ElectrobikeHephaGiantFillari
Sivu 41 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31 39 40 41 42 43 51 91 141 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.201 - 1.230 / 15293

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #1201
    mutanaama Guest
    20-40 cm mujua aurattuna ajotieltä estää melko tehokkaasti kelvillä ajelun, niin myöskin kävelyn saati sitten lastenvaunujen kanssa liikkumisen.

    Tuossa kuvassa on kuskista katsoen oikealla puolella klv, jonka ajaminen oli paikoitellen jo melko hankalaa. Lain mukaan pyörää pitää ajaa siellä missä se on turvallista. Tuolla kelvillä se ei sitä ollut.


  2. #1202
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycloslalomeur Katso viesti
    Jälleen itse kukin tahollaan voisi vilkaista Finlexistä mitä säädetään siitä mystisestä "pyörätiepakosta".
    Tieliikennelaissa ei sanota mitään. Tieliikenneasetus vaikuttaa olevan hieman ristiriidassa Wienin päätöslauselman kanssa, sillä sehän ei velvoita käyttämään yhdistettyä väylää. Asetus sanoo kovin harvinaisesta merkistä 422 (pyörätie), ettei vasemmalla puolella olevaa pyörätietä ole pakko käyttää lyhyellä matkalla:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tieliikenneasetus, merkki 422
    Jos pyörätie on vain tien vasemmalla puolella ja ajoradan oikealla puolella olevan pientareen tai ajoradan oikean reunan käyttö on kulkureitin tai muun vastaavan syyn vuoksi turvallisempaa, polkupyöräilijä saa lyhyellä matkalla käyttää piennarta tai ajoradan oikeaa reunaa.
    Ehkäpä ajokelvottomuudesta säädetään jossain muualla.
    Yhdistetyn väylän (merkit 423, 424, 425) käyttöpakko tuntuu olevan vielä tiukempi, jos pilkkua viilataan:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tieliikenneasetus, merkki 423
    Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua taikka erillistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää, jota polkupyöräilijän ja jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.
    Minä olen kyllä talven kauppareissut ajanut pääosin ajoradalla, sillä täkäläiset klv:n irvikuvat ovat sangen huonossa hoidossa. Kerran eräs paikallinen liikenneopettaja pysäytti opetusvälineensä (jolla ensin ohitti hihaa hipoen), potkaisi takapyörästä kolme pinnaa poikki ja meni menojaan. Poliisilla oli parempaa tekemistä kuin toimia rikosilmoitukseni perusteella, vaikka selvitin ajoneuvon rekisteritunnuksen ja haltijan todennäköisen asuinpaikan. Onneksi osalta matkaa puuttuu klv kokonaan. Muutenkin nopeusrajoitus on vain 40 km/h ja liikenne harvaa. Isompien teiden klv:t ovat kai yleensä paremmassa kunnossa, joskin usein aika röykytystä kapeilla renkailla. Olen vältellyt pitkiä talvipyöräilyjä.

  3. #1203
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    autotiellä ei ole kuin itse mahdollisesti vaarassa.
    Totta vain silloin kun siellä ajotiellä ei ole muuta liikennettä.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  4. #1204
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    30
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Totta vain silloin kun siellä ajotiellä ei ole muuta liikennettä.
    Intuitio ja Moottoriturvan propaganda omaan arvoonsa. Ajoradalla, oli siellä sitten pyöräkaista eli ei, on taajamissa turvallisempaa kuin ajoradasta fyysisesti erotetulla pyörätiellä, koska jälkimmäinen risteää vähän väliä ajoratojen kanssa. Autoilijat suodattavat tietoisuudestaan poies kaiken mikä ei liiku ajoradalla. Tämän takiahan jalankulku on pari kertaa pyöräilyä vaarallisempaa kaupungissa. Silloin tällöin autoilijat osoittavat mieltään kierrättämällä moottoria kuin pellet ja soittamalla torvea. Sitten kun keskustellaan niissä punaisissa valoissa että mikäs ny tuli, niin tykkään kysyä että näitkö minut. Tässäpä se asian ydin.

  5. #1205
    IncBuff Guest
    Määkin kävelen pyöräkaistalla koska siellä on enemmän tilaa..

    Hirvee parku sukkispojilla kun joku kävelee pyöräkaistalla ja joutuu hidastamaan mutta itse ollaan autoilijoiden haitolla ja jos joku protestoi hidastelijasta joka kuuluu jonnekin muualle on kusipää.

  6. #1206
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.470
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cycloslalomeur Katso viesti
    Intuitio ja Moottoriturvan propaganda omaan arvoonsa. Ajoradalla, oli siellä sitten pyöräkaista eli ei, on taajamissa turvallisempaa kuin ajoradasta fyysisesti erotetulla pyörätiellä, koska jälkimmäinen risteää vähän väliä ajoratojen kanssa. Autoilijat suodattavat tietoisuudestaan poies kaiken mikä ei liiku ajoradalla. Tämän takiahan jalankulku on pari kertaa pyöräilyä vaarallisempaa kaupungissa. Silloin tällöin autoilijat osoittavat mieltään kierrättämällä moottoria kuin pellet ja soittamalla torvea. Sitten kun keskustellaan niissä punaisissa valoissa että mikäs ny tuli, niin tykkään kysyä että näitkö minut. Tässäpä se asian ydin.
    Siis tuolla perusteella tuet väitettä
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    autotiellä ei ole kuin itse mahdollisesti vaarassa.
    vaikka liikenteessä voi vaikuttaa välittömästi vain omaan käyttäytymiseen ja joka tapauksessa tahallisesti ja tahattomasti muiden?
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  7. #1207
    Liittynyt
    02/2012
    Viestit
    121
    Asiasta pitäisi tehdä kansalaisaloite, että alle 50km/h rajoitusalueella pyöräilijät voivat halutessaan polkea autotiellä (esim,. kilpapyöräilijät), että loppuis tämä naurettava väittely. Äkkiäkös se 50k ääntä keräisi
    Ei ole yhtään todelllista syytä miksi pyöräilijä ei halutessaan voi saa polkea fiksusti autotiellä.
    Autoilijat tekevät ohituksia koko ajan, miksi pyöräilijän ohittaminen olisi jotenkin erillaista, jos se ohitus tehdään oikeanoppisesti. Pyöräilijä ei ole tulppana tiellä.
    Kelvillä enemmän tilaa jalankulkijoille koirineen sekä sauvakävelijöille tilaa heilua sauvojensa kanssa.
    Pyöräilijöiden risteys(kuolon)kolarit vähentyisi kun autoilijät näkevät paremmin edessä polkevan pyöräilijän kuin kelvillä polkevan.
    Kävelyteillä polkeminen vähentyisi (esim. kesäisin helsingin keskustassa).
    Helsingin keskustassa muutenkin on enimmäkseen kävelyteitä jolloin joutuu joka tapauksessa pyöräilee autoteillä.
    Bulevardin pyörätie on monilla tuttu 'tapaturmaloukko', että eiköhän olisi fiksumpaa ajoradalla olla? 30km/h rajoutusalue siellä, että aika turvallista siellä olisi polkea vai mitä?

    Helsingissä tulee lunta tälläkin hetkellä siihen malliin, että turha elätellä toivoa, että kelvit on aurattu, että 16:00 kun työt loppuu, mene autotielle ja poljen kotiini. Ei kiinnosta tippaakaan mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat.

  8. #1208
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Autoilijat tekevät ohituksia koko ajan, miksi pyöräilijän ohittaminen olisi jotenkin erillaista, jos se ohitus tehdään oikeanoppisesti. Pyöräilijä ei ole tulppana tiellä.
    Taajamassa? Kaksikaistaisilla teillä? Bullshit.

    Taas joku autoton ja kortiton kertoo miltä asiat näyttää ratin takaa.

  9. #1209
    Liittynyt
    06/2008
    Paikkakunta
    Korso
    Viestit
    358
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Asiasta pitäisi tehdä kansalaisaloite, että alle 50km/h rajoitusalueella pyöräilijät voivat halutessaan polkea autotiellä (esim,. kilpapyöräilijät), että loppuis tämä naurettava väittely.
    Hyvä ajatus. Mutta vika ei ole laissa vaan tieliikenneasetuksessa. Asetus muuttuu presidentin esittelyssä asianomaisen ministerin esityksestä. Olisikohan tämä suoraan liikenneministerin esitysvallassa?
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arde1 Katso viesti
    Helsingissä tulee lunta tälläkin hetkellä siihen malliin, että turha elätellä toivoa, että kelvit on aurattu, että 16:00 kun työt loppuu, mene autotielle ja poljen kotiini. Ei kiinnosta tippaakaan mitä mieltä arvon foorumilaiset ovat.
    Väärin harjoiteltu. Aja nopeasti autolla kotiin, niin saat oikeanlaista harjoittelua trainerilla ja pari millisekuntia pois TdH-ajasta.

  10. #1210
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jake_Kona Katso viesti
    Olisiko kyseinen kirjoittaja luullut pyörätien jatketta kys. "parannetuksi suojatieksi".
    Tästä tulee mieleen, että ajoittain näkee myös sellaisia rinnakkaisen suojatien ja pyörätien toteutuksia, joissa katusuunnittelijalla on käynyt mielessä, että pyöräilijän on kivempi ajella siinä pyörätien jatkeella, kun molempiin päihin ja keskikorokkeen kohdalle ei laiteta perinteisiä kanttikiviä.

    Eivät ne kanttikivet tosin ole kaikkien jalankulkijoiden mieleenkään, joten voi arvata mistä kohtaa lastenvaunujen, rollaattorin, vedettävän matkalaukun/ostoskassin, pyörätuolin tms. kanssa kulkevat jalankulkijat tykkäävät ylittää tien.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  11. #1211
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Aina kun on kelvi ollut sillä on pystynyt ajamaan.
    Tervetuloa ajamaan pääkaupunkiseudulle.

    1. Etsi kuvasta pyörätie ja yritä ajaa sillä http://tjh.fi/kvt/2013-01-14-bulevar...i-lumikasa.jpg
    2. Siitä vaan ajamaan kelviä pitkin, se on tuossa vasemmalla ja on muuten pääreitti kun tullaan idän suunnasta keskustaan päin. http://www.youtube.com/watch?v=7UJ6RxtbAHI
    3. Miten sujuisi pyöräily tässä http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...aren_silta.jpg
    4. Ei mitään syytä ajaa ajoradalla eihän. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...tatie_2010.jpg
    5. Että näin mutta pääseehän tosta pyörällä. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...risuo_2013.jpg
    6. Ihan vaan vähän lunta ei haittaa. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...niemi_2010.jpg
    7. Etsi kuvasta pyörätie. Se ei ole tuo luistinrata. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...silta_2012.jpg
    8. Hyvin pääsee. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...kulku_2012.jpg
    9. Pikku lumivalli mutta eiköhän tuostakin hyvin pääse ajamaan. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...talvi_2012.jpg
    10. Kesällä ja talvella. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...i_vs_kevat.jpg
    11. Eihän talvella kukaan pyöräile joten tähän on hyvä kasata lumet. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...ranta_2012.jpg
    12. Lumet ja muu loskapaska ajoradalta pyörätielle. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...silta_2013.jpg
    13. Ei päässyt pyörällä yli, oli pakko mennä ajoradalle. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...ainen_2013.jpg
    14. Tuossakin on pyörätie http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...emi_toolo2.jpg
    15. Tässä myös. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...iemi_toolo.jpg
    16. Ajaisitko pyörätiellä vai ajoradalla ? http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...singinkatu.jpg
    17. Ei edes pahimmasta päästä http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...riisinmaki.jpg
    18. Kumpi houkuttaa ajamaan ? http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau..._paloniemi.jpg
    19. Siihen vaan ja yli pääsee. http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...nkatu_2013.jpg

    5.

  12. #1212
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Ei näköjään aukea toi eka kuva kunnolla joten laitetaan uusi linkki siihen.
    1. Etsi kuvasta pyörätie ja yritä ajaa sillä http://parker.kuvat.fi/#/kuvat/Aurau...ntori_2014.jpg

  13. #1213
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Aina kun on kelvi ollut sillä on pystynyt ajamaan.
    LOL!! Aidolla maastoautollakaan päässyt, kävelykin vaarallista. Aja sit siinä fillarilla.

  14. #1214
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    10. Kesällä ja talvella (Jakomäentie) - toimii hyvin myös talvella koska tuossa on pyöräkaista jo lähtökohtaisesti ajoradalla. Kaistojen linjaukset muuttuu herkästi talvisin autoilijoidenkin toimesta kun koittavat arpoa oikeaa ajolinjaa vitivalkoisesta maasta. Tässä siis pyöräilijä arpoo itsensä ajettavalle osalle ajorataa.
    Ihmettelen muuten miksei vastaavaa pyöräkaistajärjestelyä ole jatkettu Somerikko- ja Huokotien puolella koska ajorata on huomattavan leveä molempiin suuntiin ja siinä jopa autotkin mahtuu ohittelemaan busseja ja toisiaan.

  15. #1215
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Taajamassa? Kaksikaistaisilla teillä? Bullshit.

    Taas joku autoton ja kortiton kertoo miltä asiat näyttää ratin takaa.
    Eipä ole ollut koskaan vaikeuksia ohittaa pyöräilijää oikeaoppisesti.Ei edes taajamassa eikä kaksikaistaisilla teillä.
    Terveisin: Nimimerkki 34 vuotta ajokortti ja auto yhtä kauan.

  16. #1216
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    823
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Taajamassa? Kaksikaistaisilla teillä? Bullshit.

    Taas joku autoton ja kortiton kertoo miltä asiat näyttää ratin takaa.
    Miltä ne asiat näyttävät ratin takaa? Kuinka usein pyöräilijä kohtuuttomasti hidastaa liikennettä?

    Enpä ole tällaiseen tilanteeseen pääkaupunkiseudulla vielä törmännyt. Joskus ryhmälenkkiporukan ohittamisessa kannattaa malttaa mielensä muutamaksi sekunniksi turvallisen paikan varmistamiseksi, ovat kuitenkin hyvällä asialla. Joustavuutta ja tervettä järkeä kehiin, ajorata on pyörälle monessa tilanteessa luonnollisin ja turvallisin paikka.
    http://maltaidenmaailma.blogspot.fi/

  17. #1217
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Eipä ole ollut koskaan vaikeuksia ohittaa pyöräilijää oikeaoppisesti.Ei edes taajamassa eikä kaksikaistaisilla teillä.
    Terveisin: Nimimerkki 34 vuotta ajokortti ja auto yhtä kauan.
    Ei ollut pyöräilijän ohittamisesta kyse.

  18. #1218
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Ei ollut pyöräilijän ohittamisesta kyse.
    Ei sitten. Mutta jos oli kyse tästä " Autoilijat tekevät ohituksia koko ajan, miksi pyöräilijän ohittaminen olisi jotenkin erillaista, jos se ohitus tehdään oikeanoppisesti. Pyöräilijä ei ole tulppana tiellä.". Niin ei ole ongelmia ollut kertakaan pyörälijöistä ajoradalla.

    PS: Miten oli se "Aina kun on kelvi ollut sillä on pystynyt ajamaan." Kerro nyt miten monella laittamieni kuvien kelveillä pystyisit ajamaan ?

  19. #1219
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    Pyörällä ja autolla :n kuvia kun katteli ni täytyy sanoa et on kyllä taas yks syy lisää miksen halua ikinä asua helsingissä.

  20. #1220
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeTi- Katso viesti
    Pyörällä ja autolla :n kuvia kun katteli ni täytyy sanoa et on kyllä taas yks syy lisää miksen halua ikinä asua helsingissä.
    Kuvissa oli edustettuna koko pääkaupunkiseutu. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.

  21. #1221
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Kuvissa oli edustettuna koko pääkaupunkiseutu. Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen.
    Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniain.. = Helsinki mulle.

  22. #1222
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JeTi- Katso viesti
    Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniain.. = Helsinki mulle.
    Ihan niin kuin Jämsän pohjoispuoli = Lappi meille

  23. #1223
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    PS: Miten oli se "Aina kun on kelvi ollut sillä on pystynyt ajamaan." Kerro nyt miten monella laittamieni kuvien kelveillä pystyisit ajamaan ?
    Hitaasti aukesi kuvat niin en ihan kaikkia jaksanut katsoa, mutta kyllä noista osalla pystyisi ajamaan. Kuten sanoin aina kun on ollut kelvi sillä on pystynyt ajamaan. Täällä pidetään ilmeisesti parempaa huolta väylistä. Yksi syy lisää välttää pk-seutua. Tämä keskustelu lähti kyllä siitä että kun kelvillä on sentti kaks irtolunta niin pitää mennä ajoradalle, mikä ei pidä paikkaansa.

  24. #1224
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    199
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Ihan niin kuin Jämsän pohjoispuoli = Lappi meille
    Hahaha! *ylävitonen*

    Täytyy muuten yhtyä tuohon lausahdukseen "Aina kun on kelvi ollut sillä on pystynyt ajamaan." Ei kyllä yhdessäkään kaupungissa missä oon asunu oo ollu tommosia ongelmia kelvien hoidossa. Joskus joku pätkä ollu vähä rouhees kunnos mut tunkkaamalla siitäki on selvitty.

  25. #1225
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyörällä ja autolla Katso viesti
    Tervetuloa ajamaan pääkaupunkiseudulle.
    --- Kunnioitettava kokoelma osuvia linkkejä ...
    Kiitos! Paras postaus pitkään aikaan!

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tämä keskustelu lähti kyllä siitä että kun kelvillä on sentti kaks irtolunta niin pitää mennä ajoradalle, mikä ei pidä paikkaansa.
    No ei se nyt ihan tarkkaan siitä alkanut. Muutamat kirjoittelijat lähinnä ymmärsivät toisiaan (tahallaan?) väärin ja alkoi naurettava Suomi24-tyylinen väittely. Istutaan omissa poteroissa eikä suostuta hyväksymään toisten kommentteja. Jatketaan väärinymmärtämistä ja pistetään sanoja toisten suuhun. Rakentavaa.

    Kyllä, joskus pyörätiellä voi ajaa vaikka siinä olisi renkaan napaan asti lunta, jos se on kevyttä pakkaspuuteria. Ei, joskus pyörätiellä ei voi ajaa, kun siinä on kahden sentin kerros moskaa, jos sen koostumus on jäinen korppu päältä ja upottava loska alla. Lyhyen matkaa joo, mutta kukaan ei jaksa leikkiä jäänmurtajaa esim. 15 kilometrin työmatkan verran. Myös parin sentin pakkautunut lumikerros voi pahimmillaan olla tosi vittumainen. Ei siinä ihminen jaksa luikerrella ja sutia kieli keskellä suuta maksimisykkeellä kävelyvauhtia, jos vieressä menee puhdas väylä.

    Voitaisko todeta että kaikki on tavallaan oikeassa? Voitais taas keskittyä avautumaan vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylällä. Muuten tämän topikin otsikko voidaan pian muuttaa muotoon Vaikeaa elämää nettifoorumilla.

  26. #1226
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Totta, oma nopeus pitää sovittaa tilanteeseen. Kumpi on enemmän väärässä: 1) nopeusrajoitusta noudattava, osoitetulla kaistallaan (klv) etenevä pyöräilijä vai 2) sopivaa nopeutta missä sattuu kulkeva jalankulkija?
    Liikenteessä ei ole tilanteita, jossa omaa väärää toimintaansa voisi perustella sillä, että toinen on enemmän väärässä. Jos jalankulkija kulkee missä sattuu ja pyöräilijä näkee tilanteen mutta ei hidasta, molemmat ovat väärässä. Mikäli tilanteessa tulisi törmäys, pitäisin pyöräilijää enemmän syypäänä, koska hän näki tilanteen ja olisi voinut estää törmäyksen, mutta päätti olla niin tekemättä. Siinä kohtaa on yhdentekevää, oliko paikalla joku nopeusrajoituskin. Jos jalankulkija täysin ennalta-arvaamatta hyppäisi pyörän eteen, sitten toki syy on loikkijan.

    Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, oli tilanne kuinka suotuisa hyvänsä. Jos tilanne niin vaatii, nopeus on pudotettava turvalliselle tasolle, vaikka se kävelijä ei pyörätiellä saisikaan olla toikkaroimassa. Nopeusrajoituksen noudattaminen ei ole tae siitä, että ajaa tilanne huomioiden sopivaa nopeutta.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Soittokellon käytöstä vanha kiinalainen sananlaskukin toteaa, että "rimpautahan kelloa, jos haluat saada jalankulkijan säikähtämään ja tekemään arvaamattomia riverdance-henkisiä liikkeitä kelvin leveydeltä". Kyllä se voi toimiakin, joskus ja ehkä.
    Minäkin luulin joskus noin ja kiivaasti puolustin kantaani. Sain seuraavanlaiset ohjeet: sovita nopeus tilanteeseen ja soita kelloa ajoissa. Lupasin kokeilla, koska olen semmosta maailmanparantajatyyppiä, joka pyrkii aloittamaan itsestään. Ja kas, riittävän etäältä maltillista nopeutta kulkevan fillarin päältä annettu kilautus ei aiheuta paniikinomaista liikehdintää. Joskus sitä ei kuulla (tai teeskennellä kuulevansa), sitten hidastetaan lisää ja soitetaan uudestaan. Kuukauden koejakson jälkeen jätin kellon fillariini, koska olin todennut sen ennakkoluuloistani huolimatta toimivaksi. Näin siis Helsingissä, en tiiä miten muualla ihmiset reagoivat kelloon.

  27. #1227
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Espoon rantaraitti keskimäärin huippukunnossa verrattuna tärkeisiin pääväyliin. Auraajat tykkää ajella meren rantaa. Ei oo kelloja mutta voi huutaa napakasti hop hop jos nastojen ropina ei riitä. Ja hissun kissun.

  28. #1228
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.643
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Hitaasti aukesi kuvat niin en ihan kaikkia jaksanut katsoa, mutta kyllä noista osalla pystyisi ajamaan. Kuten sanoin aina kun on ollut kelvi sillä on pystynyt ajamaan. Täällä pidetään ilmeisesti parempaa huolta väylistä. Yksi syy lisää välttää pk-seutua. Tämä keskustelu lähti kyllä siitä että kun kelvillä on sentti kaks irtolunta niin pitää mennä ajoradalle, mikä ei pidä paikkaansa.
    Aina on eria asia kuin muutamalla.

  29. #1229
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    312
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Eivät ne kanttikivet tosin ole kaikkien jalankulkijoiden mieleenkään, joten voi arvata mistä kohtaa lastenvaunujen, rollaattorin, vedettävän matkalaukun/ostoskassin, pyörätuolin tms. kanssa kulkevat jalankulkijat tykkäävät ylittää tien.
    OT: Tuo on täysin totta. Yhden kesän liikuin rollaattorilla ja kanttikivet oli tosi vaikeita kun voimat ei meinannu riittää nostamaan rollaattoria kivetyksen yli ja työntämällä ei päässyt yli ja kovaa ei uskaltanu työntää, kun pelkäsin, että kaadun enkä pääse ylös.

  30. #1230
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti bomba Katso viesti
    Kiitos! Paras postaus pitkään aikaan!
    No ei se nyt ihan tarkkaan siitä alkanut. Muutamat kirjoittelijat lähinnä ymmärsivät toisiaan (tahallaan?) väärin ja alkoi naurettava Suomi24-tyylinen väittely. Istutaan omissa poteroissa eikä suostuta hyväksymään toisten kommentteja. Jatketaan väärinymmärtämistä ja pistetään sanoja toisten suuhun. Rakentavaa.

    Kyllä, joskus pyörätiellä voi ajaa vaikka siinä olisi renkaan napaan asti lunta, jos se on kevyttä pakkaspuuteria. Ei, joskus pyörätiellä ei voi ajaa, kun siinä on kahden sentin kerros moskaa, jos sen koostumus on jäinen korppu päältä ja upottava loska alla. Lyhyen matkaa joo, mutta kukaan ei jaksa leikkiä jäänmurtajaa esim. 15 kilometrin työmatkan verran. Myös parin sentin pakkautunut lumikerros voi pahimmillaan olla tosi vittumainen. Ei siinä ihminen jaksa luikerrella ja sutia kieli keskellä suuta maksimisykkeellä kävelyvauhtia, jos vieressä menee puhdas väylä.
    Yhdyn edellisiin kommentteihin.

    Tänään aamulla oli kelvi kyllä niin huonossa kunnossa Operatalolta aina Musiikkitalon risteykseen saakka, että loppui menohalut niin että loikkasin vastaantulevien ajoradalle siitä edelleen sporakiskojen väliin kunnes eräs kuorma-autokuski antoi tilaa siirtyä oikeaan suuntaan menevälle ajoradalle. Pohjoisen Hesperian kadun valoissa oli pakko oikein kumartaa ko. kuljettajalle kiitokseksi. Valoista ripeä spurtti oikeanpuoleiselle kaistalle ja sitä Eduskuntatalolle asti. Ilmeisesti riitti autoilijoillakin avarakatseisuutta - vai oliko se sääliä - kun ei kuulunut yhtäkään tuuttausta, kukaan ei ohittanut kylki reisiä hipoen eikä muutakaan mielenosoituksellisuutta näkynyt.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •