ElectrobikeGiantHephaFillari
Sivu 38 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 36 37 38 39 40 48 88 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.111 - 1.140 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Avautumista: Eilen kelvillä vastaan käveli tytär polven korkuisen koirulin kanssa. Kulki omaa oikeaa laitaansa nätisti, mutta sitten sopivasti n. 5 metriä ennen kohtaamista päästi koiran sinkoamaan väylän yli. Lukkojarrutuksella sladittaen pysähdyin just ja just ajoissa ennen remmiä. Sanoin painokkaasti "nyt oikeesti vähän tarkempana sen koiran kanssa" ja vastaus oli veemäisellä virneellä ulostettu "joo, sorry".

Tänään ajoin kelviä ja olin ylittämässä ajorataa valoristeyksessä pt-jatkeella, kun ooppelisti oli tuhma. Meinasi härskisti kääntyä päälle. Molemmilla oli vihreät ja tulimme vastakkaisista suunnista risteykseen. Ooppelisti kääntyi suunnassaan oikealle. Siihen se sai musta metrin päähän kärrynsä pysäytettyä. Sopivasti tarjosin eturenkaani hänen linjalleen, ettei olisi mahtunut livahtamaan. Kehtasipa pappa sitten alkaa tujuna puimaan nyrkkiään, kun olin auton edessä fillarini kanssa. Siirryin kartturin ovelle ja avasin sen kysyäkseni kuulumisia, mutta pappa päätti painaa kaasua ennen kuin pääsin jutulle kunnolla. Harmi sinänsä, jouduin tyytymään merkkikieleen.

Ja perkele noita kelvien ihmisapinoita. Tuntuu, että oon ainoa joka edes yrittää noudattaa sääntöjä. Se on sinänsä aika tyhmää ja turhaa, joten taidan lopettaa koko jutun. Ei vaikuta olevan muodissa nuo liikennesäännöt. Sinkoillaan sitten kaikki miten sattuu, sopii mulle sekin.

PS. Miten vaikea käsite voi olla "jaettu kevyenliikenteenväylä"? Jestas!
    Mud, sweat and beers.

Tänään olin lähdössä liikennevaloissa tien yli. Valot vaihtui vihreäksi ja pyöräni ehti jo nytkähtää liikkeelle, kun taksi kaahasi törkeästi punaisia päin nenän edestä. Harmitti vietävästi, kun taksin takarekkari oli lumen peitossa eikä siitä saanut selvää. Olisivat poliisi ja taksitarkastaja saaneet viestiä aika hätäseen. En myöskään viitsinyt lähteä perään, koska taksi katosi pitkälle suoralle ja itsellä oli aikataulu toiseen suuntaan.

Takseissa on juuri noiden tilanteiden takia juusto katolla, jossa on tunnistenumero. Se näkyy takaakin. Kuljettajat ovat sen verran arvaattomia, ettei pelkkä rekisterinumero riitä. Ehdonalaisvangeilla saattaa taas olla jalkapanta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    Avautumista:

PS. Miten vaikea käsite voi olla "jaettu kevyenliikenteenväylä"? Jestas!
    Joo tätä ihmettelen kovasti. Eräs reitti mitä poljen on latokartanonkaari joka on ~3km pitkä suora joka on jaettu kelvi ja oikeastaan heti kun lumi tuli maahan niin jalankulkijat ovat valloittaneet sen täysin.
    Itse kun yrittää polkea pyöräilykaistalla niin porukkaa vaan tuppaa tulla eteen kokoajan.
    Eilen sitten törmäsin yhteen jalankulkijaan juuri sen takia, että 2 jalankulkijaan käveli pyöräkaistalla minua kohti ja 2 jalankulkijaa peräkanaa meno suuntaan. Ajattelin, että tosta välistä pääsee hyvin, mut jälkimmäinen jalankulkija astu sitten suoraan eteen jolloin törmäsin häneen. Vauhtia oli ~10km/h eikä kenellekään käynyt pahemmin mitään. ... Jos vain pyöräkaista olisi ollut vapaana niin tätäkään ei olisi sattunut.
    Tällä kertaa törmäsin, mutta niitä lukuisia lähetä piti tilanteita tapahtuu liian usein.
    Välillä jaksaa mainita, että kävelet pyöräkaistalla ja vastaus on joko, en tiennyt tai tässä mitään merkintöjä siitä ole. Juuh, ei varmaan ole kun lumet on maassa, mutta jokaisessa risteyksessä on liikennemerkki asiasta mainitsemassa, että ei muuta kuin silmät käteen. Tuntuu vaan, että jalankulkijat eivät halua tuntea muita kuin suojatien liikennemerkin.

Useimmiten valitsen reitin, jossa ei pahemmin ole jalankulkua kuten viikintie tai sitten kehä1:sen reitti, koska pyöräily talvella on välillä vittumaista ja raskasta eikä todellakaan kiinnosta vielä alkaa jalankulkijoita pujottelee kuin joku slalom-laskija konsanaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti AK-87 Katso viesti
    ... ja vastaus oli veemäisellä virneellä ulostettu "joo, sorry".
    Ymmärrän kyllä tulkintasi ja kunnioitan havaintoasi ilmeestä, mutta haluan tuoda esiin toisenlaisen näkökulman. Minä olen kärsinyt refleksimäisestä ilmeestäni, mikä negatiivisen asian osuessa kohdalle supistaa poskiani ylöspäin. Se näyttää varmastikin juuri virneelle, vaikka tunne sisällä olisi kuinka myötätuntoinen tahansa. Se poskikouristus iskee nimenomaan silloin kun mulle tulee tiettäväksi että olen mokannu tai jotain kauheeta ylipäätään on tapahtunu jollekin. Maailma vaan on tosi hauska, kun periaatteessa koskaan ei voi tietää toisten perimmäisiä tarkotuksia, saati ilmeitten ja käytöstapojen mukautumismetodeja. Oma tulkinta on vaan tärkein, ja onneksi me pidämme siitä huolen. Kelveillä tää nakökulma on myös hyväksi.

Kiitti näkökulmasta. Oon kyllä melko varma, ettei kyse ole samasta ilmiöstä. Tämä oli kohtalaisella varmuudella tunnistettavissa teiniuhohaistasäurpo -ilmeeksi. Aksentti täsmäsi myös.
    Mud, sweat and beers.

Sama juttu koko alueella. En tiedä millainen töötti pitäisi hommata, että saisi pyöräteillä kävelevät antamaan tietä. Jos pyörätiemerkintä on lumen alla, tuppaa se "unohtumaan", koska suurin osa porukasta ei näköjään huomaa liikennemerkkejä. Myös talvipyöräilijöiden määrä vaikuttaa asiaan. Mitä vähemmän pyöräilijöitä, sitä helpommin jalankulkija ottaa lisätilaa pyörätien puolelta, varsinkin jos kulkuväylä on kaventunut lumikasojen takia.

Voisiko ajatella niin että ajaa kellon kanssa ja kuvittelee että on yhdistetty väylä?

Itselläni oli (jalkaisin) sen verran vaikeaa Manskun ja Lönnrotinkadun kulmassa että jouduin läimäyttämään Range Roveria takaneljännekseen kun sen kuljettajalla oli sen verran kiire kääntyä ettei ehtinyt odottamaan suojatietä ylittäviä.

Auto totta kai meni tuhannen päreiksi ja syttyi tuleen.

Mahtoikohan olla joku palstan kamikazemiehistä, joka ajoi vastaani torstaina Lauttasaaren sillalla noin 17:00 aikoihin. Ajoin itse Stadia kohti, sillan eteläpuolta, keskellä jaettua väylää, eli pyörätien oikeassa laidassa. Pelle tuli maasturilla vastaan suoraan kohti, etäisyyttä omaan oikeaan laitaansa noin 1.5-2.0m. Jatkoin omaa kaistaani, jolloin oma vasemmanpuoleinen kahvani otti osuman kamikatsemiehen vasempaan kahvaan. Kumpikaan ei kaatunut, ja molemmat jatkoivat matkaansa. Hyvä niin. En muuten väistä seuraavallakaan kerralla, saatan toki ehkä itseäni suojellakseni nostaa vasemman kyynärpääni ylös. Onnea valisemallasi tiellä.
    "Life is shit, and then you fucking die" - Ozzy Osbourne

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SykkeListi Katso viesti
    Ajoin itse Stadia kohti, sillan eteläpuolta, keskellä jaettua väylää. Onnea valisemallasi tiellä.
    Kuin myös. Ei, en ollut minä.

^^ reipas huuto "Väistä!" voisi olla paikallaan. Pari kertaa olen lenkkeilijöitä joutunut käskyttämään törmäyskurssilla. Suomalaiset käyttävät turhan harvoin äänijänteitään.

IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Halloo halloo Katso viesti
    ^^ reipas huuto "Väistä!" voisi olla paikallaan. Pari kertaa olen lenkkeilijöitä joutunut käskyttämään törmäyskurssilla. Suomalaiset käyttävät turhan harvoin äänijänteitään.
    öh, huutelet lenkkeilijöille kelvillä vaikka se on sun asias väistää.

Tänään sauvakävelijä katsoi taakseen. Totesin että minut on nähty. Kun poljin lähes kävelyvauhtia hänen ohitseen, hän laittoi sauvat nippuun ja heilautti ne kainaloonsa. Sauvat tömähtivät rintakehääni. Seivästäjä sanoi anteeksi. En pysähtynyt juttelemaan kun ei ollut mitään rakentavaa sanottavaa.
    Nyt kyllä vähän ihmetyttää miten näin pääsi käymään. Kenties hän kerkesi unohtaa ettei olekkaan yksin. Sen lisäksi varmaankin kuuro kun ei kuullut minua. Ja ehkä vielä rajoittunut näkökin kun ei huomannut ajovaloani joka tanssahteli hänen ohitseen ennen minua.
    Paavi muokkasi tätä : 19.01.2013 at 21.36 Syy: kirotusviheitä

Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    öh, huutelet lenkkeilijöille kelvillä vaikka se on sun asias väistää.
    Jottei jää väärinkäsityksiä:
    http://goo.gl/maps/6vjnE

Merikannontiellä Hgissä jalankulkijoiden mesta olisi tuolla alhaalla, mutta kun sitä ei talvella hoideta kunnolla, niin lenkkeilijät juoksevat pyörätiellä. Sopu sijaa antaa, mutta kaksi lenkkeilijää rinnakkain oli liikaa.

^^Oisit napannut sauvat mukaan...
    Minua sapettaa nykyinen asenne, joka tuntuu leviävän vähän joka paikkaan. Nimitäin se, että tuntuu ettei mistään saisi enää sanoa.
    Erityisesti on alkanut tympiä Paavo Nurmen tien ja Hesarin välinen pätkä, jossa on erittäin selvästi eroteltu sekä merkillä että viheralueella kävelijöiden ja pyöräilijöiden alueet.
    Silti, sen 5-8 krt /vko lauma kävelijöitä kävelee pyöräilijöiden puolta tukkien sen kokonaan.
    Kaiken lisäksi kerron kohteliaasti ja rauhallisesti, että kävelijöiden puoli 'on tuolla vasemmalla'. Asenteet ovat aivan järkiään 'otetaas nyt rauhallisesti, me mennään tässä aivan nätisti' - tyyliä. Viimeksi alkoi sen verran keittää, että totesin olevani rauhallinen ja rauhallisesti miettiväni millä tiskillä tyhjiä päitä aikoinaan jaettiin...
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Fuuga Katso viesti
    Erityisesti on alkanut tympiä Paavo Nurmen tien ja Hesarin välinen pätkä, jossa on erittäin selvästi eroteltu sekä merkillä että viheralueella kävelijöiden ja pyöräilijöiden alueet.
    Tullut huomattua kanssa kyseinen kohta useampaan otteeseen. Se kävelijöiden puolikaan ei ole kauhean kapea, eikä yleensä mitenkään huonokuntoinen. Onneksi tuosta pääsee sentään tarvittaessa koukkaamaan pyörätieltä sinne parkkipaikan ajoradan puolelle.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Tullut huomattua kanssa kyseinen kohta useampaan otteeseen. Se kävelijöiden puolikaan ei ole kauhean kapea, eikä yleensä mitenkään huonokuntoinen. Onneksi tuosta pääsee sentään tarvittaessa koukkaamaan pyörätieltä sinne parkkipaikan ajoradan puolelle.
    Sinänsä kun tarkemmin ajattelee, ei kulkuväylien suunnittelijallakaan ole oikein välähtänyt.
    Voipi kysyä miksi osa kävelijöistä kävelee pyöräpuolella? No siksi, että ovat tulossa parkkialueelta tai menossa sinne, jolloin kieltämättä
    a) on pakko ainakin vähän matkaa kävellä pyörätiellä
    b) on luonnollista kävellä pyörätiellä.

Eli jos pyörätien ja kävelytien paikka vaihdettaisiin päittäin, olisi se jossain määrin luonnollisempi asetelma semminkin kun Manskun ja Hesarin risteyksessä pyöräilijöille varattu kaista on keskustasta päin tullessa vasemmalla ja sama myös Mäntymäentien päässä. Nykyisellä menetelmällä pyöräilijät ja jalankulkijat risteävät tarpeettomasti 2 kertaan näennäisesti suoraan menevillä reiteillä.

Eli mitäs tässä turhaan valitetaan kun voisi ehdottaa tuonne liikennepuolelle näillä perusteilla järkevähköä muutosta... kipinkapin vain virastojen portaisiin juoksemaan...
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

Mun yksi talvinen vakiomaantie menee yhden talon ohi jossa kaksi koiraa viettää irrallaan iloista koiranelämää. Yleensä ne tyytyy pellolta käsin minut haukkumaan mutta viime aikoina ovat innostuneet jälittämään.
    Tänään sakemanni myöhästy lähössä mutta tää mustavalkea pystykorvaa isompi alkoi tosissaan haluta näytteen mun uusista ajohousuista. Mulla alkoi keittää ja pysäytin ja karjuin hurtalle joka sitten luikki takaisin pihalleen. Ajelin perään ja saksanpaimenkoira ilmoitti ettei tämän pitemmälle ole hyvä tulla.
    Talon emäntä tuli siihen keräilemään koiriaan ja minä kyselin ovatko irtipitosäännökset unohtuneet. Jotain seliseliä johon ilmoitin meneväni poliisin luo. "Mene sitten" ja painui taloonsa. No minäpä menin ja huomenna käy virkavalta kylässä ja mikäli vielä irti juoksevat niin pyysi ylikonsta ilmoittamaan, sakottavat sitten.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Tarinan perusteella tilanteeseen oli puututtava ja näin arvoisa arctic biker myös teki, vieläpä oppikirjan mukaisesti. Hyvä!
    Mud, sweat and beers.

Kannattaa varoa Espoon taksia numero 527. Valkoinen porrasperäinen Volvo. Kuskina 55- 60 v silmälasipäinen harmaatukkainen mies.
    Kuskilla todella pahasti liikennesäännöt ja liikennemerkit hukassa. Ei tiedä että kääntyvä ajoneuvo väistää suoraan ajavaa pyöräilijää ja väitti että minun olisi pitänyt taluttaa pyörää pyörätiellä.
    Soitin Espoon taksitarkastajalle ja annoin palautetta.

Lehtisaaressa kävi maanantaina näin, pysähdyin odottamaan suojatielle josko autoilijat päästäisivät ylittämään tien, vasemmalta näin, että autoilija jarruttaa, odotin vielä hetkisen ja huomasin, että oikealta tuleva ökymersu alkaa hidastamaan vauhtiaan myös. No yli vaan sitten, ja mersumies alkaa kiihdyttämään yhtäkkiä ja sitten lyö liinat kiinni ja katsoin kuskia "mitä vittua??"-ilmeellä. Lähden taas liikkeelle niin samalla mersumies lyö tallan pohjaan ja lähtee sutien edestäni jatkamaan matkaa. Ei terve.

Samalla reissulla näin myös uskaliaan talvipyöräilijän -ajoi etujarrullisella sinkulalla ilman valoja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    -nips- Jotain seliseliä johon ilmoitin meneväni poliisin luo. "Mene sitten" ja painui taloonsa. No minäpä menin ja huomenna käy virkavalta kylässä ja mikäli vielä irti juoksevat niin pyysi ylikonsta ilmoittamaan, sakottavat sitten.
    Peukkua! Jos ja kun on miekkataksi parkannut pihalle viemään palautetta niin varmasti emännän ilme olisi ollut "priceless". Ei nimittäin taatusti ollut uskonut, että joku viitsii ilmoittaa ja vielä varmemmin ajatellut poliisia edes kiinnostavan. Sivistyneet aplodit vielä sulle perään...

Minulle kävi saman tyyppinen juttu viime viikolla, joskin ilman polkupyörää. Olin ylittämässä korotettua suojatietä ja näin auton lähestyvän. Auto pysähtyi suojatien eteen ja kuvittelin voivani jatkaa etenemistäni. Virhepäätelmä. Ratin takana istuva seniorikuski painoikin kaasua. Pikaloikka taaksepäin pelasti varpaani (ja ehkä muitakin ruumiinosia). Papan vieressä istuva rouva hymyili minulle anteeksipyytävästi. Jotenkin olen ruvennut pelkäämään noita pappoja, jos kohta muunkin ikäiset törttöilevät liikenteessä.

Mua ei oikeestaan vituta mikään yli 10 vuoden ajalta pyöräilyssä muuta kuin se tapaus kun lopen uupuneena sain yhdestä maalaistalosta koirat perään ja melkeen itkua vääntäen poljen hullun lailla huutaen "elkää tehkö pahaa" karkuun. Tekisi vieläkin mieli käydä huitasemassa turpaan koirien haltijaa.

Ipa Guest
    Tänään tuli Mekaanikonkadun ja Muuntajankadun liikenneympyrässä kolmion (jossa merkit pyöräteistä) takaa auto pysähtyen tukkimaan klv:n jatkeen. Piti ohittaa takaa taluttaen. Sattui olemaan autokoulun auto. Toivottavasti opettaja huomasi oppilaan virheen ja ohjeisti tätä. Silloin saattaisi käydä niin onnellisesti, että kyseinen tuleva autoilija jatkossa muistaisi mokansa. Toisaalta, jos opettaja katsoi läpi sormiensa virhettä, niin silloin ....

Eilen Pasilan nurkilla tuli ohitettua KLV:llä kävelijä, joka oli ilmeisesti tulossa hiihtämästä kun oli sukset mukana. Hiihtovälineiden kantotapa tosin vähän ihmetytti, kun ne olivat sylissä poikittain. Onneksi tie oli sillä kohtaa leveä, joten tuosta pääsi vaivatta ohitse.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Liekköhän ollut forumisti tänä aamuna Oulun Alppilassa liikenteessä, kun valkosella pösöllä yritin ajaa päälle. Onneksi sait nätisti pysäytettyä, minä en olisi saanut. Palautekkin tuli välittömästi paikanpäällä, kun kaveri ajoi seuraavaan risteykseen kiinni ja kyseli, että tunnenko liikennemerkkejä. Suojatiehän siinä oli missä meinasin päälle tulla.

Tunnustan, että tilannenopeuteni oli liikaa ko. tilanteessa. Sen verran kuitenkin mainittakoon, että jalankulkijat ja muut autoilijat olin huomionut risteystä lähestyttäessä, mutta katveesta nopeasti tuleva pyöräilijä oli yllätys. Jälkeenpäin jäin mietimään, että miten ne noi säännöt nyt menikään noiden suojateiden osalta. Pitääkö polkupyöräilijän taluttaa suojatien yli saadakseen samat oikeudet kuin jalankulkija?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _Juki Katso viesti
    Jälkeenpäin jäin mietimään, että miten ne noi säännöt nyt menikään noiden suojateiden osalta. Pitääkö polkupyöräilijän taluttaa suojatien yli saadakseen samat oikeudet kuin jalankulkija?
    Jos joudut tuota kysymään, niin kannattaa käydä palauttamassa ajokortti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti _Juki Katso viesti
    Pitääkö polkupyöräilijän taluttaa suojatien yli saadakseen samat oikeudet kuin jalankulkija?
    Jos suojatie on pyörätien jatkeena, sillä saa ajaa. Jos näin ei ole, niin pyörä on talutettava suojatien ylitse.

Edit. YT ehti ensin

IncBuff Guest
    Alppilassa yritetään ajaa päälle lähes joka kerta kun siitä kulkee. Tuo uus liikenneympyrä on pahin.

Ja kyllä polkupyörä pitää taluttaa suojatien yli että saa samat oikeudet kuin jalankulkija, mutta se ei tarkoita sitä etteikö pyörää pitäisi jossain tilanteissa väistää.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •