Oletko punninnut oletko kuinka lähellä tuota ilmoitettua 10,5kg painoa? Mielestäni tuosta on vaikea lähteä raharajoitteisena suuria määriä tiputtamaan.

Kiekoista ensimmäisenä sisäkumit pois ja tubeless-venttiilit + litkut tilalle. Sisärenkaattomaan käyttöön soveltuva vanneteippi todennäköisesti on Crossrideissä valmiina. Sillä lähtee yhteensä 100-200g, vähän riippuen sisärenkaiden painosta ja litkun määrästä jonka renkaisiin laittaa.

Veikkaan että Crossridet painaa noin 2100g sellaisenaan. Kuskin painon takia kiekkoja vaihtamalla niistä ei tippuisi kuin 300 grammaa jos rajoitetusta budjetista ja kestävyydestä haluaa pitää kiinni.

Shimanon SLX-pakasta ja ketjusta saisi pois 100-200g siirtymällä SRAM:n XX-pakkaan ja 1091R-ketjuun, mutta muuten XX-sarja ei ole merkittävästi X9/X0-voimansiirtoa kevyempi. XX1-sarjalla saisi pois enemmän, mutta se ei välttämättä mahdu budjettiin ja jos tuntee tarvitsevansa kaksi eturatasta niin sitä ei silloin kannata miettiä.

Avidin Elixir 5 -jarrutkin on painoltaan ihan kilpailukykyiset. Niissä ei ole kuin etäisyyden säätö työkalulla eli rakenne on yksinkertainen ja ylimääräistä on vähän. Edessä näkyy olevan 180 millinen HS1-levy. Jos tuntuu että jarrutehoa on nykyisellään riittävästi, vaihtamalla 160 milliseen HS1:een saisi 20g pois muutamalla kympillä. Avidin mallistossa ainoastaan XX-jarruilla saa merkittävää (yli 100g) kevennystä, muilta valmistajilta saattaa löytyä saman painoisia halvempia vaihtoehtoja.

Arvioin että ohjaustangosta, ohjainkannattimesta, satulasta ja satulatolpasta saa reilulla 500 eurolla noin 250-300g pois. Se on melko paljon jos samaa yrittäisi esimerkiksi etu- ja takavaihtajaa, vaihdevipuja tai jarruja vaihtamalla. Esimerkiksi:

Easton EC70 XC, noin 100g kevennys satasella.
Syntace Force 109
, Ritcheyn WCS on melkein yhtä kevyt, mutta jos vaihdat kuitenkin pitempään niin tämä on vielä vähän kevyempi.
Tune Komm-Vor, merkittävä kevennys (yli 100g) jos sopii perseen alle ja uskaltaa ottaa pienen riskin 90kg-painorajan kanssa.
Easton EC70, hiilikuitua järkihintaan, kohtuullinen kevennys ja lisää mukavuutta.