Onko tuo akkuloota oikeasti vedenpitävä? Onko pilipali-kiinamuovia vai saattaako se jopa kestääkin? Lähes samanlainen viritys ollut itselläkin mielessä.
Onko tuo akkuloota oikeasti vedenpitävä? Onko pilipali-kiinamuovia vai saattaako se jopa kestääkin? Lähes samanlainen viritys ollut itselläkin mielessä.
Kannessa on tiiviste, mutta en mä sitä ehkä veteen upottamaan menisi. Normaalia vesisadetta kestää kyllä hyvin. Ton johdon ulostulon tiiveys riippuu tietysti omasta viiteliäisyydestä. Muovi on ihan OK laatuista ja ainakin toistaiseksi parin kuukauden käytössä kestänyt hyvin. Olen nähnyt samantyylisiä muovikoteloita muissakin kiinakaupoissa.
Laitoin juuri äsken dx kaupasta tilaukseen pari lediä ja driverin, en kovin paljoa niistä ymmärrä, mutta ajatuksena olisi vanhaan Soliferin lyhyt/pitkä umpioon toteuttaa ledeillä tuo valaistus.
Ajatuksena olisi säilyttää itse valaisin räpeltämättömänä ja vain sovittaa ledit + elektroniikka kuorien sisään, kun siinä tilaa on. Akuksi ajattelin sitten ottaa hyötykäyttöön yhden lyijyakun 12V 7.4A, ei hyytyisi akku ihan heti, painoa toki tulee noin 2kg lisää fillariin, mutta vain silloin kun tarvitsee valoa ja kun kokonaispaino on siellä 140kg luokassa niin ei se yksi 2kg taida edes tuntua missään.
Ledeiksi valitsin tälläiset, jännitystä tiedossa sen suhteen kuinka saa sopimaan paikoilleen, kun ei tullut mitattua, mutta sittenhän sen näkee, eikä noista nyt konkurssia tule. Haskelin tietoja, niin ilmeisesti noin 260lm valoa per kappale olisi tarjolla ja noin 1A vie virtaa 3.7 voltilla.
http://dx.com/p/cree-xr-e-p4-wd-with-13mm-base-3393
Driveriksi sitten valitsin tälläisen mallin, aika pitkästi siksi koska keskusteluissa (sivun alareunasta löytyy) oli juttua kuinka 12 voltilla oli parin ledin kuormaa simuloitu ja homma oli toiminut, joten kuvittelen, että toimisi, jos ei, niin ei noista nyt konkurssia tule edes mun köyhyydessä.
http://dx.com/p/3v-8-4v-5w-cree-3-mo...mm-5-6mm-25517
Syksyä ennen kerkeää sitten rakentelemaan jotain muutakin, jos tämä projekti ei toimi kuten kuvittelen. Kokonaiskustannukset tässä nyt kuitenkin jää noin 7 euroon, jos tuolla saan sitten marketin perusledkuraa parempaa aikaiseksi, niin se on mun kirjoissa jo menestys. DX kun on tunnetusti aika nopea toimituksissaan, niin kesällä ehkä sitten tiedetään enemmän.
Valitettavasti en jaksa kahlata sivuja läpi. Mulla hyyty akku, niin mikä tilalle, lampu on modattu kiinaihme. Noissa akku jutuissa olen vähä pihalla.
Sent from my E350 using Tapatalk 2
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Tähän on kyllä liki mahdotonta vastata, sillä noita valaisimia on niin monenmoisia, samoin akkuja eri jännittellä varustettuja, että ilman tarkempia tietoja ei voi oikein sanoa mitään joka auttaisi sinua asiassa. Pystytkö laittamaan siitä akun kyljestä tekstejä tänne?
Suojamuovit päällä tiukasti ja päällä ei ole tekstiä. Lampussa on kolme lediä. Mitä akusta pitää huomioida? Siis voltti ja Ah lisäksi. Lamppu ostettu Mutikselta
fillari10.blogspot.fi
Itse yrittäjä
Katso laturista jännite: todennäk. 8,4V? Silloin akussa on kaksi kennoa sarjassa (3,7V+3,7V nimellisjännitteeltään), täyteen ladattuina 8,4V. Jos akkupaketissa on neljä kennoa, niin kapasiteettiarvo (mAh) vain tuplaantuu, jännite pysyy samana. Kennoissa voi olla alijännitteelle suojapiiri, joka on mennyt päälle. Laita akku laturiin, kyllä se siitä hetken kuluttua alkaa taas latautumaan kun kynnysjännite ylittyy (tämä siis jos suojapiiri mennyt päälle). Kaikissa akuissa ei ole tätä piiriä.
Omasta akusta oli johto irronnut juotoksesta, tärinästä. Juotin uudestaan ja varmistin johdon kuumaliimalla kennon kylkeen. Voisit yrittää mitata akun jännitteen, varovasti, ettet oikosulje akun plus- ja miinusnapoja. Paljonko näyttää? Tarkista myös laturin antama jännite, että laturi on varmasti ok.
Sen suojamuovin voi leikata saksilla auki ja laittaa (tarkistuksen jälkeen) ison kutistesukan kuumailmapuhaltimen avulla tilalle. Tai vaikka ilmastointiteippi ympärille.
Purin akut mutta mitään merkintöjä en löytänyt. Laturi ilmoittaa et akku on täys, mitään ei tule valolle. 8.4V on laturissa ja akussa on 4x18560 akkua. yritänkö vielä vai heitänkö toivon kaivoon.(se naapurin Toivo tohon pihakaivoon)
fillari10.blogspot.fi
Itse yrittäjä
Onhan napaisuus oiken päin (+/-)
Napaisuus on oikein ja nyt uusi laturi ei näytä mitään valoa. Laturi on kunnossa, mutta akuista en ole varma ( ei virtaa akuissa, eikä näytä ottavan vastaa) Siis suuri kysymys mitä tilalle? Olisi kiva käyttää lamppua ja akkua kaipais.
fillari10.blogspot.fi
Itse yrittäjä
Jos ajattelet uuden akun ostoa, niin tuostahan se lähtis saman tien laadukkaampi akku halvalla: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8578 Balansointiliitinkin olisi valmiina, niin voisi tarkistaa kennokohtaiset jännitteet näppärästi tällä: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...l_checker.html . Ai-ai, kun olis luksusta! Liittimet vain vaihtoon. Kolvia tarvitaan muutokseen.
Ei siinä akussasi välttämättä iso vika ole. Onko sinulla yleismittaria? Mittaa jännitteet akun kennoilta ja myös akun johdon päästä. Tämän tiedon avulla voitais jatkaa jelppauksessa. Myös: onko sitä suojapiiriä (piirilevyä) akkupaketissa, vai pelkkiä johtoja kennoilla? Oletko jotenkin varmistanut, ettei vika ole lampun puolella?
edit: Jos kolmeledistä lamppua on modattu niin, että ottaa lähemmäs 3A virtaa akulta, niin saattaapi olla liikaa vaadittu 18650 -akuilta pidemmän päälle. Ehkä. Hobbykingin akulle se on "pala kakkua".
Herkko6 muokkasi tätä : 09.03.2013 at 20.25
Ajattelin tilata Taskledistä ajurin, mahtaisiko Tampereen suunnalla olla muita halukkaita tilaajia, saisi noita posteja pienempään? Olisin tilaamassa viimeistään ensiviikolla.
Miten muilla on tullut nuo ajurit, kauanko posti niitä on kiikuttanut?
Missä on mun 29er
Ennen pääsiäistä oli tullut jo lootaan osat, Mun akussa täyteen ladattuna on kyllä yli 14V, joten ehken sitä voi käyttää, mutta 2700mAh AA NiMH akkuja löytyisi, neljä tai viisi sellaista ehkä sähkönlähteeksi, sellaisella olisi painoa vähän inhimillsemmin. Sekin olisi harkinnassa, että jos kemiallisella metallilla saisi taustapuolelta tuon kiinni pidikkeeseen, ehkä se johtaisi hyvin lämpöä siitä ledin taustalevystä polttimon pidikkeeseen ja sitä kautta valaisimen runkoon. Tinaukset vähän haasteellisia, kun ei meinaa koko osaa edes nähdä, tälläistä mallailua:
![]()
Jep, laatuakkuja kyseessä ja edullisesti. RC-käyttöön nuo 20C-sarjalaiset ovat ehkä hieman kesyjä, mutta led-käytössä 100 ampeerin jatkuva virranantokyky ei nouse ongelmaksi.Kannattaa käyttää tasaavaa laturia niin näkee näytöltä kennojännitteet ja jokainen kenno tulee 100-prosenttisesti täyteen. Mulla oli yösuunnistuksessa ja talven lenkeillä 3S 5 000 mAh selässä eikä 15 asteen pikkupakkanen vaikuttanut virtaan (n. 6 A) yhtään.
Liitintä vaihdettaessa on pidettävä huoli, että vain yksi johto tai liitinkontakti on kerrallaan paljaana.
Mulla olis tommonen 8000mah 2S (30C) Zippy ylimääräisenä.
edit_ yhden syksyn suunnistettu (ostettu elokussa 2012), Turnigyn balansoivalla ladattu. liittimenä Motonetin "superseal" (naaraskotelo,urospinnit) 20 cm piuhalla.
YV:llä saa esittää tarjouksia jos jotakuta kiinnostaa.
kontio muokkasi tätä : 04.04.2013 at 22.39
Kyllä, siksi siihen ajatuksena on ollut valaa tinasta tuo metallilärpäke täyteen, sillä saisi tasaisen pinnan ja sitten tuo metallihärpäke tulee valaisimen metalliseen heijastimeen kiinni, joka taas on valaisimen metallisessa rungossa kiinni, riittäisiköhän siinä sitten jäähdytystehoa tarpeeksi kun lämpö poistuisi tuolla tavalla?
Lämpötahnaa tietty pitänee hieroa kaikkien pintojen väliin parantamaan sitä lämmön johtumista.
Niin tuon starin isken sitten lämpöäjohtavalla liimalla kiinni siihen tinavaluun, tulisi siis tasainen pinta tuohon starin alle jossa tuo kuvassa lepäilee olematta mitenkään kiinni. Hiekkapaperillekkin on vielä töitä jonkin verran ennen kuin pääsee mitään varsinaisesti asentelemaan. Tinavalun toiselle puolelle toki voisi mahtua vielä jäähdytysiilikin, mutten tiedä kannattaako sitä lämpöä yrittää suht tiiviin valaisimen sisäilmaan haihduttaa, jos sitä johtaa saman valaisimen ulkopintaan.
Talviprojekti (eli toi "kuparinvärinen") valmistui eilen, vielä ku lumet sulais niin pääsis suunnistamaan silläkin.
Tohon vasemmanpuoleiseen "pikkulamppuun" (3x XML T6-1C sekin kyllä) on nyt olemassa myös juomapulloon istuva akku syksyn cyclolenkkejä varten
![]()
Tuli tossa verrattua Lupine Wilma 2012 lamppua tuunattuun MJ-872:een. Olen siis laittanut 872:een 30-asteen linssin joka tekee mukavan leveän keilan. Valokeila jakaa valoa tehokkaammin reunoille kuin Lupinen oletuslinssi.
Lupinessä on siis 26-asteen linssi ja tekisi mieli laittaa tuo samainen wide-linssi tuohon Lupineenkin. Särkemään en Saksan ihmettä ala, joten mieleen tuli hankkia uusi linssi ja liimata wide-linssi sen ulkopuolelle. Onko järkee vai ei? Onko olemassa jotain sopivaa liimaa lasin ja muovin väliin joka toimii myös optisesti? Onko lämpö ongelma? Wide-linssi on halkaisijaltaan 39mm ja sopisi just mainiosti Wilman lasin päälle.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Eikös Wilmassa ole kierrettävä kansi jolla lasi puristetaan kiinni? laita siihen samaan?
liimasta tuskin näkyy mitään läpi, toki eihän se montaa tippaa tarvi reunoille että toimii. Ja ei ole iso tappio jos tippuukin.
The Adventures of the Solitary Cyclist with Laufey, Twostroke, Occam, PlanetX, Goldsprint, Gain & Fuji
Tai kokeile laittaa se alkuperäisen lasin alle jos mahdollista. Mut periaassa yksi pikkuinen tippa liimaa, tai vaikka sinitarraa keskelle riittää.
Kuullostaa työläältä ja tosiaan ostan erikseen uuden linssin (Front cap with glass). Sen saa vielä vielä puna-anodisoituna, joten tuleepahan bling bingiä plussana.
Samaan tyyliin tuunasin MJ-872 lampun. Paitsi että wide-linssi oli alkuperäisen päällä. Siinä jäi se kiristettävä rinkula sen verran auki, että piti o-renkailla tiiivistää. Koitan pitää tämän Saksan ihmeen specsien mukaisesti vesisuojattuna.
Viimeinkin sain käytettyä modatun 3x XM-L U2 kiinanlamppuni Valostoren mittauspallossa.. Ei ilmeisesti riittänyt pojilla jäähdytys, kun aina 5 min jälkeen lämpötila nousi 80 asteeseen ja ajuri pudotti tehon toiseksi pienimmälle asetukselle.. Jotain 2300 lumenia se maksimissaan loisteli... Kyllä tuo huoneenlämmössä testaillessa 120mm laitetuulettimella aina on hyvin jäähtynyt täydellä teholla ja tietysti fillarin tangossa sopivassa vauhdissa.. Ollappa työstökoneet käytössä, niin sais paremmin jäähtyvän kopan tekaistua..
Samppasika muokkasi tätä : 14.09.2013 at 19.00
DX:ssä oli E10 kantaan sopivia autopuolen ledejä, noin 200 lumenia moisen valoteho, SMD ledejä 5kpl, eli käy siis polkupyörän kierrepolttimon tilalle ellen aivan väärin ole ymmärtänyt, mutta syö 12V sähköä.
Hintaa alle 3 euroa 2kpl, toimitettuna postilaatikkoon. Eli jos ei mitään hirmuista valotehoa kaipaa, mutta vähän parempaa kuin hehkut ja halogeenit, niin sellaisella voi saada pientä parannusta aikaan, toki 12V akku pitää olla ja askarrella sähköt.
Menin hukkaamaan aiemmin tilaamani ledit sisältävän pussukan johonkin, joten tilasin nyt sellaiset kierrekannalla olevat ledit, joskus tulee sitten moisista kokemusta.
Vähemmän rakenteluakin kuin niissä ledeissä joihin pitää jäähdytyksiä askarrella.
Trek 3700 Disc 2014 SLX osilla
Renault Eclaireur hybridi 2005
Jupiter mummis 80-luku
Champion mummis 50-luku ja 60-luku
Joku pappis 50-luku
Menee vähän off topicin puolelle, mutta led-rakentelusta on jäänyt hyllylle käyttämättömiä SST-90-ledejä (star), näille heijastimia ja heijastimiin sopivia tilauksesta teetettyjä kirkkaita linssejä. Mikä olisi paras paikka myydä nämä niitä tarvitseville? Varmaan aika harva eksyy huuto.netiin.
Kirjanmerkit