No että pääset tunnelmaan, tosiaan -25C keli tänään, lämpiää ne aamut pikkuhiljaa, tosin kuuma mulle meinasi taas tulla, ei tosin varpaille:
fillarointia_aamulla_25_pakkasta by ErWo9iJn, on Flickr
Aikainen jyvä nappaa kanan, vai mitenkäs sitä sanottiinkaan?
Ei taida DX tälle kaudelle saada toimitettua niitä mun tilaamia lampun osia, vähän heikko tuo marketin perusledi korpitaipaleilla.
Espoossa on mahtavat reitit jäällä! Lähtö Matinkylän uimarannalta. Kelkalla tampattu reitti vie Vasikkasaaren taakse, Miessaaren kupeeseen ja sitten suoraa baanaa takaisin. Ja sitten uudestaan, ja uudestaan.Vasikkasaaressa on grillauspaikkoja, myös saaren läpi pääsee ajamaan. Kulkijoita riittää, mutta pääosin ymmärtävät väistää. Muita pyöräilijöitä ei näkynyt parinkympin lenkillä.
Myös pienempiä rannansuuntaisia polkuja löytyy ainakin Westendistä Nokkalaan.
Joka talvi ajellu ja hiihdelly tota reittiä, sehän on merkattu. Ja sehän lähtee Nokkalasta eikä uimarannalta. Paha paikka Vasikkasaaren kaakkoispäädystä Pukkisaareen menevä matala jonka läpi menevä virtaus tekee siitä heikon paikan, turistit ui siinä joka talvi. Nyt tuolla ulompana merellä on hyvät jäät laivaväylille asti kunhan tietää mitä tekee.
Jos olis kuntoo ja paksupyörä niin lähtis Lauttasaaren kärjestä ajelemaan tuolta ulompaa Miessaaren eteläpuolelta etc Suvisaaristoon vaikkapa Byvikeniin ja maata pitkin takas.
Edittiä: Omalla vastuulla:
http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF...d97bfaf20&z=12
Smo muokkasi tätä : 17.03.2013 at 15.55
Pakko oli kuva napata kun oli niin mahtava keli ja hyvät polut täällä Pitkäniityn maisemissa.
![]()
En tiiä, voi olla että tätä talvipööräilyä tulee kesällä ikävä.
Just tulin lenkiltä ounasvaaralta. Matkaa tuli yhteensä 12km josta valtaosa ounasvaaran metsissä kulkevaa kapeaa tampattua polkua. Sen verta hauskaa ja haastavaa puuhaa että mietityttää että tuleeko kesällä tylsää kun ei ole enää samanlaisia ongelmia esim pidon kanssa.
Olen myös tosi positiivisesti yllättyny spessun ground control renkaisiin lumialustalla. Kun tuolla poluilla nopeudet nousee tarpeeks koviks niin tuo rengas rupeaa "leikkaamaan" siihen lumeen ja yllättäen saa järkyn määrän pitoa lisää. Pitää vaan kallistaa myös pyörää enempi että saa enemmän nappulaa lunta vasten. Sports trackerin mukaan huippuvaudit alamäkiosuuksilla oli 40km/h ja tuntu siltä että vielä olis päässy kovempaa jos ei olis ollu niin paljon kuolleita mutkia. Ei koskaan tiedä kuitenkaan, että kuka sieltä pusikon takaa pamahtaa kun nyt sunnuntaina oli aika runsaasti trafiikkia.
Voi olla myös se, että lumessa uskaltaa myös ajaa kovempaa koska lumeen pannuttaminen ei satu läheskään yhtä paljon ku kivikkoon rypeminen...
On kyllä mahtavat kelit, siitä ei pääse mihinkään! Hitto kun vaikka mitä tekosyitä keksinyt, eikä ole muuton(helmikuun puoliväli) jälkeen tullut pyöräiltyä uudessa ympäristössä yhtään. Pää on avattu, nyt loppukiri ennen kuin talvi loppuu!
Pirun kivaa noin brunssin aikaan, kun aurinko jo lämmittää ja yön pakkaset hellittäny, mutta alusta vielä kivikova + suht tasainen. Aahhh....
Jepulis. Pääsin ajamaan, tosin vasta tuossa iltakuuden nurkilla. Mutta pääsin kuitenkin.
Lenkin jälkeen Sports Tracker kertoi seuraavaa:
54:37 min.
10.97 km.
Keskinopeus 12.0km/h
Keskivauhti 4:58min/km
Energia 371 kcal
Ilman lämpötila sellaiset -7-10 astetta.
Jälkifiilikset ovat erittäin hyvät, joten tulen varmasti pyöräilemään jo ennen lumien sulamista.
Keskivartalo pysyi hyvin lämpimänä, varpaita alkoi loppuvaiheessa paleltamaan kovasti. Varvaslämmitykseen pitää panostaa seuraavalla kerralla, samoin päähineeseen kypärän alla. Ei meinannut mahtua kypärä päähän, kun oli kypärälakki ja pipo alla.
Ja alla olisi voinut olla toisetkin pitkikset. Kaikenkaikkiaan hyvä lenkki. Lisää tätä!
No. Try not. Do... or do not. There is no try. -Yoda
Menipä tämä komea viikonvaihde käytännössä ajamatta metriäkään !! Tai no; aamulla tein tuohon käytännössä umpihankikylätielle harhautusjäljet, johon miinaan sitten joku satunnainen crossarilla liikkunut ohikulkija iltapäivällä menikin. Tyssäs kaverilla tosin matka tien päässä ihan konkreettisesti umpihankeen
Täytyypä tuossa viikolla taas aktivoitua, vaikka töiden takia vasta joskus iltaseiskalta baanalle ehtiikin![]()
Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,
Jäkessä, klo 1600 aikaan iltalenkkiä lähdössä tekeen, -4 auringossa. Mutta ei, herra ei sitten ottanut huomioon että varjossa on paljon viileämpääPikkasen liian vähän päällä. Mutta 15km tahkottiin siinä 45min. Sai luvan riittää lenkiksi.
Mutta makeet kelit oli ajella/hiihdellä viikonloppuna. Mee likes
Juha Föhr kirjoittaa Forecan blogissaan tään halavatun suursäätilan jatkuvan samanlaisena vielä pitkään... 10 pv:n ennusteen mukaan otollisia talvipyöräilykelejä onkin edessä. Ei tarvii ainakaan loskassa kyntää, hyvätkin puolensa sinänsä. -19C eli lähempä taas![]()
I väntan på ännu dåligare tidet
Täällä huomenna tulee pilvet, nyt oli -28C niin jäi ajamatta aamusta, kerkeää sitä ajaa kun keli lämpiää ja pystyy vähän pisemmin ajamaan varpaiden jäätymättä.
Eiliseltä voisi kuitenkin kuvan laittaa, on nuo aamulenkit vaan jotenkin niin sykähdyttäviä. edit: Tämä oli tosiaan 1.6 sekuntia käsivaralta, uusi ennätys tärähtämisen vähäisyydessä noin pitkällä valotuksella
valoparkki by ErWo9iJn, on Flickr
ErWo9iJn muokkasi tätä : 18.03.2013 at 08.08
Kyllä, kyllä. Täällä muiden haltioituneiden talvipyöräilijöiden joukossa on helppoa todeta sama kuin muutkin. Aigas mageet gelit on! Ajelin lauantaina 25km ja sunnuntaina 20km talvisia pikkuteitä pitkin. Varjokohdissa oli aika kalsan tuntuista mutta aurinkoinen lämmitti sitten taas aurinkoisemmilla kohdilla. Upeat peltomaisemat suorastaan häikäisivät valkoisuudellaan![]()
Päivisin jos ajelee, niin kannattaa ehdottomasti muistaa näönsuojaaminen, joku kaihi siinä kevätauringossa oli kai riskinä, mutta jonkinlaiset polaroidut lasit kannattaa olla, helpompi se toki on ihastella hankiakin kun vesi ei valu silmistä, kuin korkeintaan siitä onnesta joka on kohdannut kun on mahdollisuus ihailla keväistä luonnon kauneutta![]()
Ajokeleissä ei ole pahemmin moittimista. Eilen oli päivällä hienoa auringonpaistetta mutta toisaalta kova tuuli piti huolen siitä ettei vettä tai nuoskaa tullu. Toisaalta jopa nojakilla sai tehdä välillä töitä tuulen kanssa.
Eilisen satasen aloitin olikohan -5 lämpötiloissa, Garmin näytti matkan aikana jopa -1 lämpötiloja ja viimeinen 20 kilsaa keli pakastui -8 korville. Parempi näin kuin sohjokelinä.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Itse olen ollut pikkasen laiska pitämään aurinkolaseja, mutta kyllä ne viimeistään silloin tulee laitettua päähän, kun kelit on sellaisia että pitää siristellä. Onneksi normisilmälasitkin leikkaa UV-valon pois ja antaa jossain tilanteessa UV-valolta jopa paremman suojan, kuin aurinkolasit. Linssin takapinnalta heijastuva UV-valo ei pääse kirkkaan valon pienentämästä aukosta silmään yhtä helposti, kuin aurinkolasien kanssa. (esim tilanne, jossa aurinko paistaa takaviistosta). Kyllä ne aurinkolasit on hyvä laittaa päähän kirkkaalla kelillä. Silmäläsittomille vielä tärkeämmät, kuin silmälasillisille.
Ajolasit olivat päässä kumpanakin päivänä ja oikein tehokkaasti suojasivat silmät sekä auringolta, että viimalta![]()
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Löysin linkin samanlaisiin laseihin, millaiset aikoinaan ostin, ihan hyvin on pärjännyt noillakin, vaikkei varmasti mikään laadun huipentuma ole tuohon hintaan:
http://dx.com/p/stylish-uv-protectio...case-set-55575
Aurinko paistaa muka lämpimästi, mutta -8C tuolla on ja tuuleekin välillä reilusti, pitää varustautua sen mukaan.
Näillä menty monta reissua...![]()
http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polk...kolasit-27154/
Näähän on ihan asiallisen näköset. Nimittäin suojalaseja saa interwebistä tilaamalla kyllä alle 5 € hintaan jos muutaman ottaa, mutta rautakauppiaat tahtoo vähän enemmän. Toisaalta kolmatta vuotta jo ajelen nykyisillä...
3M:n lasit on hyvät mutta vähän harvassa. Kirkkaat sellaset löytyy jo.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Jos ei ole tarvetta himmennykselle, niin salibandyyn tarkoitetut suojalasit ovat toimivat. Pitäisi suojata myös kovilta iskuilta. Yläosan pehmuste ohjaa hien sivuille.
https://www.budgetsport.fi/exel-hurr...it/56399151/dp
Upea ajokeli tänään! Alkaa olla vaikea erottaa, onko kyseessä talviajelu vai kevätpyöräily. Alikulkujen kohdat täällä paikoittain järkyttävässä kunnossa (varsinkin Turku-Kaarina/Uudenmaantien laidan kelvi); sulamisvedet tehneet eripaksuisia sileitä paannejääkerroksia. Kapeammilla Maraton Wintereillä hirvitti monin paikoin. Onneksi pystyy vielä postaamaan kaksin käsin.![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Silloin kun maantie alkoi enempi kiinnostamaan niin äkkiä noita alikulkuja oppi varomaan. Ovat pitkälle kevääseen jäässä ja lähempänä asutusta rikottua lasitavaraa saattaa löytyä. Onneksi ei ole kovin montaa täälläpäin.
I väntan på ännu dåligare tidet
Mä olen täällä Espoossa avautunut kaupungille pyöräteistä pitkin talvea ja antanut myös kiitosta. Ihan hyvin palautteen anto ja vaste on pelannut. Noin puolitoista päivää niin ongelmakohdalle on tehty jotain. Ainakin niissä tapauksissa mistä olen nillittänyt.![]()
https://easiointi.espoo.fi/eFeedback...0ja%20liikenne
Aivan übermahtavan talven huipentumaa kun polut on Stadin suunnalla huippukunnossa. Työmatkan voi tehdä polkuja pitkin, jos pyörässä olisi nastat olisi turvallisemman tuntuista ajella nuo kevyen liikenteen väylien jäisimmätkin kohdat mutta menee se varovasti ilmankin. Nyt kaikki kynnellekykenevät ja kyvyttömät metsäpoluille nautiskelemaan!
*****************************
Alhainen kadenssi - dekadenssi?
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
12km tuli ajeltua, ensimmäisen kerran tuli vastaantulijoitakin, kun yhdessä mutkassa jossa kohtalainen alamäki, vastaan tuli koko tien täyttävä tukkirekka, tietenkin se oli niin jäinen paikka ettei kävellen mäkeä ylös meinannut päästä ja mun nastojen pito ei oikein riittänyt stoppaamaan äkkiä, mutta kyllä se siitä onnistui sivuun penkalle stoppaaminen, sellaisessa paikassa ei tukkirekkaa oikein kannata pysäyttää, kun on pian poikittain mutkan alla ja kiertäminenkään ei sitten sujuisi, myöhemmin sitten vanhempi ihminen potkurilla tuli vielä vastaan, tämähän on meillä ihan ruuhkaa
Aika rankka tuuli oli, mutta tuolla puiden seassa se ei pahemmin kiusannut, -7C pakkasta, varpaat palelivat oikeastaan koko ajan, mutta puolivälin tienoilta vähemmän, ainoa ongelma oli oikeastaan nenän vuotamisen kanssa. Noin 205m nousuja ja laskuja, kun edestakaisin ajoin, 10.9km/h keskari, eilisen rääkin jäljiltä sellainen kevyempi ajelu.
Vähän säätöjä tein ennen ajoa, vaihteita säädin, niin sain pienen äänen pois ja samoin voitelin ketjuja vähän lisää, kun tuntuivat kuivalta, ohjaustangollekkin hain vähän parempaa asentoa ja tuli siitäkin parempi, rennommin pystyi ajamaan.
Luonnonsuojelualueen kohdilla joku koputteli puuta, mutten saanut sitä silmiini, niin harvoin kopsahteli, ettei tikaksikaan sitä mieltänyt. Sellaista ikiaikaista kuusikkoa tuolla.
Talvikelissä hyvä stopata välillä ja venytellä vähän jalkoja, sekä heilutella varpaisiin lämpöä, kun ei tule mäkäräiset, hyttyset ja paarmat heti kimppuun.
http://blogi.foreca.fi/.
Katoin sää-ennustetta ja sattui silmään. Tuulen voimakkuuttakin tutkin. 5 m/s on semmonen lukema joka kajakilla isommilla vesillä on varteen otettava asia ainakin kokemattomalla. Hyvinhän nuo koivun latvatkin näkyy heiluvan eli luvassa koillisesta siis Kuolan suunnalta purevaa ahavaa. Empä anna meteopatian vaivata.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kirjanmerkit