Omalla vaatimattomalla tasolla kokemusta on kaksi talvea. Olen innokas mutta huono hiihtäjä ja entinen laiska ja osaamaton voitelija enkä siis tiedä esim kisavoitelusta ja todella liukkaista puikoista yhtään mitään.

Pohjan suoruudelle ei ymmärtääkseni ole sen kummempaa vaatimusta kuin voitelussakaan, Vaihtelemalla siklauskulmaa ei pohjan suoruuden puute ainakaan pahene. Siklissä on neljä terää jotka tietenkin kuluvat käytössä; yhdellä terällä perussiklaa 2-5 paria riippuen pohjamateriaalista, pohjan puhtaudesta, mutta viimeistelyssä yhdellä terällä pärjää pitkälle: omassa käytössä on kaksi suksiparia ja olen käyttänyt teristä vain kahta. Siklin terottaminen ei käsittääkseni onnistu kotikonstein ilman alan ammattitaitoa ja tarvittavia koneita. (Ei siklaaminen kauheasti halvemmaksi varmaan tule kuin laadukas kuntohiihtovoiteleminenkaan. mutta siitä ei olekaan kysymys.)

Toimimattomasta suksesta ei tietenkään saa hyvää siklaamallakaan. Itse päätin kokeilla siinä vaiheessa kun vaihtoehtona olisi ollut uudelleen(kivi)hionta, pohjustus ja koko hoito. Valitettavasti Suomessa puuha ei ole lähtenyt leviämään eikä kokemuksien vaihto ole vilkasta kuten Ruotsissa Skidforumilla. (Ehkä siksi että meiltä tavallaan puuttuu huonosti luistavilla suksilla tai nykyään parhaassa tapauksessa toimivilla nanopohjilla hiihtävien kuntoilijoiden ja voiteluun perehdyneiden ja fluorivoiteisiin panostavien aktiivihiihtäjien välinen markkinasegmentti eli riittävä massa hiihtäjiä jotka esim treenaisivat 5-8 tunnin Vaasahiihtoon?)