Henkka.k muokkasi tätä : 31.12.2012 at 22.45
Onko tuo minunkin mainitsema titus liian sippi kampe?
On-onelta sen saapi tyyliin ccdb airin hinnalla. Toki taiwanin kamaa, mut eiköhän niin ole 85-90% kaikissa tapauksissa?
Viime syksynä alkoi tuntua siltä että vois vaihtaa lenkki-/enskapyörän taas täpäriin reilun viiden vuoden jäykistelyn jälkeen. Tai siis rungon vaihtoa vain olen ajatellut, jäykkisrunko luovuttaa komponentit (ainakin suurimmaksi osaksi).
Tällä hetkellä seuraavat rungot aiheuttaa hankkimishaluja, lähinnä paperilla toimivien speksien (noin 17" satulaputki ja silti noin 420mm reach, loivahko (66-67) keulakulma, riittävän lyhyt perä (n. 425-430 mm), sopiva joustomatka (140mm +-10mm)) ansiosta:
Nukeproof Mega TR
Orange Five
Banshee Spitfire (uusi 2013-malli)
Cotic Rocket
Onko kellään mitään syytä, miksi jotakin noista pitäisi erityisesti välttää? Tosin Nukeproofia ja Bansheeta ei vielä edes saa kaupasta, joten ei niistä voi kellään kokemusta ollakaan. Tai olenko unohtanut jonkin potentiaalisen vaihtoehdon (kriteerit tuolla ylempänä)?
Kaikki nuo on melko identtisellä geometrialla ja taitavat olla suunnilleen samanpainoisia. Kaikki on suunniteltu toimimaan 140-160 mm keulalla, vaikka takajuuston määrä rungoissa vaihtelee välillä 130-150 mm.
Kauhean vaikea valita, tosin kaikkien hintaa en vielä tiedä, se voi ehkä kallistaa vielä kuppia johonkin suuntaan.
Mulle kelpais noista kaikki. Nyt tallissa on Mega 2012 eli mark I ja nuo uudet näyttää vähintäänkin yhtä näppäriltä. Mites olis noiden lisäksi sitten esim. SC Butcher? Sportaxissa 2012 M-koko karvan alle pari tonnia. Geossa ilmoitetaan 67,5 keulalle kulmaksi, mutta se on mittailtu 529mm A-C keulalla.
Coticciakin on tallissa, mutta työmatkapyöräversiona. Siihenkin olen tyytyväinen kyllä ja Coticin laatu hivelee täydellisyyttä mun mielestä, runko on nätisti viimeistelty.
Mud, sweat and beers.
Femmahan on voittanu n+1 kertaa, ei voi vikaan mennä tuossa?
Bansheessä on taasen flip chipit että sitä voi viritellä eri geometrioille/BB korkeudelle, ilmeisesti siihen on tulossa vielä 650b dropoutit ja runkoon voi uittaa jousi-iskareita jos haluaa ja akselikokoja voi muuttaa dropouttien kanssa sopivaksi.
Butcher on omaan makuun (ainakin paperilla) liian korkea/lyhyt, jos se olisi mediumin korkuinen ja largen pituinen niin se saattaisi olla tuossa listassa myös.
Tosin keula voisi silti olla loivempi, satulakulma jyrkempi ja keskiö matalampi. En tosin ole ikinä ajanut tuolla pyörällä, eli tämä ei perustu käytännön kokemukseen![]()
Banshee kyllä vaikuttaa muokattavuudeltaan aika monipuoliselta. Femman kanssa ei voi tosiaankaan mennä pieleen, itselläni olisi moinen jos ois DH-pyörä tallissa. Alpine siis hoitaa mulla ainoan pyörän virkaa.
Pakon edessä saan onneksi/pitää omaa Rocky Mountainin Slayeria päivittää voimasiirron osalta.
Viime vuodet on mennyt 1 x 9 voimansiirrolla, eturattaaan ollessa 32 tai 34 piikkinen, ja samoilla spekseillä jatkan myös tulevaisuudessa. Nyt olisi menossa kammet vaihtoon.
Mikä se suuntaus on, pitäisikö laittaa jotkin freeride kammet, joissa paikka vain yhdelle rattaalle, vai ostaa edelleen kammet joissa mahdollisuus kahdelle hammasrattaalle? Mitkäs ne on tällä hetkelle kovimmat tekijät/mallit kampi-markkinoilla?
En ole ajanut parkkipaikalta pidemmälle, mutta vaikuttaa sangen asialliselta. Kaveri sellaisella ajelee sekolaiset maastoporukkalenkit. Kyseisestä konkelista oli jossakin F-lehdessäkin foto noin vuosi takaperin.
Omaan Megaani oon kyllä tyytyväinen, nyt kun iskari alkaa olla asetuksissa. Offset reducerit tuohonkin piti laittaa, kuten laittaisin moneen muuhunkin 2012 ja 2013 AM-runkoon. Bansheet menisivät ehkä sellaisenaan, kun niissä on säätövara firman puolesta jo ihan jees.
Onhan se reilua, että Vesa antaa muillekin saumoja jäykkissarjan voittoon![]()
Mud, sweat and beers.
Voihan sitä laittaa vain yhden rattaan mihin kampiin tahansa. FR-kammet on helvetin painavia, että jollei sellaiselle kestävyydelle oikeasti ole tarvetta, niin mieluummin jotkin pykälää kevyemmät. Shimanon SLX on ollut parisen vuotta sellainen perus/järkivalinta hyvällä hinta/paino/kestävyyssuhteella. Jos on taskussa muutakin ku kädet niin sitten vaikkapa SRAMin X0 (hiilaria) tai RaceFacen SixC (hiilaria).
Mud, sweat and beers.
X0 kampiin voi rakentaa spiderless rattaan myös näillä:
http://www.fillariosa.fi/epages/fill...BLINGRING-0001
Vähän lisää spämmiä:
Tässä on runkoloidi, joka multa jäi ostamatta. Last Bikes Herb 160.
En tiedä onko hyvä, mutta geot näytti lupaavalta. Valkkasin kuitenkin Megan lopulta.
Mud, sweat and beers.
Moro.
Miulta löytyy Butcher M-kokosena ja oon ajanu sillä viime kesän kaikki maastolenkit ja Kolin Kieroksenkin 80km,aikaa meni jos oikein muistan niin 5h40min. Ite tykkään tosi paljon pyörästä, siitä saa keulaa vaihtamalla moneen ajoon sopivan. Siinä nyt paikallaan 36 rc2 foxi ja dhx 5 löytyy perään jos haluu hyppiä (lue uskaltaa). Voimansiirto on 2x9. Keula on "järeä" mutta mielestäni sopii hyvin. Jos kiinnostaa kokemukset niin vastailen mielelläni![]()
Tuota Last Herbiä on aika monessa paikassa kehuttu. Viimeisin luettu arvostelu taisi olla What mountainbike -lehdessä.
Aika painava tosin näyttää olevan.
![]()
Hei taas, speksailu jatkuu.
Mites Slayer 70, keksittekö syitä miksei kannata? Tottakai tota runkoa on kehuttu maailman ääriin arvosteluissakin
Itseani viehättää rock shoxin lyric DH ilman pituussäätöä mutta high/lowspeedillä, 75satulakulma + reverb, ja tottakai Rocky Mountain (löytyy jo ihana Element).
Taakse saa sitten jotain muutakin joskus.. Onko tuossa 2013 reverbissä muuten kaapeli sivussa eikä takana hissiankkurin alla? olin katselevinani kuvista.
Pohdin tuossa vähän mitä eroja haluan tulevalta nykyseen Canyoniin verrattuna. Nykynen 68.5keulakulma on aika ankea alamäissä, ja tuntuu että ohjaamo on liian lyhyt. Geometriataulukot ovat jo kadonneet, mutta hetken trigonometriajumpan ja 2012 malliin vertaamisen jälkeen olen aika varma, että vanhassa reach on jossain 390 paikkeilla.
Lyhyys tuntuu nimenomaan silloin, kun satula on laskettu pois häiritsemästä, normi ajoasento 590 top tubella ja 55mm stemmillä on ihan jees.
Rocky Mountainissa reach ilmeisesti noin 420-425, top tube on 595 (large eli 19'') ja satulakulma 75astetta, kai se suurinpiirtein tuli oikein laskettua.
Ajelin viime keväänä päivän Cube Fritzzillä Gardalla, se tuntui aika sopivalta, taitaa olla hitusen lyhyempi ohjaamo kun L koon Slayerissa.
Vanhassa myöskin 9mmQR eessä ja takana, mutta sehän korjautuu millä tahansa nykyfillarilla (paitsi mondrakerin karvalakkiversioilla)
170/165 joustot on jees, pärjäilee varmasti bike parkeissa, ainakin kivempaa luultavasti kun Canyonilla.
Niin joo vielä tuli mieleen:
Ehdoton miinus on reverb stealthin puute, mutta jos sitte vaihtaa vaikka Leviin.
Tuossahan on sama linkku kun nykysessä RSL Elementissä. Ainakin Elementissä olen ollut todella tyytyväinen tuohon ratkasuun, putkelta pientä notketta, mutta tolla ajelee aika kivasti alamäet kun ottaa huomioon 70,5kulman ja 100mm joustoa.
tuolla näkyy olevan slayer 50 testi -> http://www.redbull.com/en/bike/video...o-bike-reviews
niin, eihän noi hirveesti perustele juttujaan nuissa.
Tossa on mulla se ongelma että Rocky mountainin testivideon alla on aina vaan Ghost Caguan arvostelu : (
Siinä hieman alempana slayer testi, tässä vähän helpotusta: http://www.redbull.com/en/bike/episo...tain-slayer-50
The next MTB to feature in our review series with mtb-freeride.tv is the Rocky Mountain Slayer 50
Ghost Cagua Lector Details:
•Carbon main frame, aluminium rear triangle
•Suspension: Anti Squat platform with Rock Shox Monarch Plus RC3 160mm
•Fork: Fox 36er Talas FIT RC2 170mm travel Kashima Custom
Tuossa on se ongelma, viteo näkyy kyllä mutta tekstiosa kertoo Saksalaisesta tuotteesta
http://www.redbull.com/en/bike/stori...ountain-slayer
Kappas, en huomannutkaan kun kuvatkin oli slayeristä. :S
Mulla on vuoden ollut nyt ajossa tuommoinen 2011 Slayer 70. Kyllähän sillä pääsee hienosti ainakin alamäkeen, mutta lenkkikäyttöön löytyy varmasti parempiakin. Silti voinen sitä suositella endurokäyttöön, jos sen suuntainen meno miellyttää. Poljettavuudeltaan tuo ei ole paras mahdollinen, mutta muuten jousitus toimi vallan hienosti jopa vakiona ja geometriakin on ok. Rungon punnitsin 3350 g vakioiskarilla.
Saa tulla koestamaan, L-kokoinen 55 mm:n stemmillä(2013 mallissa sisäiset vaijerinviennit, muutoin sama).
Viime kesänä Slayereitä taisi pyöriä säännöllisesti noin 3 kpl kisapaikoilla, joten muillakin on kokemuksia.
Love me, love my bike.
Kirjanmerkit