http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Autoa kopautan, jos se on ainoa tapa saada auton kuljettaja havahtumaan siitä, että on väistämisvelvollisena ajamassa juuri jonkun yli. Muuten usein eivät edes huomaa mitä juuri on melkein tapahtunut. Tietenkin toivon, että se herättäisi myös jotain mietteitä kyseisessä autoilijassa ja ehkä hän muistaisi seuraavalla kerralla olla varovaisempi vastaavassa tilanteessa ja vähän katsella ympärilleen, mutta se nyt on monesti aika utopinen toive.
Itse pyrin pyöräillessä pitämään oikeuksistani kiinni. Muuten esim. pyörätienjatkeen ylitystä saa odottaa koko päivän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että auton alle ajaisin tahalteen, mutta teen kyllä selväksi aina kuka on väistämisvelvollinen.
Tuosta joustamisesta sen verran, että itse joustan fillaroidessa liikenteessä lähes joka työmatkalla. Jos en joustaisi ja pitäisin kynsin ja hampain kiinni oikeuksistani, niin olisin menettänyt henkeni jo varmasti muutamaan otteeseen. Sun pitäis tulla sieltä Oulusta työmatkapyöräilemään ympäri vuoden tänne PK-seudulle, niin ehkä ymmärtäisit tilannetta vähän paremmin. Täällä on vähän enemmän asukkaita ja ihmisiä käy täällä vähän enempi töissä, kun siellä teidän pitäjällä. Joustaminen on paikoitellen hyvä liikenteen sujuvuuden kannalta, mutta kaikkien turvallisuuden peruspilari on se, että kaikki tietäisivät ja noudattaisivat liikennesääntöjä. Täällä on todella paljon sellaisia autonkuljettajia, jotka eivät huomioi kevyttä liikennettä ollenkaan. Veikkaisin, että se on näillä liikennemäärillä hieman isompi ongelma jo täällä PK-seudulla verrattuna muuhun Suomeen.
"Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo
Liikenteessä on kovin vähän oikeuksia. Velvollisuuksia sitäkin enemmän.
+1
Oulu on pieni kaupunki. Samaa voi sanoa Helsingistä, tai pk-seudusta ('metropolialue'), mutta kuitenkin merkittävästi Oulua suurempaa maailmaa. Oulun asukasluku on ~150k, Helsingin ~600k, pk-seudun ~1300k. Turha huudella kyläpahasesta kun ei tiedä miten täällä asiat on. Vai ootko mamu, Incbuff ?
Juu, käsittääkseni yksi esi-isistäni on saapunut Suomeen joskus Stolbovan rauhan aikoihin.
Toivottavasti ei ikinä tartte muuttaa tuonne pk-seudulle. Elämä täällä susirajan pikkukylissä vaikuttaa olevan reilusti helpompaa monessakin suhteessa, ei pelkästään liikenteellisesti.
Tuosta pääkaupunkiseudun suuresta asukasluvusta, yhdistettynä melko löyhään kaupunkirakenteeseen (Helsingin kantakaupungin ulkopuolella), seuraa myös se, että etäisyydet paikasta toiseen pääkaupunkiseudun sisällä voivat olla kohtuullisen pitkiä. Esimerkiksi Helsingin keskustasta Kehä III nurkille voi tulla matkaa noin 15 km. Ja kun pyöräilyinfran suunnittelu on ollut melkoista sillisalaattia, niin tuollaiselle 15 kilometrin matkalle voi sattua kohdalle vaikka mitä.
Tilannetta ei varsinaisesti paranna se, että pääkaupunkiseutu jakautuu usean eri kunnan välille, ja näiden yhteistyössä olisi parantamisen varaa. Pakkaa sekoittaa vielä valtio, joka upottaa Liikenneviraston kautta säännöllisesti muutamia satoja miljoonia pyöräilyolosuhteiden heikentämiseen omistamillaan teillä (joita on kilometreissä aika vähän, mutta usein kriittisillä paikoilla).
Mutta kyllä sitä huonoa infraa saadaan aikaan lyhyilläkin matkoilla. Tervetuloa esimerkiksi tutustumaan legendaariseen Helsingin Bulevardiin, jonka pyörätiellä saattaa 500 metriin matkalla törmätä (mahdollisesti kirjaimellisesti) helposti tusinaan avautumisen aiheeseen. Siis sillä oletuksella että kyseinen pyörätie on ylipäänsä näkyvissä eikä jossakin metrisen lumikasan alla.
Helsingin erikoisuutena on tosin se, että kaupungien toiminta pyöräilyreittien suunnittelun ja toteutuksen suhteen jakautuu monelle eri toimijalle (kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, liikuntavirasto, rakennuspalvelu) ja tämän lisäksi niin suunnittelussa kuin toteutuksessakin käytetään ulkopuolisia konsultteja ja urakoitsijoita.
Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.
Totanoinniin pojat, tarkotin lähinnä sitä miten tapauksiin reagoidaan, en sitä kuka on syyllinen. En sitä että ajoiko auto väärin vai kuka, vaan tota yltiömäistä mesoomista. Vaan sitä että tuolla käyttäydytään kuin hullut jos vähänkin käy jotain, oli se sitten fillaristi tai autoilija. En vain ymmärrä sitä, ehkä mulla on turhan rento asenne.
Kilpapyöräilijöillä meinaan näitä jotka suhaa trikoot päällä 60km/h kaupungissa, kyllä niitä täällä näkyy kesäisin vähän väliä, ja aika useat menee punasia päin, ehkä siksi ettei vauhti hidastu?
"Mielestäni autoilijoiden kuuluu antaa tilaa pyöräilijöille koska pyöräily on monelta kantilta suositeltavampi etenemismuoto"
??? tätä en nyt oikein tajunnut. Antaa millon tilaa? Yleisesti vain? Vai aina? En kyllä näe syytä helliä fillaristeja etenemismoudon takia, ennemminkin turvallisuuden jos polkevat autotiellä vierellä yms.
Eeh... Ihanasti herra keulii ja upeelta näyttää, hyvä onni ollut ettei autot oo ajanu reitillä päälle. Respektiä, tykkään kyllä. Mulle ihan riittäs jos autoilijat jotka mut näkee ei ajais päin kolmion takaa.
...tai kääntyessään risteyksessä noudattaisivat velvollisuuttaan väistää risteävää tietä ylittävää kevyttä liikennettä.
Lisäksi toivoisin, että autoilijat kolmion takaa risteykseen tullessaan katsoisivat vasemmalle ja oikealle myös kevyen liikenteen varalta, eivätkä suoraan ajaisi sokkona kelvin ja sillä kulkevien päälle.
Nämä pari asiaa kun olisi kunnossa, vähenisi täällä avautuminen varmaan 80 %.
Tässä muuten ihan puhutteleva video "kuolleesta" kulmasta. Kyseessä rekka http://www.youtube.com/watch?feature...&v=wzL0Kyk4m-8
Eihän ne näy kun on peilit väärin suunnattu/nuppi luonnottomassa asennossa... näin ainakin joku ammattilainen tuosta videosta täällä sanoi. Luulisi ainakin noiden jotka ohittaa juuri ennen risteystä huomaavan ... mutta kääntyvät silti eteen.
Ainahan sinne henkilöauton ja sitä isomman kulkineen peileihin jää niitä kuolleita kulmia. Se on sitten kuljettajan asia ottaa ne ajossa huomioon ja ennakoida kääntymisiä ym. Ja pienemmän velvollisuus on tehdä itsensä näkyväksi valoin ja heijastimin.
A Gentleman will walk but never run
Tänään Kalasatamassa päästelin jäiseen alamäkeen ja jo hyvissä ajoin näin keskellä tietä rinnakkain äidin ja tyttären kävelevän vastaan maahan tuijottaen. Väistivät ehkä metriä aikasemmin etten törmännyt heihin ja huusinkin "VÄISTÄKÄÄ HELVETTI!" Vastauksena sain "väistä ite!". Voi kiesus...
Eli näit tilanteen hyvissä ajoin mutta et tehnyt mitään kuten esim. jarruttanut, jotta läheltä piti tilanne olisi vältetty. Hyvä meno hei.
Aloin jarruttamaan jo hyvissä ajoin ja kuten mainitsin jäisestä alamäestä, niin esim. lukkojarrutuksesta olisi ollut vain haittaa. Hyvä meno hei kyllä.
Onhan näitä, taas on tullut pantua merkille miten vaikeaa joillakin on kävellä suoraan. Ja väistöliike voi tapahtua ihan mihin suuntaan vaan, jos yleensä mitään väistöliikettä edes tapahtuu kellon kilistelystä huolimatta.
Make war, then love.
Gibsy: soititko kelloa, huusitko ajoissa, oliko pakko kiroilla?
A Gentleman will walk but never run
Mikä noita kävelijöitä/juoksijoita/ sauvakävelijöitä vaivaa? Levee baana (ainakin 2,5m) ja siitä huolimatta pitää kävellä leveesti rinnakkain ja keskellä. Ihmetellä pitää.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
Sinänsä rattoisaa lukea tätä säiettä. Näin pikkukaupungeissa varsinkin nykyään, asuvana on hieman vaikeaa ymmärtää näitä liikenteen vaikeuksia. Täällä Kiteellä oikein hyvin menee niin maaantiellä kuin tuolla kirkolla. Kaippa pienellä paikkakunnalla näitä kahjoja itteni lisäksi liikenteeseen piisaa niin vähän ettei meistä ole harmia. Yritän itekin olla autokuskeille pahempaa riesaa tuottamatta. Tänäänkin valosan aikaan mutkaisella maantiellä yks pakkarikuski nätisti ootti mun takana, olin kapearenkaisella liikenteessä etten ihan heti voinu väistää mutta heti kun näin että eessä on tilaa niin kädellä viittasin että mee ny ja ite väistin hangen puolelle.
Kovastihan nuo oudot autokuskit mua tervehtii, ovatten vissiin hoksanneet että paikkakunnan ainoa ympärivuotinen pyöräkahjo toki ottaa oman tilansa tiellä mutta koittaa myös huomioida muun liikenteen.
I väntan på ännu dåligare tidet
Täällä etelän vetelien joukossa on parempi sopia riidat ennen pyörän selkään nousemista, sen verran mahtuu töpeksijöitä liikennevirtaan, kiireisiä "kun mun pitää ehtiä lapsi hakemaan tarhasta ja töistä soittivat vielä". Koskaan ei voi luottaa autokuskeihin, jokaisena hetkenä täytyy ajatella monilla aivoilla, tietää mitä kukin ympärillä liikkuva aikoo tehdä.
Jos joskus tunnen olevani syrjässä kaikesta niin asiassa on kieltämättä hyvätkin puolensa! Jaksamisia sinne etelän ruuhkiin. Huomenna taijan kun aikaa on niin kiertää 50 kilsaa ennen pakkasia noita syrjäteitä, tuliskohan 5 autoa vastaan tai 4 ohittais?
I väntan på ännu dåligare tidet
On täällä noita alikulkutunneleita ja rautatien ylityksiä!
Sanonpa vain äskeiseen keskusteluun tämmöisen knoppitiedon, poliisilta saatuna, toi auton koputtelu täyttää vahingonteon tai lievän vahingonteon tunnusmerkistön, riippuen vaurioista.
Eli kannattaa fillaristin aina miettiä kahdesti ennekun koputtaa, jos ei ymmärrä miksi, kannattaa katsoa paljonko maksaa maalauttaa konepelti tai jopa hommata uusi+maalautus. Ps. asia ei liity siihen että onko autoilija syyllinen vai ei, vaan siihen että mitä napautuksesta seuraa ja onko se järkevää. Asia lienee nyt loppuunkäsitelty.
IRC-kanavalla ilmeisesti ei oikein sisäistetty tätä asiaa kun sain sieltä lähtöpassitkin..mutta sehän kertoo vain siitä ettei keksitä enää vastaan sanottavaa.
Kirjanmerkit