Mitenkään haluamatta lannistaa (mutta kun välillä huimaa nämä DIY-jarruviritykset) pieni kriittinen ääni: oletko riittävällä tavalla varmistunut siitä, että ei-levyjarrulliseksi suunniteltu runko varmasti kestää levyjarrun rungolle tuottaman rasituksen? Vai tuleeko tuon virityksen kautta edes kauheasti lisärasitusta rungolle? Konan takakolmio on vaan niin ohutta putkea, että väkisin epäilyttää.
Itsellä 2005 vuoden Fire Mountain jossa on levyjarrukorvake, voin vaikka myydä sen sinulle ns. hengespelastushintaan, ettet telo itseäsi pahemmin tuon kanssa.
-Lauri
LJL muokkasi tätä : 08.01.2013 at 20.30 Syy: EDIT: Teräsrunkohan se! Mutta kai sekin voi ylirasittua.. Vai voiko
-L.
Pervitiiniä, hota-pulveria ja lobotomiaa
Pientä edistystä ja koesovittelua, vaijerit piisaa, kuoria pitää lyhennellä.
Huono puhelimella otettu kuva.
Vielä odotuksessa ohjainlaakeri, 24 ja 34 hampaiset eturattaat + ne jarrut, sikäli mikäli ne nyt oikeasti on tulossa........
Ainiin, se tuli selväksi mitä tarkoittaa German Bike Tehnology, osat ei sovi toisiinsa ilman viilausta... Vaihtajankorvajetta piti viilata jotta mahtuu kiekko paikalleen, yritin vaikka miten kikkailla vaan ei mennyt paikalleen.
Noin milli piti ottaa tavaraa pois niin meni kuin tarkoitettu paikalleen, seuraava ropleema olikin että Lite Axles:in pikalinkku ei enään yllä läpi asti. Noh, pitänee hakia BBB versiot samalla kun ohjainlaakeri saapuupi.
Josko sitä enskuussa pääsisi testaamaan miten EvoII kulkeepi. Vaikka keulan ja iskarin toimittanut kaveri heitti pieniä epäilyksen siemeniä "äksvuusionin" talvikestävyydestä![]()
Ööö, Blast from the past & Back to the 90´s
Mikähän idea lie taas oli, kaitpa tästä sellainen epämuodikas 26" jäykkäperä talveksi tulee, ehkä... Aloitellaan varovasti perusteellisella putsaamisella ja korjataan tarvittavat pikkuviat pois.
Mielenkiinnolla odotan koeajoa että miten senaikaiset Sramin 9.0 vaihteet toimii ja Maguran nestejarrut toppaapi, jos vaan löydän varaosat huoltoa varten.
Tuosta keltaisesta pitäisi saada jotakin aikaisesksi.
Sen verta huonosti istuu korvake dropin muotoon tuolta takareunastaan, että on tod.näk. saanut pienen iskun kuljetuksessa ja taipunut eteenpäin sulkien samalla hahloa? Käy kovin helposti, jos korvake on kiinni rungossa kuljetuslaatikossa ja laatikko saa 'normaalia sikaa' huolitsijoiden käsittelyssä...![]()
MTB-Turun lenkit to klo 18 parillisina viikkoina Itäharjun Prisman tolpalta ja parittomina Impivaaran palloiluhalleilta
Mp:n rakentelun ohessa innostuin viimein hieromaan tuota polkupyöräprojektiakin, ensimmäisenä operaationa maalijämien poisto. Aihio on -96 Kona AA ja tarkoitus kasata ajokelpoinen laitos ylijäämäosista, toivottavasti jo ens kesäksi. Keulaksi tullee RS SID ellen innostu kasaamaan kaverilla joutilaana olevaa Manitou Bomber Z2:sta toimintaan. Kiekoiksi tulee hyllystä Mavicin Crossmax XL:t, joita varten tarvii tinata korvakko levylle runkoon. Samoin hyllyssä on valmiina suunnilleen rungon ikäinen XT-takavaihtaja, mutta etuvaihtajaa en aatellu laittaa, joten 1x9 voimansiirrolla mennään. Kampisetiksi kaavailin, ellei parempaa osu kohalle, niin ikään ennestään jemmassa olevaa Shimano 430:stä josta poistan pikkurattaan ja isoimmasta rattaasta hampaat. Väriksi on tulossa näillä näkymin vaalean keltainen tai kerman valkea lähes alkup. Kona-tarroilla (tarrasetti on -94 Kona HOT, siksi "lähes"), renkaiksi Shwalben Fat Frank Cremet ja pienemmät osat mustalla.
Tuossa vaiheessa siis nyt.
![]()
Mulla rojekti nytkähti tähän vaiheeseen, poika oli varsin tyytyväinen.
Runko NS Surge.
Iglumies muokkasi tätä : 18.01.2013 at 14.53
Näin sen täytyy olla, piti sitä käännellä ja väännellä pariin otteeseen ennenkuin vaihtaja istui suorassa ja pykälät rupesi löytymään.
Mutta aisaan.
Koeajon jälkeen, on poutas... ei kun naama virneessäKuvan jälkeen ohjaustanko ja ruotoputki katkaistu sopivaksi, vielä satula vaihtaa ja eteen ne hammasrattaat. Stemmi vaihtuu vielä valkoiseen myös.
Olipa jarruissa ruutia, ei nyt ihan OTB mutta tuntui että seinään pysähtyy kun renkaissa 2bar painetta ja lumella testasi tehoja.
Ja joo, Merida mutteroituu edelleen.
Ja samalla pikkuhiljaa puhdistautuu.
Jarrujen kanssa vielä arvoitus että saaneeko entrattua takajarrua ehjäksi, alkaa olemaan jo wanhaa tuotantoa.
Ensimmäistä kertaa pyörää nyt rakentamassa ja monia asioita tekemässä ensimmäistä kertaa. Vanteen ja takanavan vein hi5bikesille kasattavaksi koska kiekon kasaukseen ei taidot riitä, mutta jotain saanut tehtyä itsekin. Tänään sain leikattua haarukan kaulaputken ja istutettua kävyn putkeen. Onneksi sain rautasahalla suoraa jälkeä. Canti-tappien poisto haarukasta tapahtui myös lopulta rautasahalla. Vaikka ne näyttivät olevan kierteillä paikallaan niin auki niitä ei saanut väännettyä sitten millään. Poraaminenkaan ei onnistunut
Hydraulisten levareiden jarruletkujen lyhennys onnistui puoliksi, eli ensimmäinen onnistui. Toisella kerralla en onnistunut saamaan aluksi jarrusylintereitä pumpattua riittävän ulos sillä seurauksella että letkua katkaistaessa nesteitä karkasi. Nyt en tiedä pitäisikö ostaa itse ilmaussetti ja nesteitä vai viedä sekin hi5bikesiin laitettavaksi. Kumpaa suosittelette ensikertalaiselle hinnat ja onnistumisprosentti huomioiden? Pelkään että haaskaan vain enemmän rahaa jos yritän ja epäonnistun.
On-one ei suostunut lähettämään kampisettiä joten tilasin bike-componentsilta. Shimano M545 tulossa.
Pojat siellä on-onella sekoilivat ja lähettivät mulle kampisetin tilalla etuvaihtajan. Pikku virhe, samannäköisiä osia kun ovat. Kippo kaatui minulla nurin siinä vaiheessa kun eivät suostuneet lähettämään sitä kampisettiä ennen kuin saavat etuvaihtajansa takaisin. Eli saisin kampisetin noin 4 viikon kuluttua, kunhan ensin saan aikaiseksi postittaa sen vaihtajan.
Näyttää jarrun ilmaus maksavan 20 euroa. Taidan maksaa sen ja harjoitella omatoimista ilmausta sitten vaikka vuoden päästä.
Mattsin keulasta löytyi tälläinen.
Rebound shimmi saanut kipeää, täytynee paikallisista kysyä sattuisiko olemaan sopivaa kokoa saatavilla.
Eli nyt pitkään muhinut ajatus keulan purkamisesta ja tutkimisesta että mitä sellaiset on syöneet vihdoin toteutui tämän pyöräprojektin puitteissaVielä pitää päättää että kummat öljyt laittaisin, heavy ligthweigthit vai ligthweigthit. 5Wattista on alkuperäisöljy.
Mun projekti alkoi tänään, ensin tärkein eli kiekot
Seuraavaksi odotten rungon saapumista...
Sometimes you need to wander off from the path to find what you are really searching for
Niin, oliko ihan välttämätöntä....No mätsääpä paremmin stemmiin, spacereihin, kampiin ja satulaputken klemmariin. Ja muutenkin tuli harrastettua rikollista toimintaa, eli "myllytetty" Fareclalla runko ja vaha päälle. Ei se täydellinen ole mutta pikkaisen yleisilme siistiytyi. Taitaa olla että ensimmäinen risukko kun tulee eteen niin kiljun kuin pikkutyttö ja pysäytän pyörän kiertääkseni risukon
Siitä on hyvä alkaa kasaamaan.
Rojektin luonne nyt vähän lipsui alkuperäisestä suunnitelmasta (minimibudjetilla talvilelu) kun otin sittenkin uudet vaihdevaijerit takaihtajan rissapyörien ja satulatolpan klemmarin pultin kanssa, vanha pultti kun oli pikalinkkujen tavoin muljottu pilalle alkuperäisen irroitettavan avaimen puuttuessa juuri sillä hetkellä kun sitä tarvisiEtujarruun sain vaihdettua öljyt ja vielä pitää koeponnistaa että onko vuotoja.
Niin, vielä se Ice Spikerit vaatiipi ollakseen talvilelu. Kesäksi on Big Applet valmiiksi odottamassa.
Modified by Konga:
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Pyörä on kasattu. Osat tilattiin bike-componentsista, bike-discountista ja on-onelta. On-one sekoili tuotteiden kanssa mutta saksan firmat olivat erittäin nopeita ja toimivia.
Rakensin ensimmäistä kertaa fillarin osista ja opin matkan varrella mm keskiön ja kampien asennusta, jarruletkujen lyhentämistä ja ilmausta, keulan ja kävyn sovittamista ja asentamista, vaijerien / letkujen / jarrujen asentamista, alfine navan kasaamista ja säätöä. Lisäksi opin valtavasti erilaisista standardimitoista, vanneleveyksistä, ketjulinjoista sun muista.
Oppimatta jäi ohjainlaakerin asennus sekä kiekon kasaus. Luulen että nyt onnistuu jo fillarin melko kattava omatoiminen huolto. Kiekkojen rihtaus pitää käydä hoitamassa liikkeessä kun sen aika tulee. Pyörä tuntuu enemmän omalta kun sen on itse rakentanutLoppuhinnaksi tuli 1025 euroa, josta takakiekon rakennus 53 euroa ja postikuluja yhteensä noin 45 euroa.
Suurin ongelma oli alfine ketjulinjan suoristaminen. Alkuperäinen ajatukseni oli kääntää alfinen ratas ympäri jolloin ketjulinjaksi tulisi noin 49mm. Shimano M545 kaksirattaisen kampisetin ketjulinja on 46,8 milliä, jolloin isompi ratas osuisi mukavasti tuohon 49 milliin. Ongelmaksi muodostui tuo kuvassa mittanauhan takana oleva vaihdevajjerin "rauta" joka otti kiinni ketjuihin.
[IMG][/IMG]
Takaratas piti siis kääntää takaisin alkuperäiseen asentoon ja etupäässä keskiön avaruudettimia piti siirtää oikealta vasemmalle puolelle. ( tai no 1kpl siirsin). Lisäksi laitoin pari milliä prikkoja eturattaan pultteihin siirtääkseni ratasta keskemmälle. Niitä piti vähän sivareilla leikellä jotta mahtuivat ja pari milliä oli myös maksimi mitä niitä pystyi vakiopulteilla laittamaan. Ennen ja jälkeen:
[IMG][/IMG]
[IMG][/IMG]
Nyt ketjulinja on edessä noin 45mm ja takana tuo 42,7mm. Kuvan mittanauha hieman valehtelee. Kultaiseen ketjulinjaan en siis päässyt mutta eiköhän tuolla pärjätä.
Lopputuote on tässä:
[IMG][/IMG]
Runko: On one inbred 29er slot dropout 19,5"
Etuhaarukka: Surly Karate Monkey 29er
Ohjainlaakeri: On one smoothie
Tanko: On one fleegle pro 25,4mm
Tupit: On one bob on lock on
Stemmi: On one 3D
Spacerit: On one
Kampisetti: Shimano M545 175mm 36t
Polkimet: DMR V8
Satulatolppa: On one twelfty
Satula: Selle italia XR XC Flow
ketju: Sram 9speed
kumit: contact II 42-622
eturengas: Mavic TN 317 vanne XT navalla
takarengas: Alfine 8 napa 20t Mavic TN 319 vanne
jarrut: Shimano Deore m596
Valmiina itselläni oli ainoastaan stemmi sekä yksi nastarengas. Toiseksi nastakumiksi osti Schwalben marathon winterin. Voin suositella kasausprojektia muillekin keltanokille. Oppii paljon ja on mukavaa puuhaa niin kauan kuin tilaamasi osat sopivat yhteen.
Painoa 13,7kg eli ei varmaankaan foorumin kevein pyörä![]()
Tässä kuvassa ei ole pointtia, vai olisiko... hm.
Siinäpä sitä pikkuhiljaa kasautuupi, voimansiirto koeponnistettu.
Enään yksi pienen pieni shimmi mitä odotellaan kuin kuuta nousevaa, sekin löytyi kun aikansa etsi.
Rengashommatkin on selvät, Ice Spikeri eteen ja Noksun Extreme taakse. Syy tähän "kun niin halvalla sain"
Takajarrukin pelaa, voipa olla että varoiksi tilaan BBTeamilta uuden kahvan, mutta mikään ei ole niin toimiva kuin väliaikais ratkaisu.
Hienostihan se meni kun ei tuon enempää ongelmia ollut.
Se vaihteensiirtäjän "rauta" ottaa siksi kiinni rattaseen kun se on sellaisessa asennossa mihin sitä ei ole suunniteltu. Se on tarkoitettu laitettavaksi niin että se jää ketjun väliin eli sinun pitäisi laittaa valkoinen&hopea lukkoprikkat akselinpäihin ja vetää vaijeri alakautta.
Rungon alaputkessa ei ole tosin vaihdevaijerille kiinnikkeitä mutta niitä saa ostaa selaisia jälkiasennettavia jotka tulee tarrateipillä kiinni. Pysyvät hyvin maalatussa rungossa.
Tai sitten laitat sen vaihdevaijerin nippusiteillä takajarruletkun kylkeen.
esim. Jagwire
Jotkut myös ovat vääntäneet sitä rautaa hieman ettei se osu ketjuun. Jos vääntöhommiin pätyy niin se vaihteensiirtomekanismi pitää purkaa ja laittaa pelkkä rauta ruustukkiin kiinni niin ettei se pääse taipumaan väärästä kohdasta.
Eikä saa vääntää liikaa kun se on niin kovaksi karkaistua tavaraa että saattaa napsahtaa poikki.
Tai jos kaikki toimii niin jätät noin kun se on.
Tässä taulukko noista lukkoprikoista, näkee mihin asentoon se rauta tulee erivärisillä prikkayhdistelmillä. (Asentovaihtoehtoja saa vielä lisääkin vaihtamalla oikean ja vasemman prikan paikkaa keskenään).
hartsu muokkasi tätä : 25.01.2013 at 22.18
Tuota raudan vääntämistä yritinkin mutta vaikka otin sen irralleen niin vääntäminen osoittautui lähes mahdottomaksi. On niin kovaa tavaraa että jätin vääntämättä rikkomisen pelossa.
Huomasin kasausvaiheessa että vaihtoehtona on tuo vaijerin veto alakautta mutta hylkäsin sen vaihtoehdon heti alkuunsa. Nippusiteillä vaijerin kiinnittäminen runkoon olisi häirinnyt liika silmää enkä tiennyt tuollaisista kiinnikkeistä. Olisi ehkä pitänyt antaa sillekin vaihtoehdolle vähän enemmän ajatusta. Vaijeri on nyt kuitenkin jo lyhennetty enkä usko että noin pieni heitto ketjulinjassa haittaa mitään joten antaap olla.
Ratas on täysin suora. Kuvassa ei ehkä siltä näytä.
sitte sulla ois vielä spaceri tuolla keskiölaakerin ja muhvin välissä siitä saat 2mm sisään
turhaa on katsoa ja haaveilla,
Kun voi kokea ja kaatuilla.
Siihen liittyen voinkin alleviivata tietämättömyyttäni: Luin vaan kasausohjeista että 68 milliseen keskiöön 2+1 spacereita. Meneekö se keskiö nätisti pohjaan asti ilman spacereitäkin ja mitä virkaa niillä sitten on?
Kirjanmerkit