyy Helsingistäkin ihan riittävästi, esimerkiksi Bulevardilta.
Tuo pysäytyskielto tosiaan velvoittaa pysähtymään jalkakäytävälle tai klv:lle jos jostain syystä on tarvetta pysähtyä.
Raja on ihan riittävän selkeä, mutta valvonta on puutteellista. Kun riski on pieni, pysäköidään ilmaiseksi, koska ei se pirkko kuitenkaan satu paikalle.
Joskus joku sanoi että 5 min saa pysähtyä tavaroita kuljetettaessa jalkakäytävälle.
Kirjanmerkit