Mulla kävi tänä aamuna (-20) sillai, että ekan kilsan jälkeen alkoi ongelmat. Vapaalla rullaamisen jälkeen kammet pyörähti aina pari kierrosta tyhjää, kunnes lähti taas veto päälle. Hieman ennen työmaata veto loppui sitten kokonaan. Kammet pyörii, ketjut pyörii, rataspakka pyörii. Mutta takarengas ei pyörikään.
Mikä tällaiseen mahtaa olla syynä. Vapaarattaassa jotain vialla?!?!?
Liian paksut rasvat vapaarattaassa tai sitten rasvat jäykistyy vaan kylmässä turhan paljon. Tuollainen vapaarattaan luistaminen voi tuhota vapaarattaan kynnet/lovet piloille (+aiheuttaa metallihilettä vapaarattaaseen). Kannattaa laittaa vapaarattaaseen jotain ohuehkoa kylmässäkin notkeata rasvaa tai kokeilla ohentaa rasvaa esim. moottoriöljyllä.
Jos olet muuten hyvin vuorattu, niin jostakin se kylmä on vyötärön yläpuolelle päässyt vastaamaan. Pitäisin helmaa todennäköisempänä reittinä kuin kaulusta tai hihoja.
Mutta onhan noita munuaisenlämmittimiä vai mitä hiton vyötärönlämmittimiä ne oikealta nimeltään on. Hiihtotakissa on vähän hengittävämpi selkämys ja joskus pakkaskeleillä on tullut mieleen, että jonkinlainen lisäsuoja ei välttämättä olisi pahasta. Vaikka mies kylmää sietääkin, niin väkisten kuitenkaan mitään tulehduksia halua hankkia.
Älä ny. Ei mulla ole aktiiviurheiluaikoinani mitään ihraa ollut, ja oon palelevaista sortimenttia, PAITSI keskikehon kohdalta. Mutta se taas onkin sukupuoli-juttu, naisilla palelee kärkiosat ja miehellä keskivartalo herkemmin. Ja laihana palelin sitten muutenkin.
Ja ei pidä paikkaansa! Siittä olen elävä todiste! Jos masun kohdalle on kertynyt rasvaa, niin sitä ei välttämättä ole muualla! Saisi todellakin olla vaikka peffan kohdalla, tai reisissäkin voisi olla jotain mitä tahansa massaa, mutta kun ei. Masuun tämä kaikki tulee mikä tulee.
Mulla on ollut kans nimenomaan talvella Karelinin kuvaama vaiva pyörässä. Upa keksi heti mikä vaivaa, mutta mä en muista. Joku juttu sielä takapakassa, sielä "sisuksissa".
Sori, että jatkan tätä stooria, mutta vetää niin mielenkiintoiseksi (omasta mielestäni) ja aavistuksen hämmentyneeksikin.
Tänään kotimatka -9°C. Vatsan peitoksi vedetty sanomalehteä (ihan testiksi). Muualta hikoaa kuin se kuuluisa karvaton mäyräkoiran mallinen kebab-eläin pustalla ravatessaan, mutta navan korkeudelta taas kylmettynyt. Nyt on kotiintulosta kulunut 2h ja saunankin jälkeen tuo alue on selvästi viileämpi kuin muu kroppa.
Liekö jokin keskikehon verenkiertohäiriö syystä, että vatsanpeitteet ovat lytyssä kumaran (cyclo) ajoasennon takia.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Vatsan kylmettymisilmiö voi olla ihan hengitysilman aiheuttama. Pitää varoa hengästymistä ja turhan nopeaa sisäänhengitystä kylmällä kelillä.
Yksi mikä aiheuttaa takin helman tienoille viileyttä, on ilman pumppautuminen sisään ja ulos polkemisen vaikutuksesta silloin kun takki roikkuu reisiä vasten.
Hurjalta tuntuu jos ja kun pitäisi huomenissa lähteä reenaamaan. Toivottavasti pakkasta on vähemmän kun -20°c on vain aivan liikaa. Fillarointi talvisissa ihanneoloissa on kyllä hienoa. Pakkasta -3-8°c ja aurinko paistaa eikä lunta ole satanut viikkoon.
Vatsan kylmettymisestä kärsiville sopiva joululahja voisi olla aito japanilainen haramaki. Sikäläisen ajattelun mukaanhan elinvoiman keskus löytyy keskivartalosta ja kansanperinne tietää että tärkeintä on pitää vatsa lämpimänä (samaan tapaan kuin meillä uskotaan että tärkeintä on pitää jalat ja/tai pää lämpimänä).
Kyllä munat "jäätyy" helpommin kuin vatsa ja munaskuilla on itselleni tärkeä käyttötapa siviilissä.
Pitäisköhän kokeilla pään viilentämistä vähän?-) Lämmin päähän aiheuttaa 'virhetulkinnan', että elintärkeät elimet (torsossa) ovat turvassa ja lämmitystä voidaan ohjata ääreisverenkiertoon. Pään kylmeneminen aiheuttaa päinvastaisesti verenkierron ohjaamisen pois vähemmän tärkeistä elimistä (ääreisverenkierto) elintärkeisiin elimiin. Näin olen käsittänyt viisaiden puheista. Ihmeelliset ovat keski-ikäisen miehen kehon tiet.
Tämä on vain siksi niin mielenkiintoinen efekti, ettei tätä ole ilmaantunut aiemmin - viime talvena eikä parina ensimmäisenä pakkaspäivänä.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Vanhemmissa Shimanon vaihdevivuissa rasvat kuivuvat ja se sitten aiheuttaa tuon vaihtamattomuuden. Omat LX-vivut meinasin jo vaihtaa, mutta sitten aukaisin pohjan ruuvit, aukaisin pohjalevyn ja suihkin aseöljyä. Se oli toimiva ensiapu, joka elvytti vivut täysin. Tuolla mentiin kuukausi, mutta nyt alkaa tuo takavaihtajan vipu taas oireilla. Tuo on kuitenkin niin nopea toimenpide, että taidan mennä tällä. Menee siinä muun rasvailun ohessa.
Jos on huumorintajua, niin tässä on hauska juttu vipujen elvyttämisestä. http://www.cs.hmc.edu/~geoff/deoredx/index.html
"...I've concluded that the theory doesn't apply to rapidfire shifters. These were clearly assembled by Swiss watchmaker using alchemy, witchcraft and liberal dose of unicorn blood.
This brings me to my "Second Law of Do it Yourself": all mechanical items are over-engineered, so that if you have parts left over after reassembly, it will still be within normal operating tolerances."
Youtubessa on myös videoita aiheesta.
"Go anywhere, but with a smile on your lips." M.C.
Pistätkö linkkiä. Nämä on juuri niitä kiinnostavia ytuubivideoita
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/polkupyorailysta_pitaisi_muodostua_suomalainen_urh eilulaji_102121.html#media=102119
Ei vain muutama kevyt/ajoton päivä kuun vaihteessa tuonut jalkoihin taas uutta virtaa vaan myös eiliset, auratut, kelvit.. wow! 30-40km/h parhaissa kohdin kuin kesäkeleillä konsanaan! Vaatteita enemmin päällä ja ilman lämpötila reiluhkosti pakkasella eli kai se oli tuo vierintävastuksen vähäisyys kovalla ja liukkaalla lumipinnalla. Täydellistä ajopintaa jonka voisi niiiiin helposti pilata hiekalla (tappajasoralla) ja/tai nastarenkailla.
(Myönnän, että osa innosta ottaa spurtteja ja minitempoja johtui juuri ennen lähtöä katsotusta Premium Rush -leffasta...)
Omassa, alle puol vuotiaassa pyörässä, deoren takavaihtajan vipu alkaa lyömään tyhjää kun pakkanen painuu alle kympin lukemien. Usein vaihtaa sitten toisella yrittämällä. Eli kannattaisi varmaan kokeilla tuota aseöljy kikkaa? Voiko vaihtajan pohjan kannen siis huoletta ruvata auki vai putoaako sieltä läjä hienomekaniikkaa lattialle ihmeteltäväksi?
Ainakin noihin SLX sarjan vaihtajiin suihkin vaa raoista vähä öljyä nii johan auttoi asiaan. Nyt vaa vaivaa tuo takavaihtajan häkki. Jumittaa johonki tiettyy asentoo ja näin ollen ketju jääp löysälle ja joskus sopivassa maaston röykkyytyksessa hyppää rattaalta pois. Takavaihtaja siis Deore XT sarjaa. Onkoha kellään muulla kyseistä ongelmaa?
Samaa vikaa ollut mulla. Kun pikkupakkaset tuli, tuo vika tuli ekan puolituntisen jälkeen. Kolmannella yleensä vaihtoi. Nyt -20 keleillä jostain syystä tätä ei ole tullut. Suihkutin satunnaista öljyä jostain reijästä sisään, ehkäpä se auttoi, tai kyse on ilmankosteudesta ja sopivasta yhdistelmästä säilytyslämpötiloja. Säilytän pyörää sisällä, paitsi töissä, jossa se makaa ulkona.
Laitoin vaihtajan niveliin öljytipat TF2:sta.. on aikast paksua tavaraa ja ei ole jumitellut...
The end of the road is just the beginning...
On yleensä kirous säilyttää pyörää talvella sisällä ja ajaa sitten pakkasilla. Kun viet kylmästä pyörän sisälle tiivistyy kylmiin metallipintoihin sisäilman kosteus välittömästä. Ja niissä oleva lumi sulaa. Tämä kosteus ei sitten ihan heti haihdukaan pois vaikkapa vaijereiden tai vaihdekahvojen sisältä.
Mun pyörät, ainakin ne joilla talvella ajetaan, ovat aina ulkona. Paitsi jos on suojasäät ja joutuu pesemään, silloin ne kuivaa tallissa yön yli ennen ulos siirtymistään. Paljon vähemmän ongelmia sitten pakkasilla, siis ei käytännössä lainkaan.
Vuosi sitten hommasin SRAM DoubleTap indeksikahvat molempiin silloisiin nojareihin. Yllättäen toimivat hienosti myös pakkasilla. 9-vaihteisen kahvoissa on ilmeisesti vähän enemmän vaseliinia kun yli -20 kelillä vaihtaa suurempaa niin ei välttämättä heti anna vaijeria tarpeeksi että vaihde vaihtuisi. 10-vaihteisella on tätä vähemmän. En ole jaksanu alkaa rasvoja vaihtaan kun muuten toimivat mukavasti.
Muutenkin tuo SRAM:n "1:1 Exact Actuation" eli noin tuplat vaijerin liikettä verrattuna muihin sopii nojareihin joissa vaijerivedot on pitkiä. Ja pelaa myös talvella. Vaikka jos verrataan 80-90 -luvun Campy kamaan jotka nekin pelas tosi hyvin halvempiin verrattuna.
Navat ja muut kuulalaakerit rasvaan grafiittivaseliinilla, siis ne jotka pystyy rasvaamaan. Grafiitti pelaa kylmässä paljon paremmin kuin nuo "laatumerkit". Samoin se ei ruostuta laakereita jos (tai paremminkin kun) vettä pääsee sekaan.
Vaijereihin nykyään vain silikoniöljyä. Samalla ei kuorien sisäputket sula ennen aikojaan.
Ja ketjussa on yllättäen hyvin toiminut myös talvella "kuivaöljy" eli sellanen teflonilla ohennettu jota jaksan tiputtaa muutaman sadan kilsan välein ketjun linkkeihin. Onhan se työlästä mutta melkein vartti menee kaikkineen takavetoseen jossa ketjua on sentään 2.5-3 x normipystärin verran.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Eilen kävin off-road nojiksella kokeileen lainapolkimia ja kenkiä. Pakkasta ei ollu kuin -18 .. -19 joten ihan kiva ajosää pikaselle vajaan tunnin 20km:n lenkille, varsinkin kun pyörätietkin oli aurattu melko hyvin.
On muuten Time Atac -tyyppiset polkimet aivan mainiot myös lumessa ! Pilssiä kävin tyhjentämässä ajamalla reilusti penkan ja ojan yli metsikköön, siellä talsin tovin ja sen kummemmin kenkiä kopistelematta napsautin polkimiin ja heti kiinni. Ei edes samana päivänä viitsi ajatella $haisse SPD tai näitä SPD-SL maantiepolkimia kun on lumi maassa.
Kengät on Pearl Izumi X-Alp tyyppiset. Pohjat on kuin talvilenkkareissa joita ne muutenkin muistuttaa. Pistin lisäksi lämpöpohjalliset ja vuorelliset kenkäsuojat joilla joten kuten tarkeni. Kun parissa ylämäessä juoksenteli pyörän rinnalla ylös. Onhan mukavampaa näillä hölkytellä kuin maantie tyyppisillä kengillä jossa SPD-SL jööti klossit päkiöiden alla.
Sen sijaan nuo heiskasen nestejarrut oli aika tahmeat. Toki toimi mutta piti herkistellä. Takana on BB7 MTB-malli ja vaijeri oli ilmeisesti pesusta johtuen hieman jäässä satulan juuresta, pikkusen herättelyä ja johan toimii. Herkempi tuo vaijerijarru on kuin nestetoiminen näillä lämpötiloilla.
Muuten ei paljoa tarvi jarrutella, Racing Ralph 57-milliset ei kovin kummosesti rullaa näin kylmällä ja kun on välillä vähän luntakin alla. Samoin joku $haisse neliökeskiö on niin tahmea ettei varmaan sormin ilman kampia pyöris ollenkaan. Vauhdit on 2-4 km/h alle plussakelien. Tuleepahan helpommalla tehoja lenkkiin...
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Olipas mukavan lämmin keli työntää pyörää hangessa tänään 89 km
Hyvä spotti pilattu kun Suurkirkon portailla oli tehty lumityötNe paaljon lyhkösemmät rappuset Unioninkadulle oli hubaa, lunta jtkn 30cm.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Tänään oli sohjo löytänyt tiensä kaduille, muuten tuolla oli aika passeli keli ajella tänään. Tuntuu tosin että nokian W106 (622-35) ei riitä eturenkaaksi.
Loistava vaakaviimatuiskutus ja käärmeretki kotia tullessa. Iso Omena 5 cm on liian vähäkuvioinen talvikelille.
31km tänään poljettu tuossa tuiskussa. Mutta gutaa teki(varpaat jäässä) pitäisiköhän sitä siirtyä jo talvikenkiin?
33 km itselle. Vertaisin lenkkiä kohtuullisen Alppimäen nousuun.. Normireittiä ajoin jolla yleensä menee reilusti alle kaksi tuntia, mutta tänään.. oi tänään.. päivä jolloin koko reissun aikana näin yhden auran ja senkin motarilla, mutta vastaavasti näin kymmenkunta jumittunutta rekkaa sekä erinäisiä pikkuautodraamoja. Päivä jolloin kelvit olivat kohtuullisen (lue: aivan törkeän) haastavia. Taivaalta satoi mannaa lisäksi koko ajan itätuulen antaessa kotiinpäin tullessa vielä pikantin lisänsä. Oi tänään, tänään kesti nelisen tuntia tällä reissulla! Keskinopeuden mataessa alle 10km/h ja loppumatkassa kaikkien hiukankin mäkien tuntuessa vuorilta joille ei mahdollisuuksia kuin työntämällä/kantamalla matkakumppania.. Matkan päätteeksi vielä lumityöt puristivat loput mehut.
Oli aivan -mothafückin- hienoa!![]()
Kirjanmerkit