OpenStreetMap meni mun Garminiin ihan heittämällä mutta Maanmittauslaitoksen maastokarttojen kanssa on joku ihme ongelma.
mtk_suomi13.img asentuu koneelle hyvin ja olen kokeillut siirtää sitä Garminin microSD-levylle eri nimillä ja omaan kansioon mutta jostain syystä kartta vaan edge800 ei ymmärrä tiedostoa.
Tietääkö joku jotain mikä minunkin olisi hyvä tietää?
Mulla meni ihan heittämällä ja hain tuolta kartat.hylly.org , enkä tehny muuta ku siirrin garmin kansioon, jossa on eestin ja italian kartat jo muutenkin. Tosin muistikortille ja toimii.
fillari10.blogspot.fi
www.kareisenpyorakorjaamo.net
Itse yrittäjä
No niin, kiitos G66. Mielestäni jo aiemmin kokeilinkin tuota garmin-kansiota mutta vasta nyt lähti toimimaan. Ihmeellisiä ovat digitaalisen maailman salat.
810 pika-arvio:
http://www.bikeradar.com/gear/catego...puter-13-46858
Ja Rayn syvällisempi arvio:
http://www.dcrainmaker.com/2013/01/g...th-review.html
TetedeCourse muokkasi tätä : 07.01.2013 at 14.10
Toi haettavat reitit on aika mahtava feature 810:ssä. Toki siinäkin nyppii integraatio Garmin connectiin, mutta minkäs sille mahtaa...
Muutenkin laite alkaa olla jo aika oikein. Suljetut radiot on pienempi ongelma, jos laite osaa lähettää kaiken tiedon bluetoothilla eteenpäin. Jotain mitä esimerkiksi Polarin olisi pitänyt tehdä ajat sitten.
Mahtaakohan tämä 810 olla nyt se odotettu "900" malli josta huhuja pyörinyt jo pitkään?
vai onkohan sellainenkin vielä tulossa?
Joko noilla uusilla vekottimilla pystyy jakamaan reitin sinihampaalla. Olis hieno juttu kimppalenkin alussa vaikkapa Vantaankoskella.
Viestin lähettäjän suojelemiseksi lähettäjän mielipiteitä on muutettu.
Saattaa olla että 900 malli on vielä tulossa. Päivitys oli sen verran pieni.
Jari
Seuraava malli tuskin tulee alle vuoden kuluessa.
Paha rasti haluaako ryhtyä Garmin kaupaksi tuon takia. Parempi laite kuin kilpailijat, mutta periaatteessa ajastaan jäljessä jo julkaisuhetkellä. Toisaalta, jos tulevatkin laitteet (myös kännykät) osaavat toimia Ant+ bridgeinä niin eipä sillä sitten mitään väliä olisi.
Ottaen huomioon miten hitaasti firmat (Polar, Garmin) ovat tavaraa ulos puskeneet niin ant+ laitteet ovat varmaan highendiä vielä 3-4 vuotta.
Niin se varmaankin lienee. Kun parempi malli ei ehtinyt kesän markkinoille, uutta tuskin ennen syksyn messuja julkaistaan. Uusi malli saattaa olla jo valmiinakin, muttei sitä tuoda markkinoille ennen kun vanhojen myynti lakkaa vetämästä.
Jari
Oikealta on ohi tulossa ainakin leikrin kello. Polari voisi yrittää saada siitä siivun ja tehdä siitä uutta edgeä mukaillen WIND bridgen.
Navigointia en tarvitse, mutta kartat pitäisi jostain saada. Samoin pitäisi jotenkin saada sijainti jaettua järkevästi. Noihin 810 on suvereeni.
Tyylikäs mainosfilmi:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=gyD-em6jp_0
TetedeCourse muokkasi tätä : 09.01.2013 at 08.14
Uutta hardista suunnitellaan jo kovaa vauhtia. Lopullista versiota muokataan monta kertaa matkan varrella. Näkihän tämän jo näistä uudistuksista - 510 malliin tuli jo Glonass-tuki isoveljeen ei. Jälkimmäisessä varmasti kyseessä on ajan puute, eli tuote piti saada ulos samaan aikaan pikkuveljen kanssa. Jokohan seuraava on täysiverinen puhelin? Vähän viittaa viimeinen kehitys siihen suuntaan.
In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?
In triathlon, the suffering is so central and the other rewards so peripheral that one could only do it for the suffering.
Ei Garminin tarvitse tehdä puhelinta. Nykyinen järjestely etenkin siirtyminen uuteen bluetoothiin toimii paremmin kuin, jos yrittäisi tunkea sim-kortin ja antenneja tuollaiseen laitteeseen. Muuten puhelinintegraatio varmasti paranee.
Olen tuota laitetta nyt arponut hetken ja oikeastaan kiroilua aiheuttaa enää mini-usb (pitäisi olla micro) ja Garmin connect (pitäisi saada data/reitit kotoa). Toisaalta vähän huolestuttaa miten väärää hevosta veikkaa tuon Ant+:n kanssa. Siinä suossa on sitten tuon edellä mainitut 3-4 vuotta.
Uskon kyllä vakaasti, että Garmin tunkee myös jossakin vaiheessa sen puhelimen ainakin heidän eturivin maasto- ja yleisgepseihin (tyyliin Montana ja jotkut Nuvit) ja todennäköisesti myös ennen pitkään siihen fillaroijien Edge sarjan kärkimalleihin!
Miksi ne sen jättäisivätten tekemäti, kun heillä on jo yli 10 vuotta ollut ohjelmassaan tuo luuri/navi yhdistelmä?
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kun bluetooth yleistyy ant ei varmasti kiinnosta enää ketään. Nyt uutta standardia tukee vasta pari laitetta, mutta sen hinta ja saatavuus paranee todennäköisesti nopeasti.
Vaikka vanha kaapeli on kiva Garminin käyttäjille niin kaikilla on varmasti olemassa jo nyt pari kolme micro-usb kaapelia eli se olisi kannattanut vaihtaa jo nyt.
Juu. BT ei ole kiinnostanu pätkääkään ennen tätä 3.0 low power versiota. Kelpaa seuraavalle evoluutiokierrokselle mainiosti. Ja Garmin olis saanu vaihtaa micro-usb:hen. Ja että värkit voi ladata ajon aikana, pistää vaikka sitten menun kun usb-piuhan mobiilista USB-laturista kytkee että ladataanko mittauksen aikana, tai jotaki.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Eipä se ero sinänsä ole suuren suuri, että nykyisten kolmen johdon sijasta mukana on neljä. Jokainen hukattava/rikottava osa lisää on silti haitta.
Tuntuu vähän turhalta alkaa jo nyt odottaa jotain bluetooth-vehkeitä. Tällä hetkellä ant+ valikoima on laaja ja se toimii hyvin. Jos vaikka ensi syksynä julkaistaan bt-mittareita, sykevöitä sun muuta, saa vielä 2014 kaupoista varmasti nykyisiä ant+ -laitteita. Ei näin laajasti levittynyttä standardia ajeta alas ihan hetkessä. Jos bluetooth edes yleistyy pyörävarusteissa.
Bluetooth lähes varmasi yleistyy laitteissa, kun uudet/pienet valmistajat tulevat oikealta ohi ja kovaa. Tuossa 2015-16 aikoihin viimeistään Ant+ on lähinnä rasite (saa siteerata). Laitteita sinänsä varmaan tulee edelleen ja vanhat tietysti toimivat. Tällä hetkellä Polaria on käytössä noin 1100 eurolla (ovh) 2006-2013 tekee karkeasti 150 euroa vuosi. 810+tehomittari+antureita tekisi suunnilleen 1700 euroa (ovh) ja 810 todennäköisesti tulisi uusittua paremman tieltä viimeistään 2015. Vaikeaa tämä fillarimatematiikka ja palstapyöräily.
![]()
Tuollaisella optimoinnilla jäis aika moni asia hommaamatta ja eihän se ois kivaa.![]()
Mun Garmin Edge 500 makso 260 eskoa kotiovella. Mukana tuli perus sykevyö ja GSC-10 kombo kadenssi/nopeus sensori. Sen lisäksi hommasin lowraceriin erilliset sensorit (alle 50 eskoa) ja etuvetoon kombosensorin jossa välissä pätkä johtoa (jotain 40 eskoa). Sitten hurahin kokeileen CycleOps PowerCal "teho" sykevyötä, noin 100 eskoa.
Eli tähän mennessä on rahaa palanu kolmen pyörän suhteen 450 €. Rahan haaskaus alko 2011 maaliskuussa.
Ihan vaan vertailun vuoksi, mun Suunto T6 makso 2006 tullessaan markkinoille melkein 500 €, siihen 2009 firmis päivitys 99 € jolla siitä tuli T6c, mukana tuli dual comfort vyö. Siihen kadenssi- ja nopeussensorit yli 150 € kahteen pyörään. Joiden välillä joutu siirtään kadenssisensoria kun kello pirulainen ei tue kuin yhtä ja max kahta nopeussensoria. Vaatimattomat 750 eskoa. Olihan T6c ihan huippu peli kunnes Garmin-vekottimia alko tulla markkinoille ja järjelliseen hintaan.
Kaikki on suhteellista... jos haluu nippelitietoa kattella ajaessa ja ne vielä pois värkistä niin jotain se aina maksaa. Ja ei ole tähän mennessä maksanu juuri mitään kun en ole lähteny oikeeseen tehomittaukseen investoimaan.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Onhan markkinoilla joitakin edullisia ja vesitiivitäkin Android-puhelimia, joissa ANT+Sport toimii. Raudan puolesta se toimisi lähes missä vain puhelimessa, mutta valmistajan pitää lisensoida firmware Dynastreamilta eli Garminilta. Esimerkiksi Sonyn Xperia-puhelimissa ANT+Sport toimii. Garminin ohjelmiston käyttökokemus on toki erilainen (parempi tai huonompi) kuin puhelimen. Harva puhelin kiinnittyy yhtä näppärästi ohjaustankoon.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Tuolla on käsittääkseni niitä erikoispiuhoja http://www.gomadic.com/garmin-edge-5...usb-cable.html
Kirjanmerkit