FillariElectrobikeHephaGiant
Sivu 37 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 27 35 36 37 38 39 47 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.081 - 1.110 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

  1. #1081
    Topi Guest
    En tiedä stadin keliä, mutta ainakin täällä Kaakon kulmalla uutta ja märkää lunta -liippalatu. Zero ois pommin varma valinta eikä tarvisi edes voidella.

    Voiteluita mitä lähtisin itse koittamaan: Pohjaliisteri + swix universal-liisteri tai rex kulta-liisteri tai start wide. Noihin punasta sekaan esim. swix kx65 tai Rode Rossa tai Rossa Special jos ei ala pitämään. Vois myös koittaa ilman punasta. Silloin pinnoittaa purkilla, swix vr70 tai Rode super/silver gialla. Luulis noista pito löytyvän. Testiä testiä....ei voi muuten tietää

  2. #1082
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MutaMika Katso viesti
    Jotenkin tuntuu että juurikin siihen pohjan epätasaiseen pintaan ja karvoitukseen sen voiteen täytyy tarttua eikä mennä mitenkään sinne sisälle eli uskon tuon hannun selityksen. Mitä karheampi pinta sitä enempi se tarvii voidetta ja sitä enempi se sitä "imee". Mitä sillä voiteella toisaalta sielä suksen pohjan sisällä edes tekisikään näin niinkuin maalaisjärjellä kun näitä hommia ajattelee Se kontaktipinta lumeen/veteen lienee se joka jotain merkkaa...
    Ja sitten voidaan alkaa miettimään sitä kontaktipintaa ja kerrosvoitelua. Mitä järkeä on sulatella sinne pohjaan erilaisia vahoja päällekkäin ja sitten heti levityksen jälkeen siklata pois, sillä eihän siihen "kontaktipinnaksi" jää mitään muuta kuin se ensimmäinen kerros.

  3. #1083
    No niin, kävin kokeilemassa suksen luistoa uuden lumen vesikelillä . Valitsin pakasta vesikelin sukset, alle Swixin FC10, sitten uritus Tokon kuviointilaitteella. Lopuksi vielä Gezan sohjokelin fluorigeeli hiukan lämmittäen ja kevyt harjaus.

    Hienojakoisella jauhaantumattomalla lumella suksi ei luistanut mihinkään. Kuului vain ihme natinaa. Liippaantuneella ladulla ja jauhaantuneella luistelu-uralla suksi luisti, kuten nyt vesikelillä yleensä luistaa. Oli mielenkiintoista, miten paljon lumen rakenne vaikutti luistoon. Jälleen vahvistui se käsitys, että liukkaassa paikassa luistaa lähes mikä vaan ja sitten kun on nahkea paikka, ei luista mikään.

  4. #1084
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Se miten suksen pohja imee voiteen pohjaan... muovi ei mie itseensä mitään mutta hiilipohjainen materiaali on microhuokoista joka edes auttaa voiteiden imemisen pohjaan yleensä ja oikeastaan aina mitä kalliinpi suksi sen parempi pohja.. muovipohja suksi, jos siihen levittää pikavoiteen se kestää n. 5km, mutta kaikki tosin riippuu latupinnan kovuudesta jäinen pinta syö voiteen nopeammin kun pehmeä pinta.
    Suojaakin voide kerrokset antaa, kuten pyörissä ketjujen voitelu jne... jos joku on ostamassa suksia tällaisille ns. sohjolle olis hyvät Peltosen pitopohjasukset... ne on NNN-profiilillajo valmiiksi.
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  5. #1085
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tauno Katso viesti
    No niin, kävin kokeilemassa suksen luistoa uuden lumen vesikelillä . Valitsin pakasta vesikelin sukset, alle Swixin FC10, sitten uritus Tokon kuviointilaitteella. Lopuksi vielä Gezan sohjokelin fluorigeeli hiukan lämmittäen ja kevyt harjaus.

    Hienojakoisella jauhaantumattomalla lumella suksi ei luistanut mihinkään. Kuului vain ihme natinaa. Liippaantuneella ladulla ja jauhaantuneella luistelu-uralla suksi luisti, kuten nyt vesikelillä yleensä luistaa. Oli mielenkiintoista, miten paljon lumen rakenne vaikutti luistoon. Jälleen vahvistui se käsitys, että liukkaassa paikassa luistaa lähes mikä vaan ja sitten kun on nahkea paikka, ei luista mikään.
    Heh pahin voitelu keli on sellainen n-18 ja yli pakkaslumen satanut ladun päälle just sellanen narskuva lumi.. sillon flooria
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  6. #1086
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    BoulDerDash: oletko muuten töissä urheiluvälinealalla?

  7. #1087
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    BoulDerDash: oletko muuten töissä urheiluvälinealalla?
    n. 10 vuotta olen voidellut ja huoltanut suksia, koulutuksia olen saanut aika korkeatasisten huolto miesten taholta, nyt olen pyöräalalla töissä.
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  8. #1088
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Täytyy tänään kokeilla uritusta siklattuun sukseen.
    Eikös tuon pidon saaminen ole aika yksinkertainen juttu. Jos ei pidä lisätään pehmeämpää voidetta ja jos jäätyy pannaan päälle kovempaa purkkia?
    Jos et aja et voi ottaa!

  9. #1089
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Hmm... eipä ole muutamaan vuoteen tullut juuri hifisteltyä voitelun kanssa, kun varastoon on kertynyt eri olosuhteisiin sopivia suksia, niihin sitten jotakuinkin käyttöaolosuhteita vastaavat kuviot. Mutta seuraava väitelause herätti kyllä joitakin aatoksia...

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BoulDerDash Katso viesti
    Voiteiden merkitys suksen luistamiseen, on sen kitkan aiheuttamassa lämmössä, suksen pohjan ja alustan välille syntyvään vesipatjaan, mm. pakkaskeleillä ilman ollessa kuiva, norm. voiteet eivät riitä synnytämään ks. kitkaa vaan siihent arvitaan matal- tai korkeafluori voide jota nykyään on nesteenä puverina tai tablettina.. pulveri voitelussa onkin siten omat niksinsä..
    niistäkin voin kertoa.. tarvittaessa.
    Minä olen ollut siinä käsityksessä, että fluorivoiteiden merkitys olisi ennen kaikkea veden pintajännityksen alentajana. Silloin suksen pohjan alle kertynyt liika vesi väistyy herkemmin pois, ja suksi luistaisi paremmin oikeanpaksuisen vesipatjan päällä. Sen takia olen käsittänyt, että fluorivoiteista olisi enemmän hyötyä lämpimämmillä ja ilmankosteudeltaan korkeammilla keleillä. Vastaavasti kovilla pakkasilla on päinvastainen ongelma: suksen paine ei tahdo riittää sulattamaan tarpeeksi vettä, jotta muodostuisi riittävä vesipatja suksen alle. Sen takiahan pakkaskelin suksissa on lyhyemmät painealueet ja heinompi kuviointi? Ja fluorivoiteiden käyttö sitten tekisi tämän hauraan vesipatjan turhan herkkäliikkeiseksi...

    Minulla on peri palaa Startin korkeafluorisia parkkuja, Swixin matalafluorisia ja sitten flurittomia perusparkkuja. Perusvoiteena olen muutaman talven käyttänyt Startin matalafluorista huoltovoidetta (LFBW tjsp...). Omat epäsystemaattiset havainnot tukevat sitä ajattelutapaa, että alkutalven nihkeillä pakkaskeleillä fluorista ei ole ainakaan hyötyä. Ne korkeafluoriset voi kaivaa kaapista sitten, kun kevätaurinko alkaa lämittää ilmaa ja kostuttamaan lunta. Matalafluorisia pitää yrittää hävittää pois siinä välissä. Suuntaus omassa voitelussani on kohti yksikertaistumista, ja suosittelenkin peruskuntoilijaa käyttämään voidehifistelyyn menevät rahat mieluummin suksikaluston täydentämiseen. En kuitenkaan aio tärvätä suksiani kuzminsiklaukseen. Yhtä suksiparia ei tarvitse montaa kertaa talvessa voidella, ja aikaa kuluu tunti-pari viikossa, kun rauhallisesti tekee (peri kerrosta per suksi, yhteen tai kahteen suksipariin viikossa).
    "Keep your distance and don't follow me"

  10. #1090
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    En kuitenkaan aio tärvätä suksiani kuzminsiklaukseen.
    Kokeile johonkin vanhaan pariin. Voit yllättyä.
    Kuzmin väittää, että vaha ei pysy suksissa pitkään. Siis jos voitelet harvoin ja harjailet liat pois niin samalla poistat loputkin voiteista ja hiihdät voitelemattomalla hiotulla suksella. Miksi sitten panna sitäkään vähää vaivaa vahaukseen?
    Jos et aja et voi ottaa!

  11. #1091
    Liittynyt
    06/2001
    Paikkakunta
    A****a
    Viestit
    2.746
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Siis jos voitelet harvoin ja harjailet liat pois niin samalla poistat loputkin voiteista ja hiihdät voitelemattomalla hiotulla suksella. Miksi sitten panna sitäkään vähää vaivaa vahaukseen?
    Itse asiassa epäilen, että voitelen suksia vieläkin liian usein: aina viimeistään sen jälkeen, kun harmaata nukkaa ilmaantuu pohjaan. Turhaan sikäli, että se lienee ladusta tarttunuta pitovoidejäämää, joka lähtisi vain harjaamalla. Ja voiteluhan on tosiaan pintakemiaa. En sitä sen perammin ymmärrä.

    Muutama vuosi sitten olin keväällä hakemmassa suksia hionnasta Pärnävaaralta Mike Toivolan putiiksita, ja sattumalta kahvoissa oli heti perään alkamassa Hiihto-katajan "tähtiluento", jossa maajoukkueen silloinen huoltoryhmän jäsen kertoili viimeisimmistä trendeistä maajoukkueen suksihuollosta. Mike kutsui kohteliaasti mukaan kuuntelemaan, ja uteliaisuuttani menin. Tämä suksihuoltaja oli koullutukseltaan kemisti, ja oli opinnäytetöitäkin (en enää muista, olisiko lisensiaatti vai tohtori) tehnyt suksihuoltoon liittyen. Mutta joka tapauksessa tämä kohderyhmälle popularisoitu esitys meni kuitenkin valitettavan suurelta osin ns. yli hilseen.
    "Keep your distance and don't follow me"

  12. #1092
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Vielä jos haluaa tehdä tästä taidetta, niin sekoittamalla/yhdistämällä voide tyyppejä saadaan erikeleille toivia suksia.. noh.. rex sininen toimii hyvin 1-14 -asteessa, jne... eeri merkeillä toimivuudet vaihtelee... hintoja joitakin 45-65€ sellanen 60g pala siis korkea fluori voiteissa

    Tosta kuvasta näkee lumen kosteuden ja alueen jossa mm. kyseinen voide toimii parhaiten.. voitelu on sellasta taidetta, että nälkä tässä tulee..
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  13. #1093
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mika A Katso viesti
    Itse asiassa epäilen, että voitelen suksia vieläkin liian usein: aina viimeistään sen jälkeen, kun harmaata nukkaa ilmaantuu pohjaan. Turhaan sikäli, että se lienee ladusta tarttunuta pitovoidejäämää, joka lähtisi vain harjaamalla. Ja voiteluhan on tosiaan pintakemiaa. En sitä sen perammin ymmärrä.

    Muutama vuosi sitten olin keväällä hakemmassa suksia hionnasta Pärnävaaralta Mike Toivolan putiiksita, ja sattumalta kahvoissa oli heti perään alkamassa Hiihto-katajan "tähtiluento", jossa maajoukkueen silloinen huoltoryhmän jäsen kertoili viimeisimmistä trendeistä maajoukkueen suksihuollosta. Mike kutsui kohteliaasti mukaan kuuntelemaan, ja uteliaisuuttani menin. Tämä suksihuoltaja oli koullutukseltaan kemisti, ja oli opinnäytetöitäkin (en enää muista, olisiko lisensiaatti vai tohtori) tehnyt suksihuoltoon liittyen. Mutta joka tapauksessa tämä kohderyhmälle popularisoitu esitys meni kuitenkin valitettavan suurelta osin ns. yli hilseen.
    suksen pohjan ollessa kiiltävä ja märän näköinen sillion suksen pohjassa on voidetta, mikä myös suojaa sitä. Kun se menee mataksi eli harmaantuu, voide alkaa olla melkoisen vähissä eli se on kulunut melkein jo pois. Kaikki tämä riippu suksen pohjan laadusta jne... mitä rasvaisempi ophja sen parempi.
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  14. #1094
    Liittynyt
    01/2013
    Paikkakunta
    Täällä
    Viestit
    19
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hannupulkkinen Katso viesti
    Täytyy tänään kokeilla uritusta siklattuun sukseen.
    Eikös tuon pidon saaminen ole aika yksinkertainen juttu. Jos ei pidä lisätään pehmeämpää voidetta ja jos jäätyy pannaan päälle kovempaa purkkia?

    kannattaa kokeilla voi olla hyväkin yhdistelmä itse laittelen pidot kuumailmapuhaltimella ja levittelen peukalolla..
    Never pass the bathroom,
    don´t waste a hard-on,
    and never trust a fart.

  15. #1095
    Liittynyt
    05/2007
    Paikkakunta
    Iitti
    Viestit
    1.309
    Nyt kun tätä ketjua on taas pitkästä aikaa tullut luettua ja tänne voiteluvinkkien sekaan tunkee jatkuvasti tuota Kuzminsiklaus-juttua, niin voisiko sille perustaa oman topicin?
    Voiteluahan se ei ole.
    Nufan muokkasi tätä : 01.02.2013 at 13.50

  16. #1096
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nufan Katso viesti
    Nyt kun tätä ketjua on taas pitkästä aikaa tullut luettua ja tänne voiteluvinkkien sekaan tunkee jatkuvasti tuota Kuzminsiklaus-juttua, niin voisiko sille perustaa oman topicin?
    Voiteluahan se ei ole.
    Siklatut pertsan sukset tarvitsevat myös pitovoidetta ja nykyinen vahauskaan ei ole voitelua perinteisessä mielessä vaan pohjan käsittelyä. Hiontoineen ja pulvereineen voitelu on siitä yhtä kaukana kuin siklaus tai yhtä lähellä.
    Minun mielestäni mahdutaan samaan topikkiin, kun kaikista pohjankäsittelytavoista voi oppia ja saada liukkamman suksen.
    Jos sinua häiritsee siklauspuhe niin jätä lukematta. Liika topikkien määrä vain hajoittaa keskustelua. Modet voisivat muuttaa tämän topikin nimen vaikka hiihto: suksien likukastaminen.
    Jos et aja et voi ottaa!

  17. #1097
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    No ehkä liukastamineenkaan ei ole hyvä, kun sana on vähän "hassu" ja jos pitovoitelustakin puhutaan. Minä voin kyllä kuitenkin lopettaa puheet näiltä osin. Huomenna kunnostan pohjat tällä hys hys menetelmällä ja alan nauttimaan luvatusta mukavasta säästä ja viikonlopusta.

  18. #1098
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    260
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti BoulDerDash Katso viesti
    suksen pohjan ollessa kiiltävä ja märän näköinen sillion suksen pohjassa on voidetta, mikä myös suojaa sitä. Kun se menee mataksi eli harmaantuu, voide alkaa olla melkoisen vähissä eli se on kulunut melkein jo pois. Kaikki tämä riippu suksen pohjan laadusta jne... mitä rasvaisempi ophja sen parempi.
    Aivan samalla tavalla se suksen pohja kiiltää ja näyttää märältä vaikka siellä ei olisi yhtään vahaa jos sen harjaa kunnolla ensin messinkihrjalla ja sitten nailonisella. Aina vain paranee jos sen on ennen noita harjauksia siklannut.

  19. #1099
    Pyöräpummi Guest
    Olisi taas kertaamista plus-keli + uutta lunta olosuhteen voitelusta.

    Sukset pitäisi olla plus-kelin sukset. Näkemäni ohjeet neuvovat laittamaan liisteriä pohjaa ja sen jäähdyttyä ulkoilmassa laittamaan päälle pehmeää purkkia "jäätymisen estämiseksi"
    Onko kuitenkin niin että sitä pohjaliisteriä ei olisi ollenkaan tarvittu jos plus-suksen jännityskaari olisi ollut matalampi?

    Neuvotaan myös lämmittämään purkki ennen kuin sitä levitetään jäähtyneen liisterin päälle. Kenttäolosuhteissa ei niin helppo.
    Olisiko hyvä konsti pistää purkki vesihauteeseen (kuinka kuumaan?) lämmittymään?. Ulos lähdettäessä laittaa purkki taskun lämpöön ja ottaa se esiin sitten saavuttaessa ladulle.

    Purkkipidoissa näyttää olevan kaksi lämpötila-aluetta. Toinen on juuri sataneelle lumelle ja toinen (kylmempi) vanhalle lumelle.
    Voisiko joku mahdollisesti avata takana olevaa teoriaa?

  20. #1100
    Terve,

    Minulla on kaksi pitovoidetta, Vauhdin porkkana ja Roden multigrade sekä vauhdin pohjavoide. Pohjavoiteen laitan raudalla, kelivoiteet kylmä purkki kylmään sukseen 3-5 ohutta kerrosta. Mille keleille noita kannattaa laittaa tai kannattaako toisella esim. pinnoittaa toista voidetta. Porkkana toimi hyvin -10 kuluttavalla kelillä. Muita voiteita en aio hankkia vaan näillä mennään.

    Esimerkki: -10 uusi lumi, kosteus 80, onko jompi kumpi noista parempi ko. kelille ja kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa, matka 50km?

  21. #1101
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Olisi taas kertaamista plus-keli + uutta lunta olosuhteen voitelusta.

    Sukset pitäisi olla plus-kelin sukset. Näkemäni ohjeet neuvovat laittamaan liisteriä pohjaa ja sen jäähdyttyä ulkoilmassa laittamaan päälle pehmeää purkkia "jäätymisen estämiseksi"
    Onko kuitenkin niin että sitä pohjaliisteriä ei olisi ollenkaan tarvittu jos plus-suksen jännityskaari olisi ollut matalampi?

    Neuvotaan myös lämmittämään purkki ennen kuin sitä levitetään jäähtyneen liisterin päälle. Kenttäolosuhteissa ei niin helppo.
    Olisiko hyvä konsti pistää purkki vesihauteeseen (kuinka kuumaan?) lämmittymään?. Ulos lähdettäessä laittaa purkki taskun lämpöön ja ottaa se esiin sitten saavuttaessa ladulle.

    Purkkipidoissa näyttää olevan kaksi lämpötila-aluetta. Toinen on juuri sataneelle lumelle ja toinen (kylmempi) vanhalle lumelle.
    Voisiko joku mahdollisesti avata takana olevaa teoriaa?
    Pohjaliisterillä on useampikin merkitys, sillä estetään pehmeiden pintaliistereiden liikkuminen ja sitä kautta kulutuskestävyys paranee. Toki sillä myös voidaan myös "korottaa" voitelua syväpesäisessä suksessa.

    Liisterin pinnottamisella estetään (yritetään) jäätyminen ja parannetaan voitelun liukkautta. Pinnoittamisessa olisi tärkeää ettei liisteri ja pinnoite menisi sekaisin, siksi liisterin jäädytys on tärkeä. Jos purkki on lämmin sitä on helpompi levittää liisterin päälle, yleensä huoneen lämpö riittää kun voide ei ole kovaa.

    Vanha/karkea lumi tarvitsee ottavamman pidon siksi silloin käytetään pehmeämpää voidetta kuin uudella/hienolla lumella. Tämä korostuu etenkin kylmemmillä keleillä.
    "Lapasesta lähti..."

  22. #1102
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Liisterin pinnottamisella estetään (yritetään) jäätyminen ja parannetaan voitelun liukkautta. Pinnoittamisessa olisi tärkeää ettei liisteri ja pinnoite menisi sekaisin, siksi liisterin jäädytys on tärkeä. Jos purkki on lämmin sitä on helpompi levittää liisterin päälle, yleensä huoneen lämpö riittää kun voide ei ole kovaa.

    Vanha/karkea lumi tarvitsee ottavamman pidon siksi silloin käytetään pehmeämpää voidetta kuin uudella/hienolla lumella. Tämä korostuu etenkin kylmemmillä keleillä.
    Jäädytetään jotta estetään jäätyminen Omien kokemusten mukaan liisterin pinnoittaminen on aika toivotonta touhua jos liisterin levittää samana aamuna kun lähtee hiihtään. Pitäis kait jäädyttää hangessa. Ikinä ei ole kunnolla onnistunut ja kertaalleen ladun päällä jäätyneen liisterisuksen pinnoitus ei ole ihan sitä "laitetaan purkkia päälle" ja taas mennään. Sitä saa laittaa ainakin kahdesti-kolmesti ellei vedä skraballa liistereitä mäkeen ja silti vaimo huutaa naama punaisena "*********** mä vihaan tätä lajia". Nykyisin vedän zero-pitopohjilla ja en koske liisterihin pitkällä tikullakaan, varsinkaan jos joku edes väläyttää jotain pinnoittamista. Se on ihan ok jos liisteri pelaa kelillä sellaisenaan ja latu ei ole täynnä kaarnanpalasia.

    Miinus nollalle ja lumisateelle en ole vielä löytänyt varmuudella (aina tässä ja ikuisesti) toimivaa voidetta, pitopohja jäätyy vaikka kuinka suihkisi jäänestoa ja purkkien tapauksessa tilanne on ollut joko ei tarpeeksi pitoa tai sitten tökkii ja tarttuu. Ratkaisuna on toimineet luistelukapulat. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.

    Voidevalmistajilla olisi todella paljon petrattavaa noissa ilmoitetuissa lämpötiloissa. Swixillä on ihan ok, kun on erikseen ilmoitettu uuden ja vanhan lumen lämpötilat. Startin voitelukone saa itsessä aikaan sen että alkaa katseleen muita merkkejä. Juu juu, laitetaan kolmea eri luistoa ja kolmea eri pitoa tai sitten ehkä nämäkin vois toimia... sit kelin muuttuessa seuraavana päivänä uudestaan voidekauppaan.

    Itsellä ainakin pertsan hiihdon kriteerinä on vaan se että suksi pitää mut ei töki. Luistolle aivan sama kun hiihto on muutenkin lähes pelkkää tasatyöntöä jos ei bongaa jotain mäkisempää reittiä. Pitäis kait katsella tota siklausta, sais senkin voiteluajan käyttöön harrastuksiin eikä tarvi pohtia keuhkojen terveyttä.

  23. #1103
    Liittynyt
    05/2002
    Paikkakunta
    Siilinjärvi
    Viestit
    6.906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Laerppi Katso viesti
    Terve,

    Minulla on kaksi pitovoidetta, Vauhdin porkkana ja Roden multigrade sekä vauhdin pohjavoide. Pohjavoiteen laitan raudalla, kelivoiteet kylmä purkki kylmään sukseen 3-5 ohutta kerrosta. Mille keleille noita kannattaa laittaa tai kannattaako toisella esim. pinnoittaa toista voidetta. Porkkana toimi hyvin -10 kuluttavalla kelillä. Muita voiteita en aio hankkia vaan näillä mennään.

    Esimerkki: -10 uusi lumi, kosteus 80, onko jompi kumpi noista parempi ko. kelille ja kuinka monta kerrosta kannattaa laittaa, matka 50km?
    Minä ostaisin vielä neljännen purkin.

    Kovempi fluoripito on hyvä pinnoite sekä multigradelle, että porkkanalle.
    Pohjavoide+multigrade=0/-6
    Pohjavoide+Porkkana= -1/-10

    Porkkana ja multigrade ovat miltei saman kelin voiteita. Porkana ehkä vähän kylmemmälle ja niiden sekoitteleminen samaan tälliin on minusta turhaa.

    Tuolla sinisellä saat sitten pidon pohjavoiteen+porkkanan tai yksin kanssa -4/-25.
    Kerroksia voitelussa on hyvä laittaa yksi/10 kilsaa.
    PS. kannattaa pysyä samassa voidemerkissä niin oppii paremmin niiden niksit.
    Jos et aja et voi ottaa!

  24. #1104
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Jäädytetään jotta estetään jäätyminen

    Miinus nollalle ja lumisateelle en ole vielä löytänyt varmuudella (aina tässä ja ikuisesti) toimivaa voidetta, pitopohja jäätyy vaikka kuinka suihkisi jäänestoa ja purkkien tapauksessa tilanne on ollut joko ei tarpeeksi pitoa tai sitten tökkii ja tarttuu. Ratkaisuna on toimineet luistelukapulat. Vinkkejä otetaan mielellään vastaan.
    Tarkoitus ei ole jäädyttää vaan jäähdyttää Kieltämättä tuon onnistuminen vaatii taitoa ja muutaman epäonnistumisen..
    Fluorineste on kallis mutta varma tapa estää jäätyminen nollassa. Suksen täytyy olla kuiva ja mielellään huoneenlämmössä kun nesteen levittää.
    "Lapasesta lähti..."

  25. #1105
    Pyöräpummi Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Johannes Katso viesti
    Tarkoitus ei ole jäädyttää vaan jäähdyttää Kieltämättä tuon onnistuminen vaatii taitoa ja muutaman epäonnistumisen..
    Fluorineste on kallis mutta varma tapa estää jäätyminen nollassa. Suksen täytyy olla kuiva ja mielellään huoneenlämmössä kun nesteen levittää.
    Laitetaanko fluorinestettä pitoalueelle ja minkälaiselle sukselle?
    Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä.

    Näitä nolla tietämissä olevia uuden lumen kelejä on täällä Stadissa huomattavasti joten teema on pinnalla jatkuvasti.

    Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta.
    Swixin videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
    Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin".
    Swixin ohjeessä näytettiin kuinka paljaalla kämmenellä levitettiin liisteriä.

    Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon?

    Swixin video liisterin poistamisesta pitoalueelta.

    Toisellainen tapa poistaa liisteri.


    Auklandin veljesten Smøreboka on jo matkalla.Käsittääkseni kirjaa varastoidaan Suomessa. Sitä saa tilattua Adlibriksestä 41 euron hintaan. Eihän se halpa ole, mutta ainakin minun oli pakko saada se.
    Norjassa teos on bestselleri.

    Kiitoksia paljon vastauksista!
    Voitte varmaan arvata etteivät kysymykset eivät tähän lopu!

  26. #1106
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Olvila
    Viestit
    320
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Laitetaanko fluorinestettä pitoalueelle ja minkälaiselle sukselle?
    Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä.

    Näitä nolla tietämissä olevia uuden lumen kelejä on täällä Stadissa huomattavasti joten teema on pinnalla jatkuvasti.

    Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta.
    Swixin videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
    Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin".
    Swixin ohjeessä näytettiin kuinka paljaalla kämmenellä levitettiin liisteriä.

    Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon?

    Swixin video liisterin poistamisesta pitoalueelta.

    Toisellainen tapa poistaa liisteri.

    Fluorinesteen käyttöä tarkoitin lähinnä pitopohjasuksiin. Sillä estetään pitoalueen jäätyminen satavalla lumella kun lämpötila 0. Liisterin ja purkin pinnoitukseen en ole kokeillut, siihen käytetään yleensä pulveria. Tuohon voiteiden puhdistamiseen hyvä keino on juuri tuo "toisenlainen tapa" ja tehokkaimmin lämmitys tapahtuu kuumailmapuhaltimella. Voiteenpoistoaineet kuivattaa kyllä ihoa, jos voitelee paljon on hyvä pitää puuvillaisia siivouskäsineitä joita löytyy marketeista.
    "Lapasesta lähti..."

  27. #1107
    Topi Guest
    Mä olen aina kun liisterin peittänyt purkilla niin ensin se liisterisuksi pihalle jäähtymään, sitten kun se on jäähtynyt niin purkitus. Purkki ja korkki lumihankeen jäähtymään ennen kun niitä levittää. Kylmä purkki niin siitä saa tasasen kerroksen, lämpimästä purkista tulee könttejä. Se liisteri pitää saada kokonaan peittoon eikä sekottaa sitä purkkia siihen. Eli korkkia hellällä kädellä ja uusi hyväkuntonen korkki auttaa paljon. Pitokorkki synteettinen, liian usein nähny, että joku koittaa sitä purkkia luonnonkorkillakin levittää.

    Pari vinkkiä: Uusi satava lumi nollan tienoilla SWIX VR70, jos pikkasen pakkasella voi laittaa joka toisen kerroksen VR50, sillä lailla että VR50 jää päällimäiseksi. Jos on ihan märkää ja alkaa menee liipalle niin kunnon mälli kerralla VR70 ja levitys peukalolla.

    SWIX KB20, suihkutettava pohjaliisteri, helppo laittaa ja toimii. Saa helposti tasasen ja ohuenkerroksen.

    Tärkeää tuo liisterin levitys, kuumailmapuhallin ja peukalo toimii parhaiten. Tasainen kerros niin ei jäädy eikä töki.

  28. #1108
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Päijät-Häme
    Viestit
    141
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pyöräpummi Katso viesti
    Laitetaanko fluorinestettä pitoalueelle ja minkälaiselle sukselle?
    Voisitko antaa esimerkin fluorinesteestä. Olen liisterin pinnoitukseen (jäätymisen estäminen) käyttänyt Rexin Hydrexiä (hyvin tuloksin). Tässä ohje:http://www.youtube.com/watch?v=9m9w0...22cPw&index=12

    Näitä nolla tietämissä olevia uuden lumen kelejä on täällä Stadissa huomattavasti joten teema on pinnalla jatkuvasti.

    Kokeilin liisterin pinnoittamista purkkivoiteella. Pieleenhän se meni, mutta oli opettavainen kokemus. Ensinnäkin toisessa suksessa oli epätasainen liisteri joka sitten jäätyi huomattavasti. Keli oli märkää uutta lunta, pehmeä latua ja lämpötila -1,5 astetta. Laita liisteriä ohuina kerroksina, niin silloin saat sen tasaisemmin suksen pohjaan. Ohje tässä:http://www.youtube.com/watch?v=BgK2Q...722cPw&index=1
    .videoista selvisi miten liisteri levitetään tasaisesti.
    Kannattaako ostaa lämmittimeksi hiustenkuivaaja vai sellainen "työkalupuhallin". Edullinen työkalupuhallin
    Swixin ohjeessä näytettiin kuinka paljaalla kämmenellä levitettiin liisteriä.

    Onko voiteenpoistoliuottimilla käsien puhdistus turvallista ettei mitää imeydy läpi ihon? Turvallisuudesta en tiedä, mutta voiteenpoistoaineella olen liisterin käsistä poistanut ja sen jälkeen kädet pessyt saippualla ja runsaalla vedellä.

    Swixin video liisterin poistamisesta pitoalueelta.

    Toisellainen tapa poistaa liisteri.


    Auklandin veljesten Smøreboka on jo matkalla.Käsittääkseni kirjaa varastoidaan Suomessa. Sitä saa tilattua Adlibriksestä 41 euron hintaan. Eihän se halpa ole, mutta ainakin minun oli pakko saada se.
    Norjassa teos on bestselleri.

    Kiitoksia paljon vastauksista!
    Voitte varmaan arvata etteivät kysymykset eivät tähän lopu!
    JOULU

  29. #1109
    Pyöräpummi Guest
    Tuli haettua Biltemasta "työkalupuhaltimen" hintaan 13 euroa sekä leveää maalanrinteippiä suojaamaan liukpintoja liisteriltä voideltaessa.

    Näyttää että liukupinnoille kulkeutuu liisteriä hiihdon aikana.
    Onko ainoa oikea konsti hangata se pois vai voiko siinä käyttää liuottimeen kostutettua rättiä? Taitaa tulla pääosin omista suksista? Kerrosliisteröinti taitaa auttaa tässä? Siis se jossa on kovaa alla ja pehmeätä päällä?

    Kuinka kalliiksi tuo fluorineste tulee Zero-pitopinnalle? Kuinka paljon se tulee maksamaan hiihtokertaa kohden. Tosin sanoen: " Kuinka moneen pinnoitukseen se purkki riittää ja kuinka paljon yhdellä pinnoituksella hiihdetään. Oletettaen että se yksi suksipari on pyhitetty vain märälle uudelle lumelle, joka on altis jäätymään pitoalueelle.

    Tänään en ehdi hiihtämään mutta huomenna näyttää säätiedotuksen mukaan muodostumaan juuri kuvatun mukainen ongelmakeli Stadissa.

    Odotellaan vaan Smørebokaa ja siinä olevia Auklandin veljesten tarinoita.
    Toivottasti siellä on jotain uusia ideoita!

  30. #1110
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Pohjois Helsinki
    Viestit
    596
    Jos liisteri liukuu luistopinnoille niin liisteriä on liikaa tai liian löysä suksi liisterlle, etpä mtaida saada sitä liisteriä kuin voiteen piosto aineella sieltä liku pinnoilta.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •