Joo, ei siinä mitään, vahinkojahan sattuu. Tuo kaveri oli ihan asiallinen. Ajan kysymyshän se on ollut, koska noin käy, sen verran heikosti väistämisvelvollisuus tuntuu koskevan kevyen liikenteen väylää. Muuttuisikohan tilanne, jos sitä pitkin ajaisi tukkirekkoja?
Ja tuollaisia paikkoja osuu lyhimmälle työmatkareitilleni kymmenkunta.
A Gentleman will walk but never run
Aurathan täällä myöskään ei toimi lumisateen aikaan, eikä nollan tuntumassa. Sepelikoneet sentään toimii. Ensin odotetaan että kävelijät polkee perunapelloksi loskaiset kevlit ja sitten täytetään kolot sepelillä. Katujen puhdistuksen voi kätevästi aloittaa wappuhulinan jälkeen. Ja viimiset sitten juhannuksen alla. Välillä kyllä tuntuu aivan käsittämättömältä täällä kevlien puhdistus.
Poliisikoulun kohdalla on pahimmillaan ollut keväällä niin paljon sepeliä etten meinannut syckolla päästä ajamalla ylitse. Maasturillakin on joutunut taistelemaan. Samaten kivoja ylläreitä on ollu samaisella seudulla etunapaan asti yltänyt vesilammikko![]()
Loppukiri alkaa sadan kilometrin jälkeen.
Kun autoilee vierailla paikkakunnilla huomaa monasti vaikeaksi hahmottaa mikä "kolo" on pyörätietä vai onko se jalkakäytävää. Varsinkin kun lumipenkkoja on peittämässä. Tuli mieleen kun muutamana kertana kevätauringon paistaessa olen huomannut pyörätien vasta muutamien metrien päästä. Silloin jos olisi joku foorumilainen tullut 20km/h konepellille>> olis harmittanut ;(
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
^ No tää minun osumani oli ihan paikallinen töihin tai asioilleen ajava. Eikä vauhtia ollut kuin se, mitä kävelyvauhtiin hidastettuani sain kelatuksi. Tuttu paikka, ei tuohon voi täysiä posottaa, kun hitaallakin vauhdilla läheltäpiti-tilanteita sattuu jotakuinkin viikottain. Huonosti suunniteltu risteys ja yleinen välinpitämättömyys (tai pikemminkin tietämättömyys) väistämissääntöjä kohtaan.
A Gentleman will walk but never run
Ymmärrän kyllä ärtymyksesi p bonk, sillä kuvailemasi tilanne on hämmästyttävän yleinen.
Kuitenkin naarmujen toivominen vastapuolelle on mielestäni idiotismia, varsinkin silloin kun on pyydetty anteeksi tapahtunutta. Se lisää vain turhaa vastakkainasettelua pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä.
^ Voi olla.
Pois kaasutellutta autoilijaa se ei tuntunut kiinnostavan, eikä sekään sattuiko minuun tai rikkoutuiko pyöräni. Ehkä on parempi, että pysyt siellä Keski-Suomessa huutelemassa tai tulet katsomaan miten hienosti fillari otetaan täällä liikenteessä huomioon.
Jk. En tietenkään tosissani toivo naarmuja tai aiheuta niitä tahallani. Tällä kertaa vain töpeksijä kärsi, jos edes kärsi. Toivottavasti otti opikseen. Minun aiemmat oppini vahvistuivat.
A Gentleman will walk but never run
Ei pitäisi olla (vaikka paikallisilla pyöräteillä kun ovat karhineet jäitä ja lumia pois niin ovat jokusen valotolpankin siinä samalla rusikoineet).
Oulussa vastaavia tilanteita tulee mulle joka lenkillä ja toisinaan useitakin. Kun ajaa periaatteella ettei kukaan kuitenkaan mua nää ja kaikkea on parempi varautua väistämään ei ole vielä kolahtanu.
Sunnuntaina olin melkein kilsan ajanu yhteislenkin lähtöpaikalle kun liikenneympyrästä poistuva taksi yritti ajaa päälle. Kuski vissiin vasta heräs tuolloin. Muutenkin mielenkiintoinen lenkki kun jo sen ehtoopuolella yritti volovokuski ajaa nurin koko porukan ajamalla kovaa vauhtia pyörätietä vastaan kun molemmin puolin olis ollu autotietäkin tarjolla.
Muutenkin liikenneympyrät tuntuu olevan vaikeita paikkoja autoilijoille, ja myös kevyemmälle liikenteelle. Ajetaan ympyrään, välissä on kärkikolmio ja suojatie ennen, ja silti porukkaa meinaa jäädä alle. Jos on onnistuttu pääsemään sinne ympyrään niin pois kiihdytetään taas välittämättä suojatiellä olijoista tai sille tulevista.
Paras sankari tuli liian lujaa, yritti ajaa mun päälle yo paikassa, sitten 4:llä pyörällä liukuen kaarsi ympyrää ja meinas ajaa poistuessaan vielä penkkaan. Mitähän mahto liikkua mielessä, 40:n rajoitus ja asuinalue kyseessä.
Ja annahan jos satut ajamaan kesäkelillä autojen kanssa tietä pitkin sinne ympyrään. Mutta sehän meneekin jo OT:ksi...
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Tästä ei valitettavasti taida olla olemassa polkupyöräversiota, mutta aina pragmaattiset ranskalaiset kehittivät 1950-luvulla sinkovespan. Tällaisella voisi saada vähän huomiota pyöräteillä (siellä missä mopolla ajo on sallittu). Huomaa kätevät ammustelineet rungon molemmin puolin, tilaa yhteensä kuudelle laukaukselle.
![]()
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Näin kevätkeleillä on vielä aamuisin aika rapsakasti pakkasta, mutta sää lämpenee nopeasti aamupäivän aikana. Kyllähän tuolla 12-16 välillä jo voisi harjailla jo ilman huolta jäätymisestä, mutta sitten täytyisi keksiä harjamiehille jotakin muuta tekemistä aamupäiväksi.
Asia erikseen on, että aika monessa paikassa on vuorotellen sulia ja jäisiä/lumisia paikkoja. Vaikka ne sulat paikat putsaisikin nyt, niin ne vielä jäässä olevat paikat pitäisi sitten putsata uudelleen viikon kuluttua.
(Toivottavasti kukaan ei lähde ideoimaan mitään suolaveden käyttöä tuohon putsaukseen jäätymisen estämiseksi...)
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Sitten voi aina miettiä kumpi on vaarallisempaa: Joku joutuu oikein työkseen miettimään miten järjestää työntekijän työpäivä vai hiekkapartikkelit sadoissa tuhansissa keuhkoissa.
Kuinka paljon vettä siinä lakasulakasukoneen säiliössä on? Ei 100 litraa lämmintä vettä jäädy -2*c pakkasessa yhdessä päivässä. Tekosyitä löytyy aina jos ei halua niitä ratkaista. Lisää vaivaa ei juurikaan kustannuksia.
"Jos joutuu nousemaan koneesta mennään lakkoon. Ulkona on pakkasta"
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Ja noi länsiväylien varret vois ajaa sellasella joka sutii sepelit pöpelikköön. Eihän sepeli pölise ainakaan suhteessa siihen länsiväylän liikenteen hiukkaspäästöön
Tulee tässä mieleen autonpesuyritykset Kärcherin painepesurilla siinä vaiheessa kun ollaan vielä plussalla, mutta keli kylmenemässä. Siinähän perskutarallaa siinäkin vetää jonkun suuttimen hyhmään kun vedentulo alkaa temppuilla juuri kun pitäis tehdä autolle se loppuhuuhtelu![]()
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Onko ongelmaan veden sijaan mitään muuta ratkaisua? Onhan se nyt aivan järjetöntä ilmassa kohta leijuva pienhiukkasten määrä, eikä kukaan muka keksi ongelmaan ratkaisua. Järjetöntä.
Riippuu milloin harjaus suoritetaan. Vähän lämmettyä maltillisissa 0 - -4 asteen pakkasissa riittää varmaankin ihan vaan väkevähkö olut. Jos heti aamusta ollaan harjaamassa niin melkeinpä säiliö Jägermeisterilla tai jonkun sortin vodkalla pitää täyttää.
Kummasti katoaa muutkin keväiset astman oireet, kun aikansa noita höyryjä kadulla hengittelee.
""You miss 100% of the shots you don't take -Wayne Gretzky" -Michael Scott"
Onhan tuota ainakin yhdellä laitevalmistajalla (Snowek) jotain uutta harjauslaitteisiin: korkeapainepölynsidonta.
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
Menee vähän otsikon vierestä kun tämä lienee hyvä asia. Näin ensimmäisen lakaisukoneen Espoossa. Ajeli ajoradalla, mutta en nähny harjasiko vai kruisailiko. Joka tapauksessa kyllä niitä jo liikenteessä on.
Lakaisukoneita!? Kyllä se kevät vaan tulee teillä aikaisin, menee vielä monta viikkoa kunnes moisia täällä alkaa kulkemaan. Enimmäkseen jäätä täällä on tuolla hyvin lyhyellä pätkällä kylillä, tien pientareet ja ajorata varjopaikoissa on vielä jäisiä.
Kuopiossakin oli päivän aikana eräs parin sadan metrin jo sulanut pätkä käyty putsaamassa. Muutenkin ilmeisesti tänä vuonna on katujen putsaukseen satsattu hieman enemmän http://tinyurl.com/c5zsl8r.
Minäkin näin tänään ja harjasi ihan KLV:llä. Onko espoossa tosiaan näin paljon lämpimämpää kuin Helsingissä?
Eilen vielä näin leppävaarassa kun KLV:tä hiekoitettiin bobcatillä ja kuski yritti vielä päällekin ajaa vaihtaessaan yllättäen tienlaitaa, kun ajoin ohi mennä. Sanoi että ei huomannut minua, tosin ei varmaan edes yrittänyt huomata.
Niillä on sellainen vilkkuvalo sen takia, että muut ymmärtäisi väistellä.
Eilen meni heppa pehmennyttä kevli/ulkoilureittiä hyvät reiät mudassa. Ei kyllä mua haitannu.
Turun lähellä olen pari kertaa bongannut aamulla jonkinlaisen auraviritelmän tasoittamassa pyörätien jäätyneitä sohjoja ja samalla olen ihmetellyt että miksi ne yrittävät tasoittaa sitä jääsohjoa aamulla kun se on jäässä eikä vasta päivällä kun sohjo olisi sulanut pehmeäksi? Saisi kerralla kaikki pois mutta ei. Lisäksi aamuinen auraus ei tod. tasoita pyörätietä vaan aura saa vaan sellasta kivaa irtonaista jääpartikkelia edellisen jään pinnalle koristeeksi.
Tänään oli aika tyylikästä koiranulkoiluttajalta, oli kotikadulla ajoradan vasemmassa reunassa ja antoi koiran seikkailla ajoradan poikki niin että kun lähestyin niin mun oli pakko soittaa kelloa, eikä siltikään oikein tahtonut koiranomistajan reaktiot riittää siihen että kiskoo sen koiransa vähän lähemmäs itseään. Siis hitto haloo, ajorata jossa mahtuu 2 autoa menemään rinnan mutta sitten yksi koiranulkoiluttaja koiransa kanssa ja pyöräilijä ei?! Ajoradalla oli hiukan jääsohjoa niin renkaista kuulu kiva rapina, mutta siltikään ei meinannut tajuta. Mitäs jos olisi auto tullut vähän kovempaa. Mä en vaan voi tajuta miksei niitä koiria pidetä siellä omistajan ja pientareen välissä vaan annetaan niiden seikkailla joko klv:n laidasta laitaan tai sitten jopa ajoradan!
Kirjanmerkit