Kysyn lisää tyhmää, paljon avaruudettimia saa olla stemmin alla, kyse maastopyörästä.
Embrace the moment
Ajoin tänään aamulla täysjoustollani 20 asteen pakkasessa töihin ja loppuvaiheessa takaiskari päästi kaikki paineet pihalle. Pumppailin sinne paineet takaisin tässä illalla, mutta nyt se pitää joustaessaan sellasta rohisevaa ääntä. Menikö tuo nyt rikki vai mitä häh?! Iskari on DT Swiss XM180.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Mitä enempi avaruudettimia, sitä kovempi rasitus kaulaputkelle tulee, koska vipuvarsi kasvaa.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Hommaa tommonen jos ohjaimoon lisää korkeutta kaipaat. Toimi ainakin mulla ja on hienokin kun mikä.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80506
- Fear is a mindkiller -
Stemmin alle lisätyt spacerit voivat sitten helposti vähentää eturenkaalla olevaa painoa, ja sitä myötä myös pitoa. Tietysti tuommoinen riippuu täysin pyörästä ja ajotavasta... Kiipeämisessäkin se siirtää painoa taaksepäin jolloin keula lähtee helpommin vaeltamaan.
Laiskana miehenä en jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kyselen varmaan jo moneen kertaan puituja asioita. Ajattelin viedä keulan ja takaiskarin huoltoon Fillariosaan. Keula on Fox Fit RLC ja takaiskari Fox RP23. Fillariosa tarjoaa perushuollon lisäksi jos jonkun näköistä tunausta iskareille. Mitä käytännössä tekee shimmaus tai ilmatilan muutos 120 mm joustavalle XC-pyörälle? Huomaanko eron jos normaalisti olen tyytynyt pelkästään sagin asettamiseen ja keskittynyt ajamiseen. Säätönamiskoihin olen viimeksi koskenut 2 vuotta sitten kun pyörän ostin. Eli onko noi tunaukset vain täydellisyyttä etsivälle insinöörille vai huomaako tälläinen vähempäänkin tyytyväinen sunnuntaipyöräilijä eron? Ajan kaikkea pururadan ja enskamaaston väliltä, joten en halua speksata pyörää yhtä tarkoitusta varten.
ÄäriTeam
^Ei tuunausta kannata teettää ellei ole huomannut tarvetta sellaiseen. Jos et ole kahteen vuoteen koskenut "säätönamiskoihin" niin tuskin sä kaipaat tuunaustakaan![]()
Mun mielestä tuunaus kannattaa koska monesta iskarista saa säädettyä vaikka minkälaisen paikanpäällä jos aikaa on olen käsittänyt,sen kun saa toimimaan hyvin niin ei todella tarvitse säädellä.
Voihan se olla täydellinen siihen pyörään mutta kumminkin kannattaa ainakin perehtyä mitä olisi saatavissa ja tiedän että perusteellinen säätöjen ohjeistusta on saatavissa kysyttäessä,ainakin itse olen sitä saanut.
ehkä ajoin,ehkä en....
Pahat sedät 50/60
Njoo, vaikea kertoa tuunaajalle mitä haluaa jos ei ole mitään hajua miten jousitus voisi olla enemmän mielensä mukainen. Fillariosan Markus osaa kyllä selittää kimuranteimmatkin jutut niin että tällainen pöljäkin ymmärtää.
Tuunaus on kyllä jo melkein pakollista jos tietää että oman fillarin jousitus ei toimi ja ymmärtää miten se voisi olla itselle parempi.![]()
Nukeproof Megan mukana tullut Rock Shox Monarch RT3 on ollut pettymys koko viime vuoden ja kevään lähestyessä olen tarkkaillut sille selkeää parannusta. Suurimmat ärsytykset Monarchista ovat sen Reboundin olemattomuus korkeillakin paineilla (sag 10-20%) ja löysän kullin kaltainen vaste vipuakin väännellessä.
Maailmalla Megaan on asennettu kommenttien perusteella onnistuneesti Cane Creekin Double Barrelia ilmalla ja jousella, Monarch Plussaa ja jopa Vivid Airia. TF Tunedilta heittivät vielä suosituksena 2013 Fox Float CTD Boost Valven jokerina ehdotuksena. Onko kanssakeskustelijoille kertynyt näistä kokemuksia?
Fox kiinnostaisi tuon CTD:n vuoksi, jonka idealogiasta pidän ja onhan se hemmetin kevyt. CCDB ilmalla tai jousella taas sen verran eksoottinen ja säätövaroiltaan valtava, että sen kanssa voi joutua kikkailemaan pitkäänkin sopivat paineet löytääkseen.
Hinta ei suoraan ole este, mutta viiden sadan tienoilla olisi kiva liikkua. Myös X-Fusionit, Elkat ja BOS kiinnostavat semisti, sekä jousineitsyenä coilit rajuun trail ja/tai endoru-tyyppiseen alamäkiajoon. 200 x 59 pitäisi silmävälin olla.
Tänään ajoin sillä taas ja ei pitänyt enää kunnolla paineita edes 5 asteen pakkasessa. Ei tyhjentynyt yllättäen kokonaan vaan tuntui pikkuhiljaa paineet laskevan. Ennen toimi kyllä näillä pakkasilla mainiosti.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
jos siittä sit selviäis ilmakannun tiivisteet vaihtamalla..
The end of the road is just the beginning...
Siis voiko ne tiivisteet hajota jos on liikaa pakkasta? Sen oon kuullut, että paineet voi karkailla kovalla pakkasella, mutta minne se paine sitten meni ja mistä ja mitä se on mahdollisesti saanut aikaan?
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
jos sieltä paine karkaa niin voi tulla venttiilistäkin hiljalleen.. räkäse siihen ventiilin nokkaan ja jos kuplii niin vuotaa siittä.. voi olla että vuotaa ilmakannun tiivisteistä.. jos ilmakannun tiivisteistä vuotaa niin on itse huollettavissa, ei itellä kokemusta dt swissin huollosta mutta foxin ainakin huoltaa vartissa.. jos vaimentimessa jotain häikkää kun mainitsit noita rohinoita joustossa niin on parempi kääntyä ammattilaisen puoleen..
The end of the road is just the beginning...
Erikoista että pidät CTD:n logiikasta mutta silti haaveilet myös Double Barrelista, nehän on melkein toistensa vastakohdat. CTD semmoiselle joka ei viitsi hienosäätää, mutta haluaa muuttaa pyöränsä luonnetta helposti kesken lenkin, Double Barrel taas sellaiselle joka haluaa viilata säädöt vimpan päälle kuntoon ja pitää ne sitten siinä.
Omaan uuteen pyörään oli tarjolla juuri nuo vaihtoehdot ja CTD ei juurikaan kiinnostanut, en halua säätää iskaria erilaiseksi ylämäkiin ja alamäkiin, mutta haluan että säädöt ei ole mitkään kolmiportaiset. Otin siis Double Barrel Airin.
Ja mitä enemmän iskarissa on painetta, sitä enemmän tarvitaan rebound-vaimennusta, joten tuo toka lause on vähän ristiriitainen.
Jäi mainitsematta, että Monarch pohjaa suositus-sägeillä ihan peruslenkilläkin todella helposti, jota yritin kompensoida korkeammilla paineilla. Iskarissa kun on vain yksi ilmakammio joka säätää samat paineet vaimennus- ja palautuspuolelle, joten en saa kyseistä iskaria mieluisaksi millään. Täysin säädettävä CCDB kiinnostaa kovasti juuri tämän kokemuksen perusteella.
Fox nyt ei alunperinkään ollut vaihtoehtolistalla ennen TF Tunedin asiakaspalvelua, mutta CTD on mielestäni asenna ja unohda -ratkaisuna miellyttävin tarjolla olevista "tyhmistä" iskareista. Olen varsin hyvin tietoinen, että CCDB:n kanssa kerran kohdalleen säädettynä se on siinä. Siksi sitä himoitsenkin.
Mikä runko Verska-Vesa sinulla on? Millaiset ovat olleet kokemukset CCDB Airista? Harkitsiko kierrejousiversiota?
Voi tuunauksesta olla maallikolle hyötyäkin, ainakin tftuned on taikonut joskus iskarini uskomattoman hyvin toimivaksi (push tunaus) vaikken kertonut kuin rungon, kuvausta ajosta ja oman painon.
Fillariosalta en ole vastaavia tunauksia kysellyt, mutta hyvän tuntuisena ovat aina nuo palauttaneet. Heillä ei välttämättä ole vastaavaa tietokantaa joilla osaavat suoraan optimoida sen sopivaksi jollei runko satu olemaan sopiva, mutta osaavat myös puhua.
Ei tuo RT3 aivan onneton ole. Se vain vaatii vähän hellää tuunausta.
Hommasin myös omaan fillariin tuollaisen RT3:n ja pettymys oli suuri. Verkonpainoksi meinasin sen jo sijoittaa mutta kaveri sen tuunasi ja oli ihan positiivinen yllätys kuinka hyvän se siitä sai. Sanotaanko että tuo iskari on ihan hyvä aihio. Tämä kaveri tuunaili myös sitten RT3:n tuohon Megaan joten häneltä voisi herua hyviä vinkkejä...
Hmm, kuulostaa siltä, että nyt olisi joku iskareiden peruskurssi paikallaan, termit on aika sekaisin.
Iskarin ilmakammio on jousi, painetta säätämällä säädetään jousen jäykkyyttä, ei vaimennusta. Jos iskari pohjaa liian helposti vaikka sagia on vähän, sinun täytyisi saada lisää compression-vaimennusta (erityisesti high speed compressionia=jäykempi simmipakka), eikä reboundia. Rebound tarkoittaa paluuvaimennusta, jolla säädetään sitä, kuinka nopeasti iskari palautuu täyteen pituuteeensa.
Toinen vaihtoehto tuohon pohjaamisen estämiseen on ilmakammion tilavuuden pienentäminen, joka kasvattaa jousen progressiota. Tätä varten muistaakseni Rock Shoxillakin on semmoisia paksuja kumilenkkejä, joita laitetaan ilmakannuun sopiva määrä pienentämään sitä.
Orange Five. Ei tuosta vielä kauheasti ole kokemuksia, kaksi kertaa ehtinyt vasta ajaa, ja talvella on vaikea säätää kun ei ole juurakkoa eikä kunnon kivikkoa esillä. Hyvältä tuo on tuntunut kun nyt suunnilleen oikealle alueelle joka säätönamiska on laitettu, mutta kesä sen sitten kunnolla kertoo.
Kierrejousiversiota en harkinnut, kun tuohon runkoon tarjottiin tehtaalta Foxin Floatteja ja tuota CCDB Airia. Ja painokin saisi kuitenkin pysyä jollain lailla kurissa vaikka ei tuo Airikaan mikään grammanviilaajan valinta ole.
Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle. Eli jos säädän sagin hyväksi, pohjaa iskari helposti ja paluuvaimennus on todella hidas ja pakkautuu pohjaan helposti. Tuunauttaminen ilmakannun tilavuutta muuttamalla onkin sitten eri asia ja ei onnistu ilman lisähankintoja.
Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:
Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.
On ne sekaisin
Ilmanpaineella ei säädetä vaimennusta. Tuo Solo Airin positiivinen ja negatiivinen kammio ei liity vaimennukseen mitenkään, vaan jousen toimintaan. Negatiivinen kammio täyttyy itsekseen samaan paineeseen kuin positiivinen kammio, kun iskari on täydessä mitassaan. Negatiivisen puolen paine tavallaan poistaa "esijännityksen" ilmajousesta, eli iskari liikkuu helposti alkujouston aikana, sen jälkeen negatiivipuoli ei vaikuta mihinkään.
Eli nyt säädät sen sagin kohdalleen (saa sitä nyt ainakin 20% olla) ilmanpaineella ja säädät rebound-vaimennuksen niin että iskari palautuu sopivalla nopeudella. Jos reboundia on liikaa (iskari pakkaantuu, ei palaudu tarpeeksi nopeasti) minimiasennossaankin, täytyy iskarin sisuksiin kajota.
Nyt jos iskari pohjaa liian helposti, lisäät joko kumilenksuja ilmakammioon tai lisäät high speed compression-vaimennusta (onko tuossa iskarissa muuten mitään säätöä tälle, tai edes low speed compressionille?).
Jos high speed compressionia ei voi säätää ulkopuolelta ja se on pielessä, täytyy taas kajota sisuksiin.
Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.
Kirjanmerkit