FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 45 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 43 44 45 46 47 55 95 145 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.321 - 1.350 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    Pakkaa sekoittaakseni heitän oleellisen kysymyksen: Kuinka moni pysähtyy suojatien eteen pyörätietä ajaessaan? Siis tilanne, jossa ajat pyörätietä ja siihen nähden poikittaista suojatietä tulee jalankulkija/jalankulkija on aikeissa astua suojatielle.
    Hauskaa pakan sekoitusta .. fillarilla mahtuu mistä välistä vaan, auto peittää vähän enempi.. mutta annan tilaa jos tarvii

Pakkaa sekoittaakseni heitän oleellisen kysymyksen: Kuinka moni pysähtyy suojatien eteen pyörätietä ajaessaan? Siis tilanne, jossa ajat pyörätietä ja siihen nähden poikittaista suojatietä tulee jalankulkija/jalankulkija on aikeissa astua suojatielle.
    Tässä olen huomannut jännän homman. Useita kertoja kaupungilla ajoväylällä ajaessa jalankulkija päättääkin väistää, kun huomaa että tulen pyörällä, mutta jos auto tulee niin mennään reilusti yli. Onkohan tässä jokin luulo että pyöräilijää täytyy väistää vai mikä?
    Polku se on paikallaan polkeva polkukin... Aurora

Suojatiesääntö on tehny ajoradalla tapahtuvalle liikenteelle. Jaetulla kelvillä pyörätiellä polkiessa jalankulkija jalankulkjan puolelta haluaa kävellä pyörätien yli suojatielle niin antaa kokeilla loukkaatumisen uhalla. Ihmiset eivät osaa lukea toisten ajatuksia, että mistä sitä tietää mitä edessä olevan päässä liikkuu. Lähes joka päivä näkee noita juntteja jotka seilaa puolelta toiselle ja tekee arvaamattomia liikkeitä. Jos tulee arvaamatta eteen niin pyrin väistää, mutta voisin veikata, että kun yrittää katsomatta ylittää pyörätietä niin törmäys siitä tulee joka on jalankulkijan vika, mutta 50-50 menee syyt, jos poliisit paikalle kutsuu.
    Eli en pysähdy enkä tule pysähtymään.

Jatkan pakan sekoittamista. Linkin osoittama paikka on selkeä, suojatielle meneviä/sillä eteneviä täytyy väistää:
    http://goo.gl/maps/E44SS

Jatkan pakan sekoittamista. Linkin osoittama paikka on selkeä, suojatielle meneviä/sillä eteneviä täytyy väistää:
    http://goo.gl/maps/E44SS
    Eikö tuo ole pakan selkeyttämistä?
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

IncBuff Guest
    Kylläpäs se pimein aika nopeasti unohtuu. Tunnin juoksulenkillä pimeän jo laskeuduttua yhdelläkään vastaantulevalla pyöräilijällä ei ollut valoja.

Antti_K Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Kylläpäs se pimein aika nopeasti unohtuu. Tunnin juoksulenkillä pimeän jo laskeuduttua yhdelläkään vastaantulevalla pyöräilijällä ei ollut valoja.
    Samaa ihmettelin, jalan olin tällä kertaa poikkeuksellisesti liikkeellä. Ehkä yhdellä kymmenestä oli valot tuossa kahdeksan aikaan.

Ps. Eka foorumipostaus.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Suojatiesääntö on tehny ajoradalla tapahtuvalle liikenteelle. Jaetulla kelvillä pyörätiellä polkiessa jalankulkija jalankulkjan puolelta haluaa kävellä pyörätien yli suojatielle niin antaa kokeilla loukkaatumisen uhalla. Ihmiset eivät osaa lukea toisten ajatuksia, että mistä sitä tietää mitä edessä olevan päässä liikkuu. Lähes joka päivä näkee noita juntteja jotka seilaa puolelta toiselle ja tekee arvaamattomia liikkeitä. Jos tulee arvaamatta eteen niin pyrin väistää, mutta voisin veikata, että kun yrittää katsomatta ylittää pyörätietä niin törmäys siitä tulee joka on jalankulkijan vika, mutta 50-50 menee syyt, jos poliisit paikalle kutsuu.
    Eli en pysähdy enkä tule pysähtymään.
    Jos ne seepraraidat on maalattu menemään pyörätien yli, niin maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijä (ajoneuvo) on nimeen omaan velvollinen antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tiedä sitten onko lainsäädännössä ylipäätään huomioitu tällaisia suojatiekeissejä, en jaksa nyt kahlata Finlexiä sen enempää.

Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.

Eipä se oikein vaadi muuta kuin jalankulkijat katselisivat ympärillensä jolloin olisivat tietoisia muista, eivätkä poukkoilisi missä ja miten haluavat joka helpottaisi kaikkien kulkua jaetulla kelvillä.
    Jos odottaa muiden muuttuvan, saa odottaa maailman tappiin asti.

Omana lähtökohtanani on, että jokainen jalankulkija saattaa olla vaikkapa jälkeenjäänyt, joten pidän ohitustilanteissa itse huolen siitä, ettei tilanne saa kurjaa vaara-etuliitettä. En tarkoita väheksyä jalankulkijoita pahansuovasti, mutta asettumalla itse fiksumman asemaan ja toimimalla tilanteen mukaan ei pieni hidastaminen matkan varrella enää harmita kuten ennen.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti ErWo9iJn Katso viesti
    Toinen juttu sitten jos on joku pysähtynyt suojatien eteen tai 5m lähemmäs suojatien reunaa, jolloin pitää pysähtyä.
    Ulkomuistista väitän, että tuo koskee vain moottoriajoneuvoja. Tästä huolimatta fillarillakin on ajettava toki varovasti, jos näkyvyys on huono.

-----

Suojatielle astuvalle jalankulkijalle annan esteettömän kulun ajoneuvostani riippumatta. En suoraan sanottuna usko, että laista löytyisi porsaanreikä, jonka mukaan fillarilla ei tarvitsisi näin tehdä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    Jos ne seepraraidat on maalattu menemään pyörätien yli, niin maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijä (ajoneuvo) on nimeen omaan velvollinen antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tiedä sitten onko lainsäädännössä ylipäätään huomioitu tällaisia suojatiekeissejä, en jaksa nyt kahlata Finlexiä sen enempää.
    Toi yllä mainittu googlen linkin paikka taitaa olla ainoa minkä NYT olen nähnyt. Ei tullut mieleen, että noin tyhmästi on toteutettu jokin järjestely. Kun lähtee tarkemmin analysoimaan kohtaa niin pyöräthän joutuu jäämään odottamaan ennen tuota kohtaa missä autot kääntyy parkkipaikalle, että jalankulkijat menevät ohi, mutta pyöräilijät odottavat sen verran kaukana, että jalankulkijat eivät edes tajua mitä he siellä odottavat.
    Autoilijatkin voivat luulla, että pyöräilijä antaa heille tilaa joka voi luoda autoilijoille epäselvyyttä ja suotta pysähtyvät ja jonot alkavat kasvaa.
    Aika erikoinen ratkaisu nyt kun miettii. Ehkä tota pitäis parantaa rakentamalla valot pyöräilijöille jotka myötäilevät autoilijoiden valoja. Jalankulkijoille punaiset jolloin he eivät tule eteen ja tällöin pyöräilijöille vihreät ja väylä vapaa.

Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.
    Mä joustan lähes koko aika kelveillä pyöräillessä, koska muuten tulisi törmäiltyä. Jalankulkijat ne ovat jotka eivät ota muita huomioon esim. jaetulla kelvillä kävelevät pyörätiellä, tulevat bussipysäkiltä suoraan pyörätielle eteen ilman, että edes katsovat tuleeko pyöriä jne.

Toi yllä mainittu googlen linkin paikka taitaa olla ainoa minkä NYT olen nähnyt.
    Klikkaa tästä niin näet toisenkin paikan. Pohjoisespalla Helenankadun kohdalla tulee suojatie, joka jatkuu pyörätielle. Vaikka siinä ne viivoitukset onkin maalattu pyörätienkin päälle, niin oli itselläkin vaikeuksia tajuta sitä suojatieksi, ennen kuin eräs tietä ylittänyt siitä minua valisti. Neuvoisin kyllä kaikkia väistämään suojatietä ylittäviä, pyörä on ajoneuvo, jota tuo suojatien kulkijoiden väistämisvelvollisuus myös koskee.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti haedon Katso viesti
    Tässä olen huomannut jännän homman. Useita kertoja kaupungilla ajoväylällä ajaessa jalankulkija päättääkin väistää, kun huomaa että tulen pyörällä, mutta jos auto tulee niin mennään reilusti yli. Onkohan tässä jokin luulo että pyöräilijää täytyy väistää vai mikä?
    Samanlaisia havaintoja olen minäkin tehnyt. En itse asiassa edes muista että olisin *joutunut* hidastamaan ajorataa ylittämään lähteneen jalankulkijan takia. Voisi tietysti ajatella jotain siihen suuntaan että jalankulkija tunnistaa pyöräilijässä toisen lihasvoimalla liikkujan eikä halua siksi aiheuttaa tälle "ylimääräistä työtä", mutta luultavasti kyse on ainoastaan siitä että jalankulkijalla on jonkinlainen luottamus siihen että autoilijat nykyään jo noudattavat tältä osin liikennesääntojä, mutta pyöräilijäthän, kuten hyvin tiedetään, ajavat surutta päälle...

Tai ehkä "auton nopeudella" ajoradalla liikkuva pyöräilijä on sen verran harvinaisempi (ja kenties myös hurjempi) näky että jalankulkijalla menevät hetkeksi pasmat sekaisin ja hän siksi päättääkin väistää?

PS Muutaman kerran olen hidastanut tarkoituksellisen näyttävästi (eli lopettanut polkemisen, siirtänyt kädet jarrukahvoille ja jopa noussut satulasta), mutta jalankulkija ei silti ole astunut ajoradalle. Tällöin olen sitten viittoillut kädellä ja sanonut: "Tämäkin on ajoneuvo." ja se on vihdoin riittänyt.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti

Ulkomuistista väitän, että tuo koskee vain moottoriajoneuvoja. Tästä huolimatta fillarillakin on ajettava toki varovasti, jos näkyvyys on huono.

-----

Suojatielle astuvalle jalankulkijalle annan esteettömän kulun ajoneuvostani riippumatta. En suoraan sanottuna usko, että laista löytyisi porsaanreikä, jonka mukaan fillarilla ei tarvitsisi näin tehdä.
    Ei ainakaan laissa anneta mitään erivapausta polkupyörälle?
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19810267#L2P31

Vaikka jalankulkijalla onkin suojatiellä oikeuksia joskus naurattaa miten vähän jotkut ( jalankulkijat) kunnioittavat/pelkäävät lähestyvää polkupyörää. Jos olisi auto tulossa ei kukaan terveyttään kunnioittava hyppisi eteen vaan jäisi odottanaan muutamaksi sekunniksi.

^Paitsi jos takaa on tulossa auto. Monikaan ei lähde ylittämään suojatietä vaikka ite asemois ittensä pyörällä suojatien eteen poikittain keskelle ajorataa että jalankulkija vois paarustaa tien yli. Pelkäävät varmaan että autoilija ei pysähdy kuitenkaan vaan koukkaa ohi vastaantulevien kaistan kautta.

Syyni pakan sekoittamiseen on periaate varoa heikompia. Osaan minä oikeuksistani huolta pitää ja joskus tulee jopa tiuskaistua kovaan ääneen hortoilevalle jalankulkijalle, mutta kuten autoilijan täytyy varoa meitä, täytyy myös meidän varoa jalankulkijoita. Toinen syy oli muistuttaa suojateistä, kuten Rautatieaseman ja Kauppatorin pyöräteillä. Kovin moni posottaa hyvää vauhtia yli odottaen jalankulkijoiden väistävän.

mutanaama Guest
    Jep, ei tästä ole kuin muutama päivä kun muutama sankaria ajoi pyöräkaistaa väärään suuntaan suojatien yli niin että ihmiset joutui väistelemään vanhan edessä manskulla.
    mutanaama muokkasi tätä : 11.03.2013 at 19.35 Syy: lisäinfoo

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Mulla on edelleen toiminut voimakas "HOP HOP!" ja sitten kohdalla "Kiitos!"
    Itse soitan kelloa, useammankin kerran ja sen jälkeen pyyhin ohi takkia hipoen. Postin pyörällä siis. Joo, olen kyllä ittumainen ninja-posteljoona. Hajotkaa siihen.
    No. Try not. Do... or do not. There is no try. -Yoda

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Into-Konrad Katso viesti
    Itse soitan kelloa, useammankin kerran ja sen jälkeen pyyhin ohi takkia hipoen. Postin pyörällä siis. Joo, olen kyllä ittumainen ninja-posteljoona. Hajotkaa siihen.
    Mä teen postipyöräilijöille silleen et ajan autolla 50km/h ohi kapealla tiellä. Hymy tulee kun näkee postipekan hädissään nojaavan jäiseen penkkaan. Hajoan tuosta niin paljon että vatsaan oikein sattuu.

Oon vittumainen muuten vaan, en mikään ninja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Mä teen postipyöräilijöille silleen et ajan autolla 50km/h ohi kapealla tiellä. Hymy tulee kun näkee postipekan hädissään nojaavan jäiseen penkkaan. Hajoan tuosta niin paljon että vatsaan oikein sattuu.

Oon vittumainen muuten vaan, en mikään ninja.
    Sitä en epäile hetkeäkään.

Into ja kolistelija ihailtavasti osaa itä-lappilaisen ehollepanon. Miekin tännään ekaa kertaa tälle talvelle kohtasin Fleksi-naisimmeisen, olisko ollut joku terrieri, siis se koira. Huusin kohtuu matkan päästä että oikealta ohi. Hyvin hän väisti mutta kovasti oli auraamatonta niin lumeenhan minä juutuin. Siinä pyörää työntäessäni raattailtiin ja kerroin täältä lukemiani kauhutarinoita. Oikein soma emäntä ja kovasti päiväkahveelle pyyteli. Enhän mie kerennyt, gentlemannien joukkueelle piti vielä 20 kilsaa ajaa ja vanha äiti kotona oottamasa. Vaihoimma kuiten kännynumeroita.
    I väntan på ännu dåligare tidet

^Jos Kitteellä nykyään on tuollaista meininkiä, niin nyt vähän harmittaa, että tuli muutettua sieltä pois...

Olen jo sen verran hinkannut tuota vakiotyömatkaa etten enää jaksa törtöille avautua. Paitsi autoilijoille tietenkin puin aina kun mahdollista isoa nyrkkiä. Viimeksi tänä aamuna sain taatusti yhden törtön kuskin (kuliksen sillan liittymässä, ajoi suoraan eteen, mulla takapyörä jarrugvoimista ilmassa) alahuulen väpättään. Mummeleille, joilla muuten on mun mielestä kevlillä liikkumisessa enemmän öögaa kuin paapoilla, saatan heittää jotain kaunista, olenpa joskus pyörähtänyt takaisinkin vaihtamaan muutaman sanan. Voi olla että ne sanat on mummolle päivän ainoat... Voi olla, mutta voi sitä riemun kiljua kun he saavat sanoa joittenkin pyöräilijöitten olevan kaaharimoukkia (tähän sellainen häpeähymiö), mutta sinä jäit juttelemaan...
    - Hiki syö aivoja -

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Into ja kolistelija ihailtavasti osaa itä-lappilaisen ehollepanon. Miekin tännään ekaa kertaa tälle talvelle kohtasin Fleksi-naisimmeisen, olisko ollut joku terrieri, siis se koira. Huusin kohtuu matkan päästä että oikealta ohi. Hyvin hän väisti mutta kovasti oli auraamatonta niin lumeenhan minä juutuin. Siinä pyörää työntäessäni raattailtiin ja kerroin täältä lukemiani kauhutarinoita. Oikein soma emäntä ja kovasti päiväkahveelle pyyteli. Enhän mie kerennyt, gentlemannien joukkueelle piti vielä 20 kilsaa ajaa ja vanha äiti kotona oottamasa. Vaihoimma kuiten kännynumeroita.
    Saatoin hieman liioitella viestissäni. Anteeksi.
    En suinkaan tarkoituksella pyyhi toisten takkeja työpyörälläni. On vaan pakko joskus tunkea jostain ohi. Kesäisin kierrän suosiolla vaikka nurmikon kautta, ellei kymmeneskään kellon rimputus tuota tulosta.

Elä Into turhaa pahoittele. Jos joku ton täytenä totena otti niin oma häpiänsä. Muuten, sulla on komia kuva, veikkaan että iso-isäsi?
    I väntan på ännu dåligare tidet

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Elä Into turhaa pahoittele. Jos joku ton täytenä totena otti niin oma häpiänsä. Muuten, sulla on komia kuva, veikkaan että iso-isäsi?
    Veikkasit väärin. Kuvassa on sama mies, jonka nimestä väänsin nimimerkkini. Into Konrad Inha.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeTi- Katso viesti
    Ei ainakaan laissa anneta mitään erivapausta polkupyörälle?
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantas...19810267#L2P31
    Oikeassa olet, pitää varmaan alkaa fillarillakin tehdä sama kuin autolla, eli pysähtyä aina silloin, jos joku on vaikkapa pysäköinyt alle 5 metrin päähän suojatiestä tai on muu este.

Ja kun tuli katottua toi suojatiesääntökin, niin ei se ole ajoradalle rajattu, kuten Arde1 väitti. Mille hyvänsä suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, oli oma ajoneuvo mikä hyvänsä. Ja toi ajatustenluvun mahdottomuuskin on huomioitu: "on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä". Joten annetaanko "kokeilla loukkaantumisen uhalla", vai ajetaanko lain vaatimalla tavalla ja annetaan tilaa?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sauli Lumikko Katso viesti
    Oikeassa olet, pitää varmaan alkaa fillarillakin tehdä sama kuin autolla, eli pysähtyä aina silloin, jos joku on vaikkapa pysäköinyt alle 5 metrin päähän suojatiestä tai on muu este.
    Olen joskus autojen edellä ajaessani pysähtynyt suojatien eteen, koska tien laidassa oli suojatien eteen pysäköity auto. Hetken mietin pysähtyäkö vai ei. Lopulta varoitin takana tulevaa autoa kädellä ja pysähdyin toivoen autoilijan huomanneen varoituksen.

Lisää keskustassa olevia paikkoja, joissa pyörät posottavat yleensä jalankulkijoista välittämättä: http://goo.gl/maps/uxwJX
    Kuinkahan moni auto pysähtyy suojatien eteen pysähtyneen pyörän viereen?

Kuinkahan moni auto pysähtyy suojatien eteen pysähtyneen pyörän viereen?
    Niiden kuuluukin pysähtyä taakse, jopa suomalainen bussikuskikin pystyi siihen, vaikka koville ilmeisesti otti.
    Ihan samoin autolla voi pysäyttää kaksi kaistaa siihen suojatien eteen ihan keskinkertaisellakin ajotaidolla.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Niiden kuuluukin pysähtyä taakse, jopa suomalainen bussikuskikin pystyi siihen, vaikka koville ilmeisesti otti.
    Ihan samoin autolla voi pysäyttää kaksi kaistaa siihen suojatien eteen ihan keskinkertaisellakin ajotaidolla.
    Viittasin tähän paikkaan: http://goo.gl/maps/uxwJX
    Tietty, jos takana on, niin pysähtyy, mutta viereisellä kaistalla saattaa huomio herpaantua.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •