HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 51 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 41 49 50 51 52 53 61 101 151 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.501 - 1.530 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #1501
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kassu_ Katso viesti
    Tuohon roskakuvaan palatakseni. Sopii mennä koittamaan nykästä 660l paperiastia parin sentin sohjovallista läpi kun se on täynnä. Se meinaan painaa. Pikkuastioita nyt voi roudailla, ne ei ole kun max 150kg tms, mutta nuo isot sitten ovat asia erikseen. Sitten kun sen astian saa sohjosta läpi, eikun ympäri ja takaisin noin 150-200 kertaa ja kas, päivä tuli täyteen.
    Mutta ei tuo ole juuri ammatinvalntakysymys?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kassu_ Katso viesti
    Kuvasta tulisi itselle ekana mieleen se, että kuski saattaa koittaa säästää selkäänsä tms, koska tuossa on juurikin auton perän alla sopivan näköinen sohjokohta, jolla saa ittensä sairaslomalle ja nopeasti..
    Jalkinevalintakin on henkilökohtainen valinta siinä missä myös ammatinkin, mutta mitä muuta sellaista kuski olisi voinut säästää?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  2. #1502
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Hups, tuossa on nyt mielestäni sama ajatusvirhe kuin siinä, kun pyöräilyä pidetään vain harrastuksena, eikä varteenotettavana liikkumismuotona A:sta B:hen. Sitten kun sulla on niitä lapsia, saatat joutua huomaamaan, että esim. aamulähdöt päiväkotiin eivät hyvästä tahdostasi ja mallikelpoisesta kasvattajuudestasi huolimatta ole aina kovin sujuvia. Työntelet sitten rakasta jälkikasvuasi lastenrattaissa vilkkaasti liikennöidyllä ajoradalla, kun kapealle jalkakäytävälle on pysäköity autoja (esim. monet vanhemmat vievät tietysti lapsensa autolla samaiseen päiväkotiin ja pysäköivät siksi aikaa kelville/jalkakäytävälle), ja itsesikin pitäisi ehtiä töihisi johonkin aikaan. Lastenrattailla liikkuminen ei siis ole aina leppoisaa kuljeskelua, jossa on aikaa ja halua pysähdellä, vaikka sinänsä mukava näin olisi ajatellakin.
    Lastenrattaat ovat siis mielestäni juuri se mittapuu, jonka mukaan noita autolla tai millä tahansa kulkuneuvolla tapahtuvia tilapäisiäkin pysähtymisiä jalkakäytävälle tai kelville pitäisi miettiä.
    Ei kai ihmiset laske liikkumiseen varattua aikaa sen mukaan ettei matkalle osuisi yhtäkään ylimääräistä hidastetta?

    Ei ihme että kaikilla on kokoajan tatti otsassa ja syyttävät muita myöhästymisistään.

  3. #1503
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Mutta ei tuo ole juuri ammatinvalntakysymys? Jalkinevalintakin on henkilökohtainen valinta siinä missä myös ammatinkin, mutta mitä muuta sellaista kuski olisi voinut säästää?
    Jalkineista ei ole määrätty laissa käsittääkseni mitään. Työturvallisuudesta taitaa löytyä muutama pykälä...

  4. #1504
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Jalkineista ei ole määrätty laissa käsittääkseni mitään. Työturvallisuudesta taitaa löytyä muutama pykälä...
    Luulin saman koskevan ammattinvalintaakin?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  5. #1505
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Luulin saman koskevan ammattinvalintaakin?
    Jokuhan sitä homma kumminkin tekee, eikö? Vai voiko valita niin ettei sitä tee kukaan, niin ei tartte tehdä turvallisesti?

  6. #1506
    Liittynyt
    02/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    149
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Jokuhan sitä homma kumminkin tekee, eikö? Vai voiko valita niin ettei sitä tee kukaan, niin ei tartte tehdä turvallisesti?

  7. #1507
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Jokuhan sitä homma kumminkin tekee, eikö? Vai voiko valita niin ettei sitä tee kukaan, niin ei tartte tehdä turvallisesti?
    Jos parisataa kertaa päivässä kuskeja joutuisi sairauslomalle, niin sitä ei tehtäisi aiemmin esittetyin perustein, vaikka pakolaisia voisi ottaa ja kotouttaa työelämään ja sieltä sairauseläke-elämään lähes tuhat viikossa. Toki sen voisi teettää Kiinassa tai P-Koreassa, joissa ei niin työturvallisuus haittaa, mutta suoranaista kustannussäästöä ei sitenkään liene saavutettavissa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  8. #1508
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti *J* Katso viesti
    Ei pienintäkään elettä vilaista olan yli. Ei, kärryt vaan poikittain. Huomioitavaa, että vastaankaan ei tullut ketään, joten ihan vaan pöljä liike tyhjistä aivoista. Ai että olis tehny miel alkaa avautumaan, mutta tyydyin vaan moittimaan kuinka kahdestaan voivat valloittaa koko kelvin.
    Tällaisissa tapauksissa asiasta voi huomauttaa myös heidän ja varsinkin lapsen turvallisuuden näkökulmasta. Voi sanoa, että lapsen turvallisuuden takia kannattaa katsoa taakseen, koska joku voi tulla takaa kovaa ja törmätä vaunuihin. Saattaa olla, että muistavat sen paremmin kuin klv:n valtaamisen.

  9. #1509
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti onjokäytössä Katso viesti
    Kuvasta ei näy, että kuskilla olisi ollut tilaa peruuttaa metri tai pari pidemmällekin - olisi selkäkin säästynyt. Tai, olisi kääntänyt ratista puoli kierrosta ja auto olisi oiennut asteen verran kelvin suuntaiseksi. Kummallakin tavalla olisi jäänyt kulkijan mentävä aukko, mutta ei ilmeisesti käynyt mielessä.
    Samaan aikaan viereisen koulun pihalle kokoontui lapsia laskettelupäivälle; roudasivat suksiaan, lautojaan ja pyöriään penkan yli. Ei vain sattunut yhtään kuvaan.
    Vahva komppaus. Kun osaa ajatella muita, tekee päätöksensä muut huomioon ottaen, myös niitä 660l laatikoita raahattaessa. Ehkä Lapissa voisi harkita miten vain pysäköintiä, koska vain minä. Ehkä.
    Halloo halloo muokkasi tätä : 04.04.2013 at 16.20 Syy: väärä yhdyssana, soome keeli hoono

  10. #1510
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Töistä kotiin cyclolla ajellessa harjun päällä olevaa kelviä niin lähestyn pariskuntaa koiran ja lapsen kanssa. Mies vilkaisee taakse ja kohdalla huutaa: "Tämä on kävelytie...!"
    Vastaan ystävällisesti:"Joo ja pyörätie...!" ja jatkan matkaa.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  11. #1511
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Lohja/Koisjärvi
    Viestit
    1.421

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Papalla varmaan patoumia, kun saattavat hiihtoladut olla jo paikoitellen sen verran soseena, että ei pääse niitä puudelinsa kanssa tallomaan
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

  12. #1512
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jukkis Katso viesti
    Papalla varmaan patoumia...
    Saattoi olla lisäksi huonot yöunet siitä huolimatta että takista päätellen oli Nukkumisnurkan(muunneltu firman nimi) liikkuva mainos.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  13. #1513
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Joku saattaisi tässäkin tietty alkaa vinkumaan jostain, hiekalla upottaa, sohjolla upottaa enemmän, ihan tarkkaan ei sitä reunaa näe mistä uppoaakin sitten keskiötä myöten sohjolumeen, niin ja tuossa mäessä on navetta, kuvauspaikallakin sen jo haistaa vaikka tuuli sivulta, joskus haistaa paljon kauemmas, sellaisia navetat nyt vaan on.

    Ei valittamista, keliä tahtoo olla ympäri vuoden vaihtelevasti, niin on elämän hajuja tai hajuttomuuksiakin, itse en kaipaa punaista mattoa että kaikki muut sivuun kun minä tulen, joskus näkee asioita joita voisi kehittääkkin, mutta aina sitä tulee toimittua tilanteen mukaan, sopeutuen siihen mitä on, siten tuntuisi saavan enemmän eikä ole se tattikaan otsassa. Kuivasta asfaltista, peilijään ja lumipintaisen kuivan tien kautta sohjoon ja mutavelliin, kaikki yhdellä lenkillä.

    sohjoa by ErWo9iJn, on Flickr

    Hauskin oli kun sellainen tosi nopea paikka, jossa mutkia, 30-40km/h nopeuksia pääsee helposti, tiukahko mutka oikeaan joka tipahtaa mukavan jyrkästi alas, kuivaa sorasepeliä kunnes paljastuu laskun tiukentuessa jyrkimmilleen kaarteesta pelijäätikkö, onneksi oli sen verran pehmeä, että ei ollut pahin mahdollinen, takajarrukin otti niin huonosti ettei meinannut saada stopattua ajoissa. Aamulla jos olisi ollut liikkeellä, niin olisi voinut olla pahakin paikka, etenkin jos ei olisi pitänyt nopeutta matalana.

    Tästä alamäkeen siis laskettelin:

    sepelimutkamaki by ErWo9iJn, on Flickr

    Toiseen suuntaan kuvattuna tuossa paikassa sitten oli tälläistä:

    jaamiina by ErWo9iJn, on Flickr

    Yhdistetty kelvi, autotie ja tukkirekkojen kuormausaluekkin silloin kun sattuu puita olemaan tien varressa, mikä on ihan yleistä.

    Eräässä peilijäisessä alamäessä, jossa s-mutka, tulikin takaa tukkirekka täydessä lastissa, kyllä siinä sai vähän penkalle väistellä, että mahtui menemään, ei se olisi siinä paikassa varmaan edes voinut pysähtyä olosuhteiden ollessa mitä ovat, olisi liukunut kai kuin pulkka.

    Enemmän tälläisiä pätkiä taitaa kuitenkin olla kuin noita kelvejä tässä maassa, joskus vaan pistää hymyilyttymään asioiden mittasuhteet. Ehkä se kun koirat, karhut, lastenrattaat, autot, kävelijät ja ties mitkä jakaa sen saman tilan, se opettaa ajattelemaan asioista eritavalla, se joustaminen on ihan luonnollista, samoin kuin toisten huomioiminen?

    Ajatelkaas nyt vaikkapa Vietnamia tai Intiaa, siellä suurissa kaupungeissa menee bussit, tuktukit ja fillarit kaikki yhdessä laumassa, koko homman toiminta perustuu siihen, että ymmärretään oma mitättömyys kokonaisuudessa eikä aseteta omaa etua muiden edelle, vaan toimitaan ryhmänä joka kokonaisuudessaan muodostaa liikenteen. Äkkisestään touhu näyttää täydeltä kaaokselta, mutta kun seuraa enemmän, niin huomaa kuinka ihmisjoukko toimii enemmän yhtenä kuin kalaparvi konsanaan.

    Varmasti niin suuressa määrässä porukkaa idiootteja mahtuu joukkoon myös, mutta siellä taitaa tuo siperia opettaa aika säälittä.

  14. #1514
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Kyllä mua kerran otti pattiin kun pyörätie päättyi umpikujaan ( tai oma vika kun kelvi olikin jalkakäytävä). Piti kääntyä takaisin 73m.
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  15. #1515
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    ...Ajatelkaas nyt vaikkapa Vietnamia tai Intiaa, siellä suurissa kaupungeissa menee bussit, tuktukit ja fillarit kaikki yhdessä laumassa, koko homman toiminta perustuu siihen, että ymmärretään oma mitättömyys kokonaisuudessa eikä aseteta omaa etua muiden edelle, vaan toimitaan ryhmänä joka kokonaisuudessaan muodostaa liikenteen....
    Joo, siellähän lähdetään kokonaan erilaisesta ajattelutavasta, jossa yksilö ei ole mitään vaan kansakunta yhdessä. Länsimainen ajattelutapa taas lähtee yksilön korostamisesta, joka ikävä kyllä nousee osalla otsalohkoon riippuen kuinka vahvasti on paapottu.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  16. #1516
    Mitähän lie intian liikennekuolematilastot?

  17. #1517
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Intia tosiaan on vissiin maailman vaarallisimpia paikkoja ajaa millään kulkupelillä.
    Ikävä kyllä en saanu esiin sitä kaikkein tärkeintä tilastoa eli kuolemia per miljardis ajokilometri, mutta:
    Suomessa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa: 11
    Intiassa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa 315
    vietnamissa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa 55
    per capita tilanne ei intiassa ole niin paha, mutta siellä ei läheskään sama prosenttimäärä aja moottoriajoneuvoilla kuin suomessa.

    Tästä mä vedän johtopäätöstä, että se on paljon parempi, että välillä niitä oikeuksia vaatii, ottaa tilaa ja tekee selväksi oman paikkansa liikenteessä. Säännöt on tehty yhteispelin toimivuutta ja turvallisuutta varten.

    Josta tulikin mieleen tämän päivän autoletkan säälittävä sääntöjen noudattaminen suojatiellä. Huom. kyseisestä suojatiestä noin 30m on yläaste ja ala-aste vierekkäin ja koululaisliikenne todella vilkasta.
    Olin fifty fifty menossa pyörällä ja kävellen eli aikaisemmin olin ajanut fillarilla ja suojatien kohdalla olin jalan koska puhuin puhelimeen.
    Olen astumassa suojatielle, mutta ylläriylläri, yksikään auto ei pysähdy tai edes anna mitään viitettä väistämisvelvollisuuden noudattamisesta. Normaalisti vastaavassa tilanteessa mä kävelen vaan alle, mutta nyt oli liian monta samanaikaista tapahtumaa päällekkäin niin tein vain eleellä hyvin selkeäksi, että aion astua suojatielle ja rupesin hivuttautumaan tien yli. Reaktio oli, että autot ajoivat lähempää liikenteenjakajaa hidastamatta. Monilla oli todella yllättynyt silmät lautasina ilme naamalla. Vitutti. Jos olisin poliisi olisin ottanut jokaiselta kortin kuivumaan.

    Mun mielestä tommonen käytös autolla on anteeksantamatonta jo muutenkin, mutta vielä kun oli koululaisten kotiinpääsyaika ja sitä pikkuskidiliikennettäkin oli suht runsaasti.

    Ja ennen ku mut leimataan autovastaiseksi militantiksi ni autot on jees, autoilijat on jees, sääntöjä noudattamattomat ajokortin muropaketista lahjaks saaneet autonkuljettajat ei todellakaan ole jees. Ja täällä tommosia sattuu jatkuvasti. Pirun periferia!

  18. #1518
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Intia tosiaan on vissiin maailman vaarallisimpia paikkoja ajaa millään kulkupelillä.
    Ikävä kyllä en saanu esiin sitä kaikkein tärkeintä tilastoa eli kuolemia per miljardis ajokilometri, mutta:
    Suomessa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa: 11
    Intiassa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa 315
    vietnamissa kuolemia per 100 000 ajoneuvoa 55
    per capita tilanne ei intiassa ole niin paha, mutta siellä ei läheskään sama prosenttimäärä aja moottoriajoneuvoilla kuin suomessa.

    Tästä mä vedän johtopäätöstä, että se on paljon parempi, että välillä niitä oikeuksia vaatii, ottaa tilaa ja tekee selväksi oman paikkansa liikenteessä. Säännöt on tehty yhteispelin toimivuutta ja turvallisuutta varten.

    Josta tulikin mieleen tämän päivän autoletkan säälittävä sääntöjen noudattaminen suojatiellä. Huom. kyseisestä suojatiestä noin 30m on yläaste ja ala-aste vierekkäin ja koululaisliikenne todella vilkasta.
    Olin fifty fifty menossa pyörällä ja kävellen eli aikaisemmin olin ajanut fillarilla ja suojatien kohdalla olin jalan koska puhuin puhelimeen.
    Olen astumassa suojatielle, mutta ylläriylläri, yksikään auto ei pysähdy tai edes anna mitään viitettä väistämisvelvollisuuden noudattamisesta. Normaalisti vastaavassa tilanteessa mä kävelen vaan alle, mutta nyt oli liian monta samanaikaista tapahtumaa päällekkäin niin tein vain eleellä hyvin selkeäksi, että aion astua suojatielle ja rupesin hivuttautumaan tien yli. Reaktio oli, että autot ajoivat lähempää liikenteenjakajaa hidastamatta. Monilla oli todella yllättynyt silmät lautasina ilme naamalla. Vitutti. Jos olisin poliisi olisin ottanut jokaiselta kortin kuivumaan.

    Mun mielestä tommonen käytös autolla on anteeksantamatonta jo muutenkin, mutta vielä kun oli koululaisten kotiinpääsyaika ja sitä pikkuskidiliikennettäkin oli suht runsaasti.

    Ja ennen ku mut leimataan autovastaiseksi militantiksi ni autot on jees, autoilijat on jees, sääntöjä noudattamattomat ajokortin muropaketista lahjaks saaneet autonkuljettajat ei todellakaan ole jees. Ja täällä tommosia sattuu jatkuvasti. Pirun periferia!
    Kyllä siellä Intiassakin tahtoo sattua onnettomuuksia paljon, tiet, kalusto, kuljettajan pätevyys jne. vaikuttaa, lisäksi ajoneuvojen kohtaamisia jos vertaillaan, niin kaupungeissa siellä aika paljon enemmän moisiakin on, eikä likikään kaikki tunne siellä sääntöjäkään. Siellähän on katuja jotka ovat yksisuuntaisia, mutta suunta riippuu kellonajasta/päivästä. Paljon enemmän siellä lahtautuisi porukkaa sillä liikennetiheydellä säännöttömyydellä ja tällä meikäläisellä asenteella.

    Jos meidän liikenteeseen otettaisiin enemmän sikäläistä asennoitumista, pitäen kuitenkin sääntöjen noudattaminen nykytasolla, niin äkkiä ajateltuna vähenisi ne onnettomuudet ja tuollainen välinpitämättömyys mitä kohtasit monien autoilijoiden osalta. Se pitäisi saada ihmiset ymmärtämään, että kukaan ei ole liikenteessä yksin.

    Itse kun ajan autolla, niin en minäkään uskalla aina pysähtyä päästämään jalankulkijaa yli, nimittäin jos on toinen kaista samaan suuntaan, se on varmempaa, että joku vetää sen mummon/kersan yli jonka olen kauniisti laskenut suojatietä ylittämään, vaikka laki sanoo, että suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei saa pysähtymättä ohittaa/sivuuttaa. Viimekesänä noita media toikin aika paljon esiin, mutta ei se käytös ole muuttunut. Niin hävytön en vielä ole ollut, että vetäisi auton poikittain siihen suojatien eteen, ehkä pitäisi.

  19. #1519
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    ...Kyllä siellä Intiassakin tahtoo sattua onnettomuuksia paljon, tiet, kalusto, kuljettajan pätevyys jne. vaikuttaa, lisäksi ajoneuvojen kohtaamisia jos vertaillaan, niin kaupungeissa siellä aika paljon enemmän moisiakin on, eikä likikään kaikki tunne siellä sääntöjäkään. Siellähän on katuja jotka ovat yksisuuntaisia, mutta suunta riippuu kellonajasta/päivästä. Paljon enemmän siellä lahtautuisi porukkaa sillä liikennetiheydellä säännöttömyydellä ja tällä meikäläisellä asenteella....
    Minäkin lähtisin kyllä siitä että ehdottomasti suurin syy on liikenneinfrojen ero, joita ei voi edes verrata keskenään. Intiassa kun ei oikeastaan ole sellaista, vain hallittu kaaos:

    Versus Suomen järjestelmällisyys:
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  20. #1520
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Ja täällä tommosia sattuu jatkuvasti. Pirun periferia!
    Kyllä sitä täällä pääkaupunkiseudun "sivistyksessäkin" sattuu ja tapahtuu kaikenlaista ja aika usein.

    Mitä tulee liikennekulttuureihin, niin pyörämatkakirjailija Matti Rämö taisi jossakin artikkelissa listata hurjimmiksi liikennekokemuksikseen eräät paikat Kaakkois-Aasiassa sekä Helsingin Hämeentien. Olisikohan jollakulla tarkempia referenssejä kyseiseen juttuun?
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  21. #1521
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ei kai ihmiset laske liikkumiseen varattua aikaa sen mukaan ettei matkalle osuisi yhtäkään ylimääräistä hidastetta?

    Ei ihme että kaikilla on kokoajan tatti otsassa ja syyttävät muita myöhästymisistään.
    Mielestäni nimenomaan sanoin, että lasten kanssa joskus, ei aina, joutuu tilanteeseen, että normaali, reilu varautuminen aamutoimiin ja matkantekoon, joka pääsääntöisesti riittää hyvin, ei heidän uskomattoman kekseliäisyytensä ansiosta riitäkään. Puhun siis toki lähinnä poikkeustilanteista, mutta se ei muuta mihinkään sitä OnTopic-pointtia, että jalkakäytävälle hetkeksi pysäköivän olisi hyvä pysäköidä niin, että rattailla pääsee ohi - etenkin kun ollaan lähellä päiväkotia, leikkipuistoa tms. Kyse on siis ihan tarpeettomasta muiden liikkumisen hankaloittamisesta, josta nämä hölmösti pysäköivät eivät itsekään hyödy mitään. Siis: toivon edelleen parempaa muiden huomioonottamista, liikkuipa itse millä tavalla tahansa.

    Ja tuota tattia asetellaan kyllä nyt ihan väärään otsaan...

  22. #1522
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Asetyylikoliini Katso viesti
    Mielestäni nimenomaan sanoin, että lasten kanssa joskus, ei aina, joutuu tilanteeseen, että normaali, reilu varautuminen aamutoimiin ja matkantekoon, joka pääsääntöisesti riittää hyvin, ei heidän uskomattoman kekseliäisyytensä ansiosta riitäkään. Puhun siis toki lähinnä poikkeustilanteista, mutta se ei muuta mihinkään sitä OnTopic-pointtia, että jalkakäytävälle hetkeksi pysäköivän olisi hyvä pysäköidä niin, että rattailla pääsee ohi - etenkin kun ollaan lähellä päiväkotia, leikkipuistoa tms. Kyse on siis ihan tarpeettomasta muiden liikkumisen hankaloittamisesta, josta nämä hölmösti pysäköivät eivät itsekään hyödy mitään. Siis: toivon edelleen parempaa muiden huomioonottamista, liikkuipa itse millä tavalla tahansa.

    Ja tuota tattia asetellaan kyllä nyt ihan väärään otsaan...
    Mitäs tapahtuu jos 'ei ehdi'?

    Joskus taannoin sitä vaan oppi ymmärtämään, että sitten sitä on vain X aikayksikköä myöhemmin päämäärässä, ei tarvitse kiirehtiä eikä hötkyillä ja paljon varmemmin on perillä, kun ne tuskastumisen tunteet eivät hämärrytä havainointikykyä.

    Hyvin harvoissa tilanteissa kiireelle on oikeasti syytä, se on vain mielikuva, ei ole kovinkaan monella ihmishengistä kyse, eikä mitään peruuttamatonta vahinkoakaan yleensä pääse syntymään.

    Ei se ole elämää kummempaa.

  23. #1523
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    160
    Johan nyt on innolla tartuttu sivuseikkoihin ja OffTopiciin. Ei se kiire tai kiireettömyys ole tässä se olennainen pointti, vaikka kyllä meissä kanssamatkaajissa on niitäkin, joiden myöhästyminen työstänsä voi vaarantaa toisten hengen.

    OnTopic: muiden liikkujien matkantekoa ei tulisi tarpeettomasti haitata, etenkin jos haitan aiheuttaja ei edes hyödy siitä mitenkään kuten mainitsemassani esimerkissä jalkakäytävälle tai kelville pysäköimisessä. Voisin kuvitella, että tästä vallitsisi suhteellisen laaja yhteisymmärrys? Eli tehdään matkanteko mukavaksi ja sujuvaksi niin itsellemme kuin muillekin, ihan muutenkin kuin vain mahdollisen hengenvaaran uhan edessä.

  24. #1524
    Liittynyt
    07/2008
    Paikkakunta
    Raasepori
    Viestit
    3.312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    ...Hyvin harvoissa tilanteissa kiireelle on oikeasti syytä, se on vain mielikuva...
    Se on joka aamu mielenkiintoista seurata pyörän päältä tuota autoilla tapahtuvaa työmatkatempoa. Samalla kun siinä vielä säännöistä ja nopeusrajoituksista välittämättä väännetään sotamaalausta peilin kanssa naamaan puhelin korvalla niin onhan siinä kaikki muut tielläliikkujat vaarassa. Se nyt vaan on asennointikysymys herätä ajoissa ja tehdä aamutoimet järjestelmällisesti ja varata riittävä marginaali että ehtii töihin muita ihmisiä (lähinnä kevyttä liikennettä) vaarantamatta ja liikennesääntöjä kunnioittaen. Mulla ei ole aamulla tai töiden jälkeen kiire miinkään pyörän kanssa, joten harvemmin tulee "testattua" autoilijoiden väistämisvelvollisuuksia. Kyllä se liikennettä lukemalla yleensä selviää kuka sääntöjä aikoo noudattaa ja kenellä on tekeillä uusi työmatkatempoenkka autolla yms. Toi on itselläkin ollut pointtina kiireessä että "Mitäs tapahtuu jos 'ei ehdi'?" Siihen kun vastaa mielessään niin tajuaa että ei sitä kiirettä oikeasti olekaan.
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora


  25. #1525
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    _Intiassa se kenellä oli Isoin auto tai töötti meni eka. Teitten varsilla näkyi just kolaroineita ja olimpa bussissa kun se täräytti vuoristossa betoniporsaaseen.
    on muutn jännä paikka istua pelkääjän paikalla tuolla vuoristossa .. sit ku pääsin siitä pois kolautti bussi just pelkääjän jalkapaikan betoniporsaasee mutte ei sitä sattunu. Ja ne intialaisten ohitukset oli ihan oma lukunsa. Ohi mentii ihan missä vaan.

  26. #1526
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    448
    kannattaa katsoa top gear ja intian spesiaali tai joku vastaava
    ei varsinaisesti liity kelviin mutta eilen katselin koto ikkunasta päiväkodin pihaan jossa myös lapseni ovat päivisin,sinne oli joku aikuinen nainen mennyt lastensa ja vapaana juoksevan koiran kanssa. kuinka tyhmä pitää olla että vie koiran aitojen sisään ja juoksuttaa siellä? jos vaimo olisi ollut kotona olisin mennyt avautumaan tätille mutta olin jumissa kipeiden lasten kanssa sisällä.

  27. #1527
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Mitäs tapahtuu jos 'ei ehdi'?

    Joskus taannoin sitä vaan oppi ymmärtämään, että sitten sitä on vain X aikayksikköä myöhemmin päämäärässä, ei tarvitse kiirehtiä eikä hötkyillä ja paljon varmemmin on perillä, kun ne tuskastumisen tunteet eivät hämärrytä havainointikykyä.

    Hyvin harvoissa tilanteissa kiireelle on oikeasti syytä, se on vain mielikuva, ei ole kovinkaan monella ihmishengistä kyse, eikä mitään peruuttamatonta vahinkoakaan yleensä pääse syntymään.

    Ei se ole elämää kummempaa.
    Lasten päiväkodit jättävät lapset poliisin huostaan, jos lastensuojeluviranomaisia ei paikalle saada, kun työaikaloppuu eikä lasta ole haettu.
    Tosin tuon virallista käytäntöä mukaan ei kertaakaan noudatettu minun lapsiini, mutta pienemmilä paikkakunnilla ei enää ole poliisiakaan, joten hakumatka voi kasvaa ja kestää, jos ei ole ajoissa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #1528
    Liittynyt
    03/2013
    Viestit
    180
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Lasten päiväkodit jättävät lapset poliisin huostaan, jos lastensuojeluviranomaisia ei paikalle saada, kun työaikaloppuu eikä lasta ole haettu.
    Tosin tuon virallista käytäntöä mukaan ei kertaakaan noudatettu minun lapsiini, mutta pienemmilä paikkakunnilla ei enää ole poliisiakaan, joten hakumatka voi kasvaa ja kestää, jos ei ole ajoissa.
    Mutta kuinkas se pointti aamuista tenavien kanssa, ettei voi aina ennakoida, pätee tuohon tenavien tarhasta hakemiseen?

    Muistan kyllä oikein hyvin sen, että joskus ei niin aivan hirveän kauaa sitten pienemmässä kaupungissa oli ihan vuorolistassa päivystäväksi valittu työntekijä, joka jäi sitten vartomaan ja nuhtelemaan vanhempia, mutta voihan se olla, että tämä maailma on mennyt tuoltakin osin järjettömyyksiin.

    Liikenne ei kuitenkaan ole se paikka jossa aikaa otetaan kiinni, liikenteessä voi tapahtua asioita joille tarvitaan plan B, rattijuoppo voi rysäyttää pahki ja siinä voi joutua ensipelastajan rooliin, vai käveleekö oma kiire toisten hengen ylikin, kun ne ovat vain muita?

    Näissä asioissa on kyse kuitenkin aika puhtaasti omista asenteista ja siitä miltä kantilta maailmaa katselee, niitä näkökulmia voi aina avartaa ja asenteita sovittaa kasvaneeseen ymmärykseen ympäröivästä maailmasta.

    Toki ainahan pitää pyrkiä toimimaan siten että aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa muille, kiireettömästi toimiminen mahdollistaa juuri tuon, kun ei ole kiire aivot osaavat pohtia asioita laajemmin ja esim. kelvin tukkimiset voisi olla vähempänä, kun havaittaisiin se oma osuus kokonaisuudessa, jota kiirehtien stressaantuneena ei pysty näkemään.

    Mun mielestä liikenneturvatyössä puututaan oireisiin, eikä niihin varsinaisiin tauteihin, eli asennoitumisen myötä antautuminen kiireen illuusiolle noin esimerkkinä, pitäisi enemmän ehkä opettaa ihmisille sitä pysähtymistä ja kuinka tarkastella omaa itseään ulkopuolisen silmin, jotta näkisi kokonaisuuden ja osaisi suhteuttaa oman toimintansa siihen kokonaisuuteen, näin sitten moni hoksaisi sen älyttömyyden johon on ajautunut tietämättään ja tahtomattaan.

    Hälytysajoneuvot ovat ainoita joilla oikeastaan voi olla kiire liikenteessä, niillekkin on varamiehet jos ei pääsekkään kohteeseen, kaikessa toiminnassa jossa ihmishengistä on kyse, on yleensä se plan b, joten onko ihan varmaa, että on olemassa ihmisiä joiden ehtiminen työpaikalleen on niin kriittistä, vai onko jälleen kyse illuusiosta?

    Pointti on siinä, että kannattaa ottaa etäisyyttä ja pysähtyä tarkastelemaan asioita vähän kauempaa, jotta näkee mikä on todellista, mikä on vain mielikuvia.

    Dynaamisuus taitaa olla nykyäpäivän termi ahneudelle, se ei tee siitä sen parempaa mielestäni.

  29. #1529
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Mutta kuinkas se pointti aamuista tenavien kanssa, ettei voi aina ennakoida, pätee tuohon tenavien tarhasta hakemiseen?
    Vienti ja nouto ovat yhtä hallitsemattomia ja toisinaan itsestä riippumattomia tapahtumia.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Muistan kyllä oikein hyvin sen, että joskus ei niin aivan hirveän kauaa sitten pienemmässä kaupungissa oli ihan vuorolistassa päivystäväksi valittu työntekijä, joka jäi sitten vartomaan ja nuhtelemaan vanhempia, mutta voihan se olla, että tämä maailma on mennyt tuoltakin osin järjettömyyksiin.
    Kyllä tuo huostaanottovelvollisuus oli laissa jo 1980-luvulla kun harjoittelun jälkeen päädyimme vaimon kanssa tositoimiin - silloin jotkut ottivat lapset mukaansa kotiin ja jättivät nouto-osoitteen oveen, kun eivät pitäneet poliisilaitoksen säilytystiloja pienokaisille virikkeelliseksi ympäristöksi.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  30. #1530
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    846
    Pari mitä ilmeisimmin englantilaista pyöräilijää tuli tuossa töistä kotiutuessa vastaan koska törmäyskurssilla oltiin, ei sen vaikeampaa tänään.
    Make war, then love.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •