^ Voihan mummis, sanon minä.... Juu ei ole mitään vikaa eikä estettä ja lupaan, että kukaan ei katso kieroon.
Tarkennuksen vuoksi: suunnittelemallani lenkillä kyse on kuitenkin harrastepyöräilystä, ei mummojen ja mammojen hyötypyöräilystä kauppakassien kera. Lenkin vauhti on siis keski-ikäiselle ja keskikuntoiselle harrastepyöräilijälle mukava lenkkivauhti. Keskareita ei myöskään ole sovittu, edes lenkin reitti tai sisältö ei ole vielä tiedossa. Keskinopeudesta on puhuttu ainoastaan sen verran, että toivottavaa olisi, että kalusto ja kunto on sen sorttinen, että toivottavasti lyhyeksi jäävillä asfalttiosuuksilla pyritään pitämään noin 25 km/h vauhtia. Tämä liittyy muiden lenkille mukaan tulevien huomioimiseen. Sellaista lenkkiä, jossa viihtyy sekä kauppakassimummo mummiksella, että keskikuntoinen harrastaja krossarilla, on mahdotonta speksata, koska jommalla kummalla ei ole kivaa. Itse, kun ajelen työmatkaa maastovälityksin varustetulla sinkulalla noin 25 km/h vauhdilla, Teppo-työmatkapyöräilijät hybrideillään paahtavat minusta ohi. Siksi kuvittelisin, että se 25 kilsan vauhti lyhyillä asfalttipätkillä ei pitäisi olla kynnyskysymys osallistumiselle.
scf: Edelleenkään en ymmärrä, mikä on pointtisi. Jos haluat vain jankata jankkaamisen vuoksi, niin se on hölmöä. Jos olet oikeasti tulossa mukaan lenkilleni mummiksella ja sinua huolettaa, että et ole tervetullut, niin olet väärässä. Itseasiassa kaiken tuon vänkkäämisen jälkeen ihmettelen, jos kehtaat olla tulematta. Pipon resoria kannattaa kuitenkin vähän löysentää ennen kuin tulet.
En sitten osannutkaan pysyä poissa... No ei se mitäänTuli poljettua lentoaseman tullipostin kautta duuniin tänään ja nyt on GG-hipsterikumit kotona. Tullista töihin polkiessa poikkesin Pitkäkoskelle munkille ja siellä sattui olemaan Hesarin toimittaja ja kuvaaja haastattelemassa emäntää majan purku-uhkaan liittyen. Tulipa siis samalla osallistuttua taisteluun majan säilyttämisen puolesta. Huomisessa tai ylihuomisessa hesarissa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Oon messissä, jos vain aikaulut natsaa. Onko notskipaikkaa reitillä ja saako makkuria ottaa reppuun matkaevääksi..?
E: Salsa on hieno. GG pyöriä siis saa kaupasta JO. Kona Rove, näyttäisi kuuluvan samaan kategoriaan myös. Ei ollenkaan hullumpi mankeli jollekin, joka haluaa yhden fillarin "kaikkeen" käyttöön.
stenu muokkasi tätä : 13.02.2013 at 20.36
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Mää lähden tonnekkin mukaan ja nuotio on must ainakin Usmissa![]()
Läskillä on kerrankin hauskaa 😍
Mulle sopii myös kesäloma-ajan ulkopuolella sunnuntait, kun lauantaisin joutuu välillä olemaan duunissa.
GG-rengasarvostelu:
Aamulla vaihdoin Clementit Crosshairsiin alle ja Winter Grindasin duuniin. Täytyy sanoa, että muuttui krossarin luonne, kun vertaa alla olleisiin 32-millisiin Grifoihin. Hyvin mahtuu pyörimään, joskin ilmat pitää laskea pihalle, että mahtuu kiekko paikoilleen jarrulänkien välistä. Mutta yhtään paksumpi rengas ei Crosshairsiin mene. Uutena Open Prolle asennettuna n. 2 bar paineilla mitattu leveys 38 mm ja korkeus 35 mm. Venyy varmaan ajan myötä tuosta vielä vähän. Kyljet ja reunanauhat vaikutti siltä, että tubless ready -vanteen kanssa saattaisi toimia sisäkumeksettomanakin.
Tän aamuisessa talvikelissä (kovaa lunta, pehmeää lunta, loskaa ja pari asfalttipätkää) toimi aivan loistavasti. Kävin ajamassa kokeeksi pari Keskuspuiston lumista maastopolkuakin ja yllättävän hyvin kulki niilläkin. Takarenkaan asensin "väärin päin" nyt ainakin talveksi, jotta vetopitoa tulee vähän lisää. Renkaat piti hyvin, oli mukavat ajaa ja rullasivatkin yllättävän hyvin. Varsinkin kun huomioi että niissä on jonkin näköinen pistosuojauskin. Toimivat hyvin kapealla maantievanteella, mutta varmasti yhtä hyvin myös maasturin vanteella. Mahtuvat varmaan useimpaan krossariin sekä hybridiin ja ovat sen verran paksut, että eivät varmaan näytä ihan pöllöiltä 29-maasturissakaan.
Krossari on aina ollut musta hauska pyörä ajaa, mutta paksummilla renkailla siitä tuli kaksiverroin hauskempi. Saattaapi olla, että jää kakkoskiekot käyttämättä ja ens kesänä tulee kaikki lenkit asfalttilenkeistä maastoleikkeihin ja VPCX-karkeloihin ajettua samoilla kiekoilla ja renkailla.
Blogilta voi käydä kurkkimassa viimesyksyn soratiesirkuksen tunnelmia ja muita asioita, kyllä näille teille porukkaa mahtuu o/
*Ketjut ovat sotkemista varten*
^ Saakelin hienoja teitä ja maisemia. Kateeks käy
Kirjoitellaan nyt, kun sattuu olemaan töissä hiljainen hetki...
Mun mielestä Gravel Grinding, tai millä nimellä sitä haluakaan kutsua, -ajatusmaailmassa on sitä enemmän järkeä, mitä enemmän sitä pohtii. Oma pyörien harrastaminen on muotoutunut pikkuhiljaa sellaiseen pisteeseen, että kaluston määrän väheneminen aiheuttaa suurempaa mielihyvää kuin sen kasvaminen. Pyöräily kilpalajina muuttuu kuitenkin koko ajan siihen suuntaan, että se jakautuu useampiin ja entistä spesifimpiin alalajeihin. Harrastajat menee kovaa vauhtia perässä. Varsinkin maastopyöräily on kehittynyt täysin mahottomaksi: Marathon, XC, Eliminator, enska ilman hissiä, hissienska, DH... Jos ajatellaan meidän Emmaa, joka on nuori kilpapyöräilijä ja haluaa kilpailla monipuolisesti, on kalustotarve seuraava: maantiepyörä, aika-ajopyörä, ratapyörä, maastopyörä ja lisäksi Suomen oloissa vielä rospuuttolenkkipyörä. Cyclokross-kisoja ei Suomessa juuri järjestetä, mutta SM-kisat kuitenkin on ja jos niihin haluaisi osallistua, pitäisi olla vielä CX-pyörä. Onneksi osa kalustosta tulee osittain tai kokonaan sponssattuna ja osaa saa lainata seuralta tai seurakavereilta. Aika hurjaa silti, varsinkin kun pyöräily ei Suomessa kuulu niihin lajeihin, missä sponsorirahaa tulee kaikkein helpoiten.
Meille tavisharrastajille, joita kilpailuvietti kuitenkin painaa sen verran, että aika ajoin tekee mieli huvikseen ajaa numerolapunkin kanssa, pitäisi kehittää sellainen harrastekisasarja, jossa olisi kauden aikana vaikka yksi helpporeittinen MTB-marathon, yksi maantiekuntoajo, miksei myös aika-ajo, yksi hiekkatiekisa (jos sellaisia syntyy) ja vaikka yksi CX-kisa. Kaikki ajettaisiin yhdellä pyörällä, yksillä kiekoilla ja samoilla renkailla. Sisäkumeja voisi vaihtaa maastoon paksumpaa ja maantielle ohuempaa, jos jaksaa, koska sitä on vaikea valvoa. Mutta ajatuksena siis yksi pyörä, jonka voi rakentaa oman makunsa mukaan sellaiseksi, että sillä pärjää mahdollisimman monipuolisesti. Eikö silloin otettaisi enemmän mittaa kuskista ja vähemmän kalustosta? Tälläinen olisi myös omiaan pitämään kaluston speksaamista jotenkin järjellisissä mittasuhteissa, koska monimutkaisista joustosysteemeista ei luultavasti olisi hyötyä ja tasapäistämisen vuoksi joitain ultrakevyitä ratkaisuja, vaikkapa kuituvanteet voitaisiin kieltää. Miltäs kuulostais?
Tää meni ehkä jo vähän aiheen ohi, koska uusi lajihan olisi tietenkin "Multi Grinding" eikä Gravel Grinding. Mutta jopa huippupyöräilytasollakin vois oikeasti olla mielenkiintoinen laji pyöräilyn penkkiurheilijallekin ja ohjaisi pyöräteollisuutta kehittämään enemmän pyöriä, jotka ovat mahdollisimman monipuolisia.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Aikas eeppistä settiä, sanoisin. Lopputulema on että vielä enempi jtkn pitää ittensä Kuusamoon laittaa. Heinäkuun alussa saattaisi siinnellä jonkinlaisia mahdollisuuksia.
Hyvää pohdintaa stenulta. Mulle passaa kaikki ajaminen, mutta toi kilpailu. Multa se vietti puuttuu kokonaan. Mutta ehkä mä kestäisin![]()
Johan se on ainakin pariin otteeseen todistettukin
Mhelander: En löytänyt järkevään hintaan vielä mistään. Omani tulivat Jenkeistä ja sieltä ei tullien ja alvien takia tule järkevään hintaan ennen, kuin saavat sen vapaakauppa-alueen EU:n kanssa aikaiseksi. Ainoa löytämäni eurooppalainen kauppa, joiden listoilta löytyy on tämä, mutta heillä ei ollut kumpaakaan versiota varastossa. Lupasivat kyllä hankkia tarvittaessa.
CRC lähestyi emaililla ja ilmoitti GG-pyörääni tulevien kahvojen lähteneen. Fillarin työnimi oli alkuun sekundacrossari jonka vaihoin rospuuttoruoskaksi. Aattelin että Maverick nokkaantuu jos häntä sekundaksi sanon. Piin tänään talllilla uuvet ristiäiset.
I väntan på ännu dåligare tidet
Itse voisin osallistua "pyöräsuunnistus" tyyppiseen kisailuun, jossa matka olisi esim. N.100km ja rastit olisivat helposti löydettävissä, rata antaisi mahdollisesti mahdollisuuden ajaa niin hiekalla ja asvaltilla. Ehkä jotain tämän tyylistä olisin itse vailla. Välttämättä tuo suunnistus ei olisi siinä pääasia, ehkäpä rastit myös GPS kordinaatteina? Pääasia että ajettaisiinmahdollisesti vaikka joukkueina/ useampi ajaja kimpassa ja puoli tosissaan pilkesilmäkulmassa.
Meillä kun rouva harrastelee pyöräsuunnistusta, niin ajattelin issessein jossain vaiheessa, että epävirallisen Gravel Racen pystyisi järjestämään, jos saisi muutaman Emit-leimaimen lainaan. Kartta osallistujille ja muutama "rasti" reitille ennalta määräämättömiin paikkoihin. Näin tulisi varmistettua, että kaikki osalliset kiertävät koko reitin, eikä miehitettyjä check-pointteja tarvittaisi. Osallistujilla pitäisi olla Emit-kortit, mutta niitäkin varmaan saisi jostain lainattua tai vuokrattua.
29er, onko MTB Rogaining tuttu laji? Se vastaa kuvaustasi muuten paitsi, että rataa ei ole, vaan rastit saa nouta haluamassaan järjestyksessä. Rastit on pisteytetty etäisyyden ja hankaluuden mukaan. Viime syksynä Sibbo Vargarna järjesti ilta MTB Rogaining -tapahtuman Hesassa Keskuspuisto-Viikki-alueella ja eksyin vaimon houkuttelemana mukaan. Kivaa oli sekin, vaikka pimeässä aika haastavaa tällaiselle ei oikeasti suunnistavalle.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...6-5-2012-(TRE)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...g-Kurussa-3-11
Stenu: eipä ollut tuttu juttu, joten kiitos vinkistä. Eihän sen radan tarvitse olla valmiiksi suunniteltu, juurikin muutama rasti ja itse/joukkue hakee ne kimpassa, kuten parhaaksi näkee. Mutta ehdottaisin, että lähdemmeGG- kimppalenkkille jossain vaiheessa, makkarat ja uimakamat mukaan, koska kieli vyön alla eteneminen on syvältä
Olisi hienoa, jos saisimme aikaan verkoston ajajista ja ajaisimme paikallisoppaan vetämänä esim. Helsinki-Hämeenlinna. Kokoontuisimme stadiin, keskuspuisto-reitti2000-Nurmijärvi- seitsemänveljestä-Hyvinkää-Hausjärvi jne... Tuleehan tuosta matkaa jo välille Hki-Hyvinkää, jos vielä ajelee takaisin stadiin.
Tuolla yksivaihteisten palstalla on tosiaan Karen viritelmää kimppalenkkistä reitti2000 seuraten, mutta ikävä kyllä päivämäärä sattuu juuri ensimmäiselle brevettireisulle.
Onko ideaa? Onko mukaan lähtijöitä?
Olen kuulolla + kiinnostunut.
Hieno juttu. (Niille vivuille ei ole tarvetta,kiitos kuitenkin. Mutta ratas on kuitenkin sinun)
Hyvinkää ja Karkkilan välisen entisen yksiraiteisen ratalinja on paikka paikoin olemassa yleisenä tienä. Olisiko tuossa ainesta klassikoksi?
http://joukkoliikennewiki10.wikkii.c...kilan_rautatie
http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/H...ontext=oikotie
^imo on. Olen joskus ajanut sitä pitkin Läyliäisistä Karkkilaan ja onhan se melkoisen erikoinen pätkä.
Menemmekö su 19.5. joukolla ihmettelemään.
Mun piti ajaa toi viime vuonna radan satavuotispäivien kunniaksi, mutta sairastelu esti haaveet. Kytäjä-Hyvinkää väliä lukuunottamatta tiepohjaa löytyy lähes kaikkialta. Tuosta vaan kartta printaten ja baanalle, tulen mukaan:
http://koti.kapsi.fi/timomeriluoto/K...ila%201959.jpg
--
Tamperelaiset on tuo outo otsikko näköjään pitänyt pois keskustelusta...
Vai että ravel rinttinkiä...
Meille soratieajelut ovat tuttuja, niin TdT:ssä kuin muutenkin.
Tässä yksi kuningaslenkki: http://connect.garmin.com/activity/113561521
Pirkanmaan (lähes) kaikki näkö- ja vesitornit.
Ensi keväänä, 25.5. ajetaan 18. Tour de Tampere ja sen yhteydessä muistaakseni viides syklolenkki.
Tosi monipuolisia ja haastavia reittejä, parissa ryhmässä.
Vesilahden hiekkatiepyöräily oli mitä mukavin tapahtuma.
Sen järjestäjiltä vaan loppui into pari vuotta sitten.
Doh, sitten mulle sopivat vaihtoehdot ovat 28.4 tai 26.5. Kumman veli lansivie arpoo oikeaksi päiväksi? Kunhan päivä on selvillä voimma avata topikin tuonne ao. osioon. Minun olisi hyvä päättää tämmöiset menoni hyvissä ajoin koska huushållin seinäalmanakkaan ilmestyy ylläreitä tasaiseen tahtiin.
Talliskerin linkkaama lenkki himottelee. Siinä saisi yhden kesäyön kulumaan mukavasti.
Mä olen mukana kaikessa, mihin aikataulut vuan antaa periksi, mutta en osaa toukokuun mahdollisista "vapaista" vielä sanoa muuta kuin, että 4.-5.5. vkl tuskin on mahdollinen, koska silloin naiset ajaa kilpaa oikeesti.
Vieläkö tälle tapahtumatyypille etsitään nimeä? -Santa Cruising
^ihan näppärä. Rollossa tuo menis hyvin, muualla turhan jouluinen.
26.5. Giro d'Espoo (startti aamulla)
26.5. Lohjanjärven ympäriajo (startti klo 17)
26.5. GG Riihimäki
Tulee kiirus päivä...
No eihän nämä tietenkään kilpaile keskenään. GG kiinnostaa jos oikeasti järjestyy.
Ehkä ajoin, ehkä ajoin.
Kirjanmerkit