Kai mulla on sitten pyörä rikki tai jotain. Tommosta CRC:n tuotetta käytän, siinä lukee "Talvisuojaöljy" pienellä tekstillä. Ei kai se pelkkä rasva tuota voimansiirtoa jähmetä?
Itse sain viime talvena napavaihteeni osittain hajalle kun ilmeisesti vaihdevaijeri oli hiukan hyytynyt kuorensa sisään ja pienemmälle vaihdettaessa se ei kiristynyt kunnolla ja pienempi pykälä ei menny kunnolla silmään vaan vaihteisto jäi arpomaan kahden vaihteen välille. Siinä ei sitten paljoa voimaa tarvinut käyttää kun rupesi rutinaa kuulumaan ja lopputuloksena 4. vaihde ei tahdo pysyä sisässä vaan polkee välillä tyhjää kesäkeleilläkin.
Käytännössä pakkaskeleillä vaihteita pystyy käyttämään vain työhönmenomatkalla kun pyörä on ollut yön lämpimässä. Kotiinpäin lähdettäessä vaihteet on sen verran jäässä ettei niihin kannata paljoa koskea. Tilannetta epäilemättä auttaisi jos pyörää olisi hiukankin enemmän huollettu ja voideltu.
Itellä on toisessa fillarissa Nexus 3, enkä ole ikinä huomannut vaihteiston lakanneen toimimasta. Ei sillä, ettäkö ne hyvin toimisi kesälläkään, mutta koskaan ei oo vaihteet jääny vaihtumatta.
Huoltamatta se on tainnut jäädä. Jos jätetään napavaihteet omaksi aiheekseen, niin ei pelkkä rasva voimansiirtoa jähmetä, vaan vesi, kura ja muu paska siellä ketjuissa. Vasta alle 25 asteen pakkasilla alkaa huomaamaan selkeää jähmettymistä niin laakereissa kuin ketjuissakin, mutta ei tuossakaan vielä missään rajoilla mennä.
Itse käytän TF2:sta (ja CRC:n aseöljyä vaijereille), mutta tuskin tuo merkittävästi käyttämästäsi eroaa.
Pakkaskelien alettua kannattaa voimansiirto pestä läpikotaisin, antaa pyörän kuivua huolella ja laittaa uudet rasvat. Kuoret ja vaijerit on myös hyvä vaihtaa talvikauden alla.
Itsellä Alfinessa pitää vaihdevipua painella hiukan jotta ottaa "vaihteen kiinni" eikä painu tyhjänä pohjaan (shifteristä johtuvaa?). Vaihteet vaihtuneet molempiin suuntiin sitten ongelmitta. En mitään erikoisempia öljyjä talveksi laita ja pyörä jatkuvasti pihalla.
Teflon spraytä olen suihkinut voimansiirron täyteen, Valmistajasta en ole varma, mutta tämä valmistaja lupailee toimivuutta -54 asteeseen. Jotain samanlaisia lukemia muistelen lukeneeni oman purkkini kyljestä.
Säännöllinen kohtuu ahkera suihkiminen aloitettu jo syksyn likaisten keilien tultua. Käytännössä joka kerta liikkeelle lähdettäessä, jos edellisen lenkin jällkeen pyörä on pesty. Ei mitään hajua, että sopiiko ketjuihin tai muutenkaan aineen soveltuvuudesta käyttötarkoitukseensa. Mulle riittää, että pyörä toimii. Kesän alussa vaihdoin ketjurasvauksessa tuohon teflonsprayhin ja ei ainakaan 3000 km aikana ketjut ja rattaat kovin merkittävästi ole kuluneet, joten kai se jotain voiteleekin.
Rohloff näytti toimivan ihan mukavasti n. -15 asteessa. Ekaa päivää käytössä yhdessä gatesin hihnan kanssa. Parempi kuin ketju työmatkailuun.
Ajoissa tehty huolto olisi luultavasti pelastanut. Pari viime talvea olen polkenut nexus8 kanssa ja ei mitään ongelmia edes -28 asteen pakkasessa. Ainoa miinus oli tuo raskaus. Jossain vaiheessa on kai rasvat noissakin vaihtuneet paremmin pakkasessa toimiviin. Yhteen lapsen pyörään (nexus7) laitoin auton vetoakselirasvaa. Erittäin hyvin toimi -15 saakka. Sitä kylmemmillä keleillä ei ko. pyörää käytetty, eli toimivuudestakaan ei tietoa. Navan ulkopuoliset osat on aina putsattu rasvattu silkonilla talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.
3x isohko horjahdus, kerran refleksein ja jalalla maahan penkkaan pysähdys -pannutuksen esto, lunta ilma sakeanaan, mukavalla tuulella höystettynä, naaman jäädyttäen sekä silmät tukkien, paikoin aurattua ajoväylää.. suurimmaksi osaksi ei, pakkasta lähes kymmenen... perustalvikeli ja 34 kilsaa silkkaa nautintoa! Max suoranopeudetkin päälle 30km/h ohjaustangon röykkyyttäessä epätasaisella pohjalla renkaiden samalla luistellessa kuvatuissa olosuhteissa antoivat vahvan elämisen signaalin. Parhautta!
Onko normaalia että ketjut alkavat hyppiä pakkasella?
Aina samalla kohtaa ketjua tuntuu polkiessa hypähdys, samanlainen kuin siirtyisi rattaalta toiselle mutta mitään ei tapahdu.
Ainakaan katulamppujen valossa ketjussa ei näkynyt mitään mikä olisi voinut aiheuttaa.
Aamulla oli kylmin sää missä oon koskaan aiemmin pyöräillyt, pakkasta oli -25. Matka 2,5 km, krossarilla ajoin. Ei ongelmia matkalla. Lämpesi tosi hyvin ja sai virkistävän aamun päivälle! Huomenna uudestaan. Pyörä on päivän ulkona ja yöllä plussanpuolella olevassa varastossa.
- pyörä kulkee, kun sitä polkee -
Hommasitko sen gatesin centertrack hihnan vai jonkun muun?
Gatesin centertrack hihna himottais itsellä, kun sen kanssa ei pitäisi tulla lumen kanssa samaa ongelmaa, kuin vanhempien hihnojen kanssa. Tuon gatesin centertrackin saaminen jälkiasennettuna Rohloon on ilmeisesti jonkin asteen savotta, jota tarvitsisi hivenen selvitellä.
Tänään -19.7 lähtiessä. Varpaat tietty vähän tuppasivat jäähtymään kesäkengissä vaikka olikin turkisvuorilliset suojat päällä.
Muuten tuli hiki paitsi vatsalle. Jännä juttu, vaikka paidat (alus- ja merinovillainen ohut ajotakki) ja takki yltävät hyvinkin housujen kauluksen alapuolelle, navan korkeudelta 3 cm korkea ja n. 25cm leveä kaistale jäätyi.
Pitääkö tässä alkaa käyttää jotain vatsabuffia?
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Oliskohan vaatteet löysällä vatsan kohdalla. Ettei vaan olis päässy rasva-% laskemaan?
Kylmällä ainakin mulle käy niin että missä vaatekerrokset jää pussille tulee kylmä. Siksi koetan valita ja pukea vain vaatteita jotka kerrostuvat kohtuu tiiviisti, vaatii toki kankailta soppelisti joustoa. Tämä on ongelma etenkin edessä jossa viima jäähdyttää erityisen hyvin pinnan ja jos sen alla on isompia ilmataskuja kierrättää se kylmän iholle.
-Mika :: http://goo.gl/7OtRW
Tekeleet: Off-road täpäri @ 2012, Vendetta kopio @ 2012
Kaupalliset: MetaPhysic 700c @ 2011, M5 CrMo lowracer @ 2010
^ Vatsa on viileä, koska läskissä on vähän verisuonia. Tästä on ihan omakohtaisia kokemuksia![]()
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Vatsan jonkinasteiseen kylmettymiseen (raikkaan punainen lenkiltä kotiutuessa) auttoi Prisman tarjouksesta ostettu heijastava Craftin tuuliliivi. Selkäpuoli reiällistä kangasta, hyvä hankinta. Ja näkyvyys loistava. Kirjaimellisesti.
SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.
Ohut sanomalehti, esim. Iltalehti tai Iltasanomat siihen vatsan päällä takin alle. Tommosenhan ne ammattilaiset usein heittää ajopaidan alle, kun vuoren päältä lähdetään kovavauhtiseen laskuun. Ainakin mulla auttoi muinoin kovasti. Pitää testata taas tänä talvena, jos kylmät ilmat tulee taas.
Oikein kylmällä olen kietonut silkkihuivin mahan ympärille. Toimii.
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Se että paikat -20 asteen pakkasessa vähän viilenee ei ole vielä sama kuin kylmettyminen. Nyt on talvi, herranen aika! Ei sitä voi odottaakaan, että on koko ajan lutusen lämmin joka kehon sopukalla.
Jos on vatsamakkarat lenkiltä palattaessa vähän viileät, niin enpä ole huomannut, että tuo a) mitään haittaisi tai b) siihen windstopperit paljon vaikuttais - ei vaikka olisi ollut hiihtolenkillä, jossa keskikroppa on joutunut oikeasti tekemään töitä.
Voikos tuollaisten integroitujen vaihtajien&jarrukahvojen sisään suihkutella öljyä jonnekin ja siten kenties estää vaihteiden jäykistymistä pakkasella? Vaijerinkuoret ja takavaihtajan putsaa ja rasvaa kyllä helposti mutta kaiketi tuon vaihdevipujudanssin jäätyminenkin heikentää menoa, vai? Vaihteet on kyllä vielä vaihtuneet mutta vivun liike on kyllä erittäin jähmeää. Loppuu pian peukalosta jerkku![]()
@ppikkupe, tässä ei ollutkaan kysymys viilenemisestä vaan jäätymisestä. Jos olo alunperin mainitsemallani alueella on sama kuin pitäisi alueen päällä saman kokoista jääpalaa, ei tilanne ole ihan hyvä huolimatta että havainto aiheutti lähinnä ihmetystä ja epäuskoa että näinkin voi käydä. Ratkaisuja kyllä löytyy tusinoittain.
"Sinunkin tulisi tietää, että pullot tehdään puhaltamalla, reiät ampumalla, mutta työt vie oman aikansa."
Kirjanmerkit