ElectrobikeGiantFillariHepha
Sivu 135 / 140 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 35 85 125 133 134 135 136 137 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 4.021 - 4.050 / 4198

Aihe: Tee-Se-Itse valot

  1. #4021
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Tuo 36V akku taitaa olla 10 kennoinen Li-ion akku eli täyden akun jännite on oikeasti joko 41V tai 42V riippuen vähän akun kemiasta ja laturista.
    Tällä hetkellä kolme hyytelöakkua, joista yksi kuolemassa. Menee siis vaihtoon luultavimmin LiMn tai LiFePO4 akku(?). http://kauppa.greencycle.fi/category/13/36v

    Yön pimeinä tunteina löysin työvaloja, jotka soveltuu 9-50V käyttöön, eli melkein täydellinen minun käyttööni. Ainoa heikkous on se, että valol kirkkautta ei saa säädettyä (ei kyllä saa autoissakaan jos pitkiä ei lasketa). Valonjakokäyrä vain mietityttää? Ajattelin tuota PL-102LED valoa. http://www.jaoy.com/materiaali/Tyovalot_2012.pdf

    Ja seuraava haaste on takavalo. Josko ottaisi vaikka kolme kolmen ledin 12V ledinauhapätkää (lojuu nurkissa) ja lyö ne esim. autoihin tarkoitetun äärivalon sisään. Kamat sarjaan (36V) ja toivoo parasta. Jos hajoavat niin regulaattoria ja uudet ledit kehiin. Tehoa nuo kolme syövät n. 2,2W.

  2. #4022
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jerrypa Katso viesti
    Tällä hetkellä kolme hyytelöakkua, joista yksi kuolemassa. Menee siis vaihtoon luultavimmin LiMn tai LiFePO4 akku(?). http://kauppa.greencycle.fi/category/13/36v
    huomaa että lifepo4 kennojen jännite on tyystin eri kuin lion tai limn yms , mutta tietysti valmiina akkupakettina tuo näyttää olevan rakennettu niin että olisi apaut samat jännitteet mutta laturinkin joudut ostamaan uuden kun lifepo akkuja ladataan eri tavalla kuin lionia tms
    itse en lähtisi vaihtamaan vielä lifepoon (jo hinnankaan takia)

    Yön pimeinä tunteina löysin työvaloja, jotka soveltuu 9-50V käyttöön, eli melkein täydellinen minun käyttööni. Ainoa heikkous on se, että valol kirkkautta ei saa säädettyä (ei kyllä saa autoissakaan jos pitkiä ei lasketa). Valonjakokäyrä vain mietityttää? Ajattelin tuota PL-102LED valoa. http://www.jaoy.com/materiaali/Tyovalot_2012.pdf
    jos tarkoitus on vain näkyä muille niin tuollainen työvalo 10W led on aivan liian kirkas siihen käyttöön. mieluummin erikseen joku muu lamppu jossa olisi tuo tehonsäätökin. (ja olisi nimenomaan fillarivalo eikä työvalo )
    eikä välttämättä kannata miettiä tuota 36v kytkemistä vaan laittaa yhden 12v regun väliin niin saat aina tasaisen 12v jännitteen johon löytyy jo paljon mukavammin valojakin.

    Ja seuraava haaste on takavalo. Josko ottaisi vaikka kolme kolmen ledin 12V ledinauhapätkää (lojuu nurkissa) ja lyö ne esim. autoihin tarkoitetun äärivalon sisään. Kamat sarjaan (36V) ja toivoo parasta. Jos hajoavat niin regulaattoria ja uudet ledit kehiin. Tehoa nuo kolme syövät n. 2,2W.
    ei kannata tehdä noin. takavaloksi riittää kolmekin lediä (12V) ja regu väliin joka muuttaa tuon 36v jännitteen tasan 12v:hen noille ledeille niin kestävät hamaan tappiin saakka.
    tässäkin taas olisi kyllä mietinnän paikka sillä kaupasta kyllä saisi tehokkaitakin perävaloja valmiiksi joissa on sisällä lion nappiparisto ja sekin kestää niissä vuoden päivät.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  3. #4023
    Linkki oman 3x XM-L kiinanvalon modauskuviin, kun en edelleenkään keksi miten tänne uppaillaan kuvia. Liekö syynä se, että käyttelen puhelinta näiden kirjoitteluun..

    http://www.fikkari.fi/index.php/topi...77.html#msg277

  4. #4024
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    LiFePO4 kennoja olisi 12 kpl sarjassa. Nämä sopivat paljon paremmin lyijyakkujen tilalle, kuin muut Li-ion akut, kun purkukäyrä on aika suora eikä kuten muilla Li-ion akuilla koko ajan laskeva (siis jännite).

    Jos vaihdat Li-ion akkuihin olis se sitten mitä kemiaa tahansa niin pitää olla tarkkana laturin suhteen eli normaalisti lyijyakuille tehty laturi ei käy suoraan Li-ion akuille, jos tätä ei ole huomioitu akkupaketin sisällä. Nuo sähköfillareiden akkujen sisuskalut eivät ole minulle tuttuja eli voi olla, että siellä on tarvittavat jänniterajoitukset yms. sisällä, mutta kannattaa varmistaa laturin sopivuus huolella.

  5. #4025
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    huomaa että lifepo4 kennojen jännite on tyystin eri kuin lion tai limn yms , mutta tietysti valmiina akkupakettina tuo näyttää olevan rakennettu niin että olisi apaut samat jännitteet mutta laturinkin joudut ostamaan uuden kun lifepo akkuja ladataan eri tavalla kuin lionia tms
    itse en lähtisi vaihtamaan vielä lifepoon (jo hinnankaan takia)
    Noissa tulee laturit mukana.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    jos tarkoitus on vain näkyä muille niin tuollainen työvalo 10W led on aivan liian kirkas siihen käyttöön. mieluummin erikseen joku muu lamppu jossa olisi tuo tehonsäätökin. (ja olisi nimenomaan fillarivalo eikä työvalo )
    eikä välttämättä kannata miettiä tuota 36v kytkemistä vaan laittaa yhden 12v regun väliin niin saat aina tasaisen 12v jännitteen johon löytyy jo paljon mukavammin valojakin.
    No ainakin näkyy kunnolla . Tarkoitus olisi myös selvitä tarvittaessa pimeässäkin.
    Ajatellaanpa niin, että tiputtaisin 40V jännitteen 12V a:1A b.2A virralle. a:tarkoittaa 28W häviötehoa regulaattorissa ja b: tarkoittaa 53W häviötehoa. Tämä jännitteen pudotus on juuri se ongelma...


    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    ei kannata tehdä noin. takavaloksi riittää kolmekin lediä (12V) ja regu väliin joka muuttaa tuon 36v jännitteen tasan 12v:hen noille ledeille niin kestävät hamaan tappiin saakka.
    tässäkin taas olisi kyllä mietinnän paikka sillä kaupasta kyllä saisi tehokkaitakin perävaloja valmiiksi joissa on sisällä lion nappiparisto ja sekin kestää niissä vuoden päivät.
    Juu kyllä tuo 12V käyttö on järkevää takavalossa koska virrat on sen verran pienet, että häviötehoakaan ei juuri tule. (Häviöteho 2,3W)

    Kuningasajatushan on se, että voi hypätä pyörän kyytiin ja laittaa pyörä valoineen päälle yhdestä kytkimestä.

    ps. Näitähän voi sitten laittaa rinnakkain niin paljon kuin haluaa (kuvassa eri valo)
    jerrypa muokkasi tätä : 25.11.2012 at 12.26

  6. #4026
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    2.092
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti fsol77m Katso viesti
    huomaa että lifepo4 kennojen jännite on tyystin eri kuin lion tai limn yms , mutta tietysti valmiina akkupakettina tuo näyttää olevan rakennettu niin että olisi apaut samat jännitteet mutta laturinkin joudut ostamaan uuden kun lifepo akkuja ladataan eri tavalla kuin lionia tms
    itse en lähtisi vaihtamaan vielä lifepoon (jo hinnankaan takia)
    Hinta per Wh on itse asiassa about sama. Oikeastaan ainoa merkittävämpi haitta LiFePO4:ssa - en jaksa tarkistaa miten merkittävä ero olikaan - on kapasiteetti/massa -suhde. LiFePO4:a itse suosittelisin, koska on myös pitkäikäisempi ja turvallisempi (vs. siis muut Li-akkutyypit). Noissa valmiissa paketeissa on BMS sisäänrakennettuna - tai ainakaan sellaista ei pidä ostaa, jossa ei ole - ja noissa Greencyclen sarjoissa tulee myös laturi mukana, joten mitään murheita vanhan laturin sopimattomuudesta ei tule - sen voi myydä, jollekin joka vielä raahaa lyijyä mukanaan! En tosin tiedä Greencyclen myymien akkujen (kennot, BMS, jne.) laadusta yhtään mitään, joten siihen en ota kantaa. Lyijyakuista on kuitenkin aika päästä eroon enkä näe erityistä syytä ottaa LiIon/LiPo-akkua mieluummin kuin LiFePO4:sta kun hinta per Wh on about sama. Sehän siis tarkoittaa, että hinta per Wh syklien funktiona laskee LiFePO4:lla päivittäisessä käytössä huomattavan paljon halvemmaksi, koska käyttöikä on pidempi. LiPon puolustuksena toki mahtava virranantokyky, jota ei tosin järkevissä ja laillisissa sähköavusteisissa tarvita.

    Regu on sähkölämmittäjän valinta Ainahan voit laittaa halvan step-down -hakkurin (hyötysuhde toki mikään mahtava ole, mutta tarpeeksi hyvä), koska tehoakaan et juuri tarvitse. Itse asiassa on kätevä olla on-board 5V saatavilla ja tämän voi vetää sitten eteen ja taakse ledivaloilla sekä stongaan laitteiden lataamiseen.

    Edit: taitaa olla suuruusluokkaa 150 Wh/kg LiPoille ja 100 Wh/kg LiFePO4:lle. Kannattaa tarkistaa itse nämä numerot!
    juminy muokkasi tätä : 25.11.2012 at 12.39

  7. #4027
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jerrypa Katso viesti
    Noissa tulee laturit mukana.
    siinätapauksessa se on hyvä.

    No ainakin näkyy kunnolla . Tarkoitus olisi myös selvitä tarvittaessa pimeässäkin.
    Ajatellaanpa niin, että tiputtaisin 40V jännitteen 12V a:1A b.2A virralle. a:tarkoittaa 28W häviötehoa regulaattorissa ja b: tarkoittaa 53W häviötehoa. Tämä jännitteen pudotus on juuri se ongelma...
    ei välttämättä ole ongelma kun vasta sitten kun tarvitset sen 1A ulos, normaali kaupunkikäytössä voit pitää puolitehollakin. regun tilalla voit toki käyttää jotakin pwm hakkuriakin niin tehohävikkiä ei tule kuin muutama watti.

    Juu kyllä tuo 12V käyttö on järkevää takavalossa koska virrat on sen verran pienet, että häviötehoakaan ei juuri tule. (Häviöteho 2,3W)
    Kuningasajatushan on se, että voi hypätä pyörän kyytiin ja laittaa pyörä valoineen päälle yhdestä kytkimestä.
    ps. Näitähän voi sitten laittaa rinnakkain niin paljon kuin haluaa (kuvassa eri valo)
    voi toki mutta järkevyys onkin toinen juttu
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  8. #4028
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Hinta per Wh on itse asiassa about sama. Oikeastaan ainoa merkittävämpi haitta LiFePO4:ssa - en jaksa tarkistaa miten merkittävä ero olikaan - on kapasiteetti/massa -suhde. LiFePO4:a itse suosittelisin, koska on myös pitkäikäisempi ja turvallisempi (vs. siis muut Li-akkutyypit). Noissa valmiissa paketeissa on BMS sisäänrakennettuna - tai ainakaan sellaista ei pidä ostaa, jossa ei ole - ja noissa Greencyclen sarjoissa tulee myös laturi mukana, joten mitään murheita vanhan laturin sopimattomuudesta ei tule - sen voi myydä, jollekin joka vielä raahaa lyijyä mukanaan! En tosin tiedä Greencyclen myymien akkujen (kennot, BMS, jne.) laadusta yhtään mitään, joten siihen en ota kantaa. Lyijyakuista on kuitenkin aika päästä eroon enkä näe erityistä syytä ottaa LiIon/LiPo-akkua mieluummin kuin LiFePO4:sta kun hinta per Wh on about sama. Sehän siis tarkoittaa, että hinta per Wh syklien funktiona laskee LiFePO4:lla päivittäisessä käytössä huomattavan paljon halvemmaksi, koska käyttöikä on pidempi. LiPon puolustuksena toki mahtava virranantokyky, jota ei tosin järkevissä ja laillisissa sähköavusteisissa tarvita.

    Regu on sähkölämmittäjän valinta Ainahan voit laittaa halvan step-down -hakkurin (hyötysuhde toki mikään mahtava ole, mutta tarpeeksi hyvä), koska tehoakaan et juuri tarvitse. Itse asiassa on kätevä olla on-board 5V saatavilla ja tämän voi vetää sitten eteen ja taakse ledivaloilla sekä stongaan laitteiden lataamiseen.

    Edit: taitaa olla suuruusluokkaa 150 Wh/kg LiPoille ja 100 Wh/kg LiFePO4:lle. Kannattaa tarkistaa itse nämä numerot!
    tuokin hinta per wh on tietysti täysin riippuvainen siitä mistä ostaa lion tai lifepo kennot (tai valmiin akun) ja ainakin tällä hetkellä reilusti halvemmalla saisi lionia (mielestäni) sillä lifepo on kuitenkin aika uusi tekniikka eli valmistusmäärät ovat pieniä ja siten hinnat korkeita.
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  9. #4029
    Liittynyt
    05/2009
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    113
    Tervehdys kaikille, pitäisi päivittää DIY -lamppua ja configuraatio on tääll hetkellä; 4x cree XP-G R2, akku 4aH 4S Li-Po ja driverina 1A buck. Ovatko nuo Taskledin driverit ainoita suositeltavia, jos haluaa luotettavan ajurin jossa saa ero tehoja valittua ja missä olisi akkuvahti, ettei lipo pääsisi liian tyhjäksi?
    Eri muokkasi tätä : 25.11.2012 at 19.57 Syy: lisäyksiä
    Missä on mun 29er

  10. #4030
    Liittynyt
    03/2010
    Paikkakunta
    Porvoo
    Viestit
    36
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti juminy Katso viesti
    Regu on sähkölämmittäjän valinta Ainahan voit laittaa halvan step-down -hakkurin (hyötysuhde toki mikään mahtava ole, mutta tarpeeksi hyvä), koska tehoakaan et juuri tarvitse. Itse asiassa on kätevä olla on-board 5V saatavilla ja tämän voi vetää sitten eteen ja taakse ledivaloilla sekä stongaan laitteiden lataamiseen.
    Tämä alkoi kuulostamaan parhaalta idealta vähään aikaan. Itse olen elektroniikan opit saanut jokin aika sitten enkä tajunnutkaan/muistanutkaan tätä vaihtoehtoa.

    Ehkä tässä on voittaja. Sen verran innostuin uudesta tuttavuudestani LM2576:sta, että pitää kai tehdä yksi säälittävätasajännitelähdekin entisen hajonneen tilalle.

    edit: Mistähän tämmoistä LM2576HV-5 (ja 12) kannattaa 'siviilin' kysellä (mieluiten Suomesta)?
    jerrypa muokkasi tätä : 25.11.2012 at 22.29

  11. #4031
    Liittynyt
    10/2003
    Paikkakunta
    turgu
    Viestit
    1.721
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jerrypa Katso viesti
    Tämä alkoi kuulostamaan parhaalta idealta vähään aikaan. Itse olen elektroniikan opit saanut jokin aika sitten enkä tajunnutkaan/muistanutkaan tätä vaihtoehtoa.

    Ehkä tässä on voittaja. Sen verran innostuin uudesta tuttavuudestani LM2576:sta, että pitää kai tehdä yksi säälittävätasajännitelähdekin entisen hajonneen tilalle.

    edit: Mistähän tämmoistä LM2576HV-5 (ja 12) kannattaa 'siviilin' kysellä (mieluiten Suomesta)?
    tuoltahan niitä löytää esim
    http://www.partco.biz/verkkokauppa/a...g3jdudnis9o8u0
    - Mitä etuja on pyörän keksimisestä? Neliskanttinen pyörä pomppii. -

  12. #4032
    Tarviiko kukaan lähes uutta (2 latausta imaxilla) Zippy Flightmax 2S, 5000 mAh, 20c LiPo akkua. Suunnitelmat muuttui ja tarvinkin 4S akun, jolloin tuo jää ylimääräiseksi. Akussa kiinni dx kiinanvalo jatkojohdosta pätkäisty johto/liitin ja tietysti balansointi piuhat ja liitin. Valmis akku riistovaloihin! Voin tarvittaessa lisätä sulakkeen oikosulun varalta.

    Haii, lähtee hankintahintaan, tai allekkin..

    Samppa
    Samppasika muokkasi tätä : 30.11.2012 at 23.43

  13. #4033
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Mun piti vissiin siivota tänään,ei jaksanut tai no huvittanut. Sen sijaan tein loppuun yhden valopään, ihan ok lamppuja saa väsättyä ilman koneistusvälineitäkin jos jaksaa ja huvittaa...


  14. #4034
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mteebee Katso viesti
    Mun piti vissiin siivota tänään,ei jaksanut tai no huvittanut. Sen sijaan tein loppuun yhden valopään, ihan ok lamppuja saa väsättyä ilman koneistusvälineitäkin jos jaksaa ja huvittaa...
    Näyttää ihan Hammondin siivulle..? Mitäs tuo on syönyt?

  15. #4035
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    334
    Jep,hammondin kopat sopii mainiosti diy projekteihin. Valo osassa 2x xm-l ledejä, ledil regina heijastimet joka passaa xml ledille hyvin mutta vaatii hieman tuunausta sopiakseen.
    Taskled lflex driveri ja sitä ohjaava mikrokytkin on kotelossaan kypärän takaosassa, kopan takaosan joutui vääntämään ohuesta alumiinista kun tuo taskled driveri läpenee jonkun verran 3,5A max kuormalla.
    Max teho n.11,5W mutta käytännössä ei tarvetta ihan niin paljolle kun on toi tankovalokin sekä hyötysuhde regina heijastimella+xml ledillä on varsin hyvä.

  16. #4036
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    76


    Rakentelin tänään uutta takavaloa neljän euron marketti-ihmeen tilalle. Ledi on DX:stä tilattu punainen moduuli taskulamppuun. Käyttöjännite yhdestä akusta ja ajuri liian monella toiminnolla samassa paketissa. Joululoma tuli häiritsemään, mutta onhan se taas koko ensi vuosi aikaa rakentaa lamppu valmiiksi. Akkukotelon kansi on mustaa POMmia, ledin kansi polykarbonaattia ja kesken jäänyt runko-osa valmistuu alumiinista.

  17. #4037
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Tässä yksi ehkä jo ylitehokas DIY lamppu:

  18. #4038
    Liittynyt
    05/2007
    Viestit
    132

    Lamppu syttyi

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Akkumies Katso viesti
    Tässä yksi ehkä jo ylitehokas DIY lamppu:
    Jotku jaksaa vaan kehitellä mitä uskomattomampia virityksiä.
    2 kg akkuja + 2kg vettä + muu sälä = + 5kg?
    Paljonkohan toi vesipumppu vie tehoja? 100W?
    Tolla 400W:lla jo kulkisi sähköpyöräkin mukavasti.

    Eipä tota energiamäärää ainakaan dynamolla sais aikaan (kunto loppuu kesken).

    Varmaan suurinta tyydytystä tekijälle toi kun ne autokuskit oli imeissään mikä aurinko paistoi.

  19. #4039
    Liittynyt
    07/2003
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    76
    Sain tehtyä takavalon rungonkin valmiiksi. Yritin ottaa oikeilla asetuksilla kuvia, mutta pimeää kuvauspaikkaa ei löytynyt. Otin sitten muutaman fiilistelykuvan pyörästä uuden takavalon kanssa.


  20. #4040
    mikar Guest
    Moi.Rakenteilla olis otsavalo johon tilasin ledit 2xml-2 cutterilta.Haluaisin tehdä yksinkertaisen säädettävällä valoteholla olevan lampun.Katsoin led-tech:ltä tämmöistä diveria:http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...1_118_119.html johon tämmöisen himmentimen:http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...8_118_119.html akuksi 2xlipo sarjassa.Olisko toimiva paketti?Mitään hajua hyötysuhteesta?
    -Mika

  21. #4041
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikar Katso viesti
    Moi.Rakenteilla olis otsavalo johon tilasin ledit 2xml-2 cutterilta.Haluaisin tehdä yksinkertaisen säädettävällä valoteholla olevan lampun.Katsoin led-tech:ltä tämmöistä diveria:http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...1_118_119.html johon tämmöisen himmentimen:http://www.led-tech.de/en/LED-Contro...8_118_119.html akuksi 2xlipo sarjassa.Olisko toimiva paketti?Mitään hajua hyötysuhteesta?
    -Mika
    Minähän en nyt varsinaisesti näistä elektroniikoista paljoa tiedä, mutta ehkä jokunen huomio tai hassu kysymys sallitaan.

    • Olipas Led-Techin sivuilla kovasti kirjoitusvirheitä
    • Jos oikein ymmärsin, ajuri imaisee yhden voltin jännitteestä. Parin akun/ledin systeemillä hyötysuhde ei liene vielä erityisen hyvä. Toisaalta tuosta spekseistä nyt jää kuva myös että akun jännite saisi olla vain pari volttia ledi(e)n jännitettä korkeampi, joten saatan olla väärässäkin. Sillä johan se jännite putoaa voltin per kenno akun purkautuessakin, ja tuota voisi käyttää ainakin seitsemän kennon sarjalla.
    • Erillinen tasavirtalähde ja säätöpalikka, aika isot viisisenttiset piirilevyt, potentiometrisäätö (mites vedenpitävyys?)... Ja tarkoituksena tehdä "yksinkertainen säädettävällä valoteholla oleva lamppu"? Eihän tuo ole yksinkertaista nähnytkään. Yksinkertaiseen lamppuun vaikka yksi (esim.) Taskledin pintaliitoskomponenteilla toteutettu ajuri ja homma toimii.


    Eli tarkoituksena ilmeisesti on tehdä nimenomaan lamppu, jossa kirkkautta voi säätää portaattomasti?

  22. #4042
    mikar Guest
    Jep tarkoitus tehdä valo jonka kirkkautta voi säätää.Selailin taskledin manuaali läpi ja tulin siihen tulokseen että on liian monimutkainen tuo ohjelmointi homma

  23. #4043
    Liittynyt
    05/2000
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    4.224

    Viesti

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikar Katso viesti
    Jep tarkoitus tehdä valo jonka kirkkautta voi säätää.Selailin taskledin manuaali läpi ja tulin siihen tulokseen että on liian monimutkainen tuo ohjelmointi homma
    Siis kirkkautta voi säätää, vai kirkkautta voi säätää nimenomaan portaattomasti? Kyllähän piirejä joissa kirkkautta voi säätää on vaikka miten paljon ja hinnat lähtevät eurosta-parista idän halpispuljuissa, mutta jos säädön pitää olla nimenomaan portaaton, niin sitten vaihtoehdot ovat paljon pienemmät. Itse näen portaattomassa säädössä enemmän haittoja kuin hyötyjä pyöräkäytössä, mutta se on tietysti vain henkilökohtainen mielipide. Itselläni ei myöskään ole Taskledin ajureista kokemusta, mutta pikaisesti tarkistamalla H6CC ei käsittääkseni vaadi mitään ohjelmointeja, senkun kolvaa potikan kiinni ja säätö on valmis.

    Jos noita Led-Techin ajureita käytät, niin lampustahan tulee joka tapauksessa kohtalaisen iso. Toisella palikalla oli kokoa parin tulitikkuaskin verran. Voisi ehdottaa, että mitenkäs olisi jos samalla laittaisit pari lediä rinnan? Esim. tämän testin tulosten perusteella yhdestä neutraalista XM-L2 -ledistä lähtisi kolmen ampeerin virralla noin 850 lumenia (tehokulutus 10W), mutta kahdesta 1,5A virralla noin 1150 lumenia (tehokulutus 9W).

  24. #4044
    mikar Guest
    Moi.Led-techin ajurit on osoittautunut luotettaviksi(idän ihmeet ei tule kysymykseenja ne on kyllä näppärän kokoisia,tuo pwm säätö 3x5cm ei myöskään ole liian suuri.Tasklediä olen myös käyttänyt(h6cc) siinä on virran säätö mutta se ei ole tarkoitettu himmennykseen.Tästä tulee semmoinen yleisvalo eli juoksuun,tuulastukseen ym.
    -Mika

  25. #4045
    Liittynyt
    02/2002
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    1.468
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mikar Katso viesti
    Jep tarkoitus tehdä valo jonka kirkkautta voi säätää.Selailin taskledin manuaali läpi ja tulin siihen tulokseen että on liian monimutkainen tuo ohjelmointi homma
    Jos osaa laskea yhdestä kymmeneen ja samaan aikaan liikuttaa sormeaan laskun tahtiin niin homma onnistuu varmasti. Kirjoitettuna ohjeena voi äkkiseltään vaikuttaa hankalalta, mutta se on ihan oikeasti todella loogista ja helppoa.

  26. #4046
    mikar Guest
    Ok,Yritin google kääntäjällä mutta ei oikein auennutpystytkö heittämään vinkkiä mikä siinä on se logiikka?-kiitos
    -mika

  27. #4047
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    turq
    Viestit
    33
    Jonkin verran kahlailin tätä keskustelua läpi eikä sattunut sellaista linkkiä eteeni jossa olisi hakemani tieto, joten kysyn nyt tässä:
    Mistä driver tällaiselle 20W kiinan ledille? Tarkoitus siis olisi antaa virtaa 6S lipo akulla (Täytenä sen ~25V). Valo tulisi ihan testiksi kuvausvaloksi näin alkuun ja sitten varmaan huomataan ettei se toimi siinä käytössä niin modataan vaikka fillariin tehokkaampi lamppu.

  28. #4048
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    254
    Miten olisi tämä Led driver himmennysoptiolla 1400 mA siinä sivun puolivälin jälkeen.

  29. #4049
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    turq
    Viestit
    33
    Minusta näyttää hyvältä, taidanpa ottaa vielä tuon himmennyksen potikalla mukaan.

  30. #4050
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    333
    Tällainen taskuun paremmin mahtuva akkupaketti tuli väsättyä kypärävalolle.









    Käytetyt osat:
    http://dx.com/p/2-18650-4-123a-batte...e-holder-54458
    http://dx.com/p/7-4v-2-x-18650-batte...h-leads-100997
    http://dx.com/p/5-4mm-male-to-female...64-100cm-32751
    (johdon toinen pää käytetty hyödyksi toisessa projektissa)

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •