HephaElectrobikeGiantGarmin
Sivu 105 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 5 55 95 103 104 105 106 107 115 155 205 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.121 - 3.150 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Eikös tollanen folio riko sukkaa aika tehokkaasti ja hierrä jalkaa?
    Nuo foliot on niin ohutta tavaraa, että ei ne tuollaiseen taida kyetä, itse en ainakaan alufoliot ole tuntenut millään tavalla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ski Katso viesti
    tänä aamuna ei ihan noin leveesti hymyillyttäny ku Helanderia tuossa kuvassa ku Oritkarista Vihiluodon torpalle ajelin 8 aikoihin, kylymä oli, mutta kaunista kuitenki.

Oon tainnu aiemminkin mainita että kaffipaketinfolio toimii lisäsukkana mainiosti tuolla talvikengässä. Eikä esim Merinovillaisen Teseman sukan (joka ei oo kovin paksu) lisäksi kenkään juuri muuta tarvi. Liian paksut sukat tai monta päällekkäin ei toimi mulla. Kenkänä Lake 302.
    Ensimmäisen kerran löytyy haittapuoli, ettei juo kahvia.

Silloin tosiaan tulee ongelmia, jos on liian tiukkaan tungettu sukkaa kenkään, mulla ainakin on niin, että vähän pitää jäädä kenkään tyhjää heilutilaa, jos kenkä on täysin jalanmyötäinen, niin sitten tulee jalalle vilu, niin herkästi heikkenee mun jalasta verenkierto.

Tulikin mieleeni, että olen nähnyt kaupassa alupohjallisia, jos ottaisi alumiinivuokia ja leikkaisi niiden pohjasta pohjallisen mallisen kappaleen, jonka reunat teippaisi ilmastointiteipillä, niin saisi alumiinipohjallisen murto-osalla valmiin pohjallisen hinnasta. Alumiini materiaalian eräs ominaisuushan on se, että se heijastaa lämpösäteilyä jollain aallonpituudella aika hyvinkin. Esim. taloissa käytettävissä uretaani-eristelevyissä on usein alumiinipinta, joka toimii höyry-/ilma-sulkuna, mutta myös heijastaa sitä lämpösäteilyä. Tuossakin on paljon enemmän mitä tiedänkään, mutta tästä syystä alumiini itseäni kiinnostaa näissä viritelmissä joilla tarkenemista olisi tarkoitus parantaa.

Wikin mukaan heijastaa 98% IR-säteilystä ja ruumiista säteilevä lämpöhän on IR aallonpituuksilla:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium#Physical

SPR on tosi kauan myynty 'avaruushuopaa' joka on siis alumiinipintaista kangasta, kääräistään kylmettyneen ympärille ja kylmettynyt lämpiää.

Tykkään sitten ratkaisuista jotka on itse toteutettavissa ja jotka eivät edellytä investointeja, jos hommassa voi kierrättää jotain roskaa ja antaa sille uuden elämän hyötytavarana, aina parempi.

Kuplamuovi?

Viime talvena käytin tuplexia pohjallisena. Se eristi hyvn ja lisäksi hieroi jalkapohjia mukavasti.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Kuplamuovi?
    Olisikohan metsurin saappaissa riittävän reiluja kokoja? Tuo tilahan se tuossakin on ongelma, ei sinne kovin paksua tavaraa voi laittaa, kaksi sukkaa mullakin on siinä ja siinä, isompia kenkiä ei ollut saatavilla, tälläisille räpylille kun ei joka kenkämallista löydy riittävän reiluja kokoja, etenkin urheiluvarusteissa huomaa, että pitäisi kutistaa varpaat pois, mallikin kun on pitkä ja leveä, niin kuin nyt räpylät ovat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Silloin tosiaan tulee ongelmia, jos on liian tiukkaan tungettu sukkaa kenkään, mulla ainakin on niin, että vähän pitää jäädä kenkään tyhjää heilutilaa, jos kenkä on täysin jalanmyötäinen, niin sitten tulee jalalle vilu, niin herkästi heikkenee mun jalasta verenkierto.
    Juu, sukkia voi laittaa mutta jos tulee liian tiukka paketti niin ei ainakaan varpaat tarkene. Sama pitää paikkaansa jos on liikaa ilmatilaa vaikkapa kengän kärjessä. Siksi tuli yllätyksenä että Claes Ohlssonin tosi paksut "karvasukat" olikin yllättäen aika lämpimät pyöräilykengissä. Ne kun kuitenkin painu kasaan sieltä mistä pitikin ja täyttivät turhan ilmatilan muualta. Popot oli kyllä Northwave Fahrenheitit joihin ei juuri lisälämpöä tule ihmepohjallisilla tai sukilla...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Tulikin mieleeni, että olen nähnyt kaupassa alupohjallisia, jos ottaisi alumiinivuokia ja leikkaisi niiden pohjasta pohjallisen mallisen kappaleen, jonka reunat teippaisi ilmastointiteipillä, niin saisi alumiinipohjallisen murto-osalla valmiin pohjallisen hinnasta. Alumiini materiaalian eräs ominaisuushan on se, että se heijastaa lämpösäteilyä jollain aallonpituudella aika hyvinkin. Esim. taloissa käytettävissä uretaani-eristelevyissä on usein alumiinipinta, joka toimii höyry-/ilma-sulkuna, mutta myös heijastaa sitä lämpösäteilyä. Tuossakin on paljon enemmän mitä tiedänkään, mutta tästä syystä alumiini itseäni kiinnostaa näissä viritelmissä joilla tarkenemista olisi tarkoitus parantaa.

Wikin mukaan heijastaa 98% IR-säteilystä ja ruumiista säteilevä lämpöhän on IR aallonpituuksilla:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Aluminium#Physical

SPR on tosi kauan myynty 'avaruushuopaa' joka on siis alumiinipintaista kangasta, kääräistään kylmettyneen ympärille ja kylmettynyt lämpiää.

Tykkään sitten ratkaisuista jotka on itse toteutettavissa ja jotka eivät edellytä investointeja, jos hommassa voi kierrättää jotain roskaa ja antaa sille uuden elämän hyötytavarana, aina parempi.
    No juu, mulla on pari talvea ollu villaset pohjalliset joissa myös tuo alumiinikalvo. On ne lämpimämmät kuin pyöräilykenkien omat mutta aerogel-"ihmepohjalliset" on reippaasti lämpimämmät noissa kesäkengissä. Ne ja nääs-suojat tekee kesäkingistä ainakin mun jaloissa yhtä lämpimät kuin Northwave:n kengät.

Mutta sen verran olette hehkuttaneet kahvipakettien alumiinia että pitää kokeilla... josko tekis siitä pohjallisen joka kääntyy jalkaterän ja varpaiden lisälämmittimeksi. Mitenhän sen koiven saa sinne sekaan survottua ? Helpommin ehkä maantie kengillä kuin NW:n hiihtomonoa muistuttavien popojen kanssa...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

Tunnin lenkki heitetty 'lumimyrskyssä', pakkasta -10C keskimäärin, lähtiessä vähemmän, saapuessa enemmän.

Alkuun tuntui yllättävän hyvältä, hetken päästä hämmästystä herätti kuinka hyvin näkee ja kuinka hyvin tarkenee, jopa kuuma meinasi tulla ensimmäiseen mäkeen, tällä kertaa lähdin hullun rohkeudella kapealle seututielle, joka lumisateella kapenee entisestään, oli mulla vilkkuva 3 ledin takavalo sentään ja tummat vaatteet.

Siinä ajellessa alkoi epäilys heräämään, sillä ajo sujui aivan liian miellyttävästi asteisiin nähden, kääntöpaikalta takaisinpäin lähtiessä se sitten taas iski, vastatuuli, mitään ei nähnyt, lunta puski suun, nenän, silmät ja kaulan täyteen, enhän ollut ottanut kaulahuivia mukaan. 10min jälkeen varpaat olivat kuin joku olisi lyönyt jatkuvalla syötöllä nauloja varpaista läpi, naamaa poltti kuin olisi koko naaman kokoinen palovamma, sormien toiminta oli hyvin rajoittunutta ja kipu oli lakannut jo 5min aiemmin, hädintuskin sai tangosta kiinni pidettyä ja toki ajonopeudet jäivät noin puoleen myötätuuliosuudesta, kokonaisuudessaan tunti meni, leuan alta tuntuu siltä, että tuli pieni paleltuma ja silti tykkäsin. 9.4km, Googlen mukaan pitäisi mennä 34 minuutissa pyörällä tuo väli, ne taitaa käyttää 20km/h keskaria laskelmaansa, itse en pysty siihen nopeuteen, mutta tuo 10km/h noin suurinpiirtein on keskari johon pystyy talvivarustuksessa ja kelissä.

Ulkona näyttää siltä kuin laineita menisi ikkunan ohi, kun tuuli heittelee lunta ja ilma on valkeaa koska sataa.

Pakko oli käydä, kun oli niin levoton olo, aamun lenkki kun jäi väliin, koska oli muuta tehtävää. Peruskuntoa haen, joten päivittäiset noin tunnin lenkit on se mitta tässä vaiheessa. Aamulla sitten lumikolan kanssa parin tunnin sessio luvassa.

No sinnilä kuiten. Parin vuoden päästä se keskari on sitten kaksikymppiä. käypä lähimmässä kesportissa tai intersportissa kattomassa oisko noilla Mckinlayn kauluria. On pikkasen paksumpi kuin perusbuffi ja aukon leikkaaminen nenälle ynnä sulle onnistuu hyvin. Erinomanen mielestäni eikä hinnan kiroissa. On mulla Gore Bike wearin puolimaskikin joka ihan toimiva sekin.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Nyt onkin ollut jo paljon parempi ajokeli kun kertaalleen sulanut ja jäätynyt tampattu alusta, ja puolet matkasta voi olla jopa sulaa asvalttia . Siitäpä on sitten asteittain matkatkin pidentyneet, eilen tuli yli 38 kilsaa ajettua.

Vielä kun sulaisi loputkin. Hyvin on tarjennut samoilla varustuksilla kuin aiemminkin, ihan 15 asteen pakkasiin saakka. Eipä täällä paljoa sen kylmempää oo ollut.

Mä olen ommellut fleecekankaasta sellaisia tuubibuffeja. Toimivat hyvin kaulan lämmittiminä myös kylmemmillä keleillä. Tarpeeksi pitkän kun ompelee, niin voi viritellä tarpeen mukaan suun eteen ja korville.
    Festina lente

Tossahan ois Katila sulla bisnes-idea?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Katila Katso viesti
    Mä olen ommellut fleecekankaasta sellaisia tuubibuffeja. Toimivat hyvin kaulan lämmittiminä myös kylmemmillä keleillä. Tarpeeksi pitkän kun ompelee, niin voi viritellä tarpeen mukaan suun eteen ja korville.
    Mulla on sellainen ohut, leveä ja pitkä kaulaliina fleeceä, se on oikein hyvä, saa naaman ja kaulan suojattua ja kun on ohut, niin voi hengittää sen läpi eikä ole niin murhaavaa se pakkasilmakaan sitten. Tietty ei sovi voimatreeneihin, kun se tekee pienen vastuksen hengitykseen, mutta mun rasvanpolttoon ihan sopiva, ehkä se treenaa keuhkojakin kun on pieni vastus hengitykseenkin?

Pyörässä on aina tarakalla korikin, ettei olisi mitään syytä jättää sitä pois matkasta, jos sattuu tarvitsemaan, mutta ei sitä vaan muista aina ottaa matkaan.

Jahas, jos kävisi kokeilemassa aamun lenkin, voi olla vaan aika lumista, kun auraus saattaa tapahtua vasta iltapäivällä, mun pienin välitys on liian pitkä jos on enemmän kuin 1cm lunta tai jos on yhtään märkää lunta.

Itsellä on käytössä hadi jossa on toinen puolisko fleeceä ja toinen ohuempaa kangasta. Kätsy kun voi tarpeen mukaan käyttää kummin päin vaan, talvella fleecepuoli suojaa kasvoja.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

Jos pakkasilma o epämiellyttävää ni kaulaliina ei paljo auta, mutta kennotyyliset lämmittimet mallia Psolar jne. ovat hyviä. Pieni vastus, mutta sehän ei haittaa treenatessa, saa keuhkonlaajentajalihakset jumppaa samalla!

Tuubikaulurit ovat hyviä, mulla o pari semmoista ihan ohutta perusversiota, ja nekin jo ovat mukavia talvella ulkona. Voi nostaa poskipää-korvalinjalle tai vaikka osin pipon alle. Saksalainen armeijakauluri näytti olevan villainen tuubi, joka o varmasti hyvä idea.

Oonki ihmetelly että miten joku Suomen armeija tekee tuota tuotekehitystä - pitäisi olla talviosaavaa porukkaa jne., mutta varusteissa ei kauheana ole tapahtunut oikein mitään innovaatioita kylmältä suojautumiseen tai mihinkään muuhunkaan. Suomalainen sotilas vieläkin talvitaistelee posket paleltumilla, ja menettää tonneittain lämpöä ja nestettä hengittämällä raakaa pakkasilmaa

Lainaus Alkujaan tämän lähetti proileri Katso viesti
    Jos pakkasilma o epämiellyttävää ni kaulaliina ei paljo auta, mutta kennotyyliset lämmittimet mallia Psolar jne. ovat hyviä. Pieni vastus, mutta sehän ei haittaa treenatessa, saa keuhkonlaajentajalihakset jumppaa samalla!

Tuubikaulurit ovat hyviä, mulla o pari semmoista ihan ohutta perusversiota, ja nekin jo ovat mukavia talvella ulkona. Voi nostaa poskipää-korvalinjalle tai vaikka osin pipon alle. Saksalainen armeijakauluri näytti olevan villainen tuubi, joka o varmasti hyvä idea.

Oonki ihmetelly että miten joku Suomen armeija tekee tuota tuotekehitystä - pitäisi olla talviosaavaa porukkaa jne., mutta varusteissa ei kauheana ole tapahtunut oikein mitään innovaatioita kylmältä suojautumiseen tai mihinkään muuhunkaan. Suomalainen sotilas vieläkin talvitaistelee posket paleltumilla, ja menettää tonneittain lämpöä ja nestettä hengittämällä raakaa pakkasilmaa
    Meillä oli ainakin Utissa kommandopipot talvella päässä.

Vähän huonoja kuvia, vaikka lykkäsin vähän lähtöäkin, että valoa olisi kuvauksiin:

snowy_forest_road by ErWo9iJn, on Flickr

Helpoimmissa paikoissa näin:

cleared_snow_ftire by ErWo9iJn, on Flickr

Aika pitkästi kuitenkin näin:

ground_clearance_snow by ErWo9iJn, on Flickr

Noin 24cm tuli kerralla ja yhä tulee lisää, yllättävän kevyesti se tuossa pakkaslumessa kuitenkin meni, mutta kun ei tiennyt missä kohtaa kantavampaa lumen alla, niin välillä sitä mentiin poikittain ja jalka maahan, mun hitaissa nopeuksissa ei pääse tulemaan vammoja.

Terävät piikit alaspäin oli niitä paikkoja kun olin ottaa turvat, olosuhteet eivät 37mm kapeille Bilteman nastakumeille oikein olleet sopivat, kyllä niillä tuli toimeen, mutta teknisesti haastavaa. Yritin pitää rasitustason sopivana peruskunnon kohotukseen, mutta pitkät välitykset vähän haittasi, kadenssit nyt ainakin jäi kauas siitä mitä pyrkimys olisi pitää. 27.5 gear inches siis pienin välitys.

workout_001 by ErWo9iJn, on Flickr

6.8km/h tunnin ajan, tällä kertaa ei palellut kuin varpaat hieman, en viritellyt folioita ja keli oli kuitenkin -11C luokkaa. Sormet tuntuvat tykkäävän parhaiten tuollaisista neulesormikkaista, joissa on thinsulate teksti kämmenselässä, noita Prismoissa myyvät edullisesti ja kun ei tuuli ole kiusana, niin toimivat oikein hyvin.

Tämän ketjun lukeminen on aiheuttanut sen, että aion käydä pyörälenkillä lauantaina. Löysin kypäräpipon ja suojatumput, joista saa tarvittaessa sormet esille. Minkälaista öljyä kannattaa laittaa ketjuihin, varsinkin jos on pakkasta?
    No. Try not. Do... or do not. There is no try. -Yoda

Velonewsin testien mukaan ihan kesäkeleissä jopa 10w verran teho-eroa riippuen ketjuöljystä. Mutta vähiten pakkasilla jäykistyvä ketju-öljy? Tavan moottoriöljyhän on muutenkin ketjuissa ihan paskaa. Dynamicin dry film ja chain lubricant tuotteita olen käyttänyt. Kyllä noissa sisältö ihan juoksevaa ollut kylmässäkin. Ja kuuma-ilmapuhaltimella ketjua pikkasen lämmittänyt jotta kylmässä voideltuihin ketjuihin öljy paremmin imeytyisi. Konradilta talvipyöräilyKETJUUN oiva pähkäily!

Ase-öljyä, on hyvin juoksevaa vielä -40C kelissäkin ja kun ei saa kerätä ruutipölyä itseensä, niin kuvittelisin, että siltäkin osin ihan hyvä.

4kk ainakin on edellisestä voitelusta, tai putsauksesta tai ylipäätään mistään ketjuun kohdistuvasta hoivasta, tosin eihän se ole edes 400km, satulan vaihdon jälkeen tuota ketjun hoivaa joutuukin tekemään tiuhempaan, kun tuo määrä ajoa tulee jo kuukaudessa. Ei se äännä ja hyvin se toimii noin vaihteiden osalta ainakin, eikä mitään muutosta toimintaan tuntunut olevan vaikka ajelin hangessa joka ulottui yli keskiön puolivälin, niin että ketju ja rattaat sai ihan kunnollisen lumikylvyn, en sen tarkemmin osaa tuohon kommentoida, kun ketju ei mun käytössä ehkä kovin suurta rasitusta koe, ajomäärätkin jää aika kauas monien muiden ajomääristä, vaihteitakin olen tarvinnut kolmea ensimmäistä näin talvikaudella, neljättä olen kokeillut, mutta on ollut liian pitkä, edestä pienin ratas jatkuvasti käytössä.

5W moottoriöljykin on aika paksua kamaa jo -20C tienoilla, 0W parempi, mutta kyllä sekin kangistuu, sitten toisaalta moottoriöljyn on tarkoitus sitoa epäpuhtauksia, joten kerännee kaiken pölynkin itseensä. Moottoreissa on sitten öljynsuodatin joka kerää isoimmat kököt pois ja öljynvaihto kun siihen öljyyn keräytyy sitä epäpuhtautta.

Onhan noita joitain teflon-voiteluaineita, mutta kestääkö sellaiset kuitenkaan sitä mekaanista rasitusta ja kuinka hyvin sitä paineensietoa löytyy on mysteeri itselleni. Kai noilla fillareihin tehdyillä öljyillä joku syy on miksi niitä on tehty myöskin, mutta kun ei niistä yhtään osaa sanoa missä on kyse mainosmiesten 'snake oil' tyyppisestä humpuukista ja missä on oikeasti katettakin ja mikä sitten vielä on kylmissä olosuhteissa toimivaa. Nyt esimerkiksi -30C, jotenkin epäilen, että talvipyöräilyyn maailmalla kovin suurta tuotekehitystä olisi tehty, ehkä jotain muuta voiteluainetta eri logolla ja tietty kovemmalla hinnalla?

Teräketjuöljy voisi olla tietysti kiinnostava, kun sen pitää toimia pakkasessa ja voidella ketjua, puupuruakaan ei saisi kovin paljoa kerätä itseensä. Mulla on jossain purkki moista, käyn katsomassa samalla kun käyn puut, josko se on yhä juoksevaa, voisi olla parempi mekaanisen rasituksen sieto kuin aseöljyssä, jonka tekemä suojakalvo on aika ohut.

Paras testihän se on pitää öljyä riittävässä pakkasessa ja sitten katsoa josko se menee tahmeaksi siirapiksi vai ei.

crc valmistama ase-öljy on itse asiassa leikkuu nestettä clp:n öljy on parafiini pohjaista eli kiteyty pitkässä säilönnässä

Ei jumakvita! Kaikki toivo keväästä heitetty, kun maaliskuun puolivälissä pohditaan ketjuöljyjen pakkaskestävyyttä! Uh.. (Viikkotolkulla vielä pakkastalvea odotettavissa. Voevoe.)

Just ihannekelit menossa:
    - yöt kylmiä, pohjat pysyvät kovina
    - päivät kevyesti pakkasella, mutta aurinko haihduttaa lumet suoraan tuuleen

Mitä pidempään jatkuu tällaisena, sitä vähemmän jää loskaksi sulavaa lumi/jäämössöä ajoväylille ja maastoon ja kelirikkoaika lyhenee.
    Vielä kun 'oikea kevät' tulisi sitten aikanaan kertaheitolla vaikka vesisateen kera, niin rospuuttokausi jäisi minimiin. Sormet ristiin...
    MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta

Nyt ollaan vaarallisessa vaiheessa; alkoi öljykeskustelu Autopalstoilla nämä kysymykset ainakin saavat alta aikayksikön aikaan lähes joukkotappelun,,,
    Toivottavasti täällä ei käy samoin
    Pitäis kuulemma speksailla ja päivittää,,,

Märänkelin teflon merkittyä oon käyttäny, ei rahise ja vaihtaa ok. Paitti että -25C ei rullaa ukko eikä pyörä mutta töihin on päästävä. Oikeastaan ei tuo pakkanen enää haittaa, mutten lämpiämistäkään inhoais yhtään.
    Aamulla pikkasen vastavinkkaan polin merenjäällä 5 kilsaa niin oli mieli virkeänä työpaikalla heti aamusta ...

Mulla käy alle -20 pakkasasteessa niin, että pyörästä ei saa enää kevyempää vaihdetta päälle Vipu vaan iloisesti heiluu, mutta mitään ei tapahdu. Ei kannata ehtiä vaihtaa kovin raskaalle, ennen kuin tämän huomaa.

Tänä aamuna taisi tulla oma pakkaasennätykseni: -22,3. Varpaat oli loppumatkasta aika tunnottomat foliokokeilusta huolimatta. Töissä epäilevät, että mulla on aivot paleltuneet (voi pitää paikkaansa kyllä)
    Festina lente

joo ei se folio kesää tee, mulla on näillä keleillä (-20 - -30 C) vanhan Thermicin sähköpohjalliset, ne ja kaffipakettifolio vielä siellä pohjallisen alla tuntuu toimivan, ainakin tuon reippaan tunnin työmatkan, joskus 2...

Kyllä se tästä kohta lämpiää, sitte poletaan sohojossa

Joo. Öljykeskustelu... suosikki puheenaihe.

Mun Finish Line Teflon-öljy kai voiteleekin mutta ketju kuulostaa kuivalta heti voitelua seuraavilla lenkeillä. En anna häiritä, kunhan ei ruostu eikä ala vikiseen. Enkä tykkää että ketju heittää notkeampaa öljyä syliin, siksi toi "kuivaöljy".

Nimimerkillä uusi valkoinen Olmo-talvitakki mustilla pilkuilla (WD-40 voitelun takia).

Mulla käy alle -20 pakkasasteessa niin, että pyörästä ei saa enää kevyempää vaihdetta päälle Vipu vaan iloisesti heiluu, mutta mitään ei tapahdu. Ei kannata ehtiä vaihtaa kovin raskaalle, ennen kuin tämän huomaa.
    Sulla on, kuten mullakin, kahvoissa jotakin kylmään sopimatonta vaseliinia. Pitäis jaksaa purkaa noi SRAM:n triggerit ja vaihtaa molybdeeni-grafiitti vaseliinit. On vaan about riittävän hyvin toimineet niin menkööt.

Tänä aamuna taisi tulla oma pakkaasennätykseni: -22,3. Varpaat oli loppumatkasta aika tunnottomat foliokokeilusta huolimatta. Töissä epäilevät, että mulla on aivot paleltuneet (voi pitää paikkaansa kyllä)
    Mulle kävi eilen oudosti, kesken lenkin meinas sormet paleltua. Yleensä alkumatkasta tai puoli tuntia sormia palelee kunnes olo lämpenee. Nyt kävi niin että toista tuntia olin jo polkenu kunnes piti "ruuhkaa" odotella tietä ylittäessä... niin sen jälkeen oli kädet niin jäässä että piti äiteen kohdalla käydä sisällä lämmittelemässä tovi.

Oliskohan hetkellinen -20 lauhtuminen -15..-16 lukemiin ja himpun vastatuulta edesauttanut asiassa. Vielä oudompaa on että samoilla kamppeilla tarkenin maanantain lenkin jolloin tuuli himpun verran enemmän.

Tuo lantun paleltuminen... sitä äiteekin tuumas kun mun kuurasen naamavärkin näki ovellaan...

Aamulla oli -18 astetta. Pistin lobsterien alle ohuesta villakankaasta ite ommellut "alus-lobsterit". Muuten jatkoin samaa rataa. Ekan puoli kilometriä oli vähän viileä mutta kyllä se koneisto siitä sitten lämpesi. Ei tarvii kauaa polkea. Tällä kertaa ei jäätyneet edes varpaat vaikka oli niin kylmä, monesti jäätyy vähemmästäkin. Matka toisaalta ei ollut mikään pitkä (alle 7km).

Mä en enää laita mitään teflonsprayta ketjuihin kun joka kerta saan sen keräämään moskaa itseensä. Sen sijaan aseöljy on aina vaan paras omaan käyttöön. Ohkaistahan se on ja joutuu lisäämään useammin mutta mieluummin niin kuin täysin paskanen ketju (jota on vaikeeta edes putsata kerta paska jämähtää eikä tuohon saa kunnolla ketjupesuria ketjunsuojaputkien takia, eli ketjujen irroittamiseksi menee).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Premnas Katso viesti
    eli ketjujen irroittamiseksi menee).
    Yksi vaihtoehto on useamman ketjun kierrätys. Säästää pakkaa.

Tarvisi vaan olla aikamoinen ketjuvarasto kun tuohon menee kolmet ketjut kerralla...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •