Hinta per Wh on itse asiassa about sama. Oikeastaan ainoa merkittävämpi haitta LiFePO4:ssa - en jaksa tarkistaa miten merkittävä ero olikaan - on kapasiteetti/massa -suhde. LiFePO4:a itse suosittelisin, koska on myös pitkäikäisempi ja turvallisempi (vs. siis muut Li-akkutyypit). Noissa valmiissa paketeissa on BMS sisäänrakennettuna - tai ainakaan sellaista ei pidä ostaa, jossa ei ole - ja noissa Greencyclen sarjoissa tulee myös laturi mukana, joten mitään murheita vanhan laturin sopimattomuudesta ei tule - sen voi myydä, jollekin joka vielä raahaa lyijyä mukanaan! En tosin tiedä Greencyclen myymien akkujen (kennot, BMS, jne.) laadusta yhtään mitään, joten siihen en ota kantaa. Lyijyakuista on kuitenkin aika päästä eroon enkä näe erityistä syytä ottaa LiIon/LiPo-akkua mieluummin kuin LiFePO4:sta kun hinta per Wh on about sama. Sehän siis tarkoittaa, että hinta per Wh syklien funktiona laskee LiFePO4:lla päivittäisessä käytössä huomattavan paljon halvemmaksi, koska käyttöikä on pidempi. LiPon puolustuksena toki mahtava virranantokyky, jota ei tosin järkevissä ja laillisissa sähköavusteisissa tarvita.
Regu on sähkölämmittäjän valinta

Ainahan voit laittaa halvan step-down -hakkurin (hyötysuhde toki mikään mahtava ole, mutta tarpeeksi hyvä), koska tehoakaan et juuri tarvitse. Itse asiassa on kätevä olla on-board 5V saatavilla ja tämän voi vetää sitten eteen ja taakse ledivaloilla sekä stongaan laitteiden lataamiseen.
Edit: taitaa olla suuruusluokkaa 150 Wh/kg LiPoille ja 100 Wh/kg LiFePO4:lle. Kannattaa tarkistaa itse nämä numerot!
Kirjanmerkit