HephaGiantElectrobikeGarmin
Sivu 26 / 168 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 16 24 25 26 27 28 36 76 126 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 751 - 780 / 5028

Aihe: Jousituksen pienet kysymykset

  1. #751
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    editt. Eipä enää mittää, sain sen liikkeelle. Palautuu kyllä tosi hitaasti vaikka revound nopeimalla mutta pääasia että toimii.
    Kai ostit oikealla "tunella" olevan iskarin pyörääsi? Tai mielellään pykälän kevyemmillä vaimennuksilla koska nuo RT3:t tuppaa olevaan kohtuu paljon ylivaimennettuja.

  2. #752
    Kysyn lisää tyhmää, paljon avaruudettimia saa olla stemmin alla, kyse maastopyörästä.
    Embrace the moment

  3. #753
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Ajoin tänään aamulla täysjoustollani 20 asteen pakkasessa töihin ja loppuvaiheessa takaiskari päästi kaikki paineet pihalle. Pumppailin sinne paineet takaisin tässä illalla, mutta nyt se pitää joustaessaan sellasta rohisevaa ääntä. Menikö tuo nyt rikki vai mitä häh?! Iskari on DT Swiss XM180.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  4. #754
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Kysyn lisää tyhmää, paljon avaruudettimia saa olla stemmin alla, kyse maastopyörästä.
    Ainakin foxin suositus oli max. 30mm
    - Fear is a mindkiller -


  5. #755
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti syklopaatti Katso viesti
    Ainakin foxin suositus oli max. 30mm
    Hmm.. Tuntuu varsin vähäiseltä, aiheuttaakohan enempi helpommin löysyyttä..?
    Embrace the moment

  6. #756
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Mitä enempi avaruudettimia, sitä kovempi rasitus kaulaputkelle tulee, koska vipuvarsi kasvaa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  7. #757
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Kuopio
    Viestit
    1.780
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Hmm.. Tuntuu varsin vähäiseltä, aiheuttaakohan enempi helpommin löysyyttä..?
    Hommaa tommonen jos ohjaimoon lisää korkeutta kaipaat. Toimi ainakin mulla ja on hienokin kun mikä.
    http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=80506
    - Fear is a mindkiller -


  8. #758
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862
    Stemmin alle lisätyt spacerit voivat sitten helposti vähentää eturenkaalla olevaa painoa, ja sitä myötä myös pitoa. Tietysti tuommoinen riippuu täysin pyörästä ja ajotavasta... Kiipeämisessäkin se siirtää painoa taaksepäin jolloin keula lähtee helpommin vaeltamaan.

  9. #759
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti drop Katso viesti
    Stemmin alle lisätyt spacerit voivat sitten helposti vähentää eturenkaalla olevaa painoa, ja sitä myötä myös pitoa. Tietysti tuommoinen riippuu täysin pyörästä ja ajotavasta... Kiipeämisessäkin se siirtää painoa taaksepäin jolloin keula lähtee helpommin vaeltamaan.
    Totta mutta se on "keulimisessa" ihan sama onko se nosto avaruudettimissa, stemmissä vai tangossa. Kokeilen 3-4cm avaruudetin pinolla, 16 asteen 80mm stemmillä ja 2cm riserilla. Paljoa enempää nostoa en uskalla laittaa, ainaskaa vielä.
    Embrace the moment

  10. #760
    Liittynyt
    12/2006
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    379
    Laiskana miehenä en jaksa lukea koko ketjua läpi, joten kyselen varmaan jo moneen kertaan puituja asioita. Ajattelin viedä keulan ja takaiskarin huoltoon Fillariosaan. Keula on Fox Fit RLC ja takaiskari Fox RP23. Fillariosa tarjoaa perushuollon lisäksi jos jonkun näköistä tunausta iskareille. Mitä käytännössä tekee shimmaus tai ilmatilan muutos 120 mm joustavalle XC-pyörälle? Huomaanko eron jos normaalisti olen tyytynyt pelkästään sagin asettamiseen ja keskittynyt ajamiseen. Säätönamiskoihin olen viimeksi koskenut 2 vuotta sitten kun pyörän ostin. Eli onko noi tunaukset vain täydellisyyttä etsivälle insinöörille vai huomaako tälläinen vähempäänkin tyytyväinen sunnuntaipyöräilijä eron? Ajan kaikkea pururadan ja enskamaaston väliltä, joten en halua speksata pyörää yhtä tarkoitusta varten.
    ÄäriTeam

  11. #761
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    ^Ei tuunausta kannata teettää ellei ole huomannut tarvetta sellaiseen. Jos et ole kahteen vuoteen koskenut "säätönamiskoihin" niin tuskin sä kaipaat tuunaustakaan


  12. #762
    Liittynyt
    09/2005
    Paikkakunta
    vantaa/havis
    Viestit
    4.264
    Mun mielestä tuunaus kannattaa koska monesta iskarista saa säädettyä vaikka minkälaisen paikanpäällä jos aikaa on olen käsittänyt,sen kun saa toimimaan hyvin niin ei todella tarvitse säädellä.
    Voihan se olla täydellinen siihen pyörään mutta kumminkin kannattaa ainakin perehtyä mitä olisi saatavissa ja tiedän että perusteellinen säätöjen ohjeistusta on saatavissa kysyttäessä,ainakin itse olen sitä saanut.
    ehkä ajoin,ehkä en....

    Pahat sedät 50/60

  13. #763
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Njoo, vaikea kertoa tuunaajalle mitä haluaa jos ei ole mitään hajua miten jousitus voisi olla enemmän mielensä mukainen. Fillariosan Markus osaa kyllä selittää kimuranteimmatkin jutut niin että tällainen pöljäkin ymmärtää.

    Tuunaus on kyllä jo melkein pakollista jos tietää että oman fillarin jousitus ei toimi ja ymmärtää miten se voisi olla itselle parempi.

  14. #764
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Ajoin tänään aamulla täysjoustollani 20 asteen pakkasessa töihin ja loppuvaiheessa takaiskari päästi kaikki paineet pihalle. Pumppailin sinne paineet takaisin tässä illalla, mutta nyt se pitää joustaessaan sellasta rohisevaa ääntä. Menikö tuo nyt rikki vai mitä häh?! Iskari on DT Swiss XM180.
    Eikö kukaan osaa auttaa?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  15. #765
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Nukeproof Megan mukana tullut Rock Shox Monarch RT3 on ollut pettymys koko viime vuoden ja kevään lähestyessä olen tarkkaillut sille selkeää parannusta. Suurimmat ärsytykset Monarchista ovat sen Reboundin olemattomuus korkeillakin paineilla (sag 10-20%) ja löysän kullin kaltainen vaste vipuakin väännellessä.

    Maailmalla Megaan on asennettu kommenttien perusteella onnistuneesti Cane Creekin Double Barrelia ilmalla ja jousella, Monarch Plussaa ja jopa Vivid Airia. TF Tunedilta heittivät vielä suosituksena 2013 Fox Float CTD Boost Valven jokerina ehdotuksena. Onko kanssakeskustelijoille kertynyt näistä kokemuksia?

    Fox kiinnostaisi tuon CTD:n vuoksi, jonka idealogiasta pidän ja onhan se hemmetin kevyt. CCDB ilmalla tai jousella taas sen verran eksoottinen ja säätövaroiltaan valtava, että sen kanssa voi joutua kikkailemaan pitkäänkin sopivat paineet löytääkseen.

    Hinta ei suoraan ole este, mutta viiden sadan tienoilla olisi kiva liikkua. Myös X-Fusionit, Elkat ja BOS kiinnostavat semisti, sekä jousineitsyenä coilit rajuun trail ja/tai endoru-tyyppiseen alamäkiajoon. 200 x 59 pitäisi silmävälin olla.

  16. #766
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Eikö kukaan osaa auttaa?
    pitää ilmat taas? huomaatko vaimennuksessa mitään pykälää tai ylimääräsiä suhinoita? ilmakannu auki niin näkee tiivisteitten kunnon ja voi putsailla ja heittää uutta öljyä voitelemaan..
    The end of the road is just the beginning...

  17. #767
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Tänään ajoin sillä taas ja ei pitänyt enää kunnolla paineita edes 5 asteen pakkasessa. Ei tyhjentynyt yllättäen kokonaan vaan tuntui pikkuhiljaa paineet laskevan. Ennen toimi kyllä näillä pakkasilla mainiosti.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  18. #768
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    jos siittä sit selviäis ilmakannun tiivisteet vaihtamalla..
    The end of the road is just the beginning...

  19. #769
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Siis voiko ne tiivisteet hajota jos on liikaa pakkasta? Sen oon kuullut, että paineet voi karkailla kovalla pakkasella, mutta minne se paine sitten meni ja mistä ja mitä se on mahdollisesti saanut aikaan?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  20. #770
    Liittynyt
    09/2011
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    4.543
    jos sieltä paine karkaa niin voi tulla venttiilistäkin hiljalleen.. räkäse siihen ventiilin nokkaan ja jos kuplii niin vuotaa siittä.. voi olla että vuotaa ilmakannun tiivisteistä.. jos ilmakannun tiivisteistä vuotaa niin on itse huollettavissa, ei itellä kokemusta dt swissin huollosta mutta foxin ainakin huoltaa vartissa.. jos vaimentimessa jotain häikkää kun mainitsit noita rohinoita joustossa niin on parempi kääntyä ammattilaisen puoleen..
    The end of the road is just the beginning...

  21. #771
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Nukeproof Megan mukana tullut Rock Shox Monarch RT3 on ollut pettymys koko viime vuoden ja kevään lähestyessä olen tarkkaillut sille selkeää parannusta. Suurimmat ärsytykset Monarchista ovat sen Reboundin olemattomuus korkeillakin paineilla (sag 10-20%) ja löysän kullin kaltainen vaste vipuakin väännellessä.

    Maailmalla Megaan on asennettu kommenttien perusteella onnistuneesti Cane Creekin Double Barrelia ilmalla ja jousella, Monarch Plussaa ja jopa Vivid Airia. TF Tunedilta heittivät vielä suosituksena 2013 Fox Float CTD Boost Valven jokerina ehdotuksena. Onko kanssakeskustelijoille kertynyt näistä kokemuksia?

    Fox kiinnostaisi tuon CTD:n vuoksi, jonka idealogiasta pidän ja onhan se hemmetin kevyt. CCDB ilmalla tai jousella taas sen verran eksoottinen ja säätövaroiltaan valtava, että sen kanssa voi joutua kikkailemaan pitkäänkin sopivat paineet löytääkseen.

    Hinta ei suoraan ole este, mutta viiden sadan tienoilla olisi kiva liikkua. Myös X-Fusionit, Elkat ja BOS kiinnostavat semisti, sekä jousineitsyenä coilit rajuun trail ja/tai endoru-tyyppiseen alamäkiajoon. 200 x 59 pitäisi silmävälin olla.
    Erikoista että pidät CTD:n logiikasta mutta silti haaveilet myös Double Barrelista, nehän on melkein toistensa vastakohdat. CTD semmoiselle joka ei viitsi hienosäätää, mutta haluaa muuttaa pyöränsä luonnetta helposti kesken lenkin, Double Barrel taas sellaiselle joka haluaa viilata säädöt vimpan päälle kuntoon ja pitää ne sitten siinä.
    Omaan uuteen pyörään oli tarjolla juuri nuo vaihtoehdot ja CTD ei juurikaan kiinnostanut, en halua säätää iskaria erilaiseksi ylämäkiin ja alamäkiin, mutta haluan että säädöt ei ole mitkään kolmiportaiset. Otin siis Double Barrel Airin.

    Ja mitä enemmän iskarissa on painetta, sitä enemmän tarvitaan rebound-vaimennusta, joten tuo toka lause on vähän ristiriitainen.

  22. #772
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Erikoista että pidät CTD:n logiikasta mutta silti haaveilet myös Double Barrelista, nehän on melkein toistensa vastakohdat. CTD semmoiselle joka ei viitsi hienosäätää, mutta haluaa muuttaa pyöränsä luonnetta helposti kesken lenkin, Double Barrel taas sellaiselle joka haluaa viilata säädöt vimpan päälle kuntoon ja pitää ne sitten siinä.
    Omaan uuteen pyörään oli tarjolla juuri nuo vaihtoehdot ja CTD ei juurikaan kiinnostanut, en halua säätää iskaria erilaiseksi ylämäkiin ja alamäkiin, mutta haluan että säädöt ei ole mitkään kolmiportaiset. Otin siis Double Barrel Airin.

    Ja mitä enemmän iskarissa on painetta, sitä enemmän tarvitaan rebound-vaimennusta, joten tuo toka lause on vähän ristiriitainen.
    Jäi mainitsematta, että Monarch pohjaa suositus-sägeillä ihan peruslenkilläkin todella helposti, jota yritin kompensoida korkeammilla paineilla. Iskarissa kun on vain yksi ilmakammio joka säätää samat paineet vaimennus- ja palautuspuolelle, joten en saa kyseistä iskaria mieluisaksi millään. Täysin säädettävä CCDB kiinnostaa kovasti juuri tämän kokemuksen perusteella.

    Fox nyt ei alunperinkään ollut vaihtoehtolistalla ennen TF Tunedin asiakaspalvelua, mutta CTD on mielestäni asenna ja unohda -ratkaisuna miellyttävin tarjolla olevista "tyhmistä" iskareista. Olen varsin hyvin tietoinen, että CCDB:n kanssa kerran kohdalleen säädettynä se on siinä. Siksi sitä himoitsenkin.

    Mikä runko Verska-Vesa sinulla on? Millaiset ovat olleet kokemukset CCDB Airista? Harkitsiko kierrejousiversiota?

  23. #773
    Liittynyt
    09/2002
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.862

    Jousituksen pienet kysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    ^Ei tuunausta kannata teettää ellei ole huomannut tarvetta sellaiseen. Jos et ole kahteen vuoteen koskenut "säätönamiskoihin" niin tuskin sä kaipaat tuunaustakaan
    Voi tuunauksesta olla maallikolle hyötyäkin, ainakin tftuned on taikonut joskus iskarini uskomattoman hyvin toimivaksi (push tunaus) vaikken kertonut kuin rungon, kuvausta ajosta ja oman painon.

    Fillariosalta en ole vastaavia tunauksia kysellyt, mutta hyvän tuntuisena ovat aina nuo palauttaneet. Heillä ei välttämättä ole vastaavaa tietokantaa joilla osaavat suoraan optimoida sen sopivaksi jollei runko satu olemaan sopiva, mutta osaavat myös puhua.

  24. #774
    Liittynyt
    01/2005
    Paikkakunta
    Vaasa
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Nukeproof Megan mukana tullut Rock Shox Monarch RT3 on ollut pettymys koko viime vuoden ja kevään lähestyessä olen tarkkaillut sille selkeää parannusta. Suurimmat ärsytykset Monarchista ovat sen Reboundin olemattomuus korkeillakin paineilla (sag 10-20%) ja löysän kullin kaltainen vaste vipuakin väännellessä.
    Ei tuo RT3 aivan onneton ole. Se vain vaatii vähän hellää tuunausta.

    Hommasin myös omaan fillariin tuollaisen RT3:n ja pettymys oli suuri. Verkonpainoksi meinasin sen jo sijoittaa mutta kaveri sen tuunasi ja oli ihan positiivinen yllätys kuinka hyvän se siitä sai. Sanotaanko että tuo iskari on ihan hyvä aihio. Tämä kaveri tuunaili myös sitten RT3:n tuohon Megaan joten häneltä voisi herua hyviä vinkkejä...

  25. #775
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Jäi mainitsematta, että Monarch pohjaa suositus-sägeillä ihan peruslenkilläkin todella helposti, jota yritin kompensoida korkeammilla paineilla. Iskarissa kun on vain yksi ilmakammio joka säätää samat paineet vaimennus- ja palautuspuolelle, joten en saa kyseistä iskaria mieluisaksi millään. Täysin säädettävä CCDB kiinnostaa kovasti juuri tämän kokemuksen perusteella.
    Hmm, kuulostaa siltä, että nyt olisi joku iskareiden peruskurssi paikallaan, termit on aika sekaisin.
    Iskarin ilmakammio on jousi, painetta säätämällä säädetään jousen jäykkyyttä, ei vaimennusta. Jos iskari pohjaa liian helposti vaikka sagia on vähän, sinun täytyisi saada lisää compression-vaimennusta (erityisesti high speed compressionia=jäykempi simmipakka), eikä reboundia. Rebound tarkoittaa paluuvaimennusta, jolla säädetään sitä, kuinka nopeasti iskari palautuu täyteen pituuteeensa.

    Toinen vaihtoehto tuohon pohjaamisen estämiseen on ilmakammion tilavuuden pienentäminen, joka kasvattaa jousen progressiota. Tätä varten muistaakseni Rock Shoxillakin on semmoisia paksuja kumilenkkejä, joita laitetaan ilmakannuun sopiva määrä pienentämään sitä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Mikä runko Verska-Vesa sinulla on? Millaiset ovat olleet kokemukset CCDB Airista? Harkitsiko kierrejousiversiota?
    Orange Five. Ei tuosta vielä kauheasti ole kokemuksia, kaksi kertaa ehtinyt vasta ajaa, ja talvella on vaikea säätää kun ei ole juurakkoa eikä kunnon kivikkoa esillä. Hyvältä tuo on tuntunut kun nyt suunnilleen oikealle alueelle joka säätönamiska on laitettu, mutta kesä sen sitten kunnolla kertoo.
    Kierrejousiversiota en harkinnut, kun tuohon runkoon tarjottiin tehtaalta Foxin Floatteja ja tuota CCDB Airia. Ja painokin saisi kuitenkin pysyä jollain lailla kurissa vaikka ei tuo Airikaan mikään grammanviilaajan valinta ole.

  26. #776
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Hmm, kuulostaa siltä, että nyt olisi joku iskareiden peruskurssi paikallaan, termit on aika sekaisin.
    Iskarin ilmakammio on jousi, painetta säätämällä säädetään jousen jäykkyyttä, ei vaimennusta. Jos iskari pohjaa liian helposti vaikka sagia on vähän, sinun täytyisi saada lisää compression-vaimennusta (erityisesti high speed compressionia=jäykempi simmipakka), eikä reboundia. Rebound tarkoittaa paluuvaimennusta, jolla säädetään sitä, kuinka nopeasti iskari palautuu täyteen pituuteeensa.

    Toinen vaihtoehto tuohon pohjaamisen estämiseen on ilmakammion tilavuuden pienentäminen, joka kasvattaa jousen progressiota. Tätä varten muistaakseni Rock Shoxillakin on semmoisia paksuja kumilenkkejä, joita laitetaan ilmakannuun sopiva määrä pienentämään sitä.


    Orange Five. Ei tuosta vielä kauheasti ole kokemuksia, kaksi kertaa ehtinyt vasta ajaa, ja talvella on vaikea säätää kun ei ole juurakkoa eikä kunnon kivikkoa esillä. Hyvältä tuo on tuntunut kun nyt suunnilleen oikealle alueelle joka säätönamiska on laitettu, mutta kesä sen sitten kunnolla kertoo.
    Kierrejousiversiota en harkinnut, kun tuohon runkoon tarjottiin tehtaalta Foxin Floatteja ja tuota CCDB Airia. Ja painokin saisi kuitenkin pysyä jollain lailla kurissa vaikka ei tuo Airikaan mikään grammanviilaajan valinta ole.
    Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle. Eli jos säädän sagin hyväksi, pohjaa iskari helposti ja paluuvaimennus on todella hidas ja pakkautuu pohjaan helposti. Tuunauttaminen ilmakannun tilavuutta muuttamalla onkin sitten eri asia ja ei onnistu ilman lisähankintoja.

    Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:

    Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.

  27. #777
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    Hmm, kuulostaa siltä, että nyt olisi joku iskareiden peruskurssi paikallaan, termit on aika sekaisin.
    Iskarin ilmakammio on jousi, painetta säätämällä säädetään jousen jäykkyyttä, ei vaimennusta. Jos iskari pohjaa liian helposti vaikka sagia on vähän, sinun täytyisi saada lisää compression-vaimennusta (erityisesti high speed compressionia=jäykempi simmipakka), eikä reboundia. Rebound tarkoittaa paluuvaimennusta, jolla säädetään sitä, kuinka nopeasti iskari palautuu täyteen pituuteeensa.

    Toinen vaihtoehto tuohon pohjaamisen estämiseen on ilmakammion tilavuuden pienentäminen, joka kasvattaa jousen progressiota. Tätä varten muistaakseni Rock Shoxillakin on semmoisia paksuja kumilenkkejä, joita laitetaan ilmakannuun sopiva määrä pienentämään sitä.
    Juuri näin. Kuulostaa todella omituiselta, normaalisti RT3:n kohdalla ongelma on pain vastainen ainakin pienellä ilmakannulla. Olisiko Tactica:lla käynyt niin, että IFP puolelta on paineet karannut?

  28. #778
    Liittynyt
    09/2000
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.710
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle. Eli jos säädän sagin hyväksi, pohjaa iskari helposti ja paluuvaimennus on todella hidas ja pakkautuu pohjaan helposti. Tuunauttaminen ilmakannun tilavuutta muuttamalla onkin sitten eri asia ja ei onnistu ilman lisähankintoja.
    On ne sekaisin

    Ilmanpaineella ei säädetä vaimennusta. Tuo Solo Airin positiivinen ja negatiivinen kammio ei liity vaimennukseen mitenkään, vaan jousen toimintaan. Negatiivinen kammio täyttyy itsekseen samaan paineeseen kuin positiivinen kammio, kun iskari on täydessä mitassaan. Negatiivisen puolen paine tavallaan poistaa "esijännityksen" ilmajousesta, eli iskari liikkuu helposti alkujouston aikana, sen jälkeen negatiivipuoli ei vaikuta mihinkään.

    Eli nyt säädät sen sagin kohdalleen (saa sitä nyt ainakin 20% olla) ilmanpaineella ja säädät rebound-vaimennuksen niin että iskari palautuu sopivalla nopeudella. Jos reboundia on liikaa (iskari pakkaantuu, ei palaudu tarpeeksi nopeasti) minimiasennossaankin, täytyy iskarin sisuksiin kajota.
    Nyt jos iskari pohjaa liian helposti, lisäät joko kumilenksuja ilmakammioon tai lisäät high speed compression-vaimennusta (onko tuossa iskarissa muuten mitään säätöä tälle, tai edes low speed compressionille?).
    Jos high speed compressionia ei voi säätää ulkopuolelta ja se on pielessä, täytyy taas kajota sisuksiin.

  29. #779
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tactica Katso viesti
    Kyllä mulla on termit pitäisi olla hallussa. Oikein mielelläni säätäisin iskarissa paluuvaimennusta nopeammaksi, mutta sitä ei tuossa Monarchissa voi ilmanpaineella tehdä lisäämättä painetta compression-puolelle. Eli jos säädän sagin hyväksi, pohjaa iskari helposti ja paluuvaimennus on todella hidas ja pakkautuu pohjaan helposti. Tuunauttaminen ilmakannun tilavuutta muuttamalla onkin sitten eri asia ja ei onnistu ilman lisähankintoja.

    Monarch on Solo Air, josta Rock Shox sanoo näin:

    Solo Air Solo Air is like a Buddhist monk. Its enlightened design lets you add air to your forks through a single Schrader valve, filling both the positive and negative air spring chambers simultaneously. So they’re always in perfect equilibrium, like Yin and Yang. Giving you a plush, predictable ride you can set up in seconds, with the lightest weight air spring on the market.
    V-V on oikeassa, sinä olet nyt vähän hukassa.

    Säädä reboundi kohdalleen siitä punaiseksi eloksoidusta namiskasta.

  30. #780
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    121
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Verska-Vesa Katso viesti
    On ne sekaisin

    Ilmanpaineella ei säädetä vaimennusta. Tuo Solo Airin positiivinen ja negatiivinen kammio ei liity vaimennukseen mitenkään, vaan jousen toimintaan. Negatiivinen kammio täyttyy itsekseen samaan paineeseen kuin positiivinen kammio, kun iskari on täydessä mitassaan. Negatiivisen puolen paine tavallaan poistaa "esijännityksen" ilmajousesta, eli iskari liikkuu helposti alkujouston aikana, sen jälkeen negatiivipuoli ei vaikuta mihinkään.
    Minun nöösilogiikka kertoo, että iskarin painuessa kasaan, nousee sisällä olevan ilman paine. Mitä korkeampi paine alunperin sisällä on, sitä suurempi voima vaaditaan iskarin liikkeellesaamiseksi ja sitä nopeammin iskari palautuu lepotilaansa sisäänpainavan voiman hellittäessä? Tämä palautumisliike on reboundia, eikö? Sitä säädetään Monarchissa vain kilpikonna-jänis -vivusta, jonka jänismäisin, eli nopein palautussäätö ei tunnu riittävältä millään Floodgate-asetuksella. Low Speed Compressionia ja High Speed Compressionia säädetään tuosta Floodgatesta, jonka vaikutukset ovat tuntuneet lähinnä kosmeettisilta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •