HephaElectrobikeGiantFillari
Sivu 36 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26 34 35 36 37 38 46 86 136 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.051 - 1.080 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #1051
    Liittynyt
    09/2011
    Viestit
    1.702

    Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Mainitakseni niin Incbuff puhuu mielestäni aivan asiaa, välillä oikein ihmetyttää kuinka ykspuolista ajattelua fillareisteilla täällä on. jos vähääkään tulee kritiikkiä fillaristeja kohtaan niin haukutaan maanrakoon. Ei ihme että fillaristeilla, ja etenkin kilpapyöräilijöillä on melkonen ku**päämaine. Muutenkin tuntuu olevan melko tiukkapipoista sakkia osa; minkä takia tämä topic yleensä edes paisuu näin järjettömästi? Kokoajan tulee lisää juttua... Liekö aina edes muiden syy kun tänne tullaan pää punasena huutamaan? No, onneks ei ole multa pois, ei ole koskaan tarttenut naputella autojen peltejä, liekö johtunee siitä että katselen eteenpäin ja ennakoin.
    Liekö sillä merkitystä, että heikommassa asemassa olevana ei jää muuta kanavaa purkaa itseään. Keskimäärinhän autoilijat eivät huomio riittävästi väistämisvelvollisuuttaan. Ja siksi kelviä pyöräilevälle jää paljon hampaankoloon. Johonkinhan sekin on työnnettävä eiks jee
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119

  2. #1052
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    1. Paransiko auton koputtelu tilannettasi jotenkin? Ja suosittelen jatkossa käyttämään pipoa jos luulet että tuo on jonkun mielestä ok toimenpide.

    2. Tämä on yhtä pimeä kysymys kuin edellinen.

    Miksei voinut jarruttaa ja antaa sen rekan mennä kun se oli jo eteen tullut?

    Tämän foorumin fillarointikiihkoilijoilla pitäisi olla avoimet väylät että ikinä ei tarvitsisi mitään varoa tai väistää. Heillä on myös ilmeisesti käsitys että autolla ajellessa ei tarvitse koskaan painaa jarrua sen takia, että joku muu törttöilee vaan voi isomman oikeudella painaa menemään. Voin kertoa että ei voi vaan kyllä tuolla jatkuvasti joutuu joustamaan omista oikeuksistaan muiden autoilijoiden takia kolarin välttääkseen. Tämä on ilmeisesti kiihkofillaristeille mahdotonta. No sitä kutsutaankin joustamiseksi ja useimmilta kiihkolla asiaansa suhtautuvilta se kyky puuttuu kokonaa, oli asia sitten mikä tahansa. Sitten se väittämä että fillarille käy huonosti autoilijoiden törttöilyn takia. Väittäisin että Suomessa kuolee vuosittain enemmän autoilijoita toisen autoilijan urpoilun takia kuin fillaristeja autoilijoiden urpoilujen takia. Sanotaanko että kyllä siinä aika moisessa vammautumisen vaarassa on kun pari tonninen katumaasturi yrittää ängetä satasen vauhdissa kylkeen tai joku tulee valtatiellä 140km/h lasissa samaa kaistaa vastaan kun on päättänyt ohittaa rekan. Ei siinä auta kuin joustaa ja painaa jarrua. Tilanne menee ohi ja siihen toiseen autoilijaan ei saa ikinä kontaktia.

    Tällä viikolla olen saanut ajella rauhassa fillarilla töihin mutta parina päivänä kun olen mennyt autolla niin on yritetty kiilata satasen vauhdissa kaiteeseen ja vedetty pari kertaa kolmion takaa eteen. Ei auttanut kuin joustaa vaikka olinkin iso paha yksityisautoilija.
    Autoa kopautan, jos se on ainoa tapa saada auton kuljettaja havahtumaan siitä, että on väistämisvelvollisena ajamassa juuri jonkun yli. Muuten usein eivät edes huomaa mitä juuri on melkein tapahtunut. Tietenkin toivon, että se herättäisi myös jotain mietteitä kyseisessä autoilijassa ja ehkä hän muistaisi seuraavalla kerralla olla varovaisempi vastaavassa tilanteessa ja vähän katsella ympärilleen, mutta se nyt on monesti aika utopinen toive.

    Itse pyrin pyöräillessä pitämään oikeuksistani kiinni. Muuten esim. pyörätienjatkeen ylitystä saa odottaa koko päivän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton alle ajaisin tahalteen, mutta teen kyllä selväksi aina kuka on väistämisvelvollinen.

    Tuosta joustamisesta sen verran, että itse joustan fillaroidessa liikenteessä lähes joka työmatkalla. Jos en joustaisi ja pitäisin kynsin ja hampain kiinni oikeuksistani, niin olisin menettänyt henkeni jo varmasti muutamaan otteeseen. Sun pitäis tulla sieltä Oulusta työmatkapyöräilemään ympäri vuoden tänne PK-seudulle, niin ehkä ymmärtäisit tilannetta vähän paremmin. Täällä on vähän enemmän asukkaita ja ihmisiä käy täällä vähän enempi töissä, kun siellä teidän pitäjällä. Joustaminen on paikoitellen hyvä liikenteen sujuvuuden kannalta, mutta kaikkien turvallisuuden peruspilari on se, että kaikki tietäisivät ja noudattaisivat liikennesääntöjä. Täällä on todella paljon sellaisia autonkuljettajia, jotka eivät huomioi kevyttä liikennettä ollenkaan. Veikkaisin, että se on näillä liikennemäärillä hieman isompi ongelma jo täällä PK-seudulla verrattuna muuhun Suomeen.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  3. #1053
    IncBuff Guest
    Liikenteessä on kovin vähän oikeuksia. Velvollisuuksia sitäkin enemmän.

  4. #1054
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Liikenteessä on kovin vähän oikeuksia. Velvollisuuksia sitäkin enemmän.
    Sehän siinä wituttaakin, kun on vaarassa jäädä toisen yliajamaksi sen takia ettei hän täytä velvollisuuksiaan.

  5. #1055
    Liittynyt
    08/2010
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    .................. Sun pitäis tulla sieltä Oulusta työmatkapyöräilemään ympäri vuoden tänne PK-seudulle, niin ehkä ymmärtäisit tilannetta vähän paremmin. Täällä on vähän enemmän asukkaita ja ihmisiä käy täällä vähän enempi töissä, kun siellä teidän pitäjällä. ...
    +1

    Oulu on pieni kaupunki. Samaa voi sanoa Helsingistä, tai pk-seudusta ('metropolialue'), mutta kuitenkin merkittävästi Oulua suurempaa maailmaa. Oulun asukasluku on ~150k, Helsingin ~600k, pk-seudun ~1300k. Turha huudella kyläpahasesta kun ei tiedä miten täällä asiat on. Vai ootko mamu, Incbuff ?

  6. #1056
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Lasol Katso viesti
    Vai ootko mamu, Incbuff ?
    Juu, käsittääkseni yksi esi-isistäni on saapunut Suomeen joskus Stolbovan rauhan aikoihin.

    Toivottavasti ei ikinä tartte muuttaa tuonne pk-seudulle. Elämä täällä susirajan pikkukylissä vaikuttaa olevan reilusti helpompaa monessakin suhteessa, ei pelkästään liikenteellisesti.

  7. #1057
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Tuosta pääkaupunkiseudun suuresta asukasluvusta, yhdistettynä melko löyhään kaupunkirakenteeseen (Helsingin kantakaupungin ulkopuolella), seuraa myös se, että etäisyydet paikasta toiseen pääkaupunkiseudun sisällä voivat olla kohtuullisen pitkiä. Esimerkiksi Helsingin keskustasta Kehä III nurkille voi tulla matkaa noin 15 km. Ja kun pyöräilyinfran suunnittelu on ollut melkoista sillisalaattia, niin tuollaiselle 15 kilometrin matkalle voi sattua kohdalle vaikka mitä.

    Tilannetta ei varsinaisesti paranna se, että pääkaupunkiseutu jakautuu usean eri kunnan välille, ja näiden yhteistyössä olisi parantamisen varaa. Pakkaa sekoittaa vielä valtio, joka upottaa Liikenneviraston kautta säännöllisesti muutamia satoja miljoonia pyöräilyolosuhteiden heikentämiseen omistamillaan teillä (joita on kilometreissä aika vähän, mutta usein kriittisillä paikoilla).

    Mutta kyllä sitä huonoa infraa saadaan aikaan lyhyilläkin matkoilla. Tervetuloa esimerkiksi tutustumaan legendaariseen Helsingin Bulevardiin, jonka pyörätiellä saattaa 500 metriin matkalla törmätä (mahdollisesti kirjaimellisesti) helposti tusinaan avautumisen aiheeseen. Siis sillä oletuksella että kyseinen pyörätie on ylipäänsä näkyvissä eikä jossakin metrisen lumikasan alla.

    Helsingin erikoisuutena on tosin se, että kaupungien toiminta pyöräilyreittien suunnittelun ja toteutuksen suhteen jakautuu monelle eri toimijalle (kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, liikuntavirasto, rakennuspalvelu) ja tämän lisäksi niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin käytetään ulkopuolisia konsultteja ja urakoitsijoita.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  8. #1058
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Totanoinniin pojat, tarkotin lähinnä sitä miten tapauksiin reagoidaan, en sitä kuka on syyllinen. En sitä että ajoiko auto väärin vai kuka, vaan tota yltiömäistä mesoomista. Vaan sitä että tuolla käyttäydytään kuin hullut jos vähänkin käy jotain, oli se sitten fillaristi tai autoilija. En vain ymmärrä sitä, ehkä mulla on turhan rento asenne.

    Kilpapyöräilijöillä meinaan näitä jotka suhaa trikoot päällä 60km/h kaupungissa, kyllä niitä täällä näkyy kesäisin vähän väliä, ja aika useat menee punasia päin, ehkä siksi ettei vauhti hidastu?


    "Mielestäni autoilijoiden kuuluu antaa tilaa pyöräilijöille koska pyöräily on monelta kantilta suositeltavampi etenemismuoto"

    ??? tätä en nyt oikein tajunnut. Antaa millon tilaa? Yleisesti vain? Vai aina? En kyllä näe syytä helliä fillaristeja etenemismoudon takia, ennemminkin turvallisuuden jos polkevat autotiellä vierellä yms.

  9. #1059
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Eeh... Ihanasti herra keulii ja upeelta näyttää, hyvä onni ollut ettei autot oo ajanu reitillä päälle. Respektiä, tykkään kyllä. Mulle ihan riittäs jos autoilijat jotka mut näkee ei ajais päin kolmion takaa.

  10. #1060
    Liittynyt
    11/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    562
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Smo Katso viesti
    Mulle ihan riittäs jos autoilijat jotka mut näkee ei ajais päin kolmion takaa.
    ...tai kääntyessään risteyksessä noudattaisivat velvollisuuttaan väistää risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä.

    Lisäksi toivoisin, että autoilijat kolmion takaa risteykseen tullessaan katsoisivat vasemmalle ja oikealle myös kevyen liikenteen varalta, eivätkä suoraan ajaisi sokkona kelvin ja sillä kulkevien päälle.

    Nämä pari asiaa kun olisi kunnossa, vähenisi täällä avautuminen varmaan 80 %.

  11. #1061
    Tässä muuten ihan puhutteleva video "kuolleesta" kulmasta. Kyseessä rekka http://www.youtube.com/watch?feature...&v=wzL0Kyk4m-8

  12. #1062
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.533
    Eihän ne näy kun on peilit väärin suunnattu/nuppi luonnottomassa asennossa... näin ainakin joku ammattilainen tuosta videosta täällä sanoi. Luulisi ainakin noiden jotka ohittaa juuri ennen risteystä huomaavan ... mutta kääntyvät silti eteen.

  13. #1063
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Ainahan sinne henkilöauton ja sitä isomman kulkineen peileihin jää niitä kuolleita kulmia. Se on sitten kuljettajan asia ottaa ne ajossa huomioon ja ennakoida kääntymisiä ym. Ja pienemmän velvollisuus on tehdä itsensä näkyväksi valoin ja heijastimin.
    A Gentleman will walk but never run

  14. #1064
    Tänään Kalasatamassa päästelin jäiseen alamäkeen ja jo hyvissä ajoin näin keskellä tietä rinnakkain äidin ja tyttären kävelevän vastaan maahan tuijottaen. Väistivät ehkä metriä aikasemmin etten törmännyt heihin ja huusinkin "VÄISTÄKÄÄ HELVETTI!" Vastauksena sain "väistä ite!". Voi kiesus...

  15. #1065
    IncBuff Guest
    Eli näit tilanteen hyvissä ajoin mutta et tehnyt mitään kuten esim. jarruttanut, jotta läheltä piti tilanne olisi vältetty. Hyvä meno hei.

  16. #1066
    Aloin jarruttamaan jo hyvissä ajoin ja kuten mainitsin jäisestä alamäestä, niin esim. lukkojarrutuksesta olisi ollut vain haittaa. Hyvä meno hei kyllä.

  17. #1067
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    846
    Onhan näitä, taas on tullut pantua merkille miten vaikeaa joillakin on kävellä suoraan. Ja väistöliike voi tapahtua ihan mihin suuntaan vaan, jos yleensä mitään väistöliikettä edes tapahtuu kellon kilistelystä huolimatta.
    Make war, then love.

  18. #1068
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gibsy Katso viesti
    Aloin jarruttamaan jo hyvissä ajoin ja kuten mainitsin jäisestä alamäestä, niin esim. lukkojarrutuksesta olisi ollut vain haittaa. Hyvä meno hei kyllä.
    Itse kyllä kalustan pyörän talvella semmoisilla kumeilla että pysähtyy vaikka jäiseen alamäkeen mutta kukin tavallaan.

    Eniten avautumisen aihetta tänäänkin aiheutti nuo valottomat pyöräilijät. Haistakaa kaikki valoitta ajavat paska.

  19. #1069
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    Gibsy: soititko kelloa, huusitko ajoissa, oliko pakko kiroilla?
    A Gentleman will walk but never run

  20. #1070
    Liittynyt
    08/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Itse kyllä kalustan pyörän talvella semmoisilla kumeilla että pysähtyy vaikka jäiseen alamäkeen mutta kukin tavallaan.
    En tiennytkään, että Oulussa on mäkiä.

  21. #1071
    Liittynyt
    05/2006
    Paikkakunta
    Immalanjärven kylä
    Viestit
    1.185
    Mikä noita kävelijöitä/juoksijoita/ sauvakävelijöitä vaivaa? Levee baana (ainakin 2,5m) ja siitä huolimatta pitää kävellä leveesti rinnakkain ja keskellä. Ihmetellä pitää.
    fillari10.blogspot.fi
    www.kareisenpyorakorjaamo.net
    Itse yrittäjä

  22. #1072
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TuH Katso viesti
    En tiennytkään, että Oulussa on mäkiä.
    http://fi.wikipedia.org/wiki/Joutsensilta

  23. #1073
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti IncBuff Katso viesti
    Tuo on kyllä silta...

  24. #1074
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Sinänsä rattoisaa lukea tätä säiettä. Näin pikkukaupungeissa varsinkin nykyään, asuvana on hieman vaikeaa ymmärtää näitä liikenteen vaikeuksia. Täällä Kiteellä oikein hyvin menee niin maaantiellä kuin tuolla kirkolla. Kaippa pienellä paikkakunnalla näitä kahjoja itteni lisäksi liikenteeseen piisaa niin vähän ettei meistä ole harmia. Yritän itekin olla autokuskeille pahempaa riesaa tuottamatta. Tänäänkin valosan aikaan mutkaisella maantiellä yks pakkarikuski nätisti ootti mun takana, olin kapearenkaisella liikenteessä etten ihan heti voinu väistää mutta heti kun näin että eessä on tilaa niin kädellä viittasin että mee ny ja ite väistin hangen puolelle.
    Kovastihan nuo oudot autokuskit mua tervehtii, ovatten vissiin hoksanneet että paikkakunnan ainoa ympärivuotinen pyöräkahjo toki ottaa oman tilansa tiellä mutta koittaa myös huomioida muun liikenteen.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  25. #1075
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kolistelija Katso viesti
    Tuo on kyllä silta...
    Joo mutta kun sieltä tulee alas niin se on mäki siinä kuin luonnon muodostamakin.

  26. #1076
    Liittynyt
    06/2011
    Paikkakunta
    Pääkaupunkiseutu
    Viestit
    1.708
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti arctic biker Katso viesti
    Sinänsä rattoisaa lukea tätä säiettä. Näin pikkukaupungeissa varsinkin nykyään, asuvana on hieman vaikeaa ymmärtää näitä liikenteen vaikeuksia...
    Täällä etelän vetelien joukossa on parempi sopia riidat ennen pyörän selkään nousemista, sen verran mahtuu töpeksijöitä liikennevirtaan, kiireisiä "kun mun pitää ehtiä lapsi hakemaan tarhasta ja töistä soittivat vielä". Koskaan ei voi luottaa autokuskeihin, jokaisena hetkenä täytyy ajatella monilla aivoilla, tietää mitä kukin ympärillä liikkuva aikoo tehdä.

  27. #1077
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Jos joskus tunnen olevani syrjässä kaikesta niin asiassa on kieltämättä hyvätkin puolensa! Jaksamisia sinne etelän ruuhkiin. Huomenna taijan kun aikaa on niin kiertää 50 kilsaa ennen pakkasia noita syrjäteitä, tuliskohan 5 autoa vastaan tai 4 ohittais?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  28. #1078
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070

    Re: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

    On täällä noita alikulkutunneleita ja rautatien ylityksiä!

  29. #1079
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    620
    Sanonpa vain äskeiseen keskusteluun tämmöisen knoppitiedon, poliisilta saatuna, toi auton koputtelu täyttää vahingonteon tai lievän vahingonteon tunnusmerkistön, riippuen vaurioista.
    Eli kannattaa fillaristin aina miettiä kahdesti ennekun koputtaa, jos ei ymmärrä miksi, kannattaa katsoa paljonko maksaa maalauttaa konepelti tai jopa hommata uusi+maalautus. Ps. asia ei liity siihen että onko autoilija syyllinen vai ei, vaan siihen että mitä napautuksesta seuraa ja onko se järkevää. Asia lienee nyt loppuunkäsitelty.

    IRC-kanavalla ilmeisesti ei oikein sisäistetty tätä asiaa kun sain sieltä lähtöpassitkin..mutta sehän kertoo vain siitä ettei keksitä enää vastaan sanottavaa.

  30. #1080
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pmw Katso viesti
    Sanonpa vain äskeiseen keskusteluun tämmöisen knoppitiedon, poliisilta saatuna, toi auton koputtelu täyttää vahingonteon tai lievän vahingonteon tunnusmerkistön, riippuen vaurioista.
    Eli kannattaa fillaristin aina miettiä kahdesti ennekun koputtaa, jos ei ymmärrä miksi, kannattaa katsoa paljonko maksaa maalauttaa konepelti tai jopa hommata uusi+maalautus. Ps. asia ei liity siihen että onko autoilija syyllinen vai ei, vaan siihen että mitä napautuksesta seuraa ja onko se järkevää. Asia lienee nyt loppuunkäsitelty.

    IRC-kanavalla ilmeisesti ei oikein sisäistetty tätä asiaa kun sain sieltä lähtöpassitkin..mutta sehän kertoo vain siitä ettei keksitä enää vastaan sanottavaa.
    Eli koputtelu on väärin jos sillä saa vaurioita aikaiseksi? Ihan oikeastiko?

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •