GarminHephaGiantElectrobike
Sivu 95 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45 85 93 94 95 96 97 105 145 195 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.821 - 2.850 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #2821
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    Täälläpäin onneksi suojajakso sulatteli lumet kelveiltä niin, että vain parissa paikassa tullut vastaan murhaajauran aihio. IncBuffin edellä kuvaaman kaltaiset, omalle kohdalle osuneet tapahtumat ovat ihmeellisesti opettaneet kädet pumppailemaan jarrukahvoja isommissa mäissä.
    Lähti aivan tasaisella. Vauhtia oli kuitenkin niin paljon että vaikka sain jalatkin irti niin istahdin nätisti luisevalle ahterilleni jäisen uran päälle. Oma vikahan tuo olisi pitänyt ajaa varovaisemmin.

  2. #2822
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    HKI
    Viestit
    111
    Lassilan läpi ajaessa on apteekin kohdilta sulaa Näyttelijäntien ylitykseen, ainoa kohta jossa ajan täysiä töihin mennessä.

  3. #2823
    Liittynyt
    04/2010
    Viestit
    194
    Aika stressaava ajoa oli näillä urilla tänään. Meinaamisia ei lasketa mutta parit lipat oli enemmän kuin lähellä ennen kuin päästin renkaista paineet minimiin ja pudotin vauhdin sellaseen varotilaan, että jos lähtee niin laivan jättö kävisi leikiten. Harvemmin tulee alamäetkin näin huolella jarruteltua.

  4. #2824
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    ^ Näinpä. Jäisiä uria enemmän kuin mw:n ohjailukyky sallii. Säätiedotuksesta päätellen huomenna vasta liukasta onkin. Let`s be careful out there!

  5. #2825
    Ainakin Herttoniemi-Keilaniemi välillä kelvit oli kiitettävässä kunnossa.

  6. #2826
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.561
    Mä en ymmärrä miten porukka kykenee ajamaan talvella kapeilla kumeilla, olkoonkin nastarenkaat alla.
    Tarpeeks joutuu taistelemaan jo 29er jäykkäperän kanssa 2.1 kumeilla. Leveämpi olisi varmaan vielä parempi. Tossa maasturin geometriassa on kuitenki se, että aika paljon saa ennakkoa ennen ku pyörä oikeesti lähtee alta. Cyclocrosserilla kokeilin ajoa viime talvena ja päätin ettei enää ikinä. Mutkaan päästessä makasin tontissa ennen kuin edes tajusin mitä oli tapahtunut.

    Tietenkin varmaan aika taitolaji, koska eilen lähti varustelekan pihasta kuski ridleyn crossarin kanssa samaan suuntaan kuin meikä, enkä millään meinannu pysyä perässä.

  7. #2827
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti El-Carpaso Katso viesti
    Mä en ymmärrä miten porukka kykenee ajamaan talvella kapeilla kumeilla, olkoonkin nastarenkaat alla.
    Tarpeeks joutuu taistelemaan jo 29er jäykkäperän kanssa 2.1 kumeilla. Leveämpi olisi varmaan vielä parempi. Tossa maasturin geometriassa on kuitenki se, että aika paljon saa ennakkoa ennen ku pyörä oikeesti lähtee alta. Cyclocrosserilla kokeilin ajoa viime talvena ja päätin ettei enää ikinä. Mutkaan päästessä makasin tontissa ennen kuin edes tajusin mitä oli tapahtunut.

    Tietenkin varmaan aika taitolaji, koska eilen lähti varustelekan pihasta kuski ridleyn crossarin kanssa samaan suuntaan kuin meikä, enkä millään meinannu pysyä perässä.
    Vastasit itse kysymykseesi. Hyvin valitut läskit (kahden tuuman kokoluokassa) voi olla kohtuu hyvin vieriviä jos alusta on kova. Siihen pari senttiä pakkaslunta ja CX:t häipyy horisonttiin jos et lisää 50% tehoja. Toisaalta ne luikertelee mahdollisesti enemmän ja lippaavat siitäkin edestä.

    Lienee taitolaji mutta 90-luvun ajelin talvet Rossin TT-säätöisellä jossa oli alla 23mm:n venäläiset tuubisliksit. Samoin nojailun aloitin Durano-sliksi edessä ja Tufon takana. Järki tuli äkkiä takasin päähän ja laitoin nojikseen Maxxis DTH:n eteen ja jonkun Schwalben 28mm:n kaupunkirenkaan. Silti suht kapeita ja ei niin hitaita.

    Tänä talvena on silti tullut ajettua, ja mieluiten lähdettyä, möykkärillä jossa alla 2.25" Racing Ralph:t. On vaan helpoin ajaa ja vakain oli alla sitten sileetä kovaa, poljettua tai uutta lunta. Vauhdit on kyllä aikaisemmista talvista vähän laskeneet, sitä kompensoi kasvanut lenkkien määrä. Ja kaatumiset vähintäänkin puolittuneet.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  8. #2828
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Skomakarböle
    Viestit
    297
    Mutkiin menen varovasti, koska tiedän että nastarenkaiden pito loppuu kun rengas on kääntyessä tietyssä kulmassa. Mutta muuten esim. tänään aamulla pääsi krossarilla hyvin etenemään vaikka lunta oli tullut, onneksi ei liikaa. Mulle pahimmat kelit on loska, sohjo ja jäiset urat. Pakkasta saa mieluusti olla -5 - -10 paikkeilla.

  9. #2829
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Laihia
    Viestit
    79
    Ei ollut liukasta, vaikka olikin tuollainen märkä lumikerros ja nollakeli. Kalvonilkkurit olivat 1.5h jälkeen läpimärät, joten ollaan taas alkupisteessä talvikenkien suhteen. Ostaakko sitten kunnon fillarikengät, vaiko uudet tukevat talvikengät vain..

  10. #2830
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    IncBuff´ille ja yleisesti: oman kokemuspohjan mukaan Maraton Wintereillä turvallisuusraja menee n. 25 km/h murhaajaurien heittelyn suhteen. Jos ylittää em. nopeuden, todennäköisesti succikset menee uusintaan. Vähintään. Talviajelussa tuo raja ei aiheuta minulle ongelmaa muualla kuin alamäissä. Nokialaisilla 15 km/h ylitys riitti tuomaan ikimuistoisia talvipyöräilyelämyksiä...
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  11. #2831
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Eilen meinas tulla lipat... pyörän päältä jalkautuessa kun oli tuudittautunut WXC:n pitoon... ei kyllä asfaltilla rullaa mutta kovalla lumella kohtuullisesti ja jäällä aivan loistavasti... muutenkin pitää vältellä sulia asfalttipaikkoja ja ajella kevlien jäisiä reunoja niin nastat säästyy. Noita aiemmin mainittuja uria oli kyllä ihan tarpeeksi. Ei muuta kuin TÄYSII.

  12. #2832
    Liittynyt
    09/2003
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    846
    Omalle työmatkalle ei onneksi jäisiä uria löydy kuin aivan tuohon nurkalle, suorastaan erinomaisessa kunnossa ollut pari päivää reitti. Nyt toki oli melkosta puuroa taas kun tuota valkoista pasketta tuli lisää, kai se torstaihin mennessä on aurattu kun seuraavan kerran konkelilla duuniin.
    Make war, then love.

  13. #2833
    IncBuff Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hääppönen Katso viesti
    IncBuff´ille ja yleisesti: oman kokemuspohjan mukaan Maraton Wintereillä turvallisuusraja menee n. 25 km/h murhaajaurien heittelyn suhteen. Jos ylittää em. nopeuden, todennäköisesti succikset menee uusintaan. Vähintään. Talviajelussa tuo raja ei aiheuta minulle ongelmaa muualla kuin alamäissä. Nokialaisilla 15 km/h ylitys riitti tuomaan ikimuistoisia talvipyöräilyelämyksiä...
    Ihan noin paljoa ei vauhtia tainnut olla. Myöskään mitään materiaalitappioita ei onneksi tullut. En käytä sukkiksia niin ehkä se johtuu siitä

    Tänä aamuna ennakoin että väylille ei ole tehty edellenkään mitään, joten lähes tuplasin renkaanleveyden. Ei tarvinnut hirveästi urista välittää.

  14. #2834
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Uleaborg
    Viestit
    2.070
    Kyllä, ei oltu tehty yhtään mitään. Kostoksi ympäristölle yksityisautoilen huomenna töihin ja pienellä vaihtella. Mikä siinä on, että eivät auraa, vaikka Oulu on muka maailman paras tässä talviaurausasiassa.

  15. #2835
    IncBuff Guest
    Keskustasta Raatin kautta Alppilaan oli aurattu hyvin. Muuten ei.

  16. #2836
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    229
    Hyvin kulkee. Kalustotappiotakin tuli jo. Takavanne väsähti toisella ajokerralla kokonaan Koko kehä levisi.

  17. #2837
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Päivän ajokelin pelasti pieni kerros lunta, joka tuli onneksi sen lämpöisenä että tarttui jäähän. Taas on ajaminen kuin silkkiä vaan; nopeeta ja pehmeää. Ja crossarillakin uskaltaa tykittää...

  18. #2838
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Olin aivan unohtanut kuinka vaihteet vähenevät talviajeluilla. 0:n lähelle kun lämmöt asettuvat niin pakka menee melkoisen tukkoon. Tuli ikävä Rohloffia. Ajamisolosuhteet olivat aamupäivällä oikein mukavat. Sivummalla kun kierteli niin kelveillä oli paikoin ihan koskematon 5cm uutta pehmeää lunta. Äänettömyys on hienoa
    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  19. #2839
    Pasi Ahopelto Guest
    Lumi tuo valoa, ja päivät pitenevät muutenkin. Aamulla kaipasin kotiin unohtunutta takalokasuojaa, mutta illalla oli hyvä työmatkapyöräilykeli Helsingin keskuspuiston kautta kotiin.

    Pasi

  20. #2840
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    53
    En oikein tykkää lohkeilevasta, sulavasta jää/lumipeitteestä, joka nuljuttaa koko ajan renkaita. Sade ei haitannut. Näin Turussa ekana työpäivänä joululoman jälkeen.

  21. #2841
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kmw Katso viesti
    Olin aivan unohtanut kuinka vaihteet vähenevät talviajeluilla. 0:n lähelle kun lämmöt asettuvat niin pakka menee melkoisen tukkoon. Tuli ikävä Rohloffia. Ajamisolosuhteet olivat aamupäivällä oikein mukavat. Sivummalla kun kierteli niin kelveillä oli paikoin ihan koskematon 5cm uutta pehmeää lunta. Äänettömyys on hienoa
    Teflonspraytä vain runsaasti paikkoihin ja hyvin toimii. Tänä aamuna oli paikat alkuun hiukan jäässä eilisen loskalin jäljiltä. Kun otin pyörän telineestä, niin totesin, että ketju jäässä. 10 metriä ajoa riks raks ja jäät pitkin tietä. Seuraavaksi toteamus, että takavaihtaja jäässä. Käsin pieni liikuttelu, riks ja raks jäät pois ja loppumatka ongelmitta. Ainoastaan yhden kerran ajossa mennyt takavaihtaja jumiin ja sekin oli maastossa kohtuu kovalla pakkasella, jossa lumen alta tuli vettä ja sohjoa vaihteet täyteen. Kelvillä en ole saanut vaihteita vielä kertaakaan tänä talvena jumiin. ajettu on 40 senttisesstä pakkaslumesta koostuneesta aurausvallista 5 senttiseen sohjoon ja kaikkea siltä väliltä. Mun reitit kohtuu mäkisiä vaihteita vaihdan säännöllisesti. Harvoin ajan 3 kilometriä pidempään samalla vaihteella.

  22. #2842
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    165
    Eilen kaadun lenkillä kahdesti ja tilasin sitten itsellekki nastarenkaat. Nyt parantelen haavojani (oikeaa polvea ja vasenta rannetta) ensviikkoon kunnes saan Nokialaiset Extremet alle. Olihan ne kalliit mutta kestäähän ne monta talvea, Rally Rane/Luikas Sami yhdistelmässä muuten riittää pitoa mutta kun joutuu ajeleen autotien laitoja jotka on jäässä.

  23. #2843
    Tilapäinen nollakeli on talvipyöräilyn pahin vihollinen. Nyt kun ei enää vie pyörää työpäivän ajaksi lämpöiseen, vaan pyörä on koko ajan ulkona, niin vaihteet pelaa tasaisen hyvin ja keulan tiivisteetkin ehjänä. Tänä talvena laitoin nastarenkaan (ice spiker pro) vain eteen ja tuntuu että hyvällä kelillä rullaavuus on selvästi parempi, kun takana pyörii tavallinen rocket ron.

  24. #2844
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Kaarina
    Viestit
    386
    Tänään tuntui raskaalta ajaa kun pyörätie oli täynnä uraa ja jäätynyttä sohjolunta. Joko renkaat tahmas siihen epäkantavaan jäätyneeseen sohjolumeen tai sitten ne urat vetkutteli pyörää pisin väylää. No kyllä se nyt suht suoraan kulki ettei siinä mitään mutta tekee raskaaksi ajon kun urat kinnaa ja hannaa renkaisiin ja estää niitä kulkemasta suoraan. Ja sitten se p-keleen tappajasepeli jota oli kylvetty välillä niin ettei edes tiennyt onko sen alla jäätä vai ei..

    Ainoa positiivinen oli kun kerrankin Turussa oli ihanan jäistä ja leppoisaa ajoa.

  25. #2845
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Oma kokemus illan hapetusköröttelyltä oli, että murhaajauria on vähintään riittävästi. Onneksi ohuena teemana oli pk, joten etenemä pysyi maltillisena. (En käytä (talvi)ajeluistani sanaa "vauhti", koska se antaa, sanana itsessään, ajamiseeni nähden väärän mielikuvan). Ohikulkutien ja Kaarinantien välinen pätkä aurattu uria synnyttävällä "kampalanalla" (mikähän tuonkin oikea nimitys lienee?). Etu- ja takapyörä ei tahdo löytää yhteistä linjaa ja ajaminen on käytännössä kiemurtelua. Keli kuitenkin oli upea ja talvipyöräily on hieno laji!!! (Kummeli-painotuksella! )
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  26. #2846
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.555
    Tuollahan on ihan törkeen upee keli... polut vauhdikkaita ja hyvin pystyy asvaltit välttämään... ainut vaan kun välillä pyörä ei tosiaan kulje mihinkään ja sit taas kulkee.. outoo

  27. #2847
    Liittynyt
    05/2011
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    53
    Haasteellinen keli: vastasatanutta kevyttä lunta ja sen alla syviä jääuria. Ihme kyllä pysyin pystyssä, vaikka jossain kohtaa piti ottaa vähän jalalla tukea maasta... Huomenaamulla taas kokeilemaan...

  28. #2848
    Olipas mukava ajella mätiksen poluilla. Uutta puhdasta pakkaslunta, ensimmäiset jäljet pääsin tekemään.
    Hiljaista ja kaikinpuolin rentouttavaa.
    Vaan minkä tempun alitajunta tekikään. Puuskutustauolla pätkähti päähän hämmentävä mielikuva.
    Pyytämättä ja täytenä yllätyksenä.

    Kaunis loppukesän ilta. Itäinen Uusimaa, maalaismaisema elonkorjuun aikoihin. Kullankeltainen valo.
    Hiljainen pieni maantie. Passeli myötäle. Maantiepyörällä kevyttä, herkkää viiletystä. Takana
    pitkä ajopäivä ja kotiin parikymmentä kilsaa.


    Tuo sotki melentyyneyttäni niin, etten kotimatkalla kelvisohjossa punnertaessani osannut ihan
    täysillä nauttia talvipyöräilyn riemuista.

    Markku Lehikoinen

  29. #2849
    Liittynyt
    01/2004
    Paikkakunta
    Earth, Finland, Kymi
    Viestit
    343
    Lämpötila laski viitisen astetta puoleen tuntiin. Tämä taikoi kivoja pikku haasteita. Pyörän lukko jysähti jäihin ja pyörä tietenkin ankkuroitu jämäkästi kaiteeseen. Myös runkolukko rutiininomaisesti käytössä ja sekin jäässä, vaikka eilen käsitteli aseöljyllä. Kun tien päälle pääsi, niin aukesi vielä lukkopoljinkin omia aikojaan.
    "Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.

  30. #2850
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Rapsakka ajelukeli tänään näillä hoodeilla. Lenkin myötä asteet oli tippunut -15 kylmemmälle puolelle. Ajellessa mietin, onko kunto p*ska, kun ei kulje (x), vai onko biorytmit poskellaan (x, todennäköistä), vai lisääntyykö pienenkin lumimäärän ansiosta kitka/vierintävastus pakkasen kiristyessä (x, elän tässä uskossa). Viimeisen vaihtoehdon puolesta puhui ne lyhyet pätkät, joissa oli aurattu pinta sileän kiiltäväksi. Meni vähän liukkaammin...
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •