
Alkujaan tämän lähetti
latuman
Samaa vikaa ollut mulla. Kun pikkupakkaset tuli, tuo vika tuli ekan puolituntisen jälkeen. Kolmannella yleensä vaihtoi. Nyt -20 keleillä jostain syystä tätä ei ole tullut. Suihkutin satunnaista öljyä jostain reijästä sisään, ehkäpä se auttoi, tai kyse on ilmankosteudesta ja sopivasta yhdistelmästä säilytyslämpötiloja. Säilytän pyörää sisällä, paitsi töissä, jossa se makaa ulkona.
On yleensä kirous säilyttää pyörää talvella sisällä ja ajaa sitten pakkasilla. Kun viet kylmästä pyörän sisälle tiivistyy kylmiin metallipintoihin sisäilman kosteus välittömästä. Ja niissä oleva lumi sulaa. Tämä kosteus ei sitten ihan heti haihdukaan pois vaikkapa vaijereiden tai vaihdekahvojen sisältä.
Mun pyörät, ainakin ne joilla talvella ajetaan, ovat aina ulkona. Paitsi jos on suojasäät ja joutuu pesemään, silloin ne kuivaa tallissa yön yli ennen ulos siirtymistään. Paljon vähemmän ongelmia sitten pakkasilla, siis ei käytännössä lainkaan.
Vuosi sitten hommasin SRAM DoubleTap indeksikahvat molempiin silloisiin nojareihin. Yllättäen toimivat hienosti myös pakkasilla. 9-vaihteisen kahvoissa on ilmeisesti vähän enemmän vaseliinia kun yli -20 kelillä vaihtaa suurempaa niin ei välttämättä heti anna vaijeria tarpeeksi että vaihde vaihtuisi. 10-vaihteisella on tätä vähemmän. En ole jaksanu alkaa rasvoja vaihtaan kun muuten toimivat mukavasti.
Muutenkin tuo SRAM:n "1:1 Exact Actuation" eli noin tuplat vaijerin liikettä verrattuna muihin sopii nojareihin joissa vaijerivedot on pitkiä. Ja pelaa myös talvella. Vaikka jos verrataan 80-90 -luvun Campy kamaan jotka nekin pelas tosi hyvin halvempiin verrattuna.
Navat ja muut kuulalaakerit rasvaan grafiittivaseliinilla, siis ne jotka pystyy rasvaamaan. Grafiitti pelaa kylmässä paljon paremmin kuin nuo "laatumerkit". Samoin se ei ruostuta laakereita jos (tai paremminkin kun) vettä pääsee sekaan.
Vaijereihin nykyään vain silikoniöljyä. Samalla ei kuorien sisäputket sula ennen aikojaan.
Ja ketjussa on yllättäen hyvin toiminut myös talvella "kuivaöljy" eli sellanen teflonilla ohennettu jota jaksan tiputtaa muutaman sadan kilsan välein ketjun linkkeihin. Onhan se työlästä mutta melkein vartti menee kaikkineen takavetoseen jossa ketjua on sentään 2.5-3 x normipystärin verran.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
Kirjanmerkit