Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Voikohan parkkipirkoille laittaa valvontapyynnön?
Olen ollut siinä käsityksessä, että pyöräilijöiden pitäisi kulkea pyörätiellä menosuuntaan nähden oikeassa reunassa. Niin ajelin tänäänkin. Vastaan tulee n. 50-vuotias nainen, joka vinttasee raivolla vastaan omaan kulkusuuntaansa nähden vasemmassa reunassa. Meillä oli siis "yhteinen kurssi". Näin kauempaa, että nainen ohitti erään kävelijän hihaa hipoen. Nainen läheni minua koko ajan, eikä hänen kurssinsa muuttunut. Ajattelin, että nainen ei havaitse minua pyörässä olevasta valosta huolimatta ja soitin kilikelloa. Nainen väisti sen verran, että pyöriemme väliin olisi mahtunut rukkanen. Ohi mennessään hän huuti "väistä saatana". Niin minne? Ajoin jo ihan lumipenkassa kiinni...
Näitä samanlaisia tapauksia on ollut viime aikoina useampia ja aina vastapelurina on ollut n. 50-vuotias nainen. Tullaan menosuuntaan nähden vasenta reunaa, eikä väistetä. Jos erehdyt epäröimään siinä tilanteessa ääneen, että kummalta puolelta tulet, niin saattaa tulla vastineeksi "turpa kiinni" tai kiroilua. Hankala on etukäteen tietää, että mitä kautta väistän - joskus olen erehtynyt tekemään väistöliikkeen menosuuntaan nähden oikeasta reunasta vasemmalle, niin samalla myös vastapuoli onkin tehnyt väistöliikkeen samalle puolelle. Ja taas ollaan törmäyskurssilla.
Nimimerkillä Vaihtaisiko autoiluun, niin liikennesäännöt olisi aika selvät
^ Hyvä vaihtoehto.
Jos muuten joskus sattuu varovaisuudesta huolimatta niin, että tuollaisessa tilanteessa edellämainituissa väistä saatana -tilanteessa tapahtuu kolari ja jompi kumpi tai kumpikin osapuoli loukkaantuu - "kenen on vastuu?"
Ajoin tänään puoli kuuden aikaan keskustasta päin Sörnäisten rantatietä aikomuksenani ylittää Parrutie jalankulkijoiden vihreällä, pyörätien jatketta, (ABC-aseman kohdalla), kun eteeni kurvasi takavasemmalta taksi varmaan 70 kmh, aivan vähältä piti etten jäänyt alle. Lähdin ajamaan takaa, koska Parrukadulta ei ole ennen päässyt läpi Kaasutehtaankadulle-Hermannin rantatielle - mutta nytpä kävi ilmi, että reitti oli auki, ja tämä hullu kaaharitaksi paahtoi siitä läpi ja jäi vaille läksytystäni. Ikävä kyllä en saanut taksinumeroa enkä rekkaria ylös. Tuollaiselta pitäisi ottaa sekä kortti että taksilupa pois. Ja autojen ruuhkaoikoreitti pitää ehdottomasti sulkea asap.
Yksi asia päivästä toiseen pistää ihmetyttää kelvillä, että miksi jalankulkijat pääsääntöisesti kävelevät keskellä kelviä? Tekee ohittamisen vaaralliseksi molemmille kun ei tiedä lähteekö oikealta vai vasemmalta ohittaa ja monesti jalankulkija on alkanut siirtyy törmäyskurssille juuri ennen ohitusta, että hihaa hipoen sitten mennää ohitse. Eikö sitä nyt voisi kävellä oikeassa laidassa aina jolloin kaikille olisi helpompaa?!
^^^monesti tulee ihmeteltyä samaa. Yleensä soitan kelloa jos vaikka siirtyis jompaan kumpaan laitaan, mutta aika usein kellolla ei ole vaikutusta mihinkään suuntaan koska ilmeisesti kävelijällä on kuulokkeet korvissa. Silloin on vain pakko ängetä ittensä hitaasti rinnalle ja ohitte. Talvella yleinen ongelma ko tilanteessa on, että huonokuntoisella kelvillä saattaa olla vain yksi kelvollinen ajolinja ja se kävelijähän kävelee tietysti juuri sitä pitkin tehden ohituksesta entistä hankalampaa. Pari kertaa on oma ohitus tyssänny juurikin siihen kävelijän rinnalle joka sitten katselee hölmistyneenä kun en mennytkään ohi siinä 10cm mössössä vaan melkein kaadun villisti kiemurtelevan fillarini kanssa. Ja uusi ohitusyritys taas 20m päässä.
Itse olen käyttänyt viime aikoina pirikelloa aika kaukaa pirauttaen. 20-40m päästä pirauttaen on monta hyötyä.
- Ääni on sopivan kova. Koiran ulkoiluttajat monasti säikähtävät lähellä pirauttamista ja nykäisevät hätäisesti koiraa lähemmäs.
Koirakuiskaajaa katsoneena sanoisin, että koira reagoi tähän suojelevasti koska se monasti saattaa luulla omistajan reaktiota peloksi ja sen on suojeltava omistajaa. Kun näitä omistajan säikähtämisiä on usein pyöräilijöiden kohtaamisissa on tuloksena koiran omaehtoinen agresiivinen reagointi pyöräilijöihin.
- Antaa reagointiaikaa kävelijöille ja sivulle pomppimista en ole juurikaan havainnut. Kun taas jos lähellä pirauttaa on pomppijoita paljonkin ja jos ei soita säikähtävät vapaarattaan siritystä vielä enemmän ja juuri muutama metri ennen kohtaamista.
^^ Samaa mieltä kellon käytöstä. Ikävä kyllä tänään piti todeta Klaukkalan suunnalla, että autot eivät ikävä kyllä reagoi pyörätiellä kulkevaan mitenkään. Piti nimittäin ihan pysäyttää pyörä rellun ollessa risteyksessä odottamassa pääsyä tielle. Autossa olleet kolme nuorta miestä kyllä pyörittivät päätä vinhasti auton sisällä ja keskustelu selvästi liittyi auton viereen pysähtyneeseen pyöräilijään, mutta kuski ei tehnyt elettäkään siirtääkseen autoa eteen- tai taaksepäin pyöräilijää varten. Noh, allekirjoittaneella ei ollut tällä kertaa kiire mihinkään, maltoin sen 5 sekuntia odottaakin... Pisti vain miettimään, miksei autoilijat ota pyörää huomioon paremmin risteyksissä. Välinpitämättömyyttä, sanon minä.
Pöhölöähän tämä jatkuva pyöräily on, mutta jokku kattoo kotona telkkaria kaljapullo kourassa illasta toiseen - sehän se vasta hullua on!
Voisin avautua kaikenmaailman koiranpissittäjistä ja hiihtäjistä jotka noilla yhteisillä väylillä tänään liikkui. Muttakun ne mulkerot olikin kaikki kohteliaita ja kiittelivät vielä kun kilautin ajoissa. Ihme pellejä, eihän tässä saa edes kierroksia nostettua.
Eilen otin kevyen kontaktin auton kanssa kauppareissulla. Auto oli tulossa parkkipaikalta ja minä jatkamassa suoraan kevyen liikenteen jatkeen yli. Auto pysähtyi ja oletin, että huomasi meikän, mutta kuinkas ollakkaan, kun olin kohdalla jatkoi auto eteenpäin ja kolautti päin. En kaatunut eikä pyörälle käynyt mitään, mutta autosta taisi vähän etupuskuri tipahtaa... Ei muka nähnyt ja olin pilarin takana... Lamppu oli kyllä asennettuna ja päällä. Mä olen vielä asetellut sen niin että osoittaa suht korkealle, että varmasti autolijat näkee.
Onneksi ei ollut vauhtia hirveesti koska jos olisin kulkenut vikkelämmin olis OTB ollu varma
Koiranulkoiluttajalla semmottinen mäyris. Ohitan niin laidasta kuin mahdollista, mutta niinhän se emännältä livahti tangenttiin.. no se ja sama ajattelin ja ootin näinköhän takarengas pomppaa. Ei pompannu ja flexi kerkis kiristyä. Tulin suoraan vastaan, näki ja huomioi, mutta vaikka paikallaan seisoi niin puhelu ilmeisesti sitten esti flexin napin painalluksen. Koiran kannalta win ettei kerinny alle.
Erikoinen esitys kuitenkin oli ambulanssin ja sen edellä kulkeneen autoilijan jäätyminen. Lanssi pillit ja valot päällä, autoilija päättää pysähtyä tien laitaan... mutta liikenteenjakajan kohdalle yksikaistaisella tiellä. 10 sekuntia lanssi huutaa jumissa tulpan perässä kunnes auto kääntää oikealle maxit, kaasu pohjaan ja lumipenkereen yli pohja raapien suoraan kelville. Lanssi jatkaa matkaa ja niin jatkaa autoilijakin; kelvillä! Kaasua pohjaan ja seuraava 200m kelvillä. Hienoa toimintaa, not.
Pitkästä aikaa sain koiranulkoiluttajan huutelemaan. Keski-ikäinen nainen raahasi paria pientä koiraa flexissä perässään. Hiljensin vauhtia koirien kohdalla ja katsoin reagoivatko ne pyörään. Koirat näkivät minut ja jatkoivat matkaansa pyörästä välittämättä ajoin rauhassa kunnes pääsin ulkoiluttajan kohdalle. Nainen säikähti ja taas alkoi perinteinen kaava, eli koiria revitään lähemmä suunnilleen sitä kyytiä että fifien jalat ei koske maata, vaikka tilanne on jo ohi. Samalla alkoi kovaääninen huutelu, että käytä sitä kelloa. Tokaisin perään että nätistihän ne sun koirat kulki, mutta huuto jatkui. Pyöräilin pois kun ei huvittanut jäädä tilannetta sen enempää setvimään.
Teoriassa kello on hyvä juttu, mutta teoria ei tässäkään tapauksessa kohtaa käytäntöä. Yleensä kello ei saa aikaan muuta kuin päätöntä säntäilyä ja etenkin useamman koiran ulkoiluttajan tapauksissa tulos on yleensä lopulta se että ulkoiluttaja on toisella reunalla kelviä ja vähintään joku koirista toisessa ja koirat saa sellaista kyytiä että hyvä jos niiden niskat repimistä kestää. Kaukaa soittaessa taas mitään reaktiota ei tunnu syntyvän etenkään jos liikennettä on kelvillä vähääkään enemmän.
Oli se kello tai ei, niin tietyt yksilöt liikenteessä eivät tiedosta ympäristöään juuri ollenkaan. Pasilan sillallakin saa olla kilkuttamassa kelloa ja ajaa esim. "tätien" takana puoli siltaa ennen kuin pääsee ohi (eikä siitä syystä että ne väistäisivät). Ei siinä oikein mikään auta kun toinen on omissa ajatuksissaan (rahahuolet, parisuhde, kenkkumainen pomo), siinä vain ei pääse sen muurin läpi kellolla eikä välttämättä edes kommentilla. Siinä vaiheessa kun päästään näköpiiriin oman "alueen" sisälle niin jopas se huomio keskittyykin siihen "tunkeutujaan". Defcon 1 päälle ja silleen...
Sit on nää toiset tyypit, jotka ottaa asian rennosti eikä hötkyile tämän kaiken sattuessa omalle kohdalle.
Aihetta sivuten: tänä talvena olen aika usein joutunut pyytämään itselleni tietä yrittäessäni juoksulenkillä päästä ihmismuurin tai älypuhelintaan hiplaavan kulkijan ohi. Jos kohdehenkilöt eivät reagoi, on ohitusloikat tehtävä lumipenkan tai ajoradan kautta. Pitää varmaan laittaa lehmänkello kaulaan.![]()
Tieliikennelain mukaan kelloa saa käyttää vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ohituspaikan odottaminen ei ole vaaratilanne. (Tästä voi huomauttaa, jos kohtaa valittajan. Toki oikeasti kelloa kannattaa käyttää järkevästi ja kohteliaasti.)
Millä tavalla tapauksesi kertoo kellosta yhtään mitään, kun et soittanut sitä?
Liian läheltä soitettu.
Liian hiljainen kello. Koeta lähempää uudestaan. Jos kellon kuuluvuusalueelta tapahtuvasta soittamisesta kohtaamiseen kuluu niin vähän aikaa, että syntyy paniikki, joko kellosi on liian hiljainen tai ajat liian kovaa.
Eli hiljennä vauhtia tai hanki kovaäänisempi kello.
Sori, mutta mielestäni huonoja argumentteja.
Liian läheltä soitettu ja liian hiljainen kello. Väitteet kumoavat toisensa. Talvivaatteiden kahina, tieliikenteen melu, korvanapit, alentunut kuulokynnys ym. seikat vaikuttavat siihen, että kellona pitäisi olla melkeinpä vuvuzela ennen kuin kukaan sitä kuulisi sen sopivan etäisyyden päästä. Tänäänkin aamulla piti oikein hennosti taputtaa kävelijän olkapäätä ennen kuin kuuli huutoani musiikin yli. Tilannetta lievensi hymy kumminkin päin.
Olen huomannut, että ihmishuuto tehoaa parhaiten ja kun käyttää jotain vähän humoristista kuten 'töttöröö', saa myös eniten hymyjä vastaukseksi.
Fuuga muokkasi tätä : 06.03.2013 at 09.57 Syy: typoja
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Mulla on edelleen toiminut voimakas "HOP HOP!" ja sitten kohdalla "Kiitos!"
Die Kanonen von Kauppi
|ex 10k-kerho|
"ajelee takana, porukan perällä vaan ja syö patukkaa siellä koko ajan" E. Lummelampi
Joskus tulee kellon lisäksi hihkaistua: "Pyörä vasemmalta ohi."
Taajamassa on parisataa metriä kevyenliikenteenväylää, siellä usein pari mummoa kulkee rinnakkain, tulee sitten kuuluvasti toivotettua hyvää päivää ja kas kummaa kuinka nopeasti nämä organisoivat itsensä hieman pienempään tilaan, toisinaan pari sanaakin tulee vaihdettua.
Yleisin tapa mullakin on hiljentää perään ja kysyä mahtuisko ohi, ja kohdalla vielä hymyillen kiitän. Mutta jos katson että ohi pääsee turvallisesti ilman huuteluja/kelloa, niin en minä niitä ehdoin tahdoin harjoitakaan.
Riippuu kulttuurista, monessa maassa kun on tapana, että tööttiä soitetaan kun lähdetään liikkeelle, tullaan pimeästä mutkasta, lähdetään ohittamaan autoa, ohitetaan jalankulkija jne. tai jos vaan tuntuu siltä. Voisihan tuota alkaa sovittamaan Suomessakin, aiheuttaisi varmasti ehdotonta hyvää mieltä kanssaliikkujille![]()
Joissain ihmisissä tuo kello tai töötti herättää sellaisen "sinähän et minua käske" reaktion. Koiranpissittäjät ja vanhemmat ihmiset ovat kyllä kovia kiittelemään kun rimpauttelen. Vastaan yleensä vaan että eipä se minulle mitään maksa tuo rimpauttelu. Hyvä mieli tulee.![]()
Kuten on tullut esille, äänimerkki on annettava vaaran välttämiseksi (TLL 34§). Polkupyörähän on tosiaan ajoneuvo (TLL 2a§). Ajokortillisten ihmisten voi minusta olettaa osaavan liikennesäännöt ja voi olettaa lähtökohtaisesti heidän myös noudattavan niitä. Jalankulkijoiksi luokiteltu tienkäyttäjä taas ei välttämättä omista ajokorttia tai ei jostain muusta syystä osaa liikennesääntöjä, tai ei vain välitä niistä. Osa polkupyöräilijöistä (ainakin täällä olevista) sen sijaan taitaa osata liikennesäännöt ihan hyvin. Potentiaalinen vaaratilannehan on lähellä silloin kun polkupyöräilijä kohtaa jalankulkijan kevyenliikenteenväylällä. Silloin on syytä soittaa kelloa, tietysti riittävän kaukaa, ettei narun jommassa kummassa päässä kulkeva pomppaa juuri sinne eturenkaan alle.
Eilen meinasi olla vähän vaikeaa kevyenliikenteenväylällä. Pyöräilin kärry perässä talvivarusteissa kotiinpäin ja näin väylän oikeassa reunassa koiran ja ulkoilutettavan ihmisen. Ajattelin tilanteen olevan selvän, eli koira pysyy siellä reunassa kun näytti viihtyvän. Tokihan se sieltä pomppasi ovelasti ulkoilutettavan henkilön takaa eteen. Sain vauhtia pois ja myös narun toinen pää heräsi tilanteeseen, joten ei eläin- tai ihmisvahinkojaVoisin ehkä jatkossa varmuuden vuoksi käyttää sitä kelloa vielä aktiivisemmin.
Yksi mielenkiintoinen ryhmä on lastenrattaita/-vaunuja työntävät henkilöt. Kilautan kelloa riittävän kaukaa, jos tarpeen, koska en tiedä kuinka herkästi mahdollisesti nukkumassa oleva lapsi herää. Näiden suunta ei muutu kovin herkästi tai nopeasti jos vaunuissa on kääntymättömät etupyörät.
Lopuksi vielä siitä kellosta. Luulen vahvasti, että osa ihmisistä ei reagoi kelloon, koska eivät kuule sitä. Tämä voi johtua huonosti kuuluvasta kellosta tai liian kaukaa kilautetusta kellosta. Jos toivottua reaktiota ei tapahdu, kannattaa soittaa uudestaan lähempää kunnes toivottu reaktio tapahtuu
Edit: Vaihtoehtoisista äänimerkeistä tuli mieleeni käyttämäni "pyörä!" niissä tilanteissa joissa kello ei jostain syystä toimi tai käytössä oli liian heikkoääninen kello. Nyt pitäisi olla ihan kunnollinen kello![]()
Kirjanmerkit