HephaFillariGiantElectrobike
Sivu 44 / 220 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34 42 43 44 45 46 54 94 144 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.291 - 1.320 / 6586

Aihe: Pahoja Tubeless ongelmia!

  1. #1291
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    No mutku mutku... ei se mee sen kovempaa kovilla paineilla.
    Joo. Tätähän tässä ollaan opettelemassa. Että millä paineilla ja rengastus ratkaisulla saa maksimoitua pidon vaikeissa paikoissa mutta kuitenkin sellaisilla paineilla ettei vehkeen polkeminen ole kuin marssimista paksulla vaahtomuovipatjalla. Samoin ohjaaminen on tavallaan täsmällisempää jos ei etugumes ole ihan letku, tiettyyn rajaan asti, ja ainakin vauhdeissa.

    Mukavuuden takia ei paineita tarvi mun maastovehkeellä edes maastossa laskea, eihköhän 130mm joustovaroja edessä ja 170+ takana tasoita menoa siinä mielessä.

    Toisin sitten maantiellä jossa kapea gumes ja sikajäykkä alumiinirunko varistelee paikatkin hampaista kehnolla pinnalla.

    Sori mutta alkaa tuntua että ollaan vähän hakoiteillä aiheesta... kun kovemmilla paineilla ei tubeless-ratkaisua välttämättä edes tarvita. Vasta matalammilla siitä alkaa tulla etuja, käsittääkseni.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  2. #1292
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Sori mutta alkaa tuntua että ollaan vähän hakoiteillä aiheesta... kun kovemmilla paineilla ei tubeless-ratkaisua välttämättä edes tarvita. Vasta matalammilla siitä alkaa tulla etuja, käsittääkseni.
    Your argument is invalid, 'korkeat' paineet on turhia.

  3. #1293
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Your argument is invalid, 'korkeat' paineet on turhia.
    Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.

    Välillisesti CX-kuskeja aihe kuitenkin koskettaa, itse rymistelin MetaPhysic -nojakilla joka on siis jousittamaton maantie kiekoilla joihin heitin Specialized 33mm:n CX-nappulagumit. Niihin oli pakko pistää jotain 6bar jottei olis pohjannu jokaisen juurakon tai kiven kohdalla. Ja ei ollu hauskaa, monessakaan mielessä.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  4. #1294
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.
    Se on väärä maantie-näkemys. Kovempi ja kapeampi ei mene kovempaa, edes maantiellä. Velodromilla voi mennä kovempaa, mut ne onkin usein sileää puuta.

    Tule vaan rauhassa ulos sieltä laatikosta.

    Ainiin, ja stubelesshan on ihan huippu tsyklorossissa. Ei tartte pelkää niin kovasti että kolahtelee vanteelle.

  5. #1295
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Se on väärä maantie-näkemys. Kovempi ja kapeampi ei mene kovempaa, edes maantiellä. Velodromilla voi mennä kovempaa, mut ne onkin usein sileää puuta.

    Tule vaan rauhassa ulos sieltä laatikosta.
    Kiitos, siitähän tässä on osaltaan kyse. Vanhojen uskomusten karistelusta ja uuden oppimisesta. Tunnustan.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ainiin, ja stubelesshan on ihan huippu tsyklorossissa. Ei tartte pelkää niin kovasti että kolahtelee vanteelle.
    Jep, sieltä se ajatus on lähtenyt kytemään, vuoden takaa, että tubeless toimii.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  6. #1296
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tubelesskiekot olisi hyvä alku. Minä en uskaltaisi ajaa tsyklo-/maantietupelessia ilman sitä varten suunniteltuja vanteita ja renkaita.

    Saatan kyllä olla ennakkoluulojen varaan nojaava pelkuri, joten suhtaudu sanomaani varauksella.
    Mun kokemukset maantietubelessista on tosi positiiviset. Järkyttävän pehmeä kyyti kovemmillakin rengaspaineilla. Kauhee säätöhän siinä alkuvirittelyssä oli ja pisti vähän miettimään, että kestääkö vanne vai puristuuko pieneks tiheäks möykyks ensipolkaisulla.
    Onneks CXP33 vanteet on niin pirun kestävät, että kestävät ottaa painetta usemmasta suunnasta. Tubeless-kumi siis painaa vannetta aika rajusti sisäänpäin ja multa lähti pinnojen kireydestä 40% pois kun ensikerralla täytti kumin 8 bariin. Kiristelyt kumi vanteella sinne 100kg per pinna ja nyt toimii kuin unelma.
    Cyclocross voi olla vähän väliinputoja tässä hommassa koska vaatii just keskitason paineita. Maantietubeless toimii juurikin kovien paineiden takia (liian vähäisillä rupeaa päästämään ilmaa todella helposti) ja maastokumit toimii vastaavasti tosi matalilla.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.

    Välillisesti CX-kuskeja aihe kuitenkin koskettaa, itse rymistelin MetaPhysic -nojakilla joka on siis jousittamaton maantie kiekoilla joihin heitin Specialized 33mm:n CX-nappulagumit. Niihin oli pakko pistää jotain 6bar jottei olis pohjannu jokaisen juurakon tai kiven kohdalla. Ja ei ollu hauskaa, monessakaan mielessä.
    10bar tuntuu aika kovalta paineelta. Johan siinä rupeaa tärisytys ottamaan tehoja pois itse ihmisestä. Toisaalta en kyllä yhtään tiedä kuinka paljon tuubi pehmentää normaaliin kumiin verrattuna.

  7. #1297
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Kumilaakso
    Viestit
    144
    Aika vähän on Suomenmaalla tiet siinä kunnossa, että 10 baaria tuubeissa on nopein ratkasu. Se on vaan niin, että kun rengas on maassa, eikä ilmassa, niin se on nopeempi...

  8. #1298
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Ei ole. Paljon litkua ja pidä puoli vuorokautta ämpärin päällä kyljellään (per puoli). Osa noista on tosiaan ihan paperia, mutta rullaa sairaan hyvin nastakumiksi.
    Tämä auttoi hieman, muttei siltikään tiivistynyt kun vasta ajossa.
    Melkein 60mm leveä tuli 29er ISP:stä tubeleksena, halkaisijakin kasvoin yllättävän paljon ja välys satulaputkeen jäi siten alle 10mm.

  9. #1299
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    No eihän se takarengas pitäny ilmoja sisällä joten vaihdoin litkuksi Caffelatexin ja se ainakin toistaiseksi tuntui tiivistävän ne reijät joita edellinen litku ei tiivistänyt.

  10. #1300
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_K Katso viesti
    No eihän se takarengas pitäny ilmoja sisällä joten vaihdoin litkuksi Caffelatexin ja se ainakin toistaiseksi tuntui tiivistävän ne reijät joita edellinen litku ei tiivistänyt.
    Stanin litkullako aiemmin yritit? Muistithan heilutella pulloa ylösalaisin riittävän kauan ennen käyttöä?

    Tuo Stanin litku ei tee muuta kuin suhisee reiästä läpi jos siinä ei ole niitä ihme palluroita mukana. Ne pallurathan jäävät sinne pulloon ellei litkua sekoita niin että ne nousevat pohjalta.

  11. #1301
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Savonlinna
    Viestit
    613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Stanin litkullako aiemmin yritit? Muistithan heilutella pulloa ylösalaisin riittävän kauan ennen käyttöä?

    Tuo Stanin litku ei tee muuta kuin suhisee reiästä läpi jos siinä ei ole niitä ihme palluroita mukana. Ne pallurathan jäävät sinne pulloon ellei litkua sekoita niin että ne nousevat pohjalta.
    Ei vaan paikallisen pyöräkauppiaan suosituksesta sorruin kokeilemaan spesiaalisekoitusta, joko en vaan osaa tai sekoitus ei onnistunut tai rengas on niin hapero ettei tiivisty.
    Äsken oli taas rengas tyhjä ja samat kaksi reikää vuotaa edelleen.

    Seuraavaksi on tilattava vielä Stanin litkua ja kokeiltava sillä.

  12. #1302
    jarit Guest
    Mikä on studioraadin näkemys tl-ready Ralli Ranesta: montako reikää saa olla kyljissä että kehtaa palauttaa kauppialle ? Kyllähän ne tuntuu jotekin täyttyvän Stanin litkulla, mutta ei taida olla ns. kerrasta valmis-asennus tällä kertaa.

  13. #1303
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    .. tl-ready Ralli Ranesta: montako reikää saa olla kyljissä että kehtaa palauttaa kauppialle ? Kyllähän ne tuntuu jotekin täyttyvän Stanin litkulla ..
    Schwalben nettisivut puhuvat tällaisesta: "60 ml Doc Blue Professional". Onko tuo Schwalben mömmö vastaavaa kuin Stanin litku? Voisi kysyä kauppiaalta vaikuttaako asiaan.

  14. #1304
    jarit Guest
    Niin siis...ei ole kyse siitä miten litku tiivistää renkaan vanteelle, vaan että montako pyöreää reikää kyljessä on ns. hyväksyttävää.
    Tällä hetkellä olen lukemassa 4 ja viimeisin sen kokoinen että hiljalleen päätymässä tuon palauttamiseen.
    (paine renkaassa 2.2-2.3bar, eli ei ole vedetty tappiin asti rikottu sitä kautta)

    Onko Fat Alberttien kyljet yhtään paksumpaa matskua kuin nuo Racing Ralphit ?

  15. #1305
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Ei niissä kyllä tolleen pitäisi mun mielestä reikiä olla. Kyllä nuo Schwalben TL-Readyt pitäisi saada helposti tiivistymään litkulla.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  16. #1306
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.687
    Eikös tuossa Schwalben tubeless ready -renkaassa litkua käytetä myös kylkien tiivistämiseen: "SnakeSkin tires are the best suited for tubeless conversion! The sidewalls seal almost immediately. Already half the quantity of sealing fluid is usually enough!"

    http://www.schwalbe.com/gbl/en/produ...ghts/tubeless/

  17. #1307
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Kuten tuossakin sanottiin niin niiden pitäisi tiivistyä helposti litkulla. Onhan noi kuitenkin tupeleksi READYT. Ainakin mun TL Readyt on tiivistynyt helposti. Jarit:n viestistä saa käsityksen, että litkulla tiivistymisen kanssa on ongelmia, koska renkaat ovat reikäjuustoa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  18. #1308
    jarit Guest
    Okei, kiitos. Reikiä oli lopulta 6. Kyljet tiivistyy nätisti Stanilla. Kiekot on WTB Stryker:it eli ihan puhtaasti tubeless käyttöön tehdyt ja hyvin siinä minua palvelleet. Nyt kun WTB:n renkaiden maahantuonti taitaa (??) olla hieman avoin asia, ajattelin kokeilla Schwalbeja muutaman vuoden tauon jälkeen.
    Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?" Weirwolfit ja Bronsonit eivät ole pettäneet tuollaisilla reissuilla, mutta RR:n kanssa luottamus ei ole vielä ainakaan kovin suuri."
    Aamullä nähdään paljonko on painetta jäljellä.

  19. #1309
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    No mulla vissiin sitten kävi flaxi.

    Nappasin möykkärin 26" etukiekon, tempasin ralliranen ja sisurin veks, vetäsin vanneteipin päälle 28-451 (20") sisurin ja halkasin kahtia. Nippa-nappa ylti vanteen yli (ehkä sentin)... ja pesin saippualla ja huuhtelin hyvin. Sitten saippualiuosta ralliranen sivuihin ja nätisti sisurin päälle vanteen sisään. 2 bar ilmaa ja sehän pysyy siellä, nousi tosi helposti DT-Swiss XR-400 -vanteelle.

    Joten venttiili veks, kaksi pikkupullollista hyvin sekoitettua Stans:n litkusatsia sisään ja venttiili perään, 2 bar painetta.

    Edelleen pitää ilmaa ja litkut ei pursua ulos mistään. Kovin homma oli mattoveitsellä sievästi leikata sisurin ylimääräset veks.

    Vaikka gumeksella on ajettu jotain 1500+ kilsaa... pintakuviossa on jonkin sortin halkeamia tms. Sama tarina, yöksi toiselle kyljelle ja aamulla paineen tarkistus sekä leveyden mittaus.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  20. #1310
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Se on väärä maantie-näkemys. Kovempi ja kapeampi ei mene kovempaa, edes maantiellä. Velodromilla voi mennä kovempaa, mut ne onkin usein sileää puuta.

    Tule vaan rauhassa ulos sieltä laatikosta.
    Toi juttu on niin helppo kenen tahansa testata, että ei tarvii pohtia että josko sittenkin kovemmat oli paremmat rullaamaan. Ei muuta kuin alkuun maksimipaineet, muutama rullaustesti ja sitten paineita alas ja uusiksi sama juttu. Mulla on kotiportin ohi tuollainen sopiva testirata, joka lähtee pikku mäestä. Viime kesänä testailin hiukan ja lopputulemana oli, että rullavuus ei määrää paineita, vaan muut ominaisuudet. Maantiellä kaarre ja suuntavakavuus, sekä metsässä että lyökö vanteille juurilla/kivillä.

    140 kilon kokonaispainolla (pyörä+kuski) sai 26 tuumaisista 2.1 tuumaa kapeista kumeista (Schwalbe Smart sam) ottaa reilusti pois, että rullaushuipun saavutti, eikä se rullavuus paineita laskiessa koskaan täyden paineen (4,5 bar) tasolle heikentynyt ennekuin tuli muut rajat vastaan, vaikka kumien sisässä oli paksuseinämäiset sisurit. Tubeleksella ero on varmasti vielä selvempi. Alustana testissa ehjä tyypillinen suomalainen asfalttipinta.

    Tuo juttuhan on isosti renkaasta kiinni. Halvoilla paksuseinämaililla 4 euron prisman kumeilla ei välttämättä käy noin, mutta millä tahansa nykyaikaisella renkaalla uskoisin tulosten olevan testini kaltaisia. Mulla oli kuitenkin halvan pään renkaat halvoilla paksuilla sisureilla testissä ja silti se maksimi 4.5 baria oli rullaavuudeltaan heikoin. Ens kesänä luultavasti tulee tehtyä sama testi 29 tuumaiselle siten, että testi alkaa sisureilla ja päätyy litkutettuihin kumeihin.

  21. #1311
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Niin siis...ei ole kyse siitä miten litku tiivistää renkaan vanteelle, vaan että montako pyöreää reikää kyljessä on ns. hyväksyttävää.
    Tällä hetkellä olen lukemassa 4
    Aika vähän sulla noita reikiä. Kyllä mulla on aina perus EVOssa kyljet olleet aina ihan litkua tihkuvaa reikäjuustoa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?"...
    Kyllä mä pitäisin pari sisuria matkassa. On hajonnut Rallirane EVO välillä yllättävänkin helposti. Siis revennyt kyljestä. Takarenkaana olen alkanut käyttää UST-versiota.


  22. #1312
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    11.465
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?"
    Turha pelko pois, TL-readyillä nyt varmasti uskaltaa (tietysti normaalit rengaslainalaisuudet huomioiden). Itse olen litkutellut myös noita ei-TL-ready renkaita ja niilläkin ajellut ihan iloisesti 2 kupilla litkua, vaikka kyljet "hikoilee" ja paineet haihtuu nopeammin kuin TL-readyissä. Onhan se omanlaistansa urheilua, mutta hauskaa, pieni jännitys ja erityisesti lopullisesta tiivistymisestä saatava mielihyvä kuuluvat asiaan. Lopputuloksena parhaimmillaan hyvää rullaavuutta, ihQa keveyttä ja paikkautuvuutta, näin esim. Raceking Racesporteilla, ja Nokian WXC talvirenkailla, joskin jälkimmäiseksi mainitun osalta oli kyllä vähän ongelmia ja nastarenkaat vaihtui TL-ready Schwalbe ISP:hen.

    -Lauri
    -L.

    Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa

  23. #1313
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jarit Katso viesti
    Okei, kiitos. Reikiä oli lopulta 6. Kyljet tiivistyy nätisti Stanilla. Kiekot on WTB Stryker:it eli ihan puhtaasti tubeless käyttöön tehdyt ja hyvin siinä minua palvelleet. Nyt kun WTB:n renkaiden maahantuonti taitaa (??) olla hieman avoin asia, ajattelin kokeilla Schwalbeja muutaman vuoden tauon jälkeen.
    Peruskysymys on oikeastaan "uskaltaako noin ohut kylkisellä renkaalla oikeasti lähteä polkemaan hevonkuuseen tiettömän taipaleen taakse?" Weirwolfit ja Bronsonit eivät ole pettäneet tuollaisilla reissuilla, mutta RR:n kanssa luottamus ei ole vielä ainakaan kovin suuri."
    Aamullä nähdään paljonko on painetta jäljellä.
    29er ISP pro kyljissä oli about sata pikkureikää, per puoli

    Kyljet valkosena stanista..

  24. #1314
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    No mulla vissiin sitten kävi flaxi.

    Nappasin möykkärin 26" etukiekon, tempasin ralliranen ja sisurin veks, vetäsin vanneteipin päälle 28-451 (20") sisurin ja halkasin kahtia. Nippa-nappa ylti vanteen yli (ehkä sentin)... ja pesin saippualla ja huuhtelin hyvin. Sitten saippualiuosta ralliranen sivuihin ja nätisti sisurin päälle vanteen sisään. 2 bar ilmaa ja sehän pysyy siellä, nousi tosi helposti DT-Swiss XR-400 -vanteelle.

    Joten venttiili veks, kaksi pikkupullollista hyvin sekoitettua Stans:n litkusatsia sisään ja venttiili perään, 2 bar painetta.

    Edelleen pitää ilmaa ja litkut ei pursua ulos mistään. Kovin homma oli mattoveitsellä sievästi leikata sisurin ylimääräset veks.

    Vaikka gumeksella on ajettu jotain 1500+ kilsaa... pintakuviossa on jonkin sortin halkeamia tms. Sama tarina, yöksi toiselle kyljelle ja aamulla paineen tarkistus sekä leveyden mittaus.
    Tänään oli vuorossa 29er takakiekko. Siihen normi 26" sisuri ja halki, pesu ja saippuoitu rallirane perään. 2 bar painetta ja suhisee sekä venttiiin kohdalta vanteen saumasta että ainakin yhdestä kohdasta kulutuspinnalla.

    Noh, nythän nähdään Stans:n litkut käytännössä... litkut sisään ja 2 bar painetta. Suosituksen mukaiset ravistelut ja pyöritykset. Ihan pikkasen tuli maitoa läpi ja alko pitämään paineta.

    Taas isoin homma oli leikellä sisurin ylijäämät, tämä kuitenkin alkoi jo sujua.

    Koeajolenkin sain sitten reippaasti myöhemmällä ajettua, kun pyörätiet oli aurattu mahdottoman "lumimyrskyn" jäljiltä. Ei ole pahat ajaa, hyvin tuntuu rullavan, pers-tuntuma että yhtä hyvin kuin ihan pikku pakkasilla vaikka tänään oli -10 .. -12.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  25. #1315
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Minussa asuu edelleen sitkeästi maantie-näkemys että mukavuudesta välittämättä 10+ bar paineet 19mm:n tuubirenkaissa takaa vierintävastuksiltaan nopeimman kyydin. Ei se päde maastoon tai talviajoon pätkääkään.
    Ei muuten päde maantiellekään. Jostain lueskelin testin asiasta. Liian korkea paine aiheutti renkaan hyppimisen huonolla (lue suomalaisella) asfaltilla, jolloin tehoa meni hukkaan. Sama ilmiö oli liian kapealla (lue 19mm) maantierengas huonolla pinnalla.

  26. #1316
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    3.275
    Esimerkiksi tässä Velonewsin artikkelissa käsitellään suomalaisen Wheel Energyn tutkimusta. 25mm leveä maantierengas rullaa 23 millistä paremmin koska 25mm kontaktipinnan ollessa leveämpi, se painuu vähemmän kasaan samoilla paineilla painon alla. Renkaan muodon muutos kasaan painuessa lisää renkaan materiaalin vierintävastusta. Ja toisena pointtina se ettei maksimipaine ole normaalilla maantiellä hyväksi koska rengas menettää kontaktiaan alustaan.
    "Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15

  27. #1317
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Tour-lehdestä kattelin kuin ovat muuttaneet vierintävastuksen mittausmetodiaan. Nytten käyttävät tommosta vaakatason nauhahiomakoneen näköistä alustaa. Ja tuloksissa on pientä eroa entiseen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #1318
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Suoraan sanottuna ei kiinnosta nuo tutkimukset paskan vertaa.

    Kunhan tiet sulaa teen itse vierintä- ja ilmanvastuksen mittaukset. Samalla etsitään mikä rengas ja paine sopii millekin pinnalle, minun nojakeissani, ja minun ajamana. Tämä siis maantiellä ajamiseen. Kaikki loput vertailut tehdään sitten sekuntikelloa vasten, kisoissa tai ilman.

    Nuo viralliset tutkimukset sopii vain subjektiiviseen välineiden vertailuun. Niiden lisäksi on muuttujia sen verran paljon enemmän että vain yhdellä tekijällä (=renkaalla ja/tai sen paineella) harvemmin suoritusta ratkaistaan.

    Mitä tulee maastorenkaisiin niiden suhteen on oppi vasta alussa...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  29. #1319
    jarit Guest
    Update tilanteeseen: Ralli-Rane palasi kauppiaalle jolla oli vain tl-ready Schwalbeja. Seuraavassa kaupassa olikin yllättäen WTB Weirwolfeja hyllyssä vielä muutama ! 2.1" tcs meni heittämällä paikalleen, missään ei ole yhtään litkua vuotaneena ja ilmakin näyttää pysyvä sisällä. Näin se yleensä menee WTB:n tcs-renkailla, ilman suurempaa hässäköintiä noin 10min hommana.

  30. #1320
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Joo, laitoin tänään WTB Bronson 2.1 TCS:t Societyyn, ja teipatuilla kiekoilla olis voinut lähteä ajelemaan, ihan varmuudenvuoksi kuitenkin turautin ruutalliset Zefalin pinkkiä litkua kumeihin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •