http://www.fulcrumwheels.com/system/...9_XL_08_11.pdf
Yli 109kg kuskilla tuotetta ei suositella käytettäväksi.
http://www.fulcrumwheels.com/system/...GB_offroad.pdf
Tuo taas sanoo, että 29:ssä on 28 pinnaa. 24 on 26:ssa...
http://www.fulcrumwheels.com/system/...9_XL_08_11.pdf
Yli 109kg kuskilla tuotetta ei suositella käytettäväksi.
http://www.fulcrumwheels.com/system/...GB_offroad.pdf
Tuo taas sanoo, että 29:ssä on 28 pinnaa. 24 on 26:ssa...
Onko Hope Pro 2 Evo napa + Stans Arch kehä järkevä ratkaisu 100kg ukolle? Painoa noilla on jonkun punnituksen mukaan 1821g/setti ja hintaa dt-swiss pinnoilla ja alumiininippeleillä 570€. Mavic slr:t olisivat 200g keveämmät, mutta samalla vain 19mm leveät (vs 21mm) ja hintaa Maviceilla on halvimmillaan 740€. 2,25" kumit tulevat pyörimään alla (RoRo tai RaRa) ja ajo on xc-tyyppistä.
Itsellä samat kiekot ja 100kg painoa. Hyvin on kiekot toimineet. Kehät tuntuu tosi hyviltä. Navat tuottaneet vähän pettymyksiä. Vapaaratas ja pari laakeria hajosi ensimmäisen 12kk aikana. Voi olla huonoa tuuriakin.
Merliinistä lähtee kyseinen kiekkopari satasen halvemmalla.
________
Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride. ~John F. Kennedy
Eipä ole paljon vielä tullut kilsoja, niin en tiedä pitkän aikavälin kokemuksista, mutta kokosin tuossa muutama viikko sitten Arch (EX) 29erit DT Revolution pinnoilla ja XT:n navoilla, taisi olla M786. Ja kuskilla on varustet päällä joku 120kg massaa. Hyvinhän nyo pyörii ja kohtuu köykäiset verrattuna Bontragerin Dustereihin jotka olivat edelliset, mutta kuten sanottu niin ei ole vielä paljon kivikoita kolkuttu. Ainakin Schwalben tubeless ready EVO nakit on sitten muuten kohtuu karut saada päälle, kannattaa suosiolla voidella rengas ja vanne vaikka sipaisemalla säästeliäästi tiskiainetta kehän ja renkaan syrjään.
Tosin noilla revoilla koottuna tuntuma on kohtuu elastinen ainakin kun on 2.25" RaRa pienillä paineilla päällä. Veikkaan että lateraalinen jäykkyys ei ole huippuluokkaa, joten jos haluaa sellaisen kovan tuntuman ikääkuin koko kiekko olisi yhtä puuta niin kannattaa koota Compilla ja miellellään napaan jossa on leveät laipat. Revot valkkasin siksi, kun jossain netin syövereissä niitä suositeltiin holkittomille vanteille, sillä perusteella että koska pinnassa on enemmän joustoa niin se ei tule kehästä läpi niin herkästi ka koin raskaana kuskina että tämä voi olla ihan potentiaalinen riski.
Teetin syksyllä lähikaupassa (Hi5Bikesissa) ArchEX 29er + DT Comp + Notubes 3.30 -kiekot. Hintaa tuli noin 500e ja painoa oli tasan 1800g (paino sis. Stanin teippi ja venttiilit, muttei akseleita). Kuskilla on painoa vähän vähemmän, noin 90 kg ajokunnossa, mutta sen mitä olen pk-seudun kiveksillä ja juureksilla säätänyt, niin ei kiekoista pahaa sanottavaa. Suorat ovat edelleen (ja mulla on paha tapa saada huonommat kiekot solmuun alta aikayksikön). Vois suositella.
Schwalben Nobby Nicit muuten nousi tubelesina uraan ns. nappia painamalla - käsipumpulla rauhallisesti pumppaamalla ja ilman mitään luikasteita. Noinko on isot erot rakenteessa RR:n ja NN:n välillä?
Irtopyöräilijä
Nuo mun kumit oli RR EVO tubeless ready, en tiedä onko normikumeihin sitten jotain eroa. Unohtu sanoa että laitoin nuo sisureiden kanssa kun suositeltiin että teippi kiinnittyy siten paremmin ja ne tuubit sitten vaan vähän niinku unohtu sinne.) Voipa myös olla että asettuvat paremmin ilman sisuria?
Pyörin ite kesän aikana ajokamoineen samoissa painolukemassa ja Arch EX kehä tuntuu kyllä ihan perus xc/trail- ajoa kestävän hyvin. Mulla koko setti siis DT-Swiss 350 + Arch EX + Supercomp ja tosiaan vaikka tuo Pro 2 Evo on kyllä ihan hyvä napa sekin niin DT:n 350 + 36- hampainen vapaaratas upgrade on kyllä mun mielestä selkeästi parempi eikä hintaa tule kokonaisuudessaan lisää kuin ehkä 60 euroa.
Tuota tuota, mitä kannattaa tehdä uudelle kiekolle ennen kuin lähtee asentelemaan sitä pyörään. Kiristyksiä? Tarkasteluja? Tutkintavankeuteen Saksa-loikkauksen takia?
Eli kun uusi kiekko(setti) tulee kotiin, mitä teet ennen kuin laitat sen pyörään ja lähdet ajamaan. (kumin ja renkaan laittoa ei tarvitse neuvoa)
Aika vähän niille voi siinä heti tehdä. Teoriassa laakerivälykset on juuri oikeat ja pinnat on juuri oikeissa kireyksissä. Jos haluaa niin voihan ne varmuuden välttämiseksi tarkastaa, mutta todennäköisesti ei mene sen kummemmaksi. Sitten 200-300km jälkeen on se tärkeämpi hetki kun kiekot on sisäänajettu.
"Jaffan juon useimmiten suoraan pullosta." - palstapersoona 16.01.15
Tarkistan, että pyörii herkästi eikä klappaa - tarkistukset asennettuna, eli linkku kireällä. Asentamattoman navan akselia sormin pyörittelemällä saa selville vain sen, miten se akseli pyörii sormin ennen asennusta, ja tämä tieto on täydellisen turhaa.
Sitten vaan ajamaan.
Mikä seuraavista kehiksi uusille kiekoille tubeless-käyttöön: Pacenti tl28 vai Arch EX Vai Flow EX? (oletus että EX parermpi kuin vanha malli)
Ongelma on toistuva burppailu ihan liian kevyissä tilanteissa. Nykyiset kehät FRM XMD388 (Crest kopio) 19mm sisäleveydellä. Renkaina olen käyttänyt sekä Saguaroa että Ardentia 2.25 leveänä n 2. bar paineilla.
Tuntuu että ainakin leveyttä pitää saada lisää vanteeseen, mutta kuinka paljon? Kuinka oleellista Stanin kehien tubeless-toimivuudessa on se BST-teknologia, lähinnä se kapea ura johon renkaan reunanauha asettuu? Entä indikoiko "liian" helppo renkaan kehälle saanti burppausherkkyyttä? En tarkoita vanteelle nousemista, siinä lienee päinvastoin.
Pacentissa painoa 440g ja sisäleveyttä 23mm, eli mutta reunanauhaura lienee leveämpi kuin Stanilla. Mitä tuumaatte ko. kehästä? Uskoisin, että kestävyydeltään riittäisi minulle, mikäli pitää litkut sisällään.
Ajoni ei ole niin rankkaa että tarvitsisin kestävyydeltään Flown-tasoista kehää. Ehkä pikemminkin osaamatonta, jonka takia tulee sivuttaisvääntöjä renkaisiin ja burppauksia.
Kiitos taas.
Omalta osalta ääni Flow EX puolelle koska ne on suht järkevän hintaiset, jäykät, eikä liian painavat ja niitä saa suomesta hädän sattuessa.
Ja mitä paskempi kuski sitä kestävämpää kamojen pitää olla, imo.![]()
En menisi varmana vannomaan että Flow EX olisi parempi kuin Flow jos kerran burppailu on ongelma.
EXssähän on perus Flowhun verrattuna ulkomittaa milli lisää mutta sisämittaa on levitetty kolmella. Ja sehän kielii suoraan siihen että vanteen reunojen kanssa on lintsattu. Itselleni tein viime talvena Flow kiekot joiden kanssa ajelen nykyään alle baarin paineilla 26*2.4 renkailla 85 kilon elopainolla ja komeasti on menneenä kesänä noussut tekniset kivikkoiset mäet. Vanhojen Mavic 819 kehien kanssa burppailuriski oli kohdallani todellinen alle kahden baarin paineilla. Kesällähän tuli tämä EX vanne mikä minuakin poltteli kovasti kunnes kauden viimeisessä pivot-kupissa kuulustelin pyöräilijää jonka pyörässä oli alla Flow EXt. Mies oli sitä mieltä että ihan hyvä vanne, mutta painetta pitää olla riittävästi että pysyy rengas tiiviisti päällä. Kovasti pyöritteli päätä kun puhuin omista paineistani. Kommentti hillitsi tehokkaasti omia mielihaluja rakentaa seuraavat kiekot EX kehille. Ajokokemusta Flow EXstä minulla ei kuitenkaan ole joten vertailukohta puuttuu.
Sen olen kyllä todennut että leveä vanne sinänsä auttaa burppailuongelmiin. Rengas pysyy tukevammin vanteella eikä taivu niin herkästi sivuun kun tukipinta on leveämpi.
Flow
Flow EX
![]()
efut muokkasi tätä : 07.12.2012 at 19.32
Jussi Heikkilä
MC Kramppi - Meillä ei venytellä
Nojaa.. spessultahan tuli ulos avo hiilarikiekot missä ei ole vanteen reunassa huulta ollenkaan, veikkaampa että vaikka tuo ura on matalampi, rengas itseasiassa istuu paremmin koska reunanauhalla on enemmän tilaa asettua uraan.
Määpäs taas veikkaan et istuvuus riippuu kumin reunan muotoilusta. EX:lle istuu normikumi kenties paremmin, mut UST/TLR/vast kumin kantti
istuu vanhemmassa versiossa paremmin. Mut ei niissäkään niin hyvin kun "oikeessa" UST-kehässä. Lerpat vaijerireunaiset reehoo-kumit on kans
semmottia joita en ekana lähtis EX:llä kokeileen.
Kevyt ja leveä Pacenti ei näköjään saa aikaan pöhinää täällä. 440g olis kyllä hyvä paino kehälle. Eipä ilmeisesti ole helppoa vastausta siihen, mikä tekee burppailemattoman litkukiekon. Kehän leveys, kehän reunan muoto vai renkaan reunan muoto. Varmaan kaikki vaikuttaa mutta tiedä sitten millä painoarvoilla mikäkin. WTB ilmeisesti yrittää päteä nimenomaan vanteen ja renkaiden yhteensopivuudella.
Ihan. Suorathan noi oli, mut näppituntuma kerto että kannatti käydä mittarin kans kiekot läpi ennen ajelua.
Moit
Nyt tarttis kokeneimmilta arvon veljiltä tai siskoilta neuvoa vannehankinnassa.
Olen syksystä rakennellut uutta täysjoustoa ja vain vanteita enää vailla.
Rungon myyjä(kuten joku tälläkin sivulla) suositteli merkkinä AMERICAN CLASSICIA ja pitkän pohdinnan jälkeen taidan kallistua moiseen merkkiin.
Tarkoitus olisi ajaa kesällä 3-5kpl maraton kisaa moisilla.
1.http://amclassic.com/en/products/mtb...tb-race-29.php
+Paino 1419g
-mutta kestääkö vai saako olla kokokesän pinnoja kiristämässä?
-100 ecua arvokkaampi
-ei tietääkseni saa Kotomaasta
2.http://amclassic.com/en/products/mtbwheels/mtb29disc.php
+Kestävämpi?
-1600g silti tosi kevyet
Kiitti vastauksesta
R2bike tai superlight-bikeparts suurin piirtein samoissa hinnoissa.
Olisiko joku muu paikka mielessä?
Onko täällä kellään kokemusta Fun Worksin navoista?
Action Sportista nämä olisi kiinnostuksen kohteena. Entä muita suositeltavia vaihtoehtoja Pacenti TL28 kehillä, sekalaiseen ajoon ilman suurempa ryskämistä noin 80kg kuskille?
Tarkista myös täältä: http://superstar.tibolts.co.uk/produ...roducts_id=657.
Itselle tuli juuri tuolta Pacenti 29" TL28:t. Vaikuttavat ihan asiallisilta.
Kirjanmerkit