Lassilan läpi ajaessa on apteekin kohdilta sulaa Näyttelijäntien ylitykseen, ainoa kohta jossa ajan täysiä töihin mennessä.
Aika stressaava ajoa oli näillä urilla tänään. Meinaamisia ei lasketa mutta parit lipat oli enemmän kuin lähellä ennen kuin päästin renkaista paineet minimiin ja pudotin vauhdin sellaseen varotilaan, että jos lähtee niin laivan jättö kävisi leikiten. Harvemmin tulee alamäetkin näin huolella jarruteltua.
^ Näinpä. Jäisiä uria enemmän kuin mw:n ohjailukyky sallii. Säätiedotuksesta päätellen huomenna vasta liukasta onkin. Let`s be careful out there!
Ainakin Herttoniemi-Keilaniemi välillä kelvit oli kiitettävässä kunnossa.
Mä en ymmärrä miten porukka kykenee ajamaan talvella kapeilla kumeilla, olkoonkin nastarenkaat alla.
Tarpeeks joutuu taistelemaan jo 29er jäykkäperän kanssa 2.1 kumeilla. Leveämpi olisi varmaan vielä parempi. Tossa maasturin geometriassa on kuitenki se, että aika paljon saa ennakkoa ennen ku pyörä oikeesti lähtee alta. Cyclocrosserilla kokeilin ajoa viime talvena ja päätin ettei enää ikinä. Mutkaan päästessä makasin tontissa ennen kuin edes tajusin mitä oli tapahtunut.
Tietenkin varmaan aika taitolaji, koska eilen lähti varustelekan pihasta kuski ridleyn crossarin kanssa samaan suuntaan kuin meikä, enkä millään meinannu pysyä perässä.
Vastasit itse kysymykseesi. Hyvin valitut läskit (kahden tuuman kokoluokassa) voi olla kohtuu hyvin vieriviä jos alusta on kova. Siihen pari senttiä pakkaslunta ja CX:t häipyy horisonttiin jos et lisää 50% tehoja. Toisaalta ne luikertelee mahdollisesti enemmän ja lippaavat siitäkin edestä.
Lienee taitolaji mutta 90-luvun ajelin talvet Rossin TT-säätöisellä jossa oli alla 23mm:n venäläiset tuubisliksit. Samoin nojailun aloitin Durano-sliksi edessä ja Tufon takana. Järki tuli äkkiä takasin päähän ja laitoin nojikseen Maxxis DTH:n eteen ja jonkun Schwalben 28mm:n kaupunkirenkaan. Silti suht kapeita ja ei niin hitaita.
Tänä talvena on silti tullut ajettua, ja mieluiten lähdettyä, möykkärillä jossa alla 2.25" Racing Ralph:t. On vaan helpoin ajaa ja vakain oli alla sitten sileetä kovaa, poljettua tai uutta lunta. Vauhdit on kyllä aikaisemmista talvista vähän laskeneet, sitä kompensoi kasvanut lenkkien määrä. Ja kaatumiset vähintäänkin puolittuneet.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Mutkiin menen varovasti, koska tiedän että nastarenkaiden pito loppuu kun rengas on kääntyessä tietyssä kulmassa. Mutta muuten esim. tänään aamulla pääsi krossarilla hyvin etenemään vaikka lunta oli tullut, onneksi ei liikaa. Mulle pahimmat kelit on loska, sohjo ja jäiset urat. Pakkasta saa mieluusti olla -5 - -10 paikkeilla.
Ei ollut liukasta, vaikka olikin tuollainen märkä lumikerros ja nollakeli. Kalvonilkkurit olivat 1.5h jälkeen läpimärät, joten ollaan taas alkupisteessä talvikenkien suhteen. Ostaakko sitten kunnon fillarikengät, vaiko uudet tukevat talvikengät vain..![]()
IncBuff´ille ja yleisesti: oman kokemuspohjan mukaan Maraton Wintereillä turvallisuusraja menee n. 25 km/h murhaajaurien heittelyn suhteen. Jos ylittää em. nopeuden, todennäköisesti succikset menee uusintaan. Vähintään. Talviajelussa tuo raja ei aiheuta minulle ongelmaa muualla kuin alamäissä. Nokialaisilla 15 km/h ylitys riitti tuomaan ikimuistoisia talvipyöräilyelämyksiä...
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Eilen meinas tulla lipat... pyörän päältä jalkautuessa kun oli tuudittautunut WXC:n pitoon... ei kyllä asfaltilla rullaa mutta kovalla lumella kohtuullisesti ja jäällä aivan loistavasti... muutenkin pitää vältellä sulia asfalttipaikkoja ja ajella kevlien jäisiä reunoja niin nastat säästyy. Noita aiemmin mainittuja uria oli kyllä ihan tarpeeksi. Ei muuta kuin TÄYSII.
Omalle työmatkalle ei onneksi jäisiä uria löydy kuin aivan tuohon nurkalle, suorastaan erinomaisessa kunnossa ollut pari päivää reitti. Nyt toki oli melkosta puuroa taas kun tuota valkoista pasketta tuli lisää, kai se torstaihin mennessä on aurattu kun seuraavan kerran konkelilla duuniin.
Make war, then love.
Ihan noin paljoa ei vauhtia tainnut olla. Myöskään mitään materiaalitappioita ei onneksi tullut. En käytä sukkiksia niin ehkä se johtuu siitä
Tänä aamuna ennakoin että väylille ei ole tehty edellenkään mitään, joten lähes tuplasin renkaanleveyden. Ei tarvinnut hirveästi urista välittää.
Kyllä, ei oltu tehty yhtään mitään. Kostoksi ympäristölle yksityisautoilen huomenna töihin ja pienellä vaihtella. Mikä siinä on, että eivät auraa, vaikka Oulu on muka maailman paras tässä talviaurausasiassa.
Keskustasta Raatin kautta Alppilaan oli aurattu hyvin. Muuten ei.
Hyvin kulkee. Kalustotappiotakin tuli jo. Takavanne väsähti toisella ajokerralla kokonaanKoko kehä levisi.
Päivän ajokelin pelasti pieni kerros lunta, joka tuli onneksi sen lämpöisenä että tarttui jäähän. Taas on ajaminen kuin silkkiä vaan; nopeeta ja pehmeää. Ja crossarillakin uskaltaa tykittää...
Olin aivan unohtanut kuinka vaihteet vähenevät talviajeluilla. 0:n lähelle kun lämmöt asettuvat niin pakka menee melkoisen tukkoon. Tuli ikävä Rohloffia. Ajamisolosuhteet olivat aamupäivällä oikein mukavat. Sivummalla kun kierteli niin kelveillä oli paikoin ihan koskematon 5cm uutta pehmeää lunta. Äänettömyys on hienoa![]()
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Lumi tuo valoa, ja päivät pitenevät muutenkin. Aamulla kaipasin kotiin unohtunutta takalokasuojaa, mutta illalla oli hyvä työmatkapyöräilykeli Helsingin keskuspuiston kautta kotiin.
Pasi
En oikein tykkää lohkeilevasta, sulavasta jää/lumipeitteestä, joka nuljuttaa koko ajan renkaita. Sade ei haitannut. Näin Turussa ekana työpäivänä joululoman jälkeen.
Teflonspraytä vain runsaasti paikkoihin ja hyvin toimii. Tänä aamuna oli paikat alkuun hiukan jäässä eilisen loskalin jäljiltä. Kun otin pyörän telineestä, niin totesin, että ketju jäässä. 10 metriä ajoa riks raks ja jäät pitkin tietä. Seuraavaksi toteamus, että takavaihtaja jäässä. Käsin pieni liikuttelu, riks ja raks jäät pois ja loppumatka ongelmitta. Ainoastaan yhden kerran ajossa mennyt takavaihtaja jumiin ja sekin oli maastossa kohtuu kovalla pakkasella, jossa lumen alta tuli vettä ja sohjoa vaihteet täyteen. Kelvillä en ole saanut vaihteita vielä kertaakaan tänä talvena jumiin. ajettu on 40 senttisesstä pakkaslumesta koostuneesta aurausvallista 5 senttiseen sohjoon ja kaikkea siltä väliltä. Mun reitit kohtuu mäkisiä vaihteita vaihdan säännöllisesti. Harvoin ajan 3 kilometriä pidempään samalla vaihteella.
Eilen kaadun lenkillä kahdesti ja tilasin sitten itsellekki nastarenkaat. Nyt parantelen haavojani (oikeaa polvea ja vasenta rannetta) ensviikkoon kunnes saan Nokialaiset Extremet alle. Olihan ne kalliit mutta kestäähän ne monta talvea, Rally Rane/Luikas Sami yhdistelmässä muuten riittää pitoa mutta kun joutuu ajeleen autotien laitoja jotka on jäässä.
Tilapäinen nollakeli on talvipyöräilyn pahin vihollinen. Nyt kun ei enää vie pyörää työpäivän ajaksi lämpöiseen, vaan pyörä on koko ajan ulkona, niin vaihteet pelaa tasaisen hyvin ja keulan tiivisteetkin ehjänä. Tänä talvena laitoin nastarenkaan (ice spiker pro) vain eteen ja tuntuu että hyvällä kelillä rullaavuus on selvästi parempi, kun takana pyörii tavallinen rocket ron.
Tänään tuntui raskaalta ajaa kun pyörätie oli täynnä uraa ja jäätynyttä sohjolunta. Joko renkaat tahmas siihen epäkantavaan jäätyneeseen sohjolumeen tai sitten ne urat vetkutteli pyörää pisin väylää. No kyllä se nyt suht suoraan kulki ettei siinä mitään mutta tekee raskaaksi ajon kun urat kinnaa ja hannaa renkaisiin ja estää niitä kulkemasta suoraan. Ja sitten se p-keleen tappajasepeli jota oli kylvetty välillä niin ettei edes tiennyt onko sen alla jäätä vai ei..
Ainoa positiivinen oli kun kerrankin Turussa oli ihanan jäistä ja leppoisaa ajoa.
Oma kokemus illan hapetusköröttelyltä oli, että murhaajauria on vähintään riittävästi.Onneksi ohuena teemana oli pk, joten etenemä pysyi maltillisena. (En käytä (talvi)ajeluistani sanaa "vauhti", koska se antaa, sanana itsessään, ajamiseeni nähden väärän mielikuvan). Ohikulkutien ja Kaarinantien välinen pätkä aurattu uria synnyttävällä "kampalanalla" (mikähän tuonkin oikea nimitys lienee?). Etu- ja takapyörä ei tahdo löytää yhteistä linjaa ja ajaminen on käytännössä kiemurtelua. Keli kuitenkin oli upea ja talvipyöräily on hieno laji!!! (Kummeli-painotuksella!
)
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Tuollahan on ihan törkeen upee keli... polut vauhdikkaita ja hyvin pystyy asvaltit välttämään... ainut vaan kun välillä pyörä ei tosiaan kulje mihinkään ja sit taas kulkee.. outoo
Haasteellinen keli: vastasatanutta kevyttä lunta ja sen alla syviä jääuria. Ihme kyllä pysyin pystyssä, vaikka jossain kohtaa piti ottaa vähän jalalla tukea maasta... Huomenaamulla taas kokeilemaan...
Olipas mukava ajella mätiksen poluilla. Uutta puhdasta pakkaslunta, ensimmäiset jäljet pääsin tekemään.
Hiljaista ja kaikinpuolin rentouttavaa.
Vaan minkä tempun alitajunta tekikään. Puuskutustauolla pätkähti päähän hämmentävä mielikuva.
Pyytämättä ja täytenä yllätyksenä.
Kaunis loppukesän ilta. Itäinen Uusimaa, maalaismaisema elonkorjuun aikoihin. Kullankeltainen valo.
Hiljainen pieni maantie. Passeli myötäle. Maantiepyörällä kevyttä, herkkää viiletystä. Takana
pitkä ajopäivä ja kotiin parikymmentä kilsaa.
Tuo sotki melentyyneyttäni niin, etten kotimatkalla kelvisohjossa punnertaessani osannut ihan
täysillä nauttia talvipyöräilyn riemuista.
Markku Lehikoinen
Lämpötila laski viitisen astetta puoleen tuntiin. Tämä taikoi kivoja pikku haasteita. Pyörän lukko jysähti jäihin ja pyörä tietenkin ankkuroitu jämäkästi kaiteeseen. Myös runkolukko rutiininomaisesti käytössä ja sekin jäässä, vaikka eilen käsitteli aseöljyllä. Kun tien päälle pääsi, niin aukesi vielä lukkopoljinkin omia aikojaan.
"Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.
Rapsakka ajelukeli tänään näillä hoodeilla. Lenkin myötä asteet oli tippunut -15 kylmemmälle puolelle. Ajellessa mietin, onko kunto p*ska, kun ei kulje (x), vai onko biorytmit poskellaan (x, todennäköistä), vai lisääntyykö pienenkin lumimäärän ansiosta kitka/vierintävastus pakkasen kiristyessä (x, elän tässä uskossa). Viimeisen vaihtoehdon puolesta puhui ne lyhyet pätkät, joissa oli aurattu pinta sileän kiiltäväksi. Meni vähän liukkaammin...![]()
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Kirjanmerkit