GarminHephaElectrobikeGiant
Sivu 89 / 285 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 39 79 87 88 89 90 91 99 139 189 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.641 - 2.670 / 8526

Aihe: Talvipyöräily

  1. #2641
    Pasi Ahopelto Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Pasi Ahopelto Katso viesti
    ...tai muistaako joku suoralta kädeltä kuinka hyvin vaihtoehtoiset Turvesuon- ja Sinimäentien klv:t ovat noin yleisesti ottaen olleet auratut?
    Kyse siis Espoosta.

    Vastaanpa itselleni: lupaavasti oli (eilen) aamulla höylätty asfalttia myöten, pääsi kuuntelemaan nastoja. Golf-kentän risteyksen jäljistä päätellen oli ehkä aurattu aamulla tai edellisenä iltana, olin noilla paikkeilla ehkä 7.15. Kotimatkalla kiersin keskuspuiston kautta, joten yhden kerran perusteella ei uskalla antaa lopullista tuomiota.

    Pasi

  2. #2642
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    659
    Talven omalla tavallaan kypsintä kastia oleva ajokeli vallitsi hyvällä pätkällä työmatkaa eilen; viiden-kymmenen sentin ristiinrastiin tallattu ja rullattu möhjäkerros jossa ei ole niin vaikeaa ja raskasta edetä että siinä olisi mitään glooriaa, mutta sen verran kuitenkin että voimat ja kärsivällisyys joutuu yli tunnin vedossa koetukselle. Matkan valopilkkuja olivat ne muutamat kohdat joissa lumet oli aurattu autotieltä reilusti kelville, niissä pääsi yrittämään sankaritekoja.

    edit: Mulla ei ole maasturia ajossa.

  3. #2643
    Liittynyt
    07/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.332
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jopoman Katso viesti
    Talven omalla tavallaan kypsintä kastia oleva ajokeli vallitsi hyvällä pätkällä työmatkaa eilen; viiden-kymmenen sentin ristiinrastiin tallattu ja rullattu möhjäkerros jossa ei ole niin vaikeaa ja raskasta edetä että siinä olisi mitään glooriaa...
    Tuo on ehdottomasti pahin. Eilen puolenyön aikaan tulin ystäviltä perinteisen joululauluillan jälkeen ja 20 km matkalla ensimmäiset 17 km ajoin ajoväyliä pitkin @24km/h. Viimeiset 3 km en uskaltautunut autojen sekaan. Siihen sitten hiipuikin vauhti kokonaiskeskarin ollessa sitten 20km/h.
    "Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."

  4. #2644
    Kovin hiljaista Keskuspuiston poluilla. Paloheinä-Silvola-Ylästö-osaston polulla ei tänään iltapäivällä näkynyt kuin yksi jälki ja paluumatkalla oli ilmestynyt läskin jälki. Alkuviikolla sama juttu Keskuspuiston eteläpuoliskolla. Kaikki polkutalkoisiin!

  5. #2645
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Yritin käydä talvimaastopyöräilemässä lempilähipoluillani Paloheinässä, mutta se osoittautui melkoisen haasteelliseksi tehtäväksi. Ensinnäkin niille itse poluille on todella vaikea päästä mitenkään, koska kaikki, siis KAIKKI niille johtavat hiekkatiet on muutettu hiihtoladuiksi eikä niillä saa ilmeisesti pyöräillä? Pystyykö tuolla missään keskuspuistossa ajamaan talvisin pyörällä ollenkaan vai onko kaikki tiet latuja siellä talvisin? Sen ymmärrän, että ne pururadat on talvella latuja, mutta niille nyt ei ole asiaa kesälläkään. Ei haittaa vaikka osa hiekkateistäkin on, mutta jättäisivät nyt edes jonkun niistä muutakin liikkumista kuin hiihtämistä varten.

    Näkeekö muuten jostain jotain karttaa noista teistä mitkä on muutettu laduiksi ja mistä näkee missä saa milloinkin pyöräillä ja missä ei?

    Itse poluille päästyäni osa oli tamppautunut ihan ok ajettavaksi, mutta suurin osa oli kuin umpihangessa olisi ajanut. Se tosin oli odotettavissa, kun tuota lunta on tullut kuitenkin sen verran reilusti tässä viimeaikoina.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  6. #2646
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.937

    Re: Talvipyöräily

    Helsingin laduista on ihan hyvä kartta. En kännyllä saa linkkiä äkkiseltään, mutta google auttaa.

    Helsingin metiköt on tosiaan aika hyvin ympyröity hiihtoladuilla. Keskuspuistossa ajellessa taitaa vielä olla niin että polut risteävät ladun kanssa turhankin paljon.

  7. #2647
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Joo, onko tässä PK-seudulla mitään hyviä paikkoja harrastaa talvimaastopyöräilyä vai pitääkö ajaa talvi vaan työmatkaa ja keksiä jotain muuta tekemistä?
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  8. #2648
    Liittynyt
    10/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Yritin käydä talvimaastopyöräilemässä lempilähipoluillani Paloheinässä, mutta se osoittautui melkoisen haasteelliseksi tehtäväksi. Ensinnäkin niille itse poluille on todella vaikea päästä mitenkään, koska kaikki, siis KAIKKI niille johtavat hiekkatiet on muutettu hiihtoladuiksi eikä niillä saa ilmeisesti pyöräillä? Pystyykö tuolla missään keskuspuistossa ajamaan talvisin pyörällä ollenkaan vai onko kaikki tiet latuja siellä talvisin? Sen ymmärrän, että ne pururadat on talvella latuja, mutta niille nyt ei ole asiaa kesälläkään. Ei haittaa vaikka osa hiekkateistäkin on, mutta jättäisivät nyt edes jonkun niistä muutakin liikkumista kuin hiihtämistä varten.
    Saman ongelman olen huomannut joka vuosi myös itse. Varsinkin Paloheinän/Haltialan puolella tosiaan lähes kaikki hiekkatiet ja kaikki pururadat on latua, eikä sen takia metsään edes välttämättä kunnolla pääse polkuja syntymään kun ei jalankulkijat ja koirien ulkoiluttajatkaan pääse kovin helposti tekemään polkua kunnon paikoille. Olen kokeillut asiasta valitellakin aikaisempina vuosina, mutta eihän siitä mitään apua ole (tai sitten ihmisten pitäisi valittaa asiasta enemmän). Sen ymmärtää, että pururadat on vedetty laduiksi ja mahdollisesti osa hiekkateistäkin, mutta että kutakuinkin kaikki mahdolliset kulkureitit. Keskuspuiston etäläpäästä (etenkin Laakso) on usein löytynyt paremmin polkua ja hieman paremmin ladutonta kulkuväylää, vaikka sielläkin pitää tarkkaan miettiä mistä ajaa ja ainakaan pieniltä pätkiltä laduilla ajamisesta/taluttamisesta ei voi kovin helposti välttyä.

  9. #2649
    Liittynyt
    04/2010
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    366
    Ajoin tänään mm. Länsi-Pasilasta K-puiston aurattuja ulkoilureittejä pohjoiseen Kuninkaantammentielle, itään Pikkukoskelle, jossa kohtaa käännyin takaisin etelään (koirapuiston läheltä) kun Haltialaan menevällä reitillä oli hiihtäjiä valtoimenaan. Eli itä-länsisuunta (Pitkäkoski-Haltialan kartano) on hankala, siinä ei näkynyt olevan konelatua mutta en sinne sauvamyrskyyn halunnut tuppautua. Silmukka ja takaisin Paloheinään josta Kuusimiehentien kevaria kohden Tuomarinkylää ja jälleen hyvin hoidettua ulkoilureittiä sinne Haltialan tuntumaan. Vantaanjoen viereen olivat jalakulkijat huomaavaisesti tampanneet fillarin kantavan uran sille puolen jossa lukee "Ei talvikunnossapitoa". Sain kyllä lenkkitarpeet tyydytettyä vaikka hieman niukkaa on tarjonta K-puiston osalta nyt.
    Onkos kukaan tarkistanut Herttoniemi-Vanhakaupunki -väliä viime päivinä?
    Ehkä ajoin, ehkä ajoin.

  10. #2650
    Liittynyt
    10/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    615
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jjyrki Katso viesti
    Onkos kukaan tarkistanut Herttoniemi-Vanhakaupunki -väliä viime päivinä?
    On. Siinä on latu, siis Arboretumin kautta. Kantaa keskeltä maastopyörän, mutta latuja pitkin on kai tarkoitus hiihtää.

  11. #2651
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Kuu
    Viestit
    1.029
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti YLE jostain 2009 tmv.
    [Hiihtoladulla] Käveleminen ei ole kuitenkaan kielletty millään erityislainsäädännöllä.

    Koirien ulkoiluttaminen tai moottoriajoneuvoilla ajo on kunnostetuilla laduilla yksiselitteisesti kielletty. Näitä liikkumisia rajoittavat järjestyslaki ja tieliikenne- ja maastoliikennelaki.

    Rovaniemen poliisin ylikomisario Aarno Välimäen mukaan latureitin ylläpitäjä pystyy määrittämään, ketkä reittiä saavat käyttää.

    - Jos käveleminen on kielletty, se pitää merkitä selvin kieltomerkein, Välimäki sanoo.
    Merkittyjä latuja löytyy paljon, ja niillä ei saa haahuilla. Muilla saa.

  12. #2652
    mutanaama Guest
    Eli jos latu alkaa jostain risteyksestä, pitää siinä olla merkki "vain hiihtäjille".
    Elastolle tiedoksi, että pitkäkosken sillan jälkeen vantaan puolella on mm silvolan ympäristö ja ylästön linjanaluset täysin suksijoista vapaata aluetta.

  13. #2653
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti elasto Katso viesti
    Yritin käydä talvimaastopyöräilemässä lempilähipoluillani Paloheinässä, mutta se osoittautui melkoisen haasteelliseksi tehtäväksi. Ensinnäkin niille itse poluille on todella vaikea päästä mitenkään, koska kaikki, siis KAIKKI niille johtavat hiekkatiet on muutettu hiihtoladuiksi eikä niillä saa ilmeisesti pyöräillä? Pystyykö tuolla missään ....
    Pystyy. Hyvinkin. Osa kesällä ajettavista pätkistä on joko kokonaan ummessa tai sit sijaitsee niin et niille pääsee vain ajamalla latuja
    pitkin. Mut kehä I:n ja vantaanjoen välillä paloheinän / haltialan / pitkäkosken välillä on nytkin ajettavaa talvimaastopyörälle pariks
    tunniks, joen p-puolella liki saman verran. Nuo talvipätkät löytää kappaleina vahingossa tai sit ne lähdöt tarttee tietää, kun eivät oo
    samoja kun sulanmaan aikaan.

    Olen itse sekakäyttäjä eli sekä fillaroin alueella talvisin että hiihtelen kans - sikskään en laduilla halua ajella kun miellän mihin se hiihtäjien
    angsti pohjautuu - mut koitan pitää ajokelpoisena noita reittejä joissa konfliktien määrä hiihtoniilojen kans minimoituu (ladun kohtisuora
    ylitys ei aiheuta mulle näppylöitä...)

    Jos joku suostuu noita samoja pelisääntöjä noudattamaan, niin laittaa YV vaikka niin toki noi pätkät muillekin näytän - ei tuolla liikaa
    vieraita kuminjälkiä näillä lumilla oo ollu.

    @mutis - altaan vieruspolulla bongattu tänä aamusella ihan selevät suksenjälet : )

  14. #2654
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Eli jos latu alkaa jostain risteyksestä, pitää siinä olla merkki "vain hiihtäjille".
    Olettaen että kyseessä on yleinen tie, niin tarvitaan todennäköisesti seuraavien liikennemerkkien yhdistelmä:
    1.) Ajoneuvolla ajo kielletty
    2.) Jalankulku kielletty
    3.) Lisäkilpi "Ei koske hiihtäjiä"

    Vaihtoehtoisesti voisi myös toimia yhdistelmä:
    1.) Moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty
    2.) Pyöräily ja jalankulku kielletty
    3.) Lisäkilpi "Ei koske hiihtäjiä"

    En tosin muista vielä tähän mennessä nähneeni missään tällaista merkkiyhdistelmää.


    PS: mitä tulee Helsingin keskuspuiston yms. reittien talvikunnossapitoon, niin pääkaupunkiseudun ulkoilukartasta (uusin versio painettu viime kesänä) löytyy merkinnät niin laduista kuin talvella auratuista ulkoilureiteistä. Ja kääntöpuolelta löytyy kartta pyöräilyreiteistä - valitettavasti siihen pyöräilykartan puolelle ei ole kukaan vielä keksinyt merkitä eri värillä niitä pyöräilyreittejä, joita ei aurata talvella.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  15. #2655
    Suuria lumisateita ei oo luvassa, eli eiköhän keskuspuiston polut ala kohta jo olla nopeammassa kunnossa, mikäli aiempien talvien merkit täsmää.

  16. #2656
    Olipas ärsyttävää ajaa pyörätietä kun lumi ei tamppaudu kunnolla tasaiseksi vaan on sellaista perunapeltoa, vaatis aurauksen välillä. Onneksi voi ajella noita autoteitäkin kun ovat paremmassa kunnossa.

  17. #2657
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    400
    Parina edellisenä talvena ajellessani hyötyajoa lähinnä kivikovilla kesärenkailla / osittain nastoilla, olin tullut siihen tulokseen ettei talvella voi ajaa nastoitta. Nyt kuitenkin 29:llä käydessäni pienellä huviajelulla 2.2" RaceKingeillä tuli muutettua asenteita aika reippaasti. Ja oli muuten pahuksen mukava ajaa.

  18. #2658
    Liittynyt
    01/2009
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    330
    Aika vähän niitä varsinaisia nastakelejä on, mutta kyllä niitä ainakin tähän asti on joka talvi ollut useammankin kerran. Mua kun ei tippaakaan hotsita vaihdella renkaita kuin kerran syksyllä ja kerran keväällä, ja kokenut pärjääväni yhdellä fillarilla, niin vaihtoehdot ovat käytännössä on/off eli nastat ja kesäsliksit.

    Nyt kun ei läheskään päivittäin enää tule pyöräiltyä työmatkaa, viivyttelin ja vaihdoin nastat alle vasta tänään. Uudehkot kesärenkaat oli alla, niin tuntui, että ei niillä mitään ongelmaa ole, kun pahimmat kelitkin voi passata. Ja ei nyt varsinaisesti ollutkaan, mutta on kyllä huima ero pidossa, kun lopulta tuli vaihdettua. Miten tuon aina niin hyvin unohtaakin, kun vaihtoa panttaa viime tippaan.

    Ei noi kyllä rullaa mihinkään ja jyrinä on karmea, mutta ei näissä lumioloissa enää niin haittaa. Jännä miten päivittäin pyöräilemällä nuo ominaisuudet ei häirinny yhtään. Kunto vissiin laskenu olemattomaksi, kun alan tollasia narujalkojen vikinöitä päästelemään...

  19. #2659
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Nyt on kyllä ollut mielenkiintoinen siirtymä syksystä talveen täällä etelässä, kun ei ole ollut juurikaan niitä jäisiä nollakelejä. Marraskuu oli melkein loppuun asti sangen lämmin, eikä yöpakkasia ollut. Ja sitten kun viime viikolla kylmeni, niin kylmeni kanssa reippaasti ja tuli kunnolla lunta. Tuo pakkaslumi on sen näköistä, että siinä ajaisi ihan mukavasti ilman nastojakin, kunhan renkaista muutoin löytyy pitoa.
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

  20. #2660
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Kouvola
    Viestit
    963
    Ilman nastoja ajoa tuli perjantaina kokeiltua vajaa 25 km ihan pyöräteitä pitkin mutta mikä talvikunnossapito, missä. Kouvolan puolella oli vielä asiat ihan hyvin mutta Kuusankosken puolelle päästessä sain vain todeta että kalustovalinta ei tainnut mennä ihan nappiin kun 26x2.1 "normimaastorengas" kantoi iloisesti auraamattomassa irtolumessa (tähän saattaa vaikuttaa että kuski ja pyörä painaa yhteensäkin alle 80 kiloa) ja pito oli monin paikoin aika onneton kun lumi pyöri renkaan ja kovan pinnan välissä. Rengas tarrasi kyllä lumeen mutta se ei paljon ilahduttanut kun se lumi ei taas tarrannut yhtään mihinkään. Ilmeisesti tuollaisille keleille on vaihtoehtoina a) ostaa kapeammat renkaat jotka leikkaavat irtolumen läpi, b) ostaa läskipyörä tai c) liikkua pidemmät matkat autolla. Toki toisilla kiekoilla olisi ollut ISP:t mutta ei niissäkään se kuvio niin järeä ole että olisi mennyt kovaan pintaan asti.

  21. #2661
    Liittynyt
    08/2011
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    400
    Tiedä sitten, miten muualla, mutta täällä ainakin on (juuri nyt) tosi miellyttävä ajokeli. Pakkasta muutama aste ja aurauskaluston jättämiä viidentoista sentin korkuisia lumivalleja. Pari auraamatonta pätkääkin löytyi, joissa oli hyvä testata 29:n lumiominaisuuksia (jotka muuten ovat pirun hyvät). Tällanen keli kun olis koko talven, niin ai että...

  22. #2662
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    82
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Risto Koivunen Katso viesti
    Nyt on kyllä ollut mielenkiintoinen siirtymä syksystä talveen täällä etelässä, kun ei ole ollut juurikaan niitä jäisiä nollakelejä. Marraskuu oli melkein loppuun asti sangen lämmin, eikä yöpakkasia ollut. Ja sitten kun viime viikolla kylmeni, niin kylmeni kanssa reippaasti ja tuli kunnolla lunta. Tuo pakkaslumi on sen näköistä, että siinä ajaisi ihan mukavasti ilman nastojakin, kunhan renkaista muutoin löytyy pitoa.
    Cyclocrossarissani on ensiasennusrenkaat, eli Vittoria Cross XG Pro.t. Harkitsin elilen nastakumien asentamista, mutta olin hieman epävarma asiasta. Niinpä kävin ajamassa parin kymmenen kilometrin testilenkin Vantaan ja Pohjois-Helsingin pyöräteillä ennen mahdollista renkaan vaihtoa. Päätös: En vaihda vielä. Hyvin löytyi pitoa Vittoriasta tämän aamun 30km.n työmatkallakin. Kun lumet tamppautuu tiukemmin tin pintaan, on nastojen asentaminen varmaan ajankohtaista.

  23. #2663
    Liittynyt
    07/2009
    Viestit
    2.402
    Pakko on pitää etunen nastaversiona. Lokakuun runsaslumisuus vaihtui marraskuun suojasäihin ja sen jälkeen tie- ja klvpohjat jäätyivät. Lunta ei ole paantunut niin paljoa vielä, että ilman kehtaisi lähteä seikkailemaan. No, meneehän se noinkin, eilen reilu 3h -9..-10 pakkasessa ja pienestä viimasta huolimatta homma oli jopa nautittavaa parin viikon tauon jälkeen.
    *Ketjut ovat sotkemista varten*

  24. #2664
    Liittynyt
    06/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    232
    Tasan viikon tauon jälkeen lähdin rymistelemään crossarilla töihin. Vaikka on lunta kevleillä, en uskaltaisi ajaa ilman nastoja. Työmatkan kun ajaisi läpivuoden niin olisi hyvässä ajokunnossa valmiiksi keväällä. Siltikin omalla kohdalla hiihto vie voiton talvipyöräilystä - ihan jo vaihtelun vuoksi.

  25. #2665
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    1.431
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JohnFr Katso viesti
    Parina edellisenä talvena ajellessani hyötyajoa lähinnä kivikovilla kesärenkailla / osittain nastoilla, olin tullut siihen tulokseen ettei talvella voi ajaa nastoitta. Nyt kuitenkin 29:llä käydessäni pienellä huviajelulla 2.2" RaceKingeillä tuli muutettua asenteita aika reippaasti. Ja oli muuten pahuksen mukava ajaa.
    Juu, itse yllätyin positiivisesti miten Racing Ralph 57-559 edessä ja -622 takana pelas lumisemmalla kelillä. Pito on vielä hyvä pikku pakkasilla mutta -18 alkaa muuttua jo vähän luikkaaksi. Renkaan tasaisempi profiili ja nappulat sivulla rauhoittaa menoa möykkerössä oleellisesti.

    Kovemmalla kelillä tuo TopContact 2 pelittää hyvin kun ei ole missä luikerrella. Vauhtia tulee reippaasti lisää...

    Kummassakaan ei puske nastat läpi, ja on asiallinen pistosuojaus tappajasepeliä vastustamassa, jälkimmäisessä ilmeisesti parasta mitä valmistajalla on tarjota.
    -Mika :: http://goo.gl/7OtRW

    Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
    Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010

  26. #2666
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    3.432
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti mutanaama Katso viesti
    Elastolle tiedoksi, että pitkäkosken sillan jälkeen vantaan puolella on mm silvolan ympäristö ja ylästön linjanaluset täysin suksijoista vapaata aluetta.
    Tuolle puolelle eksyinkin syksyllä ekaa kertaa ja ajattelinkin käydä nuo seuraavalla kerralla tarkastamassa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti PaH Katso viesti
    Pystyy. Hyvinkin. Osa kesällä ajettavista pätkistä on joko kokonaan ummessa tai sit sijaitsee niin et niille pääsee vain ajamalla latuja
    pitkin. Mut kehä I:n ja vantaanjoen välillä paloheinän / haltialan / pitkäkosken välillä on nytkin ajettavaa talvimaastopyörälle pariks
    tunniks, joen p-puolella liki saman verran. Nuo talvipätkät löytää kappaleina vahingossa tai sit ne lähdöt tarttee tietää, kun eivät oo
    samoja kun sulanmaan aikaan.

    Olen itse sekakäyttäjä eli sekä fillaroin alueella talvisin että hiihtelen kans - sikskään en laduilla halua ajella kun miellän mihin se hiihtäjien
    angsti pohjautuu - mut koitan pitää ajokelpoisena noita reittejä joissa konfliktien määrä hiihtoniilojen kans minimoituu (ladun kohtisuora
    ylitys ei aiheuta mulle näppylöitä...)

    Jos joku suostuu noita samoja pelisääntöjä noudattamaan, niin laittaa YV vaikka niin toki noi pätkät muillekin näytän - ei tuolla liikaa
    vieraita kuminjälkiä näillä lumilla oo ollu.

    @mutis - altaan vieruspolulla bongattu tänä aamusella ihan selevät suksenjälet : )
    Vois vaikka lähteäkin joku viikonloppu.
    "Palstapyöräily on yksi vaativimpia pyöräilyn alalajeja, ellei peräti se kaikkein vaativin." © kanttiinin tollo

  27. #2667
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kane Katso viesti
    Siltikin omalla kohdalla hiihto vie voiton talvipyöräilystä - ihan jo vaihtelun vuoksi.
    Noin ajattelin minäkin (tai oikeastaan pidin sitä kohdallani itsestäänselvyytenä), nyt näen talvipyöräilyn samanlaisena kuin eriasteisen cyclocrossailunkin eli vaihteluna maantiepyöräilylle.

    Lisäksi talvipyöräily tai oikeammin sen yhdistäminen hiihtoon tuo vaihtelua pitkiin treeneihin: viikonloppuna huomasin miten positiivisella tavalla erilaiselta tuntuu 2 h talvipyöräilyä + 30 min varusteiden vaihtoa, nestetankkausta ja siirtymää varten + 2-3 h hiihtoa tuntuukaan vastaavan pituiseen hiihtotreeniin verrattuna. (Harjoitusvaikutusten eroista - jos sellaisia ylipäätään on; pitkiä spesifisiä harjoituksia hiihtomaratoneja varten ehtii kyllä tehdä - en tosin osaa sanoa.)

  28. #2668
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    802
    Ajelen 2.4" Maxxis Ardenteilla läskipyörän puutteessa. Tänään juutuin keskuspuiston lumimössöön, ja tiputin paineet ~1 barista niin alas kuin uskalsin. Hämmästyttävä ero oli etenemisessä, yhtäkkiä pyörä kelluikin ihan mainiosti lumen päällä.

  29. #2669
    Liittynyt
    09/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    522
    Pahoittelut pitkästä tekstistä mutta joillekin ei mene jakeluun yksinkertainen "laduilla ei ajeta" vaan, että kyllä siellä voi ja josko (läski)pyörällä kuitenkin.

    Läskipyöräketjussa valiteltiin (läski)pyörälatuilun vievän läskipyöräkeskustelua huonoon suuntaan, joten tänne siis.

    Bomba ja moni puhuu asiaa. Jos olet eri mieltä, olet väärässä :P Ladut vain suksijoille.

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...21#post1946621

    Lainaukset anonyymeinä myötähäpeän vuoksi.

    Minusta tuonne ladulle mahtuu läskipyöräilijätkin, jos renkaat ei jätä uria latuun.
    Ladulle läskipyörällä? Sehän on sama kun ajaisi sileäksi aurattua klv pitkin jossa kestopäällyste paistaa. Ei yhtään hauskaa tai edes sinnepäin läskipyörän ominta aluetta. Pääkaupunkiseudulla järjesteltiin massaläskipyöräajelu ja varsin talvisissa maisemissa näköjään, hienoa. Se määrä leveää rengasta tekee jo kerralla yhteen suuntaan neitseelliseen lumeen sellaisen uran että koiran ulkoiluttajat jää toiseksi.

    Yleensä hiihtoura on 2,5-3 m leveä ja yhdellä sivulla on latu-urat. Kyllä sellaisella uralla voi toisessa laidassa kävellä tai pyöräillä ilman sen kummempia vaurioita. Ja kyllä hiihtäjät pääsevät ohi. En tietysti tarkoita, että käveljät valloittaisivat latu-uria varsinkaan lemmikkiensä kanssa. Talvipyäräilijä vie todella vähän tilaa ja kyllä luisteluhiihtäjä pääsee helposti ohittamaan. Pyöräilijä ladulla on vain tottumuskysymys.
    On myös pitkiä latureittejä. Lappeenrata- Imatra tulee mieleeni50-70 km latua maakaasureitti
    Miten se on niin vaikea käsittää, ymmärtää ja sisäistää miksi sinne laduille meno kävellen ja muilla välineillä kuin suksilla on kielletty (viimeistään sen jälkeen kun sinne on koneella ladut ja vapaan ura tehty). Onko tässä jotain samaa mielenlaaduttomuutta kuin siinä, että joka vuosi talvi yllättää autoilijat. Ei vain opita, vaikka toistoa on takana parhaimmillaan vuosikymmeniä.

    "Ja kyllä hiihtäjät pääsevät ohi." Ok, siis: "Me tässä pyöräillään ja tuhotaan vapaan hiihtouraa mutta kyllä ne hiihtäjät, joita varten tämä latu-ura on tehty, pääsee meistä ohi." Pyöräilijä on kingi, ladullakin?

    Miten niin talvipyöräilijä vie "todella vähän" tilaa. Mulla on sama törkeän leveä ohjaustanko kesät talvet, onko sulla joku speciaali 48cm retro xc tanko 90-luvun alusta talvipyöräilyä varten. Yhdistä leveä tanko, hangen takia kesästä kaventenut ulkoilureitti / latupohja / latu-ura, vähennä siitä pertsaladun leveys ja mieti uudestaan miten "todella vähän" pyöräilijä tai kaksi vie vapaan tyylin uralla tilaa. Tämä pitäisi ymmärtää jo ihan klv kapenemisen myötä aurauksen takia talvisin.

    Et tietysti tarkoita, että kävelijät valloittaisivat ladut, mutta mitä luulet kävelijöiden ja koiran ulkoiluttajien ajattelevan kun näkevät heidän silmissään eksotiikkaa edustavan maastopyöräilijän hiihtoladulla keskellä talvea. "Kyllä mekin tonne voidaan ihan hyvin mennä." Paitsi jos ovat fiksuja. Näkisin ne koirat omistajineen sekä (läski)pyöräilijät mieluummin niillä samoilla poluilla, joilla itse talvella ajaa.

    Sielä ne karvaturret sitten tepastelevat kivasti pitkän narun päässä pitkin poikin latua ja virittävät melkoiset ansat lapsiperheelle tai himohiihtäjälle, tai Teille, arvoisa Talvipyörälatuilija, jotka omalla tavallaan nauttien laskevat 30-40 km/h alamäkeen samalla kun se turre vääntää torttua pertsaladulle.

    Tai yksikin, puhumattakaan edes kahdesta (läski)pyöräilijästä vapaan tyylin uralla. Se uran leveys vaihtelee mutta arvailisin ns. normaalin kymmeniä vuosia sitten vedetyn ulkoilureitin/latupohjan olevan suht kapea (ainakin tääläpäin, eikä uudemmatkaan juuri leveämpiä ole), siitä ei niin vaan ohi mennä. Tasaisella ehkä mutta mihin ne pyöräilijät väistää (ai pahus, sori, hiihtäjähän se on joka "pääsee ohi"), jos edes kuulevat takaa tulevaa hiihtäjää ennen kuin on porkka korvassa. Ylämäessä ei toivoakaan päästä luistellen ohi ilman että joku (hiihtäjä) hyppää metsän puolelle. Alamäessä tulee sunnuntaihiihtäjällä löysät housuun kun muutenkin on tekemistä jotta pysyy pystyssä, puhumattakaan väistämisestä (molemmilta puolin mäntyä) jos vastaan puskee yllättäen kurvin takaa ja keskellä baanaa 1 tai 2 idioottia pyörineen.

    Latujen kunto ja niiden kunnossapitäminen alkaa olla haastavaa viimeistään kun kevättalven puolelle päästään ja käyttäjämäärät on huipussaan. Laduille ei todellakaan kaivata kävelijöitä tai (läski)pyöräilijöitä tallomaan monttuja ja piirtelemään mutkittelevia pitkittäisuria vapaan tyylin uralle.

  30. #2670
    Liittynyt
    10/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.878
    Tuolle vaikealle elämälle hiihtoladuilla on muuten avattu nyt jopa ihan oma ketjunsa:

    http://www.fillarifoorumi.fi/forum/s...-hiihtoladulla
    Speksien sattuessa kohdalle ajetaan speksien mukaisesti. Sateen sattuessa kastutaan.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •