ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 57 / 74 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 7 47 55 56 57 58 59 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.681 - 1.710 / 2215

Aihe: Projekti: 7.x-kiloinen maratontäysjousto

  1. #1681
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kevennyskuriiri kävi pitkästä aikaa. Vaikka pienikiekkoinen maasturi ja erityisesti ei-tapered kaulaputki ovat totaalisen "last season", melko hienoa työtä näyttää kyllä tämä keula olevan. Ja miellyttävän kepeäkin on täysimittaisella kaulaputkella. Vaikka tuohon täytyykin vielä lisätä DT:n omasta kävystä ankkurimaiset 48 g, silti jäädään kohtuullisen alhaisiin lukemiin.

    Tuleva kesä on tarkoitus kisata vielä jo tällä veteraaniluokkaan luettavalla Sparkilla, joten täytyyhän sitä nyt sitten yrittää puristaa viimeisetkin mehut veteraanista ulos. Kaudella 2014 onkin sitten kokonaan uuden kaluston vuoro, kun pääsen pitkästä aikaa izmon kanssa samaan sarjaan. Ja se uusi kalusto tullee olemaan isopyörätäysjousto, mikä tarkoittaa samalla sitä, että tämän säikeen grammamääriä tullaan tuskin saavuttamaan.

    Aki Korpela muokkasi tätä : 05.02.2013 at 18.27

  2. #1682
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Miksi pitää käyttää DT:n 48g käpyä? Ja tuskin se edes käpy on, kun tuossahan on hiilariputki, eikä sinne käpyä saa tunkea.

    http://r2-bike.com/extralite-ultrastar2

    Mulla on tollanen Extraliten expanderi SID:n kuitusessa putkessa ja toimii ku junan vessa.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  3. #1683
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Miksi pitää käyttää DT:n 48g käpyä? Ja tuskin se edes käpy on, kun tuossahan on hiilariputki, eikä sinne käpyä saa tunkea.
    Joo, expander se on eikä siis käpy. Eikä Sparkissa tälläkään hetkellä ole käpyä vaan 19-grammainen FRM:n expander. DT:n expander on pitkä, ja sen kontaktipinta-ala kaulaputkeen on arviolta kolminkertainen FRM:n expanderiin verrattuna. Kovasti väittävät, että ehdottomasti pitää käyttää tätä DT:n expanderia. Voisiko tässä keulassa kuituputken seinämä sitten olla niin ohut, että tavallisella expanderilla paine nousee liian suureksi...

  4. #1684
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Hmm... Taitaa olla myös Rokkarin suositus se niiden oma ankkuri. Kestänyt kyllä tuon Extraliten kanssakin nyt pari vuotta. Saattaa tosiaan olla, että DT:ssä olisi jopa ohuempi tuo seinämä. Jostain muistan lukeneeni keventelijöiden käyttävän tuota Extraliteä myös noissa DT:n keuloissa, mutta isolla maailmalla kaikenmaailman hullut nyt tekee mitä vaan.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  5. #1685
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Niin, jos asennetta löytyisi, olisi kai syytä testata keulan kestavyyttä normiexpanderilla ja toimia kaulaputken hajotessa varoittavana esimerkkinä muille. Saattaa kuitenkin olla, ettei asennetta löydy nyt riittävästi.

  6. #1686
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    On kyllä henkisesti melko kevyt tuo DT:n keula. Ihan sitä samaa luokkaa kuin Claviculan kammet, AX:n stemmi ja Signaturen combo. Fillarista tuli nyt 2.25-tuumaisilla kurarenkailla 7.7-kiloinen, joten sopivasti viriteltynä 7.5-kiloinen Jämi-pyörä onnistuisi kyllä.

    Mutta nyt täytyy keskittyä ajamiseen. Tämän säikeen vois vaikka sulkea.


  7. #1687
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    Niin, jos asennetta löytyisi, olisi kai syytä testata keulan kestavyyttä normiexpanderilla ja toimia kaulaputken hajotessa varoittavana esimerkkinä muille. Saattaa kuitenkin olla, ettei asennetta löydy nyt riittävästi.
    Eikö se olis keveintä jättää koko laajentuja pois? Tai siis ottaa se pois kun stemmi on kiristetty kaulaan. Samoin jäis pultti ja kansi pois pyörää raskantamasta.

  8. #1688
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Eikö se olis keveintä jättää koko laajentuja pois? Tai siis ottaa se pois kun stemmi on kiristetty kaulaan. Samoin jäis pultti ja kansi pois pyörää raskantamasta.
    Sitä on tietenkin yritetty. Ei toimi. Tai hiekkatiepyöräilyssä ehkä toimii, mutta hetken kun rytyyttää kivikkojuurakossa, johan tulee klappia ohjainlaakeriin. Eikä stemmin pultteja oikein uskalla kiristellä ohjemomentteja kireämmälle...

  9. #1689
    PohjonenZen Guest
    Haluutko Aki kommentoida hiukan tuon keulan toimintaa? Itsellä on 2010 vuoden Spark 10 runko ja ois tarkotus päivittää jousitus. Tällä hetkellä pyörässä kiinni 2010 sid wc ja alkuperänen nude. Kuinka tuo "climb mode" on toteutettu tuossa keulassa? Yritin tulkita tätä DT:n kuvaa: http://www.dtswiss.com/Technology/TWIN-SHOT-Technology . Painuuko tuo keula 30% sisään ja lyhentää jousitusta reilusti vai käyttääkö se jonkinlaista platformia?

    Tykkään käyttää tota Scottin twin lock lukitusta. Oonkin tässä arponu ostasko Foxin CTD remote keulan ja iskarin vai päätyskö tohon DT:n viritelmään (ja mahdollisesti uuteen X 313 iskariin). DT:ssä yllätys yllätys houkuttelis keveys . Pystyykö joku DT:n pidempään omistanu kommentoimaan ton keulan toimintaa muuten? Niin ja allekirjoittanut on täys turisti, joten kisa mielessä keulalla ei oo juur merkitystä .

    Älä Aki suotta laita säiettä lukkoon, tän lukeminen on toisinaan ollut ihan parhautta!

  10. #1690
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Yksi lenkki vasta takana, joten kovin painavia sanoja ei vielä uskalla kirjoittaa. Toistaiseksi lukitusvipu on asentamatta, joten käytössä on vain puristus- ja paluuvaimennuksen säädöt. En siis osaa ottaa kantaa tuohon kiipeilymoodiin, sillä se ilmeisesti hoidetaan lukitusvivulla.

    Jos massalla ei oo väliä, itse todennäköisesti kallistuisin Foxin iskareihin. Mutta oikeastaan vain siksi, että lähistöltä löytyy niille asiantunteva huoltopalvelu. DT:n iskareissa on tosiaan se huono puoli, ettei mikään kotimainen liike taida vieläkään tehdä niille huoltoja. Vai oonko väärässä? Itse huollatin takaiskarini viimeksi Puolassa, ja homma kyllä hoitui niin kätevästi, ettei kotimaisen huoltoliikkeen puute taida oikeasti olla ongelma.

    Ensilenkillä DT:n keula toimi pehmeästi ja moitteettomasti. Muuta en osaa toistaiseksi sanoa. Ja onhan se sairaan kevyt. 1142 g leikatulla kaulaputkella. Ja päädyin sitten asentamaan sen FRM:n expanderinkin.

  11. #1691
    Älkää nyt tätä säiettä lukitko, kuuluu ehdottomasti foorumin laadukkaimpiin!!! On Akin pyörä järkyn kevyt ja hieno ilmestys. Mielenkiinnolla odotan seuraavan kauden kalustoa ja speksauksia.
    Keulojen painoja valmistajat eivät tunnu saavan millään kiloseksi tai alle. DT:n liukuputket ovat 28mm ja aikanaan (1998-)Rock Shoxs SID:t painoivat suunnilleen saman 28mm putkilla. Luulisi, että DT saisi puristettua kevyemmän kepin nykytekniikalla, mutta kun muut valmistajat käyttävät 32mm putkea, niin kilpailua painossa ei synny.

  12. #1692
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    En varmana lukitse!

    Näissä uusissa keuloissa on vaan se hyöty noihin 15 vuotta vanhoihin, että näissä on jo jotain vaimennustakin.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  13. #1693
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kyllähän keulat on ilman muuta menny hurjasti eteenpäin nimenomaan ajo-ominaisuuksiensa osalta. Ja sehän se on tärkeintä. Ja sekin taitaa olla totta, että DT:n 28-milliset liukuputket alkavat olla historiaa. Aika asialliselta laitteelta kuitenkin vaikuttaa tuo XRC 100. Yhden testilenkin perusteella en pystynyt havaitsemaan mitään jäykkyyseroa vaikkapa Foxin F100:aan. Todennäköisesti jäykkyyseroa on, mutta erityisen havaittava se ei taida ainakaan normipolkuajelussa olla.

    Tämän säikeen alkutaipaleella allekirjoittaneella taisi olla sellainen ajatus, että grammanviilaamisen ohella tavoitteena on rakentaa mahdollisimman nopea xcm-pyörä. Nykyisellään tästä on tullut pelkkä grammanviilaussäie, jossa yritetään puristaa vielä viimeisetkin massanhippuset vanhasta fillarista irti. Se taitaa nimittäin olla melko kiistatonta, että nopeimman mahdollisen xcm-fillarin rakentaminen vaatisi tätä nykyä isommat kiekot.

  14. #1694
    Liittynyt
    11/2010
    Viestit
    2.204
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti viskaali Katso viesti
    Älkää nyt tätä säiettä lukitko, kuuluu ehdottomasti foorumin laadukkaimpiin!!! On Akin pyörä järkyn kevyt ja hieno ilmestys. Mielenkiinnolla odotan seuraavan kauden kalustoa ja speksauksia.
    Keulojen painoja valmistajat eivät tunnu saavan millään kiloseksi tai alle. DT:n liukuputket ovat 28mm ja aikanaan (1998-)Rock Shoxs SID:t painoivat suunnilleen saman 28mm putkilla. Luulisi, että DT saisi puristettua kevyemmän kepin nykytekniikalla, mutta kun muut valmistajat käyttävät 32mm putkea, niin kilpailua painossa ei synny.
    Ja keulan jäykkyys oli varmaankin samaa luokkaa keitetyn spagetin kanssa?

  15. #1695
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.696
    Vanhan mallisella Sidillä ja V-jarruilla tahkolla(kin) ajaneena en nähnyt mitään sen suurempaa ongelmaa keulan jäykkyydessä. Ihan nätisti sillä pääsi koko reitin lävitse ja kukaan ei kyllä tullut hiostamaan alamäissäkään. DH yms. on tietysti eri asia, mutta kyllä normaalissa maastoajossa tämmönen 70kg painoinen kuski pärjää ihan kivasti tommosella 28mm liukuputkillakin varustetulla keulalla...
    https://www.instagram.com/xtranza/

  16. #1696
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Jojensuu
    Viestit
    682
    Kuituputkeen tämmönen ekspanderi (http://www.specialized.com/cn/en/ftb...-expander-plug). Omassa sparkissa käy ja kukkuu eikä tartte niin kovasti peljätä että kiristää stemmin liian tiukkaan

  17. #1697
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Antti Kuitto Katso viesti
    Vanhan mallisella Sidillä ja V-jarruilla tahkolla(kin) ajaneena en nähnyt mitään sen suurempaa ongelmaa keulan jäykkyydessä.
    Samaa mieltä. Itse ajoin aikanaan Rtechissä viritellyllä vanhanmallisella SID WC:lla, joka oli muistaakseni karvan alle 1100-grammainen. Hyvin sillä Tahkollakin pääsi, mutta jos nyt täytyisi palata niihin keuloihin, voisi eron jopa huomata. Eli kun DT on pystynyt tekemään kohtuullisen uudenaikaisilla ominaisuuksilla varustetun keulan, joka on noin 100 g kevyempi kuin kymmenen vuoden takainen virittelemätön SID, niin kyllä keulojen keveydenkin voi kai sanoa kehittyneen. Ja laitetaanpa vielä kuva, jossa tuo vanha SID näkyy. Meneillään on toinen kolmesta El Grandesta vuonna 2007. Oi niitä aikoja, vaikkei siitä kovin kauaa vielä olekaan.


  18. #1698
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti t-man Katso viesti
    Kuituputkeen tämmönen ekspanderi...
    Toimisi varman ongelmitta, kiitos linkistä. Mutta tuo näyttää kyllä paljon painavammalta kuin ilmoitettu 26 g. Ootko laittanu puntariin?

  19. #1699
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.536
    Mulla on tollasia, tarttee punnata. Cervelon liimattava versio taitaa painaa 18g jos muistan oikein ja tukee putkea n. 70mm matkalta. Lienee kevein toimivista. Tosin se parjattu Tune Gum Gum tai joku sellanen Gyntterien ilmaa kevyempi viritys, pelittää mun Spessun Cx-fillarissakin kun on 3T stemmi siinä kunnolla asennettuna.

    Yritän muistaa punnailla firmalla.

  20. #1700
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti sakuvaan Katso viesti
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti viskaali
    Älkää nyt tätä säiettä lukitko, kuuluu ehdottomasti foorumin laadukkaimpiin!!! On Akin pyörä järkyn kevyt ja hieno ilmestys. Mielenkiinnolla odotan seuraavan kauden kalustoa ja speksauksia.
    Keulojen painoja valmistajat eivät tunnu saavan millään kiloseksi tai alle. DT:n liukuputket ovat 28mm ja aikanaan (1998-)Rock Shoxs SID:t painoivat suunnilleen saman 28mm putkilla. Luulisi, että DT saisi puristettua kevyemmän kepin nykytekniikalla, mutta kun muut valmistajat käyttävät 32mm putkea, niin kilpailua painossa ei synny.
    Ja keulan jäykkyys oli varmaankin samaa luokkaa keitetyn spagetin kanssa?
    Tuosta tulikin mieleen että täpäri nojakkiin olis omiaan tollanen "spagettikeula"... kun ei ajamalla saa siihen keulaan minkäänlaisia jännitteitä niin kevyempikin kävisi hyvin.

    Vaikka olen ihan tyytyväinen 2005 malliseen Fox Vanilla R 130mm/32mm keulaan niin tilalle kelpais tosi hyvin kevyempi, löysempi ja herkempi keula, mahdollisimman kapeilla "olkapäillä". Ja vanhakin kelpaa (taas), etunen kun on 26" kiekolle ja kierteettömälle "vanhanaikaiselle" ohjainputkelle kuten Vanilla R...
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  21. #1701
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mhelander Katso viesti
    Tuosta tulikin mieleen että täpäri nojakkiin olis omiaan tollanen "spagettikeula"... kun ei ajamalla saa siihen keulaan minkäänlaisia jännitteitä niin kevyempikin kävisi hyvin.
    Tuohonhan sopisi vanhanmallinen alle 1200-grammainen SID World Cup kuin nenä päähän! Samalla fillarista häviäisi massaa noin kilo. Ihan yhtä pehmeästi SID ei ehkä toimi kuin Vanilla R, mutta ei se pintakovakaan ole, kunhan negatiivipuolen painetta on riittävästi. Kaupoista niitä tuskin enää saa, mutta hyväkuntoisia käytettyjä luulisi löytyvän halvalla.

  22. #1702
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Uutta voimansiirtoa uuteen kauteen... Melko kepeä on tää 9-lehtinen "XX-tekniikalla" toteutettu 11-32 SRAM XG999 -pakka. Ainoastaan pienin ratas on irrallaan ja muu osa yhtä puuta. Aiemmin on tullut käytettyä D-A:n 12-25-pakkaa, joka on muutaman gramman tätä painavampi. Oleellista on kuitenkin se, että menneinä vuosina pienin välitys on ollut 26/25, joka on säännöllisesti aiheuttanut merkittäviä ongelmia toisen ja kolmannen kierroksen El Grandeissa. Nyt pienimmäksi välitykseksi on tulossa 28/32, jolla heikkojalkainenkin kiipeää lähes mihin tahansa.

    Samalla tuli ostettua SRAM:n PC-991 hollow pin -ysiketju. Noissa oli kai jokunen vuosi sitten vakavia kulumisongelmia, kun eivät edes tonnia kestäneet. Mitäs raati on mieltä, kestääkö tuollainen jo tänä päivänä ajoa? Vai pitäisikö mieluummin harkita jotain Campan ultra narrow -kymppiketjua?

    Aki Korpela muokkasi tätä : 08.03.2013 at 11.44

  23. #1703
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Toihan pakka riittäis vaikka XX1 kampien kanssa jos ois pelkästään 36 hammasta edessä

    ja 36 piikkiä riittäis välitys myös tasasella ainaskin isopyörässä ?

  24. #1704
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    XX1-ratas ei taida vielä olla sovitettavissa Claviculan kampiin... Vai onko? Tosin 36/32 olis sitten taas liian raskas Tahkolle, mutta ehkä sillä XCM-cuppia vois kiertää.

  25. #1705
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Kyllä viime kesänä oli monesti yksi 38 ratas edessä ja takana maantiepakka mutta paikoin aika vääntämistä... eikö noi XX1 kammet oo kohtuukevyet ja halvat ?

  26. #1706
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Kyllähän noi kalikulat täytyy saada siirrettyä seuraavaankin fillariin, jos vaan ehjänä pysyvät. XX1 taitaa olla keskiölaakerin ja yhden rattaan kera noin 150 g painavampi kuin Clavicula kahdella rattaalla ja keskiölaakerilla.

  27. #1707
    Liittynyt
    03/2007
    Viestit
    118
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aki Korpela Katso viesti
    XX1-ratas ei taida vielä olla sovitettavissa Claviculan kampiin... Vai onko?
    Tuolta kun katsoon "Limited Edition AXX1" saraketta, niin siellä puhutaan kampien kohdalla "THM Clavicula M3, 175mm matte black with XX1 spider/BB". Eli kyllä ainakin uudemmat taitaa olla sovitettavissa...

  28. #1708
    Sram laittoi niin eksoottisen pulttijaon XX1 kampisatsiin että, ainaki aluksi, rattaiden kanssa naimisissa kampien kanssa. Rattaiden muotoilu muistuttaa aika paljon SunRinglen vanhoja rattaita, ajalta jolloin yritettiin keksiä miten ketju ei niin helposti pomppaisi pikkurattaalta rungon väliin.

  29. #1709
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Valkeakoski
    Viestit
    2.011
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TimoP Katso viesti
    Eli kyllä ainakin uudemmat taitaa olla sovitettavissa...
    No niinpä näkyy olevan, kiitos linkistä. Mutta katotaan nyt ensin ennen kaksysisiirtoa, katkeaako noi pikkupyörässä tulevana kesänä. Mun mielestä ne on äärimmäisiksi kevytosiksi olleet jo tähän mennessä jopa liiallisen kestävät.

  30. #1710
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    684
    jopa liiallisen kestävät.
    kutsutaan laaduksi ainakin Hallilan leveysasteilla

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •